Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.

Centrowanie koła

Tutaj umieszczamy informacje o częściach rowerowych, ramach, amortyzatorach itp
ODPOWIEDZ
Ledo
Posty: 46
Rejestracja: 25 lut 2018, 21:27
Lokalizacja: Szczecin

Centrowanie koła

Post autor: Ledo » 12 paź 2018, 14:50

To jest filmik dla tych co chodź raz w życiu od zera zbudowali koło zaplatając piastę
i doświadczyli trudności centrowania góra - dół (jajko) i lewo prawo (bicia).
Jak zawsze w takich filmikach najfajniejsza jest ta pogadanka, człowieka który przez 30lat naciąga szprychy.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... Z3Ji72-qM4[/youtube]


Dla totalnie początkujących, jest masa na You tube filmików jak centrować koło.

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 12 paź 2018, 18:02

...ale filmików i pogadanek o tym jak je pogiąć nie ma.To by się działo. :D

Awatar użytkownika
verre
Posty: 312
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Centrowanie koła

Post autor: verre » 12 paź 2018, 18:10

Dzięki za ten wątek panowie, ja mam się zamiar zabierać za centrowanie, w życiu tego nie robiłem, chcę spróbować, i cenne by były wszelkie uwagi fachowców. Jeżeli ktoś ma namiary na jakieś filmiki po polsku, to ja poproszę.

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Centrowanie koła

Post autor: zeeltom » 12 paź 2018, 19:02

O centrowaniu było już dawno pisane.

krawcu
Posty: 47
Rejestracja: 28 lut 2018, 13:09
Lokalizacja: Grodzisk Maz.

Re: Centrowanie koła

Post autor: krawcu » 12 paź 2018, 21:57

Obejrzyj filmiki i dasz radę. Sam spróbowałem w tym roku... nie wyszło idealnie ale jest o 4 nieba lepiej :)
Bafang BBS01

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Centrowanie koła

Post autor: zeeltom » 13 paź 2018, 7:12

Nawet nie trzeba specjalnego przyrządu, wystarczą hamulce V.

Awatar użytkownika
Batory
Posty: 91
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Centrowanie koła

Post autor: Batory » 13 paź 2018, 20:45

Ja nauczyłem się po tym filmie, choć początki były trudne bo za dużo obrotów robiłem, ale po kilku próbach udało się. Pamiętaj lepiej cierpliwie, a wyniki same przyjdą :-)

https://www.youtube.com/watch?v=NM59U7HOIHE
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 13 paź 2018, 23:04

Z centrowaniem koła jest jak z grą na skrzypcach;jak nie masz smykałki.będziesz tylko rzępolił :D

scuda
Posty: 271
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49

Re: Centrowanie koła

Post autor: scuda » 15 paź 2018, 22:02

A tu taka ciekawostka, ile znoszą koła rowerowe :)
https://www.youtube.com/watch?v=Yc75TxVPkUM

Awatar użytkownika
Goliath
Posty: 680
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Centrowanie koła

Post autor: Goliath » 15 paź 2018, 22:43

Od 9:18 widać że przednie koło "usiadło" :D
Dopiero :P

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 17 paź 2018, 22:36

Statycznie może znieść wiele,dopiero dynamika zadziałała

Awatar użytkownika
verre
Posty: 312
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Centrowanie koła

Post autor: verre » 18 paź 2018, 15:55

dzisiaj zabrałem się za centrowanie koła, pierwszy raz w życiu i powiem krótko: udało się :D
najpierw zrobiłem sobie centrownicę z tego co miałem pod ręką: dwa ściski stolarskie, uchwyty ścienne do koryt a to białe na czubku to resztki izolatora 30x10mm, takie pogrubienie uchwytu, tylko po to żeby przednie koło złapać

Obrazek

i potem niecała godzinka przy szprychach i z 3mm bicia zrobiłem 0,3mm :roll:

Obrazek

oczywiście obejrzałem kilka filmików na YT 8-)
podsumowując: warto samemu próbować bo radocha jest spora :)

ciężkie było życie bez Youtube ;)

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 18 paź 2018, 18:40

Czyli;nieważne czym,ważne jak :D

Awatar użytkownika
verre
Posty: 312
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Centrowanie koła

Post autor: verre » 18 paź 2018, 22:12

tatar pisze:
18 paź 2018, 18:40
Czyli;nieważne czym,ważne jak :D
jeśli to do mnie odpowiedź, to chyba tak, ale wciąż mówimy o centrowaniu? :lol:

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 18 paź 2018, 22:42

Może inaczej;Jeżeli się chce i potrafi,można sobie poradzić w każdej sytuacji korzystając z dostępnych materiałów :D
/dotyczy oczywiście centrowania w tym przypadku/

Awatar użytkownika
Batory
Posty: 91
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Centrowanie koła

Post autor: Batory » 23 paź 2018, 13:27

verre pisze:
18 paź 2018, 15:55
dzisiaj zabrałem się za centrowanie koła, pierwszy raz w życiu i powiem krótko: udało się :D

i potem niecała godzinka przy szprychach i z 3mm bicia zrobiłem 0,3mm :roll:

A będziesz może trenował też dociąganie szprych? To może przy okazji byś nagrał poradnik z dociągania szprych?

Brawo za świetny pomysł na centrownicę do kół :-)
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

Awatar użytkownika
verre
Posty: 312
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Centrowanie koła

Post autor: verre » 23 paź 2018, 16:35

dociąganie szprych? chodzi Ci o to, że po pierwszych iluś tam kilometrach trzeba dociągnąć? Ja po prostu dociągałem kilka razy po około: 200, 500, 1000, 1800 km no i się rozcentrowało więc trafiło koło na stół, przy okazji przeglądu blokady osi. Dociągałem bardzo delikatnie tak jak ktoś tu na forum pisał po jakieś ćwierć obrotu, bo szprychy mi dzwoniły i gwizdały :)

wwojciech
Posty: 202
Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03

Re: Centrowanie koła

Post autor: wwojciech » 23 paź 2018, 18:07

Można ominąć dociaganie szprych przez przeprezanie wstępne szprych, niestety każdy mówi że należy dociagac kolo co X kilometrów a tak naprawdę wynika to z nieprofesionalnego zaplecenia koła.
Problem drugi ze trzeba by bylo zapłacić więcej bo takie zaplatanie zajmuje dużo więcej czasu. Więc ostatecznie przyjal się kompromis z dociaganiem:) a raz dobrze zaplecione kolo nigdy się nie dociaga.

Awatar użytkownika
verre
Posty: 312
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Centrowanie koła

Post autor: verre » 23 paź 2018, 18:15

no dobrze pewnie tak jest ale co zrobić kiedy co jakiś tam czas, nie trzeba przecież patrzeć na kilometry, szprychy wydają dźwięki? Pozostaje chyba tylko je dociągać, problem w tym, że człowiek nie zna się na tym i poszukuje rozwiązania gdzieś na forach, np. tutaj :)

Awatar użytkownika
Batory
Posty: 91
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Centrowanie koła

Post autor: Batory » 23 paź 2018, 18:43

wwojciech pisze:
23 paź 2018, 18:07
Można ominąć dociąganie szprych przez przykręcanie wstępne szprych, niestety każdy mówi że należy dociągać kolo co X kilometrów a tak naprawdę wynika to z nieprofesjonalnego zaplecenia koła.
Problem drugi ze trzeba by było zapłacić więcej bo takie zaplatanie zajmuje dużo więcej czasu. Więc ostatecznie przyjął się kompromis z dociąganiem :) a raz dobrze zaplecione kolo nigdy się nie dociąga.
Chyba jest trochę prawdy w tym co piszesz, bo jeden rower mam przerobiony i tu muszę dociągać szprychy, a wymieniłem już 16 szprych tak pękają, a drugi rower (przejechałem nim 3600 km) jest kupny (nowy) i tam jeszcze nigdy nic nie dociągałem, mało tego co jakiś czas sprawdzam napięcie szprych to aż śpiewają, zarówno na kole z silnikiem jak i na tym drugim. Dlatego to mnie zawsze zastanawiało jak to jest, że na kupnym nie muszę robić nic, a na tym przerobionym co chwila strzela mi szprycha? Ale bałem się tu zadać takie pytanie, a tu proszę Twoja opinia wszystko zmienia. Dzięki.
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 23 paź 2018, 20:12

wwojciech pisze:
23 paź 2018, 18:07
Można ominąć dociaganie szprych przez przeprezanie wstępne szprych, niestety każdy mówi że należy dociagac kolo co X kilometrów a tak naprawdę wynika to z nieprofesionalnego zaplecenia koła.
Problem drugi ze trzeba by bylo zapłacić więcej bo takie zaplatanie zajmuje dużo więcej czasu. Więc ostatecznie przyjal się kompromis z dociaganiem:) a raz dobrze zaplecione kolo nigdy się nie dociaga.
Nie wdając się w szczegóły o typie obręczy,rodzaju zaplotu,szprychach,zastosowanych jakościowo materiałach powiem tak;w 99,9% nie masz racji.Ten 0,1% zostawiam Ci na pociechę :D

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Centrowanie koła

Post autor: zeeltom » 24 paź 2018, 6:05

Potwierdzam słowa tatara. Kolega nie ma pojęcia o zaplataniu i wprowadza w błąd innych. Każde koło trzeba dociągać po kilka razy na początku przebiegu. Choćby z tego powodu, że otwory w obręczy pod szprychy, to tylko otwory, które dopiero pa założeniu szprychy i dokręceniu nypla zawsze będą się wyrabiały od sił napięcia szprychy. Otwór ma kształt cylindra a nypel to stożek. Nie ma siły by stożek nie powodował wyrobienia z czasem tego cylindrycznego otworu. Dopiero po paru dociągnięciach otwory się nieco wyprasują od nypla i wtedy naciągi się zmieniają. Stąd potrzeba dociągania szprych po kilka razy. I oczywiście nie tylko same dociąganie, ale i dokładne centrowanie za każdym razem.
Zaplotłem już wiele kół i każde wymaga dodatkowych dociągnięć po kilka razy. Chyba, że to rowerek dziecięcy i nie ma tam nacisków dorosłego człowieka, ciężaru silnika, wagi ramy i wagi akumulatorów. Wtedy można obejść się bez dodatkowego naciągu, ale ja i tak bym sprawdził po kilkunastu jazdach, jak to wygląda. Fabryczne naciągi są bardzo słabe.

Awatar użytkownika
verre
Posty: 312
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Centrowanie koła

Post autor: verre » 24 paź 2018, 9:31

czyli rozumiem, że tak po prostu od zawsze było, jest i będzie 8-) dociągać/centrować, dociągać/centrować, dociągać/centrować, dociągać/centrować........... :)

Awatar użytkownika
zeeltom
Administrator
Posty: 1704
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Centrowanie koła

Post autor: zeeltom » 24 paź 2018, 10:04

Trzeba dociągać dotąd, aż koło nie będzie się centrowało i szprych już się nie da dociągnąć, wtedy będzie sztywno. Dość łatwo to stwierdzić uderzając w szprychę metalowym elementem i słuchając jej dźwięku. U mnie w słoneczniku, przy wadze pojazdu rzędu 250 kg szprychy, niby zaplecione fabrycznie, musiałem dociągać 4-5 razy, teraz jest spokój, choć dwie szprychy pękły.

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 24 paź 2018, 10:31

:D Pozwolę sobie rozwinąć nieco temat.Koło w rowerze ,szczególnie z zaplecionym silnikiem ,wymaga dbałości już przy składaniu jeżeli chodzi o rodzaj obręczy/rowerowa nyplowana lub nie/pojedyncza lub wielokomorowa/obręcz moto z przetłoczeniami na szprychy lub nie.SZPRYCHY;zwykłe ocynkowane,nierdzewka zwykła lub kuta/również nyple są ważne/,a także ich grubość.ZAPLOT-stycznie/słoneczko/,2 krzyże,3 krzyże i sposób i poprowadzenia/np.z przeplotem/W obręczach moto istotna jest grubość szprych-cienkie wymagają podkładek pod nyple i to starannie dobranych pod średnicę nypla .Często rozwiercamy piastę/kołnierz/silnika zapominając o lekkim podfrezowaniu krawędzi otworu/np wiertłem o większej średnicy,po to,aby stożek nypla przylegał większą powierzchnią.W teorii zaplecenie koła i jego centrowanie jest w miarę prostą czynnością,w praktyce wymaga wiedzy już na etapie doboru komponentów,póżniej przy zaplataniu i centrowaniu.Jako przykład koła moto;po założeniu do roweru/?/,powinno przejechać kilkadziesiąt kilometrów i dopiero po tym następuje dociągnięcie szprych ,,na gotowo''.Koło silnikiem pracuje w specyficznych warunkach/szczególnie z ciężkim silnikiem/ i jest narażone nie tylko na obciążenia statyczne i dynamiczne,ale też oddziaływują na nie wibracje magnetyczne silnika, a odziaływanie regenu jest zabójcze, bowiem powoduje pracę szprych już ułożonych, w drugą stronę z siłą nie porównywalną do siły hamowania/wibracja/Dbajmy o nasze koła mając na uwadze choćby tę garść informacji/aby nie rozwijać zbytnio tematu/ i kontrolujmy jednak naciąg szprych choćby od czasu do czasu. Porównywanie koła w ebiku, do koła w zwykłym analogu jest co najmniej nietrafione .

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 1914
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Centrowanie koła

Post autor: tatar » 24 paź 2018, 13:43

Rozwiercanie/fazowanie/otworu w kołnierzu silnika oczywiście ma służyć lepszemu przyleganiu główki szprychy,a nie nypla jak z rozpędu napisałem .Pozwala jednocześnie,aby szprycha lepiej się ułożyła/różne kąty gięcia/

ODPOWIEDZ