Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Jeszcze raz przeczytałem pierwszy post.
Dla ciebie będzie najlepiej użyć z przodu silnik przekładniowy wolnoobrotowy taki co uzyskasz max 25km/h
Plusy takiego silnika przekładniowego wolno obrotowego to:
-mniejsze uzycie prądu więc oszczędny*
-większy moment obrotowy*

*mniejsze uzycie prądu i większy moment od silnika wysoko obrotowego.

U ciebie wystarczy 250W na przód silnik przekładniowy wolnoobrotowy chyba że bateria pozwoli to można trochę więcej pozwolić z mocą.





-
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Będzie jutro AWD w użyciu... :)
Załączniki
PXL_20231223_164031665~2_copy_902x679.jpg
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
23 gru 2023, 16:13
tkoko pisze:
23 gru 2023, 14:03
Tak jak proponowałem, na przód wolnoobrotowy HUB przekładniowy, przy starcie i w ciężkim terenie, przy prędkościach 0 do 20 km/godz będziesz miał podwójne wspomaganie, powyżej 20 km/godz pojedziesz na samym MID'zie z prędkościami do 40 - 45 km/godz.
Taż dobry pomysł wolnoobrotowy przekładniowy mamy duży moment przy małej prędkości i zarazem oszczędny silnik.
Tylko ze wspomaganie wolnoobrotowego silnika szybko się skończy jeśli chcemy jechać szybciej.
Lepiej posiadać dwa silniki które mają podobne prędkości i korzystać z dwóch silników nie zależnie jaka prędkością jedziemy
Dziękuję za zaangażowanie i pomoc. Właśnie o to chodzi aby silnik z przodu wspomagał przy niewielkich prędkościach. Szybko nie pojedziesz pod górę i w terenie lub na długim podjeździe, a jak pojedziesz szybko to możesz narobić szkody w sprzęcie, Nie zależy mi na piłowaniu na płaskim, tylko żeby odciążyć napęd na stromych lub długich podjazdach i zwiększyć trwałość systemu.
Mój silnik TSDZ ma standardowo 4 stopnie wspomagania: eco, tour, speed, turbo. Stopnie mają przypisane następujące wartości w trybie "Power" :
Silnik centralny
eco - 40
tour - 80
speed - 120
turbo - 160
Dołożenie silnika z przodu z takim samym sterownikiem pozwoli na odciążenie mida:
silnik centralny silnik w piaście
eco - 30 eco - 10
tour - 50 tour - 30
speed - 80 speed - 40
turbo - 110 turbo - 50
Stopnie wspomagania wybieram na wyświetlaczu. Natomiast wartości na poszczególnych stopniach ustawiam w sterowniku standardowo za pomocą laptopa wpiętego zamiast czujnika prędkości. Dlatego mając dwa takie same sterowniki będę mógł przypisać różne wartości wspomagania dla tych samych stopni wspomagania dla obu silników. Tylko czy silnik piasty będzie poprawnie współpracował z sygnałami generowanymi przez sterownik od TSDZ?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

o ile pamiętam to yasiu ma rower na tsdz2 plus ananda z przodu i nawet toto goni . chyba wstawiał gdzies zdjęcia
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
23 gru 2023, 18:34
Jeszcze raz przeczytałem pierwszy post.
Dla ciebie będzie najlepiej użyć z przodu silnik przekładniowy wolnoobrotowy taki co uzyskasz max 25km/h
Plusy takiego silnika przekładniowego wolno obrotowego to:
-mniejsze uzycie prądu więc oszczędny*
-większy moment obrotowy*

*mniejsze uzycie prądu i większy moment od silnika wysoko obrotowego.

U ciebie wystarczy 250W na przód silnik przekładniowy wolnoobrotowy chyba że bateria pozwoli to można trochę więcej pozwolić z mocą.





-
Moja bateria to bidon montowany wewnątrz na najdłuższym boku trójkąta 48v 14ah 720Wh, zasięg 80 - 100 km. Na początek wystarczy, a jak będzie mało to planuję dołożyć 10-12 Ah na tym samym boku na zewnątrz. Problem do rozwiązania, to drugi taki sam sterownik jak w silniku centralnym. Sterownik do TSDZ jest tani (150 zł) i dostępny. Łatwo go ustawić przez OSF i być może da się podpiąć dwa takie same sterowniki do jednego wyświetlacza.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

pxl666 pisze:
23 gru 2023, 21:31
o ile pamiętam to yasiu ma rower na tsdz2 plus ananda z przodu i nawet toto goni . chyba wstawiał gdzies zdjęcia
Tak Yasiu pisał o tym, przód sterowany manetką. Dobry pomysł dla osób ogarniętych z techniką, potrafiących nad tym zapanować. Projekt, który chodzi mi po głowie to sprzęt uniwersalny z dyskretną techniką. Im mniej do naciskania i tentegowania za pomocą głowy tym lepiej.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

mitusm pisze:
23 gru 2023, 20:46
Będzie jutro AWD w użyciu... :)
Trochu zimno bedzie, ale okoliczności przyrody piękne. Pewnie dobre kapcie masz, co się ładnie czyszczą.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

ap0f1s pisze:
09 gru 2023, 22:00
Dla mnie napęd na "dwie osie" ma tylko sens z zimie. Momencie braku śniegu nie widzę żadnych przewag takiego napędu w stosunku do normalnego napędu na tylna oś. Na zakrętach nie będzie przy dwóch kołach zwiększenia sprawności czy odporności na awarie. Wręcz jestem pewny, że powoduję to nie przewidywalność zachowaniu pojazdu na zakrętach przy dwóch kołach bez systemu, który może kontrolować dokładny moment kiedy koło jest w poślizgu. Czemu żadne enduro, wyścigi nie mają napędu na dwie osie. Gdyż to nie ma sensu.
Po prostu dobierasz baterie moc sterownika do silnika, gdzie będzie nie przeciążony większości w czasie okresu użytkowania.
Skomplikowanie konstrukcji już nie mówić o połączenie mida z hubem, gdzie oba sterowniki pracują inaczej po prostu tego nie widze. Jeszcze do tego tesometr przy całkowicie dwóch różnych napędach. Sam nie wiem jak bym to połączył a buduje kolo kilka przeróbek tygodniowo.
Być może masz wiecej możliwości i wiedzy niż ja nie ma problemu buduj, udowodnij że moje prywatna opinia jest złym kierunku skierowana, ale nie widzę tego.
Konstrukcja może być prosta gdy oba sterowniki będą takie same. Jeżeli silnik w piaście będzie prawidłowo reagował na sygnały ze sterownika od TSDZ to wszystko się uprości.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Aloles pisze:
23 gru 2023, 22:10
mitusm pisze:
23 gru 2023, 20:46
Będzie jutro AWD w użyciu... :)
Trochu zimno bedzie, ale okoliczności przyrody piękne. Pewnie dobre kapcie masz, co się ładnie czyszczą.
Temperatura to nie problem jak się dobrze kręci. Opony bez szału, z tyłu 1/3 bieżnika na duro zostało, jak czegoś brakuje to mocy w głębokim śniegu, trakcja jest.
Jak chodzi o temat, to za dużo kombinacji próbujecie robić. Przód mam zawsze ustawiony na stałe, ok 150, 350, lub 600W, nawet w zróżnicowanym terenie przestawiam to może 2-3 razy na 50km.
W przypadku tsdz, niech sobie leci cały czas z 200W (uruchamiane z PAS) + jakiś przycisk turbo do większych prędkości i tyle.
25km/h max to mało, przydaje się więcej jak wracam gdzieś z lasu drogą asfaltową, wtedy można dać ognia i śmiało lecieć 40-45km/h bez przeciążania żadnego silnika.
Silnik przekładniowy z wolnobiegiem, synchronizacje obrotów są nie potrzebne.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

U siebie mam jeden sterownik tylny podłączony pod LCD i regulacja mocy z LCD a przedni sterownik ustawiony na jedną moc bez regulacji bez LCD.

Ale jak idzie podłączyć dwa sterowniki pod jeden LCD u Ciebie to większe są możliwości ustawienia.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
23 gru 2023, 18:27
Aloles pisze:
23 gru 2023, 17:54
Tak jest 20-22 km/h to średnia prędkość z dystansu 500 km. Nie jest to mało biorąc pod uwagę, że większość to miasto i teren.
Tylko że "20-22 km/h to średnia prędkość z dystansu 500 km", to dla mnie nie jest "średnia prędkość jazdy" tylko "średnia prędkość przejazdu" danego odcinka, a to są dwie różne wartości. Jeżeli 1 kilometr przejedziesz z prędkością 40 km/godz, a następnie przez godzinę będziesz stał, to "średnia prędkość przejazdu" będzie poniżej 1 km/godz, podczas kiedy "średnia prędkość jazdy" będzie 40 km/godz. Najłatwiej operować prędkością jaką jeździsz "komfortowo" po płaskiej, równej drodze.
Płaska równa droga rzadko się zdarza 28-33 km/h tylko tryb ECO, częściej mało uczęszczana przez samochody III - IV kolejność odśnieżania, asfalt zryty i często ubłocony przez sprzęt rolniczy wtedy 27 - 30 km/h, w mieście staram się nie przekraczać 25 km/h.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

mitusm pisze:
23 gru 2023, 22:32
Aloles pisze:
23 gru 2023, 22:10

Trochu zimno bedzie, ale okoliczności przyrody piękne. Pewnie dobre kapcie masz, co się ładnie czyszczą.
Temperatura to nie problem jak się dobrze kręci. Opony bez szału, z tyłu 1/3 bieżnika na duro zostało, jak czegoś brakuje to mocy w głębokim śniegu, trakcja jest.
Jak chodzi o temat, to za dużo kombinacji próbujecie robić. Przód mam zawsze ustawiony na stałe, ok 150, 350, lub 600W, nawet w zróżnicowanym terenie przestawiam to może 2-3 razy na 50km.
W przypadku tsdz, niech sobie leci cały czas z 200W (uruchamiane z PAS) + jakiś przycisk turbo do większych prędkości i tyle.
25km/h max to mało, przydaje się więcej jak wracam gdzieś z lasu drogą asfaltową, wtedy można dać ognia i śmiało lecieć 40-45km/h bez przeciążania żadnego silnika.
Silnik przekładniowy z wolnobiegiem, synchronizacje obrotów są nie potrzebne.
W OSF sterownika TSDZ są zdefiniowane następujące tryby jazdy "Power", "Torque", "Cadence" i "eMTB". Każdemu trybowi są przypisane 4 stopnie wspomagania, które mogę dowolnie określać. Możliwości, są bardzo duże i dla każdego można znaleźć odpowiednią konfigurację. Dla jednych moc i prędkość dla innych zasięg lub niezawodność albo łatwość jazdy w górach. Jednak większość osób nie będzie chciała lub nie będzie umiała się tym bawić. Dla nich wystarczy jeden tryb ustawiony na zawsze i ktoś taki jak Ty, co łatwo to ustawi na laptopie. Na tym polega uniwersalność sprzętu. Można go prosto przystosować dla konkretnych potrzeb. Ten projekt zakłada rozpatrzenie możliwości budowy sprzętu dla potrzeb wielu osób.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

Aloles pisze:
23 gru 2023, 22:05
pxl666 pisze:
23 gru 2023, 21:31
o ile pamiętam to yasiu ma rower na tsdz2 plus ananda z przodu i nawet toto goni . chyba wstawiał gdzies zdjęcia
Tak Yasiu pisał o tym, przód sterowany manetką. Dobry pomysł dla osób ogarniętych z techniką, potrafiących nad tym zapanować. Projekt, który chodzi mi po głowie to sprzęt uniwersalny z dyskretną techniką. Im mniej do naciskania i tentegowania za pomocą głowy tym lepiej.
no ale to najprościej z możliwych. brakuje Ci trakcji to delikatnie naciskasz manete i wsio . pozatym latasz na czujniku nacisku na midzie bez żadnego zastanawiania się
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
23 gru 2023, 22:51
U siebie mam jeden sterownik tylny podłączony pod LCD i regulacja mocy z LCD a przedni sterownik ustawiony na jedną moc bez regulacji bez LCD.

Ale jak idzie podłączyć dwa sterowniki pod jeden LCD u Ciebie to większe są możliwości ustawienia.
Mam nadzieję, że da się podłączyć dwa takie same sterowniki pod jeden LCD, dlatego jest pomysł żeby ten od TSDZ pracował z HUBem. Tylko czy da się to zrobić?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

prąd będzie podawał pytanie jak go sterować i czy będzie podawał odpowiedni
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Aloles pisze:
23 gru 2023, 23:53
Mam nadzieję, że da się podłączyć dwa takie same sterowniki pod jeden LCD
Hulajnogach są dwa sterowniki pod jeden LCD i działa należy podłączyć podobnie i zobaczyć czy sterowniki od TSDZ czy będzie działać pod jednym LCD.

Jeden sterownik podłączmy jako master główny sterownik i podłączamy wszystkie przewody do LCD to polecam jako silnik na tył.

Sterownik slave jako drugi sterownik podłączamy z wyświetlaczem kabelkiem sygnał sterowania RX przy sterowniku i załączania zasilania to podłączamy jedynie dwa kabelki do drugiego sterownika od LCD
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

w przypadku kontrolera z tsdz2 to pytanie czy sygnał z typowej manetki zasteruje czy musi być tongshengowa. jak masz chęć na wieksza moc to kontroler z bafanga pewnie da większa moc I jest więcej elementów kompatybilnych
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Aloles pisze:
23 gru 2023, 23:53
Mam nadzieję, że da się podłączyć dwa takie same sterowniki pod jeden LCD, dlatego jest pomysł żeby ten od TSDZ pracował z HUBem. Tylko czy da się to zrobić?
Przy jednym wyświetlaczu i zasilaniu z jednej baterii/jednego napięcia obu sterowników, nie powinno być większego problemu. W najprostszej wersji wystarczy połączyć dwa przewody, Tx i Vin i powinno działać. Jeżeli masz klamki hamulcowe z czujnikiem, łączysz dodatkowo "Use with brakes". Gdy chcesz mieć manetkę, potrzebujesz wersji ze złączem 8-PIN i połączenia przewodów "Use with throttle" i być może "For hiden brakes and throttle"
Załączniki
TSDZ 6_8 PIN.jpg
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

pxl666 pisze:
24 gru 2023, 10:06
w przypadku kontrolera z tsdz2 to pytanie czy sygnał z typowej manetki zasteruje czy musi być tongshengowa. jak masz chęć na wieksza moc to kontroler z bafanga pewnie da większa moc I jest więcej elementów kompatybilnych
Złącze manetki w wyświetlaczu VLCD5 zostanie wykorzystane pod czujnik temperatury, albo pozostanie wolne. Manetki nie przewiduję, bo nie korzystam i nie rozumiem potrzeby korzystania. Napęd oparty jest o TSDZ, bo jest tani, dobrze konfigurowalny i daje naturalne odczucia jazdy rowerem.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
24 gru 2023, 10:31
Aloles pisze:
23 gru 2023, 23:53
Mam nadzieję, że da się podłączyć dwa takie same sterowniki pod jeden LCD, dlatego jest pomysł żeby ten od TSDZ pracował z HUBem. Tylko czy da się to zrobić?
Przy jednym wyświetlaczu i zasilaniu z jednej baterii/jednego napięcia obu sterowników, nie powinno być większego problemu. W najprostszej wersji wystarczy połączyć dwa przewody, Tx i Vin i powinno działać. Jeżeli masz klamki hamulcowe z czujnikiem, łączysz dodatkowo "Use with brakes". Gdy chcesz mieć manetkę, potrzebujesz wersji ze złączem 8-PIN i połączenia przewodów "Use with throttle" i być może "For hiden brakes and throttle"
Mam złącze 8 pin i klamki z czujnikiem. Jest też manetka ale nie podłączona, bo nie używam. Jednak mogę ją wykorzystać na stojaku do sprawdzenia jak działa silnik w piaście.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
24 gru 2023, 8:32
Aloles pisze:
23 gru 2023, 23:53
Mam nadzieję, że da się podłączyć dwa takie same sterowniki pod jeden LCD
Hulajnogach są dwa sterowniki pod jeden LCD i działa należy podłączyć podobnie i zobaczyć czy sterowniki od TSDZ czy będzie działać pod jednym LCD.

Jeden sterownik podłączmy jako master główny sterownik i podłączamy wszystkie przewody do LCD to polecam jako silnik na tył.

Sterownik slave jako drugi sterownik podłączamy z wyświetlaczem kabelkiem sygnał sterowania RX przy sterowniku i załączania zasilania to podłączamy jedynie dwa kabelki do drugiego sterownika od LCD
Wielkie podziękowania za zdjęcie z oznaczeniem przewodów sterownika i przewodu. Wygląda na to, że wyświetlacz jest przewidziany do pracy z dwoma sterownikami "master i slave". Jednocześnie chciałbym cię prosić o twoją opinię na temat możliwości współpracy sterownika od silnika TSDZ z silnikiem przekładniowym umieszczonym w piaście przedniego koła np.:https://pl.aliexpress.com/item/10050035 ... pt=glo2pol
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Jak już robisz nowy układ zostaw opcję manetki. 2 napędy kuszą aby wjeżdżać w większe bagna. Manetka mega się przydaje żeby wyrwać rower z błota, jak nie ma możliwości aby zakręcić pedałami. Tak samo zima i zakręty, jak trzeba się podeprzeć nogą i nie tracić napędu.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

mitusm pisze:
25 gru 2023, 15:28
Jak już robisz nowy układ zostaw opcję manetki. 2 napędy kuszą aby wjeżdżać w większe bagna. Manetka mega się przydaje żeby wyrwać rower z błota, jak nie ma możliwości aby zakręcić pedałami. Tak samo zima i zakręty, jak trzeba się podeprzeć nogą i nie tracić napędu.
Masz rację, montaż manetki to żaden problem i można ją wozić tak jak kolega z tego forum w zasobniku. Zajmuje mało miejsca i waży tyle co nic Wyświetlacz VLCD5 umożliwia podłączenie w 5 minut.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

mitusm pisze:
25 gru 2023, 15:28
Jak już robisz nowy układ zostaw opcję manetki. 2 napędy kuszą aby wjeżdżać w większe bagna. Manetka mega się przydaje żeby wyrwać rower z błota, jak nie ma możliwości aby zakręcić pedałami. Tak samo zima i zakręty, jak trzeba się podeprzeć nogą i nie tracić napędu.
Właśnie doczytałem kolega RadQ wozi manetkę w sakwie i myślę, to dobry pomysł.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Nie róbcie z tej manetki takie zbrodni, jak dla mnie niezbędne wyposażenie e-roweru. Pełna moc w sekundę jak nagle pod rowerem załamuje się lód gdzie mamy do wyboru szybki wyjazd albo wyciąganie roweru z bagna ponad kostki...
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
23 gru 2023, 14:03
Aloles pisze:
23 gru 2023, 13:47
Popraw proszę jeżeli się mylę "pokonasz większą stromiznę z tą samą prędkością". Natomiast tę samą stromiznę, którą pokonuję codziennie pokonam z tą samą prędkością co zawsze przy mniejszym obciążeniu układu, bo dostanę dodatkowy moment z przodu.
Będziesz miał większą moc/moment obrotowy, więc bez zmiany poziomu wspomagania pojedziesz SZYBCIEJ. Jeżeli zechcesz mieć tą samą prędkość podjazdu przy dwukrotnie większej mocy z silników, musiałbyś zmniejszyć o połowę poziom wspomagania, a to w sumie jest bez sensu (sztuka dla sztuki).
Tak jak proponowałem, na przód wolnoobrotowy HUB przekładniowy, przy starcie i w ciężkim terenie, przy prędkościach 0 do 20 km/godz będziesz miał podwójne wspomaganie, powyżej 20 km/godz pojedziesz na samym MID'zie z prędkościami do 40 - 45 km/godz.
Też tak, to widzę. Napęd na przód jest potrzebny w warunkach większego obciążenia silnika centralnego i napędu (łańcuch, kaseta, blat, suport). Na długich i stromych podjazdach prędkość nie jest wysoka - 12-15 km, bo jadę na niskim przełożeniu 1 lub 2. Mam wysoką kadencję i duży nacisk na korby, tensometr generuje większy prąd i mam wysoki moment obrotowy. Mój silnik TSDZ ma standardowo 4 stopnie wspomagania: eco, tour, speed, turbo. Stopnie mają przypisane następujące wartości w trybie "Power" :
Silnik centralny
eco - 40
tour - 80
speed - 120
turbo - 160
Dołożenie silnika z przodu z takim samym sterownikiem pozwoli na odciążenie mida:
silnik centralny__________ silnik w piaście
eco - 30__________________ eco - 10
tour - 50 ________________ tour - 30
speed - 80______________ speed - 40
turbo - 110______________ turbo - 50
Oba silniki mają różną konstrukcję więc prawdopodobnie wartości wspomagania dla silnika w piaście będą inne ale zostaną dobrane tak, aby mniej więcej im odpowiadały.
Stopnie wspomagania wybieram na wyświetlaczu. Natomiast wartości na poszczególnych stopniach ustawiam w sterowniku standardowo za pomocą laptopa wpiętego zamiast czujnika prędkości. Dlatego mając dwa takie same sterowniki będę mógł przypisać różne wartości wspomagania dla tych samych stopni wspomagania dla obu silników. Tylko czy silnik piasty będzie poprawnie współpracował z sygnałami generowanymi przez sterownik od TSDZ? Np. taki silnik: https://pl.aliexpress.com/item/10050035 ... pt=glo2pol
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

mitusm pisze:
25 gru 2023, 22:44
Nie róbcie z tej manetki takie zbrodni, jak dla mnie niezbędne wyposażenie e-roweru. Pełna moc w sekundę jak nagle pod rowerem załamuje się lód gdzie mamy do wyboru szybki wyjazd albo wyciąganie roweru z bagna ponad kostki...
Manetka, to świetna opcja i jestem pewien, że wiele osób chętnie z niej skorzysta. Jak jeszcze miałem manetkę i mój kolega przejechał się moim sprzętem, to był zachwycony.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Aloles pisze:
26 gru 2023, 17:30
Oba silniki mają różną konstrukcję więc prawdopodobnie wartości wspomagania dla silnika w piaście będą inne ale zostaną dobrane tak, aby mniej więcej im odpowiadały.
To nie konstrukcja silników HUB jest problemem. Problemem jest to że HUB ma stałe przełożenie/Nm, a MID ma przełożenie/Nm zmienne. Tak jak pisałem wcześniej, tylko przy jednym przełożeniu MID'a, nastawione wartości będą OK. Każde inne przełożenie (większe/mniejsze) zmieni na każdym kole te wspomagania (zmniejszy/zwiększy)
Aloles pisze:
26 gru 2023, 17:30
Stopnie wspomagania wybieram na wyświetlaczu. Natomiast wartości na poszczególnych stopniach ustawiam w sterowniku standardowo za pomocą laptopa wpiętego zamiast czujnika prędkości. Dlatego mając dwa takie same sterowniki będę mógł przypisać różne wartości wspomagania dla tych samych stopni wspomagania dla obu silników.
Nie mam TSDZ więc nie powiem Ci na ile nastawy wyświetlacza będą ingerować w nastawy sterownika. Przy jednym sterowniku nie masz problemu. Jednak przy dwóch sterownikach może być różnie, bo zapewne będziesz musiał podpiąć czujnik prędkości do obu sterowników. Pytanie co się będzie działo gdy jedno koło będzie "kręciło", a drugie "stało", na które parametry zareagują oba sterowniki. Podobne pytanie będzie gdy zastosujesz dwa czujniki prędkości (na obu kołach/silnikach).
Aloles pisze:
26 gru 2023, 17:30
Tylko czy silnik piasty będzie poprawnie współpracował z sygnałami generowanymi przez sterownik od TSDZ? Np. taki silnik: https://pl.aliexpress.com/item/10050035 ... pt=glo2pol
Zacznijmy od tego że opis do silnika jest bardzo "enigmatyczny".
Mamy , silnik 36 V / 350 wat, przełożenie 12.6, RPM 201, 260, 328.
To w zasadzie wskazuje że jest to silnik 36 V, 260 RPM, który zasilany z 24V da 201 RPM, a zasilany z 48 V, da 320 RPM.
Przy 24 V "wewnętrzny" silnik ma 2500 RPM, przy 36 V ma 3200 RPM, przy 48 V ma 4300 RPM.
Sterownik TSDZ2 ma przy 90 RPM korby - 3700 RPM, przy 120 RPM korby - 4900 RPM, więc przy napięciu 36/48 V sterownik TSDZ powinien dać sobie radę z silnikiem. Ale czy tak będzie to sprawdzisz Sam, ja nie sprawdzałem.
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: szkuba »

Zacznę trochę z innego kierunku czyli najpierw sam napęd FWD:
Ostatnio robiłem napęd na przednie koło z silnikiem XP04 oraz sterownikiem KT 17A (skręconym na 14,5A) i tenso T9 pod kontrolą mojego OSF, działa to całkiem fajnie. Koło potrafi zmielić na starcie ale tylko przez pół obrotu korby bo potem zaraz łapie przyczepność. Da się podjeżdżać pod lekkie górki do około 10-15%, bardziej stromych rzędu 20-30% nie dało się spróbować bo opona zbyt łysa. Dla kontrastu podobny napęd w starym Giancie działał znacznie gorzej bo ciągle się ślizgał na podjeździe przez co rower myszkował w nieprzyjemny sposób. Korzystanie z napędu przedniego na bardzo stromych podjazdach jest niełatwe bo ciężar bardzo mocno się przenosi na tył wraz ze wzrostem nachylenia terenu. Podobnie przy ostrym przyspieszeniu przednie koło potrafi się lekko unieść (transfer masy) i tracić przyczepność. Być może dołożenie np. czujnika nachylenia terenu - akcelerometru pomogłoby ustawiać proporcje tył - przód. Sam napęd na przód działał przyzwoicie i stabilnie również przy większych prędkościach oraz w zakrętach. Napęd w silnikiem w kole ma jedną niezaprzeczalną zaletę mianowicie ciągnie zawsze równo podczas przyśpieszania nie ma przerw na zmianę biegu jak w TSDZ.
Kwestia napędu AWD:
to trudno niestety porównywać z pojazdami samochodowymi bo posiadają one blokowany mechanizm różnicowy przez co przednie koła nie wyprzedzają tylnych - w rowerze każde koło jest napędzane osobno i osobny poślizg jest możliwy.
Z kolei napęd mid-drive ciągnie jak dziki pod strome podjazdy przy małym poborze energii.
Czy będzie łatwo połaczyć dwa sterowniki TSDZ z jednym tensometrem?
- moim zdaniem będzie trudno . Tenso eRider-T9 - zwraca wartość nacisku w napięciu wyjściowym, w TSZD natomiast zwraca prąd płynący przez cewkę... być może dałoby się rozsądnie spiąć dwa sterowniki gdyby miały one dodatkową parę portów UART i wtedy wysylać odczyt nacisku przez ten drugi port - konieczny doktorat z OSF ;) . Ewentualnie zamontować na pinach tenso jakiś nieobciążający amperomierz precyzyjny tak aby wysyłał odczyt do drugiego sterownika. Pin odczyt PASa da się spokojnie spiąć (tak myślę) chociaż jest wlutowany w płytkę. Także projekt mega ambitny jeśli miałby być użytkowanych przez laików nie wyobrażam go sobie bez obsługi tenso.. Ktoś bardziej ogarniający będzie jeździć na manetce i tez będzie zadowolony, choć tu polecam chociaż wgranie OSF do Kuntega aby pracował na prądzie baterii a nie prędkości koła (ala wektorowy FOC).

Apropos, Yamaha już to zrobiła ;) : BTW mają też w sterownikach czujnik nachylenia terenu o którym wypominałem wcześniej :
https://global.yamaha-motor.com/showroo ... -2023/ypj/

przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Manetka jest dobra opcja awaryjne jeśli będzie awaria tensometru, lub korzystać nagłych wypadkach jak łańcuch nam się popsuje to automatycznie wyklucza działanie tensometru to przedni napęd nawet jeśli mamy sprawny to nie pojedziesz bez manetki.
Jeśli mamy przepchnąć rower przez przeszkody i rower prowadzisz to manetka pomaga bo zamiast siłować z rowerem to można użyć manetki i sam pojedzie przez przeszkody i mniejszą siłą prowadzimy pojazd.

Druga sprawa sterownik tylko informuje jaka mocą ma działać silnik więc każdy sterownik dobiera taka moc jaka ma działać nie zależnie czy się koło kręci czy nie kręci, sterownik dobiera odpowiednią moc według zaprogramowania.

Ja też jeżdżę na dwóch silnikach i też regulowałem moc przedniego silnika i tylnego według siebie więc nie wiedzą problemu żeby dopasować moc według siebie szczególnie że jest taka możliwość.
Od siebie polecam przedni silnik załączyć soft start coś ala opóźnienie mocy żeby stopniowo moc zwiększało nie od razu.
I przodu większe opony najlepiej pojazdy na dwóch silnikach sprawują na oponach fatbike bo na cienkich oponach nie polecam na dwóch silnikach pojazd.

Jest bardzo dużo pojazdów na dwóch silnikach np. Hulajnogi czy rowery nie wiem dla czego tyle teori jest negatywnych o pojazdach na dwóch silnikach jak to fajnie działa terenie, tylko odpowiednio zaprogramować.

Jedną wadą pojazd na dwóch silnikach to cena większa pojazdów i waga. Pojazd na dwóch silnikach jest jak czołg nie jest lekki ale ciężkim terenie lub warunkach zimowych idzie jak czołg i jedziemy dalej inne pojazdy napędem na jedno koło zostawiamy z tyłu ;)

Ostatnio jak jeździłem rowerem na dwóch silnikach kolega z jednym silnikiem nie dawał rady a ja na dwóch silnikach pokonywałem zasypy śniegu i góry co kolega mógł tylko pomarzyć bez napędu na dwa koła.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

szkuba pisze:
26 gru 2023, 19:53
Zacznę trochę z innego kierunku czyli najpierw sam napęd FWD:
Ostatnio robiłem napęd na przednie koło z silnikiem XP04 oraz sterownikiem KT 17A (skręconym na 14,5A) i tenso T9 pod kontrolą mojego OSF, działa to całkiem fajnie. Koło potrafi zmielić na starcie ale tylko przez pół obrotu korby bo potem zaraz łapie przyczepność. Da się podjeżdżać pod lekkie górki do około 10-15%, bardziej stromych rzędu 20-30% nie dało się spróbować bo opona zbyt łysa. Dla kontrastu podobny napęd w starym Giancie działał znacznie gorzej bo ciągle się ślizgał na podjeździe przez co rower myszkował w nieprzyjemny sposób. Korzystanie z napędu przedniego na bardzo stromych podjazdach jest niełatwe bo ciężar bardzo mocno się przenosi na tył wraz ze wzrostem nachylenia terenu. Podobnie przy ostrym przyspieszeniu przednie koło potrafi się lekko unieść (transfer masy) i tracić przyczepność. Być może dołożenie np. czujnika nachylenia terenu - akcelerometru pomogłoby ustawiać proporcje tył - przód. Sam napęd na przód działał przyzwoicie i stabilnie również przy większych prędkościach oraz w zakrętach. Napęd w silnikiem w kole ma jedną niezaprzeczalną zaletę mianowicie ciągnie zawsze równo podczas przyśpieszania nie ma przerw na zmianę biegu jak w TSDZ.
Kwestia napędu AWD:
to trudno niestety porównywać z pojazdami samochodowymi bo posiadają one blokowany mechanizm różnicowy przez co przednie koła nie wyprzedzają tylnych - w rowerze każde koło jest napędzane osobno i osobny poślizg jest możliwy.
Z kolei napęd mid-drive ciągnie jak dziki pod strome podjazdy przy małym poborze energii.
Czy będzie łatwo połaczyć dwa sterowniki TSDZ z jednym tensometrem?
- moim zdaniem będzie trudno . Tenso eRider-T9 - zwraca wartość nacisku w napięciu wyjściowym, w TSZD natomiast zwraca prąd płynący przez cewkę... być może dałoby się rozsądnie spiąć dwa sterowniki gdyby miały one dodatkową parę portów UART i wtedy wysylać odczyt nacisku przez ten drugi port - konieczny doktorat z OSF ;) . Ewentualnie zamontować na pinach tenso jakiś nieobciążający amperomierz precyzyjny tak aby wysyłał odczyt do drugiego sterownika. Pin odczyt PASa da się spokojnie spiąć (tak myślę) chociaż jest wlutowany w płytkę. Także projekt mega ambitny jeśli miałby być użytkowanych przez laików nie wyobrażam go sobie bez obsługi tenso.. Ktoś bardziej ogarniający będzie jeździć na manetce i tez będzie zadowolony, choć tu polecam chociaż wgranie OSF do Kuntega aby pracował na prądzie baterii a nie prędkości koła (ala wektorowy FOC).

Apropos, Yamaha już to zrobiła ;) : BTW mają też w sterownikach czujnik nachylenia terenu o którym wypominałem wcześniej :
https://global.yamaha-motor.com/showroo ... -2023/ypj/

Idea projektu jest taka, żeby zbudować ebika, który będzie przewyższał możliwościami nawet bardzo drogie fabryczne esprzęty i analogi. Dlatego jest pomysł napędu AWD. Wiem, że aby to wyglądało elegancko trzeba będzie zbudować rodzaj interfejsu, który połączy oba sterowniki. Mam nadzieję, że sygnał z tenso można będzie przekazać na oba sterowniki za pomocą czegoś w rodzaju powielacza np. S2-L2p.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Aloles pisze:
27 gru 2023, 0:30
Wiem, że aby to wyglądało elegancko trzeba będzie zbudować rodzaj interfejsu, który połączy oba sterowniki. Mam nadzieję, że sygnał z tenso można będzie przekazać na oba sterowniki za pomocą czegoś w rodzaju powielacza np. S2-L2p.
Po co komplikować jakimś powielaczem.

Wystarczy podłączyć zasilanie z jednego sterownika bo nie może być zasilany z dwoma sterownikami, o czas idzie zasilać z dwoma sterownikami jeśli dasz diody prostownicze w obu sterownikach na przewodzie zasilania to można zasilać tak nie zależnie który sterownik jest załączony czujniki jak pas manetka lub czujnik nacisku.
Pozostałe przewody jak masa i sygnał dzielisz na dwa sterowniki żeby czujnik działał na dwóch sterownikach.

Tak zrobiłem jedna manetkę na dwa sterowniki i też PAS idzie tak podzielić na dwa sterowniki nie widzę przeciw wskazań żeby tak zrobić z czujnikiem nacisku na pedały.
Jedynie jeśli byś miał zakłócenia bo się zdążają to dajesz filtry postaci kondesatorów i powinno działać.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Taki napęd nigdy nie będzie konkurencją dla profesjonalnego eMTB, tam chłopaki ważą szprychy (masa nieresorowana) a tutaj propozycja żeby wrzucić 2-3kg w przednie koło. Jak chodzi o podjazdy to im bardziej stromo tym większa tendencja do zrywania przodu. Cała magia AWD (z wyjątkiem śniegu i piasku) to dodatkowa moc. Kiedy kąt podjazdu kiedy robi się naprawdę stromy przednie koło ma coraz większe problemy z trakcją. Jak próbujemy dociążyć przód, odciążamy tył i koniec jazdy.
Takie moje spostrzeżenia po wczorajszej jeździe, napęd u mnie zostaje bo właśnie na dodatkowej mocy głównie mi zależało.
Załączniki
PXL_20231226_071541739~2_copy_752x567.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

mitusm pisze:
27 gru 2023, 8:04
Taki napęd nigdy nie będzie konkurencją dla profesjonalnego eMTB, tam chłopaki ważą szprychy (masa nieresorowana) a tutaj propozycja żeby wrzucić 2-3kg w przednie koło. Jak chodzi o podjazdy to im bardziej stromo tym większa tendencja do zrywania przodu. Cała magia AWD (z wyjątkiem śniegu i piasku) to dodatkowa moc. Kiedy kąt podjazdu kiedy robi się naprawdę stromy przednie koło ma coraz większe problemy z trakcją. Jak próbujemy dociążyć przód, odciążamy tył i koniec jazdy.
Takie moje spostrzeżenia po wczorajszej jeździe, napęd u mnie zostaje bo właśnie na dodatkowej mocy głównie mi zależało.
Bo napęd na silniki ma zastosowanie rowerach fatbike filmiki co są pokazywane na dwóch silnikach fabryczne sklepowe to właśnie fatbike.
Rowery na dwóch silnikach nigdy nie będą konkurencją do eMTB to nie ma do nich porównywać.
Napęd na dwa koła pomagają na pisaku i śniegu więc tylko rowery fatbike są stworzone na takie warunki dla tego napęd na dwa koła stosuje się do fatbike.
Trochę uważam bezsensu stosować napęd na dwa koła no cienkich oponach gdzie brak trakcji na przednim kole z powodu cienkiej opony.

Ja u siebie mam opony 4,8cala szerokość opony to 12cm i połączenie dwóch silnikach jest mega przyczepność i podjazdach nie ma problemu. Niestety ale to nie rower do skakania i wyczynowych atrakcji więc to inna bajka i inna jazda takim rowerem i bez sensu porównywać do rowerów wyczynowych zjazdowych lub szosowych bo żadnych tych kategorii nie zaliczać nie możemy.

Dla tego napęd na dwa silniki polecam do fatbike gdzie jest siła dwóch silników.







Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
27 gru 2023, 2:00
Aloles pisze:
27 gru 2023, 0:30
Wiem, że aby to wyglądało elegancko trzeba będzie zbudować rodzaj interfejsu, który połączy oba sterowniki. Mam nadzieję, że sygnał z tenso można będzie przekazać na oba sterowniki za pomocą czegoś w rodzaju powielacza np. S2-L2p.
Po co komplikować jakimś powielaczem.

Wystarczy podłączyć zasilanie z jednego sterownika bo nie może być zasilany z dwoma sterownikami, o czas idzie zasilać z dwoma sterownikami jeśli dasz diody prostownicze w obu sterownikach na przewodzie zasilania to można zasilać tak nie zależnie który sterownik jest załączony czujniki jak pas manetka lub czujnik nacisku.
Pozostałe przewody jak masa i sygnał dzielisz na dwa sterowniki żeby czujnik działał na dwóch sterownikach.

Tak zrobiłem jedna manetkę na dwa sterowniki i też PAS idzie tak podzielić na dwa sterowniki nie widzę przeciw wskazań żeby tak zrobić z czujnikiem nacisku na pedały.
Jedynie jeśli byś miał zakłócenia bo się zdążają to dajesz filtry postaci kondesatorów i powinno działać.
Dzięki Dede, nie jestem dobry w elektronice. Kolega "szkuba" dostrzegł problem, że sygnał prądowy z tensometru może być za słaby na dwa sterowniki i może ulegać zakłóceniom. Dlatego pokazałem sposób ewentualnego rozwiązania z powielaczem sygnału. Natomiast interfejs to zwykła kostka, która połączy odpowiednie przewody z obu sterowników i da wyprowadzenie na jeden przewód z wtyczką do wyświetlacza. Jeżeli uważasz, że sygnał z tensometru i czujnika PAS, które są podawane do sterownika zintegrowanego z silnikiem centralnym TSDZ obsłuży też sterownik od TSDZ dla silnika piasty, to układ wydaje się prosty.
download/file.php?mode=view&id=21585
Załączniki
sterownik TSDZ.jpg
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Aloles pisze:
27 gru 2023, 12:19
Dzięki Dede, nie jestem dobry w elektronice. Kolega "szkuba" dostrzegł problem, że sygnał prądowy z tensometru może być za słaby na dwa sterowniki i może ulegać zakłóceniom
Czujnik jest podatny na zakłócenia jak inne też czujniki jak halla.
Pierwszej kolejności uziemić ramę z minusem z akumulatora.
Drugiej kolejności zastosować kabel z ekranem i uziemić ekran.
Po trzecie można zastosować filtr postaci kondesatora pojemność dobrać według testów.

Dla czego uziemił ramę bo miałem przypadki zakłócenia z powodu bez uziemienia ramy zakłócenia były z powodu pola magnetycznego i przebiciem silnika prądu na ramę lub przez wodę.

Mało kto uziemia ramę ale polecam czasem idzie się zdziwić i polecam uziemić przez bezpiecznik 1A lub mniejszy jak zrobisz zwarcie do ramy lub silnik dostanie przebicia to jedynie wypali bezpiecznik a nie instalacja elektryczna.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Ciekawa sprawa z tym 'uziemieniem', w sumie w samochodzie minus siedzi na całej budzi i nie ma z tym żadnego problemu...
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

mitusm pisze:
27 gru 2023, 16:45
Ciekawa sprawa z tym 'uziemieniem', w sumie w samochodzie minus siedzi na całej budzi i nie ma z tym żadnego problemu...
w normalnym aucie masz max 12v w falkonach nawet 96v ... spora różnica
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

pxl666 pisze:
27 gru 2023, 16:50
mitusm pisze:
27 gru 2023, 16:45
Ciekawa sprawa z tym 'uziemieniem', w sumie w samochodzie minus siedzi na całej budzi i nie ma z tym żadnego problemu...
w normalnym aucie masz max 12v w falkonach nawet 96v ... spora różnica
13s jeszcze akceptowalne :)
A wracając do tematu trzeba puścić na próbę sygnał z czujnika tenso na 2 sterowniki i sprawdzić czy będzie działać.
W sterownikach KT nie ma z tym problemu.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Dede pisze:
27 gru 2023, 10:56


Ja u siebie mam opony 4,8cala szerokość opony to 12cm i połączenie dwóch silnikach jest mega przyczepność i podjazdach nie ma problemu. Niestety ale to nie rower do skakania i wyczynowych atrakcji więc to inna bajka i inna jazda takim rowerem i bez sensu porównywać do rowerów wyczynowych zjazdowych lub szosowych bo żadnych tych kategorii nie zaliczać nie możemy.

[/quote]

Po za specyficznymi warunkami FAT-bike jak dla mnie dziwna moda na wygląd roweru. Rozumiem ktoś mieszka na plaży, ale na co dzień mamy ogromne opory toczenia, powietrza i zbędna masa, zwłaszcza nieresorowana. Jechałem sprzętami które miały ok 1000W to niestety muliły jak 300W 'zwykły' rower.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

mitusm pisze:
27 gru 2023, 17:18
Po za specyficznymi warunkami FAT-bike jak dla mnie dziwna moda na wygląd roweru. Rozumiem ktoś mieszka na plaży, ale na co dzień mamy ogromne opory toczenia, powietrza i zbędna masa, zwłaszcza nieresorowana. Jechałem sprzętami które miały ok 1000W to niestety muliły jak 300W 'zwykły' rower.
Faktycznie wygląd tez mi nie pasuje i nie podoba mi się rowerów fatbike ale nie zbudowałem fatbike z powodu wyglądu.
Na lato to mam evspark 18kw coś jak elektryczny motor ale zimą na oponach moto jest to pojazd niebezpieczny i opona nie ma przyczepności na śniegu.
Fatbike na dwóch silnikach warunkach zimowych wygrywa terenie pod względem przyczepności i bezpieczeństwa od pojazdów jak falcony evspark czy surrona i kończąc na e-rowerach fabrycznych.
1000W dla fatbike to za mało żeby się cieszyć ja mam 3000W i nie zamula na prostej ani w górach.
3000W to nie za dużo ani nie za mało wystarczy na wszystkie warunki terenowe.
Teraz chce wjechać zimą na skrzyczne w górach fatbike na warunki zimowe na dwóch silnikach jest idealnym pojazdem pod tym względem.
W górach zimowych porach byłem kilka razy i dla tego zbudowałem fatbike na dwóch silnikach do tego konkretnego celu.
Ale jak ktoś liczy opory i wszystko jemu nie pasuje i liczy wagę sprych to niech nie robi takiego pojazdu bo taki pojazd to nie dla niego, to jest pojazd dla nie licznych osób co mogą wykorzystać takie konstrukcje zimowych porach lub na plaży nad morzem.
Okresie letnim i użytkowanie jak normalny rower napęd na dwa koła jest bez sensu.
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: szkuba »

Dede pisze:
27 gru 2023, 13:17
.....
Czujnik jest podatny na zakłócenia jak inne też czujniki jak halla.
Pierwszej kolejności uziemić ramę z minusem z akumulatora.
Drugiej kolejności zastosować kabel z ekranem i uziemić ekran.
Po trzecie można zastosować filtr postaci kondesatora pojemność dobrać według testów.

Dla czego uziemił ramę bo miałem przypadki zakłócenia z powodu bez uziemienia ramy zakłócenia były z powodu pola magnetycznego i przebiciem silnika prądu na ramę lub przez wodę.

Mało kto uziemia ramę ale polecam czasem idzie się zdziwić i polecam uziemić przez bezpiecznik 1A lub mniejszy jak zrobisz zwarcie do ramy lub silnik dostanie przebicia to jedynie wypali bezpiecznik a nie instalacja elektryczna.
ciekawa kwestia z tym uziemieniem może się przydać przy instalacjach z tenso które niestety są dość wrażliwe na zakłocenia. Być może weszła jeszcze kwestii pętli masy? np jeśli masz jeden czujnik PAS to zasilanie i GND masz od prowadzone od jednego czy z obu sterowników? :
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3665015.html
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: szkuba »

Aloles pisze:
27 gru 2023, 12:19
[....]
Dzięki Dede, nie jestem dobry w elektronice. Kolega "szkuba" dostrzegł problem, że sygnał prądowy z tensometru może być za słaby na dwa sterowniki i może ulegać zakłóceniom. Dlatego pokazałem sposób ewentualnego rozwiązania z powielaczem sygnału. Natomiast interfejs to zwykła kostka, która połączy odpowiednie przewody z obu sterowników i da wyprowadzenie na jeden przewód z wtyczką do wyświetlacza. Jeżeli uważasz, że sygnał z tensometru i czujnika PAS, które są podawane do sterownika zintegrowanego z silnikiem centralnym TSDZ obsłuży też sterownik od TSDZ dla silnika piasty, to układ wydaje się prosty.
download/file.php?mode=view&id=21585
Jeżeli czujnik zwraca sygnał prądowo to podłączając dwa sterowniki do niego sygnał ulegnie rozdzieleniu na dwa sterowniki, w idealnym przypadku prądy po równo podzielone na dwa ale w praktyce to nie wiadomo.. wynika to z tego że te same dwa przewody zarówno zasilają jak i odczytują wartość nacisku. Dodatkowo podłączenie dwóch obwodów zasilających równolegle to zawsze jakieś kłopoty a tutaj zasilanie jest napięciem zmiennym.



Jak dla mnie więc misja prawie niemożliwa do zrealizowania. Dlatego proponuję:
a) wpięcie w obwód tensometru jakiegoś małego nieobciążającego wtórnika prądowego i wysterowanie nim portu tensometru w drugim sterowniku - byłby to i tak spory eksperyment - nie wiadomo jak się zachowa drugi sterownik .
b) pójście po bandzie i zrobienie układu jak poniżej korzystając z bocznika takiego samego typu jak w MPe (np. na układzie ACS770) który zwraca napięcie proporcjonalne do przepływającego przezeń prądu, zalety:
-układ jest bardzo prosty - odpada kwestia podłączanie czujników do drugiego sterownika oraz rozwiązywanie problemów których jeszcze nikt wcześniej nie rozwiązywał.
-wystarczy jeden LCD, drugi sterownik replikuje moc pierwszego, można drugi sterownik nieco skręcić w dół z mocą tuningując ustawienia w OSF
-pomiędzy sterownikami docelowo da się wpiąć jakiś akcelerometr (ale to już moja fantazja ;))
połączenie AWD 2xTSDZ2.png
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

szkuba pisze:
27 gru 2023, 20:11
ciekawa kwestia z tym uziemieniem może się przydać przy instalacjach z tenso które niestety są dość wrażliwe na zakłocenia. Być może weszła jeszcze kwestii pętli masy? np jeśli masz jeden czujnik PAS to zasilanie i GND masz od prowadzone od jednego czy z obu sterowników? :
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3665015.html
Manetka i pas mają zasilanie z dwóch sterowników u mnie tylko ze dwa zasilania idą przez diody więc sterowniki mają separację zasilania i na wzajem nie zakłócają.
Dla czego zrobiłem przez diody i dwa zasilania bo posiadam przyciski mogę załączać i wyłączyć napęd przedni jak i tylny niezależnie który sterownik będzie miał zasilanie to i tak manetka i PAS będzie działać.
Minus jest spólny jak i sygnał z manetki i PAS.
Rama tylko podłączona do minusa ale sama rama nie ma podłączonych przewodów tylko uzymienie.
Później schemat uproszczony mojej instalacji.

Taka ciekawostka po wyłączeniu LCD a zostawienie załączonych sterowników to sterowników przechodzi w tryb bez LCD i działa jak zaprogramowałem przez komputer. Załączenie LCD to sterownik przechodzi w tryb ustawieniami według LCD. Jeśli przypadkiem będę miał usterkę LCD to mogę jechać dalej nie zależnie czy działa LCD. Tak samo jeśli jeden napęd będę miał uszkodzony mogę go wyłączyć i jechać dalej na jednym silniku nie zależnie który się popsuł czy przedni albo tylny napęd bo manetka gazu i PAS są niezależnie zasilane z obu sterowników.
Załączniki
dwa sterowniki .jpg
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Wspólny pas i manetka już dawno sprawdzone i system się sprawdza.
U siebie dorzuciłem malutki KT lcd4 do obsługi przodu, gdzie na bieżąco można regulować moc i parametry.
Załączniki
PXL_20231228_064644115.PORTRAIT_copy_1767x1331.jpg
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: szkuba »

Dede pisze:
28 gru 2023, 0:40
szkuba pisze:
27 gru 2023, 20:11
ciekawa kwestia z tym uziemieniem może się przydać przy instalacjach z tenso które niestety są dość wrażliwe na zakłocenia. Być może weszła jeszcze kwestii pętli masy? np jeśli masz jeden czujnik PAS to zasilanie i GND masz od prowadzone od jednego czy z obu sterowników? :
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3665015.html
Manetka i pas mają zasilanie z dwóch sterowników u mnie tylko ze dwa zasilania idą przez diody więc sterowniki mają separację zasilania i na wzajem nie zakłócają.
Dla czego zrobiłem przez diody i dwa zasilania bo posiadam przyciski mogę załączać i wyłączyć napęd przedni jak i tylny niezależnie który sterownik będzie miał zasilanie to i tak manetka i PAS będzie działać.
Minus jest spólny jak i sygnał z manetki i PAS.
Rama tylko podłączona do minusa ale sama rama nie ma podłączonych przewodów tylko uzymienie.
Później schemat uproszczony mojej instalacji.

Taka ciekawostka po wyłączeniu LCD a zostawienie załączonych sterowników to sterowników przechodzi w tryb bez LCD i działa jak zaprogramowałem przez komputer. Załączenie LCD to sterownik przechodzi w tryb ustawieniami według LCD. Jeśli przypadkiem będę miał usterkę LCD to mogę jechać dalej nie zależnie czy działa LCD. Tak samo jeśli jeden napęd będę miał uszkodzony mogę go wyłączyć i jechać dalej na jednym silniku nie zależnie który się popsuł czy przedni albo tylny napęd bo manetka gazu i PAS są niezależnie zasilane z obu sterowników.
ok czaję,
- zasilanie, ok przez diodki - z ciekawości N1 czy schotkiego?
- GND nie potrzeba ciągnąć z obu sterowników , masa jak sam zauważysz jest ciągle obecna niezależnie czy sterownik działa czy nie, do PASa, manetki i klamek wystarczy jedna żyła masy, a teraz jest niestety kilka pętli masy które mogą ci zbierać zakłócenia.
- LCD - niezły patent - cytując reklamę nie wiedziałem że tak można ;) czyli załączasz sterowniki z LCD a potem możesz sobie wyświetlacz wyłączyć i trzyma ustawienia np. poziomu wspomagania na obu sterownikach ten sam? a jeśli włączysz sterownik bez LCD to ma pełną moc od startu?
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

szkuba pisze:
27 gru 2023, 20:51
Aloles pisze:
27 gru 2023, 12:19
[....]
Dzięki Dede, nie jestem dobry w elektronice. Kolega "szkuba" dostrzegł problem, że sygnał prądowy z tensometru może być za słaby na dwa sterowniki i może ulegać zakłóceniom. Dlatego pokazałem sposób ewentualnego rozwiązania z powielaczem sygnału. Natomiast interfejs to zwykła kostka, która połączy odpowiednie przewody z obu sterowników i da wyprowadzenie na jeden przewód z wtyczką do wyświetlacza. Jeżeli uważasz, że sygnał z tensometru i czujnika PAS, które są podawane do sterownika zintegrowanego z silnikiem centralnym TSDZ obsłuży też sterownik od TSDZ dla silnika piasty, to układ wydaje się prosty.
download/file.php?mode=view&id=21585
Jeżeli czujnik zwraca sygnał prądowo to podłączając dwa sterowniki do niego sygnał ulegnie rozdzieleniu na dwa sterowniki, w idealnym przypadku prądy po równo podzielone na dwa ale w praktyce to nie wiadomo.. wynika to z tego że te same dwa przewody zarówno zasilają jak i odczytują wartość nacisku. Dodatkowo podłączenie dwóch obwodów zasilających równolegle to zawsze jakieś kłopoty a tutaj zasilanie jest napięciem zmiennym.



Jak dla mnie więc misja prawie niemożliwa do zrealizowania. Dlatego proponuję:
a) wpięcie w obwód tensometru jakiegoś małego nieobciążającego wtórnika prądowego i wysterowanie nim portu tensometru w drugim sterowniku - byłby to i tak spory eksperyment - nie wiadomo jak się zachowa drugi sterownik .
b) pójście po bandzie i zrobienie układu jak poniżej korzystając z bocznika takiego samego typu jak w MPe (np. na układzie ACS770) który zwraca napięcie proporcjonalne do przepływającego przezeń prądu, zalety:
-układ jest bardzo prosty - odpada kwestia podłączanie czujników do drugiego sterownika oraz rozwiązywanie problemów których jeszcze nikt wcześniej nie rozwiązywał.
-wystarczy jeden LCD, drugi sterownik replikuje moc pierwszego, można drugi sterownik nieco skręcić w dół z mocą tuningując ustawienia w OSF
-pomiędzy sterownikami docelowo da się wpiąć jakiś akcelerometr (ale to już moja fantazja ;))
połączenie AWD 2xTSDZ2.png
Dziękuję za wsparcie wiedzą i bardzo doceniam, że się nią dzielisz. Sądziłem, że w dobie zaawansowanej elektroniki replikacja sygnału z tensometru nie będzie stanowiła problemu. Jednak tak jak mówisz czeka mnie eksperymentowanie, co nie stanowi problemu ale jest wyzwaniem. Podoba mi się to co zrobili "Mitusm" i "Dede" i mam dla nich wielki szacunek. Mieli swoją wizję sprzętu i ją zrealizowali. Wiem, że nie było to proste i także musieli sporo kombinować. Ich sprzęt jest mocno zinwidualizowany i w tej fazie istnienia trudno jest go polecić większej grupie osób. Projekt, który chciałbym zrealizować także nie jest dla mnie. Parametry TSDZ zaspokajają moje potrzeby, natomiast wady w postaci nieco głośniejszej pracy pod obciążeniem czy większe naprężenia w układzie napędowym nie stanowią dla mnie problemu. Jednak widziałem w wielu miastach takie podjazdy, że mogły by zmęczyć mnie i sprzęt, a co dopiero osoby mniej sprawne ruchowo lub starsze. Dodatkowy silnik w piaście powinien zapewnić lekkość pokonywania wzniesień i większą swobodę w terenie. Dlatego istotna jest swobodna konfiguracja silnika w piaście.
Mój silnik TSDZ ma standardowo 4 stopnie wspomagania: eco, tour, speed, turbo. Stopnie mają przypisane następujące wartości w trybie "Power":
Silnik centralny
stopień wspomagania eco - 40
stopień wspomagania tour - 80
stopień wspomagania speed - 120
stopień wspomagania turbo - 160
Dołożenie silnika przedniego z takim samym sterownikiem pozwoli na jego łatwą konfigurację za pomocą tego samego OSF. Dodatkowo zmniejszając odciążenia na silniku centralnym i w układzie napędowym:
silnik centralny______________________ silnik w piaście
eco - 30 _____________________________ eco - 10
tour - 50_____________________________ tour - 30
speed - 80___________________________ speed - 40
turbo - 110___________________________ turbo - 50
Poza tym chciałbym spróbować udoskonalić swój rower, bo taka jest natura człowieka. Pomysł z wtórnikiem jest prostszy i jak się uda to pozwali na konfigurowanie sterownika FWD, co jest bardzo istotne. Byłbym wdzięczy gdybyś powiedział, co może pójść nie tak podczas prób i jakie mogą być konsekwencje dla tensometru.
Ps. Prototyp Yamahy jest bardzo ładny. Piękna rama (ciekawe czy alu.) i łatwo będzie można zastosować w niej piastę planetarną i pasek Gates'a.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
26 gru 2023, 18:24
Aloles pisze:
26 gru 2023, 17:30
Oba silniki mają różną konstrukcję więc prawdopodobnie wartości wspomagania dla silnika w piaście będą inne ale zostaną dobrane tak, aby mniej więcej im odpowiadały.
To nie konstrukcja silników HUB jest problemem. Problemem jest to że HUB ma stałe przełożenie/Nm, a MID ma przełożenie/Nm zmienne. Tak jak pisałem wcześniej, tylko przy jednym przełożeniu MID'a, nastawione wartości będą OK. Każde inne przełożenie (większe/mniejsze) zmieni na każdym kole te wspomagania (zmniejszy/zwiększy)
Aloles pisze:
26 gru 2023, 17:30
Stopnie wspomagania wybieram na wyświetlaczu. Natomiast wartości na poszczególnych stopniach ustawiam w sterowniku standardowo za pomocą laptopa wpiętego zamiast czujnika prędkości. Dlatego mając dwa takie same sterowniki będę mógł przypisać różne wartości wspomagania dla tych samych stopni wspomagania dla obu silników.
Nie mam TSDZ więc nie powiem Ci na ile nastawy wyświetlacza będą ingerować w nastawy sterownika. Przy jednym sterowniku nie masz problemu. Jednak przy dwóch sterownikach może być różnie, bo zapewne będziesz musiał podpiąć czujnik prędkości do obu sterowników. Pytanie co się będzie działo gdy jedno koło będzie "kręciło", a drugie "stało", na które parametry zareagują oba sterowniki. Podobne pytanie będzie gdy zastosujesz dwa czujniki prędkości (na obu kołach/silnikach).
Aloles pisze:
26 gru 2023, 17:30
Tylko czy silnik piasty będzie poprawnie współpracował z sygnałami generowanymi przez sterownik od TSDZ? Np. taki silnik: https://pl.aliexpress.com/item/10050035 ... pt=glo2pol
Zacznijmy od tego że opis do silnika jest bardzo "enigmatyczny".
Mamy , silnik 36 V / 350 wat, przełożenie 12.6, RPM 201, 260, 328.
To w zasadzie wskazuje że jest to silnik 36 V, 260 RPM, który zasilany z 24V da 201 RPM, a zasilany z 48 V, da 320 RPM.
Przy 24 V "wewnętrzny" silnik ma 2500 RPM, przy 36 V ma 3200 RPM, przy 48 V ma 4300 RPM.
Sterownik TSDZ2 ma przy 90 RPM korby - 3700 RPM, przy 120 RPM korby - 4900 RPM, więc przy napięciu 36/48 V sterownik TSDZ powinien dać sobie radę z silnikiem. Ale czy tak będzie to sprawdzisz Sam, ja nie sprawdzałem.
"Jednak przy dwóch sterownikach może być różnie, bo zapewne będziesz musiał podpiąć czujnik prędkości do obu sterowników. Pytanie co się będzie działo gdy jedno koło będzie "kręciło", a drugie "stało", na które parametry zareagują oba sterowniki. Podobne pytanie będzie gdy zastosujesz dwa czujniki prędkości (na obu kołach/silnikach)."
Oba czujniki mogą być na tym samym kole i oba mogę czytać z jednego tego samego magnesu lub z 4 magnesów.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4997
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Aloles pisze:
28 gru 2023, 20:37
Oba czujniki mogą być na tym samym kole i oba mogę czytać z jednego tego samego magnesu lub z 4 magnesów.
Widzę że nie zrozumiałeś w czym rzecz. Sterowniki, z którymi miałem do czynienia, reagują na nagłe zmiany obrotów silnika/koła/tarczy PAS, np. wyłączając się. Pytanie co się będzie dziać w Twoim przypadku przy dwóch silnikach.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

strasznie kombinujesz . nie zeby to mogło być ciekawe ale imho za dużo czarowania . spoko się toto oglada ale biorąc pod uwagę ile śniegu jest w pl ostatnio to taka zabawa dla samej zabawy w budowanie . a jakbyś chciał ciachnąć trip zimowy w wyższych górach noto musisz brac pod uwagę ok 20 30km trip i z mieleniem kołami w kopnym śniegu to niewiem nawet czy bateria z falkona wystarczy
ODPOWIEDZ