Strona 1 z 1

Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 14:56
autor: Umbur
Mam prośbę.
Może któryś z kolegów wrzucić jakiś opis z galerią lub filmik jak się do tego zabrać?
Jaki olej? Jakie przeróbki należy zrobić? Na co zwracać uwagę? Jak to zrobić dobrze? Są jakieś wady?
Nie miałem jeszcze styczności, a pomału się przymierzam.

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 18:36
autor: exmotech
Najlepiej rzadki olej transformatorowy (czyli pełny minerał) albo olej do automatycznych skrzyń biegów ATF. Na przykład Dexron III. Ma tę zaletę, że zawiera dodatki antyspieniające.

Są wady tego rozwiązania, w sumie jedna wada: bardzo trudno uszczelnić silnik, bo olej będzie się sączył przez przewody oraz łożyska. Należy uszczelnić przewody od wewnątrz i od zewnątrz tą taką specjalną masą używaną do misek olejowych. Inaczej mówią chyba na to silikon samochodowy. Nie używamy silikonu sanitarnego, bo jest generalnie do dupy. Silikon trzeba wstrzykiwać strzykawką z igłą w przestrzenie pomiędzy przewodami, co nie jest łatwe. Należy też zafajdać miejsca gdzie przewód nie ma izolacji, bo olej jest w stanie przeniknąć w mikroskopijnych przestrzeniach pomiędzy drucikami miedzianymi a izolacją. Najważniejsze jest zrobić to od środka silnika i potem od zewnątrz.

Następnie należy wymienić łożyska na takie z podwójnymi uszczelniaczami. Niestety typowe uszczelniacze gumowe (symbol na końcu łożyska '2RS') głównie uszczelniają przed kurzem a nie przed cieczami, więc trzeba wybrać łożyska z mocniejszymi uszczelniaczami chroniącymi przed cieczą. Symbolu teraz nie pamiętam, ale ktoś sprzedający łożyska z pewnością pomoże.

Zanim osadzimy łożyska trzeba położyć cienką warstwę silikonu na powierzchnie, w których łożyska są osadzane, bo tamtędy też może wyciekać olej. Chyba też jest uszczelniacz specjalnie do tego celu marki Loctite. W miejscu, gdzie przewód przechodzi przez łożysko też trzeba specjalnego silikonu samochodowego nawalić ile się da.

Następnie trzeba nawiercić mały otwór na jednym z dekli, możliwie najbliżej osi, żeby siła odśrodkowa kierowała olej jak najdalej od niego. To będzie odpowietrzacz, który pozwoli na wyrównanie ciśnień związanych z rozszerzalnością termiczną powietrza i cieczy w środku. Jeśli jest miejsce to od strony wewnętrznej dekla powinno być małe kolanko nakierowane NIE w stronę osi. Dzięki temu podczas obrotów siła odśrodkowa będzie wypychała ewentualne kropelki oleju od otworu. Mówimy tu generalnie o małym otworze o średnicy np 2mm i jakiejś małej rurce miedzianej czy mosiężnej jako kolanko.

Aby mieć pewność, że pęd oleju nie będzie miotał w środku kablami, to przypinamy je solidnie trytytkami do stojana. Zwłaszcza delikatne przewody od halli.

Oleju nalewamy tak aby zapełnić 1/4 silnika, czyli grubo PONIŻEJ osi.


Dzięki takiemu chłodzeniu zyskujemy spadek temperatur o 30% i unikamy często też niekończących się wzrostów temperatury, czyli na pewnym etapie obciązenia temperatura skacze do jakiegoś poziomu i się bardzo długo na nim utrzymuje.

Aha, po ostrej jeździe trzeba przez parę minut delikatnie kręcić kołem. Krótka rundka po płaskim albo najlepiej unieść koło i parę minut pokręcić. Chodzi o to, że bez oleju nagrzany stojan trudno ogrzewa magnesy, natomiast po dodaniu oleju następuje natychmiastowy transfer temperatury ze stojana na magnesy. Chodzi o to, że magnesy neodymowe tracą swoje właściwości już od około 80*C. Powiedzmy, że przy 80-130*C te zmiany są małe i najczęściej odwracalne po ostudzeniu, natomiast wyższe temperatury powodują już nieodwracalną demagnetyzację aż do momentu gdy osiągamy 'temperaturę Curie' (około 300*C) i wtedy magnes staje się totalnie niemagnetyczny. Są różne magnesy neodymowe i niektóre z nich mogą pracować w temperaturze nawet 200*C, ale podejrzewam, że Chińczycy wsadzają najtańsze magnesy, bo gdyby było inaczej to by się chwalili, że wsadzają dobry towar. Należy więc przyjąć temperaturę MAGNESÓW w okolicach 100*C jako limit.

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 18:54
autor: exmotech
W linku poniżej, w ostatniej kolumnie, widać maksymalną temperaturę pracy magnesów. Czwarta kolumna od tyłu pokazuje siłę magnesów. Jak się kliknie w pierwszą kolumnę to wychodzą dane magnesu, z czego jest zrobiony itd.

Niestety nie siedzę w ebikach na tyle długo abym wiedział jakie magnesy tam siedzą, jaką mają siłę i z jakich materiałów są zrobione. Ale ktoś inny może będzie miał te dane...

https://www.supermagnete.de/eng/table_raw

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 19:48
autor: TomaS
Exmotech cenne informacje. Rozumiem ze z powodzeniem uzytkujesz cały czas?

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 20:23
autor: Umbur
Dzięki exmotech za odpowiedź i dobry elaborat.
Teraz zastanawiam się czy to faktycznie ma sens. Mierzymy zwykle temperaturę uzwojenia. Gdy na uzwojeniu mamy 150°C, to magnesy na pewno mają sporo mniej. W momencie gdy olej odbiera ciepło, będzie je przekazywał na magnesy, a co za tym idzie olej może bardzie szkodzić niż pomagać. Należałoby wtedy przyjąć max temperaturę 100°C, a to większa strata jak 30%. Pytanie ile faktycznie mogą mieć magnesy przy temperaturze 150°C na uzwojeniu.

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 20:49
autor: exmotech
Nie, nie uzytkuje ale bardzo mnie to kusi, więc sporo czytałem, zbieralem informacje, sam robiłem różne wyliczenia. Generalnie zanim zacząłem zbierać o tym informacje to wydawało mi się totalnie logiczne że jeśli chłodzic to tylko olejem.

Ogólnie zasada jest taka że jeśli silnik się grzeje powyżej 150*C, to czas przejść na większy silnik dostosowany do stylu jazdy. Chłodzenie olejowe pozwala uchronić silnik przed spalaniem i pozwala męczyć go nieco większymi prądami ale nie oznacza to że kupisz silnik 250w i spokojnie dasz mu 3000w.

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 20:59
autor: tas
Na zlocie będę z 2 demonami z zalanymi silnikami przeciążonymi jakieś 3x.

Mxus mówi, że ich silniki mają magnesy o maksymalnej temp pracy 140st, podobnie NineContinent wiec po zalaniu trzeba ograniczać temp na 125st

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 21:14
autor: ap0f1s
tas pisze:
09 kwie 2018, 20:59
Na zlocie będę z 2 demonami z zalanymi silnikami przeciążonymi jakieś 3x.

Mxus mówi, że ich silniki mają magnesy o maksymalnej temp pracy 140st, podobnie NineContinent wiec po zalaniu trzeba ograniczać temp na 125st
Co to przekonujesz się do zalewania silników olejem? Czy na razie testy robisz, aby sprawdzić.

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 09 kwie 2018, 21:17
autor: tas
Najpierw zobaczysz na zlocie o czym mówię a później pytaj :)
Faktem jest, ze olej ma wręcz fantastyczne możliwości, ale po tylu latach i setkach podejść na całym świecie nadal nie ma żadnej technologii na to zalewanie poza jakimiś pojedynczymi prototypami. To jasno świadczy, że to jest trudniejsze niż tylko "wlać olej".

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 10 kwie 2018, 21:30
autor: Tomek
Radiatory na silniku jak Bujakoto zrobił sobie w Enduro 2.0 wydają się być naprawdę sensownym rozwiązaniem w przypadku ojelu, powinno to znacznie przyspieszyć chłodzenie. On akurat miał klejone na zimny lut co nie sprawdza się w 100% ale jak by tigiem cyknąć czy jakieś konkretne spoiwo na brzegach a w środku dobry klej termoprzewodzący :idea: to może to być super opcja. Mówię o takim wynalazku:
Obrazek

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 13 kwie 2018, 17:17
autor: Mobwar
Przy uszczelnianiu silnika trzeba pamiętać aby nie tylko uszczelnić całe przewody przechodzące przez oś silnika ale jeszcze nalać kleju do obranych końcówek przewodów ( bo środkiem linek też coś może kapilarnie wyciekać ).
Oprócz radiatorów pomaga też spryskiwanie silnika mgiełką wody. W tym sezonie będę miał na ciężkie trasy małą butelkę wody gazowanej (ciśnienie za darmo w komplecie) i elektrozawór z dyszą do zraszania.

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 13 kwie 2018, 17:40
autor: EV-Maniak
Może i głupie pytanie, ale:

Czy jak ten olej się da do silnika, to nie spowoduje to bicia koła?

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 13 kwie 2018, 18:55
autor: Umbur
henio pisze:
13 kwie 2018, 17:40
Może i głupie pytanie, ale:

Czy jak ten olej się da do silnika, to nie spowoduje to bicia koła?
Nalej sobie wody do pralki i sprawdź. ;)

Re: Chłodzenie silnika olejem

: 13 kwie 2018, 19:10
autor: EV-Maniak
Czyli on jest taki rzadki, no to faktycznie nie będzie bicia, bo będzie się rozchlapywał, a i pewnie temperatura go jeszcze rozrzedzi.