Bafang Ultra M620 - G510 - Budowa roweru od podstaw.
: 19 wrz 2019, 11:20
Witam
Jako że w internecie szczególnie w jeżyku polskim jest bardzo mało informacji o silniku Bafang MM G510.1000W,Max Torque: 160N.m postanowiłem podzielić się z wami moim doświadczeniem z budowy roweru na tym własnie napędzie.
Moim punktem odniesienia był rower FREY AM1000 dostępny na https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 21160.html
Bardzo długi wątek o tym konkretnym rowerze znajdziecie tutaj: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=91035.
Rama:
Największy koszt całego roweru stanowi zakup ramy które generalnie dostępne są tylko w Chinach w cenie około 3000 PLN.
https://www.alibaba.com/trade/search?fs ... ype=G&tab=
Niestety dochodzi do tego VAT + zaporowe cło wiec należy się spodziewać ceny finalnej w granicach 5.600 / 5.800 PLN.
Oczywiście należy zwrócić uwagę na wielkość ramy, głownie na długość rury pod siodełkowej, wielkość koła oraz skok tylnego zawieszenia.
W moim przypadku wielkość ramy to "M", koło 27,5 a skok tylnego zawieszenia 120mm.
Silnik:
Silnik zakupiłem u tego dostawcy. Czas dostawy około 12 dni.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 71298.html
Wszystko dotarło bardzo dobrze zapakowane, korzystając z okazji zamówiłem dodatkowo czujnik zmiany biegów i drugi uchwyt silnika ( G510 mounting plate ). Na początku zanim przystąpimy do składania roweru proponuję sprawdzić czy silnik pasuje w ramę. Kolega swoją ramę musiał piłować ze względu na dużą różnice w osiowości uchwyt silnika - silnik.
Pozostałe komponenty
Jeśli chodzi o pozostałe komponenty zdecydowałem się na:
- przedni widelec ROCKSHOX 120mm
- hamulce Magura MT4e tył MT5 przód
- tarcze hamulcowe SHIMANO DEORE SLX 180mm
- piasty SHIMANO FH M8000 DEORE XT
- obręcze DT Swiss obręcz M 462 27,5"
Napęd
Napęd z premedytacją jeden z najtańszych SRAM X.4 z kasetą 8 rzędową i mocnym łańcuchem KMC.
Czekam na kasetę SUNRACE 11-40 która da mi wystarczające przełożenie do pokonania każdego wzniesienia.
https://pl.aliexpress.com/item/32841523 ... 5c0fCzm3EO
Będę musiał zmienić przerzutkę na taką z większą pojemnością i chyba zdecyduję się na Sram EX1 8s medium.
Elektryka
W zestawie dostajemy wszystko co potrzebne do uruchomienia silnika. Standardowo dla Bafang nie ma czujnika zmiany biegu który w tym zestawie jest naprawdę niezbędny. Kolorowy wyświetlacz model DPC-18 jest dobrze czytelny w słońcu. Pokazuje parametry takie jak napięcie , prędkość, moc, stopień wspomagania. Posiada funkcję automatycznego zapalania światła ( wbudowany czujnik światła ). Z karty katalogowej wynika że jest na napięcie do 42V, dosyć to dziwne bo sam silnik można zasilać do 60V.
Znalazłem informację w sieci że na cale szczęście to nie jedyny wyświetlacza działający z tym silnikiem. Na pewno współpracują z nim wyświetlacze C961, C965, C963 oraz 500c. Tego ostatniego mam osobiście niestety nie pokazuje prawidłowo mocy chwilowej.
Obszerny artykuł o wyświetlaczach do bafang w tym ULTRA:https://electricbike-blog.com/bbs02-displays/
W zakładce info o baterii można przeanalizować wszystkie paramerty zasilania oraz przy odpowiednim BMS napięcie każdej z cel. Nie udało mi sie jeszcze dowiedzieć co to za typ BMS. Postaram się go zdobyć przy budowie nowej baterii.
Połączenie silnika z poszczególnymi przewodami jest intuicyjne: 2 przewody oświetleniowe, 1 czujnik zmiany biegów, 1 wyświetlacz, 1 czujnik prędkości. Niestety wtyczki przy silniku na 100% nie są wodoodporne, zapomnieć można o IP65. To samo tyczy się połączenia z akumulatorem.
Zasilanie
Obecnie mam zasilanie zastępcze bateria 48V 17,5Ah 850W na ogniwach Sanyo GA. I to niestety za mało. Maksymalny pobór prądu w silniku to 30A ( ustawienia fabryczne bez możliwości zwiększenia ) i przy takim samym prądzie BMS baterii odcina zasilanie. Jednakże przy tych ogniwach pod obciążeniem spadek napięcia sięga nawet 4V. Bateria powinna być złożona z ogniw wysoko prądowych przy napięciu min 52V czyli 14s8-9P. Dodatkowym problemem jest fakt iż przy 44V - 43V silnik ogranicza pobór mocy z baterii do około 600W. To zachowanie wskazuje że mimo iż licznik rozpoznaje baterię jako 48V zachowanie silnika zabezpiecza źródło prądu tak jak by było 52V. Znalazłem w necie inne osoby które opisywały ten sam problem. Nie dotyczy to gotowych konstrukcji. Nie ma możliwości zmiany tego parametru w ustawieniach samego silnika z aplikacji Windows.
Wrażenia ogólne
Przed pierwszym wyruszeniem w trasę podłączyłem silnik do komputera zmieniając kilka ustawień. Nauczony doświadczeniem z BBS02 zmieniłem delikatnie zachowanie manetki gazu. Całkowicie za to przeprogramowałem zachowanie się "pedal assist". Obroty nominalne silnika do dla 48V 135 obr/min, 52V 150 obr/min i 56 V 185 obr/min. Z uwzględnieniem tych paramentów ustawiłem interesująca mnie kadencję dla wszystkich stopni wspomagania różnicując jednocześnie moc. Bardzo obszerny artykuł opisujący każdy parametr w programie:
Dla Bafang BBS02 i BBSHD - https://electricbike-blog.com/2015/06/2 ... the-bbs02/
Dla Bafang ULTRA - https://electricbike-blog.com/2017/11/2 ... ike-drive/
Najnowsze oprogramowanie do Bafang Ultra i BBS02 tutaj:
2019-11-02.
Jako że sezon powoli za nami czas na nowe modyfikacje sprzętu.
Nowa obudowa baterii under construction. Obawiam się tylko o dostęp do zaworu dumpera. Muszę poszukać jakiś przedłużek lub coś podobnego. Będę wdzięczny za jakieś podpowiedzi. Dodatkowo po akcji ze spadajacym łańcuchem dorobiłem się takiej prowadnicy.
Jako że w internecie szczególnie w jeżyku polskim jest bardzo mało informacji o silniku Bafang MM G510.1000W,Max Torque: 160N.m postanowiłem podzielić się z wami moim doświadczeniem z budowy roweru na tym własnie napędzie.
Moim punktem odniesienia był rower FREY AM1000 dostępny na https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 21160.html
Bardzo długi wątek o tym konkretnym rowerze znajdziecie tutaj: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=91035.
Rama:
Największy koszt całego roweru stanowi zakup ramy które generalnie dostępne są tylko w Chinach w cenie około 3000 PLN.
https://www.alibaba.com/trade/search?fs ... ype=G&tab=
Niestety dochodzi do tego VAT + zaporowe cło wiec należy się spodziewać ceny finalnej w granicach 5.600 / 5.800 PLN.
Oczywiście należy zwrócić uwagę na wielkość ramy, głownie na długość rury pod siodełkowej, wielkość koła oraz skok tylnego zawieszenia.
W moim przypadku wielkość ramy to "M", koło 27,5 a skok tylnego zawieszenia 120mm.
Silnik:
Silnik zakupiłem u tego dostawcy. Czas dostawy około 12 dni.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 71298.html
Wszystko dotarło bardzo dobrze zapakowane, korzystając z okazji zamówiłem dodatkowo czujnik zmiany biegów i drugi uchwyt silnika ( G510 mounting plate ). Na początku zanim przystąpimy do składania roweru proponuję sprawdzić czy silnik pasuje w ramę. Kolega swoją ramę musiał piłować ze względu na dużą różnice w osiowości uchwyt silnika - silnik.
Pozostałe komponenty
Jeśli chodzi o pozostałe komponenty zdecydowałem się na:
- przedni widelec ROCKSHOX 120mm
- hamulce Magura MT4e tył MT5 przód
- tarcze hamulcowe SHIMANO DEORE SLX 180mm
- piasty SHIMANO FH M8000 DEORE XT
- obręcze DT Swiss obręcz M 462 27,5"
Napęd
Napęd z premedytacją jeden z najtańszych SRAM X.4 z kasetą 8 rzędową i mocnym łańcuchem KMC.
Czekam na kasetę SUNRACE 11-40 która da mi wystarczające przełożenie do pokonania każdego wzniesienia.
https://pl.aliexpress.com/item/32841523 ... 5c0fCzm3EO
Będę musiał zmienić przerzutkę na taką z większą pojemnością i chyba zdecyduję się na Sram EX1 8s medium.
Elektryka
W zestawie dostajemy wszystko co potrzebne do uruchomienia silnika. Standardowo dla Bafang nie ma czujnika zmiany biegu który w tym zestawie jest naprawdę niezbędny. Kolorowy wyświetlacz model DPC-18 jest dobrze czytelny w słońcu. Pokazuje parametry takie jak napięcie , prędkość, moc, stopień wspomagania. Posiada funkcję automatycznego zapalania światła ( wbudowany czujnik światła ). Z karty katalogowej wynika że jest na napięcie do 42V, dosyć to dziwne bo sam silnik można zasilać do 60V.
Znalazłem informację w sieci że na cale szczęście to nie jedyny wyświetlacza działający z tym silnikiem. Na pewno współpracują z nim wyświetlacze C961, C965, C963 oraz 500c. Tego ostatniego mam osobiście niestety nie pokazuje prawidłowo mocy chwilowej.
Obszerny artykuł o wyświetlaczach do bafang w tym ULTRA:https://electricbike-blog.com/bbs02-displays/
W zakładce info o baterii można przeanalizować wszystkie paramerty zasilania oraz przy odpowiednim BMS napięcie każdej z cel. Nie udało mi sie jeszcze dowiedzieć co to za typ BMS. Postaram się go zdobyć przy budowie nowej baterii.
Połączenie silnika z poszczególnymi przewodami jest intuicyjne: 2 przewody oświetleniowe, 1 czujnik zmiany biegów, 1 wyświetlacz, 1 czujnik prędkości. Niestety wtyczki przy silniku na 100% nie są wodoodporne, zapomnieć można o IP65. To samo tyczy się połączenia z akumulatorem.
Zasilanie
Obecnie mam zasilanie zastępcze bateria 48V 17,5Ah 850W na ogniwach Sanyo GA. I to niestety za mało. Maksymalny pobór prądu w silniku to 30A ( ustawienia fabryczne bez możliwości zwiększenia ) i przy takim samym prądzie BMS baterii odcina zasilanie. Jednakże przy tych ogniwach pod obciążeniem spadek napięcia sięga nawet 4V. Bateria powinna być złożona z ogniw wysoko prądowych przy napięciu min 52V czyli 14s8-9P. Dodatkowym problemem jest fakt iż przy 44V - 43V silnik ogranicza pobór mocy z baterii do około 600W. To zachowanie wskazuje że mimo iż licznik rozpoznaje baterię jako 48V zachowanie silnika zabezpiecza źródło prądu tak jak by było 52V. Znalazłem w necie inne osoby które opisywały ten sam problem. Nie dotyczy to gotowych konstrukcji. Nie ma możliwości zmiany tego parametru w ustawieniach samego silnika z aplikacji Windows.
Wrażenia ogólne
Przed pierwszym wyruszeniem w trasę podłączyłem silnik do komputera zmieniając kilka ustawień. Nauczony doświadczeniem z BBS02 zmieniłem delikatnie zachowanie manetki gazu. Całkowicie za to przeprogramowałem zachowanie się "pedal assist". Obroty nominalne silnika do dla 48V 135 obr/min, 52V 150 obr/min i 56 V 185 obr/min. Z uwzględnieniem tych paramentów ustawiłem interesująca mnie kadencję dla wszystkich stopni wspomagania różnicując jednocześnie moc. Bardzo obszerny artykuł opisujący każdy parametr w programie:
Dla Bafang BBS02 i BBSHD - https://electricbike-blog.com/2015/06/2 ... the-bbs02/
Dla Bafang ULTRA - https://electricbike-blog.com/2017/11/2 ... ike-drive/
Najnowsze oprogramowanie do Bafang Ultra i BBS02 tutaj:
2019-11-02.
Jako że sezon powoli za nami czas na nowe modyfikacje sprzętu.
Nowa obudowa baterii under construction. Obawiam się tylko o dostęp do zaworu dumpera. Muszę poszukać jakiś przedłużek lub coś podobnego. Będę wdzięczny za jakieś podpowiedzi. Dodatkowo po akcji ze spadajacym łańcuchem dorobiłem się takiej prowadnicy.