Strona 1 z 1

Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 20 lis 2022, 12:01
autor: kristofix6
Witam, przymierzam się do silnika mxus 30H 1500w i stoje przed wyborem nawoju. Mozliwe prędkości do osiągnięcia dla poszczegolnych nawojów są dla mnie jasne, jednak nie bardzo potrafię interpretować Nm.

7T - 70Nm, 8T - 80 Nm itp.

Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?

Mieszkam w rejonie płaskim, ale górek pare jest. PPrzy założeniu że będę niemal zawsze jeździł poniżej 33km/h to 8T brać bo bedzie oszczedniejszy i da mi zapas na podjazdy?

Mam problem też z interpetacją - 70Nm to jaki podjazd - o jakiej długości i o jakim nachleniu przy wadze rowerzysty 75kg? podobnie jaki podjazd o jakiej długości może wziąć silnik 80Nm? :)

Czy może jesli planujemy nie przekraczać 33km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy?

Re: Interpretacja momentu obrotowego. Pomocy

: 20 lis 2022, 17:24
autor: slow
Przy założeniu że będę niemal zawsze jeździł poniżej 33km/h
Co tak wolno. 35-38km/h to na swoim 250W rowerze śmigam do pracy.

Fizyka.
Np.: 70Nm.
Załóżmy, że masz koło 26cali czyli 66cm=0,66m
70Nm/0,66m=106N
106N/9,81=10.8kg
tyle ten silnik teoretycznie utrzyma w równowadze gdybyś stał pod górkę pionową.
Jeśli nachylenie byłoby 45stopni to utrzymałby w równowadze ok 21,5kg.
Z funkcji trygonometrycznych policzysz dla każdego dowolnego pochylenia.

A tak praktycznie.
Jeśli stoisz przed wyborem tylko pomiędzy tymi dwoma 70Nm i 80Nm to jeśli wolisz prędkość po płaskim terenie to bierz szybszy o mniejszym momencie a jeśli wolisz wolniej ale pod większe górki to bierz wolniejszy o większym momencie.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. Pomocy

: 20 lis 2022, 19:52
autor: kristofix6
slow pisze:
20 lis 2022, 17:24
70Nm i 80Nm to jeśli wolisz prędkość po płaskim terenie to bierz szybszy o mniejszym momencie a jeśli wolisz wolniej ale pod większe górki to bierz wolniejszy o większym momencie.
właśnie o to chodzi że nie wiem czy 70Nm jest już na góki wystarczające. :) online brak testów. przydałby się taki instruktaż. np ktoś jedzie na 70Nm i ktoś obok na 80Nm pod górke o nachyleniu 15% powiedzmy 5 minut i na koniec porównanie temeratury itp. Może jest tak, że 70Nm miałby wyższą temp ale nie na tyle żeby się tym w ogóle przejmować, co oznaczałoby że jest jednostką z możliwością rozwijania prędkości jak i pokonywania całkiem sprawni wzniesień(nie gór).

może ktoś dorzuci swoje trzy grosze do dyskusji i pomoże? :)

chociaż z tyłu glowy mam "jesli planujemy nie przekraczać 35km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy".

35km/h - to predkosc wynikajaca z mojego doświadczenia i ilości kontuzji/wypadków zaliczonych na rowerze ;) także rozumiem wasze zapędy, ale 35km/h w lesie to jest bardzo szybko.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 23 lis 2022, 19:46
autor: roland
Ciężko takie testy przeprowadzić wiarygodnie stąd pewnie ich brak, pozostają symulacje albo opinie i tu znów pytanie o wiarygodność.
Sam po półtorej sezonu jazdy na 3K Turbo 16x4 zmieniłem nawój na wolnobieżny 12x5 na którym przejeździłem już prawie rok zbierając wrażenia, które wciąż są niejednoznaczne ale z grubsza obserwacje 16x4 -> 12x5
-spadek prędkości maksymalnej zauważyłem
-lepsze przyśpieszenie i większy kop w zakresie niskich prędkości do 15-20 km/h co wyraźnie czuć w górach w takich właśnie niskich prędkościach i jest to wyraźny plus.
-mniejszego zużycia prądu czyli większej efektywności nie zauważyłem a główna trasa testowa ma 700 m w pionie.
-co zaskakujące, ta sama trasa 700 m w pionie pokonana dość wolno i drugi raz możliwie szybko, porównywalne zużycie Wh, niestety nie mam pomiarów na stojanie 16x4.
-12x5 dostał ferrofluid i hubsinki i temperatury mocno spadły stąd nie mam nic wiarygodnego w temacie grzania.

W moim stylu jazdy głównie jeżdżę na drugim biegu ustawiony na max 37km/h i max 40A, trzeci bieg max 60A sporadycznie przy naprawdę ciężkim terenie. Mi ta zmiana na wolnobieżny pasuje bo coś tam zyskałem a straconą V max powyżej 50 km nie odczuwam bo nie jeżdżę >50 km/h.
Napisałeś: "Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm" ale to chyba dotyczy napędów mid i nie porównuj tego z napędem hub.

pozdrawiam

Roland

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 24 lis 2022, 22:44
autor: Wojtek
A nie jest to tak, że te 85Nm to 85Nm na kole przy przełożeniu 1:1?

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 25 lis 2022, 7:20
autor: tkoko
Wojtek pisze:
24 lis 2022, 22:44
A nie jest to tak, że te 85Nm to 85Nm na kole przy przełożeniu 1:1?
nie jest tak bo;
kristofix6 pisze:
20 lis 2022, 12:01
........ Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?.......
te Nm są na korbie/MID a na kole to 20 - 100 Nm (zależne od przełożenia).Te 100 Nm mają przy prędkości 5 - 8 km/godz. podczas gdy HUB te 85 Nm ma przy prędkości 20 - 30 km/godz (i więcej).

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 25 lis 2022, 10:25
autor: kristofix6
tkoko pisze:
25 lis 2022, 7:20
te Nm są na korbie/MID a na kole to 20 - 100 Nm (zależne od przełożenia).Te 100 Nm mają przy prędkości 5 - 8 km/godz. podczas gdy HUB te 85 Nm ma przy prędkości 20 - 30 km/godz (i więcej).
Piszez ze fabryczne midy przy 5-10kmh mają 100Nm (temu zasługują zapewne umiejetnosc wspinania się na podjazdy 15% bez pożaru), to przekładniowka, która na papierze ma napisane 70Nm, to ile moze mieć przy 5-10kmh?

Pytam bo teraz obawiam się ze napiszesz ze 10-30Nm, a to znaczyłoby że umiejetnosci wspiania się nie ma za dobrych, a jednak jakieś górki przekładniowka dobrze znosi.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 25 lis 2022, 10:40
autor: tas
Zrobiłem taki uber pro wykres poglądowy :D
Bez tytułu.jpg
Bez tytułu2.jpg

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 25 lis 2022, 11:04
autor: rezystor1990
A nie jest to tak, że te 85Nm to 85Nm na kole przy przełożeniu 1:1?
Mid a hub to zupełnie inna bajka a porównywanie samych liczb jest bez sensu. Poniżej masz dwa filmy do obejrzenia, które może dadzą Ci do myślenia.



Czy może jesli planujemy nie przekraczać 33km/h to zawsze jedynym słusznym wyborem powinno być 8T niezależnie od ilości podjazdów w okolicy?
Jeżeli dla Ciebie istotne są podjazdy a prędkości 3-40km/h wystarczające to czy aby na pewno HUB to dobry wybór?

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 25 lis 2022, 11:29
autor: kristofix6
rezystor1990 pisze:
25 lis 2022, 11:04

Jeżeli dla Ciebie istotne są podjazdy a prędkości 3-40km/h wystarczające to czy aby na pewno HUB to dobry wybór?
nie podjazdy tylko bezdroża + pagórki i predkosci do 35kmh. czyli przekładnia albo xf19c albo xp04(najlepiej zalane olejem żeby się nie grzały.oczywiscie z uwzglednieniem likwidacji potencjalnych wycieków). bezprzekladniowy odpada.

dla mnie bezprzekladniowy to synonim dojazdu do pracy po asfalcie. coś typu "rozpędzę się i bede jechał prosto po równym".

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 26 lis 2022, 11:57
autor: Wojtek
tkoko pisze:
25 lis 2022, 7:20
Wojtek pisze:
24 lis 2022, 22:44
A nie jest to tak, że te 85Nm to 85Nm na kole przy przełożeniu 1:1?
nie jest tak bo;
kristofix6 pisze:
20 lis 2022, 12:01
........ Rowery(fulle) z półek cenowych>16 000 mają po 85Nm, z czego wnoszę że taka ilość Nm daje komfort w podjazdach - daje zapas mocy i silnik się nie przegrzeje na długim podjezdzie?.......
te Nm są na korbie/MID a na kole to 20 - 100 Nm (zależne od przełożenia).Te 100 Nm mają przy prędkości 5 - 8 km/godz. podczas gdy HUB te 85 Nm ma przy prędkości 20 - 30 km/godz (i więcej).
Coś mi się zdaje, że nie do końca zostałem zrozumiany. Pisząc o przełożeniu 1:1 mam na myśli: na korbie jest blat np. 38 i na kasecie łańcuch leży na koronce 38 i wtedy masz do dyspozycji 85Nm. Jeśli zrzucisz łańcuch na koronkę 19 będziesz miał 42,5Nm, jeśli na 50 to 112Nm. Hub w zasadzie od startu będzie miał swoje maksymalne 85Nm i w miarę wzrostu prędkości moment będzie malał - coś pokręciłeś chyba z charakterystyką sprawności silnika elektrycznego. W midzie możemy sobie żonglować momentem vs prędkość i huba z midem spokojnie można porównać dla tych samych prędkości lub momentów. Jeśli hubem uzyskamy 45 km/h , to mida musimy zrzucić na koronkę np.11 by jechać tyle samo, w efekcie czego na kole przy starcie będzie 25Nm ze wszystkimi tego konsekwencjami. No, ale nie zapominajmy, że w takiego mida dajemy 500W , a w huba 1500W, a najważniejsze - w którym punkcie charakterystyki pracy silników jesteśmy w danym momencie.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 26 lis 2022, 13:12
autor: tkoko
Fizyka jest jedna, Nm = watom (w dużym uproszczeniu). Tak wiec przy tych samych mocach/prędkościach NA KOLE, HUB czy MID to jest "to samo". MID ma tylko tą przewagę nad HUB, że jak w każdym pojeździe z biegami możesz moc/Nm na kole zwiększyć/zmniejszyć kosztem zmniejszenia/zwiększenia prędkości, czyli dostosować do terenu/warunków.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 26 lis 2022, 15:59
autor: radasss
Już nie jeden raz temat mocy / momentu był poruszany, ja też wykładałem to w przystępny sposób, ale raz po raz znajdzie się pasjonat ( może perpetum mobile ), który zadając pytania chce otrzymać inna odpowiedź niż z fizyki zjawiska ona wynika. I w ten sposób zapełniamy serwery a i poczytać jest co ;-)

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 27 lis 2022, 7:56
autor: tkoko
Zależność między mocą, prędkością a Nm
https://zaltec.pl/narzedzia/obroty-mome ... kalkulator

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 27 lis 2022, 18:21
autor: radasss
Kalkulator może i by coś dał, ale obawiam się że wiele osób nie czuje bluesa mocowo-momentowego. Może jaka apka na smrkfona coś by im rozjaśniła.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 28 lis 2022, 6:58
autor: gienek333
Do obliczania siły bierze się promień, a nie średnicę koła, czyli ten moment co liczył kolega slow będzie 2x większy (212N).

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 28 lis 2022, 7:44
autor: tkoko
kristofix6 pisze:
25 lis 2022, 10:25
.... Piszez ze fabryczne midy przy 5-10kmh mają 100Nm (temu zasługują zapewne umiejetnosc wspinania się na podjazdy 15% bez pożaru), to przekładniowka, która na papierze ma napisane 70Nm, to ile moze mieć przy 5-10kmh?

Pytam bo teraz obawiam się ze napiszesz ze 10-30Nm, a to znaczyłoby że umiejetnosci wspiania się nie ma za dobrych, a jednak jakieś górki przekładniowka dobrze znosi.
Pudło.

Re: Interpretacja momentu obrotowego. 6T,7T,8T? Pomocy

: 05 gru 2022, 22:11
autor: szkuba
polecam kalkulator ze strony ebikes.ca :
https://ebikes.ca/tools/simulator.html