Strona 1 z 1

Problem z napędem

: 05 sie 2022, 14:58
autor: BacugetSu
Witam wszystkich użytkowników.
To mój pierwszy post na forum także prosze nie krzyczeć :p

Nie wiem od czego zacząć więc może zacznę od początku. Rowerek został zakupiony jakieś 2 lata temu w NL. Jest to rower elektryczny Sparta, lecz zaperwne został uszkodzony i został przerobiony zestawikiem. Silnik to Nine Continent, najprawdopodobniej 7x9(wnioskuje po fotkach na google). Do tego sterownik niewiadomo jakiej firmy 48v, 22A(https://www.screenpresso.com/=VNewg). Jest to zestaw bez wyświetlacza, jedynie manetka i włącznik. Akumulator został zmieniony, bo poprzedni do niczego się nie nadawał. W przewodach generalnie było disco polo, kable poskrecane i owiniete izolacją, zostało to polutowane i dane w termokurcz, a do manetek itp porobilem złączki. No i dobra, zadowolony z wykonanej pracy odpalam rower, napalony po oglądaniu dziesiątek filmików o rowerach elektrycznych oraz ich naprawie, koło się kręci, wsiadam i cyk, odcinka. Spróbowałem pare razy i nic, koło się kręciło, ale pod obciążeniem już nie. Wyczytałem gdzieś, że to objaw czujników hala. Zostały one wymienione na SS49E. Po wymianie ich okazało się że koło na nich nie chce się kręcić, próbuje, ale jest tak jakby hamowane, ciężko nim obrócić, co do czego okazało się że to może być wina tych halli, sprawdzilem napięcie i działały prawidłowo, lecz napięcie spadało nie do 0v a do 0,8. Wymieniłem te halle na 41F, Objaw jest ten sam tylko tak jakby mocniejszy. Koło tak jakby się zaciska i w pada w mocne wibracje w zależności od gazu na manetce. Koło się tak jakby zaciska, ciężko nim obrócić, a przy obracaniu czuć tak jakby przeskoki. Po wyłączeniu zasilania obraca się normalnie bez oporów. Sprawdziłem napięcine na hallach, przy podłączeniu z baterii napięcie to 4,5, 0, czyli niby wszystko ładnie pięknie, z tym, że jak sprawdzałem to na ładowarce od telefonu, było to już napięcie 1-0, i trochę różniło się na poszczególnych hallach, na zasilaniu z zasilacza podłączonego do sterowniku było podobnie, aczkolwiek napięcie było chyba troche wyższe. Sprawdziłem czy są przebicia miedzy fazami i +- na sterowniku oraz sterownikem, nic. Sprawdziłęm również w 2 stronę, miedzy fazami, hallami, a obudową silnika. Nic. Szczerze mówiąc nie ufałem przewodowi wychodzącemu z silnika i myślałem że to jego wina, ale skoro nie ma przebić to chyba wszystko jest ok. Tu skończyły się moje pomysły, i czas zapytać kogoś kto się na tym zna, bo już nic mi do głowy nie przychodzi. Oglądałem po 10x flimik Tasa, o diagnozowaniu, którego pozdrawiam i dziękuję, bo widzę że jest na forum, ale mam już pustkę w głowie Najdziwniejsze jest to, że wcześniej koło się obracało, zatrzymywało się tylko przy oporze, lecz po wymianie halli już wpada w te wibracje i jest "zahamowane" także możliwe, że coś zrypałem.

Proszę was serdecznie o pomoć, napaliłem się na ten rowerek, i nie mogę doczekać, aż na niego wsiąde i ruszę w trasę. Jak coś mogę cały czas skoczyć zrobić jakąś fotkę, chętnie odpowiem na wszyskie pytania, tylko pomóżcie :D

Re: Koło wpadające w wibracje

: 05 sie 2022, 17:30
autor: gość
Czy Sprawdzałeś inne kombinacje faz i halli?

https://ebike.nexun.pl/silnik-sterownik ... przewodow/

Re: Koło wpadające w wibracje

: 05 sie 2022, 19:06
autor: zielony71
Ale to on od początku nie działał jak go kupiłeś, czy dopiero jak polutowałes wszystkie kable?

Re: Koło wpadające w wibracje

: 05 sie 2022, 20:38
autor: BacugetSu
Sprawdzałem, wszystko ok. Pika tylko miedzy fazami idącymi do silnika, ale to chyba ok. Co do działania, to po wymianie baterii rower odpalił do góry kołami i działał, po polutowaniu było to samo, z tym że przy obciążeniu silnika już się rozłączał. Dopiero po wymianie halli zaczeło się te blokowanie koła i wibracje.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 05 sie 2022, 20:41
autor: BacugetSu
Z tym że przed pierwszy raz jak go sprawdzałem to wyciągnąłem instalacje i połączyłem to na nowo. Rower stał ze 2 lata, także lepiej było wszystko sprawdzić

Re: Koło wpadające w wibracje

: 05 sie 2022, 22:24
autor: zielony71
Pytam dlatego, że nie wiemy czy ten rower kiedykolwiek jeździł dobrze na tych podzespołach.
Być może ktoś wrzucił uszkodzony sterownik na sztukę, albo nawet chciał dobrze, ale nie działało i postanowił to sprzedać.
Ja bym najpierw sprawdził czy ten silnik będzie prawidłowo działał w trybie bez czujników Halla.
Oczywiście wymaga to sterownika, który to umożliwia.
Jeżeli w tym trybie będzie to działało, to wtedy można zajmować się Hallami.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 05 sie 2022, 23:03
autor: BacugetSu
No właśnie koło się kręciło przed wymianą halli, przy oporze tylko go odcinało, teraz usterka wygląda inaczej. Na co wskazują te objawy? Możliwe że jest to przewód? Nie ufam mu za bardzo, wygląda na nieco sfatygowany zwłaszcza przy kole. Możliwe jest, że czujnik nie pika, ale przy większym napięciu robi się przebicie czy jest to typowy objaw problemu z Hallem? Aktualnie nie mam dostępu do żadnego innego sterownika, a kupować w ciemno nie chce za bardzo.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 0:36
autor: gość
Sprawdź inne ustawienia faz/halli.
Na przewodach fazowych z silnika nie może być przejścia/pikania.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 3:46
autor: BacugetSu
Ok dobra to jutro otwieram silnik i zobaczę, jak się ma ten przewód na kole i czy jest przebicie po ominięciu przewodu. Dam znać co i jak

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 9:48
autor: zielony71
Rezystancja między przewodami fazowymi jest bardzo mała, rzędu kilku omów, więc podejrzewam, że jakiś kiepski miernik z kiepskimi przewodami pomiarowymi może nawet pikać.
Podstawowe sprawdzenie uzwojeń polega na odpięciu przewodów fazowych od sterownika i zakręceniu kołem (rozumiem, że nie podłączone obraca się swobodnie). Wtedy trzeba zewrzeć dwa przewody fazowe i w tym momencie koło powinno się natychmiast zatrzymać.
Jeżeli ten test wyjdzie pomyślnie, to w następnej kolejności sprawdził bym sterownik. Jak nie masz to pożycz, albo pojedź do kogoś kto ma, bo już straciłeś sporo czasu i pieniędzy na wymianę czujników, a nie wiadomo czy to jest przyczyną problemów.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 13:57
autor: BacugetSu
Test kręcenia kołem był robiony, bez zwarcia przewodów kręci się swobodnie, po zwarciu hamuje, także wszystko wygląda ok. Co do sterownika to nie znam za bardzo kogoś, kto ma taki sterownik, ale najwyżej pobawię sie w janusza i skorzystam z prawa do zwrotu do 2 tygodni jak to nie będzie to. Czyli tego przewodu zasilającego do silnika nie ma sensu sprawdzać jeśli test z kołem przeszedł pomyślnie?

PS Który z tych sterowników będzie lepszy? Oba obsługują pracę bez czujników halla, z tym że jeden z tego co widze jest chyba bardziej do gokartów i wydaje mi się nieco za mocny, niby 1kW mocy, ale ma 34A. 48v x 34A to wychodzi mi moc ponad 1,5kW. Także wole zapytać, czy to nie za dużo na ten silnik, zwłaszcza, że nic o nim nie wiem, oprócz nazwy NineContinent znalazłem jeszcze takie oznaczenia https://www.screenpresso.com/=YDFnb. Do tego jest to przedni napęd.

https://allegro.pl/oferta/sterownik-kon ... 0808941197
https://allegro.pl/oferta/kontroler-ste ... 2231961105

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 15:47
autor: zielony71
Przewód można sprawdzić, przecież to nie zaszkodzi, szczególnie jeśli jest zmęczony, ale w sytuacji kiedy silnik przechodzi (a przynajmniej przechodził) podstawowe testy trzeba też brać pod uwagę inne podzespoły.
1,5 kW na przednie koło to rzeczywiście już sporo i może nawet uszkodzić widelec.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 16:40
autor: BacugetSu
W sumie to oba te sterowniki mają podobną moc, 4A różnicy. I wszyskie sterowniki 1000w 48v mają podobne natężenie, także domyślam się, że to natężenie chwilowe czy coś w tym rodzaju. Szukać lepiej 500w? Dodam, że rama powinna być dość mocna. Jest to rower elektryczny marki Sparta, z tym że oryginalnie był to napęd na tylnie koło(oryginalny silnik dalej jest w tylnim kole, z tym że odłączony, a bateria wyciągnięta)

PS Cieżko znaleźć wogóle słabszy sterownik z trybem bez halla, a przynajmniej nie jest to opisane

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 17:04
autor: zielony71
Miałem na myśli coś takiego:
IMG_20220806_165855.jpg
Z tyłu zresztą też to się może zdarzyć, tylko z tyłu trochę łatwiej założyć dodatkową blokadę.
Ale fakt, że w Sparcie te widełki wyglądają dość solidnie.

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 17:37
autor: BacugetSu
U mnie wygląda to mniej więcej tak:
IMG_1702.JPEG
IMG_1703.JPEG

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 17:46
autor: tkoko
BacugetSu pisze:
06 sie 2022, 16:40
.........
PS Cieżko znaleźć wogóle słabszy sterownik z trybem bez halla, a przynajmniej nie jest to opisane
KU65 z wyświetlaczem LED
https://sklepebike.pl/pl/p/Zestaw-kompl ... V-250W/129
KU63 bez wyświetlacza
https://sklepebike.pl/pl/p/Kontroler-S- ... 24V36-/501

Re: Koło wpadające w wibracje

: 06 sie 2022, 18:26
autor: BacugetSu
Są to sterowniki na napięcie max 36v, a baterię mam 48v. Po za tym sterownik musi być z allegro, chodzi o płatność
allegro pay, do tego mniejszy problem ze zwrotem. Tak wogóle nie za małe te sterowniki jak na ten silnik, uciągnie?

Ten już się wydaje ciekawszy: https://sklepebike.pl/pl/p/Kontroler-S- ... 6V48V-/503

Re: Problem z napędem

: 06 sie 2022, 20:01
autor: zielony71
1 kW do tego roweru powinien wystarczyć do sprawnego poruszania się. Silnik jest solidny i pewnie wytrzyma więcej, ale mocowanie to już niekoniecznie. Zresztą bardzo mocny silnik z przodu może też powodować problemy z przyczepnością.

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 1:51
autor: BacugetSu
Dziś po perypetiach ze sklepem dopiero dotarł ten oto sterownik https://sklepebike.pl/pl/p/Kontroler-S- ... 6V48V-/503. Do tego wyświetlacz 810. Podłączyłem wszystko na próbę, koło się kręci, tak więc polutowałem wszystkie przewody, no i wiadomo, w końcu pierwsza przejażdżka. Po przejechaniu paru metrów rower padł. Myślę sobie, pewnie coś z tymi hallami więc je odłączyłem, bo sterownik ma opcję jazdy bez halli i znowu lipa, przejechał parę metrów i zdechł. Miał takie objawy przed pierwszą wymianą halli. Później już było te wibrujące koło. Moja teoria jest taka, że jest jednak problem z przewodami idącymi do silnika, przy większym obciążeniu idzie większe natężenie i robi się przebicie czy coś i możliwe że poprzedni sterownik przez to padł, nic innego mi do głowy nie przychodzi, ewentualnie coś z baterią, chociaż wątpie. Napięcie to 54v, natężenie ponad 100A także chyba ok. Co o tym sądzicie? Zamawiać drugi przewód? Sorki może trochę bez ładu i składu napisałem, ale padam już na twarz.

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 9:22
autor: zielony71
Masz wskazania napięcia na wyświetlaczu? Ile pokazuje przed uruchomieniem silnika, a ile zaraz po ruszeniu?
Teraz to najbardziej wygląda mi to na baterię. Te 100A to co to jest? Bo przecież nie prąd z baterii? Masz jakiś bezpiecznik? :-D

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 9:42
autor: BacugetSu
Mam najprostszy display i nie ma tam nawet wyświetlacza, tylko on/off i 3 prędkości. Co do baterii, poleciałem teraz sprawdzić jeszcze raz, 116A pokazuje na mierniku, bezpiecznika chyba nie ma, tylko bms

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 10:11
autor: zielony71
Ten kontroler, który kupiłeś maksymalnie daje 22A. Zrób zdjęcie jak to mierzysz.
Może Ty mierzysz prąd zwarciowy baterii? Zapewne tak. To tego pomiaru już nie rób.
Mierz samo napięcie. Rower do góry kołami. Najpierw napięcie przed uruchomieniem silnika, później po uruchomieniu, a trzeci pomiar to w momencie obciążenia silnika poprzez użycie hamulca.

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 10:23
autor: BacugetSu
No chyba ten zwarciowy właśnie, plus i minus wychodzący z baterii, sorki może trochę nie jasno napisalem. Poleciałem na szybko zdjąć obudowe i zrobilem pare fotek tej baterii

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 10:28
autor: BacugetSu
zielony71 pisze:
18 sie 2022, 10:11
Mierz samo napięcie. Rower do góry kołami. Najpierw napięcie przed uruchomieniem silnika, później po uruchomieniu, a trzeci pomiar to w momencie obciążenia silnika poprzez użycie hamulca.
A gdzie zmierzyć to napięcie? Z tym ostatnim będzie problem, bo nie mam z przodu klocka hamulcowego, ale coś się wymyśli :p

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 10:57
autor: zielony71
Napięcie najlepiej mierzyć na złączce baterii do kontrolera.
Chociaż jak już i tak masz baterię obnażoną, to można i na wyprowadzeniach głównych baterii.

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 13:20
autor: BacugetSu
O kurde, to ja właśnie tam mierzyłem, plus i minus wychodzący z baterii, czyli ta główna złączka. Czyli rozumiem, że mam sprawdzić jaki prąd wychodzi na tej złączce od baterii przy pracy sterownika tak?

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 19:44
autor: zielony71
Na razie zmierz tam napięcie. Jeśli bateria jest ok to powinno cały czas wynosić około 54v.
Jeśli jest problem z baterią to pod obciążeniem napięcie gwałtownie spadnie. Możliwe nawet, że do zera, jeśli to BMS odcina.

Re: Problem z napędem

: 18 sie 2022, 23:25
autor: BacugetSu
Test wykonano, sytuacja wygląda tak, napięcie bez uruchomienia silnika to 53,9. Po przekręceniu manetki bez obciążenia napięcie lekko spada, później już wraca do normalnego, wygląda ok. Przy obciążeniu koła napięcie spada bardziej i gdy go rozłącza, wynosi ono 15,3. Gdy odłączam od tej baterii sterownik jest to już 9,6v i dopiero gdy wyłącze i włącze miernik znów wraca do 53.9. Dodam, że ta bateria z rok leżała, a bms został niedawno wymieniony ponieważ bateria nie chciała się ładować, lecz po wymianie było to samo, ładowarka pracuje tylko po podłączeniu przez wyjście na sterownik, także może to być przyczyną, ale czekam na opinię.

Re: Problem z napędem

: 19 sie 2022, 0:50
autor: zielony71
Spadek napięcia na baterii do 15V z pewnością nie jest normalny.
To jest przyczyną Twoich problemów. Teraz wypada sprawdzić dlaczego tak się dzieje.
Żeby do końca wykluczyć inne elementy poza baterią (choć zapewne to ona jest winna) można przetestować baterię na innym odbiorniku.
Czyli zamiast podłączyć baterię do sterownika podłączamy ją np. do czajnika elektrycznego (oczywiście w środku czajnika musi być woda, żeby się nie spalił).
To jest trochę za małe obciążenie, o wiele mniejsze niż silnik, ale jeżeli na nim też wystąpi duży spadek napięcia, to już masz pewność, że problem jest w baterii, bo przecież cała reszta będzie odpięta.

Re: Problem z napędem

: 20 sie 2022, 19:49
autor: BacugetSu
Baterię podłączyłem do innego roweru, wyświetlacz co najwyżej zamrugał. Był też test na moim rowerze i sprawdzenie czy napięcie spada na samej baterii omijając bms, no i nie spadało

EDIT: Podłączyłem baterię na krótko i działa, rower śmiga elegancko :) I teraz pytanie, czy jest to wina ogniw czy bms. Narazie bateria się ładuje, bo napięcie pokazywało 50v po jeździe i możliwe, że po prostu ogniwa są tak słabe, że bardzo szybko poczas jazdy bateria się rozładowywuje, tylko też dlaczego napięcie przez bms spada tak bardzo pod obciążeniem, że bms rozłącza, a z baterii już to napięcie nie spada. No i dlaczego przez bms nie chce ładować? Także sporo jeszcze zagadek, ale już z górki :)

Re: Problem z napędem

: 20 sie 2022, 21:23
autor: zielony71
Takie zabawy w pomijanie BMS mogą skończyć się pożarem.
Prawdopodobnie BMS odcina zasilanie dlatego, że jedna cela ma duży spadek napięcia z powodu uszkodzonego ogniwa.
Pomijając BMS omijasz ten problem, ale on dalej istnieje.
Druga możliwość to uszkodzenie samego BMS, ale to moim zdaniem mniej prawdopodobne.
Baterię masz rozebraną, wystarczy sprawdzić napięcia na każdym segmencie pod obciążeniem.
Powinny być jednakowe. Obstawiam jednak, że na jednym będzie wyraźnie niższe, poniżej 3V.

Re: Problem z napędem

: 21 sie 2022, 14:12
autor: BacugetSu
Pomiary napięcia na poszczególnych sekcjach pod obciążeniem(rower do góry kołami, manetka na maxa):
1. 4,4 (-0,1)
2. 3,8 (-0,7)
3. 8,2 (-0,1)
4. 12,7 (ok)
5. 17,2 (ok)
6. 21,7 (ok)
7. 26,2 (ok)
8. 30,7 (ok)
9. 35,1 (-0,1)
10. 39,6 (ok)
11. 44,1 (ok)
12. 48,6 (ok)
13. 53,1 (ok)

Pomiar był wykonany pod lekkim obciążeniem, po prostu uruchomiony silnik, ale wyraźnie coś nie gra w 2 sekcji. czekam na dalsze instrukcje :)

EDIT: Sprawdziłem teraz napięcie na poszczególnych sekcjach, tak jak miałem zrobić to na początku tylko nie ogarnąłem :p Wszędzie 4,4 oprócz 2 sekcji, tam jest 0,0

Re: Problem z napędem

: 21 sie 2022, 15:40
autor: zielony71
No to wyraźnie widzisz, że druga sekcja jest do wymiany.
A pozostałe poważnie przeładowane (4,4V zamiast 4,2V), ale to zapewne efekt ładowania bez BMS.
Dobrze, że się na razie nic nie zapaliło. Masz sporo szczęścia.

Re: Problem z napędem

: 21 sie 2022, 15:56
autor: BacugetSu
No włączyłem ładowanie na godzinę, ale faktycznie kiepski to był pomysł. Czyli całą sekcję trzeba wymienić?

Re: Problem z napędem

: 21 sie 2022, 16:18
autor: zielony71
Tą sekcję to na pewno. Może ktoś lepiej obeznany w temacie ogniw się wypowie, czy używanie dalej tak przeładowanych ogniw jest bezpieczne.

Re: Problem z napędem

: 21 sie 2022, 22:40
autor: BacugetSu
Przynoszę dobre wiadomości! Udało się wymienić tą sekcję, podłączyłem bmsa i wszystko póki co śmiga :)) Zobaczymy jeszcze czy ładowanie będzie działać, ale wydaję mi się, że będzie elegancko. Jutro będzie miał dobry test bo czeka go jakieś 75km do przejechania, także dam znać co i jak :P Dziękuję ślicznie za pomoc Zielony71, jesteś wielki!

Re: Problem z napędem

: 22 sie 2022, 21:46
autor: BacugetSu
Jestem po jeździe testowej. Wszystko wygląda ok, jedyne co mnie martwi to to, że na baterii przejechałem ok 20km, na praktycznie samej manetce, spowrotem po naładowaniu i pomocy nóg jakieś 5 km więcej(rączka z gazu też lekko poszła), ale drogi powrotnej już nie mierzyłem dokładnie. Postanowiłem zainwestować w czujnik pas, co na moje oko powinno trochę zwiększyć zasięg, zależy mi żeby to było co najmniej 30km. Nie ma co kryć bateria też trochę stała, jest możliwe, że po paru cyklach ładowania i rozładowywania ta bateria się troszkę zregeneruje?

Re: Problem z napędem

: 23 sie 2022, 4:15
autor: zielony71
Wszystko jest możliwe, nadzieja jest przecież matką, a każdą matkę trzeba kochać ;-)
No ale tak po poważnie, to raczej zbieraj na nową, bo z tą to prawdopodobnie będzie coraz gorzej, a nie coraz lepiej. Poczekaj aż się zrobi zimno... :-D