Strona 1 z 1

Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 02 gru 2022, 17:46
autor: elro75
Doberski ! Wydłubałem sobie takie coś :
Obrazek
Chcę ulepszyć konstrukcję i zlikwidować przeniesienie napędu z silnika na zębatkę 46T, ponieważ trochę je słychać podczas pracy.Chciałbym, żeby napęd był praktycznie bezgłośny. Zastanawiam się nad paskiem zębatym. Co byście doradzili ? Jaki pasek wybrać ? Gdzie tanio można dostać koła zębate ?

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 02 gru 2022, 18:57
autor: pxl666
tanio tego nie zrobisz . pasek wymaga idealnego spasowania i bardzo mocnego naciągu

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 02 gru 2022, 20:45
autor: elro75
Tak sobie myślę czy pasek wielorowkowy by zdał egzamin. Jest duży wybór i można by wytoczyć na tokarce koła łatwo.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 0:04
autor: Patriko
Paska nie założysz do zwykłej ramy, no chyba że masz zamiar go rozcinać.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 0:09
autor: pxl666
ten również wymaga naprężenia i idealnego prowadzenia

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 0:11
autor: pxl666
Patriko pisze:
03 gru 2022, 0:04
Paska nie założysz do zwykłej ramy, no chyba że masz zamiar go rozcinać.
ja rozumiem że typo chce przenieść naped z silnika na korbe paskiem . nie na piastę

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 3:51
autor: radasss
Wielorowek profil 4PJ powinien się nadać. Dla pewności sprawdź czy przy danej średnicy i kącie opasania koła napędowego i oczywiście zadanym naciągu nie wystąpi poślizg. Koło napędzane będzie mogło być gładkie, bez rowków - to dopuszcza również niewielkie przesunięcie linii kół, ale osie powinny być równoległe; sprawdź też wartość poślizgu.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 10:19
autor: pxl666
btw mógłbyś napisać troszkę jak się taki wynalazek sprawuje i opisać proces budowy .zwłaszcza korby

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 10:44
autor: elro75
radasss pisze:
03 gru 2022, 3:51
Wielorowek profil 4PJ powinien się nadać. Dla pewności sprawdź czy przy danej średnicy i kącie opasania koła napędowego i oczywiście zadanym naciągu nie wystąpi poślizg. Koło napędzane będzie mogło być gładkie, bez rowków - to dopuszcza również niewielkie przesunięcie linii kół, ale osie powinny być równoległe; sprawdź też wartość poślizgu.
Dzięki za wskazówki ! Większe koło na korbie miało by brzegi, co by utrudniało spadnięcie paska.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 10:54
autor: elro75
pxl666 pisze:
03 gru 2022, 10:19
btw mógłbyś napisać troszkę jak się taki wynalazek sprawuje i opisać proces budowy .zwłaszcza korby
Sprawuje się bardzo dobrze. Jest to układ oparty na dwóch wolnobiegach. Gdy pedałuję to łańcuch silnika się nie kręci, a gdy jadę na silniku to pedały się nie kręcą.Zachowane są trzy zębatki na korbie plus czwarta silnika 46T. Teraz jest przełożenie silnika 5.11 i jest to trochę za mało. Chciałbym tak około 6.5-7 co umożliwiło by podjeżdżanie pod dosyć strome górki bez pedałowania. Narysowałem schemat mechanizmu korby :
Obrazek
Do budowy zabrałem się od naszkicowania mechanizmu. Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem było przedłużenie kwadratu korby tak żeby zmieściły się dwa wolnobiegi. Trochę było toczenia, nacinania gwintów i spawania. Jakoś tak robiłem to można powiedzieć na oko mając wyobrażenie w głowie. Poszczególne elementy toczyłem założone na obciętą i wkręconą w uchwyt tokarski ośkę suportu tak, żeby wszystko wyszło równo.
Mechanizm jest rozbieralny i nie ingerując w jego budowę można wymienić wszystkie zębatki i wolnobiegi. Zębatki jednak trzeba roztoczyć tak żeby weszły na wolnobiegi i wywiercić w nich otwory do mocowania.
Pozdrawiam !

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 13:39
autor: pxl666
moc dozujesz manetką ? chińczyk ma takie gotowe korby za chyba 300 . jakie parametry baty i sterownika ? ile mocy podajesz? jak z grzaniem?

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 13:57
autor: elro75
Tak manetką. Sterownik mam 500W ale wylutowany jeden z dwóch rezystorów od pomiaru prądu tak, że pewno około 250 W.Silnik ma 350W i praktycznie się nie grzeje. Podaj jak możesz link do tych chińskich korb.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 16:48
autor: pxl666
wykonane Chyba z najczystszego czajnezium wzmacnianego czajbonem
934,62 zł 10%OFF | Crankset For Electric Bike Middle Drive Bicycle Chainwheel With Overrunning Clutch Electric Bicycle Mid-drive Freewheel Cranks
https://a.aliexpress.com/_EHW6F3H

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 16:51
autor: pxl666
ale za 200 sam korpus to już nie najgorzej

201,82 zł | Bottom Bracket With Overrunning Clutch Freewheel Function 68mm to 73mm Length For Electric Bike Middle Drive Bicycle Mid-drive
https://a.aliexpress.com/_Ejvta7p

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 16:57
autor: 2kola
pxl666 pisze:
03 gru 2022, 16:51
ale za 200 sam korpus to już nie najgorzej

201,82 zł | Bottom Bracket With Overrunning Clutch Freewheel Function 68mm to 73mm Length For Electric Bike Middle Drive Bicycle Mid-drive
https://a.aliexpress.com/_Ejvta7p
Przeczytaj duklanie ofertę. 200zł jest za same korby.
Suport z łożyskiem jednokierunkowym jest za 350zł .... ale jest niedostępny.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 17:02
autor: elro75
Tak tylko w obu wypadkach jest jeden wolnobieg i podczas kręcenia pedałami kręci się również zębatka z łańcuchem silnika. Jest możliwość obejścia tego montując drugi wolnobieg na silniku ale wtedy i tak podczas pedałowania kręcisz łańcuchem silnika ale za to nie kręcisz silnikiem. U mnie kręcąc pedałami zębatka 46T , łańcuch silnika i sam silnik stoją w miejscu. Trzeba dodać do tego, że u mnie dwa wolnobiegi to koszt 40 zł , zębatka silnika 9T 20 zł i zębatka 46T bodaj 17 zł a reszta pozostałości garażowe.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 18:55
autor: pxl666
no generalnie dla kogoś kto posiada tokarkę to może nie być problem ale dla reszty to już może być awykonalne

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 03 gru 2022, 22:05
autor: elro75
Tak bez tokarki i spawarki ciężko.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 04 gru 2022, 18:39
autor: 2kola
Korzystając z okazji, że gadamy o wolnobiegach, wie ktoś gdzie kupić albo pod jaką nazwą szukać takiego czegoś??
https://www.cycmotor.com/product-page/gen-2-freewheel

Czyli taki adapter z wypustem na kasetę i wolnobiegiem w środku??
W CYCu chcą za to $25 +$40 przesyłka czyli 290zł.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 04 gru 2022, 19:56
autor: Bzyk
elro75 pisze:
02 gru 2022, 17:46
Doberski ! Wydłubałem sobie takie coś :
Obrazek
Chcę ulepszyć konstrukcję i zlikwidować przeniesienie napędu z silnika na zębatkę 46T, ponieważ trochę je słychać podczas pracy.Chciałbym, żeby napęd był praktycznie bezgłośny. Zastanawiam się nad paskiem zębatym. Co byście doradzili ? Jaki pasek wybrać ? Gdzie tanio można dostać koła zębate ?
Pasek sprobował bym HTD 5M, do tego koło zembate np.
https://a.aliexpress.com/_EJ0xOPh
suport to coś takiego:
https://a.aliexpress.com/_EI4zrp1
fajnie pasuje ten 80 bo nie trzeba poszerzać mufy w ramie
A tak z innej beczki gdzie można tanio dostać narzynke 1.37-24 ? :)

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 05 gru 2022, 21:52
autor: szkuba
tanio niestety ciężko to zrobić, apropos korb pod wolnobieg to można kombinować korby trialowe na kwadrat trzeba sobie tylko dobrze ustawić offset od ramy i długość korb (tylko przykładowo bo w PL ciężko dostać):
https://www.trial-bikes.com/bielas-trial-bici/#


ewentualnie jeśli nie CYC to tutaj:
https://www.gngebike.com/freewheel-crank

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 06 gru 2022, 8:46
autor: lukk
Ciekawy patent z tymi dwoma wolnobiegami :) podoba mi się. I popieram pomysł zamiany napędu na pasek do wyciszenia, robiłem taki zabieg w dawnej hulajce Razor i efekt był super. Koło do paska kupowałem od chińczyka i było plastikowe, zalane na metalowy wolnobieg. Więc w sumie można też coś takiego wydrukować, z jakiegoś solidnego materiału.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 06 gru 2022, 16:40
autor: elro75
lukk pisze:
06 gru 2022, 8:46
Ciekawy patent z tymi dwoma wolnobiegami :) podoba mi się. I popieram pomysł zamiany napędu na pasek do wyciszenia, robiłem taki zabieg w dawnej hulajce Razor i efekt był super. Koło do paska kupowałem od chińczyka i było plastikowe, zalane na metalowy wolnobieg. Więc w sumie można też coś takiego wydrukować, z jakiegoś solidnego materiału.
👍 Silnika prawie nie słychać podejrzewam że paska też nie będzie prawie słychać i myślę, że cichszy pasek byłby wielorowkowy.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 06 gru 2022, 17:02
autor: elro75
Bzyk pisze:
04 gru 2022, 19:56
elro75 pisze:
02 gru 2022, 17:46
Doberski ! Wydłubałem sobie takie coś :
Obrazek
Chcę ulepszyć konstrukcję i zlikwidować przeniesienie napędu z silnika na zębatkę 46T, ponieważ trochę je słychać podczas pracy.Chciałbym, żeby napęd był praktycznie bezgłośny. Zastanawiam się nad paskiem zębatym. Co byście doradzili ? Jaki pasek wybrać ? Gdzie tanio można dostać koła zębate ?
Pasek sprobował bym HTD 5M, do tego koło zembate np.
https://a.aliexpress.com/_EJ0xOPh
Ciekawa propozycja ale chyba przełożenie mniejsze od 1:7... Chyba jednak pójdę w pasek wielorowkowy.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 06 gru 2022, 18:21
autor: Bzyk
Przełożenie 1:5, ale w Twoim przypadku posiadając wolnobieg na korbie a nie na silniku możesz dać na nim jeszcze mniejsze kółko np.
https://a.aliexpress.com/_EJDrYjd
uzyskując przełożenie 1:6,7 :)

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 06 gru 2022, 21:15
autor: elro75
Bzyk pisze:
06 gru 2022, 18:21
Przełożenie 1:5, ale w Twoim przypadku posiadając wolnobieg na korbie a nie na silniku możesz dać na nim jeszcze mniejsze kółko np.
https://a.aliexpress.com/_EJDrYjd
uzyskując przełożenie 1:6,7 :)
To już by było ok. Dzięki za pomoc !

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 09 gru 2022, 20:49
autor: Yin
szkuba pisze:
05 gru 2022, 21:52
można kombinować korby trialowe na kwadrat trzeba sobie tylko dobrze ustawić offset od ramy i długość korb
Niestety tylko na stalowych korbach, na aluminiowych nie wytrzymuje gwint korby - próbowałem. Opis co i jak w postach jakieś 4 lata wstecz.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 11 gru 2022, 9:46
autor: Bzyk
Yin pisze:
09 gru 2022, 20:49
szkuba pisze:
05 gru 2022, 21:52
można kombinować korby trialowe na kwadrat trzeba sobie tylko dobrze ustawić offset od ramy i długość korb
Niestety tylko na stalowych korbach, na aluminiowych nie wytrzymuje gwint korby - próbowałem. Opis co i jak w postach jakieś 4 lata wstecz.
W ten sam sposób potrafi sie uszkodzić gwint na deklu silnika, nieraz po podłożeniu podkladek jeszcze mniej go wystaje, dlatego można wkręcić wolnobieg na klej do lekkiego oporu. Przy wymianie grzejemy opalarą i odkręcamy. Dzieki temu można ocalić gwint

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 23 sty 2023, 19:15
autor: elro75
Jestem w trakcie obliczeń przełożenia w systemie paska wielorowkowego PJ. Małe koło pasowe ma średnicę 18 mm jednak pasek nieco wchodzi w rowki i jego wewnętrzna średnica jest około 16 mm. Czy do obliczeń przełożenia przyjąć tę średnicę 16 mm czy liczy się 18 mm ?

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 23 sty 2023, 20:14
autor: tkoko
Aż tak precyzyjnie musisz policzyć przełożenie. Zapewne zewnętrzny wymiar na obu średnicach będzie OK, tym bardziej że mały "poślizg" i tak zapewne wystąpi.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 23 sty 2023, 20:20
autor: elro75
118/18=6.555 natomiast 118/16=7.375 tak, że jest spora różnica

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 23 sty 2023, 21:19
autor: tkoko
Jak już tak bardzo zależy Ci na dokładnej znajomości przełożenia musiałbyś mierzyć średnicę na wysokości zbrojenia paska po jego prawidłowym naciągnięciu, to po pierwsze, a po drugie jak już pisałem, pasek w mniejszym/większym zakresie będzie miał poślizg na mniejszym kółku i jego realne przełożenie i tak będzie inne (mniejsze). Aby tego uniknąć musiałbyś stosować pasek zębaty.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 26 sty 2023, 17:36
autor: elro75
Jestem po pierwszej przejażdżce na pasku 4pj. Rower jest mega cichy ! Super sprawa ! Przełożenie 1:6. Przerobiłem najpierw mój pierwszy rower z takiego napędu :
Obrazek
Na taki :
Obrazek
Obrazek
Jest to wstępna przeróbka żeby tylko móc się przejechać 🙂. Muszę jeszcze ustawić silnik w płaszczyźnie ponieważ jest trochę przekoszony . Pomimo jednak tego pasek się nie ślizga. Pasek naciągam na mimośrodzie.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 26 sty 2023, 18:03
autor: pxl666
masz jakieś wideło na yt ? oddzieliłeś korbę od silnika w obie strony ?

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 26 sty 2023, 18:09
autor: elro75
Na YT mam tylko video ze starym rozwiązaniem tego rowerka:
Teraz wolnobieg powędrował w duże koło pasowe tak że podczas pedałowania nie kręcą się koła pasowe i silnik.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 27 sty 2023, 8:49
autor: sirgregs
elro75 pisze:
26 sty 2023, 17:36
Jestem po pierwszej przejażdżce na pasku 4pj. Rower jest mega cichy ! Super sprawa !
No i piękny projekt. Pierwszy stopień przekładni musi być na pasku bo łańcuch przy tych obrotach jest mega głośny.
Teraz można by się pokusić o wymianę silniczka na przerobiony alternator wyjęty z auta i nie tylko wlutować wyjęty wcześniej drut pomiarowy do sterownika co nawet dać większy sterownik żeby mocy było odpowiednio.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 27 sty 2023, 13:09
autor: elro75
Dzięki za uznanie ! Raczej myślałem o połączeniu dwóch silników hoverboard zamiast alternatora. Jednak trzeba powiedzieć, że pasek się trochę ślizga. Tzn. teraz już może tylko troszkę ponieważ zrobiłem duży naciąg i posypałem go sproszkowaną kalafonią. Myślę też, że pasek ,który kupiłem jest trochę budżetowy ( kupiłem najtańszy), ponieważ wyraźnie idzie to odczuć przy dotykaniu, że nie jest gumowy tylko gumowo - plastikowy...taka dosyć śliska guma i to pewno też jest nie za dobrze.

Re: Napęd centralny zmiana na pasek zębaty

: 31 mar 2023, 12:20
autor: elro75
Jednak pasek 4pj się nie nadaje. Przy bardzo dużym naciągu się ślizga. Ale zauważyłem, że na małej zębatce 9T łańcuch obija się o mocowanie zębatki tzn. rurkę która nachodzi na tuleję wystającą zębatki. Zrobiłem mocowanie zębatki 9T tak jak powinno być czyli na pręcie, który przechodzi przez środek zębatki i okazało się, że napęd stał się prawie bezglośny. Przy okazji gdyby, ktoś chciał nabyć zębatkę 7T na łańcuch rowerowy to polecam Ali... Ale z tradycyjnymi słowami kluczowymi się nie poszuka. Trzeba wpisać: inkubator do drobiu, przekładnia silnika koło zębate. Kosztuje grosze, kupiłem i jest solidna i twarda. Ale trzeba uważać bo są też plastikowe takie zębatki na ali