Zaczynamy nowy projekt

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

Witam
Nabyłem ostatnio silnik od skutera elektrycznego i mam zamiar zbudować na nim mocnego Mida
na razie odpuszczam w projekcie pedały więc w zasadzie będzie to lekki motocykl.
Silnik to AMK6143 Letrika / Mahle



wstępny projekt to coś takiego.

ta czerwona część z wycięciami to głowny element konstrukcyjny z aluminium 10mm mający również mieć zadanie chłodzenia silnika.
( silnik ma stojan przytwierdzony do obudowy ) rozmiar silnika to ok 130mm, rozmiar czerwonego radiatora 280mm
Projekt raczej na dłuższy temat . Poza problemami technicznymi pozostaje jeszcze cała masa problemów z silnikiem , który jest silnikiem synchronicznym ( Nie typowym BLDC tylko Pmsm ) , teoretycznie jet to typowy sinus z cyfrowym programowanym modułem HALL ( nie wiadomo jak to będzie współpracowało ze sterownikiem ( licze na Barmala :D )





Pewnie łatwiej było by kupić jakieś stare enduro typu Derbi Senda i zapakować silnik , jednak zrobić coś samemu to zawsze większa satysfakcja

Jednak patrząc na ten projekt to w sumie wygląda to nieźle no i ten osprzęt od motocykla jest na pewno lepszy niż rowerowy.


Chciałbym coś zrobić podobnego do tego LMX 81 jednak w nim linia łańcucha nie pokrywa się z osia wahacza a mi by zależało na jednej osi wahacza i napędu bez dodatkowej przekładni. teoretyczne jest to do zrobienia tylko nie wiem czy szerokość osi uzależniona od mojego silnika nie będzie za szeroka ( dlatego nie mogę zastosować pedałów-korby rowerowych ).


tu jest ciekawe rozwiązanie jednak do pospawania takiej kratownicy to musi być juz ekspert aby nie pokrzywiło sie to przy spawaniu :)

Awatar użytkownika
Enkil
Forumowicz
Posty: 270
Rejestracja: 09 mar 2019, 9:43
Lokalizacja: Łysa Góra
Kontakt:

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: Enkil »

Fajnie się zapowiada, :)
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

ten z rama Ducati jest super nawet na podstawie zdjecia na szybko coś zaprojektowałem,
Nie jest to rysowane w CAD dlatego proszę nie czepiać sie jakosci :D

Awatar użytkownika
Tsport
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: Tsport »

kazuk pisze:
25 maja 2019, 23:47

Poza problemami technicznymi pozostaje jeszcze cała masa problemów z silnikiem , który jest silnikiem synchronicznym ( Nie typowym BLDC tylko Pmsm ) , teoretycznie jet to typowy sinus z cyfrowym programowanym modułem HALL ( nie wiadomo jak to będzie współpracowało ze sterownikiem ( licze na Barmala :D )
MQcon ML7245 lub znany na tym forum pod nazwą Sabvoton ML45 - obsługuje BLDCM i PMSM

http://www.mqcon.com/product/foc-brushl ... er-14.html
Awatar użytkownika
chudybws
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 21 kwie 2019, 17:15

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: chudybws »

Zakładam że niebieski element to aku? Dobrze by było żeby podspdem też szły chociaż cieńkie rurki na których będzie się opierał a nie widział przykręcony do głównej części ramy
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

Tsport pisze:
27 maja 2019, 10:21
kazuk pisze:
25 maja 2019, 23:47

Poza problemami technicznymi pozostaje jeszcze cała masa problemów z silnikiem , który jest silnikiem synchronicznym ( Nie typowym BLDC tylko Pmsm ) , teoretycznie jet to typowy sinus z cyfrowym programowanym modułem HALL ( nie wiadomo jak to będzie współpracowało ze sterownikiem ( licze na Barmala :D )
MQcon ML7245 lub znany na tym forum pod nazwą Sabvoton ML45 - obsługuje BLDCM i PMSM

http://www.mqcon.com/product/foc-brushl ... er-14.html
Teoretycznie powinien działać z każdym sinusem lepiej niż silnik BLDC( trapezowy ). Jednak to tylko teoria a ja nie mam w tej chwili sinusa zeby to sprawdzić :D .
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

chudybws pisze:
27 maja 2019, 13:22
Zakładam że niebieski element to aku? Dobrze by było żeby podspdem też szły chociaż cieńkie rurki na których będzie się opierał a nie widział przykręcony do głównej części ramy
to tylko szybka kopia tego białego. Docelowo chyba nie podejmę się budowy z rurek . Zbyt trudne spawanie ( żeby nie pościągało ) . Raczej będę myślał o budowie z blach aluminiowych ramy ( giecie i spawanie ) tym bardziej że te elementy z blachy to łatwo potnę na CNC. Cały czas burza pomysłów i problemów.
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: Eryk »

W każdym MQCON(dawniej Sabvoton) w opisie jest info że działa z PMSM. Ile chcesz z tego silnika wydusić? Mam identyczny do adaptacji, niestety jeszcze nim się nie bawiłem.
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

Eryk pisze:
27 maja 2019, 13:58
W każdym MQCON(dawniej Sabvoton) w opisie jest info że działa z PMSM. Ile chcesz z tego silnika wydusić? Mam identyczny do adaptacji, niestety jeszcze nim się nie bawiłem.
To tak jak ja ale myślałem coś max koło 150A , 300A miedzy-fazowego. Według tabliczki powinien wytrzymać chwilowego ponad 200A więc to 150A nie powinno go zabić przy dobrym chłodzeniu. Czytałem , że to uzwojenie (PMSM,sinusoidalne ) mniej sie grzeje niż typowy trapez BLDC.

Sabvoton SVMC72150 też w opisie działa z silnikiem PMSM
http://www.sabvoton.net/product/72v-5kw ... OvgxIgzZPY

Nie sprawdzałem jeszcze tych cyfrowych wyjść HALL opartych na układzie jak to w praktyce działa.
sannis
Forumowicz
Posty: 186
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: sannis »

chudybws pisze:
27 maja 2019, 13:22
Zakładam że niebieski element to aku? Dobrze by było żeby podspdem też szły chociaż cieńkie rurki na których będzie się opierał a nie widział przykręcony do głównej części ramy
Polska język to truuudna język. Nie wiem po co ma się opierać skoro już wisi vide: Bultaco Brinco. No ale jak "widzi Cińkie rurki", to w d**pie był i wiadomo co widział...
sannis
Forumowicz
Posty: 186
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: sannis »

kazuk pisze:
27 maja 2019, 13:36
to tylko szybka kopia tego białego. Docelowo chyba nie podejmę się budowy z rurek . Zbyt trudne spawanie ( żeby nie pościągało ) . Raczej będę myślał o budowie z blach aluminiowych ramy ( giecie i spawanie ) tym bardziej że te elementy z blachy to łatwo potnę na CNC. Cały czas burza pomysłów i problemów.
Jesteś z Kalisza - znasz M. Kaczmarka, tego od rowerów poziomych? Zakład ma na Złotej on może by Ci polutował ramę.
Jak masz dostęp do CNC to tu fajny wzór do sklonowania:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=81955
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

sannis pisze:
27 maja 2019, 18:28
kazuk pisze:
27 maja 2019, 13:36
to tylko szybka kopia tego białego. Docelowo chyba nie podejmę się budowy z rurek . Zbyt trudne spawanie ( żeby nie pościągało ) . Raczej będę myślał o budowie z blach aluminiowych ramy ( giecie i spawanie ) tym bardziej że te elementy z blachy to łatwo potnę na CNC. Cały czas burza pomysłów i problemów.
Jesteś z Kalisza - znasz M. Kaczmarka, tego od rowerów poziomych? Zakład ma na Złotej on może by Ci polutował ramę.
Jak masz dostęp do CNC to tu fajny wzór do sklonowania:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=81955
osobiście go nie znam , ale kiedyś tam byłem z kumplem co zajmował się laminatami.
muszę to wszystko policzyć czy mój silnik nie będzie za szeroki bo to największy problem z połączeniem silnika i korby. Silnik ma 150mm plus oś 45mm co daje rozstaw wahacza przy silniku przynajmniej 160-170mm do tego dwie linie łańcucha ok 20-25mm plus jakaś osłona na łańcuch i robi sie ponad 200mm . Suport od fatbike to 180mm po zewnatrz . Nie wiem czy da się pedałować w takim rozkroku :D
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: Eryk »

kazuk pisze:
27 maja 2019, 15:04
Eryk pisze:
27 maja 2019, 13:58
W każdym MQCON(dawniej Sabvoton) w opisie jest info że działa z PMSM. Ile chcesz z tego silnika wydusić? Mam identyczny do adaptacji, niestety jeszcze nim się nie bawiłem.
To tak jak ja ale myślałem coś max koło 150A , 300A miedzy-fazowego. Według tabliczki powinien wytrzymać chwilowego ponad 200A więc to 150A nie powinno go zabić przy dobrym chłodzeniu. Czytałem , że to uzwojenie (PMSM,sinusoidalne ) mniej sie grzeje niż typowy trapez BLDC.

Sabvoton SVMC72150 też w opisie działa z silnikiem PMSM
http://www.sabvoton.net/product/72v-5kw ... OvgxIgzZPY

Nie sprawdzałem jeszcze tych cyfrowych wyjść HALL opartych na układzie jak to w praktyce działa.
Oglądałem uzwojenie w tym silniku i nie napawa mnie optymizmem, w porównaniu do takiego QSa 205 V3 to nawet nie ma połowy średnicy. 150A to max 5s bo uzwojenie odparuje. Trzeba koniecznie dołożyć pomiar temperatury silnika
sannis
Forumowicz
Posty: 186
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: sannis »

kazuk pisze:
27 maja 2019, 19:04
muszę to wszystko policzyć czy mój silnik nie będzie za szeroki bo to największy problem z połączeniem silnika i korby. Silnik ma 150mm plus oś 45mm co daje rozstaw wahacza przy silniku przynajmniej 160-170mm do tego dwie linie łańcucha ok 20-25mm plus jakaś osłona na łańcuch i robi sie ponad 200mm . Suport od fatbike to 180mm po zewnatrz . Nie wiem czy da się pedałować w takim rozkroku :D
Da się pedałować:
https://youtu.be/4PpRLusthnA
Osobna kwestia czy efektywnie. No ale w Twym projekcie chyba nie o to chodzi... :D

Skoro nie jesteś pewien silnika, to chyba nie ma się co ładować od razu w customa. Lepiej wziąć jakąś ramę grzbietową od motocykla np. MZ TS (dwie rurki na górze) masz łatwe do przeróbki mocowanie silnika i baterię możesz zawiesić :D Grzbietowe ramy są lżejsze niż kołyskowe.
Np. coś takiego: https://www.olx.pl/oferta/rama-honda-mt ... zDmC4.html
Koło nosa masz też ciekawą ramę:
https://www.olx.pl/oferta/rama-kawasaki ... ztFZG.html
Bardzo fajny układ "diamentu", myślę że jest stosunkowo lekka, bo to jakiś mały pierdzibąk był.
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

sannis pisze:
27 maja 2019, 22:09
kazuk pisze:
27 maja 2019, 19:04
muszę to wszystko policzyć czy mój silnik nie będzie za szeroki bo to największy problem z połączeniem silnika i korby. Silnik ma 150mm plus oś 45mm co daje rozstaw wahacza przy silniku przynajmniej 160-170mm do tego dwie linie łańcucha ok 20-25mm plus jakaś osłona na łańcuch i robi sie ponad 200mm . Suport od fatbike to 180mm po zewnatrz . Nie wiem czy da się pedałować w takim rozkroku :D
Da się pedałować:
https://youtu.be/4PpRLusthnA
Osobna kwestia czy efektywnie. No ale w Twym projekcie chyba nie o to chodzi... :D

Skoro nie jesteś pewien silnika, to chyba nie ma się co ładować od razu w customa. Lepiej wziąć jakąś ramę grzbietową od motocykla np. MZ TS (dwie rurki na górze) masz łatwe do przeróbki mocowanie silnika i baterię możesz zawiesić :D Grzbietowe ramy są lżejsze niż kołyskowe.
Np. coś takiego: https://www.olx.pl/oferta/rama-honda-mt ... zDmC4.html
Koło nosa masz też ciekawą ramę:
https://www.olx.pl/oferta/rama-kawasaki ... ztFZG.html
Bardzo fajny układ "diamentu", myślę że jest stosunkowo lekka, bo to jakiś mały pierdzibąk był.
To mi się wydaje ciekaw
https://www.olx.pl/oferta/derbi-senda-g ... 4cc5b7b4ef

Co do ramy grzbietowej to Simson też ma taką ramę.Wiem bo kiedyś miałem takie cudo :D
tu jest projekt na ramie grzbietowej tylko strasznie wysoku umieszczone baterie i silnik co bardzo podnosi środek cieżkości
sannis
Forumowicz
Posty: 186
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:01

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: sannis »

O ramie z Pit bike'a tez myślałem bo są tanie. Tylko ten tylny wahacz - małe koło. Ale może by podszedł jakiś aluminiowy moto...
https://sklep.pitbikemrf.pl/ramy-i-stel ... 06888.html
Rama od Sendy też niegłupia. Jak chcesz taką lub podobną np Yamaha dt, Rieju to w Pleszewie jest Motomat - mnóstwo używek mają.
Awatar użytkownika
radasss
Forumowicz
Posty: 494
Rejestracja: 31 mar 2018, 8:50
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: radasss »

Jak mogę coś doradzić to rama z papierami jest najbardziej na miejscu. Daje się takie coś zarejestrować i w dowodzie mieć - paliwo -> EE i na legalu śmigać. Mi się niedawno udało Aprilię SX50 tak właśnie zalegalizować.
warsztatmotocykli.pl
rotor44
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 06 cze 2019, 12:58

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: rotor44 »

Działa, sprawdzane bez obciążenia
Awatar użytkownika
kazuk
Forumowicz
Posty: 85
Rejestracja: 17 lip 2018, 21:41
Lokalizacja: KALISZ

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: kazuk »

rotor44 pisze:
06 cze 2019, 18:37
Działa, sprawdzane bez obciążenia
Podłączyłeś przewody imitujące działanie Hall 120 stopni ?
rotor44
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: 06 cze 2019, 12:58

Re: Zaczynamy nowy projekt

Post autor: rotor44 »

Zrobił to, tak hall ma 120 stopni, o tym iw instrukcjach sabvoton Nie rozłożył silnika, więc jest interesujący po co jest brązowy drut
Załączniki
IMG_20190615_083245.jpg
ODPOWIEDZ