Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Aloes popełnia dwa błędy w swoich założeniach/pomyśle.
Pierwszy błąd, to rzekome zmniejszenie obciążenia i zwiększenie niezawodności roweru/silników. Równie dobrze może zmniejszyć poziom wspomagania, i kosztem mocy/prędkości wyjdzie na to samo.
Drugi błąd, to próba dorównania w warunkach amatorskich możliwościom dużych firm e-bike.
Niemniej jednak kibicuję pomysłowi, bo mimo wszystko pomysł rozszerza użytkowe wykorzystanie roweru, nawet jeżeli jest to niszowe zapotrzebowanie.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Aloles pisze:
28 gru 2023, 20:37
"Jednak przy dwóch sterownikach może być różnie, bo zapewne będziesz musiał podpiąć czujnik prędkości do obu sterowników. Pytanie co się będzie działo gdy jedno koło będzie "kręciło", a drugie "stało", na które parametry zareagują oba sterowniki. Podobne pytanie będzie gdy zastosujesz dwa czujniki prędkości (na obu kołach/silnikach)."
Oba czujniki mogą być na tym samym kole i oba mogę czytać z jednego tego samego magnesu lub z 4 magnesów.
Z tych sterowników co miałem odczyty sensora prędkości koła to tylko informacje jaką prędkością jedziesz na wyświetlaczu LCD.
Dla czego jest przewód do czujnika prędkości bo mamy silnik przekładniowy dla silników bez przekładni to czujnik prędkości bierze z czujników halla.
Dla silników przekładniowych musi być dodatkowy przewód czujnika prędkości żeby odczytywać prawidłową prędkość pojazdu i wyświetlany na LCD.
Ogólnie pojazdach gdzie nie mamy wyświetlacza to nie musimy podłączać czujnika prędkości.

Więc odpowiedź co się stanie jak jedno koło stanie a drugie będzie się kręcić to nic nie stanie bo sensor prędkości zewnętrzny nie bierze to pod uwagę działaniu sterowników.

Tym projekcie to sterowniku 1 bym podłączył czujnik prędkości żeby prawidłową prędkość pokazywał na LCD, Drugi sterownik nie podłączamy czujnika prędkości bo drugi sterownik nie komunikuje z wyświetlaczem tylko odbiera RX nie nadaje TX do sterownika

Dla czego drugi sterownik nie może być podłączone TX bo nie może być dwóch nadajników TX na jednym kablu.
Może być tylko jeden nadajnik TX ale może być kilka odbiorników RX dla tego wyświetlacz może nadawać do dwóch sterowników lub nawet więcej jeśli ktoś by chciał napęd na 4 koła na czterech sterownikach.

Sterownik ma swoje zabezpieczenia na czujnikach halach i jeśli silnik jest zablokowany i wykazuje ze silnik się nie kręci to załączy zabezpieczenia zależy od sterownika jakie ma zabezpieczenia.

Jeśli mamy dwa sterowniki i każdy ma swój silnik i komplet halla więc każdy sterownik dobiera zabezpieczenia do danego silnika i obrotów więc każdy ma nie zależy system zabezpieczenia i działania.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

szkuba pisze:
27 gru 2023, 20:51
Jeżeli czujnik zwraca sygnał prądowo to podłączając dwa sterowniki do niego sygnał ulegnie rozdzieleniu na dwa sterowniki, w idealnym przypadku prądy po równo podzielone na dwa ale w praktyce to nie wiadomo..



Jak dla mnie więc misja prawie niemożliwa do zrealizowania.
Na to wygląda że czujnik nacisku nie jest napięciowy jak wszędzie innych pojazdach tylko prądowo impulsowego bo czujnik jest bezprzewodowy więc inny standardem w tym problem.

Jeśli ten silnik TSDZ2 miałby czujnik nacisku napięciowy to nie było by problemu dzieleniem sygnału, TSDZ2 nie ma czujnika nacisku napięciowy z tego co widzę na internecie bo osobiście nie posiadam takiego zestawu to widzę że sprawa nie będzie taka prosta do dzielenia na dwa sterowniki.

Pierwszej kolejności bym sprawdził na oscyloskopie na jakim częstotliwości pracuje impulsowo cewka czujnika nacisku i jaki prąd impulsowo występuje.

Jeśli będziemy wiedzieć jakie napięcia impulsowo pracuje i jakie częstotliwości i jaki prąd płynie impulsach to wtedy można coś dobrać jak ten sygnał podzielić na dwa sterowniki podzielić ten sygnał.


Moja teoria to czujnik pracuje impulsowo bo jest cewka indukcyjna, cewka bez obciążenia generuje mały prąd, czujnik obciążony cewkę obciąża i sterownik widzi większy prąd impulsowo.

Teraz pytanie jaki prąd impulsowo występuj i jaka częstotliwością pracuje i jaki przetwornik zastosować żeby skopiować sygnał.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Dede pisze:
28 gru 2023, 22:33
Z tych sterowników co miałem odczyty sensora prędkości koła to tylko informacje jaką prędkością jedziesz na wyświetlaczu LCD.
Więc odpowiedź co się stanie jak jedno koło stanie a drugie będzie się kręcić to nic nie stanie bo sensor prędkości zewnętrzny nie bierze to pod uwagę działaniu sterowników.
Nie wiem jak jest w sterowniku TSDZ, ale w Bafangu BBSxx jak tylko lekko cofniesz koło masz "błąd 21". W sterowniku KU65 jak wpadałem w dziurę, przeskakiwałem gałąź, też natychmiast miałem wyłączony silnik, mimo że nie było czujnika prędkości, tak że byłbym ostrożny w tym jak zachowa się czujnik prędkości.
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

tkoko pisze:
29 gru 2023, 13:24
Dede pisze:
28 gru 2023, 22:33
Z tych sterowników co miałem odczyty sensora prędkości koła to tylko informacje jaką prędkością jedziesz na wyświetlaczu LCD.
Więc odpowiedź co się stanie jak jedno koło stanie a drugie będzie się kręcić to nic nie stanie bo sensor prędkości zewnętrzny nie bierze to pod uwagę działaniu sterowników.
Nie wiem jak jest w sterowniku TSDZ, ale w Bafangu BBSxx jak tylko lekko cofniesz koło masz "błąd 21". W sterowniku KU65 jak wpadałem w dziurę, przeskakiwałem gałąź, też natychmiast miałem wyłączony silnik, mimo że nie było czujnika prędkości, tak że byłbym ostrożny w tym jak zachowa się czujnik prędkości.
Czujnik prędkości tylko ma zadanie pokazywać jaka prędkością jedziesz na LCD może być nie podłączony jak sam piszesz ze mimo nie miałeś czujnika prędkości.
Czujnik prędkości nic nie ma wspólnego z wyłączeniem napędu bo to inne czujniki to powodują.

Za odłączeniu napędu to może być spowodowane z czujnika prądu nagły spadek prądu i wyłączy napęd lub zbytnio obciążony napęd i czujnik prądu wykazywał zbyt obciążony silnik i wyłączy. Dodadek też są zabezpieczenia na czujnikach halach.

Czujnik prądu i czujniki halla każdy sterownik prądu posiada i nie są dzielone te sygnały na inne sterowniki więc jeśli chodzi o zabezpieczenia to każdy sterownik ma własne zabezpieczenia i nie są dzielone.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Przecież łatwo sprawdzić jak zachowa się TSDZ bez podłączonego czujnika prędkości. Wystarczy odłączyć czujnik i sprawdzić jak zachowa się sterownik/rower. Swojego BBS'a sprawdzę jak poskładam koło.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

tkoko pisze:
29 gru 2023, 15:09
Przecież łatwo sprawdzić jak zachowa się TSDZ bez podłączonego czujnika prędkości. Wystarczy odłączyć czujnik i sprawdzić jak zachowa się sterownik/rower. Swojego BBS'a sprawdzę jak poskładam koło.
ma osf od razu wywala błąd. co prawda można to obejść i może pracować z błędem ale jednak normalnie wywala błąd i nie podaje mocy
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
28 gru 2023, 22:32
Aloes popełnia dwa błędy w swoich założeniach/pomyśle.
Pierwszy błąd, to rzekome zmniejszenie obciążenia i zwiększenie niezawodności roweru/silników. Równie dobrze może zmniejszyć poziom wspomagania, i kosztem mocy/prędkości wyjdzie na to samo.
Drugi błąd, to próba dorównania w warunkach amatorskich możliwościom dużych firm e-bike.
Niemniej jednak kibicuję pomysłowi, bo mimo wszystko pomysł rozszerza użytkowe wykorzystanie roweru, nawet jeżeli jest to niszowe zapotrzebowanie.
Błądzić rzeczą ludzką jest i masz wiele racji w tym co mówisz. Jednak cieszę się, że kibicujesz i wnosisz istotny wkład do tego projektu. "Pierwszy błąd, to rzekome zmniejszenie obciążenia i zwiększenie niezawodności roweru/silników. Równie dobrze może zmniejszyć poziom wspomagania, i kosztem mocy/prędkości wyjdzie na to samo."
Poziom wspomagania na poszczególnych stopniach w trybie "Power" mi odpowiada i nie chcę go zmieniać. W żadnym wypadku nie chcę też zmniejszać mojego zaangażowania w jazdę. Natomiast już kilkakrotnie pokazałem na tym forum jak dodatkowy napęd zmniejsza obciążenie silnika centralnego przy tej samej mocy i wspomaganiu. Dodatkowo, dzięki AWD zwiększy się swoboda poruszania w trudniejszych warunkach tak jak wykazał "Dede"
Projekt tego sprzętu nie dyskwalifikuje normalnego ebika. W takiej postaci jaka wynikła dzięki Wam w tutejszych rozważaniach, to sprzęt może mieć konstrukcję modułową. Mając rower już przekonwertowany lub do konwersji, można będzie w prosty sposób dołożyć moduł ze sterownikiem i kołem zaopatrzonym w silnik.
"Drugi błąd, to próba dorównania w warunkach amatorskich możliwościom dużych firm e-bike."
Jeżeli ta "próba" się powiedzie, to ten sprzęt będzie dużo tańszy, zajedzie dalej i równie przyjemnie jak wiele fabrycznych ebików.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
29 gru 2023, 15:09
Przecież łatwo sprawdzić jak zachowa się TSDZ bez podłączonego czujnika prędkości. Wystarczy odłączyć czujnik i sprawdzić jak zachowa się sterownik/rower. Swojego BBS'a sprawdzę jak poskładam koło.
Odłączę czujnik prędkości i sprawdzę co się dzieje. Kiedyś został przestawiony magnes umieszczony na szprychę i czujnik nie pokazywał prędkości ale wspomaganie było.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
29 gru 2023, 0:19
szkuba pisze:
27 gru 2023, 20:51
Jeżeli czujnik zwraca sygnał prądowo to podłączając dwa sterowniki do niego sygnał ulegnie rozdzieleniu na dwa sterowniki, w idealnym przypadku prądy po równo podzielone na dwa ale w praktyce to nie wiadomo..



Jak dla mnie więc misja prawie niemożliwa do zrealizowania.
Na to wygląda że czujnik nacisku nie jest napięciowy jak wszędzie innych pojazdach tylko prądowo impulsowego bo czujnik jest bezprzewodowy więc inny standardem w tym problem.

Jeśli ten silnik TSDZ2 miałby czujnik nacisku napięciowy to nie było by problemu dzieleniem sygnału, TSDZ2 nie ma czujnika nacisku napięciowy z tego co widzę na internecie bo osobiście nie posiadam takiego zestawu to widzę że sprawa nie będzie taka prosta do dzielenia na dwa sterowniki.

Pierwszej kolejności bym sprawdził na oscyloskopie na jakim częstotliwości pracuje impulsowo cewka czujnika nacisku i jaki prąd impulsowo występuje.

Jeśli będziemy wiedzieć jakie napięcia impulsowo pracuje i jakie częstotliwości i jaki prąd płynie impulsach to wtedy można coś dobrać jak ten sygnał podzielić na dwa sterowniki podzielić ten sygnał.


Moja teoria to czujnik pracuje impulsowo bo jest cewka indukcyjna, cewka bez obciążenia generuje mały prąd, czujnik obciążony cewkę obciąża i sterownik widzi większy prąd impulsowo.

Teraz pytanie jaki prąd impulsowo występuj i jaka częstotliwością pracuje i jaki przetwornik zastosować żeby skopiować sygnał.
Jakiś układ ten sygnał w sterowniku odczytuje, a jeżeli sterowniki są takie same, to dlaczego układ w drugim sterowniku nie może czytać sygnału.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: pxl666 »

pytanie jest czy przy podziale sygnału nie okaże się ze jest za niski poziom sygnału na dwa odbiory . tam jest jakiś układ a nie sam hall wiec może być że nie będzie problemu choć na endlessie ktoś kiedyś pisał o zakłócaniu sygnału z czujnika przewodami zasilania - niewiem ile w tym prawdy
Dede
Forumowicz
Posty: 2089
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Dede »

Są dwa rodzaje nacisku na pedały w tym problem należy odróżnić te dwa rodzaje, na początku myślałem że jest to czujnik napięciowy ale okazało się że prądowy, dla tego zmieniłem zdanie że prądowy bedzie problem podzielić na dwa sterowniki.

Pierwszy model czujnika nacisku to napięciowy gdzie jest zasilanie i sygnał zwrotny napięciowy od 1,5V do 3V taki sygnał napięciowy można filtrować i podzielić na dwa sterowniki dla tego internecie są opisy o dodawanie kondesatorów do filtrowania sygnału zasilania jak i sygnału zwrotnego i pomaga na zakłocenia.

Drugi rodzaj czujnika nacisku to brak zasilania stałego bo są tylko dwa przewody podłączone bezpośrednio do cewki i pracuje impulsowo prądowo bezprzewodowo i nie znamy jaki prąd impulsowo działa brak informacji. Problem polega że sterownik wysyła impulsy do cewki i jeśli podłączamy dwa sterowniki do cewki będę dublowane sygnały do cewki i na wzajem będę się przeszkadzać działaniu.

Żeby coś więcej powiedzieć to należy sprawdzić oscyloskopie sygnał jaki generuje sprawny system nacisku jaki jest TSDZ.

Edit
Znalazłem coś
https://opensourceebikefirmware.bitbuck ... oller.html

Sygnał jest impulsowo

Sygnał czujnika momentu obrotowego jest mierzony na kanale 3 przetwornika ADC. Istnieje specjalny obwód wzbudzający cewkę pierwotną czujnika momentu obrotowego, który potrzebuje sygnału impulsowego generowanego na PD3 i mającego okres 20 us i 2 us ton:
Obrazek

Jeśli jest generator na układzie XL7005A Step Down sterowniku to dwa sterowniki nie mogą być podłączone bo będą dwa generatory do jednej cewki.

Żeby podzielić sygnał to najlepiej wyprowadzić sygnał za przetwornikiem ADC sygnału co idzie już do procesora sygnał przetworzony na analogowy napięciowy, dołożyć kabel ekranowany i przeciągnąć do drugiego sterownika ten sygnał, omijając przetwornik ADC drugim sterowniku.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

szkuba pisze:
27 gru 2023, 20:51
Aloles pisze:
27 gru 2023, 12:19
[....]
Dzięki Dede, nie jestem dobry w elektronice. Kolega "szkuba" dostrzegł problem, że sygnał prądowy z tensometru może być za słaby na dwa sterowniki i może ulegać zakłóceniom. Dlatego pokazałem sposób ewentualnego rozwiązania z powielaczem sygnału. Natomiast interfejs to zwykła kostka, która połączy odpowiednie przewody z obu sterowników i da wyprowadzenie na jeden przewód z wtyczką do wyświetlacza. Jeżeli uważasz, że sygnał z tensometru i czujnika PAS, które są podawane do sterownika zintegrowanego z silnikiem centralnym TSDZ obsłuży też sterownik od TSDZ dla silnika piasty, to układ wydaje się prosty.
download/file.php?mode=view&id=21585
Jeżeli czujnik zwraca sygnał prądowo to podłączając dwa sterowniki do niego sygnał ulegnie rozdzieleniu na dwa sterowniki, w idealnym przypadku prądy po równo podzielone na dwa ale w praktyce to nie wiadomo.. wynika to z tego że te same dwa przewody zarówno zasilają jak i odczytują wartość nacisku. Dodatkowo podłączenie dwóch obwodów zasilających równolegle to zawsze jakieś kłopoty a tutaj zasilanie jest napięciem zmiennym.



Jak dla mnie więc misja prawie niemożliwa do zrealizowania. Dlatego proponuję:
a) wpięcie w obwód tensometru jakiegoś małego nieobciążającego wtórnika prądowego i wysterowanie nim portu tensometru w drugim sterowniku - byłby to i tak spory eksperyment - nie wiadomo jak się zachowa drugi sterownik .
b) pójście po bandzie i zrobienie układu jak poniżej korzystając z bocznika takiego samego typu jak w MPe (np. na układzie ACS770) który zwraca napięcie proporcjonalne do przepływającego przezeń prądu, zalety:
-układ jest bardzo prosty - odpada kwestia podłączanie czujników do drugiego sterownika oraz rozwiązywanie problemów których jeszcze nikt wcześniej nie rozwiązywał.
-wystarczy jeden LCD, drugi sterownik replikuje moc pierwszego, można drugi sterownik nieco skręcić w dół z mocą tuningując ustawienia w OSF
-pomiędzy sterownikami docelowo da się wpiąć jakiś akcelerometr (ale to już moja fantazja ;))
połączenie AWD 2xTSDZ2.png
Jeżeli misja się nie powiedzie, to pozostanie użyć sterownik oparty o czujnik kadencji i dwa wyświetlacze do określania stopnia wspomagania. Trochę to nie eleganckie. Chyba, że sterownik TSDZ od silnika w piaście obsłuży czujnik kadencji zamontowany przy lewej stronie suportu. Jest w tym sterowniku jakby wyprowadzenie, a nawet oznaczenie jako Pas. Proszę o komentarz
.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

Dede pisze:
29 gru 2023, 19:46
Są dwa rodzaje nacisku na pedały w tym problem należy odróżnić te dwa rodzaje, na początku myślałem że jest to czujnik napięciowy ale okazało się że prądowy, dla tego zmieniłem zdanie że prądowy bedzie problem podzielić na dwa sterowniki.

Pierwszy model czujnika nacisku to napięciowy gdzie jest zasilanie i sygnał zwrotny napięciowy od 1,5V do 3V taki sygnał napięciowy można filtrować i podzielić na dwa sterowniki dla tego internecie są opisy o dodawanie kondesatorów do filtrowania sygnału zasilania jak i sygnału zwrotnego i pomaga na zakłocenia.

Drugi rodzaj czujnika nacisku to brak zasilania stałego bo są tylko dwa przewody podłączone bezpośrednio do cewki i pracuje impulsowo prądowo bezprzewodowo i nie znamy jaki prąd impulsowo działa brak informacji. Problem polega że sterownik wysyła impulsy do cewki i jeśli podłączamy dwa sterowniki do cewki będę dublowane sygnały do cewki i na wzajem będę się przeszkadzać działaniu.

Żeby coś więcej powiedzieć to należy sprawdzić oscyloskopie sygnał jaki generuje sprawny system nacisku jaki jest TSDZ.

Edit
Znalazłem coś
https://opensourceebikefirmware.bitbuck ... oller.html

Sygnał jest impulsowo

Sygnał czujnika momentu obrotowego jest mierzony na kanale 3 przetwornika ADC. Istnieje specjalny obwód wzbudzający cewkę pierwotną czujnika momentu obrotowego, który potrzebuje sygnału impulsowego generowanego na PD3 i mającego okres 20 us i 2 us ton:
Obrazek

Jeśli jest generator na układzie XL7005A Step Down sterowniku to dwa sterowniki nie mogą być podłączone bo będą dwa generatory do jednej cewki.

Żeby podzielić sygnał to najlepiej wyprowadzić sygnał za przetwornikiem ADC sygnału co idzie już do procesora sygnał przetworzony na analogowy napięciowy, dołożyć kabel ekranowany i przeciągnąć do drugiego sterownika ten sygnał, omijając przetwornik ADC drugim sterowniku.
Bardzo dziękuję Dede jestem pod wrażeniem twojej wiedzy i pomysłowości. Powiedz czy do powielenia sygnału można zastosować powielacz częstotliwości np. https://labor-automatyka.pl/pl/110-powi ... iwosci-pwm
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

Aloles pisze:
30 gru 2023, 22:46
Jeżeli misja się nie powiedzie, to pozostanie użyć sterownik oparty o czujnik kadencji i dwa wyświetlacze do określania stopnia wspomagania. Trochę to nie eleganckie. Chyba, że sterownik TSDZ od silnika w piaście obsłuży czujnik kadencji zamontowany przy lewej stronie suportu. Jest w tym sterowniku jakby wyprowadzenie, a nawet oznaczenie jako Pas. Proszę o komentarz
Jeżeli "misja się nie powiedzie" a pozostaniesz przy dwóch silnikach, to po pierwsze; wystarczy Ci zwykły włącznik do włączania silnika na PAS. Jak już wcześniej wspominałem, dodatkowy silnik jest potrzebny tylko do zwiększenia mocy w trudnym terenie. Przy normalnej jeździe w dowolnym trybie, jest tylko "kowadłem" jak wskazują inni forumowicze.
Po drugie; skoro, jak mniemam", założysz silnik wolnoobrotowy (200 - 260 RPM), to czy na tym silniku będzie 10 czy 100% mocy, i tak nie ma to większego znaczenia, bo jego prędkość na kole i tak będzie mniejsza niż z MID'a,
Po trzecie; silniki elektryczne przy tak małej mocy, dostosują swoje obroty i moce do aktualnej sytuacji/obciążenia. Jedynie w momencie zerwania przyczepności "będą żyły własnym życiem".
Tak jak napisałem na początku, złóż najpierw testowy układ z dodatkowym sterownikiem TSDZ i silnikiem HUB, i sprawdź czy tensometr przy wyłączonym sterowniku MID"a, uruchomi sterownik z HUBem (wyświetlacz podłączony do sterownika HUB). Sprawdź czy bez wyświetlacza po zwarciu w złączu "+" baterii z "Vin" da się uruchomić silnik. Jeżeli silnik HUB'a uruchamia się zarówno z LCD i bez, włącz MID'a na LCD, załącz sterownik HUB'a (zewrzyj "+" i "Vin") dostaniesz odpowiedź czy jeden tensometr obsłuży dwa sterowniki.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

tkoko pisze:
31 gru 2023, 8:06
Aloles pisze:
30 gru 2023, 22:46
Jeżeli misja się nie powiedzie, to pozostanie użyć sterownik oparty o czujnik kadencji i dwa wyświetlacze do określania stopnia wspomagania. Trochę to nie eleganckie. Chyba, że sterownik TSDZ od silnika w piaście obsłuży czujnik kadencji zamontowany przy lewej stronie suportu. Jest w tym sterowniku jakby wyprowadzenie, a nawet oznaczenie jako Pas. Proszę o komentarz
Jeżeli "misja się nie powiedzie" a pozostaniesz przy dwóch silnikach, to po pierwsze; wystarczy Ci zwykły włącznik do włączania silnika na PAS. Jak już wcześniej wspominałem, dodatkowy silnik jest potrzebny tylko do zwiększenia mocy w trudnym terenie. Przy normalnej jeździe w dowolnym trybie, jest tylko "kowadłem" jak wskazują inni forumowicze.
Po drugie; skoro, jak mniemam", założysz silnik wolnoobrotowy (200 - 260 RPM), to czy na tym silniku będzie 10 czy 100% mocy, i tak nie ma to większego znaczenia, bo jego prędkość na kole i tak będzie mniejsza niż z MID'a,
Po trzecie; silniki elektryczne przy tak małej mocy, dostosują swoje obroty i moce do aktualnej sytuacji/obciążenia. Jedynie w momencie zerwania przyczepności "będą żyły własnym życiem".
Tak jak napisałem na początku, złóż najpierw testowy układ z dodatkowym sterownikiem TSDZ i silnikiem HUB, i sprawdź czy tensometr przy wyłączonym sterowniku MID"a, uruchomi sterownik z HUBem (wyświetlacz podłączony do sterownika HUB). Sprawdź czy bez wyświetlacza po zwarciu w złączu "+" baterii z "Vin" da się uruchomić silnik. Jeżeli silnik HUB'a uruchamia się zarówno z LCD i bez, włącz MID'a na LCD, załącz sterownik HUB'a (zewrzyj "+" i "Vin") dostaniesz odpowiedź czy jeden tensometr obsłuży dwa sterowniki.
Dziękuję za cenną wskazówkę. Najpierw postaram się o powodzenie misji i na pewno skorzystam z twojej wskazówki w pierwszej kolejności. W napędach "Dede" i "Mitusm" też pracują silniki o różnych prędkościach obrotowych, które dopędzają się w zależności od warunków. W każdym razie obaj włożyli dużo wysiłku w budowę swoich maszyn i z tego co piszą i widać na filmach są zadowoleni.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Bez przesady z tym wysiłkiem, silnik, sterownik i godzina lutowania :)
Oba silniki przekładniowe z wolnobiegiem, całe to Wasze licznie obrotów jest zbędne, również przy połączeniu MID + HUB przekładniowy...
tkoko
Forumowicz
Posty: 4996
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: tkoko »

mitusm pisze:
01 sty 2024, 10:52
..... całe to Wasze licznie obrotów jest zbędne, również przy połączeniu MID + HUB przekładniowy...
założenia Aloles
Aloles pisze:
28 gru 2023, 19:52
Dołożenie silnika przedniego z takim samym sterownikiem pozwoli na jego łatwą konfigurację za pomocą tego samego OSF. Dodatkowo zmniejszając odciążenia na silniku centralnym i w układzie napędowym:
silnik centralny______________________ silnik w piaście
eco - 30 _____________________________ eco - 10
tour - 50_____________________________ tour - 30
speed - 80___________________________ speed - 40
turbo - 110___________________________ turbo - 50
To trochę fizyki. Tryb "Eco",
silnik MID 30 % z 750 wat = 250 wat max, prędkość max przy 42/11T do 35 - 40 km/godz, przy 150 - 200 wat z nóg.
silnik HUB 10% z 750 wat = 70 wat max, prędkość max przy 42/11T do 25 km/godz.
Po pierwsze 70 wat to HUB pobiera na luzie na pokonanie swoich oporów, dodatkowo tymi 70 watami będzie minimalnie wspomagał jedynie do 25 km/godz. Jak sądzisz jaki będzie efekt. Przy dwóch HUB'ach jeżeli zmniejszysz moc silniejszego silnika a zwiększysz moc słabszego silnika, wyrównasz Nm/prędkość do zbliżonego poziomu na obu silnikach niezależnie od przełożenia korba/koło. W przypadku MID + HUB każda zmiana przełożenia zmienia Nm/prędkość, a więc i zachowanie obu silników/kół.
szkuba
Forumowicz
Posty: 440
Rejestracja: 18 lis 2018, 20:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: szkuba »

OSF w TSDZ (tak samo jak w Kuntengu) przelicza nacisk i obroty korby aby wysterować sterownik prądem baterii. Oczywiście w proporcjonalnie także do ustawionego wspomagania. Także gdbybym miał to sam robić to bym poszedł na skróty zgodnie z tym co pisałem wyżej i zastosował bocznik na sterowniku mid-drive aby proporcjonalnie sterować sterownikiem FWD (jest prościej i bezpieczniej ze względu na dużo mniejszą ilość potencjalnych punktów awarii i spalenia sterownika/procesora. Oczywiście można kombinować z podłaczeniem tenso i PASa do dwóch sterowników ale ryzyko jest duże zwłaszcza jeśli chodzi o tensometr. Zostało to dość szczegółowo opisane przez Dede. Z mojego doświadczenia nie wszystkie porty w sterownikach są zabezpieczone przed przypadkowym spaleniem, a spalenie portu oznacza spalony sterownik i jego wymianę lub samego procesora.
Ale żeby nie zniechęcać gdy jednak chcieć iść drogą duplikacji sygnałów PAS i tenso i sobie oszacować co może pójść nie tak:
to szacowałbym odwotnie czyli:
Kolego Aloles :
- rozpisz szczegółowo wszystkie czynności podłączania portów
- rozpisz szczegółowo wszystkie punkty gdzie będziesz testować połączenie na piechotę np. podłączenie tenso do drugiego sterownika, - jak w bezpieczny sposób taką czynność zasumulujesz? i tak dalej i tak dalej
- testy robisz od pierwszego uruchomienia sterownika do samego końca - tak stosując metodę prototypowania wyłapujesz błędy dużo wcześniej i oszczędzasz czas i pieniądze na rozwiązania typu "złożyłem rower i nie działa-pomóżcie!"
-teraz zaznacz sobie etapy które już kiedyż robiłeś - wszystkie inne czynności (niestety z dużym ryzykiem) mogą pójść nie tak
przeróbki na rower elektryczny https://www.elektrorider.pl/
czujnik nacisku Sempu T4, Erider T9, ori Chińskie lub Open firmware Kuteng
także dla dzieci 8-12lat z czujnikiem nacisku. naprawy TSDZ2
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

mitusm pisze:
01 sty 2024, 10:52
Bez przesady z tym wysiłkiem, silnik, sterownik i godzina lutowania :)
Oba silniki przekładniowe z wolnobiegiem, całe to Wasze licznie obrotów jest zbędne, również przy połączeniu MID + HUB przekładniowy...
Jasne Mitusm bateria sama się zrobiła i szprychy same się zaplotły na kołach i samo się wszystko pospinało.
Aloles
Forumowicz
Posty: 53
Rejestracja: 06 gru 2023, 20:52

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: Aloles »

szkuba pisze:
01 sty 2024, 18:26
OSF w TSDZ (tak samo jak w Kuntengu) przelicza nacisk i obroty korby aby wysterować sterownik prądem baterii. Oczywiście w proporcjonalnie także do ustawionego wspomagania. Także gdbybym miał to sam robić to bym poszedł na skróty zgodnie z tym co pisałem wyżej i zastosował bocznik na sterowniku mid-drive aby proporcjonalnie sterować sterownikiem FWD (jest prościej i bezpieczniej ze względu na dużo mniejszą ilość potencjalnych punktów awarii i spalenia sterownika/procesora. Oczywiście można kombinować z podłaczeniem tenso i PASa do dwóch sterowników ale ryzyko jest duże zwłaszcza jeśli chodzi o tensometr. Zostało to dość szczegółowo opisane przez Dede. Z mojego doświadczenia nie wszystkie porty w sterownikach są zabezpieczone przed przypadkowym spaleniem, a spalenie portu oznacza spalony sterownik i jego wymianę lub samego procesora.
Ale żeby nie zniechęcać gdy jednak chcieć iść drogą duplikacji sygnałów PAS i tenso i sobie oszacować co może pójść nie tak:
to szacowałbym odwotnie czyli:
Kolego Aloles :
- rozpisz szczegółowo wszystkie czynności podłączania portów
- rozpisz szczegółowo wszystkie punkty gdzie będziesz testować połączenie na piechotę np. podłączenie tenso do drugiego sterownika, - jak w bezpieczny sposób taką czynność zasumulujesz? i tak dalej i tak dalej
- testy robisz od pierwszego uruchomienia sterownika do samego końca - tak stosując metodę prototypowania wyłapujesz błędy dużo wcześniej i oszczędzasz czas i pieniądze na rozwiązania typu "złożyłem rower i nie działa-pomóżcie!"
-teraz zaznacz sobie etapy które już kiedyż robiłeś - wszystkie inne czynności (niestety z dużym ryzykiem) mogą pójść nie tak
Dzięki za poradę. Szkoda by było popsuć tensometr. Wymiana może niezbyt trudna, ale upierdliwe to jest. Bocznika sam nie zbuduję, bo jestem za cienki. Natomiast chętnie go kupię lub zastosuję inny gotowy układ. Nic mnie nie goni i zanim cokolwiek zrobię pokażę to na forum.
Awatar użytkownika
mitusm
Forumowicz
Posty: 248
Rejestracja: 22 cze 2020, 10:20

Re: Uniwersalny rower AWD mid/front hub

Post autor: mitusm »

Aloles pisze:
02 sty 2024, 22:09
mitusm pisze:
01 sty 2024, 10:52
Bez przesady z tym wysiłkiem, silnik, sterownik i godzina lutowania :)
Oba silniki przekładniowe z wolnobiegiem, całe to Wasze licznie obrotów jest zbędne, również przy połączeniu MID + HUB przekładniowy...
Jasne Mitusm bateria sama się zrobiła i szprychy same się zaplotły na kołach i samo się wszystko pospinało.
Bateria już była w rowerze, tak samo pas i manetka. Koła nie robiłem bo nie mam cierpliwości do zaplatania.
- silnik 280zł
- obręcz 100zł
- sterownik 150zł
- zaplatanie 200zł
- lcd 120zł
- opona 80zł.
Całość spięte w godzinę, może dwie.
Wydana kasa to przyrostu mocy i frajdy z jazdy rewelacja.
ODPOWIEDZ