Strona 1 z 1

Kona Stab

: 14 sty 2019, 14:19
autor: gonzales
Zakładam wątek o moim projekcie, pierwszym elektryku.
Rower to Kona Stab 2004-2005r.
Silnik Mxus V3 16x4 w feldze Machmad
Pakiet 18S10P , podwójne 9S10P w skrzynce z poliwenglanu 5mm
Sabvoton 72080
Wyświetlacz EV computer
Hamulce SLX , tarcze 180mm
Damper FOX DHX5
Przedni do wymiany.
Silnik już zamontowany
Skrzynka w ramie.
Pojawiło się kilka pytań, konfiguracja ogniw w pakiecie.
Przygotowałem 3 warianty i proszę o doradzenie który wybrać.
Wariant 1
Połączenia między celami co najmniej 3szt. tylko między 4 i 5 wychodzi dwie sztuki ale mogę dodać pusty lekko zeszlifowany koszyczek i tam dodać trzecie połączenie (żółta kreska). Taki wariant połączeń zapewnia, że każde ogniwo nie styka się z trzema celami. Taka sytuacja mogłaby zaistnieć między 5, 6 a 7 celą gdybym połączył je w czterech miejscach 6 z 7. Myślę że takie połączenie byłoby niepoprawne.
Wariant 2
zapewnia 3-4 połączenia miedzy celami ale jest sporo ogniw z jednym połączeniem w celi.
Wariant 3
Wariacja wariantu pierwszego z pojedynczymi połączeniami ogniw w celi.

Kto zrozumiał to gratuluję :)
Który schemat połączeń wybrać? Poprawić?

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 16:32
autor: Umbur
80A i tarcze 180mm w aluminiowej rowerowej ramie? A tyle o tym mówimy. :roll:

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 17:15
autor: grafffik
ja bym wybrał bramkę nr 1, ale chętnie się dowiem dlaczego inna opcja też będzie ok (o ile)

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 19:01
autor: ximad
Ktos ostatnio pisal zeby nie zostawiac takich pojedynczych odstajacych ogniw bo to zrodlo problemow (ogniwo sekcja9).

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 19:14
autor: gonzales
Spokojnie tarcze nowe odziedziczyłem z rowerem , jak sie skończą to załorzę większe, a 80A nawet nie myślę, sabek taki się trafił to kupiłem. 60siątka byłaby idealna ale jeszcze niebyło ich w ofercie nexusa i nie są szczelne, sterownik jest na zewnątz, tak pisał tas. Pojedyncze ogniwo w celi 9 musi tak zostać .

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 19:24
autor: Umbur
gonzales pisze:
14 sty 2019, 19:14
Spokojnie tarcze nowe odziedziczyłem z rowerem , jak sie skończą to załorzę większe, a 80A nawet nie myślę, sabek taki się trafił to kupiłem.
Tu nie chodzi o to czy tarcze się skończą, tylko czy sam się nie skończysz. :)

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 19:30
autor: gonzales
Brak zdrowego rozsądku nawet na 250W może zle się skonczyć. Umbur doradzisz coś z pakietem

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 19:44
autor: EV-Maniak
Staraj się by nie było pojedynczych połączeń, by każda sekcja miała możliwie jak najbardziej zwartą budowę. Niektórzy w takich miejscach dają podwójną blaszkę, ale lepiej by w ogóle pojedyncze ogniwa nie sterczały od reszty.


Jeśli to możliwe, w sekcji 9 daj dodatkową blaszkę od pojedynczego ogniwa górą po ukosie do reszty ogniw ( schemat 1. najlepszy )

Re: Kona Stab

: 14 sty 2019, 20:07
autor: Umbur
gonzales pisze:
14 sty 2019, 19:30
Brak zdrowego rozsądku nawet na 250W może zle się skonczyć. Umbur doradzisz coś z pakietem
Wariant nr 1 wygląda najbardziej rozsądnie, ale nie zajmuje się na co dzień pakietami, więc może ktoś będzie miał inną, lepszą opcje.

Re: Kona Stab

: 15 sty 2019, 12:32
autor: gonzales
Zastanawiam się jednak, czy pojedyncze ogniwo w celi nr 9 to duży problem, przy założeniu że 9 łączy się z 10 cela z druga częścią pakietu?

Re: Kona Stab

: 15 sty 2019, 12:41
autor: Goliath
gonzales pisze:
15 sty 2019, 12:32
Zastanawiam się jednak, czy pojedyncze ogniwo w celi nr 9 to duży problem, przy założeniu że 9 łączy się z 10 cela z druga częścią pakietu?
Tu nie chodzi o "problem" z słabym połączeniem elektrycznym... zwłaszcza jak dasz mostek kablowy z samego środka bloku "9" do bloku " 10".
Tu chodzi o wrażliwość fizyczną wystającego pojedynczego ogniwa :?
Łatwiej taki "róg" upierdzielić :| bo trudniej go zabezpieczyć przed uszkodzeniem fizycznym ;)

Re: Kona Stab

: 15 sty 2019, 12:52
autor: ap0f1s
Musisz posiadać jak najwięcej mostków pomiędzy sekcjami tak jak masz w wariancie drugim. Jak będziesz łączył z drugą częścią pakietu to przy 9 sekcji na środku(tak, gdzie masz właśnie cyfrę 9) wyprowadź blaszkę, nie na końcu, gdzie masz to pojedyncze ogniwo i wtedy łączysz z drugą częścią.
Ciężko się wyznać z takich rysunków. To ostatnie ogniwo po prostu jest najsłabsze fizycznie, ale jak to zgrzejesz i włozysz do bajka i dobrze zabezpieczysz to będzie ok.

Re: Kona Stab

: 15 sty 2019, 13:38
autor: gonzales
Dziękuję za odpowiedzi, więc to nie problem elektryczny tylko ewentualnie mechaniczny, z pakietem trzeba się obchodzić delikatnie.

Re: Kona Stab

: 20 mar 2019, 11:02
autor: gonzales
Trochę fotek z projektu.

Re: Kona Stab

: 20 mar 2019, 11:09
autor: gonzales
Blokady ze stali 10mm zaciskana śrubą M6 8,8 dopasowana do końcówki wahacza i otwór od zacisku.

Re: Kona Stab

: 17 maja 2019, 11:07
autor: gonzales
Sabvoton wyleciał z roweru, zamontowałem GT1500. Jazda próbna startuję z 65V i przy 58v wszystko gaśnie ( mierzone na aku i sprawdzone na watomierzu EVC po podłączeniu ładowarki). Przypomnę pakiet 18S. Czyli na celi zostaje 3,2V sporo za wcześnie BMS odciął. BMS 20S100A z nexuna. Temp. silnika 50-60 stopni. Jakieś pomysły.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 1:16
autor: Tooropek
gonzales pisze:
17 maja 2019, 11:07
Sabvoton wyleciał z roweru, zamontowałem GT1500. Jazda próbna startuję z 65V i przy 58v wszystko gaśnie ( mierzone na aku i sprawdzone na watomierzu EVC po podłączeniu ładowarki). Przypomnę pakiet 18S. Czyli na celi zostaje 3,2V sporo za wcześnie BMS odciął. BMS 20S100A z nexuna. Temp. silnika 50-60 stopni. Jakieś pomysły.
Jeśli bms to któraś cela niedomaga skoro odcina tak wczesnie. Zgrzew puścił na którymś ogniwie i mniej ah ciągniesz z tej sekcji dlatego odcina. Dla diagnozy bez rozbierania pakietu byłoby najlepiej pojedyńczo cele ładować, zapisywać wyniki ile ah wpompowałeś i jeśli na któreś celi będzie o wartość jednego ogniwa mniej będziesz miał odpowiedź dlaczego odcieło. Nic innego póki co nie przychodzi mi do głowy.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 8:18
autor: gonzales
Naładowałem aku, odczekałem nockę i wszystkie cele były równe 4,191 - 4,197 sprawdzane na złączu balansera.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 10:10
autor: Tooropek
gonzales pisze:
21 maja 2019, 8:18
Naładowałem aku, odczekałem nockę i wszystkie cele były równe 4,191 - 4,197 sprawdzane na złączu balansera.
W ten sposób nie dowiesz się czy, masz oderwany grzew i co się dzieje z pakietem bo balanser zrobił całą robotę.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 11:14
autor: gonzales
a przy częściowo rozładowanej baterii? Odczekać godzinie po jeździe, albo na świeżo i sprawdzić napięcia. Pokaże jakieś nieprawidłowości?

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 11:25
autor: KrzysiekEV
Pod obciążeniem tylko się sprawdzi ,farelka , opalarka, czajnik , odkurzacz. Trzeba chociaż te 5A obciążyć kilka minut żeby słabsze ogniwa wyszły i w tym samym czasie mierzyć sekcje.
Największe rozjazdy napięć się zrobią poniżej 30% baterii.

edit:
Do czytałem ze są 2 połówki "Pakiet 18S10P , podwójne 9S10P w skrzynce z poliwenglanu 5mm"
Po między tymi blokami jest porządny przewód ? (10awg) jak na nim będzie spadek V duży to bms źle zobaczy napięcie
przy dużym obciążeniu i odetnie.
Trzeba mierzyć napięcia cel na wtyku BMS bezpośrednio.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 11:27
autor: Goliath
gonzales pisze:
17 maja 2019, 11:07
Sabvoton wyleciał z roweru, zamontowałem GT1500. Jazda próbna startuję z 65V i przy 58v wszystko gaśnie ( mierzone na aku i sprawdzone na watomierzu EVC po podłączeniu ładowarki). Przypomnę pakiet 18S. Czyli na celi zostaje 3,2V sporo za wcześnie BMS odciął. BMS 20S100A z nexuna. Temp. silnika 50-60 stopni. Jakieś pomysły.
Może zadam dziwne pytanie... ale czy dobrze podłączyłeś BMS ?? W jaki sposób "wykastrowaleś go" z 20S na 18S.
Wygląda jakby BMS całe napięcie pakietu przeliczał dla 20S i dlatego przy 58V /2,9V na cele przy 20S/ odłączał zasilanie.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 11:36
autor: Mitar
Ej ale czemu 3,2V na cele to jest za wcześnie? Przecież to już prawie pusty aku.
Ja bym się cieszył ,że nie odcina niżej bo to tylko dobrze dla pakietu.

Chyba że źle zrozumiałem i masz 65V a po odkreceniu manetki siada ci do 58V to wtedy faktycznie warto się temu przyjrzeć.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 11:54
autor: gonzales
Pakiety sa połączone blaszkami 4-5 szt. wiec raczej tu nie ma wąskiego gardła..

W BMSsie zostawiłem ostatnie 2 wolne ostatnie styki i to wszystko. Też tak mi się wydaje że widzi 20, nie wyczytałem czy jest jakas procedura. Gdyby tak było to nie problem, można tak jeździć, bateria i tak mała nie jest.

Jak wyruszałem na testy akurat miałem 65V i po osiągnięciu 58V wyłączyło . Normalnie ładuje 75,5V.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:08
autor: Mitar
Te 58V sprawdziłeś w spoczynku po odcięciu? czy przysiadł ci do 58V wyłączył i wrócił do wyższej wartości.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:17
autor: gonzales
Mierzyłem po powrocie do domu, z 30minut po wyłączeniu, na dodatkowym wyprowadzonym złączu do BMS i na EVC. Więc nie wiem ile wynosił chwilowy spadek nap. nie patrzyłem na wyświetlacz.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:28
autor: Mitar
No to wszystko ok masz moim zdaniem.
Cela potrafi ci przysiąść z 3.2V nawet grubo poniżej 3V podczas jazdy więc on ci mógł odciąć aku przy 2.8V nawet tylko tego nie zauważysz.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:42
autor: gonzales
Zwrócę na to uwagę przy następnej okazji.
Jeszcze jedno.
Naładowana bateria 75,5V a max. co mogę osiągnąć to 65km/h. Nawój 16x4 koło 26, spodziewałem się przynajmniej 75km/h. Przełącznik 3spid nie reaguje ( na stojaku przy podłączaniu było OK). Pewnie Hale ale jeszcze nie testowałem , dobrze że jest drugi komplet w silniku.
Hale raczej nic nie maja do vmax?

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:48
autor: Mitar
gonzales pisze:
21 maja 2019, 12:42
...Hale raczej nic nie maja do vmax?
Mają w GT1500, 3 prędkość działa tylko jak hale są podpięte i są sprawne , inaczej nie zauważysz różnicy między 2 a 3.
Sprawdź na stojaku czy ci się po dodaniu lekko gazy na początku koło minimalnie nie cofa.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:51
autor: gonzales
Ale jak hale są uszkodzone to sterownik działa w trybie 100% , a nie w 120% oraz tym najniższym.?
Druga sprawa
GT1500 niby ma 45A fabrycznie. W moim naładowanym na aku, EVC wskazuje podczas przyspieszania nawet 4500 Watów czyli 60A. Tuningu sterownika nie przeprowadzałem, w sumie jestem z tego faktu zadowolony, chyba że mam coś źle ustawione w EVC, ale tu raczej trudno coś skopać.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 12:53
autor: Yasiu77
Bms z nexuna ma diody led świecące w trakcie balansowania. Na 16s chodzi bez problemu. Zerknij czy tam świeci po naładowaniu.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 13:05
autor: Mitar
gonzales pisze:
21 maja 2019, 12:51
Ale jak hale są uszkodzone to sterownik działa w trybie 100% , a nie w 120% oraz tym najniższym.?
Druga sprawa
GT1500 niby ma 45A fabrycznie. W moim naładowanym na aku, EVC wskazuje podczas przyspieszania nawet 4500 Watów czyli 60A. Tuningu sterownika nie przeprowadzałem, w sumie jestem z tego faktu zadowolony, chyba że mam coś źle ustawione w EVC, ale tu raczej trudno coś skopać.
Jak hale są źle podłączone (częsty przypadek) lub uszkodzone to sterownik działa powiedzmy na max 100% w trybie bez halowym.
Tak jak pisałem tryb 120% działa tylko przy sprawnych halach.
Tu jeszcze trzeba przypomnieć że 3 speed nie ma wpływu na moc sterownika i tu idzie zawsze max 45A tylko ma wpływ na prędkość max.

Jeśli kupiłeś sterownik bezpośrednio ze sklepu to bocznik nie jest zalany cyną i na 99% wina źle skalibrowanego watomierza ,że ci pokazuje 4500W.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 13:15
autor: gonzales
No to będę musiał wyjąć i porozklejać trochę aku aby zerknąć na diody.

Tak więc, po pierwsze sprawdzę hale i skalibrować watomierz .

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 13:20
autor: gonzales
Jeszcze mi sie przypomniało, po uruchomieniu instalacji, watomierz na postoju wskazuje pobór 150-160W. To jest OK ? Sterownik sobie tyle pobiera w na postoju?.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 13:23
autor: elektrotonus
Stanowczo za wiele W. Mój blokowy pobierał pojedyncze waty. Coś się ma an rzeczy ale nie potrafię tego wytłumaczyć.

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 13:31
autor: gonzales
może po kalibracji coś się zmieni?

Re: Kona Stab

: 21 maja 2019, 13:32
autor: Mitar
gonzales pisze:
21 maja 2019, 13:20
Jeszcze mi sie przypomniało, po uruchomieniu instalacji, watomierz na postoju wskazuje pobór 150-160W. To jest OK ? Sterownik sobie tyle pobiera w na postoju?.
W takim razie masz źle podłączony watomierz, powinien pokazywać jakieś max 1-2W , przejrzyj sobie jeszcze raz schemat podłączenia tego watomierza, wystarczy źle podpiąć masę nie w tym miejscu co potrzeba i już odczyt wariuje.

Re: Kona Stab

: 05 cze 2019, 11:22
autor: gonzales