DZIK 2x2

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

Witam was,
Nadszedł czas na pokazanie ostatniej konstrukcji. W większości ulepiona już w marcu. Później jeszcze sporo zmian, detali, nadal paru rzeczy brakuje.
IMG_20210810_123604.jpg


Projekt jest rozwinięciem Dzika 1.0 o którym pisałem już tu:
viewtopic.php?f=30&t=5338&p=74462#p74462

Pierwszy Dzik mimo że był mega druciarnią zaskoczył mnie pozytywnie i przetrwał bardzo wiele wypraw z Lukiem. Wyprawy w 30cm śniegu, brodząc po samą oś. Jazda po leśnej ściółce, piachu – świetna sprawa.
IMG_20210119_173726.jpg


Ale koślawa geometria i ciągłe problemy z korozją zachęciły mnie do zrobienia następcy.

IMG_20210818_203852.jpg




Tym razem założenia były takie:
• Nauka spawania – tym razem TIG,
• Rama inox – brak korozji, brak zmartwień o otarcia lakieru,
• Wykorzystanie napędu, kół, sterownika z Dzika 1,
• Solidny widelec – ten poprzedni był niezwykle wiotki i wpadał w duże wibracje przy hamowaniu,
• Rama ogarnięta w cadzie – tak by nie wyginać/nacinać czegoś później bo nie pasuje,
• Jak najmniejsza ilość spawów, nacięć – najprostsza geometria, najmniej słabych punktów,
• Bateria nadal demontowana

W wyniku nowych pomysłów, wypadku itp. Już po nabiciu kilkuset km doszły dodatkowe cechy:
• Napęd na 2 koła, domyślny napęd nadal z tyłu + mała przekładniówka z przodu dla poprawienia właściwości terenowych i poprawa „odejścia” bez zwiększania Vmax,
• Amortyzowany widelec.


Jest to pewnie oczywiste ale musze wspomnieć – spawanie TIG vs MMA to bajka. Czysto, bez szlaki, smrodu, precyzyjnie – prawie jak lutowanie stalą. Jestem bardzo zadowolony z samego procesu budowy, sprawdzenie geometrii w CADzie – to już była połowa sukcesu.
Konstrukcja jest dosyć kontrowersyjna, może się podobać lub nie. Sam na początku miałem mieszane uczucia :P Geometria mi bardzo odpowiada. Nowy, bardziej agresywny kąt nachylenia główki na +. Niska pozycja, duża stabilność. Pomimo zmiany kąta główki i wysunięcia przedniej osi podsterowność zbliżona czyli duża :P
Odejście jest super, co prawda ze względu na przeniesienie środka ciężkości przy ruszaniu do tyłu przednie koło się odciąża i często kończy się spektakularnym ruszeniem z boksowaniem koła i rozrzucaniem kamieniami. Na suchym asfalcie przednie koło ładnie klei i odchodzę z pełną mocą.
Bardzo ciekawe jest zachowanie na np. piachu. Jazda na tylnym napędzie po plaży jest trudna – pompuje się sporo mocy a zafalowanie na piasku potrafi zatrzymać rower. Okazało się, że nawet niewielka moc podana na przednie koło zmienia wszystko diametralnie. Koło wspina się samodzielnie na przeszkody a nie płuży piach przed sobą gdy tylko napotka jakieś wzniesienie. Lukk na jednym silniku miał problem ujechać choćby 1m przy minimalnym nachyleniu, zużył masę energii i zagotował silnik. Ja jadąc z napędem 2x2 bez większego wysiłku szalałem po plaży a silnik był zimny.

Szpeja:
• Bateria 13s7p na VCT5A – bidon na 91 ogniw (ze stykami podłużnymi – te na piny są za słabe na ten prąd) + BMS 60A,
• MXUS XF40 45H + sterownik KT48 SIN 45A,
• MXUS XF08 + sterownika KT48 SIN 14A
LCD spięty jest ze sterownikiem tylnego silnika, mały sterownik na zworze. Manetka spięta z tyłem i przodem – z opcją odłączenia przodu. Pas spięty z tyłem

ToDo:
Czekam nadal na przyzwoicie uszyte siedzisko u tapicera, ktore zakryje całą docelowa przestrzeń na górze. Brakuje paru zaślepek, osłon kabli ect - drobiazgi.

M.
Ostatnio zmieniony 20 sie 2021, 15:22 przez barszcz2, łącznie zmieniany 4 razy.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2.0

Post autor: barszcz2 »

IMG_20210818_182811.jpg
IMG_20210818_203828.jpg
Ostatnio zmieniony 19 sie 2021, 18:39 przez barszcz2, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: DZIK 2.0

Post autor: lukk »

potwierdzam, pomijając przekładniówkę z przodu mamy bardzo podobny napęd. Na płaskim z przekładniówką z przodu różnica to tylko odejście, ale ta różnica jest spora - obstawiam że w tylny silnik trzeba by wpompować sporo więcej mocy niż jest pompowane w przekładniówkę z przodu, żeby efekt był podobny.
Wczoraj po jeździe w terenie wjeżdżaliśmy na te same górki i obie maszynki dawały radę, ale Dzik z napędem 2WD miał po tej jeździe oba silniczki ledwo letnie, u mnie tylny HUB był już naprawdę mocno zgrzany:) No i były takie momenty, gdzie ja musiałem się podeprzeć już, a Dzik dawał radę :D

No i przede wszystkim wygląd - z tym widelcem, z tą ramą, podoba mi się :mrgreen: tylko czekać na wygodniejsze siodło.
mores3
Forumowicz
Posty: 36
Rejestracja: 01 sty 2019, 13:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: DZIK 2.0

Post autor: mores3 »

Przez jednego takiego zdjęć nie widać...
Pozdrawiam
Marek
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2.0

Post autor: barszcz2 »

mores3 pisze:
19 sie 2021, 15:59
Przez jednego takiego zdjęć nie widać...
Dzięki, naprawione
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: DZIK 2.0

Post autor: WojtekErnest »

Niedoceniany napęd na przód + solidne pedalowanie z dobrze dobranymi przekladniami, tez zaskakuje odjazdem, stabilnością i ekonomicznością jazdy.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DZIK 2.0

Post autor: pxl666 »

Gitarra . Nie kusiło o tylny zawias ?
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2.0

Post autor: barszcz2 »

pxl666 pisze:
19 sie 2021, 19:20
Gitarra . Nie kusiło o tylny zawias ?
Za duzo mechaniki jak na moje zdolności. Pewnie by to koślawo działało albo rozlecialo.
Awatar użytkownika
Tooropek
Forumowicz
Posty: 2028
Rejestracja: 08 wrz 2018, 10:50

Re: DZIK 2x2

Post autor: Tooropek »

Super Ci wyszedł ten rowerek. Kanapa po całości zmieści pewnie dwie osoby i napęd 2x2 poradzi sobie by awaryjnie podrzucić kogoś choćby nawet po piwko do żabki. 😜 Jak widać nie trzeba zakładać mida by rower dobrze radził sobie w terenie, napęd na oba koła hub to bardzo dobre rozwiązanie. Gratuluje udanego pomysłu i wykonania.
* Akumulatory * Bidony * 36V/48V. Zapraszam na priv.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

Taki mały update, wiadomo że jest tak - konstrukcje albo się rozwala albo jest dawca częsci albo modyfikuje nieustannie.
IMG_20220627_184848.jpg
Pod wpływem impulsu kupiłem ogniwa 21700 Samsung 40T. Trzeba było przerobić sporo maszyny aby stworzyć dla nich miejsce. Dawna skrzynka na baterie nadal może przyjąć bidon ale domyślnie stała sie bagażnikiem. Wisienką na torcie miało być podlanie KTsin45 na 60A (tyle przeżyje BMS w bidonie). Jak tylko pojawiło sie 60A szybko sie przekonałem, że mocowanie tylnej osi nie jest z tego powodu zadowolone gdy zgubiłem koło przy 30/h. Mimo konektora wiązka halli przy szarpnięciu uszkodziła halle w silniku i wyrwała się z pcb w strowniku. Po tym incydencie KTsin nie łykał już żadnych halli. Dlatego pojawił się ML7260 i solidne blokady na osi :P.
Mocowanie ML'a troche nie fortunne ale dodrukowałem tam osłone od góry z hlapaczem przy kole, zaizolowałem co sie da sylikonem zostawiając niewielkie szczeliny na ewentualny drenaż. BMS symetryczny 100/25A daje sporo możliwości, Bateria 13s6p też wytrzyma dużo wiecej niż obecne 75A.

Z ciekawostek - bateria lutowana, blacha miedziana 1mm, gotowe formatki wycięte na cnc. Obudowa baterii z kompozytu - forma wydrukowana w 3D. Panel aluminiowy na boku baterii wycięty na cnc. Panele ażurowe na bokach bagażnika też cnc. :D

Pojawiła się ważna kwestia - przepinania baterii. Obecnie mam kostkę na 2x XT90 (Bateria1|Rower) i (Bateria2|Rower). Baterie wybieram zwartym wtykiem xt90. Chiałbym to troche zautomatyzować, najlepsza opcja to zrobienie jakiegoś klucza na mosfetach by przetrwał prądy do 100A. Mam też klasyczne przekaźniki na 70A - można by użyć 2 równolegle na baterie 100A i pojedynczy dla baterii 60A. Mam pewne obawy: gdy styki skleją może dojść to katastroficznego wyrównania napięć między bateriami bliżej nieokreślonym prądem dopóki bms nie odetnie. Wiec pewnie docelowo wskoczy jakaś płyteczka z fetami. Przekaźniki solid state kosztują miliony monet ;)
Wrzucę za chwile jakieś foto z wykonania niektorych cześci, detali.
IMG_20220615_143252.jpg
A tu razem 4 silniki elektryczne :P
IMG_20220701_170253_edit_1529454797493703.jpg
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: DZIK 2x2

Post autor: WojtekErnest »

Brawo,,,
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: DZIK 2x2

Post autor: Yasiu77 »

Piękny
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: DZIK 2x2

Post autor: zielony71 »

Fajny projekt, myslę o czymś podobnym, dlatego mam kilka pytań.
Czy była konieczność gięcia profili, czy wszystkie kształty uzyskałeś przez cięcie i spawanie?
Czy kształt i szerokość siodełka nie utrudnia pedałowania? To znaczy o ile pedałowanie przy tej mocy ma w ogóle sens?
Z jakimi prędkościami najczęściej jeździsz?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DZIK 2x2

Post autor: pxl666 »

prawda jest taka ze masz tam mase miejsca na baterie niewyjmowalną i ja bym olał bidon . ponadto taka konstrukcja aż się prosi o prosty wahacz na motocyklowym damperze i komfort jazdy oraz cierpienie aku narażonego na wibracje i wstrząsy lvl 1000+

pozatym to gratki . z czterech silników hehe
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

zielony71 pisze:
02 lip 2022, 9:58
Fajny projekt, myslę o czymś podobnym, dlatego mam kilka pytań.
Czy była konieczność gięcia profili, czy wszystkie kształty uzyskałeś przez cięcie i spawanie?
Czy kształt i szerokość siodełka nie utrudnia pedałowania? To znaczy o ile pedałowanie przy tej mocy ma w ogóle sens?
Z jakimi prędkościami najczęściej jeździsz?
Rama wygląda osobiliwie własnie z 2 powodów:
- profile prostokątne - cięcie okrągłych pod spawanie wymaga specialnej otwornicy albo mega skilla,
- jak najmniej cięć, tak naprawdę jedyne miejsce w którym trzeba było jakoś zrealizować gięcie jest zaraz przed suportem - tam był wycinany klin, zgięte i zaspawane.

Co do siodełka - samego pedałowania kształt nie utrudnia. Problem jest z długim "przesiadywaniem". Kształt nie jest wyprofilowany tak by zwężać sie do przodu jak w rowerach lub podpierać uda jak w motocyklach. Mniejszy nacisk leci na poślady a większy kumuluje sie centralnie :P przy trasach > 50km zaczyna to boleć.

Nie mam preferowanych prędkości - czasami po miescie fajnie jest zapierdzielać >45/h. W górach wole używać tego co jest najwiekszym atutem tego typu pojazdu - momentu. Darcie w 30cm sniegu zazwyczaj jest miedzy 20 a 30km/h ale wiecej nie trzeba.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

pxl666 pisze:
02 lip 2022, 10:26
prawda jest taka ze masz tam mase miejsca na baterie niewyjmowalną i ja bym olał bidon . ponadto taka konstrukcja aż się prosi o prosty wahacz na motocyklowym damperze i komfort jazdy oraz cierpienie aku narażonego na wibracje i wstrząsy lvl 1000+

pozatym to gratki . z czterech silników hehe
Wbrew pozorom opona Fatowa pompowana <0.9Bara zbiera całkiem sporo. No wiadomo jak jest - wahacz to juz może w nowej ramie za jakiś czas. Jak narazie ewolucja, później rewolucja. Ceny ogniw nie zachęcają. A tak poza tym - komu chciało by sie rozpruwać bidon na ogniwa :P a szkoda by sie pozbywać tych VCT5A.
Ostatnio zmieniony 02 lip 2022, 11:34 przez barszcz2, łącznie zmieniany 1 raz.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

Tak wyglądało składanie baterii.
Otwory wciągające cyne w mostkach to pomysł lukk'a. Przyznaje ze swietny.
IMG_20220321_143916_edit_39941156380883.jpg
IMG_20220418_112347_edit_1585385599677877.jpg
Forma do laminowania obudowy wydrukowana w sekcjach z PLA:
IMG_20220424_180704.jpg
roman
Forumowicz
Posty: 38
Rejestracja: 24 lut 2018, 21:51

Re: DZIK 2x2

Post autor: roman »

Ładny projekt.

Ta blacha miedziana 1mm to i z 300A da rade ;) Co do CNC to mam podobne blaszki do wycięcia, sam wycinałeś czy komuś zlecane?
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

roman pisze:
02 lip 2022, 12:13
Ładny projekt.

Ta blacha miedziana 1mm to i z 300A da rade ;) Co do CNC to mam podobne blaszki do wycięcia, sam wycinałeś czy komuś zlecane?
Mam amotorskie cnc wiec sam rzeźbiłem.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DZIK 2x2

Post autor: pxl666 »

barszcz2 pisze:
02 lip 2022, 13:39
roman pisze:
02 lip 2022, 12:13
Ładny projekt.

Ta blacha miedziana 1mm to i z 300A da rade ;) Co do CNC to mam podobne blaszki do wycięcia, sam wycinałeś czy komuś zlecane?
Mam amotorskie cnc wiec sam rzeźbiłem.
frezarka? pokapoka
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: DZIK 2x2

Post autor: barszcz2 »

Mam amotorskie cnc wiec sam rzeźbiłem.
frezarka? pokapoka
Ee tam, nie ma sie czym chwalić - kupna konstrukcja OpenBuilds Sphinx 1050
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 771
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: DZIK 2x2

Post autor: lukk »

zielony71 pisze:
02 lip 2022, 9:58
To znaczy o ile pedałowanie przy tej mocy ma w ogóle sens?
Jasne, że ma, ale nie przez to, że cośtam faktycznie wspomożesz, ale żeby jadąc wśród ludzi ich za bardzo nie straszyć (no bo jak pedałujesz to rower, a jak nie to motor :mrgreen: ). No i żeby korzystać z PASa jako "enable" zamiast manetki. Przy single speed zestawionym tak, żeby przy 30km/h dało się pedałować i będącym fatem, a do tego mającym jeszcze silnik stawiający opór - nie ma co liczyc na pedałowanie gdy braknie baterii :)
ODPOWIEDZ