Rockrider st540 elektryfikacja

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
Damiash
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 12 lip 2022, 17:41

Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: Damiash »

Cześć,

chciałbym przedstawić Wam mój projekt elektryfikacji Decathlonowego RockRidera ST540. Baza jak na razie seryjna z przebiegiem ~200km. Głównym powodem przez który się zdecydowałem na wykonanie przeróbki był dostęp do pakietów 2s1p 18650, a jak wiadomo za darmo to uczciwa cena. Liczę na Waszą pomoc w osiągnięciu celu, podpowiadajcie i śmiało krytykujcie jak któreś założenie będzie błędne!

Akumulator:

Niestety większość pakietów które wpadają mi w ręce są markowane Yuntong 7.4V 2000mAh 14.8Wh, a same ogniwa oznaczeń nie mają więc nie wiadomo jaką mają wydajność. Pojemność trzymają znamionową. Na szczęście pakiety z jednego modelu to Samsungi ICR18650-22P SDI i to na nich oprę budowę akumulatora. Traktuje to jako akumulator chwilowy dzięki któremu skupię się na reszcie podzespołów które muszę kupić. Jak wszystko będzie poskładane do kupy będę dążył do budowy akumulatora z nowych i pewnych ogniw. Akumulator będzie 13s7p lub jak się zmieści 8p. Koszyki również będą drukowane. Na ogniwa mam nowe koszulki, większość fabrycznych przy rozklejaniu została uszkodzona. Dodatkowe izolatory na plusy będą z odzysku (pościągane z padniętych ogniw).
BMS już posiadam 13s 60A
Obrazek

Wstępnie chciałem też zbudować zgrzewarkę do ogniw. Pierwszą próba był zakup zgrzewarki pokroju kweld, a raczej chińskiego odpowiednika. Niestety przy pierwszej próbie zgrzania wybuchła i to dosłownie. Nie polecam.
Obrazek

Drugą opcją jest oczywiście zgrzewarka z transformatora z mikrofalówki. Poczytałem trochę i wychodzi, że moc uzyskana z typowego transformatora może mieć problemy z grubszym niklem, więc finalnie nie wiem czy budować czy jednak oddać pakiet do zgrzania komuś w okolicy. W razie czego sterownik do budowy własnej zgrzewarki tego typu posiadam. Przydałaby mi się osobista, ale jak już budować to taką co da sobie radę w większości scenariuszy
Obrazek

Skrzynka:

To drugi element który pochłonie trochę czasu i zaraz za akumulatorem jest zagadką jak wyjdzie. Aktualnie mieszkam w bloku i nie mam dostępu do wyposażonego garażu więc odpada zabawa żywicą, szlifowanie itp. ale mam drukarkę 3D i postanowiłem, że skrzynka będzie drukowana. Razem z projektowaniem uczę się Fusiona 360, bo to mój pierwszy tak zaawansowany projekt. Zazwyczaj robiłem proste uchwyty na narzędzia czy drukowałem po prostu jakieś gotowce dostępne w sieci. Na razie przyjąłem szerokość wewnętrzną 12cm, ale wydaje mi się, że to jednak za dużo i nie wiem czy nie zwęzić jej. Zarys projektu prezentuje się tak:
Obrazek

A tu dla przykładu KT48SVPRCK 43x83x255mm i jedno 18650. Jak widać miejsca jest sporo, ale z 2 strony 13s8p zajmuje prawie idealnie całą wolną przestrzeń i szersza skrzynka umożliwi np. ułożenie kabli nie wzdłuż sterownika, a obok niego.
Obrazek

Na szybko przyłożyłem szablon i teoretycznie mieści się 104 ogniwa czyli 13s8p.
Obrazek

Do tego muszę pomyśleć gdzie porobić otwory na przewody wchodzące i na gniazdo ładowarki. Na przewody wiadomo jak najniżej i w dół by woda nie wpływała do środka, a gniazdo ładowania w bocznej części w okolicach siodełka by nie haczyć kolanami. Nie chcę wiercić w ramie i robić jakiś otworów gwintowanych do montażu skrzynki. Będą przykręcane mocowania (coś jak ma Taba) które będą trzymały skrzynkę w oparciu o ramę. Każdy drukowany panel będzie miał przez swoją szerokość pasek o zwiększonym wypełnieniu by przewiercić otwory montażowe takich uchwytów.
Boczne ścianki chcę przykręcać w wtopione tulejki gwintowane m3 jak na przykładzie
Obrazek

Szczelność ma zapewnić uszczelka okrągła 3mm na którą jak widzicie przygotowałem rowek. Taki sam rowek będzie w bocznych ściankach. Jestem ciekawy jak się sprawdzi. W razie czego tylną ściankę można uszczelnić sylikonem, ale przednia tak czy inaczej musi dać się ściągać. Tu chętnie wysłuchałbym kogoś kto również ma skrzynkę drukowaną i może coś podpowiedzieć. Ewentualnie biorę pod uwagę zmianę konceptu i ścianki boczne nasuwane na skrzynkę tak jak ma się to w przypadku laminowanych konstrukcji. Łączenia paneli oczywiście będzie trzeba również uszczelnić bo nie są idealne
Obrazek

Silnik:

Zanim to wszystko ruszyło myślałem by wziąć 3k turbo który nudziłby się z takim osprzętem, ale byłby na przyszłość w razie chęci zwiększenia woltażu nowym akumulatorem czy zmiany roweru. Po zagłębieniu się bardziej w temat uznałem, że to spory przerost formy nad treścią. Ceny szaleją, a akumulator będzie jaki będzie więc stawiam na MXUS 30H 1500w nawój jeszcze do uzgodnienia. Myślę, że to będzie najlepszy wybór do tej konstrukcji.

Sterownik:

Z uwagi, że ogniwa według specyfikacji mają wydajność 10A, ale są z depakietów chciałbym ograniczyć się do poboru ~5A. Tutaj jestem totalnie w kropce i liczę na Waszą pomoc w wyborze. Na pewno musi być KT bo mam już do niego wyświetlacz. Jakbym upchał 8p to wyjdzie lekko ponad 5A przy sterowniku 45A.

Zarządzanie sterownikiem:

Standardowy KT-LCD3 48V.
Obrazek

Reszta którą chcę zainstalować/muszę kupić:

- Manetka - rozumiem, że będzie pasowała każda z trzema przewodami?
- Czujnik PAS
- Jest sens instalacji oddzielnego woltomierza podłączonego do baterii?
- blokady obrotów 12m
- Odpowiednia ładowarka
- Części do akumulatora:
  • - Gniazdo XT90 do połączenia akumulatora z gniazdem do ładowania
    - Gniazdo XT90 do podłączenia akumulatora ze sterownikiem
    - Gniazdo do ładowarki
    - Giętkie przewody (jaki przekrój)?
    - Taśma kaptonowa
Pytania:
Czym, jaką przelotką, zabezpieczyć otwór na przewody w skrzynce?
Jaką szerokość powinna mieć taśma niklowa?
Im dłużej piszę ten wątek i patrzę na zdjęcia dochodzę do wniosku, że 12cm szerokości wewnętrznej to za dużo. Jaką szerokość średnio obieracie? Dodając ścianki załóżmy po 0,5cm to mamy 13cm, a do pedałów już blisko. Zastanawiam się, czy nie wstrzymać się z drukowaniem do zakupu docelowego sterownika i na jego podstawie dobrać szerokość.

Worklog pozwoli mi usystematyzować wiedzę i pomysły, bo do tematu siadam, czytam, projektuje, a potem miesiąc dwa nie myślę nawet o tym i muszę szukać notatek czy przypominać sobie na czym skończyłem. Możliwe, że i teraz o czymś zapomniałem co brałem pod uwagę, lub przeoczyłem coś o czym powinienem wiedzieć. Dlatego liczę na Wasza pomoc.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

PS. sorki za brudny rower, ale ostatnio w kółko leje, a jeździć trzeba. ;)
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: Yasiu77 »

a czym drukujesz? Boczki będą z dibondu? Drukowałem wszystko z boczkami ale te łączenia "na "puzzle" trochę irytują

-pakiet ma ok 7cm z izolacjami więc 12cm to faktycznie trochę sporo, z centymetr więcej na przewody powinien wystarczyć, wymiary sterownika pewnie znasz
-manetka będzie w zasadzie pasować każda
-w lcd3 jest woltomierz
-fabryczne koszyki plaster miodu są na 7mm taśmę, masz zdrowie by to drukować :P skąd masz projekt?
-otwory w skrzynce staraj się mieć na dole bo nawet jak słabo uszczelnisz, to woda nie wpłynie ale profilaktycznie warto mieć dziurkę w najniższym punkcie skrzynki gdyby jednak coś
-jak faktycznie chcesz mieć 45A to daj koniecznie zabezpieczenie termiczne w silniku w 30H bo go ugotujesz. Przy 30A zawsze daję no ale ja mam górki :)
ten bms raczej nie ma balansowania no ale rozumiem że to próbny pakiet z zdaje się z samsungów 22p więc może być, one dadzą radę pociągnąć 45A z 8p no chyba ze jakieś padaki :)
-ze zgrzewarką transformatorową nie pomogę bo od razu nabyłem od daniel89 z forum zgrzewarkę dc i raczej jej szybko nie zmienię bo jest świetna, jak nie zamierzasz ciągle coś zgrzewać to nie ma według mnie sensu kupować zgrzewarki. Podoba mi się Twoje podejście ogólnie do tematu i jak będziesz chciał to Ci zgrzeję pakiet za symboliczne piwo :P zagadaj na pw najlepiej, może mi coś pomożesz w fusion 360 bo chyba się go nigdy nie nauczę :P
Damiash
Nowicjusz
Posty: 3
Rejestracja: 12 lip 2022, 17:41

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: Damiash »

Drukarkę mam starą poczciwą Anet A8. Boczki właśnie zastanawiałem się, czy też drukować, czy użyć jakieś plexy czy coś w rodzaju tego co napisałeś. Jeszcze nie wiem zobaczymy jak wyjdzie środek. Nie mam innego pomysłu na łączenie niż zazębić i skleić/uszczelnić.

- zostawię na razie te 12cm, dużo, ale zmieści się w ramie i przyjmijmy, że to wersja alfa którą muszę w końcu fizycznie przymierzyć. Na pewno coś wyjdzie podczas składania to w kilka dni wydrukuje się wersję poprawioną.
- co do koszyków to albo gotowiec, albo samemu zaprojektuję. Zaprojektowane samemu mogłyby idealnie pasować do skrzynki, ale i tak trzeba to zaizolować więc zasłoni się wszelkie uchwyty.
- Dziurkę w takim razie zrobię na oko tak by dało się w razie czego zalać jakimś klejem na gorąco czy czymś podobnym co uszczelni ale będzie łatwe do zerwania w razie co.
- w sumie nie wiem jaka moc sterownika będzie odpowiednia, napisałem 45A bo dużo sterowników ma taką moc. 30A wydaje mi się, że jest mniejszy wybór. Przyznam, że nie pomyślałem, że 45A może już ugotować 30H. To może lepiej zastanowić się jednak nad 3k turbo? :D Czy w razie czego sterownik 45A można ograniczyć do np. 30A czy 25A? Temat silnika i sterownika jest otwarty i liczę na Waszą pomoc w wyborze.
- z tym bmsem to sam nie wiem. Teoretycznie ma tranzystorki w dolnej części, a widziałem, że niektóre nie mają, ale czy to jest balanser to nie mam pojęcia. Są na naklejce jakieś checki ale translator zlewa tekst w jeden i nie wiadomo co oznacza konkretna opcja.
- zrobiłem też wczoraj koszyk w Nexunie z podzespołami by Wam pokazać, ale sklep nie zapisuje koszyka w ciasteczkach i muszę składać od początku.
- pomóc zawsze chętnie pomogę ale jestem na etapie jedno okno Fusion drugie okno tutorial na YouTube :P

Wczoraj wydrukowałem dwa panele:
Obrazek

A BMS z bliska wygląda tak:
Obrazek
Obrazek

No i elektrownia wznowiła pracę, bo zostało kilka sztuk do testów.
Obrazek
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: Yasiu77 »

w sinusach można zredukować moc o zdaje się 50% a takie identyczne bmsy miałem właśnie bez balansu, zerknij na ali skąd zapewne wziąłeś. 7p to trochę mało na 45A no ale samsungi 22p prądowo są nie najgorsze, masz jakiś miernik Rw? W nexunie pojawiły się ciekawe przekładniowki i jak rowerek ma być lekki i o nienajgorszej mocy to może w tą stronę by iść? Jak już robisz szeroką skrzynkę to może by lepiej sterownik położyć na pakiecie a bms z boku pakietu i zyskać sporo miejsca na dodatkowe ogniwa, 45mm ma sinus 45A czyli łącznie na zero pakiet ze sterownikiem to ok 115mm. Kable z boku sterownika raczej przejdą. No i wtedy można by myśleć o konkretniejszym silniczku :)
roland
Forumowicz
Posty: 213
Rejestracja: 26 cze 2019, 8:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: roland »

Damiash pisze:
14 lip 2022, 11:48
To może lepiej zastanowić się jednak nad 3k turbo? :D Czy w razie czego sterownik 45A można ograniczyć do np. 30A czy 25A? Temat silnika i sterownika jest otwarty i liczę na Waszą pomoc w wyborze.
Odpowiedz sobie na pytanie gdzie będziesz jeździł, jeśli w górach to celuj w 3K turbo po to żeby się w górach nie przegrzwał i wydajniej przetwarzał energię elektryczną w mechaniczną, 104 ogniwa pakiet na góry to też szału nie będzie, rozważ montaż sterownika poza skrzynką a zyskasz sporo miejsca na ogniwa. Jeśli równiny/pagórki to wybierz 30H.

pozdrawiam

Roland
ptrq
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 28 wrz 2019, 12:39

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: ptrq »

I jak dzieje się coś?
Chce kupić taką bazę pod elektryfikacje na pierwszy rower.
e-Bart
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 02 lut 2023, 5:26

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: e-Bart »

Witam !

Przerobilem st520 z zestawem od bolta e-2000 + bateria 24.5

Mam mega problem z zalozeniem tylnego hamulca poniewaz po zalozeniu napedu moja rama rozszerzyla sie o pare mm i hamulca nie moge wyregulowac. Prosze o jakies tipy jak z tego wyjsc. Moge podrzucic fotki
SzczepanW2
Forumowicz
Posty: 118
Rejestracja: 21 wrz 2020, 22:03

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: SzczepanW2 »

Musisz zastosować dystans do tarczy hamulcowej - dostępny np. na Nexunie u Tasa.
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: barszcz2 »

e-Bart pisze:
02 lut 2023, 5:34
Witam !

Przerobilem st520 z zestawem od bolta e-2000 + bateria 24.5

Mam mega problem z zalozeniem tylnego hamulca poniewaz po zalozeniu napedu moja rama rozszerzyla sie o pare mm i hamulca nie moge wyregulowac. Prosze o jakies tipy jak z tego wyjsc. Moge podrzucic fotki
Dystans do tarczy możesz nawet drukować. Ja na drukowanym z ASA jeżdżę od 2 miesiecy i jeszcze żyje:P Zobaczymy jak latem.
Awatar użytkownika
moonkagliwicee
Forumowicz
Posty: 294
Rejestracja: 21 cze 2019, 9:42

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: moonkagliwicee »

barszcz2 pisze:
17 lut 2023, 9:32
e-Bart pisze:
02 lut 2023, 5:34
Witam !

Przerobilem st520 z zestawem od bolta e-2000 + bateria 24.5

Mam mega problem z zalozeniem tylnego hamulca poniewaz po zalozeniu napedu moja rama rozszerzyla sie o pare mm i hamulca nie moge wyregulowac. Prosze o jakies tipy jak z tego wyjsc. Moge podrzucic fotki
Dystans do tarczy możesz nawet drukować. Ja na drukowanym z ASA jeżdżę od 2 miesiecy i jeszcze żyje:P Zobaczymy jak latem.
Biorac pod uwage fakt, ze ostre hamowanie moze rozgrzac tarcze az ja wykrzywi to nie byl bym pewny drukowanych dystansow
Dark eCruiser - mxus xf08c, bidon 36v 13Ah, sterownik lishui 18A max
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: Yasiu77 »

Żadne drukowane czy inne plastikowe badziewie. trzeba kupić dystanse tarczy lub zrobić ze starej tarczy https://ebike.nexun.pl/montaz-silnika-wskazowki/
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: pxl666 »

barszcz2 pisze:
17 lut 2023, 9:32
e-Bart pisze:
02 lut 2023, 5:34
Witam !

Przerobilem st520 z zestawem od bolta e-2000 + bateria 24.5

Mam mega problem z zalozeniem tylnego hamulca poniewaz po zalozeniu napedu moja rama rozszerzyla sie o pare mm i hamulca nie moge wyregulowac. Prosze o jakies tipy jak z tego wyjsc. Moge podrzucic fotki
Dystans do tarczy możesz nawet drukować. Ja na drukowanym z ASA jeżdżę od 2 miesiecy i jeszcze żyje:P Zobaczymy jak latem.
ebaniutki....tylko tarczy nie drukuj. no ale może tak się da niewiem ... Umnie to nie przejdzie ...za dużo klocków zużywam na zjazdach...btw . nie lepiej nakrętki podłożyc ?
barszcz2
Forumowicz
Posty: 166
Rejestracja: 26 paź 2019, 15:06
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Rockrider st540 elektryfikacja

Post autor: barszcz2 »

pxl666 pisze:
21 lut 2023, 20:33
barszcz2 pisze:
17 lut 2023, 9:32


Dystans do tarczy możesz nawet drukować. Ja na drukowanym z ASA jeżdżę od 2 miesiecy i jeszcze żyje:P Zobaczymy jak latem.
ebaniutki....tylko tarczy nie drukuj. no ale może tak się da niewiem ... Umnie to nie przejdzie ...za dużo klocków zużywam na zjazdach...btw . nie lepiej nakrętki podłożyc ?
8mm w nakretkach? duknąłem na szybko dla weryfikacji wymiaru, docelowo miało byc na cnc z alu wycięte ale jakos tak utknęło i całą zimę jezdzi - tarcza jeszcze nie odpłyneła, nie bije - o dziwo
ODPOWIEDZ