Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Dział z częściami rowerowymi - ramy, amortyzatory, hamulce itp
Aleksiej44
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: 14 gru 2019, 19:02

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: Aleksiej44 »

Umbur pisze:
09 kwie 2020, 13:02
Aleksiej44 pisze:
09 kwie 2020, 12:58
Czy znacie kogoś w okolicy Krakowa to pospawa mi ta część w ramie aluminium.
Co było powodem pęknięcia?
Silnik 3k turbo pakiet 16s ster 45a i rama nie wytrzymuje ...
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: Umbur »

Wrzuć zdjęcie tego roweru razem z miejscem uszkodzenia.
hi_aro
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 11 maja 2020, 18:43
Lokalizacja: IRE

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: hi_aro »

Dorzucę kilka amatorskich uwag. Chociaż przez dwa lata spawałem zawodowo felgi. Alu, stal. Zrobiłem nawet automatyczną obrotnicę z zewnętrznym podajnikiem do TIG. ;)
- tylko soczewki, powodują znacznie lepsze rozproszenie gazu osłonowego
- ceramiczne czy szklane osłonki fi12-15, właściwie im większe tym lepsze rezultaty.
- ja używam tylko złote elektrody, właściwie do wszystkiego AC-DC
- powierzchnia przed każdym spawanie, oczyszczona włókniną ścierną i odtłuszczona ACETONEM!! Mega ważna sprawa, spora część wtrąceń pochodzi właśnie ze smarów i tłuszczy
- spoiwo również przed spawaniem oczyścić włókniną i aceton. Bardzo sporo tlenków jest na powierzchni, po przechowywaniu w wilgotnym garażu.
- element powinien być wstępnie podgrzany do około 120-150stC. Mniejszy stres po schłodzeniu
- spawanie cienkich ścianek tylko falą trójkątną
- spawanie "trójkątem" wymaga wyższych prądów, nieco innego balansu. Ale z powodu że 80% prądu idzie na uchwyt, musi być chłodzenie wodne.
- na koniec trening, trening i jeszcze raz TRENING. 20% to sprzęt 80% umiejętności

Spawanie aluminium wygląda i działa jak lutowanie, nie można się spieszyć. Podstawowa zasada, to jeżeli łuk strzela, skacze nie roztapia jeziorka 5-7mm po 4-6s znaczy prąd za mały. Jak szybciej roztapia jeziorko, znaczy prąd za duży. Jak jeziorko roztopione i błyszczące bez wtrąceń można zacząć podawać drut. Reszta to wprawa.

Zdecydowanie nie polecam spawać taniego chińskiego, wtryskiwanego w formy aluminium. Tyczy się to prawie całej obudowy hubów. To będzie męka jak na ugorze.
- nigdy nie wiadomo jaki to gatunek, a może to być puszka stopiona razem z psem
- ścianki są cienkie, więc tylko fala trójkątna,
- na 100% się wygnie, wypaczy, zmieni kształt. A czasami z powodu naprężeń pęknie w innym miejscu.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: Tooropek »

hi_aro pisze:
14 maja 2020, 10:36
Ale z powodu że 80% prądu idzie na uchwyt, musi być chłodzenie wodne.
Nie wiem jak Tobie, ale mi przy takim ustawieniu stopi całą elektrodę zanim pojawi się jeziorko. Żadna soczewka i szkło pyrex nie zrobi za nas roboty. Do spawania GTAW najważniejsza jest wiedza, a umiejętności nabędziesz podczas zabaw różnymi materiałami. Nie wiem jak Ci idzie falą trójkątną i chciałbym zobaczyć Twoje spoiny jeśli można.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
hi_aro
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 11 maja 2020, 18:43
Lokalizacja: IRE

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: hi_aro »

Tooropek pisze:
14 maja 2020, 11:17
Żadna soczewka i szkło pyrex nie zrobi za nas roboty.
No, częściowo zrobi bo jest jeden z elementów good practice. I jak napisałem wcześniej 20% sprzęt, 80% doświadczenie.

Odnośnie spawania trójkątem. Problem spawania trójkątem to prąd. Trzeba podwyższyć o 20-30% aby uzyskać te same efekty co na prostokącie. Więc bez chłodzenia jest bardzo ciężkie. Spawałem kolektory i rury dolotowe do 500km Skylanów. Tam z tego co pamiętam jest ścianka 2mm. Prąd 120A-130A, trójkąt, balans 65%-70%, Argon 6l/m, jak najwyższa częstotliwość. Mój daje max 200Hz. Nie spawałem chłodnic. Chociaż zasady są podobne.

Ale to i tak nic. Do póki nie robi się obróbki termicznej po spawaniu, to i tak wszystko o kant można rozbić. Naprężenia zawsze powstają, zmiany geometrii, kształtu zawsze są.

Część zdjęć utraciłem przy poprzedniej awarii dysku. Jak chcesz mnie zweryfikować, to poszukam co się ostało. Powinienem mieć też filmik ze spawania na obrotnicy z podajnikiem TIG DIY.

Jak nie znajdę, to cheftnę coś na szybko.
redwater
Forumowicz
Posty: 279
Rejestracja: 15 sie 2019, 18:22

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: redwater »

Na YT fajne kanały:
- Hagojibi (koreanczyk, ale A.I. z yt dobrze tlumaczy z koreanskiego na polski)
-Weldingtipsandtricks
-ThisOldTony
-TheFabricationSeries

Hagojibi wg mnie najfajniejszy kanał.
tsdz2 w miejskim turladle.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: pxl666 »

spawam mało jakościowo bo moich spawów nie widać wiec się nie przykładam do wyglądu , ma trzymać statycznie i tyle. natomiast zauważyłem ze faktycznie zanieczyszczenia potrafią spaprać robotę , alu zaczyna się pienić i palić ale nie stapia się w jedno . kolega ma tiga bardziej zaawansowanego elektronicznie i mówi ze jemu automatycznie dobiera AC balans i częstotliwość AC i nawet brudne elementy spawa bez problemu ... na yt o spawaniu alu własnie te dwa parametry są przytaczane jako kluczowe ...alu błyskawicznie pokrywa się tlenkiem który ma wyższą temp topnienia i to właśnie AC balans usuwa ten tlenek ale trzeba idealnie dobrać by nie palić elektrody...aha i ponoć jeszcze trafia się na niskiej jakości argon co tez ma poważny wpływ na jakość jeziorka
redwater
Forumowicz
Posty: 279
Rejestracja: 15 sie 2019, 18:22

Re: Spawanie TIG! Różne stopy aluminium?

Post autor: redwater »

Ostatnio ogladalem jak napawali ubytki w starych karterach motocyklowych i tam z racji niedoskonalosci odlewu tamych czasow tez pieniło i bąblowało. Poprostu odlew porowaty nasiąkniety olejem.
tsdz2 w miejskim turladle.
ODPOWIEDZ