Witam
Niestety popełniłem ogromny błąd bo po czasie się dowiedziałem że nie powinno się kręcić na sucho silnikiem elektrycznym.
Silnik chciałem dopasować do przedniego widelca, miejscami obcierał stąd powód dla którego nim kręciłem co jakiś czas aby potem użyć pilnika w obcierających punktach.
Obecnie czekam na konektor do czarnego przewodu od czujników halla, poprzedni przez moją nieuwagę oderwał się. Z ciekawości podłączyłem wczoraj zamontowany zestaw, włączyłem wyświetlacz kt lcd3 i wcisnąłem manetkę gazu, wyskoczył komunikat (error 03).
Nie jestem specem od elektroniki dlatego pytam czy jest duża szansa że to przez brak podłączonego czarnego przewodu wyskakuje ten komunikat, czy jednak poprzez wcześniejsze suche kręcenie silnikiem uszkodziłem czujniki?
Proszę o rozwianie moich wątpliwości, jeśli się okaże że uszkodziłem czujniki halla to jestem skończony bo tego już nie naprawię, a w moim mieście nie ma serwisów od e-bików
Czy popsułem czujniki halla?
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Czy popsułem czujniki halla?
Podłącz wszystkie przewody i powinno być dobrze. Nie możesz czarnego po prostu przylutować?
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czy popsułem czujniki halla?
Jeżeli fazowe (grube) przewody silnika nie dotykały/zwierały przewodów hali (cienkich) to obrót koła nie uszkodzi hali. Masz prawdopodobnie źle podłączone przewody. Jest zamieniona kolejność faz/hali, albo któryś przewód nie jest prawidłowo podłączony.
-
- Nowicjusz
- Posty: 19
- Rejestracja: 27 wrz 2022, 8:42
Re: Czy popsułem czujniki halla?
No właśnie nie za bardzo da rade bo oderwał się dodatkowo wbudowany haczyk od konektora męskiego 2,8mm przez co nie będzie się opierał we wtyczce na tej samej wysokości co pozostałe, a nie chcę nic dodawać żeby nie pogorszyć sprawy, obecnie czekam na nowy konektor, kupiłem więcej sztuk w zapasie, ściągnąłem już 1 cm izolacji z czarnego przewodu.
@tkoko
Czyli tak jak wspomniał wcześniej kolega czarny przewód, bo tylko on nie jest wpięty przez usterkę, dam znać we wtorek czy wszystko działa.
Tak jeszcze dopytam bo mnie to ciekawi ze stycznością przewodów fazowych, mam rozumieć że jeśli są one z osobna izolowane to nic się czujnikom halla nie stało podczas kręcenia na sucho? Końcówki się nie stykały, przewody fazowe mają złącza anderson, do nich nic nie wkładałem w trakcie kręcenia na sucho.
Przepraszam że tak dopytuję, nie znam się aż tak na tym.
-
- Forumowicz
- Posty: 5053
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czy popsułem czujniki halla?
Skoro czarny przewód we wtyczce hali nie był podłączony, to i hale nie działały bo nie były podłączone (nie miały napięcia), stąd "error 03" i brak reakcji silnika na manetkę.
.pablo945 pisze: ↑09 paź 2022, 22:29.......... Tak jeszcze dopytam bo mnie to ciekawi ze stycznością przewodów fazowych, mam rozumieć że jeśli są one z osobna izolowane to nic się czujnikom halla nie stało podczas kręcenia na sucho? Końcówki się nie stykały, przewody fazowe mają złącza anderson, do nich nic nie wkładałem w trakcie kręcenia na sucho.
Przepraszam że tak dopytuję, nie znam się aż tak na tym.
Podczas ręcznego kręcenia kołem silnik zachowuje się jak generator/prądnica, czyli wytwarza prąd/napięcie na przewodach fazowych. Im szybciej kręcisz silnikiem tym większy prąd/napięcie możesz wytworzyć. Przy dotknięciu dwóch przewodów fazowych do dwóch przewodów hali, napięcie z silnika może przekroczyć bezpieczne napięcie hali (nominalnie 5 V, max 20 - 30 V) i uszkodzić je. W praktyce ciężko o taki przypadek, niemniej jednak jest to możliwe.
-
- Nowicjusz
- Posty: 19
- Rejestracja: 27 wrz 2022, 8:42
Re: Czy popsułem czujniki halla?
Udało się przymocowałem nową wtyczkę, działa jak należy.tkoko pisze: ↑10 paź 2022, 7:28Skoro czarny przewód we wtyczce hali nie był podłączony, to i hale nie działały bo nie były podłączone (nie miały napięcia), stąd "error 03" i brak reakcji silnika na manetkę.
.pablo945 pisze: ↑09 paź 2022, 22:29.......... Tak jeszcze dopytam bo mnie to ciekawi ze stycznością przewodów fazowych, mam rozumieć że jeśli są one z osobna izolowane to nic się czujnikom halla nie stało podczas kręcenia na sucho? Końcówki się nie stykały, przewody fazowe mają złącza anderson, do nich nic nie wkładałem w trakcie kręcenia na sucho.
Przepraszam że tak dopytuję, nie znam się aż tak na tym.
Podczas ręcznego kręcenia kołem silnik zachowuje się jak generator/prądnica, czyli wytwarza prąd/napięcie na przewodach fazowych. Im szybciej kręcisz silnikiem tym większy prąd/napięcie możesz wytworzyć. Przy dotknięciu dwóch przewodów fazowych do dwóch przewodów hali, napięcie z silnika może przekroczyć bezpieczne napięcie hali (nominalnie 5 V, max 20 - 30 V) i uszkodzić je. W praktyce ciężko o taki przypadek, niemniej jednak jest to możliwe.
Dziękuję jeszcze raz za rozwianie wątpliwości.