Bateria

Dział z częściami rowerowymi - ramy, amortyzatory, hamulce itp
ODPOWIEDZ
r2d2000
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 02 cze 2022, 9:28

Bateria

Post autor: r2d2000 »

Hej,

Kupiłem zestaw do konwersji silnik 500W na Allegro. Do tego kupiłem taką baterię za 830 zł.
https://swiatbaterii.pl/baterie-do-rowe ... -cell.html
Na stronie napisane jest, że bateria współpracuje z silnikiem 250W, ale to chyba nie jest problem. Co o tym sądzicie?
Nie ukrywam, że zachęciła mnie cena. Zapłaciłem 20% mniej bo mają promocje.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Bateria

Post autor: tas »

Nie będzie działać, będzie się wyłączać, grzać, zepsuje się, może nawet zapali.
Jeśli masz zestaw 500W to musisz mieć akumulator pod zestaw 500W (wydajność prądowa na poziomie 22-24A), a nie jakiś biedny malutki akumulatorek pod zestawy 250W dający wedle producenta może 15A max
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria

Post autor: WojtekErnest »

@Tas Cie trochę straszy... 😀
Będzie działać, moze się szybciej wyłączać, czesciej grzać.
Ale wiele zależy od RZECZYWISTEGO sterownika ktory kupiles. Czy ma max 500-600W czy raczej blizej 1000W. No i zasadnicze pytanie czy to do jeżdżenia pod górę czy po wzglednie rownym terenie ?
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
r2d2000
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 02 cze 2022, 9:28

Re: Bateria

Post autor: r2d2000 »

Sterownik max 500W. Będę jeździł raczej po płaskim terenie.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Bateria

Post autor: tas »

WojtekErnest bagatelizujesz realny problem. Przecież akumulator ma na 10-15A a sterownik ma 500W czyli 20-24A
No jak to ma działać...
Polecisz koledze zakup zostawić, bo jest prawidłowo dobrane, pojeździ chwile, uszkodzi i co, będzie mieć Ci za złe za złą radę.
Dobra rada - akumulator i sterownik muszą mieć te same moce
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
r2d2000
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 02 cze 2022, 9:28

Re: Bateria

Post autor: r2d2000 »

Ok, dzięki za radę. W takim razie chyba wymienię sterownik na 250W. Z tego co widzę większość rowerów na rynku ma takie silniki.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria

Post autor: WojtekErnest »

tas pisze:
02 cze 2022, 12:03

No jak to ma działać...
Polecisz koledze zakup zostawić, bo jest prawidłowo dobrane, pojeździ chwile, uszkodzi i co, będzie mieć Ci za złe za złą radę.
Na pytanie gdzie i jak ma być używane, padła odpowiedź pośrednia że wystarczy 250W. Zatem skoro kupil taki pakiet z zamiarem jazdy po plaskim, no to sterownik i silnik okazał się nadmiarowy, bo go nie wykorzysta. Pewnie że jesli zastosuje blokadę w postaci slabszego sterownika,to automatycznie nie ma problemu.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria

Post autor: tkoko »

Zawsze może zmniejszyć moc wspomagania. Nie ma obowiązku korzystać z pełnej mocy jaką daje zestaw. Zresztą bardzo szybko to zrozumie jak mu zacznie wyłączać się wspomaganie podczas jazdy. :D
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria

Post autor: pxl666 »

ale albo bms będzie się wieszać albo szybko zdegraduje baterię.
ciekawe co tam za ogniwa Green cell heheh
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
03 cze 2022, 16:51
ale albo bms będzie się wieszać albo szybko zdegraduje baterię.
ciekawe co tam za ogniwa Green cell heheh
Gwarantuję że jeżeli zamiast np. "PAS 5" (High), da "PAS 3" (Medium), i dodatkowo nie będzie używał manetki, to silnik nie będzie brał więcej niż przepisowe 250 wat, przykład;
viewtopic.php?p=63374#p63374
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria

Post autor: WojtekErnest »

Pytający wyraźnie porusza się w obszarze rowerów miejskich, jakie jezdza pewnie w 95% ogólu ebajkow. I tymi rowerami z aku 36V, 10-13Ah jeżdżą tysiące ludzi w PL i setki tys w EU. Po prostu. Nie ma co nawiązywać do doświadczen z pojazdow do jazdy wyczynowej w górach, bo to inny, marginalny dla ogółu sprzęt, akumulatory, silniki itp.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Bateria

Post autor: tas »

Im słabszy napęd tym dłużej i tym częściej pracuje na 100% swoich możliwości i tym bardziej obciąża akumulator maksymalnymi prądami. Dlatego tym bardziej nie wolno używać tak małego aku na takim napędzie
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
03 cze 2022, 20:05
Pytający wyraźnie porusza się w obszarze rowerów miejskich, jakie jezdza pewnie w 95% ogólu ebajkow. I tymi rowerami z aku 36V, 10-13Ah jeżdżą tysiące ludzi w PL i setki tys w EU. Po prostu. Nie ma co nawiązywać do doświadczen z pojazdow do jazdy wyczynowej w górach, bo to inny, marginalny dla ogółu sprzęt, akumulatory, silniki itp.
Aś zaszalał z tym "wyczynowym/górskim" Yoch'em 500 wat. :D Mam typowo turystyczny, dojazdowy, miejski rower/silnik którym jeżdżę i po górach bo mam je w zasięgu. Wcześniej jeździłem (od 2013 r) "wyczynowym" składakiem z baterią "3P" i też nie miałem większych problemów z jazdą po górach. Ponadto mam dalsze 6 rowerków typowo miejskich, z marnymi bateriami, więc jakieś tam "doświadczenie" w tej sprawie mam.
Dla ciekawskich. W płaskim terenie, przy baterii 36 V, 15 A, "3P", zasięg ze wspomaganiem nogami przy "HIGH" (maksymalna moc) to (w moim przypadku) ~60 - 80 km, prędkość 28 - 32 km/godz. 5 km podjazdu (10%) na Szyndzielnię w trybie "MEDIUM" (70 - 80% mocy) i prędkości podjazdu ~15 km/godz "wyssało" 3P" do odcięcia przez sterownik/BMS.
tas pisze:
03 cze 2022, 22:43
Im słabszy napęd tym dłużej i tym częściej pracuje na 100% swoich możliwości i tym bardziej obciąża akumulator maksymalnymi prądami. Dlatego tym bardziej nie wolno używać tak małego aku na takim napędzie
Tak jak napisałem wcześniej. NIE MA OBOWIĄZKU JEŹDZIĆ NA MAKSYMALNEJ MOCY SILNIKA. Zresztą bardzo szybko r2d2000 się o tym przekona jeżeli zechce używać manetki i maksymalnej mocy silnika. Poniżej są symulacje zachowania mocnego silnika przy ograniczeniu mocy sterownika (np. PAS'em) przy 10% podjeździe. Jak widać 3 kW silnik przy ograniczeniu prądu o połowę (z 20 A do 10 A) pobierze "zaledwie" 33% prądu silnika 250 - 500 wat.
Żeby uniknąć dyskusji że to tylko kalkulator, fizyczne pomiary mocy/prądu w podobnych warunkach.

Sterownik GT-350 wat, pobór prądu / mocy dla parametru "PO14" = 5A, 10A, 20A, oraz "PAS 1 - 3"
ul. Wenecka, płaski teren, manetka;
"PAS 1" / "PO14" = 5A >>> 15A / 500 wat >>> 2.5A / 90 wat
"PAS 2" / "PO14" = 5A >>> 15A / 500 wat >>> 6.0A / 220 wat
"PAS 1" / "PO14" = 20A >>> 20A / 750 wat >>> 2.8A / 110 wat
"PAS 2" / "PO14" = 20A >>> 20A / 750 wat >>> 6.5A / 250 wat
Przy "PO14" = 5A, na "PAS 1" (LOW) średni prąd/moc przejazdu to 2.5A / 90 wat. Na "PAS 2" (MEDIUM) średni prąd przejazdu to 6 A / 220 wat. Maksymalny prąd i moc to 15 A / 500 wat.
Przy "PO14" = 20A, na "PAS 1" (LOW) średni prąd/moc przejazdu to 2.8A / 110 wat. Na "PAS 2" (MEDIUM) średni prąd przejazdu to 6.5 A / 250 wat. Maksymalny prąd i moc to 20 A / 750 wat.
Jak widać mimo 25 - 33% wzrostu prądu/mocy sterownika (z 15 A / 500 wat do 20 A / 750 wat) realna moc pobierana przez silnik wzrasta zaledwie o ~10 - 15%.

To samo tylko w Yoch'u
Realna moc i "przeliczone" osiągi, na poszczególnych asystach (PAS), przy przełożeniu 48T / 14T, kole 24", i baterii 48V, 15Ah, są następujące;
"PAS 1" max 0.5A, 30 wat, ~20 km/godz, dystans ~120km, wspomaganie od 5 do 40 RPM korby,
"PAS 2" max 1.8A, 95 wat, ~23 km/godz, dystans ~85 km, wspomaganie od 5 do 60 RPM korby
"PAS 3" max 3A, 165 wat, ~24 km/godz, dystans ~80 km, wspomaganie od 5 do 60 RPM korby
"PAS 4" max 6A, 320 wat, ~25 km/godz, dystans ~75 km, wspomaganie od 5 do 60 RPM korby
"PAS 5" max 17A, 850 wat, ~40km/godz, dystans 50 km, wspomaganie od 5 do 120 RPM korby
Tabelka z charakterystyką wspomagania wygląda więc nieco inaczej niż wcześniej demonstrowałem.
Silnik największą moc wspomagania ma przy ruszaniu, po czym w miarę wzrostu prędkośći/RPM, wspomaganie szybko i skokowo maleje. Prędkość "przelotowa" na "PAS 5" to 36-37 km/godz, przy poborze prądu 8 - 10A / 400 - 500 wat.
Jak widać z powyższego, w moim przypadku, "PAS 1, i PAS 2" są praktycznie bezużyteczne. Dwa miesiące po zawale, miałem zaleconą podobną moc przy rehabilitacji (80 wat), a na testach wydolnościowych "dojechałem" do 150 wat :lol: . Dopiero PAS 3, szczególnie w cięższym terenie jest w moim przypadku, w miarę użyteczny. "PAS 5", jest natomiast na tyle mocny, że na przełożeniu 48T / 14T, prędkość podjazdu pod "górkę" (~35 km/godz), równała się prędkości swobodnego zjazdu z tejże górki :D

viewtopic.php?p=57587#p57587
Załączniki
_Yoch 250_750.jpg
test4.JPG
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bateria

Post autor: WojtekErnest »

tkoko pisze:
04 cze 2022, 8:12

Aś zaszalał z tym "wyczynowym/górskim" Yoch'em 500 wat. :D Mam typowo turystyczny, dojazdowy, miejski rower/silnik którym jeżdżę i po górach bo mam je w zasięgu. Wcześniej jeździłem (od 2013 r) "wyczynowym" składakiem z baterią "3P" i też nie miałem większych problemów z jazdą po górach.
Ty jesteś najlepszym przykładem na to że małym pakietem da się jeździć. Ale powiedz to @Tas-owi, bo On kwestionuje użyteczność aku 10S4P do jazdy miejskiej :-)
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria

Post autor: tkoko »

WojtekErnest pisze:
04 cze 2022, 12:36
...... Ty jesteś najlepszym przykładem na to że małym pakietem da się jeździć. Ale powiedz to @Tas-owi, bo On kwestionuje użyteczność aku 10S4P do jazdy miejskiej :-)
Bo Falconem z manetką bez PAS'a, a nawet 250 watowym na manetce, jest to co najmniej problematyczne, choć nie niemożliwe.
viewtopic.php?p=59027#p59027
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2964
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Bateria

Post autor: tas »

Nie, kwestionuje uzywanie 2x amperowego sterownika do 1x amperowego akumulatora. To jest zle zbudowany rower niewazne czy sobie go nazwiecie 'tylko po miescie' czy tez ' bede uzywac tylko wspomagania na 1\5' czy inne czary mary ;)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Bateria

Post autor: tkoko »

tas pisze:
04 cze 2022, 19:08
Nie, kwestionuje uzywanie 2x amperowego sterownika do 1x amperowego akumulatora. To jest zle zbudowany rower niewazne czy sobie go nazwiecie 'tylko po miescie' czy tez ' bede uzywac tylko wspomagania na 1\5' czy inne czary mary ;)
Problem w tym że zestaw jest już kupiony (zakładając że podane przez r2d2000 dane nie są "hłytem marketingowym"), więc może baterię zwrócić jeżeli ma możliwość, lub użytkować ją tak by mu jak najdłużej posłużyła. Że CIĄGŁE pobieranie pełnej mocy (0.8 - 1 kW / 18 - 22 A) z baterii która nominalnie ma max 15 - 17 A i 600 - 700 wat jest oczywiście wadą, z którą jednak "da się żyć", bo sam dawniej (składak) i obecnie (Yoch) użytkuję tak baterie nie jeżdżąc na pełnej dostępnej mocy.
Co do samej baterii. Z jej parametrów i z info w internecie, bateria jest zbudowana na Panasonikach 2.6 Ah (max prąd 5A) jako "5P" a więc max 25 A. Moje aku "3P" są na Samsungach (max 5 A), nadal jeżdżą u córki i zięcia choć (teoretycznie/prądowo 15 - 16 A) były/są bardziej obciążone. Ale jak to mówią "prowizorki są najtrwalsze".
ODPOWIEDZ