Strona 1 z 42

Projekt henia

: 21 lut 2018, 18:11
autor: EV-Maniak
-edycja- 12.05.2020
Pora przedstawić NAQURWIACZA
Pora się przedstawić 😉

PROJEKT SKOŃCZONY 👍




---------------------------------------------------
Jestem w trakcie elektryfikacji. Nie mam się jeszcze czym pochwalić jak inni, ale i tak jestem wdzięczny Wam za pomoc i cierpliwość. Bardzo dużo mi pomogliście. Dziękuję. Przenoszę się z tamtego forum. Przenieśliście się Wy, to i ja z Wami :D

W tym temacie będę Wam zawracał gitarę co i jak robić, co z czym podłączyć by nie wybuchło, a dobrze jeździło :D

Na razie mam skrzynkę i sterownik Barmala.

------Edit--------

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 19:06
autor: Maran_hand
Fajny projekt się szykuje. Jaki będzie silnik?

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 19:12
autor: EV-Maniak

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 19:44
autor: Iceman
henio, co to za rower? Model, rozmiar?

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 20:50
autor: EV-Maniak
Ice pisze:
21 lut 2018, 19:44
henio, co to za rower? Model, rozmiar?
To jest składak przywieziony dawno temu z Austerii z klubu rowerowego. Kupiłem go od pasjonata za bardzo dobrą cenę na olx. Sobie kupił rower za 5 tys euro, czaicie i nie jakiś zelektryfikowany. Pasjonat, taki jak my. Musiałem po rower jechać 450 km. Stary klasyk, ale w bardzo dobrym stanie. Dobry człowiek mi go sprzedał :)

To tak: rama Ferrari ( jaki rozmiar nie mam pojęcia, gdzie to patrzeć? ), koła 26 cali shimano - jak widzicie przedziwne jakby szprych brakowało, osprzęt XT shimano, amortyzator i damper Rock-Shok. Co tam jeszcze? Jest bardzo lekki.

Chcę mu docelowo dać możliwie jak najszersze opony, aby tylko weszły. Tas mówił, że to znacząco poprawia trakcję. Z tyłu patrzyłem maksymalnie wejdzie mi nie całe 6 cm szeroka opona. Założyłem w tym celu oddzielny temat: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=28&t=171

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 21:22
autor: Maran_hand
Bardzo fajna rama ale chyba nie pod ten silnik. Albo celuj w jakiś mniejszy albo postaraj się odsprzedać Ferrari z zyskiem - nazwa robi wrażenie i zainwestuj zyski w Falcona lub pokrewną ramę.

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 21:36
autor: EV-Maniak
Maran_hand pisze:
21 lut 2018, 21:22
Bardzo fajna rama ale chyba nie pod ten silnik. Albo celuj w jakiś mniejszy albo postaraj się odsprzedać Ferrari z zyskiem - nazwa robi wrażenie i zainwestuj zyski w Falcona lub pokrewną ramę.
Kurczę, już nie sprzedam. Polubiłem ten rower... Patrzyłem, to będę musiał nie tak wiele wypiłować pod ośkę. Czy w czym jest problem? Bo wcześniej myślałem o Nine Continent RH2809 D (7x9) w nim piłowania o 1,5 mm bym miał mniej.

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 21:41
autor: Mitar
Maran_hand pisze:
21 lut 2018, 21:22
Bardzo fajna rama ale chyba nie pod ten silnik
Czemu niby?

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 21:58
autor: Maran_hand
Przepraszam, mój błąd. Nie doczytałem i QSy pomyliłem.. głupio wyszło

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 22:05
autor: EV-Maniak
Maran_hand pisze:
21 lut 2018, 21:58
Przepraszam, mój błąd. Nie doczytałem i QSy pomyliłem.. głupio wyszło
Uuuufff.... odetchnąłem z ulgą... Dobrze żeś odpisał bo bym w nocy spać nie mógł :)

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 22:10
autor: Maran_hand
Ale nad torque pomyśl, by nie popsuć ramy

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 22:12
autor: Mitar
Ja mam taki jak henio chce, tylko 6T , leży i czeka na montaż, może w weekend będę się bawił.
I tak idą mrozy to nie mam co się śpieszyć.
Faktycznie trzeba piłować na 16mm a nie 14mm jak w 9C ale reszta w zasadzie jest podobna.

Torque trzeba zrobić ale z silnikiem dostarczane są też które można dać jako chwilowe , powinny wytrzymać bez katowania.

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 22:18
autor: Maran_hand
Te chwilowe torque to chyba nie jest dobre rozwiązanie bo zazwyczaj używa się ich do momentu aż coś się zacznie dziać a wtedy może okazać się, że roboty związanej z usunięciem szkód jest parokrotnie więcej.. Lepiej pomyśleć o tym już na początku projektu

Re: Projekt henia

: 21 lut 2018, 22:28
autor: Mitar
One sa mocniejsze niż te uniwersalne co można w każdym sklepie kupić.
Ja u siebie zrobię 2 wycinane wodą ale na razie do testów ten wystarczy.

Re: Projekt henia

: 22 lut 2018, 22:13
autor: Maju
Skrzyneczka elegancko wyszła :) mimo takiego kształtu super sobie poradziłeś. Mógłbyś napisać co to dokładnie za mocowania skrzynki do ramy, których użyłeś?

Re: Projekt henia

: 23 lut 2018, 12:33
autor: EV-Maniak
Maju pisze:
22 lut 2018, 22:13
Skrzyneczka elegancko wyszła :) mimo takiego kształtu super sobie poradziłeś. Mógłbyś napisać co to dokładnie za mocowania skrzynki do ramy, których użyłeś?
Jasne :)
W sumie skrzynka jest zamocowana w 6 punktach. Dwa otwory po bidonie, dwa mocowania mega-trytka od zamknięcia rowerowego i dwa mocowania po bidonach od rowerów stacjonarnych. Fotki poniżej:

Re: Projekt henia

: 26 lut 2018, 10:51
autor: EV-Maniak
Jeszcze parę fotek dla idących podobną drogą, bo niektórzy proszą:

1. Fot: Zamknięcie bez nacinania uszczelki ( jeden z kontowniczków ucięty i nawiercony nowy otwór )

2. Fot: Forma pozytywna ( owinięta taśmą pakowną i strecz-folią spożywczą do kanapek jako rozdzielacz, a w newralgicznych punktach dana jeszcze taśma izolacyjna. Forma wykonana ze styroduru 10 cm, a w środek jeszcze poszła sklejka 15 mm, tak by w sumie wyszło 11,5 cm szerokości. Pojemnik wyszedł prawie 12 cm i bardzo dobrze. Mieści się między korbami i nie przeszkadza. Nie mogłem nigdzie dostać syroduru 12 cm dlatego bawiłem się ze sklejką.

3. Fot: Szablon z tektury ( odrysowany na leżącym rowerze, który położyłem na tapczanie, tak by koła były poza krawędzią tapczanu a tektura równo przylegała do ramy. Odrysowałem równo z ramą, a następnie go pomniejszyłem o 3 mm po całym obwodzie i przypasowywałem by ewentualnie skorygować wymiar. Tak by docelowy pojemnik wszedł w ramę możliwe jak najciaśniej.

Re: Projekt henia

: 27 lut 2018, 8:05
autor: Maju
Heniu,
Mógłbyś podrzucic linka z tymi mocowaniami? bo kurde nie moge ich wogóle znalesc :/

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 10:18
autor: EV-Maniak
Maju pisze:
27 lut 2018, 8:05
Heniu,
Mógłbyś podrzucic linka z tymi mocowaniami? bo kurde nie moge ich wogóle znalesc :/
Kurcze, ja te mocowania od koszyków na bidony odkręciłem od rowerów stacjonarnych "Life Fitess" , a te drugie są od mocowania po zamknięciu rowerowym ( te na trytkę ). Nie wiem gdzie je można w necie znaleźć. Może szukaj pod hasłem "mocowanie typu OMEGA", też będzie dobre. W ostateczności możesz zrobić takie uchwyty z płaskownika aluminiowego, też będzie git i ładnie.

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 10:30
autor: EV-Maniak
Skrzynka w środku nie ma ani jednej wystającej, nawet minimalnie śruby. Wszystkie mocowania od środka są na płasko i dodatkowo zabezpieczone grubą warstwą silikonu. Dobrze jest tak zrobić, by się prewencyjnie ustrzec uszkodzenia akumulatora. Pianka nie zawsze spełnia swoją rolę, gdy dajmy na to ogniwo niefortunnie pod wpływem wstrzasów oprze się o wystający łeb śruby. W takim wypadku może nawet dojść do pożaru akumulatora. Poniżej fotki "dydaktyczne":

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 11:02
autor: Maju
Kurcze, ja te mocowania od koszyków na bidony odkręciłem od rowerów stacjonarnych "Life Fitess" , a te drugie są od mocowania po zamknięciu rowerowym ( te na trytkę ). Nie wiem gdzie je można w necie znaleźć. Może szukaj pod hasłem "mocowanie typu OMEGA", też będzie dobre. W ostateczności możesz zrobić takie uchwyty z płaskownika aluminiowego, też będzie git i ładnie.
Bardzo spodobały mi sie te mocowania co masz nimi przymocowaną skrzynkę do górnej rury ramy. Za nic nie moge ich znaleść :/

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 11:31
autor: Larix
Czy mógłbyś napisać ile Ci poszło żywicy na tą skrzynkę i ile dałeś warstw maty ?
Dawałeś wszystkie warstwy na raz czy czekałeś aż wyschnie ?

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 12:37
autor: EV-Maniak
Maju pisze:
28 lut 2018, 11:02
Kurcze, ja te mocowania od koszyków na bidony odkręciłem od rowerów stacjonarnych "Life Fitess" , a te drugie są od mocowania po zamknięciu rowerowym ( te na trytkę ). Nie wiem gdzie je można w necie znaleźć. Może szukaj pod hasłem "mocowanie typu OMEGA", też będzie dobre. W ostateczności możesz zrobić takie uchwyty z płaskownika aluminiowego, też będzie git i ładnie.
Bardzo spodobały mi sie te mocowania co masz nimi przymocowaną skrzynkę do górnej rury ramy. Za nic nie moge ich znaleść :/
To jest dokładnie, to zamknięcie ( fotka poniżej ). Niedrogie, ale porządne. Jak nie masz to kup sobie, a trytki będziesz miał do skrzynki. Dodatkowo od zewnątrz użyłem podkładki dekarskiej ( z gumą ) i zamocowałem tak, by jedna trytka była od lewej a druga od prawej strony ( jak spojrzeć z góry na nie ) wówczas jest jeszcze stabilniej, bo punkty trzymając idą po ukosie.

link do allegro: http://allegro.pl/tonyon-zapiecie-rower ... ml#thumb/5

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 12:57
autor: EV-Maniak
Larix pisze:
28 lut 2018, 11:31
Czy mógłbyś napisać ile Ci poszło żywicy na tą skrzynkę i ile dałeś warstw maty ?
Dawałeś wszystkie warstwy na raz czy czekałeś aż wyschnie ?
Żywicy kupiłem za dużo, bo myślałem, że jej idzie nie wiadomo ile. Kupiłem dwa zestawy 333 g utwardzacza i 666 g żywicy i mi poszło tylko 3/4 jednego. Wszystko kupiłem u jednego sprzedawcy: pędzle, miarkę, rękawiczki ( weź przynajmniej 10 par ) nawet kupił czarny pigment, wałek ( koniecznie ).

Nie dawałem maty, tylko TKANINĘ. Sugeruję byś zrobił tak samo. Trochę gorzej się kładzie, ale wytrzymalsza powstaje struktura. Dałem od 5 do 7 warstw, zależy w którym miejscu. Tak jakoś wyszło. Wszystkie warstwy dawałem na raz. Trzeba przy tym zachować odpowiednie tempo. Jest trochę stresu. Wszystko się lepi. Potrzebny do tego jest też wałek i strecz folia do kanapek by na końcu wszystko zwinąć i ścisnąć. Wałkiem fajnie się wałkuje warstwę, lepiej niż pędzlem. Pędzel tylko do nakładania żywicy. Co tam jeszcze... ? Tkaninę dałem 150. Wszystko trzeba robić w cieple i po zrobieniu szybko na kaloryfer albo inne źródło ciepła. Benzyna zmywa epoksy. Robiłem na taborecie roboczym, takim do wywalenia. Tylko lewa - prawa, lewa-prawa przekładałem, aż zużyłem całe 2 m2 tkaniny.

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 13:52
autor: EV-Maniak
Bardzo proszę Fachowców Forumowych o pomoc. Wyliczyłem, na podstawie ostatniego filmiku Tasa, dokładnie ile wejdzie mi ogniew - 166. Trochę mało zważywszy na watowicę ;)

Jaki proponujecie dla mojej konstrukcji AKUMULATOR? Ile ma mieć "S" i ile "P" - od czego to zależy? Silnik chcę dać o ten: http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic.php?f=14&t=178 o nawoju 5 lub 6 T. Sterownik mam X-2 Barmal. Koła 26 cali. Ważę około 90 kg. Co tam jeszcze? Polne, leśne drogi, szutr, ale i asfalt, niekiedy ścułka leśna - jeśli chodzi o trakt. Fotka kształtu akumulatora poniżej. Proszę pomóżcie i wyjaśnijcie łopatologicznie od czego zależą te "S" i "P" ?

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 14:01
autor: TomaS

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 14:07
autor: EV-Maniak
TomaS pisze:
28 lut 2018, 14:01
Henio nie szuka :)
http://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
Szuka, szuka. Nawet wcześniej to znalazł, tylko z racji, że zielony jestem, to nie ufa swojemu zrozumieniu i nie chcę popełnić jakiegoś błędu lub zrobić nieprofesjonalnie. Wam ufam ;)
Już się biorę do lektury po raz piąty :?

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 14:21
autor: EV-Maniak
Jak myślicie który będzie lepszy? 16S 10P, czy 18S 9P? Bo ja myślę, że chyba 18S 9P... :roll:
---edit---
Albo 20S 8P. Falcony mają na 20S = 74 V. To będzie chyba najlepsze lekarstwo na watowicę :D

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 15:24
autor: EV-Maniak
Kurcze, gdzieś mi umknął wzór na zasięg...
Przy dajmy na to Sanyo 3500mAh i 8 P jaki będzie zasięg?
----edit----
Coś takiego znalazłem, ale gdzieś widziałem u Tasa...

http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html#

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 15:34
autor: TomaS
Taki sam jak przy 16s10p. Licz km/na ogniwo w dobrych warunkach

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 15:53
autor: EV-Maniak
TomaS pisze:
28 lut 2018, 15:34
Taki sam jak przy 16s10p. Licz km/na ogniwo w dobrych warunkach
Tak, tak w dobrych warunkach, czyli 25 km/h, na płaskim, bez wiatru itp. Czyli wychodzi 160 km zasięg. Kurczę, myślałem, że im więcej "P" tym zasięg większy, bo ogólnie amperogodzin w całym akumulatorze więcej. Dajmy na to:

ogniwo Sanyo 3500 mAh x 8 P = 28 Ah
ogniwo Sanyo 3500 mAh x 10 P = 35 Ah

To ja już nie wiem jak liczyć. Z tego kalkulatora co dałem parę postów wyżej, to mi w ogóle wychodzi kosmos, jakieś 350 km :?

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 16:10
autor: EV-Maniak
Czyli reasumując: do mojej konstrukcji będzie dobry 20S/8P ??? Lepszego nie skonfiguruję? Dla przypomnienia: sterownik Barmala x-2, silnik QS 1000W 5T lub 6T. Czy może coś popalę? Wybrałbym 20S bo Tas zawsze powtarzał, że im więcej Voltów tym lepiej. Oczywiście wiąże się to z BMSem na 20S i ładowarką odpowiednią. No ale ma być najlepiej jak tylko można do danej konstrukcji.

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 18:52
autor: Yin
Zależy do czego. Generalnie więcej P = lepiej bo masz mniejsze obciążenie na ogniwo i aku dłużej pożyje. Jeśli chcesz zasięgu to też więcej P = lepiej bo będziesz miał mniejszy v-max więc siła rzeczy mniejsze zużycie :)

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 19:04
autor: TomaS
Henio jeśli chodzi o zasięg to liczy się Wh a nie samo Ah czyli napięcie nominalne w woltach (czyli S) razy Ah - amperogodziny (czyli P) . Samo P nie powie wszystkiego o pojemności baterii. Byl wielki temat na starym forum o tym. Może przeproś się jeszcze z nim i poczytaj tam dłużej, pisać nie musisz 😉

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 19:04
autor: EV-Maniak
Yin pisze:
28 lut 2018, 18:52
Zależy do czego. Generalnie więcej P = lepiej bo masz mniejsze obciążenie na ogniwo i aku dłużej pożyje. Jeśli chcesz zasięgu to też więcej P = lepiej bo będziesz miał mniejszy v-max więc siła rzeczy mniejsze zużycie :)
Czyli co? Może zejść na 18S/9P? Jedno "P" poprawi sprawę? Zasięg wychodzi i tak nie najgorszy 160 km ( jeśli dobrze policzyłem ) Ale voltarz mi spadnie z 74V na 66 V. Ale jak mówisz, że to poprawi żywotność...

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 19:06
autor: EV-Maniak
TomaS pisze:
28 lut 2018, 19:04
Henio jeśli chodzi o zasięg to liczy się Wh czyli napięcie nominalne (S) razy amperogodziny (P) . Samo P nie powie wszystkiego o pojemności baterii. Byl wielki temat na starym forum o tym. Może przeproś się jeszcze z nim i poczytaj tam dłużej, pisać nie musisz 😉
Ufam Ci. Jakbyś zrobił na moim miejscu? 20S/8P czy 18S/9P ?

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 19:08
autor: TomaS
A jakie to ogniwa? Ile mają obciążalnosc?

Re: Projekt henia

: 28 lut 2018, 19:13
autor: EV-Maniak
TomaS pisze:
28 lut 2018, 19:08
A jakie to ogniwa? Ile mają obciążalnosc?
Jak polecisz takie dam :)

Re: Projekt henia

: 01 mar 2018, 6:52
autor: TomaS
Masz barmal x2 to trzeba przyjąć że 50A bedziesz brał z baterii żeby rower szedł.
Twój wybór jakie chcesz mieć ogniwa:
    Jak ogniwa mają mieć 3500mAh (większy zasięg) i max obciążenie 10A to idź w 16s10p
    (mniejsza prędkość lub brać szybszy silnik ale wtedy przyspieszenie spadnie bo ilości A nie możesz już zwiększać)
      Jak ogniwa mogą mieć ~3000mAh (mniejszy zasięg) i max obciążenie 20-30A to idź w 20s8p
      (większa prędkość z wolnego silnka przy zachowaniu dobrego przyspieszenia, ale tu trzeba uważać na temperatury i zabezpieczenie termiczne to podstawa)
      :D

      Re: Projekt henia

      : 01 mar 2018, 8:47
      autor: Mitar
      TomaS , jeździłeś na X2 przy 50A?

      Re: Projekt henia

      : 01 mar 2018, 8:57
      autor: TomaS
      Tak bez problemów tylko cześć obodowy sterownika miałem poza skrzynką.

      Re: Projekt henia

      : 01 mar 2018, 17:42
      autor: barmal
      Tak dla przypomnienia... X2-ka jest skoncypowana na 2,5kW!
      Nie, że potem... ale ja nic nie robiłem :-)

      Re: Projekt henia

      : 01 mar 2018, 17:50
      autor: Yin
      henio pisze:
      28 lut 2018, 19:04
      Czyli co? Może zejść na 18S/9P? Jedno "P" poprawi sprawę?
      Musisz sam wybrać czy chcesz szybszy rower czy większy zasięg i dużej pracującą (mniej obciążoną) baterię. Jedynie co mogę doradzić to nie idź w wynalazki typu 18s tylko sprawdzone 20s albo 16s - łatwiej o ładowarki, bms itp.

      Re: Projekt henia

      : 01 mar 2018, 22:29
      autor: Mitar
      barmal pisze:
      01 mar 2018, 17:42
      Tak dla przypomnienia... X2-ka jest skoncypowana na 2,5kW!
      Nie, że potem... ale ja nic nie robiłem :-)
      Dopadł nas :P

      Barmal , a tak z ciekawości, jak będzie się pilnować temperatury to co się może stać? coś konkretnego się uszkadza od przewatowania czy po prostu skraca się żywotność?

      Re: Projekt henia

      : 02 mar 2018, 6:24
      autor: barmal
      Ze wzlędu ma stosunkowo małą masę termiczną będzie się mocno grzać. Nie tylko tranzystory ale też i kondensatory. Skutkiem czego spada żywotność. Schowanie sterownika do skrzynki potęguje dodatkowo cały proces :-)

      Re: Projekt henia

      : 02 mar 2018, 7:04
      autor: TomaS
      Oczywiście barmal ma rację. Ja katowałem x2 ze świadomością jak to może się skończyć :) Do takich prądów już na spokojnie lepiej wchodzić w x4.

      Re: Projekt henia

      : 02 mar 2018, 11:24
      autor: EV-Maniak
      Dzięki Wszystkim za podpowiedzi. Czyli trzeba wybrać 16S/10P albo sterownik wymienić na X-4. A ile on kosztuje?

      Re: Projekt henia

      : 02 mar 2018, 20:28
      autor: EV-Maniak
      Z ostatnich podpowiedzi wynika, że w swojej konstrukcji mogę poprzestać na sterowniku X-2 Barmala i akumulatorze skonfigurowanym 20S/8P. Bo:

      1. nie zawsze idzie te 500 W więcej ponad normę sterownika. Nawet można powiedzieć, że rzadko.
      2. jak będzie się faktycznie grzał, można na sterowniku ująć amperaż - dajmy na to z 40 na 35 A
      3. wstawić na pytkę sterownika radiator z wentylatorem od PC tak by się załączał już przy 40 stopniach.
      4. zrobić wlot i wylot powietrza do skrzynki ( zabezpieczony oczywiście przed wodą i kurzem )
      5. dać sterownik na zewnątrz w oddzielnej skrzyneczce z wlotem powietrza jak w Falconach.

      Nie bardzo chcę rezygnować z 20S, bo E-bajki lubią duży woltaż, szczególnie jak watowica bije po bercie :)

      Re: Projekt henia

      : 02 mar 2018, 20:47
      autor: Umbur
      Ad.4 Większość skrzynkę robi maksymalnie szczelną. Nawet Falcony są robione na szczelno, choć są ze stali (grzeją się od słońca) i dostają powyżej 80A w palnik.

      Re: Projekt henia

      : 05 mar 2018, 11:59
      autor: EV-Maniak
      No i znowu mam mętlik w głowie, bo jednak Barmal mi podpowiada, by dać 16S/10P, że ogniwa nie będą tak obciążone jak przy 20S/8P, że będę miał większą pojemność...
      Ciekawe jak wyjdą testy u Mitara? Mamy podobną konstrukcję. Mitar ma QS 6T, aku 20S/8P i sterowniki taki sam jak ja - Barmal X-2, nawet rowery podobne mamy.