Zielony pojazd re-cyklingowy.

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Czyli tylko podczas ładowania nie można ich łączyć równolegle? Podczas rozładowania można? Czy źle Cię zrozumiałem?
Awatar użytkownika
zeeltom
Forumowicz
Posty: 3895
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zeeltom »

Wymieniałem, bo ni-mh był złom.
***** ***
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

U mnie wygląda to tak, że w pierwszej baterii 3 ogniwa (na 20) były całkowicie martwe - 0 V, a pozostałe 17 bezpośrednio po wyjęciu miało ponad 1,2 V i te do czegoś się może nadadzą.
Za to druga bateria to złom. Ogniwa jak na zdjęciu poniżej. Co ciekawe większość mimo to trzymała ponad 1 V, bo z ciekawości sprawdziłem.
Załączniki
bat2.jpg
Awatar użytkownika
zeeltom
Forumowicz
Posty: 3895
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zeeltom »

Tak szczerze, to nie widzę dla nich jakiejkolwiek przyszłości :)
***** ***
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 2500
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: WojtekErnest »

Przyszlosc to pojemnik w Biedronce.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

A ja widzę ich przyszłość zupełnie jasno :-D W niektórych marketach są takie pojemniki na zużyte baterie...
W każdym razie mam taki problem, że mam teraz 18 ogniw do testów, a potrzebuję co najmniej 20 (a lepiej 30), więc będę jeszcze musiał gdzieś znaleźć jednego "banana".

Jeśli chodzi o te 18 co mam, to nie jest tak zupełnie źle, bo po naładowaniu połączyłem 9 (lepiej byłoby 10, ale tyle miałem wtedy naładowanych) w szereg i obciążyłem żarówką H4. Efekt to nieco ponad godzina świecenia.
Czyli po płaskim to by rower z nimi może przejechał nawet 30 km. Tak optymistycznie licząc. Tylko niestety jeszcze nie wiem jak się zachowają obciążone większym prądem niż 5A.
Ładuję je na razie pojedynczo mikroprocesorową ładowarką do paluszków (Liitokala) i trwa to całe wieki. Ma ktoś jakiś pomysł czym to szybciej ładować do testów? Modelarska byłaby dobra, ale nie mam.
Awatar użytkownika
zeeltom
Forumowicz
Posty: 3895
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zeeltom »

Wiesz... na nas zawsze możesz liczyć. Jak będziesz coś potrzebował, to sobie kup :P
***** ***
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Kiedyś sobie kupię, a na razie kombinuję z tego co mam w domu. Może jakąś ładowarką od elektronarzędzi?
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Na sporadyczne szybkie podładowanie tych aku, weź starą (bez napięcia podtrzymywania 13 - 13.5V) ładowarkę do aku żelowych 12V, lub inny zasilacz o max napięciu 14-15V, na której da się ograniczyć prąd do 2A. Ładujesz 10 aku szeregowo do jak najwyższego napięcia. Do testów to Ci wystarczy. Co do prądu rozładowania aku to połączenie równolegle obu żarników w H4 powinno dać prąd 8 - 10A zależnie od mocy żarówki. Sprawdzasz temperaturę podczas ładowania.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2021, 12:27 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Prostownik samochodowy to mam jakiś automaryczny, który w samochodzie zawsze startuje od 4A a później stopniowo schodzi z prądem do zera. To się pewnie nie nada?
Mam jeszcze ładowarkę od marketowej wkrętarki. 15V 400 mA - trochę mało, ale w Liitokali ładuję 1 A jedną sztukę, a tu będzie chociaż 10, to już i tak lepiej. Tylko po czym poznać czy się już naładowały? Nie grzeją się ani przy ładowaniu, ani przy rozładowaniu. Gorsze sztuki przy obciążeniu H4 przez godzinę nagrzały się do max 30 stopni.
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
02 maja 2021, 13:14
Prostownik samochodowy to mam jakiś automaryczny, który w samochodzie zawsze startuje od 4A a później stopniowo schodzi z prądem do zera. To się pewnie nie nada?
...
To "klasyka" z żarówkami samochodowymi w szereg dla zbicia prądu, tak by NiMH się za bardzo nie grzały podczas ładowania. Powyżej 14 -14.5V musisz przerwać ładowanie zanim ładowarka przełączy się na 13~.5V (jeżeli to nowa elektroniczna ładowarka).
gienek333
Forumowicz
Posty: 405
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: gienek333 »

Dla takich ogniw 4A nie powinny być problemem :idea: Taki prostownik nie przeładuje (Ni-Mh potrafi do 1,6V osiągać). Ładujesz prostownikiem (jak kolega pisał sprawdź co jakiś czas temperaturę), potem można doładowywać pojedynczo.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2021, 14:45 przez gienek333, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

gienek333 pisze:
02 maja 2021, 14:41
Taki prostownik nie przeładuje (Ni-Mh potrafi do 1,6V osiągać). ....
Nie chodzi o przeładowanie, ale o to by prostownik do zeli niepotrzebnie nie zaczął rozładowywać aku z 14.5V do 13.5V.
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

To jest sprzęt starszy niż niejeden Forumowicz. Chyba nie obniża napięcia na końcu ładowania, a przynajmniej niczego takiego w samochodzie nie zauważyłem. Nie znam się na tym nic a nic, dlatego zadam być może głupie pytanie. Czy to, że on zmniejsza prąd w miarę ładowania (pewnie na podstawie pomiaru rezystancji) nie będzie przeszkodą w ładowaniu nimh?
Załączniki
prostownik.jpg
gienek333
Forumowicz
Posty: 405
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: gienek333 »

No z tym "wypasionym" sprzętem to bez obaw ;) można ładować. 4A to tylko na obudowie :) .
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Tak jak napisał gienek333 to tylko prostownik, ładujesz tym do oporu nawet 24 godz. Gdyby aku szybko i mocno się grzały, tak pod 40*C, dodajesz żarówkę jako opór.
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Dziękuję za wskazówki :-)
Rozładowałem 10 ogniw podłączając dwie żarówki H4 równolegle. To zwykłe H4 60/55W
Niestety nie wiem na które włókno trafiłem czy 60 czy 55 W, ale to w sumie nie taka duża różnica.
Tym razem świeciło tylko 20 minut. Napięcie na ogniwach przed obciążeniem 13,2 V (nie za niskie?), od razu po obciążeniu spadło do 12V, a po 15 minutach już do 11 V.

Z prostownikiem próba nieudana. :-( Wystartował z 2A ale tylko 12,5V po paru minutach napięcie wzrosło do ponad 13V, ale prąd spadł prawie do zera, po czym prostownik się wyłączył.
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
02 maja 2021, 20:23
...... . Napięcie na ogniwach przed obciążeniem 13,2 V (nie za niskie?), od razu po obciążeniu spadło do 12V, a po 15 minutach już do 11 V.
........
Naładowany NiMH to min ~1.5V, więc 1.32V to trochę mało. Dodatkowo końcowe 11V też może być niższe ~1V na ogniwo.
Te 20 min rozładowania aku, to przy płaskiej drodze, niezbyt dużej wadze całości, prawidłowym ciśnieniu w oponach, bezwietrznej pogodzie, temperaturze min 20*C, przy prędkości ~25 km/godz, to zapewne z godz jazdy i 25 - 30 km zasięgu.
gienek333
Forumowicz
Posty: 405
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: gienek333 »

Jak chcesz przetestować aku, to rozładowujesz je do 9-8V (10 to jest taki "lajtowy" pozim rozładowania), a 11 V, to nawet trudno ocenić, ale przy takim prądzie to nawet nie jest połowa. :mrgreen: Prostownikiem ładujesz 10 ogniw przez noc, a w dzień po jednym do modelarskiej ;) .
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Sekunda, bo trochę nieskładnie to opisałem.
Te ogniwa zaraz po wyjściu z ładowarki procesorowej mają 1,37 V. No i nie wiem czy to normalne, czy nie.
Te, które testowałem leżały już z tydzień, a jeszcze coś tam na nich wcześniej przez chwilę sprawdzałem (ale to bardzo krótko) i jeszcze przed podłączeniem żarówek miały mniej niż zaraz po naładowaniu, bo około 1,32 V (od 1,31 do 1,33V).
11 V miały po 15 minutach świecenia, ale później to już poszło bardzo szybko.
Nie mierzyłem napięcia ciągle (w sumie mogłem), ale koło dwudziestej minuty zauważyłem, że coś słabiej to świeci, a zanim podłączyłem miernik to już było 8V i żarówki mocno przygasły.
Dłużej by to już nie podziałało, bo spadek był bardzo gwałtowny.
Po odłączeniu obciążenia napięcie momentalnie wróciło do około 12V.

Co do samych wyników to zakładając, że te 2 żarówki pobierały 10 A, to przy 24V daje 240 W mocy ciągłej, a przy 36 V 360 W. Czyli odpowiednio 80 i 120 Wh.
Trzeba by to porównać z zużyciem innych użytkowników rowerów z małymi silnikami przekładniowymi.
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
02 maja 2021, 21:47
....
Co do samych wyników to zakładając, że te 2 żarówki pobierały 10 A, to przy 24V daje 240 W mocy ciągłej, a przy 36 V 360 W. Czyli odpowiednio 80 i 120 Wh.
Trzeba by to porównać z zużyciem innych użytkowników rowerów z małymi silnikami przekładniowymi.
Proszę bardzo, poniżej masz testy moich baterii ~280Wh.

viewtopic.php?f=19&t=599&hilit=starzenie+ogniw

Czas rozładowania średnim prądem ~5.5A to 70 min.
Moje zasięgi na tej baterii i silniku 250 wat, dochodziły do 80 km, lecz przy wspomaganiu PAS.
Na tej baterii i manetce zasięg spadłby zapewne do 30 - 40 km, przy prędkości 25 km/godz.
Tu masz prosty kalkulator mocy i zasięgu roweru. Był i symulator gdzie łatwiej można było określić te parametry ale Adobe wyłączyło aktualizacje i symulator nie działa.

https://www.electricbikesimulator.com/c ... anguage=pl

Niemniej jednak przy 120Wh zasięg roweru powinien być w okolicach 15 -20 km.
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Trochę protestowałem i zdaję relację.
Zastanawiało mnie dlaczego poniżej 11 V bateria całkiem siadła w parę minut.
No i moje podejrzenia się potwierdziły. W baterii były ogniwa, które rozładowały się znacznie szybciej niż pozostałe i pod koniec nie tylko nie pomagały, ale wręcz wysysały energię z kolegów ;-)
Trzeba było namierzyć te zgniłe jaja indywidualnie, obciążając każde z osobna.
W efekcie okazało się, że mam już tylko 15 "dobrych" ogniw. Czyli oczekiwanie, że wydobędę brakujące 15 z jednego "banana" byłyby nadmiernie optymistyczne.
Tym samym potwierdziło się, że grzebanie w starych bateriach nie ma sensu.
Poza tym okazało się, że stary prostownik samochodowy jednak całkiem nieźle ładuje te ogniwa. To, że za pierwszym razem szybko się wyłączył wynikało chyba z jakiegoś słabego styku, albo miał po prostu zły dzień :-)
miki
Forumowicz
Posty: 887
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: miki »

zielony71 pisze:
04 maja 2021, 21:52
Tym samym potwierdziło się, że grzebanie w starych bateriach nie ma sensu.
I to zdanie proponuję dać na stronę główną, tutaj, na portale aukcyjne i wszelkiej maści fora rowerowe.
gienek333
Forumowicz
Posty: 405
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: gienek333 »

Masz ciągle 15 dobrych ogniw, może nie do roweru, ale można trzy samochodziki dla dzieci napędzić (takie 6 V). Jak ktoś przychodzi po ogniwa do wkrętarki i mówi że chce 2 bo pozostałe są "dobre", to mu mówię żeby sobie kupił nowy komplet, a te dobre używał do jakiegoś powerbanku, latarki, czy papierosa. W pakiecie powinny być równe ogniwa.
Awatar użytkownika
zeeltom
Forumowicz
Posty: 3895
Rejestracja: 27 kwie 2017, 12:05
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zeeltom »

w epapierosie ogniwa tego typu?
***** ***
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

do e-cygara :-D
gienek333
Forumowicz
Posty: 405
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: gienek333 »

Chodziło o ogniwa od wkrętarki 18650. Moim zdaniem do wkrętarki trzeba założyć komplet nowych.
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Wiemy, wiemy, to tylko takie podśmiechujki ;-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Kupiłem obręcz i chcę zamówić szprychy.
Korzystałem z tego filmu instruktażowego:



Starałem się pomierzyć wszystko dokładnie i zgodnie z instrukcją w kalkulatorze wyszła mi długość szprych 205 mm.
Ale postanowiłem to jeszcze sprawdzić i próbnie zaplotłem silnik starymi (za długimi) szprychami.
Rzecz w tym, że z takiego pomiaru wyszła mi inna długość 210 mm.
No i teraz jeszcze bardziej nie wiem jakie zamówić :-D
Na pozór wydaje się, że pomiar z natury jest pewniejszy, ale może kalkulator uwzględnia na przykład to, że szprychy podczas naciągu delikatnie się wydłużą? Ale aż tyle? Może ktoś ma jakieś doświadczenia?
Ostatnio zmieniony 06 maja 2021, 5:33 przez zielony71, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
verre
Forumowicz
Posty: 713
Rejestracja: 27 maja 2018, 18:52
Lokalizacja: Śląskie

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: verre »

sam chcesz zapleść? a nie myślałeś, żeby wysłać do profesjonalnego zaplatacza?
..........
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Myślałem, ale jest to okazja, żeby się nauczyć czegoś nowego. :-) Jak się to ogląda to nie wydaje się to aż takie trudne :-D
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 2500
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: WojtekErnest »

Zamów dwie długości z zapasem ilosci +10%. Ponieważ chcesz się nauczyć ale przy okazji zrobic to do swojego użytku, to wtedy mniej ryzykujesz ze cos pójdzie nie tak i nie da się wycentrować.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 2307
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Masz w internecie kilka "kalkulatorów długości szprych". Jeżeli masz wątpliwości co do ich długości, sprawdź na różnych kalkulatorach jakie wychodzą długości. Zapewne wymiar będzie zbliżony. Z własnego doświadczenia z kalkulatorami szprych mogę powiedzieć że te wyniki są prawidłowe.
przykład kalkulatora z którego najczęściej korzystam.

https://www.sapim.be/kalkulator-dlugosci-szprych
Ostatnio zmieniony 06 maja 2021, 7:50 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 58
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Dzięki tkoko. Według "Twojego" kalkulatora też wychodzi 205 mm.
Załączniki
Screenshot_2021-05-06-08-44-34-129_com.android.chrome.jpg
ODPOWIEDZ