Strona 1 z 1

[PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 12:04
autor: grafffik
Wbrew modzie na forum, bez ciągnięcia tematu budowy na 100 stron, prezentuje poniżej proces budowy e-bike w jednym poście. Sama budowa zajeła ok 30h, nie licząc oczywiście czasu spędzonego na dobieraniu, wyszukiwaniu i konfiguracji części...

Wraz z użytkownikiem podly, zaplanowaliśmy budowę ebajka na mojej starej ramie wheeler buddy 03. Kilkanaście osób z was już poprzednią konstrukcję poznało na naszych spotkaniach w Warszawie, a tym co nie widzieli, wyglądała ona tak

Obrazek

Rama w rozmiarze 17", z fabrycznymi wzmocnieniami w miejscach newralgicznych, od ponad 15 lat produkowana przez wheelera bez większych zmian konstrukcyjnych.

Konstrukcja została rozebrana i przełożona do ramy typu full i e-bike opisanego w tym temacie. Ze starej konstrukcji została tylko rama, mostek, kierownica, oraz korba z przerzutkami.

Silnik, baterie i elektrykę ebajk dostał z innego elektryka użytkownika podly. Silnik to klon nine continent, opatrzony logiem voliamart, sprzedawany przez znanego nam użytkownika forum 8-). SIlnik w momencie przekładki miał 151km przebiegu. Sterownik blokowy 26A, bateria 48V 13S5P 17.5Ah 850Wh na Sanyo GA.
Konstrukcja ta wyglądała dokładnie tak.

Obrazek

Elektryfikacja w tym ebjaku była robiona jeszcze na zamaskowanych wtyczkach i skręconych przewodach. Cała konstrukcja już słabo się nadawała to zabawy po lasach. Stąd idea budowy nowego e-bike.

Znając tempo jak i charakterystykę jazdy, biorąc pod uwagę również to, że często szalejemy razem po lasach, idea nowej kontrukcji była już z góry zaplanowana.

Budowę nowego ebajka zaczeliśmy od zamówienia męskich tarcz hamulcowych o wymiarze 203mm

Obrazek

Oraz męskich obręczy Dartmoor Fortess V2 naszej Polskiej produkcji o szerokości 32.4 mm wraz z zestawem nowych hebli hydraulicznych shimano. Poprzednio w tej ramie siedziały hamulce mechaniczne

Obrazek

Obrazek

Tym razem całość elektryki postanowiliśmy pociągnąć ładnie w peszlach oraz w peszlach plecionych poliestrowych PET HB(widocznych dalej)

Obrazek

W międzyczasie tatar wykonał kawał dobrej roboty zaplatając dzień przed wigilią tylne koło. Koło dostało wzmacniane kute na zimno szprychy koloru czarnego. Na temat samego zaplotu może powie więcej sam tatar

Obrazek

Obrazek

O ile samą obręcz bez problemu można zrobić w bezdentce, to pod elektryka wolimy jednak jeździć na klasycznych taśmach i dętkach. Tutaj do kół wybraliśmy kontrastowe owijki Polskiej produkcji - firmy Accent,

Obrazek

oraz grube dętki Continental Freeride 26x2.3-2.7 z zaworami presta

Obrazek

Obrazek

Jako, że opony mają być głównie do lasu, a przed nami mokra zima i pół roku życia w błocie, na obręcze wpadły niezastąpione opony downhillowe CST C1388 w odświeżonej wersji CST Antora Peak. Głęboki bieżnik uchroni koła przed przebiciami i dobijaniem opon do felgi, zapewni również dobre czyszczenie się z błota w trakcie trudnych warunków pogodowych

Obrazek

Obrazek

Po złożeniu koła formalnością było zakręcenie wolnobiegu DNP 11-28T

Obrazek

oraz tarczy hamulcowej 203mm, która czekała na montaż z niecierpliwością :D

Obrazek

Przyszła wigilia, więc trzeba było się czymś zająć w oczekiwaniu na mikołaja. Zacząłem robić elektrykę w trakcie oglądania Kevin sam w domu ;)

Obrazek

Obrazek

Wpadły również nowe pedały. Fajna i mocna konstrukcja z decathlonu. Zobaczymy na ile starczą przy pierwszym dzwonie z korzeniem

Obrazek

Czujnik PAS zamontowany został pod lewym ramieniem korby

Obrazek

całość pociągneliśmy w peszlach

Obrazek

wpadły też hamulce na kierownice oraz grip i manetka w kolorze obręczy, czyli Dartmoor Devil Red

Obrazek

Z racji problemów logistycznych, wykorzystaliśmy zacisk sztycy od tatara

Obrazek

Zamontowane zostało nowe wygodne siodełko Selle Italia Discover

Obrazek

A w mięczasie przez święta dalej powstawała elektryka....
stół warsztatowy cały czas rozgrzany :x

Obrazek

do baterii wleciała wtyczka XT90 z antisparkiem

Obrazek

przewody ze sterownika zostały pozastąpiane nowymi. tutaj można zobaczyć fabryczne grubości przewodów. zasilające 4mm, oraz czujniki 0.5mm

Obrazek

w trakcie pracy, wszystkie przewody do czujników zostają wymienione na 1mm, a zasilające wymienione na dłuższe o przekroju 4mm

Obrazek

każda wiązka od czujnika w miejscu łaczenia z wiązką czujnika została zabezpieczona pojedynczymi termokurczkami w miejsach lutu

Obrazek

dobranymi oczywiście kolorami przewodów

Obrazek

pojedynczą dużą termokurczką na wiązkę każdego czujnika

Obrazek

A na koniec w poliestrowy peszel pleciony PET HB

Obrazek

W trakcie prac wyglądało to trochę przerażająco dla postronnych

Obrazek

Obrazek

To przy montażu tego ebjaka został wykonany ten test manetki. Wnioski - przy odcięciu przewodu, sterownik wyłącza silnik :D :D safety first :!:

[youtube][/youtube]

Po świętach odebrałem od tatara przednie kółko, rownież jak i tylne zaplecione w Polską obręcz Dartmoor jednak ze szprychami MACH1 ze stali INOX 18/8. Piasta to sprawdzona Shimano XT, która powinna starczyć na kilka lat.

Obrazek

Na które została nałożona ta sama opaska,dętka i obręcz. Oczywiście do kompletu również i tutaj wpadła tarcza hamulcowa 203mm

Obrazek

Mając na celu niezawodność konstrukcji, jako przedni amortyzator wybrany został SR SunTour XCR na grubej golenii

Obrazek

W którym znajdzie się chyba nawet jeszcze miejsce na mały plastikowy błotnik

Obrazek

Umieszczone zostały magnetyczne czujniki hamowania, Przyklejone na taśmę dwustronną i złapane lekko trytytkami by przewód nie latał (ale go nie uciskał)

Obrazek

Obrazek

A detale piasty przedniej oraz napędu wyglądają następująco

Obrazek

Obrazek

W dniu dzisiejszym odbyły się jazdy testowe. A budowa konstrukcji została zakończona.

Obrazek

Obrazek

Podsumowując

Rama i amortyzacja
  • Rama typu hardtail: Wheeler Buddy 03, rozmiar 17"
  • Amortyzator: Suntour XCR 100mm
Elektryka
  • Bateria: 48V 17,5Ah 850Wh 13S5P na ogniwach Sanyo GA
  • Silnik: Voilamart S1300 na wolnobieg
  • Sterownik blokowy 26A
  • Wyświetlacz SW900
  • wywalone wszelkie wtyczki od czujników
  • złącze baterii XT90 z anty-spark'iem
  • przewody w termokurczkach, peszlach oraz w peszlach plecionych poliestrowych PET HB
Napęd
  • Wolnobieg: DNP 11-28T 7rz niklowany
  • przerzutki, korba Shimano Deore
Koła
  • Felgi aluminiowe Dartmoor Fortess V2 26" oczkowane anodowane w kolor Devil Red
  • Opony CST 26x2.35 C1388 Andora Peak Eco
  • Dętki Continental 26x2.3.5-2.7
Hamulce
  • Hamulce hydrauliczne SHIMANO MT200, przód + tył
  • Tarcze 203mm , przód + tył,
  • Adpater Shimano przód PM-PM 160->203
  • Adpater Shimano tył IS-PM 160->203
Budowa e-bike wraz z elektryką zajeła ok 30 godzin.
E-bike zapewne pojawi się na najbliższym spotkaniu grupy warszawskiej. pzdr :x

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 13:31
autor: tatar
Szybko,obrazowo i dokładnie.99 stron tematu ocalonych od wodolejstwa :)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 13:35
autor: Inc0
..czekaj aż henio tu zajrzy XD BTW bardzo przemyślana elektryfikacja mi się tak nigdy nie uda taki wyczyn zawsze coś po czasie wymyśle co by tu jeszcze poprawić , zmienić XD

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 13:36
autor: TomaS
No i gitara. Ładna prezentacja i maszyna.

Czym się różnią te opony od starszej wersji ?

Jaki to aparat robi takie ostre fotki ?

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 13:54
autor: elektrotonus
Oryginalnie, też lubię kolorowe obręcze ;-)

http://pojazdyelektryczne.org/viewtopic ... 151#p28151

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 13:59
autor: grafffik
TomaS pisze:
29 gru 2018, 13:36
Czym się różnią te opony od starszej wersji ?
mam u siebie akurat więc mogę porównać. absolutnie niczym w wyglądzie bieżnika. z boku jest po prostu bardziej kolorowe logo
TomaS pisze:
29 gru 2018, 13:36
Jaki to aparat robi takie ostre fotki ?
Panasonic GH4 z obiektywem Lumix G X Vario 12-35mm f/2.8 II w ostrością w trybie manual z włączoną funkcją follow focus.

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 14:06
autor: elektrotonus

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 14:22
autor: grafffik
tak. dokładnie te same

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 14:35
autor: elektrotonus
Już nie dostępne ;-(

Możesz podlinkować czujnik do magnesu w hamulcu ? Estetyczny ten kontrakton.
Jest to wersja która zwiera styki w momencie oddalenia sie magnesu ?

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 15:00
autor: grafffik
elektrotonus pisze:
29 gru 2018, 14:35
Już nie dostępne ;-(
jedź do M1. Były ostatnio na regałach
Ogólnie jak szukasz tego typu, zajrzyj do tego sklepu na Bialanach https://bikerstudio.com.pl/pl/c/Pedaly/76
elektrotonus pisze:
29 gru 2018, 14:35
Możesz podlinkować czujnik do magnesu w hamulcu ? Estetyczny ten kontrakton.
Jest to wersja która zwiera styki w momencie oddalenia sie magnesu ?
Tak, a sam kontakton kupiłem dokładnie ten https://www.aliexpress.com/item/E-BIKE- ... 4c4dr4eKtO
Magnesy z zestawu powyżej nie pasowały do klamki. Pasowały dokładnie o te. Po 2szt na klamkę https://allegro.pl/magnes-neodymowy-mag ... 89698.html

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 15:02
autor: Yasiu77
"jeden obraz ( grafffika) wart więcej niż tysiąc słów" :) Piękna, czysta robota.

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 15:33
autor: mr_x
Jak spisuje się przedni amortyzator po jazdach testowych? Nie było problemu z montażem zacisku hamulca na tarczę 203mm? Wg specyfikacji max to 185mm.

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike MTB do zabawy po lesie #2

: 29 gru 2018, 15:51
autor: grafffik
mr_x pisze:
29 gru 2018, 15:33
Jak spisuje się przedni amortyzator po jazdach testowych? Nie było problemu z montażem zacisku hamulca na tarczę 203mm? Wg specyfikacji max to 185mm.
bardzo dobrze. to sprawdzony amortyzator pod kątem długiego użytkowania. mam taki sam u siebie z przebiegiem 15 000km i ma już delikatne luzy. Jednak jak się urwie koło to dopiero go wymienie :D dokładnie na takiego samego.
Artur swoim jeszcze tak nie szaleje więc powinien starczyć na następne 3 do 5 lat na pewno :D

przy montażu zacisku nie było żadnego problemu. wystarczył zwykły adapter shimano PM-PM 160->203 https://allegro.pl/oferta/shimano-adapt ... 6325919619 Sama tarcza hamulcowa jest jeszcze 4-5 grubości tarczy od dolnych goleni. Producent zaleca max rozmiar 185mm, dlatego że traktuje swoją linię produktową w ten sposób że wszystkie amortyzatory przeznaczone dla tarcz 203mm to amortyzatory do downhillu, freeride itp o wzmocnionej konstrukcji goleni i skoku powyżej 140mm, do wszystkich mniejszych producent zaleca 180tki jako maksymalny rozmiar.. jednak nic nie stoi na przeszkodzie by zamontować większe

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 20:28
autor: verre
znakomicie opisana praca nad elektryfikacją, gratulacje grafffik, i nie piszę tego bo czekam na piwo ;)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 20:40
autor: mr_x
A jak sprawują się pedały z Decathlonu? Sam zamierzam kupić platformowe i każda opinia mile widziana o czymś, co warte jest kupna.

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 21:20
autor: grafffik
jak się dowiem to Ci odpowiem

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 21:23
autor: mr_x
OK, będę czekać. :)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 22:29
autor: Tooropek
mr_x pisze:
29 gru 2018, 20:40
A jak sprawują się pedały z Decathlonu? Sam zamierzam kupić platformowe i każda opinia mile widziana o czymś, co warte jest kupna.
mi się wydaje, że te platformy będą lepsze jak jakies dartmoory czy inne firmowe za x2 pln, wnoiskuje po tym, że już nie raz był grany temat, że firmowe nie znaczy lepsze. jak alu te same to jedynie o solidności może jedynie zaważyć rodzaj łożysk, bo gwinty i pady to raczej ta sama półka co w dwa razy droższych firmówkach.

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 22:57
autor: tatar
Tooropek pisze:
29 gru 2018, 22:29
mr_x pisze:
29 gru 2018, 20:40
A jak sprawują się pedały z Decathlonu? Sam zamierzam kupić platformowe i każda opinia mile widziana o czymś, co warte jest kupna.
mi się wydaje, że te platformy będą lepsze jak jakies dartmoory czy inne firmowe za x2 pln, wnoiskuje po tym, że już nie raz był grany temat, że firmowe nie znaczy lepsze. jak alu te same to jedynie o solidności może jedynie zaważyć rodzaj łożysk, bo gwinty i pady to raczej ta sama półka co w dwa razy droższych firmówkach.
Niekoniecznie.Bywają również bardzo trwałe i niedrogie pedały,trzeba tylko poszukać,poczytać opinie.Wyroby z Decathlonu są dobrej jakości w odróżnieniu od tych sprzedawanych w salonach i sklepach rowerowych,gdzie liczy się głównie zysk i nic poza tym.Kolorowa reklama nic nie daje poza przyciągnięciem klienta.Dla przykładu. Reklamowane są jako na łożyskach maszynowych,a tak w 90% łożysko maszynowe jest w nich tylko jedno.Czytać dokładnie specyfikację,jeżeli jest możliwość porównywać z innym sprzedawcą ;)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 29 gru 2018, 23:01
autor: grafffik
pierwszy kontakt z korzeniem przy 40km/h najszybciej odpowie o ich zapytanie o wytrzymałość.
moje tego typu kupione za 50zł wytrzymały 1 strzał na torze na WAT :D po czym ośka wygieła się na tyle że obudowa jest cała, ale czuć przesunięcie pod butem

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 07 cze 2019, 20:08
autor: elektrotonus
Hej jak tam trzymają się pedały z decathlon? Pytam bo się znów pojawiły w sprzedaży. Możesz zrobić foto w jakim są stanie teraz?

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 08 cze 2019, 11:39
autor: grafffik
kierownik przejechał nim do tej pory 400km. są dalej jak nowe ;)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 08 cze 2019, 12:27
autor: leszcz
Styl opisu 👏
Koła boskie.
Ciekawi mnie dlaczego kable pusciłeś dołem widelek?
Ja górą bo w dół walą kamienie/badyle.
Do ideału upchałbym ten banan kabli na kierze 😉
No i jak amor po 15k lapie luzy to średnio niezawodny 😉

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 08 cze 2019, 17:49
autor: elektrotonus
grafffik pisze:
08 cze 2019, 11:39
kierownik przejechał nim do tej pory 400km. są dalej jak nowe ;)
pokaz fotki z bliska

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 08 cze 2019, 18:57
autor: grafffik
napisz do użytkownika: podly
to jego :)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 10 cze 2019, 14:01
autor: granada
Hej Jak sie sprawuje to siodełko, wygodne? polecasz, czy może coś innego.

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 10 cze 2019, 14:43
autor: grafffik
napisz do użytkownika: podly
to jego :)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 10 cze 2019, 16:16
autor: granada
haha dzięki ;)

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 15 cze 2019, 8:09
autor: grafffik
kiedy rama mówi dość.... :x :x :x
ebajka do testów dostał prowadzący kanał Wrong Way!
ebajk został przekazany z informacją że nie musi się ograniczać i może szaleć :lol: :lol: :lol:

12h później :twisted: :twisted: :twisted:

Obrazek

Obrazek

czekam na nowy odcinek na You Tube :lol: :lol: :lol:
a tymczasem chyba czas zmnienić ramę :lol: :lol:

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 16 cze 2019, 22:40
autor: scuda
Zastanawialem sie nad tym siodelkiem selle italia z decathlonu. Wygodne na dluzsze trasy ?

Re: [PROJEKT] Szybki i lekki e-bike hardtail MTB z dużym zasięgiem do zabawy po lesie VOL #2

: 17 cze 2019, 15:58
autor: grafffik
napisz do użytkownika: podly
to jego :)