Strona 1 z 1

Silniki BIONX

: 14 lis 2021, 14:51
autor: Zxc843
Nie widziałem, aby był ogólny temat co do informacji o tym tanim i dosyć porządnym silniku więc takowy założę.
Zaczynając: Silniki systemu bionx pochodzą z fabrycznych rowerów sprzed dobrych kilku lat i jest to konstrukcja bezprzekładniowa.
W naszych konstrukcjach takowe silniki dostają drugie życie poprzez wyrzucenie fabrycznego sterownika z wewnątrz silnika i przeciągnieciem przewodu bezpośrednio faz i czujników halli na zewnątrz aby podłączyć do after-marketowych sterownikow których jest mnóstwo.
Podczas przeróbki silnika na zewnętrzny sterownik zalecam dodać wyłącznik termiczny 140 stopni NC, który po odpowiednim podłączeniu pomiedzy przewodami stacyjki zabezpieczy przed nadmiernym przegrzaniem co skutuje spaleniem uzwojenia.
Należy dodać że zaleca używanie się tego silnika ze sterownikiem blokowym, mogą zaistnieć problemy z sinusem i wektorem.

Producent fabrycznie stosuje blokadę obrotu po jednej stronie, jest to taki "grzybek", którego mocowanie jest zależne od generacji.

Silnik w sam sobie polecam dla majsterkowiczów, ponieważ można go nabyć z uszkodzonym sterownikiem za około 200zł, trochę włożonego własnego czasu, umiejętności i mamy fajny silnik.
Większość tych konstrukcji ma zębatki montowane na gwint czyli wolnobieg.
Bionxa można używać bez większych obaw o uszkodzenie w instalacjach 36 albo 48 voltowych.
Największą wadą wszystkich generacji tego silnika jest sposób jego budowy, składa się on z dwóch pokryw nasuwanych jedna na drugą a nie jak w większości silników dwie pokrywy przykręcane do obudowy silnika z magnesami. Rozwiązanie w bionxie wymusza rozplatanie koła w celu otworzenia silnika.
Silniki te są znane pod 4 wersjami nazywanymi generacjami
Moim zdaniem wszystkie generacje oprócz 3 są godne polecenia.
W skrócie generacja 3 ma stator wklejany, przez co jest ryzyko częściowego odklejenia się podczas otwierania silnika, odklejenie powoduje "bicie" i brzęczenie podczas pracy. Dodatkowo 3 generacja wytrzymuje najmniej amper z pozostałych generacji.
Warto też dodać ze druga generacja wymaga adaptera żeby zamontować tarczę.

Jakie łożyska?
Są dwie opcje
6003 C3
6001 C3

Jakie magnesy?

25H

Moc:
1gen wytrzymuje do 30A chwilowo
2gen wytrzymuje do 30A chwilowo
3gen wytrzymuje nieco ponad 17A chwilowo
4gen wytrzymuje do 22A chwilowo

Jak wyglądają?
1gen.


2gen.


3gen.


4gen.


istnieje też zdecydowanie inna generacja tzw. D500, jest ona mniej wytrzymała, inna konstrukcyjnie i dużo droższa, stąd moim zdaniem odpada.

Nie ma tu każdych szczegółów co do tego silnika, ponieważ moim zdaniem są one zbędne dla przeciętnego użytkownika.
W razie błędów proszę napisać do mnie wiadomość PV a ja poprawię ten główny post aby nie było zamieszania w temacie.

Zapraszam do dyskusji na temat tego silnika

Re: Silniki BIONX

: 15 lis 2021, 17:41
autor: ŁukaszElektryk
Ładnie Napisane, Miło sie czyta

Re: Silniki BIONX

: 15 lis 2021, 18:32
autor: slow
Mam ten który nazwałeś 4generacją i też ma wklejany stator który rozpada się podczas otwierania

Re: Silniki BIONX

: 15 lis 2021, 21:44
autor: tas
Co chwila ktoś dzwoni, że kupił na OLX czy FB Bionxa i ma problem bo mu ten specjalista nie powiedział, że połowa bionxów nie działa z sinusami, potrafią spalić sterownik/silnik wskutek nie płynnego działania. Aż musiałem w opisie sterowników dać informacje do KT, żeby ludzie nie próbowali tego uruchamiać na tych silnikach bo to była zmora usterek i problemów
Ja mam o tych silnikach maksymalnie złą opinię (a tak właściwie to do osób, co tym handlują), ten silnik powinien być w chwili zakupu jasno sygnalizowany, że działa prawidłowo tylko na sterownikach blokowych a nie spychologia i radź sobie człowieku sam po zakupie.

Re: Silniki BIONX

: 16 lis 2021, 7:16
autor: tas
Niech to wyjaśni osoba sprzedająca silniki dlaczego część działa a część nie działa. Może podczas przeróbki na sterownik zewnętrzny ktoś coś robi źle i potrzebna jest jakaś nowsza instrukcja, a nie tylko tu utnij, tam utnij.
Ja Ci mogę powiedzieć co ten silnik robi ze sterownikami - grzeje w skutek złej pracy o niskiej efektywności. Typowe problemy to niska kultura pracy, duże zużycie energii, często problemy z pracą na wyższym rpm no i nagminne palenie sterowników sinus i wektor (tak, ludzie mają takie pomysły żeby to uruchamiać także na sabvotonach/ML-ach).
Uruchamiajcie te silniki na blokowych sterownikach i cieszcie się jazdą na takim tanim zestawie, ale unikajcie sinusów i wektorowych.

Re: Silniki BIONX

: 16 lis 2021, 10:09
autor: Zxc843
slow pisze:
15 lis 2021, 18:32
Mam ten który nazwałeś 4generacją i też ma wklejany stator który rozpada się podczas otwierania
możliwe, bionxow jest naprawdę sporo i ciężko znaleźć opisy i wszystkie rozwiązania, z biedy ten stator idzie ułożyć i jeszcze raz wkleić jakimś klejem, np. cyjanoakrylem.

Re: Silniki BIONX

: 30 sty 2022, 14:19
autor: Tomasz123
...minęło czasu...
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???

Re: Silniki BIONX

: 30 sty 2022, 14:36
autor: Zxc843
Tomasz123 pisze:
30 sty 2022, 14:19
...minęło czasu...
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???
Można blokowca gt1500 zamontować ewentualnie.

Re: Silniki BIONX

: 30 sty 2022, 14:39
autor: Tomasz123
Zxc843 pisze:
30 sty 2022, 14:36
Tomasz123 pisze:
30 sty 2022, 14:19
...minęło czasu...
Właśnie znalazłem info na stronie nexun.pl o problemach BIONX - KT.
Też szukam odpowiedzi o co chodzi, u mnie BIONX Gen.2 chodzi bezproblemowo drugi sezon na sterowniku KT-sinus 500/1000W, myślę o zmianie na mocniejszy 1500W, ale te przestrogi???
Można blokowca gt1500 zamontować ewentualnie.
tak tylko inna kultura pracy w porównaniu do sinusa

Re: Silniki BIONX

: 30 sty 2022, 19:52
autor: Zxc843
Tomasz123 pisze:
30 sty 2022, 14:39
Zxc843 pisze:
30 sty 2022, 14:36


Można blokowca gt1500 zamontować ewentualnie.
tak tylko inna kultura pracy w porównaniu do sinusa
Ja nie narzekam, moim zdaniem jest ok, a wyswietlacz czy system PAS mi nie potrzebny

Re: Silniki BIONX

: 30 sty 2022, 22:36
autor: Tomasz123
Zxc843 pisze:
30 sty 2022, 19:52
Tomasz123 pisze:
30 sty 2022, 14:39

tak tylko inna kultura pracy w porównaniu do sinusa
Ja nie narzekam, moim zdaniem jest ok, a wyswietlacz czy system PAS mi nie potrzebny
Jeździłeś pojazdem z lub posiadasz sterownik GT1500?
Czy masz porównanie do KT-sinus?
Interesuje mnie porównanie tych sterowników.

Re: Silniki BIONX

: 31 sty 2022, 8:57
autor: gość
A może zamiast wymianiać wystarczy podlać obecny sterownik?

Re: Silniki BIONX

: 31 sty 2022, 13:09
autor: Zxc843
Tomasz123 pisze:
30 sty 2022, 22:36
Zxc843 pisze:
30 sty 2022, 19:52

Ja nie narzekam, moim zdaniem jest ok, a wyswietlacz czy system PAS mi nie potrzebny
Jeździłeś pojazdem z lub posiadasz sterownik GT1500?
Czy masz porównanie do KT-sinus?
Interesuje mnie porównanie tych sterowników.
Mam bionxa z gt500, sinus tylko w hulajnodze xiaomi korzystałem

Re: Silniki BIONX

: 31 sty 2022, 23:01
autor: Tomasz123
gość pisze:
31 sty 2022, 8:57
A może zamiast wymianiać wystarczy podlać obecny sterownik?
???
ogrodnik?

Re: Silniki BIONX

: 31 sty 2022, 23:07
autor: Tomasz123
Zxc843 pisze:
31 sty 2022, 13:09
Tomasz123 pisze:
30 sty 2022, 22:36

Jeździłeś pojazdem z lub posiadasz sterownik GT1500?
Czy masz porównanie do KT-sinus?
Interesuje mnie porównanie tych sterowników.
Mam bionxa z gt500, sinus tylko w hulajnodze xiaomi korzystałem
A widzisz... mój zestaw przy starcie takim na max i np. lekko pod górkę pokazuje na LCD moc do 800-900W (oczywiście pomiar nie jest dokładny).
Daje radę, ale skoro ludzie piszą że można by pocisnąć do 1500W, zacząłem się zastanawiać nad mocniejszym sterownikiem.
Stąd moje pytania.

Re: Silniki BIONX

: 01 lut 2022, 0:39
autor: gość
Podlać cyną żeby zmniejszyć rezystancje drutów odpowiedzialnych za max prąd.
Tak zwany "ruski mod"

https://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/

Re: Silniki BIONX

: 01 lut 2022, 8:09
autor: Tomasz123
gość pisze:
01 lut 2022, 0:39
Podlać cyną żeby zmniejszyć rezystancje drutów odpowiedzialnych za max prąd.
Tak zwany "ruski mod"

https://ebike.nexun.pl/zwiekszenie-mocy-sterownika/
nie lubię takich rozwiązań

Re: Silniki BIONX

: 01 lut 2022, 10:36
autor: Zxc843
Tomasz123 pisze:
31 sty 2022, 23:07
Zxc843 pisze:
31 sty 2022, 13:09

Mam bionxa z gt500, sinus tylko w hulajnodze xiaomi korzystałem
A widzisz... mój zestaw przy starcie takim na max i np. lekko pod górkę pokazuje na LCD moc do 800-900W (oczywiście pomiar nie jest dokładny).
Daje radę, ale skoro ludzie piszą że można by pocisnąć do 1500W, zacząłem się zastanawiać nad mocniejszym sterownikiem.
Stąd moje pytania.
Na gt1500 bionx już będzie się konkretnie grzał, więc aby to podziałało dłużej należy używać tylko i wyłącznie z wyłącznikiem termicznym, NC najlepiej pod stacyjke podlaczonym. Ja swój gt500 nie raz zagrzałem do odcięcia.

Re: Silniki BIONX

: 01 lut 2022, 13:42
autor: Tomasz123
Mam termiki w silniku i w sterowniku, teraz konfiguracja mocy jest optymalna, nigdy nie odcięło.
Jednak apetyt na zwiększenie mocy jest.
Chyba rozsądnym rozwiązaniem jest najpierw mocniejszy silnik, ale to już nie w tej ramie.

Re: Silniki BIONX

: 01 lut 2022, 19:40
autor: gość
I takie rozwiązanie ma sens.

Obecny silnik zamienia dużo energii w ciepło.
Ruski mod dał by Ci możliwość sprawdzenia po taniości czy większy prąd zostanie zmieniony w moment obrotowy czy ciepło.

Ale dopiero mocniejszy silnik w pełni wykorzysta dodatkowe A.
Nie ma cudów w tym temacie.
Chcesz poczuć większą moc to Potrzebujesz innego silnika, sterownika, baterii i w sumie nowego ebika.

Re: Silniki BIONX

: 08 kwie 2022, 22:19
autor: Atebo
Chciałbym się podpiąć pod temat. Jaka to jest wersja silnika na załączonej fotce?
Mam taki komplecik z uszkodzonym BMS w akku. Chciałbym najpierw sprawdzić działanie sterownika w piaście podając 5V i 12V na odpowiednie piny.
Jeżeli to nie wypali to pozostaje przeróbka silnika na zewnętrzny sterownik. I tutaj rodzi się pytanie o wersję silnika. Jaki sterownik do niego dobrać.
Bateria 48V.

Re: Silniki BIONX

: 09 kwie 2022, 9:42
autor: Zxc843
Atebo pisze:
08 kwie 2022, 22:19
Chciałbym się podpiąć pod temat. Jaka to jest wersja silnika na załączonej fotce?
Mam taki komplecik z uszkodzonym BMS w akku. Chciałbym najpierw sprawdzić działanie sterownika w piaście podając 5V i 12V na odpowiednie piny.
Jeżeli to nie wypali to pozostaje przeróbka silnika na zewnętrzny sterownik. I tutaj rodzi się pytanie o wersję silnika. Jaki sterownik do niego dobrać.
Bateria 48V.
Mi to na 4 generacje wygląda, ale pewności nie mam, sterownik najbezpieczniej GT500

Re: Silniki BIONX

: 10 kwie 2022, 21:46
autor: Tomasz123
podobny do 4Gen, ale trochę inne mocowania szprych, więc może zupełnie inny?

Re: Silniki BIONX

: 23 kwie 2022, 19:45
autor: Tomasz123
Sprawdziłem!
Na sterowniku KT 48 sinus 22/45A Bionx 2Gen "ciągnie" jak szalony i grzeje się jak szalony, odcina termik 140st po 15-20 minutach jazdy na manetce na max. Nie podłączyłem jeszcze pomiaru temperatury z silnika wiec nie znam temperatur przy jeździe na sterowniku KT 48 sinus 12/25A, ale ten nigdy mi nie zagotował silnika.

Re: Silniki BIONX

: 25 kwie 2022, 21:01
autor: Atebo
Rozebrałem i chyba jest to 2Gen.
Więc będzie mocniejszy sterownik niż 15A. + eRider T9+ MPe i powinno smigać.
Zamówiłem termostat +czujnik temp do wklejenia i jak dojdą działam dalej.

Re: Silniki BIONX

: 25 kwie 2022, 23:02
autor: Tomasz123
rotor wygląda jak 2gen ale pokrywy zupełnie inne, kup nowe łożyska niezależnie od stanu obecnych

na fotkach mój stojan Gen2 w trakcie przeróbki i zastępcze PCB dla "większego" porządku