Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.
CYKLONEBIKE, ELEKTRO-BIKES zaliczone do dalszej promocji :)
Sponsorowanie zlotu: 77 1140 2004 0000 3202 7681 5636 z nickiem forumowym i dopiskiem "darowizna".

Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 07 lip 2018, 21:19

Witam Wszystkich,

Na wstępie chciałbym podziękować Tas za poradnik a także wszystkich użytkowników tego forum i poprzedniego za całą wiedzę o budowie rowerów elektrycznych

Od dłuższego czasu szukałem informacjami o budowie roweru i ukrywałem się na forum jako „Gość’’. Dzięki zebranej wiedzy zabrałem się za swój własny projekt.

W założeniach rower ma być przede wszystkim lekki o średniej mocy oraz zasięgu. Prędkości max. 35-40km/h.

Budowę zacząłem już praktycznie od maja ale dzielę się z wami dopiero teraz, ponieważ Kim bym był jeśli bym nie wydziwiał?
Będzie to trochę niestandardowa jednostka, której nie byłem pewny czy wypali.
A co takiego niestandardowego posiada?
Skrzynka na baterię oraz elektronikę ma być „scalona’’ z ramą. Jednym słowem skrzynka ma szerokość od 44mm do 50mm grubości w zależności od grubości ramy.

Więc zacznijmy od podzespołów:
  • Bateria 13s5p Sanyo GA
  • Sterownik Barmal X2
  • Przerobiony przez Glebora silnik Bionx pierwszej generacji
  • BMS Bluetooth
  • Przetwornice itp.

A teraz czemu wybrałem te podzespoły

Bateria 13s5p dla tego że więcej akumulatorów w takiej skrzynce po prostu nie wejdzie. Sanyo GA wybrałem ponieważ mają najlepszy stosunek pojemność/wydajność. Będę pobierał z nich max 5A

Sterownik od Barmala dla tego że jest fajny i dobry a przede wszystkim jest mały a żaden większy by się nie zmieścił.

Silnik Bionxa dla tego że pomimo niskiej wagi jest wstanie wytrzymać duże prądy.

BMS Bluetooth, ponieważ łatwo można sprawdzić stan akumulatora

Rower ma być ok 1200w 13s 25a.
Dla czego nie więcej? Po prostu baterie więcej nie dadzą a nie chce ich katować a zarazem silnik dużo więcej nie przyjmie.
Takie rozwiązanie jest najbardziej optymalne moc/waga/zasięg.

Elektryk powstaje na Hardtailu Meridy. Jest to fajny lekki rower z dużym trójkątem.
Niestety przed zaczęciem prac zapomniałem zrobić zdjęcia więc wstawiam zdjęcie samej ramy.
img-20180705-184338.jpg
Prace aktualnie są już dość mocno zaawansowane.

Akumulatory zostały sprawdzone i wyselekcjonowane.
Są już polutowane paskami miedziowymi w koszykach na plaster miodu w wersji tylko krańcowej aby bateria była jak najwęższa.
Zostało przylutować bms i wyprowadzić przewody.

Pojemnik na akumulatory prawie skończony zostały ostatnie poprawki i można obklejać folą karbonową.
Zdjęcia z budowy zaraz wstawię

Teraz czeka mnie spore wyzwanie zrobienia blokady na koło, ponieważ oś silnika jest okrągła.
Trochę mnie to zaskoczyło a powoduję to nie małe problemy. Ale jakoś damy rade. :D

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 07 lip 2018, 21:22

Zdjęcia z budowy obudowy.
img-20180525-133056.jpg
img-20180703-121922.jpg
img-20180704-105945.jpg
img-20180705-142052.jpg

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 07 lip 2018, 21:28

img-20180705-142127.jpg
img-20180706-203249.jpg
img-20180707-172419.jpg
img-20180707-182434.jpg

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 530
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: elektrotonus » 08 lip 2018, 22:56

Ta skrzynka będzie sklejona z ramą?
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <=
eMerida 1500W & eWheller 250W

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 08 lip 2018, 23:42

elektrotonus pisze:
08 lip 2018, 22:56
Ta skrzynka będzie sklejona z ramą?
Tak dokładnie.
Skrzynka jest sklejona z ramą za pomocą laminatu.
Dzięki temu że pojemnik jest bardzo wąski tworzy płaską powierzchnie z ramą.
Po prostu nie odstaje. ;)

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 530
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: elektrotonus » 09 lip 2018, 1:07

Jak chcesz tam upchać pakiet przy szerokości ramy 3-4 cm ? Na leżąco ogniwa ?
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <=
eMerida 1500W & eWheller 250W

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 520
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Inc0 » 09 lip 2018, 8:42

innej opcji przy takiej opcji ...XD szerokościowej ramo-skrzynki trudno sie doszukiwać , dwa ogniwa obok siebie wejdą? czy tylko jedno? jak duzy pakiet planujesz tam upchać?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Awatar użytkownika
Mitar
Posty: 495
Rejestracja: 19 lut 2018, 11:43
Lokalizacja: Gliwice

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Mitar » 09 lip 2018, 9:29

Plus za odwagę i innowacyjność.

Ciekawy jestem jak to wszystko upchasz :D

I tak w następnym sezonie zbudujesz kolejną maszynę tym razem "praktyczną" ;)
Moje aktualne wozidło: viewtopic.php?f=30&t=265

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 730
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: TomaS » 09 lip 2018, 9:30

No żagiel ładny, uważać trzeba tylko przy bocznych podmuchach ;) Tak cienkiej skrzynki jeszcze nie widziałem ;) Wstaw fotki baterii jak zrobisz.
Jeżdżę na:
teren:FALCON E-CROSS
miasto:CARRERA BANSHEE

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 09 lip 2018, 14:13

Właśnie dla tego dopiero teraz pokazałem projekt aby być pewny że wszystko się zmieści
img-20180709-134833.jpg
A tutaj zdjęcie baterii jeszcze nie skończonej. Będzie zabezpieczona preszpanem itp
img-20180709-140459.jpg

Paweł
Posty: 189
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Paweł » 09 lip 2018, 15:34

Bateria taka jak te hailongowe bidony tylko w innej formie, wiec zasięg nie powinien być taki dramatyczny :)

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 09 lip 2018, 15:47

Paweł pisze:
09 lip 2018, 15:34
Bateria taka jak te hailongowe bidony tylko w innej formie, wiec zasięg nie powinien być taki dramatyczny :)
Dokładnie. 65sztuk 13s5p ok 800 Wh

Na manetce powinno się przejechać ok 70km a ze wspomaganiem ok 100km.

Jak będzie brakowało to mam pomysł aby dorzucić extra baterie na bagażnik. Będę ją zakładał na dłuższe przejażdżki a tak na co dzień jeździł na tej.

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 11 lip 2018, 16:20

Tak jak wcześniej wspomniałem chcę zrobić blokadę obrotu koła na silnik ściskany na śrubę tylko ośka jest okrągła :shock:

Od strony tarczy jest fabryczna blokada no ale na 1200w+ regen to troszkę nie da rady.
img-20180711-152640-1.jpg
img-20180711-161309.jpg
img-20180711-153050.jpg
img-20180711-153040.jpg
Wpadłem na pomysł aby tą fabryczną blokadę spiłować na kwadrat i złapać za nią blokadę.

Gorzej jest z drugiej strony ponieważ jest tylko ośka okrągła i nic poza tym. Więc bez spawania się nie obejdzie.

Teraz pytanko
Czy z tej jednej strony jak się zrobi taką pancerną blokadę to wytrzyma?
Wiem że najlepiej zrobić z dwóch stron ale bez spawania nie da rady zrobić a jest potem problem wymiany wolnobiegu i ogólnie mocowania silnika
Ewentualnie ma ktoś pomysł jak można to zrobić inaczej?

Awatar użytkownika
elektrotonus
Posty: 530
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: elektrotonus » 11 lip 2018, 17:13

Ja mam też e-meridę 13S6P na sanyo GA ale silnik NC 7x9 vmax 38 km/h. Mam jednak wielką stalowa skrzynke ;-)

Twój rower będzie lżejszy przez niewielką skrzynkę. Używam regena z dwoma blokoadami. Myślę, za na bionxa wystarczy jednostronna fabryczna i ewentualnie rezygnacja z regena lub zmniejszenie prądu do 20A ze sterownika. Spytaj Glebora jak się spisuje ta fabryczna blokada.

PS> Ten element z radiatorem żeberkowym to przetwornica ?
Obrazek

Łukasz :mrgreen: => elektrotonus <=
eMerida 1500W & eWheller 250W

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 11 lip 2018, 17:25

elektrotonus pisze:
11 lip 2018, 17:13
Ja mam też e-meridę 13S6P na sanyo GA ale silnik NC 7x9 vmax 38 km/h. Mam jednak wielką stalowa skrzynke ;-)

Twój rower będzie lżejszy przez niewielką skrzynkę. Używam regena z dwoma blokoadami. Myślę, za na bionxa wystarczy jednostronna fabryczna i ewentualnie rezygnacja z regena lub zmniejszenie prądu do 20A ze sterownika. Spytaj Glebora jak się spisuje ta fabryczna blokada.

PS> Ten element z radiatorem żeberkowym to przetwornica ?
Fabryczna to za mało. Chcę podpiłować tą fabryczną na kwadrat o mniej więcej tak
img-20180711-1613093.jpg
A następnie nałożyć na nią blokadę zaciskaną na śrubę z 8mm blachy.
img-20180711-16130932.jpg
Za ośkę nie złapię ,ponieważ nie będzie trzymać

Ps Tak przetwornica na 12v 5a

djmarcin56
Posty: 255
Rejestracja: 19 lut 2018, 14:37
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: djmarcin56 » 11 lip 2018, 20:28

Zrób tak jak planujesz z tej jednej strony a z drugiej daj tylko płaskownik z 5mm na ta okrągłą oś żeby czasem z widełek nie wychodziła się nie wysykiwała i to starczy do tej mocy, oś ci się nie obróci od tej solidnej blokady ale będzie wyrywać z drugiej strony oś z widełek dltego daj tak jak pisze.

art
Posty: 41
Rejestracja: 20 cze 2018, 17:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: art » 11 lip 2018, 20:28

mam blokadę jednostronną (8mm) w 13s max 60A cały czas z regenem i po 4000km nie ma żadnych śladów na ośce więc moim zdaniem spokojnie wystarczy. Ważne tylko aby blokada była zaciskana na osi aby całkiem skasować luz. Przy tym momencie oś się na pewno nie ukręci przy blokadzie jednostronnej.

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 12 lip 2018, 17:26

Dobra pobawiłem się trochę w projektowanie i nie jestem zdecydowany które rozwiązanie jest lepsze

P1
blokada1.jpg
P2
blokada2.jpg
Ps Przerwa w drugim jest podglądowa. Normalnie będzie tylko przecięte

xyz2a
Posty: 174
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: xyz2a » 12 lip 2018, 18:08

Ja bym górny otwór (P1) zlikwidował bo on nic nie daje tylko osłabia blokadę. P2 jest słabsza blokada bo jej wytrzymałość zależy tylko i wyłącznie od śrub ściskających.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC

art
Posty: 41
Rejestracja: 20 cze 2018, 17:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: art » 12 lip 2018, 19:51

P1 bez górnej śruby i z mniejszym nacięciem odprężającym aby pogrubić ściankę

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 520
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Inc0 » 12 lip 2018, 20:10

P1 jak robić to bez śruby górnej bo nic nie daje i inaczej ulokować szczelinę odprężająca tak by oba ramiona były jednakowo grube bo przy obecnym ulokowaniu cieńsze będzie pracować mocniej i może pęknąć , P2 na dwie śruby gwarantuje najściślej przylegające ramiona blokady ( w opcji P1 w wyniku sciskania szczelina przybiera kształt trapezu w P2 bedzie to prostokat i dlatego lepiej obejmuje oś ten typ blokady)jesli dasz odpowiednio gruby materiał ( minimum 8mm optymalnie 10/12mm )tak by weszła śruba minimum M5 a najlepiej M6 i jeśli dasz je w klasie twardości co najmniej 8.8 lub wyższej nie ma opcji by się zerwały . Swoje blokady zrobiłem pierwsza na szybko z pręta kwadratowego stalowego 12x12mm ( w przypływie weny zastąpię go "dziełem sztuki " z PA9 ), druga juz z premedytacja wykonałem z kawałka płyty 12mma ze stopu PA9 , w obu przypadkach to są blokady na dwie śruby i sa katowane przez silnik mocy ciagłej 1,5kW z regenem puki co nie zauważyłem jakichkolwiek luzuw zrobie 1000km rozkrece temat i zobacze czy i jakie pietno oś odcisneła zwłaszcza na amelinium ;)
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 12 lip 2018, 22:12

@xyz2a W sumie racja. Dodałem chyba z rozpędu podpatrując inne blokady

@art Z zmniejszeniem nacięcia pomyślałem jeszcze przed wstawieniem ale zapomniałem zmienić

@Inc0 W P1 przy standardowych wymiarach ośki faktycznie ta górna śruba by nic nie dała ale tutaj będę łapał za prostokąt o wymiarach 18x23mm i o ile od dołu będzie zaciśnięta to od góry będzie się rozginać. Powstanie tam luz, ponieważ nie spiłuje tego idealnie. Niestety nie będzie robiła to fabryka :cry: Śruba od góry powinna docisnąć nierówności

Z pogrubieniem lewego ramienia nie da rady. Idealnie dopasowane do ramy. Jedynie mogę zwęzić prawe ramię.

Co do szczeliny też pomyślałem że będzie ustawiać się w trapez ale nie powinno to robić większego problemu, ponieważ zamocowanie będzie szerokie 18mm oraz będzie kąt prosty. Standardowa ośka jest zaokrąglana i węższa więc tam to może być już spory problem. Lepiej jest w tedy zrobić bez górnej śruby.

Co do grubości to planuję 8mm z nierdzewki. 10mm nie za bardzo wejdzie. Śruby od tarczy hamulcowej ograniczają miejsce.
W planach są śruby m5, ponieważ posiadają nakrętki o szerokości 8mm i wejdą w grubość blachy. m6 mają szerokość 10mm i akurat są na wysokości śrub tarczy hamulcowej i nie bardzo się mieszczą. Dało by radę zamontować m6 ale musiałbym przedłużyć ramiona o co najmniej 1,5cm. Górna śruba to max m5 i inaczej nie da rady.

Kurcze teraz mniej wiem niż wcześniej. Zbyt wiele wątpliwości do pierwszego jak i do drugiego.

Może ktoś powiedzieć że dobrze główkuję czy po prostu wywalić tą górną śrubę z P1 i tyle?. Albo zrobić P2 tak jak jest?

Ps Jeśli ktoś ten monolog przeczyta to gratki ;)

xyz2a
Posty: 174
Rejestracja: 12 mar 2018, 19:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: xyz2a » 12 lip 2018, 23:51

To by było tak:
Z lewej strony jest niepotrzebne wcięcie osłabiające niepotrzebnie blokadę. U góry (w zasadzie oba otwory mocujące) widać że tam masz około 3 mm - trochę mało a jeśli przyjdzie potrzeba rozwiercenia otworu to już lipa. Odrobinę daj tam materiału aby było przynajmniej na 5 mm. I zmniejszyłem rozcięcie blokady - ono trochę niesymetryczne ale może być. Zawsze możesz zerknąć jak to u mnie wyszło.
Obrazek

A i jeśli ona ma mieć 8mm grubości to śruba ściskająca będzie miała 4mm grubości.
GT-1500 16s3p LiPo 29er 7x9 NC

Awatar użytkownika
verre
Posty: 341
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: verre » 13 lip 2018, 5:49

panowie, czy nie można by było tego umieścić w jakimś wątku o blokadach?
kurcze sam kombinuję z nową blokadą a tutaj akurat się nie spodziewałem coś, że coś znajdę :)
mnie właśnie interesuje sprawa rodzaju stali, jej grubości oraz twardości śrub. Czy na przykład, jak piszecie, blokada ze stali 8 mm to śruba tylko M4, za mało "mięsa" na M5? Jak z twardością śrub czy im twardsza to tym bardziej krucha? jakie te twardości lepsze 8,8; 9,8; 10,9; 12,9 ?? Czy 12,9 zwyczajnie nie pęknie? Jaka stal będzie lepsza nierdzewka czy jakaś inna - tutaj to w ogóle nie wiem jaką lepiej zastosować, jak są one oznaczane?
Czy stosowaliście śruby bez łebka? W tym przypadku wielkość tego łebka nie ma znaczenia bo w zasadzie mamy gwintowaną szpilkę np. na śrubokręt płaski, tylko czy da się takie coś odpowiednio mocno dokręcić?

janukar
Posty: 39
Rejestracja: 17 cze 2018, 16:03
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: janukar » 13 lip 2018, 10:37

Mam taki sam silnik jak Ty i jeździłem w ubiegłym roku tylko z fabryczną blokadą
(bardzo pilnowałem dociągania śrub przez pierwsze 200-300km).
W układzie: aku 48V, sterownik blokowy 25A ten silnik nie ciągnął jakoś bardzo mocno przy niskich prędkościach.
Możę z FOC-em będzie inaczej.
Z tego co wiem inni też tak jeżdżą, tzn. bez blokad.
Oczywiście zrób blokadę, ponieważ ja też cały czas miałem obawy,
szczególnie jeśli chcesz używać regen-a.
Jeśli będziesz jeździł bez regena wydaje mi się, że blokada nie musi być taka pancerna.
Ja po przełożeniu silnika do innego roweru, który ma płytkie mocowania, musiałem coś zrobić.
Blokada jest z płaskownika 4mm mocowana między fabryczną blokadę i ramę (grubsza nie może być, ponieważ śruba jest za krótka).
W płaskowniku wypiłowana jest fasolka szerokości 10mm obejmująca oś i wypust na fabrycznej blokadzie.
To taki szybki pomysł i wykonanie. Na razie przejechałem tak ok. 500km (jeżdżę raczej spokojnie).
Po sezonie odkręcę koło i zobaczę jak to się sprawdziło, może wówczas "kupię" Twój pomysł.
Gdybyś przypadkiem nie zmieścił swojej blokady, możesz na początek "kupić" mój pomysł :)
Załączniki
DSC_0009.jpg

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 13 lip 2018, 17:09

@xyz2a

To była bardziej przykładowa blokada aby dopytać który sposób ścisku wybrać więc u góry będzie sporo więcej materiału.
Dodatkowo będzie blokada zrobiona wraz z uchwytem na hamulec

Tak jak pisałem w przednim komentarzu w lewym ramieniu musi być zwężenie. Cała lewa strona przylega do ramy i nie przesunę nawet o mm.
Jedynie w miejscu śruby górnej jest przerwa między rurami ramy ale tam już wystarczająco dużo dałem.

Śrubę daję 5mm

@verre

Faktycznie lepiej to byłoby w osobnym wątku ale takiego nie ma a jednak zakładać taki wątek i w pierwszym poście dać nieskończoną, niestandardową blokadę to trochę kiepsko. Lepiej by było wstawić blokadę pod standardową ośkę. Nowi by nie pogłupieli ;)

Jeśli chodzi o śruby to im twardsza tym lepiej. 12.9 nie pęknie, ponieważ będzie w tych blokadach jedynie rozciągać śrubę
Tutaj masz fajną tabelkę http://artykulytechniczne.pl/blog/twardosc-srub/.
Co do stali nie znam się ale podobno nierdzewka jest wytrzymała :D

Śruba bez łba jest problematyczna, ponieważ ciężko dokręci a po drugie musisz mieć od strony główki gwint a z drugiej przewierconą dziurę i nakrętkę. Jeśli będziesz miał gwint z obu stron to nie ściśniesz ośki a nakrętką też nie dociśniesz, ponieważ dokręcając będziesz jedynie próbował zerwać gwint.

@janukar

Też tak zrobiłem z tą blachą między fabryczną blokadą a ramą ale niestety u mnie bardzo mocno przesuwało koło że nawet opona by ciężko weszła i to przy 3mm. Próbowałem wyrównać z drugiej strony ale rama jakoś nie rozginała się równomiernie i nic to nie dało.

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 13 lip 2018, 17:14

Jeśli chodzi o stan prac to aktualnie blokada wygląda w ten sposób.
Myślę że zostały co najwyżej drobne poprawki.
Dałem ze śrubą na górze, ponieważ będę piłował ręcznie fabryczną blokadę i nie wyjdzie to idealnie.
Górna śruba również z góry dociśnie ewentualne nierówności.

Blokada jest wraz z montażem hamulca, ponieważ blokada idzie od wewnętrznej strony i nie zamontuję adaptera.
forum.png

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 520
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Inc0 » 13 lip 2018, 21:16

verre pisze:
13 lip 2018, 5:49
... Jaka stal będzie lepsza nierdzewka czy jakaś inna - tutaj to w ogóle nie wiem jaką lepiej zastosować, jak są one oznaczane?
....
możesz z każdej stali to wykonać pierwsza blokade zrobiłem z tego co mi sie walało po garazu czyli z kawałka pręta stali takiej zwykłej z której bramy kute robia i jest ona niewiele twardsza od stopu aluminium PA9 z którego zrobiłem druga blokadę zintegrowana z uchwytem hamulca , stal nierdzewna jest ...nierdzewna wiec ma +5 do lansu ;) i jest twarda ale mało odporna na zmęczenie i trudna w obróbce dlatego do projektu DIY sie średnio nadaje , stale gatunkowe dla ułatwienia procesu obróbki maja niskie parametry wytrzymałościowe i twardość , w pełni uzyskują swoje parametry zazwyczaj po procesie hartowania
Pamiętaj że blokada jest poddawana dynamicznym naciskom osi silnika raz w jedna a raz w druga stronę (regen) dlatego jeśli zapodasz druga śrubę u góry masz dwa słabe punkty obok siebie pierwszy to przejście śruby przez materiał i drugi punkt przewężenie do szczeliny odprężnej nad górna śruba ja bym to zrobił albo piłeczka do metalu ładnie odciął od przewężenia do końca szczeliny odprzedanej ramie uzyskując elegancka blokadę na dwie śruby ściskające oś lub bym kontynuował ale bez górnej śruby z szczelina odprężą koniecznie z otworem okrągłym nieco większej średnicy 5-6mm który rozłoży naprężenia na większej powierzchni,na całym swoim obwodzie , szczelinę bym dodatkowo przesuną tak by oba ramiona blokady były w tym miejscu mniej więcej jednakowo grube. Proste wcięcie spowoduje skupienie naprężeń na jego końcu na małej przestrzeni i w tym miejscu zacznie pękać . btw jest temat z blokadami obrotu osi wystarczyło poszukać :P viewtopic.php?f=5&t=994&hilit=blokada
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Awatar użytkownika
verre
Posty: 341
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: verre » 14 lip 2018, 6:01

dzięki Inc0 wiem, że jest, raczej chodziło mi o to żeby wszystko było w kupie, łatwiej się wtedy szuka. Ja też zrobiłem swoją pierwszą i aktualną blokadę z kawałków blachy 6mm, najeździć się szybko chciałem :) , gdzieś tam się walały po piwnicach. Planuję teraz zrobić już jakąś porządną więc jestem mocno zainteresowany, jednak w temacie stali jestem :mrgreen:

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 15 lip 2018, 13:30

@ Inc0 Faktycznie jest temat blokad. Nowy wątek a od tamtej pory zabrałem się za budowę i mi umknął.
Aby temat blokad był razem to przenoszę się :D

Awatar użytkownika
leszcz
Posty: 484
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: leszcz » 16 lip 2018, 16:26

Czym ty łączysz te ogniwa? Jesteś 100% pewien że każdy mostek pociągnie ~12,5A?
Ekspert to ktoś kto popełnił w danej dziedzinie wszystkie możliwe błędy. Jestem blisko :)
RÓB TO CO KOCHASZ!

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 16 lip 2018, 16:40

Tak jestem na 100% pewny, ponieważ jest przylutowane na paski miedzi 7x0.3mm. Każdy z pasków da radę uciągnąć 30A a że pomiędzy celami idą dwa mostki to da max 60A. Bateria będzie na max 25A

KarolNI
Posty: 9
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:13
Lokalizacja: Warszawa

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: KarolNI » 18 lip 2018, 15:19

Gdzie kupowałeś takie paski miedziane 0.7x0.3mm?

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 18 lip 2018, 16:02

Niestety nie znalazłem gotowych pasków miedzianych.
Wycinałem z blachy miedzianej kupionej na allegro.
Trochę było z tym bawienia ale o dziwo wychodzi taniej niż gotowe paski niklowe i przewodzi 4x lepiej.
Można kupić różne grubości oraz dociąć na 7mm lub 8mm.
Jeśli chcesz lutować miedziane paski musisz mieć naprawdę dobrą lutownicę.
Ja na przerobionej lutownicy Tasa max co dało radę to podwójne połączenie.
Potrójne nie polecam bo przegrzewa się ogniwo i kiepskie luty wychodzą

misiekw
Posty: 25
Rejestracja: 10 sie 2018, 7:52

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: misiekw » 10 sie 2018, 12:25

ciekawa skrzynka

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 13 sie 2018, 17:41

Panowie pomocy :!:

Nie mam pojęcia co się dzieję.
Podłączyłem całą instalacje i niestety występuje problem sterownik-silnik-manetka?
Występuję też jakby zwarcie w silniku?

Ale dobra po kolei. Z dwa miesiące temu zrobiłem testową instalacje sprawdzić czy silnik i sterownik działa.
Było wszystko ok jedynie coś obroty były nieduże ok 100obr/min.

Podłączając całą instalacje sprawdzałem działanie manetki czy wszystko funkcjonuję ok i na jakich napięciach.
Przy zmienianiu konektorów sprawdziłem czy czasami coś się nie zwarło ale było wszytko ok.

Niestety po podłączeniu sterownika z silnikiem włączyłem samonaukę i po zapisaniu parametrów pociągnąłem za manetkę i nie chciała prawidłowo reagować.
Raz na jakiś czas przy wciśnięciu ruszy kołem. Najczęściej kiedy powoli wciskam manetkę.
Po którymś czasie kiedy chciałem ustawić offset nagle silnik się jakby zablokował i zaczął brzęczeć.
Wyglądało jakby na zwarcie faz. Odłączyłem silnik i faktycznie multimetr piszczy ale koło płynnie działa kiedy próbuje przekręcić.
Złączyłem więc fazy i w tedy faktycznie blokowało się koło. Sprawdziłem także halle ale też prawidłowo działają.
Podłączyłem ponownie sterownik i dalej słabo reaguję na manetkę i ma niskie obroty.

Nie mam pojęcia co się dzieję ani za co się zabrać. :cry:

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 02 lis 2018, 0:27

Hej

Przepraszam że wątek umarł ale już opisuje co i jak.

Co do problemu powyżej przyczyna była banalna.
Silnik potrzebował więcej prądu niż zalecał barmal przy pierwszym uruchomieniu.
Niestety coś sterownik nie chciał się mimo wszystko dogadać z silnikiem i osiągał prędkość max o połowę niższą niż powinna być czyli 25km/h.
Silnik sprawił mi sporo problemów. Teraz ze sterownikiem a wcześniej z blokadą itp.
Postanowiłem zmienić go na MXUS 30H (10X6) od Tasa
img-20180906-152713.jpg

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 02 lis 2018, 0:34

A jeśli chodzi o dalszą budowę to tak:

Wygląd zbudowanego akumulatora
img-20180731-193908.jpg
A tak wygląda po włożeniu wszystkich gratów do skrzynki
img-20180810-180123-hdr.jpg
Tutaj już po ogarnięciu wszystkiego i zabezpieczeniu
img-20180914-174917.jpg

Awatar użytkownika
Goliath
Posty: 718
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: Goliath » 02 lis 2018, 0:36

NoName pisze:
02 lis 2018, 0:27
Silnik sprawił mi sporo problemów. Teraz ze sterownikiem a wcześniej z blokadą itp.
Postanowiłem zmienić go na MXUS 30H (10X6) od Tasa
Jak to mówią... "i będziesz Pan zadowolony" :D
Składaj sprzęt i pisz jak tam wrażenia z jazdy :D

NoName
Posty: 32
Rejestracja: 06 mar 2018, 14:56

Re: Merida Lightn̶i̶n̶g̶

Post autor: NoName » 02 lis 2018, 0:52

Aktualnie rower jest prawie gotowy.

Niestety przez wiele problemów i mocno przeciągającą budowę niestety nie zrobiłem jeszcze blokady obrotu a chciałem pojeździć przed zimą. Blokadę zrobię na wiosnę ale miesiąc już pojeździłem z ograniczoną mocą do 300w

Jeśli chodzi jak rower wygląda to tak:
img-20181012-131104.jpg
img-20181012-130826.jpg
Finalny wygląd jeszcze wymaga doszlifowania.
Oczywiście największą zaletą a zarazem sprawiający trudności jest bardzo wąska obudowa na baterię o grubości 4.5-5cm
img-20181012-130859.jpg
Oraz zapchana kierownica (a jeszcze światło przednie muszę założyć)
img-20181012-130912.jpg
Rower już teraz cieszy z jazdy a jest ograniczony na 300w a po zrobieniu blokady będzie 1200w.
Dzięki wymianie silnika planuje w przyszłym roku dorzucić akumulator na bagażnik który będę zakładał na dłuższe wycieczki.
Dodatkowo będę mógł zwiększyć moc do 2500w
Z takich ciekawostek zamontowałem w nim zdalne włączanie pilotem oraz blokadę obrotu koła na postoju (Niedługo wątek założę to opiszę coś więcej)

Podsumowując:

Budowa sprowadziła bardzo dużo problemów ale w wyniku tego wyszła nietuzinkowa maszyna.
Jestem teraz zadowolonym posiadaczem roweru elektrycznego i polecam budowę od 0.
Wiele można się nauczyć :D

Jeśli chodzi o koszt całkowity to wyszedł ok 6000zł

Planuję być na kolejnym zlocie to będzie można wtedy obejrzeć na żywo

ODPOWIEDZ