Typowy Falcon

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Cześć!
Chciałem dzisiaj pokazać mojego Falcona, którego budowa ma się już ku końcowi :) Brakuje jeszcze kilku elementów, ale już jeździ :)
Specyfikacja:
Rama Falcon v2
Amortyzator Marzocchi 380 R2C2
Damper Marzocchi Roco
Sterownik Sabvoton 72150
Akumulator 20s19p na Sony VTC5a
BMS z LCD i Bluetooth
Silnik Qs205 24x5 + Ferrofluid
Pedały NS Bikes
Mostek NS Bikes
Stery FSA The Pig
Siodełko Medicus Twin
Korba Shimano FC-M131 (nie pasuje, trzeba rzeźbić)
Kierownica Cloud 780 DH
Hamulce tył SLX, przód będą ZEE
Obręcz tył moto 19, dętka grubościenna moto, opona 3 cale
Koło przód piasta Novatec, obręcz Fortress, opona Maxis 2,5 cala
Tarcze SM-RT76L
Przetwornica na 12v z Nexuna

To na razie tyle :) Brakuje jeszcze przedniego hamulca, oświetlenia i osłony na sterownik. Będę ją rzeźbił z poliwęglanu, zobaczymy co z tego wyjdzie :) Jeśli coś mogłoby odróżnić tą konstrukcję od typowych falconów to właśnie osłona sterownika, osłony boczne (mojej produkcji) i osłona ekranu od BMSa. Zabezpiecza ekran przed uszkodzeniami, ale jest też uszczelniona i powinna zabezpieczać przed wodą. Dwa przyciski na ramie sterują ekranem BMSa, a jeden przycisk na kierownicy steruje Bluetooth. Reszta guzików na kierownicy to standard, czyli 3 speed i wsteczny. Pierwsze zamówienie z Nexuna dostałem 15 października i wtedy też rozpocząłem budowę. Wychodzi na to, że trwała ona około 2 miesięcy, z czego niecały miesiąc trwała budowa akumulatora. Mam zamiar policzyć koszt całej konstrukcji, także jeśli kogoś to interesuje to mogę później podać. Postaram się też nieco opisać proces składania :) Zdjęcia:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
glebor
Forumowicz
Posty: 410
Rejestracja: 04 maja 2017, 18:45
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Typowy Falcon

Post autor: glebor »

Ekstra sprzęcior. Widać, ze sabvoton napędza, bo harakterystyczne gniazdko USB wystaje :)
Zazdroszczę. Może kiedyś też zbuduję swojego falcona ;)
Wszystko, co potrzebne do budowy roweru kupisz w moim sklepie: https://mgvolt.pl
* Zestawy napędowe
* akumulatory
* zgrzewanie
* konwersje rowerów
Znajdziesz nas na FB grupa MG VOLT, YOUTUBE: https://www.youtube.com/mgvolt
TEL: 796782663
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Typowy Falcon

Post autor: tatar »

Mogłeś go postawić na czerwonym dywanie :D Przyjrzyj się jak Cyklonebike mocuje przewód na wahaczu,napewno będzie jeszcze ładniej.Trytytki psują efekt końcowy :D
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Dzięki :D Oglądałem właśnie z bliska jak to wygląda u Cyklona i faktycznie prezentuje się super, tylko jak to jest mocowane do wahacza? wiercenie i gwintowanie w wahaczu? Czy taśma samoprzylepna? Pierwsze dość inwazyjne, a drugie mimo wszystko słabsze od trytytek :D
Dzisiaj odbyłem pierwszą jazdę, mega krótką bo się ściemniało no i zimno, i mam jedno pytanie: na ile można wierzyć wskazaniom BMSa? Sabek ustawiony na 120A, a przy full manetce bms pokazywał ok 70A, 3 speed na pewno ustawiony na 100%. Możliwe, że coś pomyliłem przy ustawieniach (pierwsze ustawienie i pierwsza jazda) ale zastanawiam się, czy faktycznie BMS poprawnie poda ampery, jakie sterownik ciągnie z pakietu? No i nie przyspieszało to jakoś niesamowicie :D
Awatar użytkownika
equid
Forumowicz
Posty: 783
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Typowy Falcon

Post autor: equid »

Możliwe ze porostu 70A wystarczyło wtedy przy rozpędzaniu, bo trzeba jeszcze pamiętać o soft starcie ;)
Dobrze by bylo na jakis cięższy podjazd sie wybrać i sprawdzic przy jakiś wiekszych obciążeniach ile pobiera A
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Tak zrobię, gór u nas dostatek :) Skoro jesteśmy w temacie soft startu - da się to zniwelować/wyłączyć, czy sabek musi mieć ten softstart?
Awatar użytkownika
Vegasnight9
Forumowicz
Posty: 565
Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
Lokalizacja: Żary

Re: Typowy Falcon

Post autor: Vegasnight9 »

Bms z lcd? Co tam się wyświetla?
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW :arrow: viewtopic.php?f=30&t=1243
Filip
Nowicjusz
Posty: 28
Rejestracja: 18 mar 2018, 12:11
Lokalizacja: Toruń

Re: Typowy Falcon

Post autor: Filip »

Jakie oponki zastosowałeś ?
Awatar użytkownika
MateuszSz
Forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Koniaków

Re: Typowy Falcon

Post autor: MateuszSz »

Wyświetlacz musi pokazywać Ci bardzo dokładnie ,poprostu boisz się jeszcze odkręcić manetkę dlatego tylko 70A miałeś :)
Drugą sprawą jest to że mogłeś coś pomylić w ustawieniach ,i ampery fazowe pomylić z amperami z baterii. Trochę trzeba pojeździć i poustawiać żeby to dograć tak idealnie jak robisz to pierwszy raz.
Ja u siebie mam sabvotona ustawionego na 150A z baterii a Lcd bms-a pokazuje bardzo chwilowo w szczycie 154-156 Amper.
Awatar użytkownika
leszcz
Forumowicz
Posty: 767
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:39
Lokalizacja: Rumia

Re: Typowy Falcon

Post autor: leszcz »

Piękny. Ile talarów w sumie uszło z kabzy?
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

MateuszSz pisze:
20 gru 2018, 13:11
Wyświetlacz musi pokazywać Ci bardzo dokładnie ,poprostu boisz się jeszcze odkręcić manetkę dlatego tylko 70A miałeś :)
Drugą sprawą jest to że mogłeś coś pomylić w ustawieniach ,i ampery fazowe pomylić z amperami z baterii. Trochę trzeba pojeździć i poustawiać żeby to dograć tak idealnie jak robisz to pierwszy raz.
Ja u siebie mam sabvotona ustawionego na 150A z baterii a Lcd bms-a pokazuje bardzo chwilowo w szczycie 154-156 Amper.
Trochę pozmieniałem w ustawieniach i dosłownie chwilę pojeździłem i sprawa jest już jasna. W zakładce Basic są dwa ustawienia amperów - dc limit i boost dc (current) Problem w tym, że sterownik ciągle podaje tyle, ile w zakładce dc limit. Za pierwszym razem miałem tam 70A i dokładnie na tylu jeździł, dzisiaj zmieniłem na 90A i właśnie tyle miał. Dc limit powinno się odpalać przy osiągnięciu zadanej temp przez sterownik albo silnik, a tymczasem jest cały czas. Temperatury ustawione odpowiednio, 100 stopni dla sterownika i 130 dla silnika, w programie wskazania temp są ok, przed jazdą po około 20 stopni. Ktoś ma jakiś pomysł?
Odpowiadając na pytania:
BMS z LCD wyświetla masę informacji - napięcie na baterii, pojemność, napięcie każdej celi, napięcie średnie celi, prędkość, zasięg, pobierane A i waty, czas działania, przebieg itp.
Opony to z przodu Maxxis Minion dhf 2.5 cala i z tyłu YUANXING 3.00-19 (nie żebym specjalnie wybierał, była dość tania po prostu ;))
Podliczyłem wczoraj koszt konstrukcji i wyszło mi lekko ponad 15 tys, przy używanej amortyzacji przód-tył, używanym przednim kole, akumulatorze w całość składanym samemu (składanie, zgrzewanie, lutowanie bmsa itp) i rabacie 5% w Nexunie :D Jest to już cena z przednim hamulcem (którego jeszcze nie mam) ale za to trzeba jeszcze doliczyć oświetlenie, błotnik na tył i najprawdopodobniej serwis dampera (dostałem go niejako gratis do ramy) :)
p.s. przy 90A już zaczęło się robić ciekawie (bo przy 70A to trochę miernota), już nie mogę się doczekać jazdy na 120A :D
p.s2. MateuszSz jaki masz prąd międzyfazowy na manetce hamowania? Pomysł z manetką i jej umiejscowieniem wziąłem od Ciebie :D
Awatar użytkownika
MateuszSz
Forumowicz
Posty: 172
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:07
Lokalizacja: Koniaków

Re: Typowy Falcon

Post autor: MateuszSz »

Nie pamiętam dokładnie ile tam jest ale coś ok 80-90A na regenie . Przejeździłem w tym roku 3,5tys km na tym falconie z takim ustawieniem manetek i stwierdzam że jest to mega wygodne i praktyczne a sprawdziłem się w każdych warunkach miejskich i górskich ,nawet 50km w totalnej ulewie gdzie predkość przelotowa wyniosła 75km/h a jedyny skuteczny hamulec w totalnej wodzie to hamulec regeneracyjny .Jadąc tyle km w kałuży -3 tarcze odmówiły posłuszeństwa ,tylko się darły jak hamująca lokomotywa.
Awatar użytkownika
equid
Forumowicz
Posty: 783
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Typowy Falcon

Post autor: equid »

Niestety w sabku nie da sie nic zrobic z soft startem.
A co do dc limit to sprawdź czy masz na pewno dobrze podłączony czujnik z silnika, najlepiej miernikiem zeby wykluczyć przerwę w przewodzie.
Jeszcze może byc problem w sabku, cos moze byc nie tak z czujnikiem temperatury.
No chyba ze cos zle jest ustawione, ale z tego co pamiętam to chyba nie dało sie nic w programie namieszać
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

No wiec podpiąłem pod komputer i sprawdziłem czujniki temperatury, ten w sterowniku jest ok, reaguje na ciepło i ma stałą wartość (nie skacze). Natomiast ten w silniku chyba ma problem, po dodaniu gazu temperatura spada, podczas hamowania regenem również spada, czasami ogólnie skacze dziwnie. Na podniesienie temp reaguje, ale ma jakieś widoczne zakłócenia. Tyle, że to skoki w dół, nie ma możliwości, żeby podał wartość ponad ustalone 110 stopni, przy których powinno się włączyć ograniczenie. No chyba, że tak reaguje sterownik? Mam drugi zestaw halli z drugim czujnikiem, może przelutować na drugi?
Awatar użytkownika
TomaS
Forumowicz
Posty: 930
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Typowy Falcon

Post autor: TomaS »

Skoki temp.to wada wspólnej masy termistora z hallami. Norma. W sumie nie wiem dlaczego tak robią chińczyki jak jest źle. Już bym dopłacił im za jeden kabelek więcej
Jeżdżę na:
1. :SAMURAI BANSHE
2. :CARRERA BANSHE
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Czyli rozumiem, że nie tu leży problem. W ustawieniach nie za bardzo było co popsuć, także to raczej nie to. Teoretycznie chyba mógłbym ustawić dc limit na taką wartość jak boost dc i jeździć, tylko pytanie, czy po osiągnięciu 130 stopni zabezpieczenie programowe zadziała? Inna sprawa, że nie po to kupuje się nie tani sterownik, żeby teraz nie działało :) A gwarancji oczywiście nie ma, uszy sterownika poobcinane.
Awatar użytkownika
equid
Forumowicz
Posty: 783
Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
Lokalizacja: zory

Re: Typowy Falcon

Post autor: equid »

A gdybyś spróbował na chwile dac opornik zamiast podpinania termistora, to bys wtedy wiedzial czy problem lezy w sterowniku czy w sliniku :)
Jezeli sterownik jest dobry to powinno zadziałać zabezpieczenie jak ustawisz dc limit taki sam jak dc boost, ale pytanie czy sterownik jest dobry ;)
Awatar użytkownika
tatar
Forumowicz
Posty: 2556
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: Typowy Falcon

Post autor: tatar »

Ponieważ termistor ma wspólną masę z hallami,spróbuj wykorzystać termistor z drugiego zestawu halli/masa tych drugich halli+kabel od termistora/
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Problem jest taki, że nie mam żadnego opornika pod ręką :D A wykorzystywanie termistora z drugiego zestawu halli wydaje się być o tyle nieskuteczne, że tas pisał, żeby nie używać obu na raz, bo oba mają wspólną masę, także jeśli tu leży problem, to podmiana go nie rozwiąże :D
Co ciekawe, na szybko znalazłem temat na starym forum z identycznym problemem. Podobno błąd leży po stronie programu na pc. Wersja 2.1 właśnie ogranicza sterownik do dc limit, a wersja 2.0 nie ma tego problemu. I faktycznie, ustawiłem dc limit na 30A, zapisałem, uruchomiłem manetkę, przycisnąłem hamulec tarczowy i ampery skoczyły do ponad 60A. Na wersji 2.1 zatrzymały by się na 30A. Problem w tym, że 2.0 nie obsługuje wyłącznika term silnika (hmm, a może dlatego nie ma tego problemu?). Sam już nie wiem
p.s. czy wyłącznik termiczny programowy zadziała mimo wszystko to chyba łatwo sprawdzić, wystarczy obniżyć próg na np 40 stopni i się przejechać kawałek, jak zadziała to znaczy, że jest ok i można podnieść na 130 :)
eugon
Nowicjusz
Posty: 20
Rejestracja: 22 gru 2018, 19:07
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Typowy Falcon

Post autor: eugon »

Jeśli mogę zapytać jaką wersję BMS-a masz? 100-150-300A
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

300A, taka trafiła się w Polsce, bez czekania na aliexpres :D Ale i tak bym taką wziął, lepiej mieć zapas :)
DC limit ustawiłem tak, jak DC boost, wyłącznik temp na 50 stopni i jutro będę testował, czy zadziała. Jeśli działa to ustawiam temp na dobrą wartość i tak na razie będę jeździł, bez tego ogranicznika :)
Sietas
Forumowicz
Posty: 408
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Typowy Falcon

Post autor: Sietas »

Należy pamiętać że 300A to jest w piku a rate jest na 120A. Dodanie radiatorów znacznie podnosi możliwości prądu ciągłego
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Wracam z tematem Falcona po dłuższej przerwie. Jeśli ktoś trafił na temat w dziale sterowniki to widział, że miałem niemałą awarie. W dużym skrócie - źle ustawiony bms przy pełnej baterii i użyciu regena odciął zasilanie (napięcie na pojedynczą cele przekroczyło ustawioną wartość) a przepięcia na fazach kręcącego się silnika zniszczyły sterownik, dosłownie się usmażył. Po awarii wymieniłem sterownik i czujniki halla w silniku (niestety do teraz nie wiem czy słusznie, możliwe, że nie) ale mimo to sprzęt nie chciał chodzić (nie przechodził testu czujników) a dodatkowo w instalacji pojawiły się dziwne dźwięki i przepięcia. Brakło mi już wiedzy i pomysłów także rower pojechał do Pasterbajk, skąd wrócił po jakichś 2 miesiącach. Winne były czujniki halla, a przepięcia były spowodowane zaciskanymi ręcznie konektorami, po zalaniu ich cyną problem ustał.
Tak to mniej więcej wyglądało, rower aktualnie jeździ całkiem fajnie. Po powrocie z naprawy zrobiłem też kilka rzeczy dla bezpieczeństwa: podłączyłem wszystkie czujniki temp z bmsa (podobno nie powinno się jeździć na niepodłączonych), zrezygnowałem z pomiaru prędkości przez lcd bmsa przez przewód halli z sabka (podobno był przypadki uszkodzenia sabka) i w zamian zrobiłem najprostszy pomiar poprzez kontaktron podłączony do masy i magnes na szprychach. Ustawiłem też bms i sabka w ten sposób, żeby przy przeładowaniu lub rozładowaniu pakietu najpierw odciął sterownik, w razie czego mam bt do sterownika także mogę zmienić parametry i dotoczyć się do domu.
Mam nadzieję, że teraz będzie śmigał w miarę bezawaryjnie, zrobiłem już kilka jazd od momentu naprawy, na razie na 100A z baterii, ale docelowo będzie 120A.
W stosunku do ostatnich zdjęć z tego tematu jest też spor zmian wizualnych. Doszło świetlenie led załączane z kierownicy, mudhugger na tył, mały błotnik na przód, osłona na sterownik własnej produkcji (plexi), opona CVT 3 cale + dętka downhill na przód.

Tyle opowiadania, teraz problem i pytanie do Was :D
Przy okazji otwierania silnika zainstalowałem termostat bimetaliczny typu NO podłączony do masy i przewodu hamulca w sabku (GND).
Problem pojawił się przy pierwszym porządnym zagrzaniu silnika tj. termostat zapiął obwód i już go nie rozpiął. Z początku ucieszyłem się że działa, aplikacja mqqon wywaliła komunikat brake czyli wszystko ok. Jednak gdy temp silnika spadła do 50 stopni i hamulec nadal był załączony musiałem zdjąć osłonę sterownika i odciąć przewód od sabka żeby wrócić do domu (ponowne uruchamianie sabka nie pomagało). Po powrocie i postoju dwudniowym podłączyłem z powrotem przewód hamulca do termostatu i wszystko jest ok, można jeździć. Na chwilę obecną nie mam jak sprawdzić co będzie przy kolejnym zagrzaniu silnika bo pogoda nie pozwala, natomiast mam pytanie, czy ktoś spotkał się z czymś takim? Termostat to przecież proste urządzenie, wątpię, żeby mogło się np. zaciąć. Chyba, że sabek ma problem, gdy podłączona jest manetka płynnego hamowania i dodatkowo przewód hamulcowy na GND?
Swoją drogą, qs205 z nexuna nie ma dwóch termistorów ze wspólną masą tylko po prostu jeden termistor ale z osobnymi wyjściami na każdy zestaw halli. To dlatego nie można wykorzystywać tych niby dwóch jednocześnie - bo jest tylko jeden ;)
No i jakieś fotki, przed wyjazdem w teren i po :D
Obrazek

Obrazek
misiek604
Forumowicz
Posty: 115
Rejestracja: 27 wrz 2018, 22:33
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Re: Typowy Falcon

Post autor: misiek604 »

Hejka czy możesz podrzucić kosztorys tej konstrukcji.
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

misiek604 pisze:
23 maja 2019, 19:07
Hejka czy możesz podrzucić kosztorys tej konstrukcji.
Tak jak pisałem w jednym z postów wyżej - koszt większości to lekko ponad 15 tys, doliczając błotniki, oświetlenie i moduł bt do Sabvotona pewnie będą to okolice 15,500 zł :) W moim przypadku dochodzi jeszcze koszt awarii (2 tys zł ...) no ale tego normalnie liczyć się nie powinno.
grafffik

Re: Typowy Falcon

Post autor: grafffik »

jak ci ten marzok się sprawdza z przodu ? nie poci się spod regulacji tłumika ?
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Typowy Falcon

Post autor: pumexior »

Na razie bez żadnych problemów, nie cieknie w żadnym miejscu, choć muszę przyznać, że aktualny przebieg to 150 km, także taki trochę symboliczny :)
ODPOWIEDZ