Strona 1 z 1

Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 01 sty 2021, 19:57
autor: daras75
Chciałem wymienić 2 uszkodzone halle ale okazało się iż aby do nich się dostać należy wykręcić pierścień (ring) przekładni planetarnej co okazuje się zadaniem wcale nie łatwym. Dotyczy silnika:
http://www.dapumotors.com/id-4.html?t=en-us
Znalazłem zdjęcia na innym forum, jednak jest to rozbiórka destrukcyjna ale widać ewidentnie że wspomniany wcześniej ring ma gwint po zewnętrznej stronie i wkręcony jest w obudowę, blokując możliwość wyjęcia wirnika.
https://www.pedelecforum.de/forum/index ... nen.35408/
Czy ktoś ma jakiś pomysł jak wyciągnąć wirnik z hallami i je wymienić ?
https://zapodaj.net/33288b93b5ef3.jpg.html

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 08 sty 2021, 20:36
autor: automoto95
Ja bym próbował jednak wykręcać ten wieniec popsikaj trochę miejsce gwintu wieńca wd40 i silnik w imadło i prubuj odkręcać w kierunku przeciwnym do pracy przekładni młotkiem i przecinakiem najlepiej takim wykrzywionym jak nie masz to kup utrzymując go w rowku zęba jest ryzyko uszkodzenia zębów ale trudno inaczej nie da rady a rozcinanie tego to to już fuszera poprostu silnik jest źle przemyślany powinna byc z drugiej strony zdejmowalna pokrywa na srobki i było by po kłopocie

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 08 sty 2021, 22:09
autor: tkoko
daras75 pisze:
01 sty 2021, 19:57
........
Czy ktoś ma jakiś pomysł jak wyciągnąć wirnik z hallami i je wymienić ?
https://zapodaj.net/33288b93b5ef3.jpg.html
Zrobić prowizoryczny klucz. Naciąć gumówką dwa metalowe klocki z zębami pasujące w miarę dokładnie do zębatki silnika. Następnie oba kawałki z zębami dospawać/dokręcić do dwóch dłuższych prętów tak by w środek zmieścić oś silnika. Silnik zalać jakimś WD 40. Podgrzać opalarką zewnętrzny aluminiowy korpus silnika, powinno puścić.

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 09 sty 2021, 17:39
autor: daras75
Dzięki za zainteresowanie tematem. Zrobiłem to za pomocą kawałka gwintowanego pręta 10mm przyciętego na końcach w miarę możliwości podobnie do zębów pierścienia.
https://zapodaj.net/99bf7d9a6343a.jpg.html
Pierwsze podejście było siłowe i spowodowało niestety niewielkie ślady na kilku zębach pierścienia, mam nadzieję że nie będą przeszkadzać w pracy silnika (wygładzone pilnikiem). Okazało się, że pierścień jest przyklejony klejem do gwintów, który odpuszcza po podgrzaniu go do wysokiej temperatury. Małym palnikiem podgrzałem pierścień po obwodzie i drugie podejście poszło bez większego wysiłku. Nie dostałem się jeszcze do wirnika ale już wiem, że ten silnik posiada jeden czujnik halla nazwany speed sensorem - odczytałem z niego symbol W50B023 - nie mogę żadnego info znaleźć na ten temat ale test pokazał, że jest sprawny. Przy okazji powymieniam łożyska.
Dziwi mnie też fakt iż zębatki przekładni planetarnej nie są umieszczone centralnie na osiach:
https://zapodaj.net/d4c7298572167.jpg.html
średnica łożysk 6900Z jakie są na nylonowych zębatkach są większe niż średnice osiek. Po zdjęciu takiej zębatki okazało się iż osadzone one są na takich gumowanych pierścieniach jak widać na zdjęciu:
https://zapodaj.net/debcd28fdb2ad.jpg.html
Czy to jakaś fuszerka czy tak ma być ? Gdyby na kółkach zębatych były łożyska 608Z wtedy pasowałyby na osie i nie potrzebne by były gumowane podkładki. Jednak wtedy nie wiem czy przekładnie wcisnę do środka pierścienia zębatego...

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 10 sty 2021, 17:16
autor: automoto95
Rozbierałem inny silnik z podobną przekładnia i te 3 kółka satelity i ich łożyska wchodziły z lekkim oporem na te osie i nie było tam żadnego luzu ani żadnych podkładek gumowych ja bym wywalił ta gumową fuszere i sprawdził czy wejdzie to na tych łożyskach 608z i po założeniu sprawdź czy obraca się prawidłowo
przekładnia i czy nie hałasuje to powinno być ok. https://m.pl.aliexpress.com/item/329979 ... .jpg_.webp

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 10 sty 2021, 23:07
autor: daras75
Łożyska zamówiłem i jak wymienię to dam znać na forum. Zastanawiający jest dla mnie fakt iż zdjęcia z niemieckiego forum jakie wcześniej załączyłem wskazują, że tamten silnik też ma koła przekładni zamocowane niewspółosiowo.
https://www.pedelecforum.de/forum/index ... jpg.71857/
Moje koła zębate również mają po 27 zębów.

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 11 sty 2021, 8:22
autor: tkoko
Być może ośki są przystosowane do różnych łożysk/zębatek/przełożeń. Np. zwiększając/zmniejszając zębatkę silnika (przełożenie silnika), trzeba zmniejszyć/zwiększyć zębatkę pośrednią (jej średnicę). Mając niesymetryczne osie na tarczy, wystarczy wymiana samych zębatek teflonowych. W przypadku osiowo zamontowanych zębatek, trzeba wymieniać i tarczę zębatek. Dziwią mnie tylko te gumowe podkładki.

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 12 sty 2021, 1:44
autor: daras75
daras75 pisze:
09 sty 2021, 17:39
Gdyby na kółkach zębatych były łożyska 608Z wtedy pasowałyby na osie i nie potrzebne by były gumowane podkładki.
Znalazłem w końcu suwmiarkę i pomierzyłem. Łożyska plastikowych kół zębatych powinny mieć 7mm średnicy wewnętrznej, 22mm zewnętrznej i szerokość 6mm.
https://zapodaj.net/c74c89f42fc1d.jpg.html
https://zapodaj.net/733acda3b7595.jpg.html
https://zapodaj.net/88dcacfd10b9c.jpg.html
Takich łożysk 7x22x6 nigdzie nie można dostać. Ten silnik to jedna wielka porażka !

Re: Silnik BLDC DAPU M123Fs - wymiana czujników Halla

: 13 sty 2021, 19:56
autor: automoto95
Ja bym olał ten silnik i kupił prosty silnik z nexun.pl bez przekładniowy i łatwo rozbieralny taki jak mxus 30h lub qs205 i tylko wymienić łożyska na jakieś porządne wkleic w to czujnik temperatury i to będzie chodziło wiecznie.