Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Dział poświęcony fabrycznym samochodom elektrycznym
ODPOWIEDZ
Sebe
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 kwie 2022, 18:59

Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: Sebe »

Witam, od kilku tygodni o ile nie miesięcy po głowie chodzi mi głupkowaty pomysł. Początkowo myślałem by do swojego wolnossacego autka wrzucić turbo ale koszta które byłyby podobne do ceny zakupu 2 auta troooszke mnie zniechęciły :? . Ale tutaj zrodził się inny pomysł. Bo po co wstawiać turbo, jeżeli można wstawić kompresor? Szybko jednak okazało się że pod maską pojego auta nie ma na tyle miejsca, by takowy się zmieścił po stronie paska. Ale za to po drugiej stronie miejsca jest sporo, szczególnie gdy wywalimy fabryczny filtr i aku przezucimy do bagażnika. Tutaj dochodzimy do kwestii napędu kompresora, bo jak pewnie się domyślacie chodzi tu o napęd elektryczny. Nie potrzebuje ciągłego boosta a wręcz jest to dla mnie plus bo silnik nie będzie dostawał takich batów więc zasilanie dla niego bylo by z dodatkowego aku. Kompresor typu eaton m45 musiałbym rozkręcić do co najmniej 9k RPM by utrzymać sensowne ciśnienie (0.4 bar) pełnym zakresie obrotów silnika. Nie słyszałem jeszcze by ktoś podejmował się tak (można można powiedzieć) szalonego pomysłu i znaleźć cokolwiek w tym temacie to katorga ale ktoś musi być pierwszy :) w zasadzie pisze ten post bo nie mam pojęcia jak mógłbym sterować silnikiem bldc wykorzystując do tego obroty silnika. Chciałbym tam zastosować silnik 2kw z komentarza pod postem, sterownik na tą chwilę chiński blok napięcie układu 48v z dodatkowego aku ładowanego z przetwornicy w momencie gdy nie używam dmuchawki. Wiem że mój silnik przy 5krpm potrzebuje 8krpm kompresora i tutaj mam zagwostkę. Jak zczytywać obroty silnika by sterownik mógł je wykorzystać do ustalania prędkości obrotów silnika :roll: czy sterownik który wykorzystujemy do rowerów da się wysterować na tyle precyzyjnie? Czekam na wasze reakcję, a może komuś uda się wybić mi ten dziwny pomysł z głowy :lol:
Sebe
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 kwie 2022, 18:59

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: Sebe »

https://allegro.pl/oferta/silnik-bezszc ... 0541377696

Pomyłka w poście, silnik 1kw ale wchodzi w grę aku na 72v by podnieść obroty
greorg
Forumowicz
Posty: 118
Rejestracja: 28 lut 2018, 11:31

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: greorg »

Do jakiego auta chcesz to zastosować?
Sebe
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 kwie 2022, 18:59

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: Sebe »

Hyundai coupe 2.0 w benzynie
Awatar użytkownika
shade_
Forumowicz
Posty: 31
Rejestracja: 19 paź 2020, 10:42
Lokalizacja: Wroclaw

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: shade_ »

Najszybciej po CAN zaczytasz obroty, Arduino Nano + MCP2515 (na przyklad). Nie napisales roku auta, ale zakladam ze juz bedziesz mial CAN

Ogolnie pomysl z elektrycznym turbo/kompresorem, bardzo fajny. 2 lata temu widzialem taki zestaw elektryczny jak w USA chlopaki zamontowali do jakiegos starego trupka i naprawde dawalo to rade
Aktualnie mocniejsza hulajka, a e-bike w budowie
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: gienek333 »

Nie będę się wypowiadał na temat sensowności (nie mam doświadczenia w tuningu silników spalinowych), ale można znaleźć silniki BLDC na 12V ze sterownikami (w samochodach jest ich coraz więcej (wentylatory, wspomaganie kierownicy). Regulować można Ciśnienie powietrza.
Sebe
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 kwie 2022, 18:59

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: Sebe »

Znaleźć można, ale żaden z tych silników nie będzie miał na tyle mocy lub nie osiągnie takich prędkości żeby to zadziałało. Co do samego sterowania ciśnieniem zamiast obrotami, w sumie nie głupie. Zawór BOV ustawiony na odpowiedznie ciśnienie, i wystarczy ustawić wszystko tak by załączało się dopiero Powyżej x obrotów by nie dmuchać gdy silnik ma małe zapotrzebowanie na powietrze i powinno działać
greorg
Forumowicz
Posty: 118
Rejestracja: 28 lut 2018, 11:31

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: greorg »

Ile takie auto ma mocy seryjnie? Teoretycznie 0.4 bara powinno dać około 185km/6000rpm.
Sebe
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 kwie 2022, 18:59

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: Sebe »

Seria 143, coś tam dłubniete jest żeby miał lżej oddychać wiec o tym się nie martwię że coś go będzie dławić. Zastanawia mnie tylko czy pomysł z ograniczeniem ciśnienia w dolocie do 0.4 bara zaworem BOV zamiast sterowania obrotami sprężarki na pewno będzie działać
greorg
Forumowicz
Posty: 118
Rejestracja: 28 lut 2018, 11:31

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: greorg »

Powinno być sterowane obrotami bo żeby zapewnić zadane ciśnienie (0.4 bara) przy średnich obrotach i wysokich kompresor musi się kręcić z różną prędkością. Czy sterownik będzie w stanie tak wysoko podnieść paliwo dla nowej ilości powietrza?
Sebe
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 kwie 2022, 18:59

Re: Elektryczny kompresor zamiast turbo w aucie?

Post autor: Sebe »

Do 0.4 chwilowo tak, sprawdzone przez Pana który kompresor do tego silnika założył ale w suwie gdzie jest miejsce żeby to zrobić jak należy. U niego kompresor też działa jako chwilowy boost bo siedzi tam m62 ze sprzęgłem elektrycznym. Jeżeli jednak byłby jakiś problem można podnieść ciśnienie gazu lub dołożyć dodatkowy wtrysk w dolocie za przepustnicą który będzie załączany razem z kompresorem chociaż wtedy pozostaje używanie zabawki tylko na lpg. Tak czy inaczej to nie problem a ewentualne niedogodność. Zostaje mi teraz znaleźć osobę która ogarnie zaprogramowanie arduino pod sterowanie blokowcem
ODPOWIEDZ