Rama czterozawiasowiec
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Rama czterozawiasowiec
Konstrukcje czterozawiasowiec i pływający zacisk hamulca są to ramy bez efektu kick back (cofania pedałów)
Wszystkie konstrukcje jak support na ramie lub support na wachaczu więc obydwie są konstrukcyjne nie użyteczne i mają wady panuje tutaj na forum opinia.
Więc gdzie idzie kupić i jaki model co ma konstrukcje czterozawiasowiec lub pływający zacisk hamulca dla dużego roweru elektrycznego co idzie zamontować duży silnik i dużą baterie min 320sztuk?
Wszystkie konstrukcje jak support na ramie lub support na wachaczu więc obydwie są konstrukcyjne nie użyteczne i mają wady panuje tutaj na forum opinia.
Więc gdzie idzie kupić i jaki model co ma konstrukcje czterozawiasowiec lub pływający zacisk hamulca dla dużego roweru elektrycznego co idzie zamontować duży silnik i dużą baterie min 320sztuk?
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Rama czterozawiasowiec
Czemu Ty sobie zawracasz tym głowę ? Odczuwasz ten mistyczny kick back ? W użytkowaniu elektryków te zagadnienia nie mają znaczenia. Im prostsze, mocniejsze, sztywniejsze zawieszenie (wahacz) tym lepiej. Jak w motocyklu crossowym.
To nie zawody MTB gdzie się liczy każdy gram i niuans pracy zawieszenia mało wyczuwalny nawet dla zawodnika ale mający wpływ na ułamek sekundy szybciej będąc na mecie
P.S - Jak chcesz ładować powyżej 300 ogniw ogniw to szukaj mocnej ramy a nie jakieś bajery pływające
P.S2 - Ludzie jeżdżą na ramach z suportem zamontowanym na wahaczu, trzepią im pedały po nogach i mówią że tego nie czują to co Ty chcesz za kickback czuć w dużo bardziej zaawansowanych zawieszeniach czterozawiasowych ram typowo rowerowych ?
To nie zawody MTB gdzie się liczy każdy gram i niuans pracy zawieszenia mało wyczuwalny nawet dla zawodnika ale mający wpływ na ułamek sekundy szybciej będąc na mecie
P.S - Jak chcesz ładować powyżej 300 ogniw ogniw to szukaj mocnej ramy a nie jakieś bajery pływające
P.S2 - Ludzie jeżdżą na ramach z suportem zamontowanym na wahaczu, trzepią im pedały po nogach i mówią że tego nie czują to co Ty chcesz za kickback czuć w dużo bardziej zaawansowanych zawieszeniach czterozawiasowych ram typowo rowerowych ?
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Rama czterozawiasowiec
Pytam tylko informacyjne czy są takie ramy i jaka to jest konstrukcja.
Po drugie składam sobie rower elektryczny na ramie co ma support na ramie wiec 90% jest takiej konstrukcji mimo że jest nagonka na słowo kick back lub cofania pedałów.
Po drugie składam sobie rower elektryczny na ramie co ma support na ramie wiec 90% jest takiej konstrukcji mimo że jest nagonka na słowo kick back lub cofania pedałów.
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Rama czterozawiasowiec
Nagonka na forum na kick back ? Chyba jedna osoba na forum widzę coś sieje "?
Jak ja bym wybierał to bym wybrał suport na ramie niż na wahaczu
Zapomnij o kick back bo to dla nas zelektryfikowanych fikcja
Jak ja bym wybierał to bym wybrał suport na ramie niż na wahaczu
Zapomnij o kick back bo to dla nas zelektryfikowanych fikcja
- tas
- Administrator
- Posty: 2995
- Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Re: Rama czterozawiasowiec
Jakbym nie przeczytał, że to komuś przeszkadza to bym nie uwierzył
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Rama czterozawiasowiec
Mówią że efekt kick back łamie łańcuch i napinacz łańcucha tutaj na forum.
Wydaje mi się że niektórzy tak piszą żeby klient tej ramy nie kupił ale co ma kupić jak 90% ma support na ramie?
A efekt kick black maja prawie wszystkie ramy i jakoś ludzie mają i są zadowoleni.
Dla tego pytam czy są ramy czterozawiasowiec lub pływający zacisk hamulca orientacyjne?
Wydaje mi się że niektórzy tak piszą żeby klient tej ramy nie kupił ale co ma kupić jak 90% ma support na ramie?
A efekt kick black maja prawie wszystkie ramy i jakoś ludzie mają i są zadowoleni.
Dla tego pytam czy są ramy czterozawiasowiec lub pływający zacisk hamulca orientacyjne?
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Rama czterozawiasowiec
Masz tu trochę o zawieszeniu https://portal.bikeworld.pl/artykul/por ... zawiesze_n
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Rama czterozawiasowiec
zamiast szukać pływający zacisk hamulcowy poszukaj pływającą tarcze efekt ten sam tylko inaczej uzyskany
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Rama czterozawiasowiec
Z tego co czytałem to nie jest to samo i nie jest ten sam efekt co pływający zacisk hamulcowy.
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Rama czterozawiasowiec
oki... to wytłumacz mi proszę jaki jest efekt użycia pływającego zacisku a jaki pływajacej tarczy bo na moje widzi misie chodzi o lepsze ułożenie klocków na tarczy no ale jesli dla ciebie ma to równie fundametalne znaczenie jak kick-back to najlepiej odrazu pływajacy zacisk + pływajaca tarcza
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
-
- Forumowicz
- Posty: 408
- Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11
Re: Rama czterozawiasowiec
Są dwa typy pływającego zacisku stąd to nie porozumienie. Jeden powszechnie spotykany który rusza się równolegle do tarczy a drugi który rusza się po promieniu osi koła. Kiedyś gdzieś ktoś pokazywał na forum ten wynalazek w którymś rowerzeInc0 pisze: ↑13 gru 2018, 5:47oki... to wytłumacz mi proszę jaki jest efekt użycia pływającego zacisku a jaki pływajacej tarczy bo na moje widzi misie chodzi o lepsze ułożenie klocków na tarczy no ale jesli dla ciebie ma to równie fundametalne znaczenie jak kick-back to najlepiej odrazu pływajacy zacisk + pływajaca tarcza
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Rama czterozawiasowiec
Tak,są dwa typy tarcz ,,pływających'' z luzem poprzecznym/osiowo/-najczęściej spotykana i wzdłużnym/promieniowo/.Z tym,ze ta druga stosowana bywa w motocyklach,a czy w rowerze ? -nie spotkałem.W obu chodzi o wyeliminowanie wibracji i dodatkowo lepsze ułożenie się tarczy względem klocków plus z racji zastosowania aluminiowego pająka połączonego nitami ze stalową tarczą,lepsze odprowadzenie ciepła/mniejsze zniekształcenia tarczy/
Ad.pływajacego hamulca,a dokładnie zacisku.Zacisk tzw,pływajacy to nic innego jak ruch równoległy względem tarczy.Po prostu chodzi o jak najrówniejsze przyleganie okładzin do tarczy w momencie nacisku na klamkę;zacisk przesuwa się tak,aby jednocześnie/?/ obie okładziny dotknęły tarczy.Stosowany bywa tam,gdzie tłok działa tylko na jedną okładzinę/klocek/,a druga jest nieruchoma.
Ad.pływajacego hamulca,a dokładnie zacisku.Zacisk tzw,pływajacy to nic innego jak ruch równoległy względem tarczy.Po prostu chodzi o jak najrówniejsze przyleganie okładzin do tarczy w momencie nacisku na klamkę;zacisk przesuwa się tak,aby jednocześnie/?/ obie okładziny dotknęły tarczy.Stosowany bywa tam,gdzie tłok działa tylko na jedną okładzinę/klocek/,a druga jest nieruchoma.
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Rama czterozawiasowiec
pytanie było do dede bo chciałem poznac jego sposób rozumowania w tej kwestii
Spotyka się najczęściej rozwiązania:
- stały zacisk+stała tarcza wiadomo najczęściej w rowerach ale tez i w samochodach i motocyklach zwłaszcza jeśli tłoczki zacisku są po obu stronach tarczy)
- pływający zacisk + tarcza stała( z tym rozwiązaniem można się spotkać w każdym samochodzie i w wielu motocyklach zwłaszcza jeśli zaciski maja tłoczki z jednej strony tarczy)
- pływająca tarcza + zacisk stały ( i takie rozwiązanie się zazwyczaj spotyka w bicyklach i motocyklach wszędzie tam gdzie masa ma znaczenie a tłoczki są po obu stronach tarczy)
- pływający zacisk + pływająca tarcza nie spotkałem takiego rozwiązania choć być może występuje i taki wynalazek.
W rowerach nie spotyka się rozwiązania typu pływający zacisk ze względu na większa masę tego rozwiązania w porównaniu do zacisk stały+tarcza pływająca przy praktycznie takim samym efekcie układania klocków na tarczy
Spotyka się najczęściej rozwiązania:
- stały zacisk+stała tarcza wiadomo najczęściej w rowerach ale tez i w samochodach i motocyklach zwłaszcza jeśli tłoczki zacisku są po obu stronach tarczy)
- pływający zacisk + tarcza stała( z tym rozwiązaniem można się spotkać w każdym samochodzie i w wielu motocyklach zwłaszcza jeśli zaciski maja tłoczki z jednej strony tarczy)
- pływająca tarcza + zacisk stały ( i takie rozwiązanie się zazwyczaj spotyka w bicyklach i motocyklach wszędzie tam gdzie masa ma znaczenie a tłoczki są po obu stronach tarczy)
- pływający zacisk + pływająca tarcza nie spotkałem takiego rozwiązania choć być może występuje i taki wynalazek.
W rowerach nie spotyka się rozwiązania typu pływający zacisk ze względu na większa masę tego rozwiązania w porównaniu do zacisk stały+tarcza pływająca przy praktycznie takim samym efekcie układania klocków na tarczy
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Rama czterozawiasowiec
Nie wiedziałem,że to test dla Dede. W rowerze spotkałem rozwiązanie typu pływający zacisk.Pływająca tarcza+pływający zacisk,to rzeczywiście przerost formy nad treścią ,chociaż jak ktoś się uprze,albo nie ma wiedzy Co ciężaru zacisków,też różności były montowane w rowerach,szczególnie przez Niemców/Sachs/,chociaż ciekawy był pomysł zacisku mechaniczno-hydraulicznego sterowanego linkąInc0 pisze: ↑13 gru 2018, 18:43pytanie było do dede bo chciałem poznac jego sposób rozumowania w tej kwestii
Spotyka się najczęściej rozwiązania:
- stały zacisk+stała tarcza wiadomo najczęściej w rowerach ale tez i w samochodach i motocyklach zwłaszcza jeśli tłoczki zacisku są po obu stronach tarczy)
- pływający zacisk + tarcza stała( z tym rozwiązaniem można się spotkać w każdym samochodzie i w wielu motocyklach zwłaszcza jeśli zaciski maja tłoczki z jednej strony tarczy)
- pływająca tarcza + zacisk stały ( i takie rozwiązanie się zazwyczaj spotyka w bicyklach i motocyklach wszędzie tam gdzie masa ma znaczenie a tłoczki są po obu stronach tarczy)
- pływający zacisk + pływająca tarcza nie spotkałem takiego rozwiązania choć być może występuje i taki wynalazek.
W rowerach nie spotyka się rozwiązania typu pływający zacisk ze względu na większa masę tego rozwiązania w porównaniu do zacisk stały+tarcza pływająca przy praktycznie takim samym efekcie układania klocków na tarczy
- Inc0
- Forumowicz
- Posty: 873
- Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46
Re: Rama czterozawiasowiec
miałem coś takiego ..wieki temu promax "cos tam"
...ciekawe to może i było ale 4liter nie urywało a regulacja tego to koszmar słowem łączyło w sobie najgorsze cechy mechanicznego i hydraulicznego systemu XD
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Rama czterozawiasowiec
W zupełności się zgadzam,ale takie były początki ,a właściwie eksperymenty z tarczą w rowerze
-
- Forumowicz
- Posty: 266
- Rejestracja: 20 lut 2018, 7:03
Re: Rama czterozawiasowiec
Mylicie pojęcia. Zacisk pływający o którym mowa od samego początku to nie jest klasyczny samochodowy pływający zacisk. Wspólna nazwa różnych patentów jest mylna. Nikogo nie interesuje w temacie niwelacja drgań tarczy tylko poprawienie pracy zawieszenia, a to dwie inne dziedziny.
I tak - ma sens montowanie pływającego zacisku w najprostszym zawieszeniu w klasycznym rowerze bo efekt kick-back jest bardzo mocny(chyba że jeździsz po bułki). Producenci ram nie po to wymyslili tyle ewolucji zawieszenia żeby ładniej wyglądały tylko dla poprawienia sztywności czy wykluczenia niechcianych efektów ubocznych pracy zawieszenia.
W elektryku z hubem to inna bajka bo walka o lepsza pracę wahacza jest bezsensowna - ma byc proste i solide.
I tak - ma sens montowanie pływającego zacisku w najprostszym zawieszeniu w klasycznym rowerze bo efekt kick-back jest bardzo mocny(chyba że jeździsz po bułki). Producenci ram nie po to wymyslili tyle ewolucji zawieszenia żeby ładniej wyglądały tylko dla poprawienia sztywności czy wykluczenia niechcianych efektów ubocznych pracy zawieszenia.
W elektryku z hubem to inna bajka bo walka o lepsza pracę wahacza jest bezsensowna - ma byc proste i solide.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Rama czterozawiasowiec
Przepraszam że tak późno ale inne pilne sprawy miałem.Inc0 pisze: ↑13 gru 2018, 5:47oki... to wytłumacz mi proszę jaki jest efekt użycia pływającego zacisku a jaki pływajacej tarczy bo na moje widzi misie chodzi o lepsze ułożenie klocków na tarczy no ale jesli dla ciebie ma to równie fundametalne znaczenie jak kick-back to najlepiej odrazu pływajacy zacisk + pływajaca tarcza
Więc pływający zacisk to sią obrotu ramienia mocowania hamulca tylnego jest os koła. Upraszczajac zakładamy ze ramię trzymające hamulec jest równolegle względem rury podsiodlowej. W momencie ugięcia wahacza na hamulcu wcisnietym- zawsze te dwa elementy (rura podsiodlowa, uchwyt plywajac) są równolegle względem siebie przez co niema prawa drgnac korba na dziurach bez efektu kick back.
Więc pływającą tarcza jest to inny wynalazek i nic wspólnego z pływającym hamulcem.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Rama czterozawiasowiec
No tak tylko przy hamowaniu i tak do roweru elektrycznego co waży 50kg nikt takiego nie zrobi mechanizmu.
Więc bardziej interesuje ciekawości czy są ramy fabryczne czterozawiasowiec do elektryków
Więc bardziej interesuje ciekawości czy są ramy fabryczne czterozawiasowiec do elektryków
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Rama czterozawiasowiec
Są nawet gotowe elektryki czterozawiasowe
Castomow, gotowych ram, czterozawiasowych w sprzedaży nie ma. Amen.
Castomow, gotowych ram, czterozawiasowych w sprzedaży nie ma. Amen.
-
- Forumowicz
- Posty: 2087
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Rama czterozawiasowiec
No to dobra wiadomość że do Castomow nie ma wiec ide otwierać fabrykę i bede jedyny sprzedającym czterozawiasowych do Castomow bez efektu kick Black
A wszystkie inne ramy będę robił nagonka na słowo kick back tak jak inni robią tutaj na forum na celu kupowania mojej ramy.
A wszystkie inne ramy będę robił nagonka na słowo kick back tak jak inni robią tutaj na forum na celu kupowania mojej ramy.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Rama czterozawiasowiec
Rób,Dede,a ponieważ olewam jakiś tam kick back,piszę się na Twojego cztero- coś tam customa
- MixhaL
- Forumowicz
- Posty: 240
- Rejestracja: 10 sie 2018, 14:56
Re: Rama czterozawiasowiec
Chłopaki z igły robicie widły. 95% z was jeździ typowo emerycko, mało kto zbacza z asfaltów pewnie a nawet gdyby to i tak jeździ po drogach gruntowych.
Zrozumcie że przy takiej jeździe kickback a tym bardziej urwanie przerzutki czy łańcucha nie grozi.
Sprawa dotyczy ludzi którzy umieją wykorzystać rower nie tylko do jazdy, rower to nie tylko jazda przed siebie na siodełku, ja osobiście mało kiedy jeźdżę elektrykiem na siodełku. Czemu? Bo to jest niebezpieczne. Niektórzy używają roweru np do FR i w takim wypadku problemu kickbacku nie można bagatelizować.
Tak podczas normalnej jazdy też będzie kick back wyczuwalny w większym lub mniejszym stopniu( w zależności od ramy) ale łańucha ani przerzutki nie urwiecie.
Dodatkowo gdybania co to pływająca tarcza i zacisk pływający i do czego to służy trochę śmieszy, nie lepiej poczytać, dowiedzieć sięi dopiero pisać niż wypisywać nieprawdę a później takie coś się niesie w świat że pływająca tarcza nie powoduje kickbacku...ale po kolei.
Pływająca tarcza czy zacisk nie ma nic wspólnego z kick backiem, to są absolutnie inne systemy służące do czego innego.
Pływająca tarcza – tutaj nie będę się produkował, już wyjaśniliście.
Pływający zacisk – wizualnie już wiecie jak to wygląda ale nie wiecei do czego.
System ten powstał z myślą o minimalizacji utwardzania się zawieszenia podczasz zjazdów i hamowania. Nie będę się dalej produkował, każdy z nas kiedyś zjeżdżał i wie jak potrafi się utwardzić zawieszenie i czym to grozi...czemu to się nie przyjeło nie wiem, czy działa, nie wiem, nie jeździłem na tym więc tym razem nie powiem czy jest to lepsze czy gorsze rozwiązanie.
Pływający zacisk stosowała np KONA. I tutaj jestem pod wrażeniem, kona to jedna z najbardziej osławionych ram na forum i nikt nigdy nie słyszał o takim rozwiązaniu.
Nadmienię że jestem tylko na 99% pewny mojej wypowiedzi, dlatego jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi.
Świetny patent odnośnie utwardzania się zaiweszenia podczas hamowania ma trek( być może najlepsze rozwiązanie w świecie rowerowym).
PS. Dziwi mnie że rowery elektryczne żyją głównie w górach, tam jest największa ilość ludzi którzy jeździ na rowerach ale nikt nie dzieli się wiedzą odnośnie pracy zawieszenia w rowerach...pytanie czy nikt nie chce czy nikt nie wie?
Zrozumcie że przy takiej jeździe kickback a tym bardziej urwanie przerzutki czy łańcucha nie grozi.
Sprawa dotyczy ludzi którzy umieją wykorzystać rower nie tylko do jazdy, rower to nie tylko jazda przed siebie na siodełku, ja osobiście mało kiedy jeźdżę elektrykiem na siodełku. Czemu? Bo to jest niebezpieczne. Niektórzy używają roweru np do FR i w takim wypadku problemu kickbacku nie można bagatelizować.
Tak podczas normalnej jazdy też będzie kick back wyczuwalny w większym lub mniejszym stopniu( w zależności od ramy) ale łańucha ani przerzutki nie urwiecie.
Dodatkowo gdybania co to pływająca tarcza i zacisk pływający i do czego to służy trochę śmieszy, nie lepiej poczytać, dowiedzieć sięi dopiero pisać niż wypisywać nieprawdę a później takie coś się niesie w świat że pływająca tarcza nie powoduje kickbacku...ale po kolei.
Pływająca tarcza czy zacisk nie ma nic wspólnego z kick backiem, to są absolutnie inne systemy służące do czego innego.
Pływająca tarcza – tutaj nie będę się produkował, już wyjaśniliście.
Pływający zacisk – wizualnie już wiecie jak to wygląda ale nie wiecei do czego.
System ten powstał z myślą o minimalizacji utwardzania się zawieszenia podczasz zjazdów i hamowania. Nie będę się dalej produkował, każdy z nas kiedyś zjeżdżał i wie jak potrafi się utwardzić zawieszenie i czym to grozi...czemu to się nie przyjeło nie wiem, czy działa, nie wiem, nie jeździłem na tym więc tym razem nie powiem czy jest to lepsze czy gorsze rozwiązanie.
Pływający zacisk stosowała np KONA. I tutaj jestem pod wrażeniem, kona to jedna z najbardziej osławionych ram na forum i nikt nigdy nie słyszał o takim rozwiązaniu.
Nadmienię że jestem tylko na 99% pewny mojej wypowiedzi, dlatego jeżeli się mylę niech ktoś mnie poprawi.
Świetny patent odnośnie utwardzania się zaiweszenia podczas hamowania ma trek( być może najlepsze rozwiązanie w świecie rowerowym).
PS. Dziwi mnie że rowery elektryczne żyją głównie w górach, tam jest największa ilość ludzi którzy jeździ na rowerach ale nikt nie dzieli się wiedzą odnośnie pracy zawieszenia w rowerach...pytanie czy nikt nie chce czy nikt nie wie?
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- TomaS
- Forumowicz
- Posty: 932
- Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Rama czterozawiasowiec
Mixchal a mi się wydaje ze na złe forum trafiłeś Jak się ma zawieszenie vectora do Twoje profesjonalnej jazdy ? Wydaję mi się że teraz już przerzutek przynajmniej nie urywasz