MID-DRIVE TSDZ2 750W

Dział poświęcony mechanicznym aspektom montowania silnika poza kołem
ODPOWIEDZ
Astrolux
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 10 lut 2021, 12:12

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Astrolux »

insaimz pisze:
13 sty 2022, 13:02
ale wiem, że od jakiegoś czasu silniki mają nowy kontroler, który ma utrudnić przeprogramowywanie. Pewnie taki kontroler też został przysłany dla mnie.
To nowe kontrolery lub nie nowe, tylko myślę specjalnie zamawiane na rynek niemiecki mają całkiem inny procesor w obudowie dwurzędowej jak widać na zdjęciach.
Ja w tym tygodniu otrzymałem kontroler z pswpower, elementy ma z drugiej połowy 2021 i dalej jest z procesorem STM8S105 na płytce z 2016.05.05.
W przyszłym tygodniu podłączę go pod komputer i będzie wszystko jasne.
insaimz
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

pxl666 pisze:
13 sty 2022, 15:40
insaimz pisze:
13 sty 2022, 13:05
Czy tu na forum była już poruszana kwestia nowych kontrolerów, które utrudniają wgranie innego oprogramowania?
Ktoś to obszedł?
Ja tylko spotkałem się z info że jest to lepszy chip kontrolera i na endlessie szukaj info czy już jest wersja pod niego
Na endless, czyli gdzie?
Tutaj?
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... start=5800
Ostatnio zmieniony 15 sty 2022, 8:34 przez insaimz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 4103
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

insaimz pisze:
15 sty 2022, 8:31
pxl666 pisze:
13 sty 2022, 15:40

Ja tylko spotkałem się z info że jest to lepszy chip kontrolera i na endlessie szukaj info czy już jest wersja pod niego
Na endless, czyli gdzie?
Tutaj?
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... start=5800
Chyba tak. Nie śledzę tego... czasem tylko rzucę okiem
szkuba
Forumowicz
Posty: 294
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: szkuba »

przekopałem endless we wspomnianym temacie nowego sterownika:
1. jak rozpoznać nowy kontroler po otwarciu : https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 2#p1651892 oraz bez otwierania https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 5#p1663548
2. jest nowy wątek dotyczący nowego sterownika niestety ciągle brakuje developerów projekt jest mocno w powijakach : https://endless-sphere.com/forums/viewt ... &start=200
3. nowy (niedokończony) projekt z mikrokontrolerem XMC1300 jest na Github : https://github.com/OpenSourceEBike/TSDZ ... /README.md
4. ciągle można kupić stare sterowniki na podmiankę (lepiej się upewnić u sprzedawcy)https://www.pswpower.com/products/bare- ... id-motor-1
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Szymon
Forumowicz
Posty: 30
Rejestracja: 11 wrz 2019, 21:08

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Szymon »

Witam, mam problem z tsdz2, wymieniłem niebieskie koło zębate ponieważ uszkodziły się dwa zęby i wszystko ładnie działa na manetce, ale silnik nie reaguje na kręcenie korbami, napewno problemem nie jest nie podłączony tensometr do sterownika. Silnik ma jakieś 6tys km przebiegu. Ktoś już się z tym spotkał i czy oznacza to uszkodzony tensometr?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 4103
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

Szymon pisze:
17 sty 2022, 19:08
Witam, mam problem z tsdz2, wymieniłem niebieskie koło zębate ponieważ uszkodziły się dwa zęby i wszystko ładnie działa na manetce, ale silnik nie reaguje na kręcenie korbami, napewno problemem nie jest nie podłączony tensometr do sterownika. Silnik ma jakieś 6tys km przebiegu. Ktoś już się z tym spotkał i czy oznacza to uszkodzony tensometr?
Możliwe że coś źle poszło jak wymieniales nylona
prozor
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

szkuba pisze:
08 sty 2022, 12:28
Ja znalazłem jedynie na tej stronce co podałem
@ prozor
prozor pisze:
07 sty 2022, 11:51
Przecież to od dawna wiadomo. Na szczęście ciągle można kupić w Pswpower.com i to w dobrych cenach. ....
- skąd miałeś wcześniejsze info?
-drugie pytanie jak testowałes na swoim trenażerze to jaki miałeś moment obrotowy max? (ciekaw jestem czy faktycznie wyciąga 90Nm) no i jaki jest użyteczny zakres kadencji? interesuje mnie czy faktycznie na OSF wyciąga chociaż 120RPM :roll:
Z Endless-sphere chyba ;) - ale o tym czytałem jesienią, więc dokładnego źródła nie podam...
Musiałbym przeliczyć moc na moment, ale... problem w tym, że nie mam danych kadencji. Na manetce silnik ciągnie równo, trenażer nie jest w stanie wyczuć kadencji. W teorii można byłoby dołożyć magnes gdzieś na osłonę koła zębatego i zmierzyć obroty na minutę (albo dać na wyświetlacz oszacowaną kadencję, bo wyliczana jest wzorem Cadence in RPM = (60 * PWM_CYCLES_SECOND) / CADENCE_SENSOR_NUMBER_MAGNETS) / ticks - to powinno działać również na manetce). Ale tego nie zrobiłem, tak więc niestety nie da się poprzednich danych mocy przeliczyć na moment obrotowy. Teoretycznie mógłbym zrobić ponowne testy, ale na razie rower mam z lekka ufajdany błockiem po ostatnich jazdach w terenie (błoto nie całkiem przymarzło i efekt jest...), a nie miałem kiedy zrobić czyszczenia.

Na dodatek należałoby albo zastosować przełożenie 1:1, albo przeliczyć przełożenie (blat 42, napęd kasety gdzieś na środku... nie wiem gdzie ;)) - jedno wiem z jazd testowych, że przy przełożeniu 42/32 (aktualnie w moim przełaju) czy może nawet nieco mniejszym moment napędowy jest bardzo duży.

Od ostatnich testów wymieniłem akumulator, poprzedni faktycznie musiał być felerny, nie dość, ze odcinał przy ok. 46V, to miał ograniczoną wydajność prądową stąd przekroczenie 550W było wyzwaniem nie tyle dla silnika, co właśnie dla źródła zasilania. Z nowym jest zdecydowanie lepiej, ale na razie główne testy robię w terenie, a w związku z (nie)pogodą nie bardzo mi się chce czyścić rower na testy w mieszkaniu. Pewno do tego jeszcze dojdzie, ale na razie patrzę na kod źródłowy - całkiem czytelny, choć niektóre część kodu mogło by być lepiej opisane czy skomentowane (zwłaszcza zmienne/stałe itp.). Do zaglądnięcia bezpośrednio do kodu skłoniło mnie, że nie mogłem odnaleźć jak jest zaprogramowany tryb eMTB. A w kodzie jest - o dziwo całkiem do przewidzenia (delta momentu na korbie plus dodatkowy offset wg tablicy). Przy odpowiednim dobraniu właściwej tablicy offsetów ten tryb wydaje się bardzo dobry do ustawienia jednego trybu na całą jazdę - gdy trzeba ekonomiczny, gdy trzeba może wycisnąć całą moc z silnika. Później wyjaśnię co i jak, jednak wydaje mi się, że do optymalnego wykorzystania bez kalibracji się nie obejdzie, a i ustawienie pod potrzeby użytkownika warto zrobić z pomocą trenażera i mierników mocy w pedałach, czyli i tak trzeba będzie rower na trenażer wrzucić...
Aktualne testy w terenie robiłem głównie w trybie Power assist z uwagi na łatwość przełożenia mocy generowanej przeze mnie do mocy wspomagania (o dziwo jest możliwość użycia 9 sposobów wyliczenia mocy...), a wynikowo do zużycia prądu i wyliczenia na ile starczyć może prądu w akumulatorze na danym wspomaganiu i średniej mocy generowanej. W przypadku innych trybów wspomagania nie ma bezpośredniej informacji jaki prąd jest dostarczany do silnika przy każdym ze stopni wspomagania, zwłaszcza w trybach momentu, gdzie nie ustalonej wartości prądu, oczywiście poza maksymalnym prądem (mniejszy nacisk -> mniejszy prąd plus offset wspomagania). Nieco inaczej jest w trybie kadencji, aczkolwiek tu też jest mała niespodzianka, bo nieco inaczej wygląda wspomaganie od 4 km/h do 20 km/h i powyżej.

Kolejna ciekawostka: tryb hybrydowy. Z opisów wynikało, że przy niskiej kadencji w hybrydzie jest wspomaganie momentem, a przy wyższej mocą. Nie do końca jest to prawda (aczkolwiek czym większa kadencja przy stałym momencie, tym większa moc, więc niby prawda...), bo tak na prawdę w hybrydzie są porównywany prąd w trybie momentu i trybie mocy. Silnik zasila prąd większy, nie ma określonych obrotów od których wspomaganie przechodzi ze wspomagania trybu kadencji na tryb mocy. Trzeba byłoby to wyliczyć znając moment obrotowy dla zadanych stopni wspomagania.

Czy faktycznie na OSF wyciąga chociaż 120RPM tego nie wiem. Z przeliczeń wygląda, że po zastosowaniu osłabienia pola o maksymalnym współczynniku, czyli o 25% o tyle samo można zwiększyć maksymalną kadencję. Silnik ma maksymalne obroty 4000 obr/min, co przy przełożeniu wewnętrznym 41,4 daje 96,6 obr/min. Osłabiając pole o 25% uzyskać można o tyle samo większą prędkość obrotową czyli 5 tys. obr/min, co przy redukcji wewnętrznym przełożeniem 41,4 da w efekcie maksymalne obroty na korbie 120,7 obr./min. Przynajmniej w teorii ;)

Patrząc po kodzie sterującym silnikiem, to osłabienie pola jest stopniowe i zaczyna się od 48 obr/min (poniżej wartość "0"), a maksymalną wartość osiąga przy obrotach większych niż 105 obr/min raczej taką wartość należy przyjąć jako rozsądną wartość roboczą wspomagania. Pole osłabiane jest skokowo, od 0 do 6. Ale należy też pamiętać, że przy maksymalnych obrotach silnika (a właściwie >105 obr/min) moc maksymalna silnika spada o ok. 25%, co faktycznie jest odczuwalne w nogach - w trybie wspomagania wg mocy zwiększając kadencję spodziewam się proporcjonalnego wzrostu mocy, a w rzeczywistości ten wzrost nie jest taki jakiego bym się spodziewał (mam doświadczenie z pomiarem mocy i mniej więcej taką różnicę potrafię odczuć). Osobiście mam kadencję rzędu 80 - 85 obr/min (na szosie, w terenie często niższą) i właściwie to mi w zupełności wystarcza. Kadencje >105 mam raczej incydentalnie, ale nie odczuwa się odcięcia mocy silnika w całym sensownym zakresie obrotów korbą. Ale warto to mieć na uwadze i jeśli potrzebna jest pełna moc wspomagania, to raczej należy ograniczyć kadencję. Ewentualnie można wyłączyć osłabienie pola, ale w TSDZ2 Parameter Configurator v20.1C opcji wł/wył aktualnie nie ma, jest domyślnie włączone. Wyłączenie jest oczywiście możliwe np. poprzez ingerencję w kod źródłowy motor.c - ustawienie na stałe ui8_fw_angle_max = 0 co wyłączy osłabienie pola (czy też ewentualnie można wyłączyć inkrementację przy wzroście kadencji). Ewentualnie włączyć osłabienie pola dopiero powyżej obrotów bliskich maksymalnym (4 tys.), ale powodowałoby to skokowe zmniejszenie mocy, stąd pewno dobranie poziomów zmniejszenia pola od 48 obr/min, a maksymalne osłabienie pola od 105. Jak widać dzięki temu, że pole jest osłabiane stopniowo, możliwe jest nie tylko przekroczenie kadencji 96 obr/min, ale i dociągnięcie kadencji do 120 obr/min - choć to mało efektywne z punktu widzenia biomechaniki, to jednak przy sprintach przydaje się.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2022, 23:03 przez prozor, łącznie zmieniany 1 raz.
Szymon
Forumowicz
Posty: 30
Rejestracja: 11 wrz 2019, 21:08

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Szymon »

pxl666 pisze:
17 sty 2022, 20:41
Szymon pisze:
17 sty 2022, 19:08
Witam, mam problem z tsdz2, wymieniłem niebieskie koło zębate ponieważ uszkodziły się dwa zęby i wszystko ładnie działa na manetce, ale silnik nie reaguje na kręcenie korbami, napewno problemem nie jest nie podłączony tensometr do sterownika. Silnik ma jakieś 6tys km przebiegu. Ktoś już się z tym spotkał i czy oznacza to uszkodzony tensometr?
Możliwe że coś źle poszło jak wymieniales nylona
Niestety nie, składałem specjalnie drugi raz i wszystko było jak należy. Wymiana nylonu była po uszkodzeniu silnika, bo była to pierwsza rzecz, która mi przyszła do głowy, segerow nie ściągałem, więc nie wiem jak wygląda sytuacja z czujnikiem, ale chyba nie obejdzie się bez rozbierania, mam nadzieję, że ti tylko jakiś uszkodzony przewód albo czujnik się rozkalibrował, bo ponoć też były takie sytuacje, tylko nwm czy jak jest rozkalibrowany to w ogóle nie reaguje silnik na ruch korb, czy reaguje ale mniej płynnie.
Szymon
Forumowicz
Posty: 30
Rejestracja: 11 wrz 2019, 21:08

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: Szymon »

Silnik rozebrany czujnik przeczyszczony, jest w super stanie po 6tys km nic po nim nie widać, żeby coś się działo, więc złożyłem z powrotem i dalej to samo aleee problem nie leżał w silniku tylko w złym testowaniu, był brak reakcji ale gdy kręciłem mocniej opierając się o korbę ale bez łańcucha. Złożyłem wszystko wsiadłem i śmiga, zero problemów.
prozor
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

Bo oparcie na korbę nie wystarczy. Musi być jeszcze wykryty ruch tej korby. Z drugiej strony niby w poście wyżej twierdziłeś, że silnik nie reaguje na ruch korb... Oczywiście sam ruch też nie wystarczy, musi być wykryty moment napędowy, czyli siła przyłożona do korby wraz z jej ruchem. Bez napędu o takie coś ciężko, nawet w OSF opcja asysty bez pedałowania też ma pewien próg rozruchu i bardzo dobrze.
szkuba
Forumowicz
Posty: 294
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: szkuba »

Dzięki @ prozor za wyczerpującą odpowiedź, pytam o kadencję bo jak jeździsz w terenie to czasem warto mieć możliwość rozpędzenia roweru na niskim przełożeniu żeby wskoczyć na jakiś stopień. Czy 120 wystarczy to zobaczymy :D we wrześniu miałem rower z wypożyczalni na silniku Yamaha PW-X2 to ciągnął jak dziki. Potem się okazało że PW-X2 - 80Nm ( i może PW-X3) ciągnie aż do 170rm a przy 120rpm ma jeszcze 50+Nm.
Załączam wyniki pomiarów Marka z Bike.pl które robił na bodajże wersji 0.19 ale bez osłabiania pola
2022-01-20 19_46_08-tsdz2-torque.ods - LibreOffice Calc.png
z tego piszą na endless nowy soft ma większy moment w wyższych kadencjach.
Te tabele przestawne być może dostosowują odczyt momentu go kadencji. Na tym rysunku widać że generowany moment nacisku na pedał znacznie słabnie z wyższa kadencją.
Relationship-between-peak-crank-torque-crank-velocity-ie-cadence-and-power-output.png
cześciowo da się się skompensować przemnażaniem przez kadencję ale w trybie czysty moment oraz podejrzewam eMTB trzeba właśnie inaczej sczytywać czy jest 0% czy 100% nacisku. Więcej wyników badań tutaj: https://www.researchgate.net/figure/Pow ... _295814180
może się uda coś razem rozkminić ;)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2022, 20:19 przez szkuba, łącznie zmieniany 1 raz.
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
prozor
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

szkuba pisze:
20 sty 2022, 20:18
we wrześniu miałem rower z wypożyczalni na silniku Yamaha PW-X2 to ciągnął jak dziki. Potem się okazało że PW-X2 - 80Nm ( i może PW-X3) ciągnie aż do 170rm a przy 120rpm ma jeszcze 50+Nm.
Głowę daję, że rower z wypożyczalni miał blat nie 42T, a jakieś 34T? To tłumaczy wysoki moment napędowy roweru, nawet pomijając wyższy moment samego silnika. W odróżnieniu od napędów HUB, (upraszczając: które mają w miarę stały moment napędowy na kole, stąd konieczność kombinacji albo szybsze silniki, ale słabsze, lub odwrotnie), w napędzie centralnym oprócz przełożenia wewnętrznego od silnika do napędu koła zębatego blatu, dochodzi jeszcze przełożenie pomiędzy napędem (kołem zębatym), a kołem poprzez koła zębate kasety koła napędowego. I tak mając przykładowo blat 42T i wybraną zębatkę kasety 32T uzyskujemy przełożenie 1,3125 - koło kręci się o tyle razy szybciej od koła napędowego silnika, o tyle samo zmniejsza się moment napędowy na kole. Zmieniając zębatkę przednią na 32T (zębatka kasety zostaje ta sama: 32T) uzyskujemy już przełożenie 1 - koło kręci się dokładnie tak samo szybko jak koło napędowe i dokładnie taki sam moment jest przenoszony na koło napędowe.

Z tym, że moc pozostaje identyczna w tych dwóch przypadkach, bo zmniejszeniu momentu napędowego koła towarzyszy proporcjonalny wzrost prędkości obrotowej koła, stąd moc wynikowa jest stała.
Ale przy zastosowaniu napędu 42T/36T uzyskujemy i tak zmniejszenie momentu napędowego na kole, dopiero 42T/42T zapewniłoby pełne przeniesienie momentu na koło (pomijając straty napędu).
W fabrycznych rowerach eMTB na ogół jest stosowana obecnie konfiguracja typu blat 32T (34T) plus kaseta 11/42 (11/50?), co praktycznie zapewnia zwiększenie momentu napędowego przekazywanego na koło - przynajmniej przy przełożeniach w których zębatka kasety ma większą ilość zębów, niż blat napędowy.

I odwrotnie: blat 42T zębatka na kasecie 11T i przełożenie 3,82 - moment jest niemalże 4x niższy na kole niż na silniku co przy momencie silnika rzędu 55 Nm powoduje, że w tym przypadku na koło zostanie przekazane tylko 14,4 Nm, choć uwzględniając prędkość obrotową koła, to oczywiście moc pozostanie taka sama - tylko przyspieszenie będzie... słabe.

Ten wykres z hamowni jest zgodny z prawdą tylko w linii niebieskiej - wykresu mocy. O ile pamiętam to była hamownia motocyklowa, nie wiem skąd były brane dane obr/min, bo napęd był uruchamiany z manetki (drugi test z dokręceniem pedałami).
Była to hamownia rolkowa i to dostosowana do silników spalinowych. Stąd rejestrowana jest moc/moment występująca na rolce napędowej - nawet jeśli silnik dysponuje stałym momentem (a takie są na ogół charakterystyki silników elektrycznych), to chwilę zajmie zanim koło rozpędzi rolkę, a spadek momentu może wynikać głównie z tego, że napęd osiąga maksymalne obroty i maksymalną prędkość kręcenia rolką pomiarową.

Biorąc rower na trenażer interaktywny lepiej można zmierzyć moc i przeliczyć moment napędowy na trenażerze uwzględniając prędkość kręcenia koła napędowego podczas wyzerowywania manetką silnika. Tylko należałoby zainstalować pomiar kadencji na kole napędowym (np. na ochronnej płycie) - nie wydaje mi się, żeby na manetce obroty napędu były jakieś szczególnie wysokie, ale przypuśćmy, że obroty uzyskiwane są obrotami maksymalnymi silnika zredukowanymi o przekładnię wewnętrzną, czyli będzie to maks. 96 ob/min. Ile wtedy wynosi moc? Patrząc na powyższy wykres z hamowni byłoby to ok. 550W i moment obrotowy wyliczony z kadencji przyjmując wzór pedal power = torque * rotations per minute * 0.1047, to wyliczony moment będzie wynosić około 54,7 Nm.

Tyle tylko, że IMHO nie wydaje mi się, żeby silnik na manetce kręcił się maksymalnymi obrotami - do czasu weryfikacji należy jednak przyjąć, że raczej tak. Gdyby jednak były to niższe obroty, to oczywiście moment napędowy silnika będzie wyższy od wyliczonego wyżej czyli np. przy 80 obr/min byłoby to ok. 65,66 Nm. Ale to jest gdybanie bez sprawdzenia ;) bo patrząc na kod to silnik dostaje maksymalny prąd manetki ustawiony jako maksymalny prąd akumulatora, no chyba, że jest to ograniczone w konfiguracji. Jak nie, to będzie maksymalny prąd i powinny być maksymalne obroty. Czyli moment w okolicy 54 - 55 Nm. No chyba, że napięcie akumulatora będzie wyższe przy maksymalnym prądzie silnika, co umożliwi wygenerowanie większej mocy - na podstawie generowanego większego momentu (np. 58V*18A = ok. 1kW -> 99,5 Nm) ale tu należy liczyć się z możliwością szybkiego przegrzania silnika...

Czy na niższych obrotach silnik będzie miał większy moment? Teoretycznie tak, ale... tylko przy mocy maksymalnej. Z uwagi jednak na to, że niższe obroty to niższa moc, to skłonny byłbym przypuszczać, że charakterystyka tego silnika nie odbiega znacząco od charakterystyki innych silników elektrycznych - czyli w większości zakresów obrotów jest to stały moment napędowy. W przypadku włączonego osłabienia pola może występować większy spadek momentu wraz ze wzrostem obrotów silnika kolejno po każdej stopniowej zmianie osłabienia pola. To, że obroty zwiększają się o 25% i moc zmniejsza się o tyle samo na maksymalnym osłabieniu pola, oznaczać może tylko jedno - spadek momentu o 25% na maksymalnym osłabieniu pola. Stąd jeśli ktoś potrzebuje maksymalnego momentu napędowego, to lepiej wyłączyć osłabienie pola (wspomaganie do 96 obr/min) lub zmodyfikować stopnie osłabienia do maksymalnych pożądanych obrotów silnika / kadencji.

Wspomaganie silnika Yamaha do 170 obr/min (abstrahując od tego, że taka szybkość kręcenia jest bez sensu i wysoce nieefektywna z punktu widzenia biomechaniki kolarskiej) może być zależna od dwóch czynników: maksymalnej prędkości obrotowej silnika (TSDZ2 ma 4 tys. obr, po osłabieniu pola 5 tys. obr/min) i przełożenia wewnętrznego silnika.

Gdyby silnik był większy (a nie takie maleństwo) to mógłby mieć większą moc/moment, podobnie gdyby wewnętrzne przełożenie było nie 41,4, a np. 25 to silnik osiągałby wspomaganie do kadencji 160 obr/min kosztem proporcjonalnego zmniejszenia momentu obrotowego na kole napędowym. To bez sensu, zwłaszcza jeśli popatrzymy na ten drugi wykres, który zamieściłeś, czyli zależność maksymalnych mocy uzyskiwanych przez kolarzy (i to wcale nie pierwszych lepszych amatorów, bo większość przekroczenie 1kW nie jest w stanie osiągnąć...) od kadencji. W sprintach moce maksymalne osiągane są przy ok. 120 obr/min, aczkolwiek optymalna kadencja to od ok. 80 do 100 obr/min, powyżej dochodzą ograniczenia biomechaniczne układu mięśniowego (problem z rozkurczem i hamowanie wewnętrzne), a przy podjazdach często ta kadencja jest nawet niższa.

Stąd patrząc na przyjęte przez konstruktorów ograniczenie maksymalnej kadencji do 96 obr/min wydaje się optymalne, zwłaszcza po zastosowaniu w oprogramowaniu OSF możliwości podniesienia jej o 25% choć kosztem zmniejszenia mocy maksymalnej w górnym zakresie obrotów silnika.

Tryb eMTB to proste tablice (241 pól) dodania wartości do odczytanej wartości nacisku. Minusem jest zajmowanie (dość ograniczonej) pamięci przez te tablice, być może łatwiej byłoby obliczać wartość określoną krzywą wielomianową, ale nie wiem, jak procesor kontrolera poradziłby sobie z dodatkowymi obliczeniami wielomianowymi, teraz wystarczy do dodać wartość z tablicy do aktualnego pomiaru nacisku. Czyli delta wynosi np. 50 (wartość aktualna minus wartość po kalibracji) to prąd wspomagania równy jest wartości delta (tu: 50) plus wartość znajdująca się na 50 miejscu tablicy. Oczywiście, jeśli w tym miejscu znajduje się zero, to wspomagania nie będzie, jeśli 240 to będzie maksymalne wspomaganie. adc_pedal_torque nie może być większy niż 500, a kalibracyjny adc_pedal_torque_offset musi mieścić się w zakresie 10..300, stąd po dodaniu do delty pomiaru adc wartości 240 uzyskujemy maksymalną moc wspomagania momentem. I ta wartość jest określona jako adc_battery_current_target czyli żądany prąd, chyba że jest większy niż maksymalny prąd ograniczony w ustawieniach, to wtedy silnik dostanie nie więcej niż ten prąd maksymalny.

Może wygląda na skomplikowane, ale sama realizacja taka nie jest. Pewną niedogodnością jest zgadywanie jak mocnego wspomagania na której tabeli można się spodziewać. Bez zaglądnięcia do kodu źródłowego to jest zgadywanie, ale i po przeglądnięciu tablic też wiele się nie rozjaśnia. Właściwie nie sposób oszacować zużycia energii w tym trybie, podobnie zresztą jak w trybie asysty momentu, bo to właściwie podobny tryb wspomagania (w trybie asysty momentu prąd jest wynikiem iloczynu delta adc przez współczynnik wspomagania dzielonego przez współczynnik zmniejszający ;)), nie zmienia to jednak faktu, że ten tryb wydaje się najbardziej optymalny, zwłaszcza jeśli ktoś chce wybrać jeden tryb wspomagania i więcej go nie zmieniać. Prąd wspomagania będzie automatycznie zwiększany proporcjonalnie (wykładniczo raczej) do przyłożonego momentu na pedałach. Lekki nacisk wspomaganie i prąd niewielki, maksymalny wysiłek z maksymalnym wspomaganiem, bez konieczności naciskania przełącznika zmiany mocy wspomagania.

Problem tylko w doborze odpowiedniego trybu czułości, czyli wyboru odpowiedniej tablicy pod użytkownika. Oczywiście w fabrycznych wyświetlaczach są 4 tryby (w alternatywnych można względnie swobodnie wybierać w trakcie jazdy), które można modyfikować poprzez wybór kolejnego poziomu czułości. Ewentualnie nawet można dopasować krzywą tabeli pod swoje własne potrzeby wspomagania, co jest relatywnie proste - oczywiście o ile użytkownik wie gdzie ma za dużo, a gdzie za mało wspomagania.

Docelowo można byłoby pokusić się o taką modyfikację (uproszczenie) kodu, że zamiast wszystkich dostępnych trybów byłyby 4 tryby wspomagania np. Eco oparte na mocy/hybrydzie z minimalnym wspomaganiem na długie jazdy lub powrót na oparach, Tour do jazdy szosą, eMTB z optymalną tabelą wspomagania progresywnego, Turbo - maksymalne dostępne moce/moment, używany incydentalnie. Albo ostatni to tryb kadencji (znany użytkownikom PAS) do kręcenia bez męczenia się itd.
Aczkolwiek aktualnie przełączenie pomiędzy trybami wspomagania jest możliwe (w fabrycznych licznikach, alternatywne oczywiście też i to na ogół łatwiej) to trochę mało intuicyjne, ale da się tego nauczyć (albo ściągę zrobić). Bardziej kusi mnie interfejs bezprzewodowy BT/ANT+ i możliwość ustawiania opcji z aplikacji smartfonowej, czy też obsługa z garmina.
Ostatnio zmieniony 21 sty 2022, 13:54 przez prozor, łącznie zmieniany 1 raz.
insaimz
Nowicjusz
Posty: 14
Rejestracja: 15 maja 2020, 22:39

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: insaimz »

Panowie,
idzie zrobić tak, żeby silnik z open source działał bez czujnika prędkości/obrotów koła, żeby wspomagał?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 4103
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: pxl666 »

insaimz pisze:
21 sty 2022, 15:47
Panowie,
idzie zrobić tak, żeby silnik z open source działał bez czujnika prędkości/obrotów koła, żeby wspomagał?
manetkę podepnij ...
prozor
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

pxl666 pisze:
21 sty 2022, 17:08
insaimz pisze:
21 sty 2022, 15:47
Panowie,
idzie zrobić tak, żeby silnik z open source działał bez czujnika prędkości/obrotów koła, żeby wspomagał?
manetkę podepnij ...
Nawet jakby działało (a nie działa), to nie każdy ma opcję z manetką, zresztą jazda na wspomaganiu manetki to nie tędy droga. Podłączenie manetki nic nie da, bo po chwili silnik po prostu przestanie pracować. Po prostu oprogramowanie sprawdza, czy wszystko funkcjonuje poprawnie - w tym czujnik prędkości. Wbrew pozorom, od obecności tego czujnika zależy nie tylko możliwość ograniczenia wspomagania w trybie miejskim do 25, ale o wiele więcej np. różne rozkręcanie i zwalnianie (rampy) silnika w zależności od prędkości, tryby wspomagania pchania itd.

Oczywiście jest możliwość obejścia i włączenie trybu działania silnika pomimo błędu któregoś czujnika. Przydaje to się nie tylko w przypadku uszkodzenia czujnika prędkości (czy po prostu zgubienia magnesu), ale również innych czujników np. podstawowego tensometrycznego, choć w tym przypadku będzie możliwa jazda na wspomaganiu kadencji (jak PAS).

Jak to zrobić masz opisane w instrukcji obsługi: https://github.com/emmebrusa/TSDZ2-Smar ... v20.1C.pdf - strona 6 Error Codes. Opisałem to tu: viewtopic.php?p=101629#p101629 ale dla leni powtórzę:
"Będziesz musiał wybrać tryb wspomagania, który nie wiąże się z użyciem uszkodzonego czujnika.
W konfiguratorze "Lights mode 3" musi być ustawiony na 10 - "Assistant with sensor error".
Włącz na poziomie 4-TURBO, E04 - ASSIST WITH SENSORS ERROR, naciskając przycisk świateł 2 + 2 + 2 razy, aż E04 zacznie migać." - czyli jeśli padnie czujnik nacisku, to trzeba włączyć tryb kadencji, żeby jechać dalej. Czujnik prędkości nie powinien przeszkadzać w wybraniu dowolnego trybu."


A jeszcze jaśniej: włącz wyświetlacz i odczekaj 5 sekund (przez pierwsze 5 sekund można ręcznie ustawić poziom SOC baterii na poziomie Turbo), przejdź do poziomu 4-TURBO, naciśnij przycisk świateł 6 razy: światła włączone (E02 na wyświetlaczu), światła wyłączone, światła włączone (E03), światła wyłączone, światła włączone (E04), światła wyłączone, odczekaj 5 sekund "Asysta w przypadku błędu" jest włączona.
Uwaga, jeśli chcesz zachować ustawienia po restarcie, musisz zapisać w eepromie, przejść do poziomu 0-OFF, włącz przycisk światła 6 razy jak opisano powyżej. Bez zapisania ustawień w eepromie po wyłączeniu ponownie należy ustawić "asystę w przypadku błędu".

Oczywiście jeśli zasilanie jest włączone, to nie ma potrzeby wyłączać i czekać 5 sekund, tylko można przejść od razu do rekonfiguracji wg powyższej procedury. Te pierwsze 5 sekund po włączeniu jest zarezerwowane do ustawienia poziomu SOC baterii gdy wkładamy nie w pełni naładowaną baterię po programowaniu, albo zmieniamy na inną o innym poziomie naładowania niż poprzednia. Po włączeniu należy w ciągu 5 sekund przełączyć na Turbo i dwa razy wcisnąć przycisk oświetlenia. SOC ustawi się wg napięcia baterii, co jest nieco mniej dokładne niż monitorowanie zużycia w czasie eksploatacji, ale lepsze to niż informacja 99% gdy bateria w połowie pusta...

Podczas użytkowania roweru, E08 będzie ponownie wyświetlany cyklicznie, aby przypomnieć o usterce.
Pamiętaj, że silnik nie pracuje tak dobrze, jak z zainstalowanym czujnikiem prędkości, ponieważ rampy przyspieszania i zwalniania nie są obliczane.
Z VLCD6 jest to trochę niewygodne, światła włączają się lub wyłączają za pomocą przycisku UP przez 2 sekundy.

Powyższą procedurą zmienia się tryby wspomagania:
W skrócie:
- Cadence assist >>> Level 2 TOUR -E04: L2- 6 x przycisk światła
- Torque assist >>> Level 2 TOUR - E03: L2 - 4 x przycisk światła
- Power assist >>> Level 2 TOUR - E02: L2 - 2 x przycisk światła
- Emtb assist >>> Level 3 SPEED - E02: L3 - 2 x przycisk światła
- Hybrid assist >>> Level 3 SPEED- E03: L3 - 4 x przycisk światła
- Cruise assit >>> Level 3 SPEED - E04: L3 - 6 x przycisk światła
- Off Road lub Street mode >>> Level 1 ECO - E02: L1 - 2 x przycisk światła
- Startup Boost >>> Level 1 ECO - E03: L1 - 4 x przycisk światła
- Kalibracja czujnika nacisku >>> Level 1 ECO - E04: L1 - 6 x przycisk światła, jak E04 miga, nacisnąć jeszcze raz przycisk światła (on), wartość ADC sensora nacisku (conversion factor, domyślnie 67) będzie wyświetlana przez 5 sekund, kolejne przyciśnięcie przycisku (off) przedłuża wyświetlenie ADC o 25 sekund, wystarczająco do uzyskania wartości kalibracyjnych do wprowadzenia w konfiguratorze. Procedura kalibracji opisana szczegółowo w instrukcji.

Jeszcze jedno - jeśli w konfiguratorze nie ma ustawionej opcji "Set parameters on startup" to żeby powyższe zmiany były możliwe należy włączyć ustawianie parametrów na poziomie 0 (Level 0 OFF) 2x przycisk światła.
Tak wiem - powyższe czynności wydają się nieco mało intuicyjne i lekko skomplikowane, ale warto zapamiętać (albo zrobić ściągę i trzymać gdzieś przy rowerze), bo mogą się przydać. Zwłaszcza włączanie asysty w przypadku błędów oraz przełączanie trybów wspomagania.
Reszta w instrukcji obsługi ;)
Ostatnio zmieniony 21 sty 2022, 23:07 przez prozor, łącznie zmieniany 10 razy.
szkuba
Forumowicz
Posty: 294
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: szkuba »

A może byś jakiś filmik instruktażowy nakręcił? Osobiście słabo kumam rzeczy techniczne pisane ciągłym tekstem ;) a niejeden by skorzystał z szybszego aha :idea:
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
słowik
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 09 sty 2022, 13:45

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: słowik »

Panowie, krótkie pytanie. Czy aby mieć zalety oprogramowania open source dla TSDZ2 muszę zmienić wyświetlacz na KT-LCD3, czy jest też wersja dla fabrycznego KT-LCD5. Jeśli jest dla LCD5, to czy coś tracę w stosunku do LCD3.
prozor
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

szkuba pisze:
23 sty 2022, 16:15
A może byś jakiś filmik instruktażowy nakręcił? Osobiście słabo kumam rzeczy techniczne pisane ciągłym tekstem ;) a niejeden by skorzystał z szybszego aha :idea:
Spoko, żaden problem. Aczkolwiek raczej dam to w wątku dotyczącym oprogramowania z fabrycznymi wyświetlaczami ;)
Wideo umieszczone tutaj: viewtopic.php?p=103061#p103061 - proste, prawda? Co prawda dotyczy to włączania wspomagania w przypadku problemów z czujnikami, ale w identyczny sposób przełącza się tryby wspomagania np. eMTB: przełączyć na 3 tryb wspomagania SPEED i nacisnąć 2 razy przycisk światła. Po chwili sterownik przełączy wspomaganie na eMTB. Proste, tylko zapamiętać podstawowe używane tryby i po problemie ;)
słowik pisze:
23 sty 2022, 16:41
Panowie, krótkie pytanie. Czy aby mieć zalety oprogramowania open source dla TSDZ2 muszę zmienić wyświetlacz na KT-LCD3, czy jest też wersja dla fabrycznego KT-LCD5. Jeśli jest dla LCD5, to czy coś tracę w stosunku do LCD3.
Nie, nie trzeba zmieniać wyświetlacza na KT-LCD3, kóry zresztą dawno przestał być oficjalnie wspierany przez Casainho i zakończono wsparcie na wersji 1.0.0. z 26 maja 2020. Jeśli masz silnik z którymś z fabrycznych wyświetlaczy czyli VLCD5, VLCD6 lub XH18 to wystarczy wgrać oprogramowanie dostępne na github: https://github.com/emmebrusa/TSDZ2-Smart-EBike-1 do pobrania: https://github.com/emmebrusa/TSDZ2-Smar ... 6-XH18.zip - najbardziej aktualna wersja z lipca 2021r. (późniejsza powodowała palenie się MOSFETów w niektórych konfiguracjach).

Nie ma nic dla LCD5, bo to wyświetlacz VLCD5. Czy coś tracisz w stosunku do starego KT-LCD3? Nie sądzę. Niby daje on możliwość ustawienia parametrów w czasie jazdy (raczej na postoju), to jednak bez długiej ściągi z kodami raczej ciężko to zrobić. W kolorowych wyświetlaczach jest to o wiele łatwiejsze, bo widać co się przestawia, a nie tyko same kody...
Co zyskujesz? Oszczędność pieniędzy, bo nie trzeba kupować dodatkowego wyświetlacza. Prostotę programowania i użytkowania (aczkolwiek przydaje się ściąga). No i należy pamiętać, że jeśli chciałoby się zmienić parametr np. siłę wspomagania na jakimś poziomie, to niestety trzeba podłączać komputer i wysyłać oprogramowanie do sterownika.

Resztę informacji dot. OSF dla sterownika silnika wykorzystującego fabryczne wyświetlacze będę udzielał w wątku: viewtopic.php?p=103059#p103059
Ostatnio zmieniony 23 sty 2022, 19:23 przez prozor, łącznie zmieniany 4 razy.
słowik
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 09 sty 2022, 13:45

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: słowik »

A mam jeszcze pytanie dotyczące wersji sterownika. Jak mam poznać czy mam starą czy nową wersję sterownika i czy do nowej jest już oprogramowanie. Silnik kupiłem na PSWPower tydzień temu.
ap0f1s
Forumowicz
Posty: 524
Rejestracja: 03 maja 2017, 9:37
Lokalizacja: Kęty

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: ap0f1s »

Z tego co pamietam mierzyło się napięcia pomiedzy pinem GND a SWIM. Jeżeli jest 5v to stary jeżeli 0v to nowy.
https://endless-sphere.com/forums/downl ... 82fba4829f
Ostatnio zmieniony 24 sty 2022, 18:53 przez ap0f1s, łącznie zmieniany 2 razy.
Budowa pakietów lion, rowerów elektrycznych (Falcon, vektor, E-kross itp.)
Kontakt 513388355
Kilka moich konstrukcji
viewtopic.php?f=30&t=399
prozor
Nowicjusz
Posty: 24
Rejestracja: 21 lis 2021, 11:09

Re: MID-DRIVE TSDZ2 750W

Post autor: prozor »

słowik pisze:
24 sty 2022, 17:25
... Silnik kupiłem na PSWPower tydzień temu.
To masz sterownik, który normalnie przeprogramować można się na OSF.
Wyjaśniając powyższe, PSWPower sprzedaje TSDZ2 TYLKO ze sterownikiem, który da się przeprogramować na OSF.
I "stary...nowy" traktuję jako naciągane nadużycie. Po prostu... inny. Wręcz ograniczony, bo ograniczony tylko do tego, co fabryka dała. Czyli całkiem kiepskiego oprogramowania. Wybierajcie ze źródła, które jest pewne, oczywiście o ile zależy Wam na przeprogramowywaniu na OSF, bo naprawdę warto.
Ostatnio zmieniony 25 sty 2022, 18:38 przez prozor, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ