Iksowóz

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Iksowóz

Post autor: mr_x »

Za namową tatara napiszę parę zdań wstępu, mimo iż nie zacząłem jeszcze budować roweru. :)

Zacznę od tego, że już teraz jeżdżę na rowerze ze wspomaganiem elektrycznym. Jest to jakieś noname kupione 9 lat temu (a właściwie zaraz będzie 10) za 2000zł na znanym portalu aukcyjnym. Przerobiłem go nieco. Akumulatory żelowe zastąpiłem LiPo, nieco podkręciłem sterownik. Wywaliłem zbędne plastiki, aby go odchudzić. Póki co nic nadzwyczajnego w nim nie zrobiłem. Jest on jednak dość ciężki, a poza tym lubię majstrować, pomyślałem więc, że zbuduję od zera własny rower całkowicie pode mnie (w miarę możliwości i finansów).

Jakie mam wymagania odnoście nowego roweru wymienię w kilku punktach w skrócie:
  • Bardzo ważne jest dla mnie, aby był możliwie lekki. Codzienne znoszenie i wnoszenie po schodach bywa męczące, a ja strongmenem nie jestem (o tym może kiedyś napiszę). Prędkość około 40km/h mi wystarczy, ważny jest za to duży moment obrotowy.
  • Rama. Zamierzam kupić ramę i wszystkie elementy, nie będzie to przerabianie gotowego roweru. Myślę o hardtailu, bo jest tani, lekki i (chyba) mniej awaryjny od fulla. Owszem, gdybym miał kasę, wolałbym fulla, ale nie tym razem. Rama raczej aluminiowa. Nie udało mi się znaleźć chromowo molibdenowej o moich wymaganiach. Rower ma mieć cechy roweru trekingowego. Nie zależy mi na ogromnej prędkości ani mocy. Musi mieć bagażnik i pełne błotniki. Preferuję 26" koła, jak nie uda się, to 28". Rozmiar ramy, jeszcze nie wiem, ale myślę, że coś w granicach 19".
  • Silnik. Obecnie mam silnik bezprzekładniowy, nie wiem o jakiej mocy. Sterownik podkręcony tak, że przy ruszaniu pobiera około 1,2kW, a w trakcie normalnej jazdy waha się między 400W a 600W (średnio 500W) przy prędkości 30km/h. Myślę, że jak nowy rower będzie miał podobne osiągi, powinno być OK. Jedynie moc zwiększyłbym przy ruszaniu do 1,5kW, aby szybciej ruszać na niebezpiecznych skrzyżowaniach (aby samochody na siłę mnie nie wyprzedzały, zanim bezpiecznie nie zjadę na pobocze). I tutaj mam zagwozdkę, czy ponownie brać bezprzekładniowy (myślę o MXUS 30H o nawoju zależnym od tego, jakie będą koła: 10x6 dla 26" lub 7x9 dla 28"), czy jednak zdecydować się na silnik przekładniowy (MXUS MX01C lub Bafang 500W na tylne koło). Z jednej strony kusi moment obrotowy, z drugiej chcę być cichy, nie lubię zwracać na siebie uwagi. Rower ten ma wyglądać jak rower, nie motocykl z pedałami.
  • Akumulator. Na początku zamierzam wykorzystać pakiet LiPo z obecnego roweru, ponieważ jest całkowicie sprawny i sporo za niego zapłaciłem. W planach mam dobudowanie drugiego akumulatora Li-Ion i będę przełączał je między sobą. Ten planowany będzie chyba na VTC6 w konfiguracji 13S9P, zależy mi na jak największej pojemności, aby uzyskać duży zasięg (aby wybierać się w małe podróże).
  • Sterownik. Planuję kupić sinusa i blokowca. Sinus z serii KT + LCD3, a do blokowca buduję komputerek na AVR (jestem elektronikiem i programuję mikrokontrolery). Będę testował oba. Jeśli projekt komputerka uda się, na pewno opiszę go (mam mało czasu po pracy, zobaczę jak z tym będzie). Tak czy inaczej chcę mieć możliwość regulacji wspomagania. Nie zawsze zależy mi na maksymalnej mocy, często jeżdżę rekreacyjnie.
  • Obecnie mam sztywny widelec i wiem, że na pewno w nowym rowerze dam amortyzowany. Jeszcze nie wiem jaki. Z jednej strony chcę, aby był niezawodny, jednak budżet mnie ogranicza (na widelec mogę dać maksymalnie około 1000zł).
  • Napęd. Tu mam zagwozdkę. Z racji tego, że muszę mieć krótką korbę (bardzo), na 99% będzie to jeden blat. Tył z kolei musi mieć 11T, abym mógł pedałować przy większej prędkości (zależy mi na tym, nie chcę korzystać tylko z silnika).
To tak w skrócie. Będę sukcesywnie pisać o postępach. Gdy coś kupię, pochwalę się. Gdy będę miał dylemat, zwrócę się o radę. :) Pytania mile widziane. Wybaczcie za chaotyczny opis, nie jestem w tym dobry (w opisywaniu).

--- EDIT ---
Rower ukończony, poniżej jedno zdjęcie, a więcej tutaj.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2019, 20:32 przez mr_x, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

No fajnie.Na początek; radzę jednak kupić silnik przekładniowy-Bafang byłby dobrym wyborem.Nie jest głośny.Używam Bafanga750W w kole i słychać go tylko jako mruczenie podczas gwałtownego dodawania gazu,albo gdy jest b,obciążony np.przy wjężdzie pod strome wzniesienie.Poza tym ten silnik ma b.szerokie koła zębate przekładni,co może tylko rokować bezawaryjność.Na ruskich forach ,bywa obciążany mocą 4kW i jeżdzi/jak długo?/.Kwestia amortyzatora.Za 1000zł.można już wybrać coś całkiem fajnego i niekoniecznie musi to być Fox, Ohlins czy Marzocchi jeżeli używać go nie będziemy hardcorowo. Z ramą jako bazą nie spieszył bym się ,bo ten wybór może zaważyć na całym projekcie :)
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

No właśnie rama nie daje mi najbardziej spokoju. Ciężko znaleźć taką, która ma wszystko. Jak jedna ma coś, nie ma czegoś innego. I tak w kółko. Z racji, że jednak nie buduję wyczynowego roweru, to może ta podoła: https://www.www.www
W okolicach haków nie jest powycinana, jak większość ram crossowych i MTB. Ma mocowania na bagażnik, aha, jest też na koła 26" i szerokości 2,2", co dla mnie jest zaletą, bo przeważnie ramy na koła 28" (trekingowe) są na max 1,75".
Ostatnio zmieniony 11 sie 2019, 21:33 przez mr_x, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Ramy 26"zwykle mieszczą szerokie opony,natomiast jeżeli szukasz 28'',to ukierunkuj się na ramy 29'',te zwykle są budowane pod b.szerokie opony.Jest to wymiarowo taka sama rama jak 28'',tylko te 29 bierze się z wielkości balonu opony.Obręcze mają wymiar 28''/622czy też 700 jak kto woli/ i są zwykle szersze.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

W miarę możliwości wolę 26", bo taki rower powinien być jednak lżejszy. Opony, z tego co widziałem, zazwyczaj też są tańsze (w ramach tego samego modelu). W przypadku ramy na 29" koła znowu pojawia się problem mocowań. Znalazłem jedną, ale ma powycinane miejsca przy hakach. Inna sprawa to współpraca silnika z tak dużym kołem. Zyskuję prędkość, ale tracę moment obrotowy, na którym bardziej mi zależy.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Projekt Iksa

Post autor: Inc0 »

Podobna konfiguracje mam u siebie w trajce koło 26x 1,5 ( planuje zamienić na 26x 1,75) sterownik blokowiec gt1500, bateria( w zasadzie dwie połączone równolegle 13s5p 17,5Ah)13s10p ogniwa sanyo GA ,silnik bez przekładniowy NC 7x9 ( odpowiednik mxusa 30H ). Przy tej konfiguracji na samej manetce v-max to 39-40km/h dokładając swoje nogi rozpędzam go na równej drodze do 45km/h ( ograniczają przełożenia + moja kadencja ) i zasięg ponad 150km( nie udało mi się rozładować jeszcze baterii w jeden dzień ) przy niezbyt ekonomicznej jeździe ( albo wspomagam tempomat na 100%dostępnej prędkości+ flux albo jadę na samym wspomaganiu ale tak szybko jak sie da czyli ponad 35km/h) przyspieszenie od zera jest satysfakcjonujące, samochody doganiają mnie gdy juz jestem za skrzyżowaniem co zważywszy na masę "startowa" pojazdu około 150kg nie jest złym wynikiem ty mając konstrukcje znacznie lżejsza zaliczysz jeszcze lepsze przyspieszenie. Powodzenia i czekam na relacje z postępów prac
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Inc0, a czuć duży opór, gdy zabraknie prądu? Bo gdybym wybrał bezprzekładniowy, musiałbym liczyć się z tym (w aktualnym moim rowerze czuć to dosyć mocno). Obecne przekładniowce zazwyczaj mają sprzęgło jednokierunkowe, co nie wprowadza oporu przy braku zasilania.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Projekt Iksa

Post autor: Inc0 »

Nie namawiam cie na się na bez przekładniowy silnik u mnie taki wybór zaistniał ze względu na dużą ilość energii w akusach i co za tym idzie mniejsze ryzyko jazdy z powodu braku prądu( w zasadzie mnie taka sytuacja nie zaskoczyła jeszcze), drugim czynnikiem jest bezobsługowość tego typu silnika- nie trzeba nic smarować w silniku, w twoim przypadku jeśli na pokładzie ma byc lekka a wiec mało pojemna bateria szansa na poruszanie sie w trybie analogowym jest duża wiec przekładniowy hub jest jak najbardziej na miejscu ale wybór rodzaju napędu musisz sam sobie przemyśleć . Opór jest wyczuwalny ale nie jest na tyle duży żeby się jechać w sposób sprawny nie dało wiadomo w takiej sytuacji redukcja przełożeń jest niezbędna bo ten opór + masa w końcu nie mała instalacji robią swoje. Często gdy na przejażdżki zabierałem juniora z racji na jego obecność konieczne jest poruszać sie z prędkością rzedu 15-20km/h co przy pass jest denerwujące ..2-3 obroty korby i stop korba i znowu 2-3 obroty korbą i stop ..wiec wozimy się we dwóch z 18kg elektryfikacja w "bagażu" często gęsto po 5-10km w trybie full analogowym.
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
glebor
Forumowicz
Posty: 410
Rejestracja: 04 maja 2017, 18:45
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Projekt Iksa

Post autor: glebor »

MR-X na pewno sanyo GA będą ciekawsze niż sony VTC6 w stosunku do pojemność/cena, gdyż wydaje mi się, że dobre GA kupisz taniej niż dobre VTC6 ;)
Co do silnika 7x9 to ładnie INC0 ci pomyka, ja testowałem nie raz 7x9 i nie jestem w stanie przekroczyć 35km/h bez pedałowania na 13S przy kółku 26 cali. Na 28 leci ok 39. Z pedałowaniem wartości gdzieś o 4km/h wzrastają...
MR_X zrób sobie kosztorys budowy roweru i wyszczególnij wszystkie podzespoły.
lecąc już po bandzie i biorąc pod uwagę najtańsze podzespoły nowe:
- rama 450zł z dostawą
- suport 30zł
- korba 70zł jedna z najtańszych od shimano
- hamulce vbrake 30zł na jedno koło, ale jak chcesz trochę polatać ostrzej, to na przód AVID BB7 200zł lub BR-M675 ceny zbliżone... Na tył obojętne, wystarczy ci najtańszy badziew na linkę i tak koło zblokuje bez problemu.
- kierownica 40zł
- łańcuch od 40zł za shimano kiepski po 90zł sram PC971 (szczerze polecam).
- manetka zmiany biegów 50-100zł
- przeżutka z tył przydała by się podstawowa starsza deorka za 150zł, ew. alivio za stówkę.
- sztyca podsiodłowa 30zł
- siedzenie 35-150zł.
- koło na przód szczerze polecam piasty novatec i budować kółko od podstaw. Na obręczy można zaoszczędzić z przodu, bo stłuc raczej ciężko ale piasta przy ostrych hamowaniach powoduje, że kulki robią się kwadratowe (novatec ok 100zł, szprychy oszprychowanie i centrowanie 90zł i obręcz od 30-80zł)
- zacisk na sztycę podsiodłową
- amortyzator przedni to faktycznie koszty ok 600zł za naprawdę dobrą używkę i tu akurat boxxer czy marzocci 888 jest uzasadnionym wyborem lepszym niż kiepski nowy, bo w podobnych pieniądzach w nówce nie wyjdziesz z półki RST czy suntour, których nie polecę, chyba, że jest coś fajnego w alternatywie :)
- łożyska jak juz składać samemu to ja bym dał maszynowe, ale wianuszki kulkowe też możesz kupić. Jak lubisz błotko, bierz maszyny, jak codziennie i na sucho kulki wystarczą.
mostek na kierownicę 30zł.
- linki, pancerze, końcówki pancerzy itp. z 80zł
- regulacje całości, jak dasz radę sam, szacun ;)

Popatrz przekalkuluj sobie, czy aby na pewno opłaca ci się składać maszynę.

Co do fula napiszę ci tak:
+ przyczepność, amortyzacja tlumi drgania unosi i opuszcza koło, aby było cały czas przyczepne. Na hardtrailu oderwiesz sie od podłoża tam, gdzie full będzie reagował na ruchy kierownicą jeszcze...
+ komfort
- koszty utrzymania, wiadomo, nowe uszczelniacze i dla tego patrzy sie na dostępność i ceny części i ich zużywalność. Topowe amory ciężko wyeksploatować. Wystarczy regularnie po jeździe w błotku czyścić lagi z błota, zebrać piach spod uszczelek i jak simeringi puszczają to wymienić na czas, oraz smarować golenie amora część pod uszczelką nawet tawotem i gra :) Jak zaniedbasz dampery, to powstają rysy na goleniach, a jak te są zarysowane to prują uszczelki. Można je rozebrać, przetoczyć i dobrać panewki odpowiednie "ślizgi" ale trzeba się na tym dobrze znać żeby tanio ogarnąć sprawę. Próbowałem taki zabieg dla fanu na suntour XCM dla fanu i poległem.

Jak masz dużo czasu, to rowery zimą są znacznie tańsze. Dużo ich na allegro nie ma, ale pojawiają się perełki w niskiej cenie bez problemu do dorwania spokojnie jak poczekasz, dorwiesz do 1500-1800zł ładny full na bobmerku i damperze foxa w dobrej cenie ;)

Czy ja bym składał rower dla siebie od podstaw? Na pewno nie, ponieważ szkoda mi na to czasu, lepiej kupić gotowca, przymierzyć się do niego, bo są ramy, które są spoko, mają fajną geometrię i po prostu dobrze się na nich podróżuje, a są takie ramy, że ciężko je zestroić. Kupisz jeden amor, drugi wyżśzy, krótszy mostek dłuższy, a potem przejedziesz sie na innym i bardziej Ci podpasuje...

W każdym przypadku, gdzie kupowałem rower bardzo tanio koszty regeneracji samych uszkodzonych podzespołów był niewspółmiernie wysoki do dopłacenia i znalezienia egzemplarza bezwkładowego, a przecież ramę, sztycę, siodło, mostek ierownicę, haki damper zazwyczaj miałem, problem zawsze tkwił w zużytych piastach i napędzie / hamulcach i przednim amorku. Jak chciałem odbudować zużyte graty na nowych firmówkach zawsze wychodziło ~ tysiąc lub więcej.

Chyba, że masz dostęp do używanych, pewnych części, duży zapał do dłubania i sporo czasu, to zapewne powstanie kolejny super sprzęcior na forum.
Pomyśl nad zakupem całego bajka, a ja z chęcią będę śledził dalej twój temat :)
Wszystko, co potrzebne do budowy roweru kupisz w moim sklepie: https://mgvolt.pl
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Projekt Iksa

Post autor: Inc0 »

Glebor różnica może wynikać z wielu współistniejących czynników począwszy od różnic w samych silnikach ..tak wiem powinny być identyczne ale to chińczyk wiec różnie mogło być, poprzez błędy w ustawieniu naszych liczników jak i niedokładność pomiaru wynikająca z innych przyczyn , opory toczenia, szerokość i rodzaj bieżnika jak również rodzaj mieszanki gumy z której jest wykonana opona, ciśnienie w oponach, różnice w oporach aerodynamicznych. tak czy owak teoretycznie ten silnik przy baterii 13s powinien rozwijać 38km/h
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Dzięki, glebor, za szczegółowy kosztorys. I tak. Owszem, myślałem, czy nie kupić gotowca. Co prawda nie jestem bogaty, ale mimo wszystko używanego wolę nie kupować.
Teraz taka sprawa co do korby. Czy widziałeś lub ktoś wie, czy dostanę korbę na więcej, niż jeden blat o długości poniżej 130mm (obecnie mam 127mm, 36T, bo tylko taką znalazłem)? Tak, to nie pomyłka, muszę mieć naprawdę tak krótką korbę.
Hamulce na pewno będą tarczowe. Myślałem właśnie o mechanicznych Avid ze względu na prostotę obsługi.
Póki co nie podjąłem ostatecznej decyzji, czy to będzie składak, czy przerabiany gotowiec, czas w sumie mam, bo jak pisałem, mam na czym jeździć, dlatego nie chcę nowego robić w pośpiechu, aby czegoś nie schrzanić.
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Projekt Iksa

Post autor: Inc0 »

jak nie znajdziesz odpowiedniej korby na 2/3 blaty w takim rozmiarze zawsze możesz przerobić dostępna korbę. Trzeba znaleźć taka korbe która ma pełne ramiona tj z litego metalu bez pustych przestrzeni w ramionach ,wywiercić otwory w odpowiednim miejscu, zagwintowac i gotowe. inna opcja to do tej korby która masz dorobić takie blaty jakie ci pasują
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Myślałem o opcji z wierceniem. Nie wiem tylko na ile będzie to wytrzymałe, zazwyczaj sama korba jest węższa od miejsca gdzie przykręcony jest normalnie pedał. Obecnie mam takie: https://www.www.www
Nie wiem, czy da się tak przerobić. Ona jest zintegrowana.
Ostatnio zmieniony 11 sie 2019, 21:34 przez mr_x, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Jeżeli masz kłopot z częściami-napisz do @tatar.Mam korbę nietypową.bo takie tylko wchodzą w grę w Twoim przypadku' -długość ramienia 110mm / 46T /jeden blat/ :)
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Napiszę. :D
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

glebor pisze:
09 gru 2018, 21:51
MR-X na pewno sanyo GA będą ciekawsze niż sony VTC6 w stosunku do pojemność/cena, gdyż wydaje mi się, że dobre GA kupisz taniej niż dobre VTC6 ;)
Piszesz o Sanyo NCR18650GA 3500mAh? Jeśli tak, to w Nexunie cena jest podobna w sumie. Sanyo NCR18650GA 3500mAh mają zresztą mniejszą pojemność przy dużych prądach, tak wynika z karty.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

[quote=mr_x post_id=26946 time=1544632652 user_id
Jeśli tak, to w Nexunie cena jest podobna w sumie.


Glebor dostosował się z cenami do Nexuna ? :D
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Ach, zapomniałem, że glebor też ma akumulatory. :D
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Hamulce Avid jeżeli już będziesz kupował,to tylko model BB7/piątka to monolit,trójka przeciętna jeżeli chodzi o siłę hamowania/
Poza tym siódemka posiada podwójną regulację okładzin.Jest jeszcze model BB-DB też z podwójną regulacją
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

BB7 pod względem samego hamowania (nie regulacji) podobny jest do hydraulicznych? Też ma modulację siły hamowania?
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Sam zacisk nie ma modulacji,możesz ją regulować klamką jeżeli masz oryginalną Avida.BB7 /z regulacją wkręcaną śrubą/Siłą hamowania rzeczywiście porównywany jest pod względem siły do hamulca hydraulicznego
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Projekt Iksa

Post autor: Sietas »

Modulację bb7 można "regulować" na zacisku, ale nie jest to sposób przewidziany przez producenta i raczej nie polecam go jeżeli ktoś nie wie co robi. Można dodać podkładki w miejscu mocowania linki przez co wydłuża się dźwignia = zwiększenie modulacji = wydłużenie skoku klamki
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Projekt Iksa

Post autor: Inc0 »

największa zaleta hamulca tarczowego mechanicznego jest prostota budowy i obsługi( regulacji) oraz cena jednak mechaniczne hamulce tarczowe nie dorównują pod względem modulacji siły hamowania układom czysto hydraulicznym ( pomijam konstrukcje no name ) owszem dorównują siła hamowania ale jest to okupione koniecznością przyłożenia większej siły na klamkę niż to ma miejsce w hamulcach hydraulicznych (duża cześć siły przyłożonej na klamce jest tracona na rozciąganie linki ,tarcie linki o pancerz oraz tarcie elementów ruchomych w zacisku i miażdżenie pancerza )w których znacznie większa % cześć energii przykładanej na klamce jest przenoszona na klocki. typ hamulca powinno sie dobierać do pojazdu jego masy predkosci rozwijanych oraz terenu w którym bedzie uzytkowany, osobiscie ciezko mi sobie wyobrazic e-bike o masie 40kg krecącego licznik ponad 50km/h z v-brake jak również średnio widzę sens roweru miejskiego ograniczonego do 250W i 25km/h z heblami XTR
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Sietas pisze:
13 gru 2018, 9:54
Modulację bb7 można "regulować" na zacisku, ale nie jest to sposób przewidziany przez producenta i raczej nie polecam go jeżeli ktoś nie wie co robi. Można dodać podkładki w miejscu mocowania linki przez co wydłuża się dźwignia = zwiększenie modulacji = wydłużenie skoku klamki
Z gotowych podobnych rozwiązań klamek, to dać stare klamki Shimano LX lub XT z ustawieniem H-L i linką mocowaną na końcu dżwigni
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Jeśli dobre hydrauliczne nie będą dużo droższe, przemyślę też takie. Przemawia do mnie, że można hamować dwoma palcami. Teraz mam bębnowy tył i nawet ściśnięcie klamki do końca (co wymaga sporej siły) znacząco nie spowalnia roweru. Ratuje mnie to, że przód działa, niedawno wymieniłem v-brake na nowe.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Za cenę BB7 kupisz śmiało jakieś hydrauliczne :)
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Czytałem nieco opinii o BB7 w sieci i są w zasadzie pozytywne, niektórzy pisali nawet, że są lepsze od tanich hydraulicznych. Myślę, że przekonało mnie to do BB7. Pytanie teraz o klamki. Wiem, że mogę dać dowolne (prawie), ale czy takie klamki z wyłącznikiem do sterownika nie są zbyt... jakby to powiedzieć, słabe? Obecnie mam takie i mam zastrzeżenia (nie ze sklepu Nexun, być może ich są lepsze).
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Bardzo fajne klamki mieli w sklepie Magma w Jarocinie/jest w sieci/ po 29 zł kpl.,ale możesz poszukać klamek Wuxing .też solidne dodawane do Bafangów.
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Projekt Iksa

Post autor: Sietas »

mr_x pisze:
14 gru 2018, 16:37
Czytałem nieco opinii o BB7 w sieci i są w zasadzie pozytywne, niektórzy pisali nawet, że są lepsze od tanich hydraulicznych. Myślę, że przekonało mnie to do BB7. Pytanie teraz o klamki. Wiem, że mogę dać dowolne (prawie), ale czy takie klamki z wyłącznikiem do sterownika nie są zbyt... jakby to powiedzieć, słabe? Obecnie mam takie i mam zastrzeżenia (nie ze sklepu Nexun, być może ich są lepsze).
Są zdecydowanie lepsze od tanich hydraulików. Ja generalnie jeżdżę na mechanikach avida od przeszło 10 lat i testowałem je w przeróżnych kombinacjach tylko zawsze z tarczami minimum 203 mm. Klamka hamulcowa gra bardzo ważna rolę w mocy hamulca a te z odcięciem ogólnie obcinają 50% siły w stosunku do pożądanych klamek jak np legendarne deore lx. Wbrew pozorom klamka od avida sd7 nie jest wybitna, ale na tył się zdaje (posiadam ja teraz i blokowanie koła na jeden palec). Druga bardzo ważną rolę odgrywa samo ustawienie hamulca - takie jak znajdziesz w instrukcji sprawdza się tylko na początku gdy hebel jest wyjety wprost z pudełka i nie posiada grama zanieczyszczeń
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

A czy są klamki z regulacją położenia spoczynkowego klamki, jak ma to miejsce w hydraulicznych? Te, co mam obecnie są jak dla mnie za daleko, chciałbym móc sobie dopasować. Obstawiam chyba klamki na 3 palce (tyle zazwyczaj używam teraz, najmniejszy lata za klamką, chociaż klamkę mam pełną). Nie muszą mieć wyłącznika do sterownika, ten sobie dorobię w razie czego.
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Większość klamek hamulcowych ma taką regulację.Jest to śruba tuż pod regulatorem napięcia linki/regulator/,a tu masz przykładowy link https://allegro.pl/shimano-alivio-bl-t4 ... 00234.html
sannis
Forumowicz
Posty: 186
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01

Re: Projekt Iksa

Post autor: sannis »

Sietas pisze:
14 gru 2018, 18:33
Klamka hamulcowa gra bardzo ważna rolę w mocy hamulca a te z odcięciem ogólnie obcinają 50% siły w stosunku do pożądanych klamek jak np legendarne deore lx.
Jakie klamki używasz z BB7? Deore BL 670?
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Ja używam Deore LX BL-M570 i klamek Avid z reg.modulacji
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Projekt Iksa

Post autor: Sietas »

sannis pisze:
14 gru 2018, 22:34
Jakie klamki używasz z BB7? Deore BL 670?
Aktualnie używam właśnie avidowskiej sd7 na tył. Na przód na test mam wrzucone Dorado z tarczą hope'a 225mm co jest zdecydowaną przesadą jak na rower do dojazdu.
Najlepszą klamką jaką miałem kiedykolwiek była marki van guard za 12 zł sztuka. Perfekcyjna modulacja - niestety znajomy zderzył się na moim rowerze z samochodem i mi obie połamał. Później nie mogłem nigdzie takich znaleźć.
Leżą gdzieś w pudełku deore lx, ale lenistwo nie pozwala mi ich założyć

https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q= ... 5240597667
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

tatar pisze:
14 gru 2018, 23:14
Ja używam Deore LX BL-M570 i klamek Avid z reg.modulacji
Używasz BB7?
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

Używam,bo na chwilę dzisiejszą nic sensowniejszego z zacisków mechanicznych nie wymyślono.Podobno któryś z modeli Tektro/u nas nie wiem czemu mało popularne/ jest niezły, TRP Spyre też ,ale wolę sprawdzone :)
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Projekt Iksa

Post autor: tatar »

mr_x pisze:
14 gru 2018, 18:44
A czy są klamki z regulacją położenia spoczynkowego klamki, jak ma to miejsce w hydraulicznych? Te, co mam obecnie są jak dla mnie za daleko, chciałbym móc sobie dopasować. Obstawiam chyba klamki na 3 palce (tyle zazwyczaj używam teraz, najmniejszy lata za klamką, chociaż klamkę mam pełną). Nie muszą mieć wyłącznika do sterownika, ten sobie dorobię w razie czego.
Klamki do hamulców mechanicznych nie mają takiej regulacji ze względu na to.że w miejscu śruby regulacyjnej umieszczony jest wyłącznik odcięcia
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Ale teraz mówisz o tych z wyłącznikiem? Bo te bez zazwyczaj mają regulację, tak to rozumieć? Dwa razy jak gdyby odpowiedziałeś na to samo. :P
Awatar użytkownika
Inc0
Forumowicz
Posty: 873
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Projekt Iksa

Post autor: Inc0 »

Jeśli się decydujesz na zaciski mechaniczne klamkę wybieraj najlepiej taka full metal i najlepiej 4palcowa by móc przyłożyć możliwie dużą siłę i jednocześnie jak najmniej energii tracić na odkształcanie się plastikowych elementów , sam czujnik można dokleić/przykręcić kwestia improwizacji , w moim wehikule mam przedni hebel z fabrycznie wbudowanym czujnikiem w korpus klamki a tylni zaopatrzyłem w czujniczek przyklejając go klejem ..akwarystycznym do szkła od razu zaznaczam że budowlany silikon się nie nadaje, a tak to wygląda może nie super pięknie ale trzyma mocno klej ten zastyga w gumę twarda jak bieżnik opony ale w razie "W" mogę usunąć go łatwo a sam korpus pozostaje nienaruszony Obrazek

P.S po przygodach z jakimiś tam hamulcami semi-hydraulicznymi zapodałem tanie full hydrauliczne Tektro HDC 300 , od lat mi dobrze służą w CC( kilka postów wyzej na fotce z hamulcami typu semi) , bezproblemowo stawiam rower na przednie koło dwoma palcami gdy tylko tego zapragnę a modulacja jest na tryle dobra że pozwala w takiej pozycji jechać dalej .
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Przejdę chwilowo na temat silnika. Gdyby Bafang 500W, to który? Myślałem, że jest jeden rodzaj (poza tym, czy kaseta, wolnobieg, przód/tył oraz nawój), a okazuje się, że nie jest tak łatwo.

1. https://www.aliexpress.com/item/BAFANG- ... 61619.html
2. https://www.aliexpress.com/item/2018-Pr ... 23544.html

Różnią się oznaczeniem, wagą, a przede wszystkim nie wiem, jaki nawój mają.
grafffik

Re: Projekt Iksa

Post autor: grafffik »

a do jakiej jazdy ma służyć ?
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Powiedzmy, że rekreacyjnej i do pracy, jednak z możliwością lekkiego pociśnięcia w razie czego. Teren głównie płaski asfalt, ale z opcją szutru i lasów. Jeśli uzyskam 40km/h i w miarę dobre przyspieszenie, będę zadowolony (na kole 26" i przy 13S).
grafffik

Re: Projekt Iksa

Post autor: grafffik »

jeden i drugi to praktycznie to samo. co do nawoju najłatwiej i najszybciej będzie jak jeszcze dziś napiszesz do producentów zapytanie ... a rano będziesz już miał odpowiedź. z tego co widzę to ten silnik bafanga nie jest już oferowany bezpośrednio przez producenta co mogło by znaczyć że jego produkcja jest już zaprzestana. O tej mocy jest model RM G360.500.DC https://www.bafang-e.com/en/components/ ... 500dc.html
Awatar użytkownika
glebor
Forumowicz
Posty: 410
Rejestracja: 04 maja 2017, 18:45
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Projekt Iksa

Post autor: glebor »

Fajnie, że podzielacie moje zdanie jeżdżenia na AVIDACH :) Wg. mnie świetne hamulce. MR-X zastanów się nad:
Obrazek

MIałem tą alpinę. Może SL9 jest ciut za bardzo odchudzona. Moja na wadze wywaliła 10,5-11kg, ale SL3 czy SL5 fajny rowerek, jak szukasz lekkiego do silnika przekładniowego i do rozwijania niezbyt dużych prędkości. Okazyjnie ten lub podobny rower szukałbym w kwocie do 1500zł w dobrym stanie. Ja swoją pogoniłem za 1600zł i z tego, co kojarzę, to poza jedną tulejką od dampera wszystko hulało jak nowe.

Full to full i żaden hardtrail pod względem przyczepności i komfortu mu nie dorówna...
Waga tych alpin jest niewielka i ramy nie pękają jak w trek fuel np. są proste, nie gięte, mają wstawki w newralgicznych miejscach, a reszta ramy jest cieniutka.

Co do klamek do BB7, bajecznie hamują na tarczy 203mm + klamka:
Obrazek

Ogólnie długa dźwignia o finalnie niewielkim skoku linki przy 180mm chodziła mi idealnie na granicy poślizgu na suchym asfalcie przy kapciu 2,4" CST C1381.

Na 203mm byłby sztos, tyle, że potrzebna jest ośka QR20 żeby tarcza nie ocierała na zakrętach o zacisk hamulcowy. Zamówiłem QR9 i zobaczę, czy dalej obciera o zacisk, czy nie :)

Z przerabianiem hamulców bym nie kombinował, bo można skończyć bez przedniego hamulca i bez zębów :D
W podobnej kasie co bb7, hydrauliki są mierne (do ebajka) bo jak ktoś jeździ zwykłym rowerem 15-20km/h to zatrzymują go.
SLXy są drogie, zapowietrzają się, gorują puchną gumki od tłoczków, puszczają przewody. Avid też nie jest bez wad, jak ktoś jeździ w zimę, to jest to zestawienei połączenia aluminium + metal i jak się dużo jeździ w deszcz a już najgorzej po soli w śniegu, to też po 2 sezonach wymagają wymiany niektórych części. Ale normalnie są bardziej bezawaryjne niż hydraulika za 200PLN ;)
Ostatnio zmieniony 16 gru 2018, 21:48 przez glebor, łącznie zmieniany 1 raz.
Wszystko, co potrzebne do budowy roweru kupisz w moim sklepie: https://mgvolt.pl
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Projekt Iksa

Post autor: Sietas »

Ja od zawsze miałem novateca na ośce 10mm a i tak podzwoni trochę na zakrętach. Na qr20 nie widziałem różnicy, ale mi to absolutnie nie przeszkadza
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Mam pierwszą część, a w zasadzie grupę części do nowego roweru. :D

Od razu mówię, że wybór był długo obmyślany, wiem, że nie każdy uzna za słuszny, ja jednak postanowiłem jak postanowiłem, więc proszę nie krytykować. :) Nie wykluczam, że w przyszłości zmodernizuję, jednak na chwilę obecną będzie tak a nie inaczej.

No to po tym wstępie przedstawiam nowy zakup od Glebora. ;)
MX01C.JPG
MX01C.JPG (5.93 KiB) Przejrzano 3070 razy
Znam z grubsza wady i zalety (tak, wiem, że są też wady, ale jak ze wszystkim :D ) i mimo wszystko jestem póki co zadowolony z zakupu. Przypominam, że to ma być rower do jazdy rekreacyjnej i do dojazdów do pracy, ma wyglądać jak rower, a nie motocykl.
Ostatnio zmieniony 11 sie 2019, 21:15 przez mr_x, łącznie zmieniany 1 raz.
grafffik

Re: Projekt Iksa

Post autor: grafffik »

no jak leży w kartonie to trudno żebyś był niezadowolony :lol:
MXUS 01C na kasetę z przekładnią planetarną ? dobrze widzę ?

co do hebli, tylko hydraulika. w ogóle się nie baw w mechaniczne. robilismy ostatnio test. 2 zestawy S1300 od glebora, jeden z heblami mechanicznymi z zaciskiem tektro 1 tłoczkowym, drugi - hydraulika magura mt5.
test przy 15km/h - hamowanie do zera. różnica na korzyść hydraukliki - 6m długości.
Ostatnio zmieniony 18 gru 2018, 18:35 przez grafffik, łącznie zmieniany 1 raz.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Tak, dokładnie.
grafffik

Re: Projekt Iksa

Post autor: grafffik »

no i dobra. ramę już masz ?
ja moją wyrwałem za 450zł z damperem fox'a na facebookowych grupach. rama prosta i zadbana, damper trzyma 160psi przy mojej 100kg wadze a i skakać lubie mocno. budowa jak widzisz podobna do tej co wrzucił glebor. u mnie w temacie jest więcej na jej temat.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Projekt Iksa

Post autor: mr_x »

Rama, którą upatrzyłem, będzie dopiero w lutym.

Co do hamulców, to tektro chyba jednak nie będą podobne do BB7, ale ja się nie znam. :)
Ostatnio zmieniony 18 gru 2018, 18:42 przez mr_x, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ