Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Tutaj umieszczamy informacje o częściach rowerowych, ramach, amortyzatorach itp
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Batory
Posty: 106
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Batory » 13 sie 2019, 19:29

Witam,
Mam taki amortyzator na tył chyba z 1998r.
Chyba już czas go wymienić? Długość 150 mm.
Czy polecacie może jakiś konkretny model?

Mój wygląda tak:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Z góry dziękuję za pomoc
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

MixhaL
Posty: 133
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: MixhaL » 13 sie 2019, 22:47

Sprężyna 2000! Chyba koń na tym ma jeździć!
To żaden damper, sama sprężyna. Nie ma sensu wymieniać chyba że chcesz rzeczywiście damper.

Awatar użytkownika
Batory
Posty: 106
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Batory » 13 sie 2019, 22:52

MixhaL pisze:
13 sie 2019, 22:47
Sprężyna 2000! Chyba koń na tym ma jeździć!
To żaden damper, sama sprężyna. Nie ma sensu wymieniać chyba że chcesz rzeczywiście damper.
Wybacz, ale niewiele mi to mówi co napisałeś? Możesz przetłumaczyć na język polski? Proszę?
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 687
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Inc0 » 13 sie 2019, 23:22

koledze ciezko sobie wyobrazic geometrie zawieszenia opartego o taka sprężynę, chodzi o to że twardość tej sprezyny to 2000lbs/inch czyli żeby ugiąć o 1inch (cal=25,4mm) te sprezyne potrzeba nacisku 2000lbs(funtów=0,457kg) w rowerach dumpery/ amortyzatory tylne starszej generacji ( krótkie do zawieszenia jednozawiasowego)zazwyczaj maja sprezyny o twardosci 500-800 rzadko 1000lbs i to zapewne wywołało taka reakcje kolegi. Bardzo trudno bedzie znależć dumper z sprezyna o takiej twardosci sam pamietam ile czasu szukałem sprezyny o twardosci 850 .
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Awatar użytkownika
Batory
Posty: 106
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Batory » 13 sie 2019, 23:32

Inc0 pisze:
13 sie 2019, 23:22
koledze ciezko sobie wyobrazic geometrie zawieszenia opartego o taka sprężynę, chodzi o to że twardość tej sprezyny to 2000lbs/inch czyli żeby ugiąć o 1inch (cal=25,4mm) te sprezyne potrzeba nacisku 2000lbs(funtów=0,457kg) w rowerach dumpery/ amortyzatory tylne starszej generacji ( krótkie do zawieszenia jednozawiasowego)zazwyczaj maja sprezyny o twardosci 500-800 rzadko 1000lbs i to zapewne wywołało taka reakcje kolegi. Bardzo trudno bedzie znależć dumper z sprezyna o takiej twardosci sam pamietam ile czasu szukałem sprezyny o twardosci 850 .
Ale ja nie powiedziałem, że musi być taki sam (identyczny), może być inny model aby tylko wszedł do ramy, znaczy między śruby.
Dlatego pozwoliłem sobie zadać to pytanie na tym forum spodziewając się, że ktoś kto się na tym zna podpowie co by tu można było kupić, bo zdaję sobie sprawę, że takich już nie produkują? Ale chyba można w to miejsce wstawić jakiś inny, podobny? No chyba, że się mylę? :-(
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

Awatar użytkownika
equid
Posty: 326
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: equid » 14 sie 2019, 0:13


Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 687
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Inc0 » 14 sie 2019, 5:47

sprawa wyglada tak że geometrii ramy nie oszukasz jesli była tam fabrycznie sprężyna 2000lbs to powinna byc taka lub zblizona tj nie mozesz zapodac 650lbs w jej miejsce bo ci zwyczajnie bedzie dobijac podobnie z rozstawem montażowym jesli masz 150 to raczej sie tego nalezy trzymac i nie wpychac na siłe np 165 ,
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

MixhaL
Posty: 133
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: MixhaL » 14 sie 2019, 12:46

Dobrze gadają.

Awatar użytkownika
Batory
Posty: 106
Rejestracja: 22 lut 2018, 19:34
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Batory » 14 sie 2019, 15:24

Witaj,
Odnoszę wrażenie, że chyba nadszedł na niego czas, bo przy większych wybojach zaczął odbijać za mocno. Wygląda to tak jakby zmniejszyła się amortyzacja tego kartridża powietrznego. Co prawda pisze na nim aby go nie otwierać bo jest tam wysokie ciśnienie i grozi wypadkiem, ale chyba już jest mniejsze to ciśnienie? Dlatego zdecydowałem się poprosić o pomoc.
Bardzo Ci dziękuję za pomoc w znalezieniu tych amortyzatorów, ja widać już jestem za stary i nie zawsze wiem co należy wpisać aby znaleźć odpowiednią stronę. Do dziś nie wiedziałem co oznaczają te napisy na sprężynie, a dzięki użytkownikowi "Inc0" dowiedziałem się, że:

"Chodzi o to że twardość tej sprężyny to 2000lbs/inch czyli żeby ugiąć o 1inch (cal=25,4mm) tę sprężynę potrzeba nacisku 2000lbs(funtów=0,457kg) w rowerach dumpery/ amortyzatory tylne starszej generacji ( krótkie do zawieszenia jedno-zawiasowego)zazwyczaj mają sprężyny o twardości 500-800 rzadko 1000lbs"

Dlatego pomyślałem, że jakbym dał sprężynę o mniejszej sile ugięcia, ale dłuższą o tej mojej to w konsekwencji pod wpływem ciężaru baterii 48V 22Ah którą umieściłem na tylnim bagażniku w kuferku, ugięcie to powinno się zmniejszyć, a amortyzacja poprawić?
Tak to sobie pomyślałem, ale oczywiście zdaję sobie sprawę, że mogę się mylić i tylko dlatego poprosiłem Was o pomoc.

Dzięki Panowie jeszcze raz i Pozdrawiam :-)
Zestaw S1000 silnik przekładniowy od Glebora, bateria 48V 13S8P 23Ah Samsung, sterownik kwadrat 48V 25A, wyświetlacz C500B

Awatar użytkownika
equid
Posty: 326
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: equid » 14 sie 2019, 15:51

Zanikanie amortyzacji (tłumienia) to raczej kwestia porostu wytarcia sie uszczelki kurzowej i wydostawanie sie oleju na zewnątrz i/lub spadek ciśnienia wewnątrz amorka.

Takie kombinowanie z zmianą sprężyny nic Ci nie da do tłumienia, tylko bedziesz miał twardziej lub miększej z tyłu ;)

MixhaL
Posty: 133
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: MixhaL » 15 sie 2019, 8:44

To jest sama sprężyna, tam nie ma nic w środku, nie łódź się że to damper. Prawdopodobnie sprężyna się zestarzała i zrobiła się miękka. Gdyby rzeczywiście to był damper, były by ustawienia, przynajmniej tłumienie.

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 500
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: pxl666 » 15 sie 2019, 9:04

Stal sprężynująca się starzeje? Że się rozhartować może to wiem ale zestarzeć?

Awatar użytkownika
equid
Posty: 326
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: equid » 15 sie 2019, 10:06

W srodku na pewno będzie normalnie tłoczek i olej, ale to ze niema żadnej regulacji to nic dziwnego, poprostu jest to stary model amorka i wtedy nie były popularne ustawienia, a tym bardziej w tych wersjach budżetowych ;)

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 687
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Inc0 » 15 sie 2019, 10:18

MixhaL pisze:
15 sie 2019, 8:44
To jest sama sprężyna, tam nie ma nic w środku, nie łódź się że to damper. Prawdopodobnie sprężyna się zestarzała i zrobiła się miękka. Gdyby rzeczywiście to był damper, były by ustawienia, przynajmniej tłumienie.
no to tu cie muszę zaskoczyć mam taki sam dumper (fabrycznie montowany był w mojej trajce zdemontowany i zastapiony przez tani dumper kindshoka olej-sprezyna z regulacja tłumienia ,dalszy ciag swej kariery ma w rowerze dzieciaka gdzie fabrycznie była atrapa dumpera) tylko z rozstawem 165 tam jest olej łatwo to sprawdzić próbując bez sprężyny go zcisnąć a potem rozciągnąć jesli to tylko pusta atrapa to z łatwoscia tego dokonasz jesli jest tam olej tez ci sie to uda ale będzie wyczuwalny opór i słyszalny odgłos szybko przepływajacego oleju przez mały otworek w tłoku.
Batory pisze:
14 sie 2019, 15:24
...
Odnoszę wrażenie, że chyba nadszedł na niego czas, bo przy większych wybojach zaczął odbijać za mocno. Wygląda to tak jakby zmniejszyła się amortyzacja tego kartridża powietrznego. Co prawda pisze na nim aby go nie otwierać bo jest tam wysokie ciśnienie i grozi wypadkiem, ale chyba już jest mniejsze to ciśnienie? Dlatego zdecydowałem się poprosić o pomoc
....
jesli nie ma sladów wycieku oleju to jest szczelny a to że ci odbija na wybojach oznacza że zuzyły sie pierscienie/uszczelki tłoczka i olej przepływa zbyt swobodnie przez co tłumienie znacznie zmalało.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

MixhaL
Posty: 133
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: MixhaL » 15 sie 2019, 14:30

Może miałeś coś innego, damper ma przynajmniej regulację tłumienia. Jeżeli nie to jest sama sprężyna. Po co producentowi dawać olej skoro się z niego nie korzysta? Olej musiał by być wymieniany co najmniej raz do roku.

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 500
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: pxl666 » 15 sie 2019, 14:51

A tak podpytam, olej się w amorku psuje czy coś? Wilgotnieje?

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 687
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Inc0 » 15 sie 2019, 15:27

MixhaL pisze:
15 sie 2019, 14:30
Może miałeś coś innego, damper ma przynajmniej regulację tłumienia. Jeżeli nie to jest sama sprężyna. Po co producentowi dawać olej skoro się z niego nie korzysta? Olej musiał by być wymieniany co najmniej raz do roku.
i tu znowu cie zaskoczę taki dumper mimo że nie posiada zewnetrznej regulacji tłumienia to jednak tłumi drgania bo ma stałą ustawiona przez producenta wartość siły tłumienia. Myslisz kategoriami sprzetu top-end gdzie wszystko da sie rozkrecic i wymienic , tu mamy budżetowe konstrukcje jest to zamknięty zazwyczaj nierozbieralny "kartridż" ,wiec oleju raz tam zamknietego w fabryce sie w nim nie wymienia ani nie serwisuje sie go to jest typowa jednorazowa tania cześć. Trwałość umieszczonego tam oleju jest wystarczająca na czas jego życia, bez dostępu tlenu olej nie ulega utlenianiu lub proces ten jest bardzo powolny ale ofc jak wszystko sie starzeje z czasem pojawiaja sie w nim zanieczyszczenia które normalnie usuwa sie wraz z starym olejem .
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

MixhaL
Posty: 133
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: MixhaL » 15 sie 2019, 15:29

pxl666 pisze:
15 sie 2019, 14:51
A tak podpytam, olej się w amorku psuje czy coś? Wilgotnieje?
Brudnieje, zużywa, starzeje. Podobnie jak w silnikach.

Awatar użytkownika
pxl666
Posty: 500
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: pxl666 » 15 sie 2019, 17:59

Ejj olej w silniku to inna sprawa . Rozgrzewany do 400 st , zanieczyszczany stale ścieranym cylindrem...No bez przesady...olej w amorku rowerowym podlega o wiele mniejszym obciążeniom

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 687
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Inc0 » 15 sie 2019, 19:23

mimo to zachodzą niemal te same procesy z wyłaczeniem temperatury i przedmuchów spalin tylko w mniejszej skali ze wzgledu na mniejsze siły tu działajace
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

MixhaL
Posty: 133
Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: MixhaL » 15 sie 2019, 20:04

Co do temperatury to zdziwicie się, nie ma może 400 stopni ale rozgrzewa się wystarczająco aby zmieniała się diametralnie praca dampera. Jeżeli chodzi o zanieczyszczenia to też są większe niż w silniku. Oleju w silniku nie wymienia się po 25h. Chyba że czegoś nie wiem.

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 687
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Amortyzator tył. Czy jeszcze takie produkują?

Post autor: Inc0 » 15 sie 2019, 20:31

temperature masz tylko przy sprezaniu gazu w dumperze zanieczyszczenia z silnika spalinowego maja sie ni jak do zanieczyszczeń powstających w dumperze ale że silnik posiada filtr oleju a dumper nie to sie mechaniczne zanieczyszczenia kumuluja i zanieczyszczaja olej . W silniku spalinowym dochodzą zanieczyszczenia ze spalin i niedopalonego paliwa ( faza rozruchu zimnego silnika)i oleje na te okoliczność sa wyposażone w "ulepszacze" które neutralizują szkodliwe substancje.. jest jeszcze kwestia odporności materiałów na ścieranie zastosowanych w dumperze( stopy aluminium guma, tworzywa) i w silniku spalinowym ( stal wysokowęglowa żeliwo braz i bóg wie co jeszcze) ale nie komplikujmy tematu niepotrzebnie
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

ODPOWIEDZ