Strona 1 z 2

E-cruiser

: 17 sie 2018, 18:04
autor: Iceman
Dzień dobry
Po małej pauzie przymierzam się do nowego projektu elektrycznego cruisera. Wydanie na sezon 2018/2019 😁. Po głowie chodzą mi dwa warianty jeżeli chodzi o część elektryki :
1. Silnik 250/350 wat na przód do tego jakiś mały sterownik i duża pojemnościowo bateria 36 lub 48 V. (taki full legal)
Lub
2. Silnik typu Mxus 3k turbo, sabvoton, i duża bateria 16s. (a tutaj fan z jazdy)

W obu wariantach zależy mi na pokonywanym dystansie.

Tutaj moje pierwsze pytanie i prośba o pomoc Czy orientuje  się ktoś z Was czy można zapleść Mxus 3k turbo w obręcz typu SAIKO Doom?

http://www.saiko.pl/katalog/news,pl,7.html

I czy lepsza wersja kapslowana  czy zwykła?

Co do ramy to będzie to rama customowa. Amortyzowany przód i tył. Chciałbym zrobić również napęd na pasku.

Zależy mi na zachowaniu czystości konstrukcji i w miarę możliwości na ukryciu elektryfikacji (o ile się da przy Mxus 3k 😉)

Tak na marginesie jeżeli silnik 250/350 wat to jaki zestaw byście sugerowali?

Na chwilę obecną to tyle. Wątek napewno będę aktualizował. Z góry dzięki za wszelkie wskazówki.

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 17 sie 2018, 22:53
autor: Maran_hand
Ice chyba trochę się z nami droczysz. Patrząc na Twoje konstrukcje, na ich wykonanie i ich stopień zaawansowania technicznego, na pomysły w kwestii amortyzacji.. to zdecydowanie żadne wskazowki nie są Ci potrzebna :)
Co do mocy silnika, lepiej więcej z możliwością ograniczenia niż mniej bez możliwości rozkręcenia, więc Mksus 3k
Jaka rama? Będziesz robił od zera, czy już masz coś na oku?

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 18 sie 2018, 1:51
autor: Sietas
Zaplatałem dwa mxusy w dooma. Bardzo fajna obręcz z tych szerokich. Jeżeli to cruiser to polecam na szprychach 2.5/2.6, obręcz bez kapsli I rozwiercona pod nie

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 19 paź 2018, 21:14
autor: Iceman
Trochę to trwało, ale w końcu udało mi się ogarnąć ramę na nową konstrukcję. Na chwilę obecną wygląda jak na foto. Koła oczywiście tylko na czas zrobienia zdjęcia.
Zdaje się, że za napęd posłuży jednak QS 205 35H 11,5 KV, zpleciony w obręcz saiko DOOM (dzięki Sietas, podobno dzisiaj dotarła, jutro sprawdzę).

Sterownik od barmala X2 już jest.

Co myślicie jaki do niego pakiet złożyć 13 czy 16S?

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 19 paź 2018, 21:45
autor: Inc0
kozacko wyglada ..ale.. no właśnie bardzo nisko nie obawiasz sie że będziesz "brzuchem" szorować na każdej nierówności drogi ?

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 19 paź 2018, 22:03
autor: Iceman
Trochę perspektywa wprowadza w błąd i generalnie nie jest tak nisko. Dodatkowo będzie na dużych oponach to też się uniesie.
Generalnie to będzie pomykacz na asfalt wiec nie powinno być źle.

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 20 paź 2018, 20:17
autor: Iceman
Koło jest teraz trzeba wymyślić co dalej ;)

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 10 lut 2019, 21:47
autor: Iceman
Sezon coraz bliżej wiec zabawę czas zacząć już na dobre.
Po przemyśleniu projektu rama wymaga jednak przeróbek :).
Będzie nieco wyżej, prosto bo jednak średnio to w tej ramie wyglądało no i mocniej na mocowaniu koła.

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 11 lut 2019, 12:27
autor: grafffik
czy ja dobrze widzę frezarkę CNC w tle na zdjęciu z 19 pazdziernika ?

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

: 11 lut 2019, 13:07
autor: Iceman
Jesteś blisko, ale to moja wersja maszynki do kucia w płytach kamiennych

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 19:30
autor: Iceman
I kolejny krok zrobiony. Pierwsze prztymkarki wskazują że jest ok.

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 20:47
autor: Maran_hand
Będzie pasek? :)

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 20:58
autor: Iceman
Tak, w końcu zdecydowałem że zrobię taki napęd.

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:03
autor: Maran_hand
To trzymam kciuki żeby dobrze wyszło.
Amortyzacja będzie?

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:18
autor: Iceman
Maran_hand pisze:
23 mar 2019, 21:03
To trzymam kciuki żeby dobrze wyszło.
Amortyzacja będzie?
Dzięki.
Co do amortyzacj będzie ale tym razem tylko przód.

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:21
autor: Maran_hand
A tył nie ze względu na pasek czy nie bo nie?

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:23
autor: Iceman
Po części ze względu na pasek.

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:26
autor: Maran_hand
Pytanie co się bardziej opłaca. Pasek czy zawias? ;)

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:32
autor: Iceman
W tym projekcie pasek ;)

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 21:49
autor: Maran_hand
I tak wiem, że tylny zawias zrobisz ;)

Re: E-cruiser

: 23 mar 2019, 22:52
autor: tatar
Nie łap się na pasek,same problemy i trudności przy póżniejszych modyfikacjach,zmianie stosunku przełożenia itp.Spełnia rolę wyłącznie bajeru.

Obrazek

Re: E-cruiser

: 24 mar 2019, 8:53
autor: Iceman
tatar pisze:
23 mar 2019, 22:52
Nie łap się na pasek,same problemy i trudności przy póżniejszych modyfikacjach,zmianie stosunku przełożenia itp.Spełnia rolę wyłącznie bajeru.

Obrazek
O napędzie na pasku w elektryku myśle już od dawna. To rozwiązanie znam, ale ono pasuje do typowych rowerów, średnio się sprawdzi w customowych konstrukcjach i jeszcze z silnikiem. Stąd będzie autorskie rozwiązanie z paskiem HTD.
Myśle że przy dobrze poprowadzonej lini paska i odległości osi nie powinno być z tym aż tak trudno.

Re: E-cruiser

: 25 mar 2019, 10:18
autor: Iceman
Pierwsze przymiarki potwierdziły zgodność z założeniami i uda się zastosować pasek z dostępnego typoszeregu :)

Re: E-cruiser

: 03 kwie 2019, 8:56
autor: Iceman
Prace trwają. Rower pomalowany, bateria gotowa teraz tylko poskładać (przód już jest :))
Mam jedno pytanie orientuje się ktoś jak się kalibruje BMS-a xiaoxiang? Mam ładowarkę 8A i po podłączeniu do mojego pierwszego roweru tyle właśnie wskazuje na początku ładowania i EVC i apka od BMS-a. W nowej baterii podczas ładowania wskazuje mi że ładuje 12A wiec trochę za dużo. Jak to ustawić?

Re: E-cruiser

: 03 kwie 2019, 11:27
autor: grafffik
może wpierw sprawdź czy z ładowarki nie wychodzi jednak 12A ;)

Re: E-cruiser

: 03 kwie 2019, 11:29
autor: Iceman
grafffik pisze:
03 kwie 2019, 11:27
może wpierw sprawdź czy z ładowarki nie wychodzi jednak 12A ;)
Nie wychodzi.

Re: E-cruiser

: 04 kwie 2019, 7:59
autor: Iceman
Pozostało kilka elementów mechanicznych, elektryka i będzie można ruszać. Plan zrobić to w możliwie krótkim czasie :).

Podpowie ktoś jak zrobić kalibrację BMS-a?

Re: E-cruiser

: 06 kwie 2019, 20:30
autor: Iceman
No i jest. :).
Pierwsze jazdy za mną.

Re: E-cruiser

: 06 kwie 2019, 20:31
autor: Maran_hand
Super! I jak pasek? Daje radę?

Re: E-cruiser

: 06 kwie 2019, 20:47
autor: Iceman
Założenia wymiarowe udało się spełnić i linia paska jest prawie idealna (pasek nie przesuwa się na boki i o nic nie ociera). Dobrane przełożenie pozwala jechać ze wspomaganiem do ok 20 km/h przy czym idealnie jedzie do 16 km/h. Zatem do bujania się po mieście spoko (do jazdy z dzieciakami idealnie). Co ważne bez wspomagania jazda jest tez możliwa przy tych prędkościach i nie stanowi problemu.

Re: E-cruiser

: 08 kwie 2019, 13:19
autor: Iceman
Kilka słów podsumowania po zakończeniu projektu.
Do budowy posłużyła stalowa rama do roweru typu cruiser. Nie miało być dużych zmian jednak ostatecznie nie obyło się bez przeróbek :). W planach było użycie silnika QS 205 1000 (czeka na nowy projekt lub nowego właściciela :)), jednak ostatecznie wybrałem Mxus-3K. Zdecydowałem się również, że do napędu użyję paska. Trochę ze względu na bezobsługowość, brak hałasu i czystość, trochę aby zrobić coś innego, nietypowego. W napędzie pojawił się pasek HTD o szerokości 20 mm oraz odpowiednio zmodyfikowane koła pasowe 64 / 32 zęby. Konstrukcja tak wymierzona, że dobrałem pasek z typoszeregu.

Te decyzje spowodowały, że rama jednak musiała zostać zmodyfikowana. Zmianie uległ tylny widelec, a właściwie został wykonany od nowa i dostosowany został do rozstawu Mxus-a i hamulca tarczowego. Końcówki mocujące oś silnika wykonane zostały ze stali 12 mm dla zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia przed ewentualnym obrotem osi (dodatkowo skręcane śrubą M6). Podniesiona została dolna rura w ramie, aby zwiększyć prześwit. Wymusiło to odcięcie praktycznie w całości rury mocowania suportu. Dzięki temu dało radę też poprawić położenie rury suportu względem koła (niestety był mocno zwichrowana). Na przód zdecydowałem się na wykonanie sprawdzonego już we wcześniejszej konstrukcji amortyzatora trapezowego na sprężynach. Do hamowania posłużyły hamulce mechaniczne Avid BB7 i tarcze 180 oraz 203 mm.

W części elektrycznej znajduje się wspomniany już Mxus 3K, sterownik ML-45 i bateria 13s16p na ogniwach Panasonic 2900PF. Tempomat i aktywny regen. Oświetlenie na ledowej lampie z motocykla (z przełącznikiem krótkie/długie) + lampa tylna ze światłem stopu. Z dodatkowych “atrakcji” zastosowałem podświetlenie RGB dla logo umieszczonego w ramie.
Wrażenia z pierwszych jazd bardzo pozytywne. Amortyzator przód + siedzenie Lepper primus 214 po małej modyfikacji wraz z oponą Duro 26x3.0 na feldze 80mm dają radę. Rower przeznaczony jest do jazdy po szosie i w tym sprawdza się bardzo dobrze. Napęd na pasku pozwala na swobodne poruszanie się bez użycia silnika.

Co zaś tyczy się napędu elektrycznego to w porównaniu do 9C 10x6 i sinusa 35A czuć, że rower chętniej jedzie do przodu na czym mi zależało (prędkość maksymalna nie jest dla mnie zbyt istotna bo i tak poruszam się raczej w okolicy 30 km/h). Dlatego kosztem napięcia zwiększyłem pojemności baterii zwiększając sobie zasięg. Pozostaje do zweryfikowania kwestia sterownika bo na razie jest daleki od wskazania zakładanych 45A. Najwięcej co udało mi się uzyskać to 32A, a na pewno było można więcej bo górka na której było wskazanie była spora, a i prędkość nie była maksymalna, zatem mógł spokojnie użyć całej mocy. Być może było 45A a ja mam tylko złe wskazania z aplikacji od BMS-a. Może ktoś będzie w stanie pomóc w tym temacie jak sprawdzić poprawność kalibracji BMS-a.

Na chwile obecną staram się jeszcze uruchomić aplikację kolegi Mitara do wyświetlania parametrów z BMS-a na telefonie jednak podobnie jak u kolegi Goliata jest jakiś mały problem z komunikacją. Mam nadzieję, że uda się to uruchomić bo nie musiałbym już montować dodatkowego watomierza. Chciałem uniknąć dodatkowych wyświetlaczy na kierownicy. A umieścić tam tylko telefon, który mógłby pełnić też rolę nawigacji (Locus). Ewentualnie jeżeli cena będzie do przyjęcia zastosować mały watomierz “MPe” Zobaczę co będzie po kolejnych testach i jazdach.

Na koniec kilka zdjęć z procesu składania. Kurczę ale się rozpisałem ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: E-cruiser

: 08 kwie 2019, 13:39
autor: TomaS
Fajna maszynka :)

Re: E-cruiser

: 08 kwie 2019, 23:36
autor: Maran_hand
Super! Wygląd, wykonanie i wybór ramy, brawo.

Re: E-cruiser

: 09 kwie 2019, 0:21
autor: Tsport
Świetny rower. Gratuluję pomysłu i wykonania. Ciekawi mnie co z tym sterownikiem, czemu nie daje 45a? Jakiego masz bmsa?

Re: E-cruiser

: 09 kwie 2019, 7:00
autor: Iceman
Dzięki Panowie. Trochę pracy było ale po jazdach stwierdzam że warto było :).
BMS to xiaoxiang 60A.

Re: E-cruiser

: 10 kwie 2019, 7:03
autor: WojtekErnest
Pokażesz go w Żyrardowie ?

Re: E-cruiser

: 11 kwie 2019, 17:36
autor: Iceman
WojtekErnest pisze:
10 kwie 2019, 7:03
Pokażesz go w Żyrardowie ?
Niestety ale nie będę mógł się pojawić ze względów na inne obowiązki w tym terminie. Liczyłem że się uda ale niestety nie da rady.

Re: E-cruiser

: 11 kwie 2019, 20:59
autor: choperek
Super projekt i jeszcze lepsze wykonanie 😊 a jak sprawuje się siodełko? W moim ML 60 też nie nie mogę uzyskać więcej niż 50 A

Re: E-cruiser

: 11 kwie 2019, 21:32
autor: Iceman
Dzięki.
Z tego typu siodełka korzystam już w kolejnym rowerze. Jestem z niego bardzo zadowolony. W związku z tym że to skóra wymaga „dostosowania” do właściciela, jednak po tym jest bardzo wygodne i daje poczucie amortyzacji.
Co do sterownika to szkoda że nie daje pełnej mocy bo jednak na to liczyłem. U mnie te 32 A to jednak trochę niedosyt.

Re: E-cruiser

: 16 kwie 2019, 19:31
autor: Iceman
Mały update zrobiony. Wymieniłem sterownik na ML60. Wnioski:
1. :D :D :D
2. To jest to na czym mi zależało. Elastyczność tego silnika z tym sterownikiem jest super. Praktycznie z każdej prędkości czuć że po odkręceniu manetki on idzie do przodu.
3. Co zaś się tyczy samego sterownika to kultura pracy jest bardzo dobra. Amperż jednak trochę mniejszy, jakieś 15%. Jednak dla mnie jest już wystarczająco.

Re: E-cruiser

: 17 kwie 2019, 16:08
autor: choperek
Nie szarpie przy ruszaniu i nie przerywa na manetce?

Re: E-cruiser

: 17 kwie 2019, 16:20
autor: Iceman
Nie zauważyłem takich objawów. Generalnie na chwile obecną wszystko jest ok.

Re: E-cruiser

: 20 maja 2019, 7:54
autor: choperek
Iceman pisze:
03 kwie 2019, 8:56
Prace trwają. Rower pomalowany, bateria gotowa teraz tylko poskładać (przód już jest :))
Mam jedno pytanie orientuje się ktoś jak się kalibruje BMS-a xiaoxiang? Mam ładowarkę 8A i po podłączeniu do mojego pierwszego roweru tyle właśnie wskazuje na początku ładowania i EVC i apka od BMS-a. W nowej baterii podczas ładowania wskazuje mi że ładuje 12A wiec trochę za dużo. Jak to ustawić?
To cudo z przodu to dzieło rąk własnych czy można gdzieś zakupić?

Re: E-cruiser

: 20 maja 2019, 9:26
autor: Iceman
choperek pisze:
20 maja 2019, 7:54
To cudo z przodu to dzieło rąk własnych czy można gdzieś zakupić?
Cudo to może za dużo powiedziane, ale tak to własna produkcja.

Re: E-cruiser

: 20 maja 2019, 18:10
autor: choperek
A byłaby możliwość zamówienia czegoś takiego? Tylko bez półek bo te już mam u siebie...

Re: E-cruiser

: 20 maja 2019, 20:59
autor: Iceman
choperek pisze:
20 maja 2019, 18:10
A byłaby możliwość zamówienia czegoś takiego? Tylko bez półek bo te już mam u siebie...
Wszystko się da. Generalnie dobrze byłoby użyć wszystkie części Twojego widelca.
Na wszystko jednak potrzeba trochę czasu.

Re: E-cruiser

: 21 maja 2019, 12:31
autor: choperek
Świetnie :) A jaki byłby orientacyjny koszt? I przybliżony czas wykonania?

Re: E-cruiser

: 14 paź 2019, 12:57
autor: Iceman
Mała aktualizacja na końcówce sezonu. Muszę stwierdzić, że rower sprawuje się bardzo dobrze. Do tej pory przejechałem ok 570 km (nie jest to może rekordowa wartość, jednak biorąc pod uwagę ile mam dostępnego czasu to jest całkiem nieźle). Przede wszystkim udało mi się dobrać tak geometrię, że rower jest bardzo wygodny. Mogę napisać, że jeździ się nim na tyle dobrze, że nie mam ochoty budować czegoś innego na nowy sezon. Skupie się może jedynie na wprowadzeniu kilku zmian wizualnych.

Co do samego roweru to w trakcie sezonu zmieniłem sterownik z ML45 na ML60. Ten większy sterownik spisuje się w mojej opinii całkiem poprawnie. Kultura pracy w zestawie z Mxus 3K Turbo bardzo dobra. Podczas jazdy słychać tylko delikatny gwizd wydawany przez silnik. Przyrost mocy w w stosunku do ML45 jest jednak zauważalny. Co do max A ze sterownika to średnio jest to na poziomie 53/54A (odczyt z danych z BMS-a). Maksymalny prąd w piku wg MPe to 68A.

I tutaj chwile chciałbym poświęcić właśnie wspomnianemu komputerkowi MPe. Kupiłem go chyba jako jeden z pierwszych po oficjalnym wprowadzeniu na rynek. I to była trafna decyzja. Do tej pory zrobione na nim ok 360 km. Komputerek spełnia praktycznie wszystkie z moich oczekiwań jakie stawiałem przed takim urządzeniem. Używam i porównuję z EV computerem jaki mam w drugim rowerze (swoją drogą też fajny komputerek). Jednak mi przede wszystkim zależało na rozbudowanym systemie wspomagania PAS. W rowerze mam napęd na pasku zębatym i zastosowane przełożenie pozwala mi aktywnie wspomagać do ok 15km/h. Jednak właśnie dzięki zastosowaniu Mpe i odpowiednim ustawieniom parametrów PAS mam to tak ustawione, że przy spokojnym kręceniu korbą rower osiąga w bardzo płynny sposób żądane prędkości. Dla mnie to duży + tego urządzenia. Poza tym możliwość przełączania miedzy trybami wspomagania, aktywacja/dezaktywacja manetki, monitoring parametrów jazdy i temperatury, komunikacja bluetooth z telefonem, aplikacja wyświetlacza (z parametrami), ustawień wewnętrznych i super wsparcie autora projektu (wsparcie merytoryczne, rozwijanie produktu, aktualizacje softu itp.) to dodatkowe plusy. Zapowiada się również, że niedalekiej przyszłości pojawi się duży kolorowy wyświetlacz, wiec mimo nie najniższej ceny to bardzo fajne zbudowane urządzenie jakie można zastosować w elektryku. Małym minusem jest słaba czytelność wbudowanego wyświetlacza w słońcu (powinno się to zmienić po zastosowaniu dużego zewnętrznego wyświetlacza). Jeżeli ktoś zastanawia się nad jego kupnem i chce zastosować dodatkowo system PAS + manetka to ja mogę polecić we współpracy z Sabvotonem ML60 działa bardzo dobrze.

Re: E-cruiser

: 20 paź 2019, 15:20
autor: radasss
Ciesze się, że pojazd działa jak sobie zaplanowałeś. Nad dokończeniem zgrzewarki ogniw pewnie trochę też myślałeś jak i nad wyjazdem do Szczecina ;-)

Re: E-cruiser

: 24 kwie 2020, 21:50
autor: Iceman
Mała aktualizacja ebika na sezon 2020
Rower dostał nowy sterownik tj. w końcu znalazłem czas i trochę chęci i zamontowałem sabvotona svmc7280. Sterownik ustawiony na 60A i 170A fazowego. Zdecydowanie czuć różnice na plus w stosunku do ML60.
Zestaw pracuje w parze z MPe i działa to bardzo dobrze.
Plan na ten rok to jeszcze zamontowanie nowego wyświetlacza do MPe.
Tak się prezentuje na dzień dzisiejszy.