Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 29 sie 2019, 10:18
autor: kuń
Właśnie o to uwalanie akumulatora gorszego mi chodzi. Tego chcę uniknąć.
czyli jeśli byłyby to np. 2 akumulatory 75AH to lepszy załatwi gorszy ?
Ale jeśli podłączę dodatkowo do mojego 120AH mały akumulator 22AH to nie będzie tego efektu?
uwaga o rozładowaniu -cykle zależne od prądu rozładowania- senssowna:) czyli rozładowania robione tak aby było maksymalnie dużo cykli.
jasne ze to nieco bezsensowne deliberować czy 2 czy 1 i jakie aku bez testów, dzis mam dostać na 2 ,3 dni jakiś samochodowy sprawny
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
...Ale jeśli podłączę dodatkowo do mojego 120AH mały akumulator 22AH to nie będzie tego efektu? .........
Nie będzie tego efektu, jeżeli połączysz go SZEREGOWO na 24V, każdy z tych akumulatorów jest odseparowany od siebie, i działa niezależnie, wystarczy tylko utrzymać zalecane napięcia obu aku, doładowywując je. Tak; zapewne wystąpi ten efekt, jeżeli połączysz oba RÓWNOLEGLE na 12V, gdyż wówczas oba aku oddziaływują na siebie np. prądami wyrównawczymi z powodu różnego RW (oporu wewnętrznego), ale możesz mieć szczęście, i nic złego się nie stanie.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 29 sie 2019, 21:35
autor: kuń
Czyli można by zrobić tak że zostaje mój duży akumulator i jest na stałe podpięty kablami do przetwornicy 230 V i tylko duży jest używany pod pompę i młynek itp. ) , a obok ustawić mniejszy -jakiś 18-22 i w miare potrzeby spinać je szeregowo tylko pod silnik, kable z krokodylkami by łatwo rozłączyć itp.
Przytachałem kwasowy pożyczony - jutro mam nadzieje testy.
odnośnie zwiększenia blatu w korbie:
dostałem oferte na jakąś korbe sturney-archera- 54T ale to 1 blat a musiałbym dodawać 22T i dystans, ale dzisiaj namierzyłem gościa co wycina cnc zębatki, taka zębatka w rozmiarze 55 T pod rower będzie kosztowała 120zł wymiana wydaje się prosta
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 29 sie 2019, 21:45
autor: Inc0
może sie mylę ale nie musisz rozpinać akumulatorów podłączonych szeregowo by pobierac prad z jednego z nich , to taki troche ukłąd 2s1p poprostu z jednego wyprowadzisz kable do ekspresu czy co tam zasilic trzeba 12V a naped bedzie ciagnac z obu 24V niezaleznie
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 30 sie 2019, 0:21
autor: pxl666
Idziesz w moment nie w szybkość więc raczej mniejszy blat..
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 30 sie 2019, 0:34
autor: kuń
myślę że jest sens rozpinać akumulatory , to 4 sekundy roboty bo zrobie to na krokodylki .
kolejne głupie pytanie: czy jest jakaś różnica czy plus z dużego akumulatora połączę z mniejszym akumulatorem czy ma to być połączone już ze sterownikiem ? Albo inaczej pytając : czy + czy - musi być podłączony do sterownika z jakiegoś określonego akumulatora? TZN np. plus z większego a minus z mniejszego, czy to wszystko jedno?
Jeśli dobrze zrozumiałem to przy wyborze tego mniejszego akumulatora musze wziąć pod uwagę :
prądy rozładowania dla 5 minut ( przy silniku 350W pobór 13,4A a jakbym musiał zmienić na 650W to będzie to pobór 26A ) czyli idealnie byłoby jakby prądy rozładowania były przynajmniej 2x projektowany pobór.
oraz to jaką ma pojemność ( by nawet tym kilku minutowym użyciem nie rozładować za mocno) oraz tak dobrać pojemność akumulatora-mniejszego- by można ładować go ładowarką schuumacher SCI 15 ( prądy ładowania 2A , 6A oraz 15A )
Czyli Akumulator 22AH mogę ładować ładowarką przy prądzie 2A a jeśli miałby to być akumulator większy to trzeba celować w 60AH by ładować prądem 6A .
zębatka na silniku zostaje bez zmian 12T , zmieniłbym tylko zębatke na blacie z korbą.
wtedy 100 obrotów silnika daje 1200 zębów łańcucha , przy blacie obecnym ( 42 ) to 28,5 obroty korby na 100 obr silnika , przy blacie 52 to 23 obr silnika ,to już jest różnica bo prędkość spada a wzrośnie moment , zrobi się jeszcze większe przełożenie między zębatką silnika a korby. Czyli jeszcze większy moment jest przekazywany na tylne koło .Wolę pokombinować z korbą i blatem za 120zł bo może się okazać ze te trochę różnicy zrobi robotę i silnik 350W da radę a nie trzeba będzie wymieniać silnika, sterownika itp.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 30 sie 2019, 7:42
autor: tkoko
Nie ma znaczenia, czy plus mniejszego aku połączysz z minusem większego aku, czy odwrotnie, czyli plus większego aku z minusem mniejszego. Najprościej (i najlogiczniej), łączysz przewodem "+" głównego aku z minusem "-" małego aku, co da Ci napięcie 24V między "-" głównego aku, a "+" małego aku. Do tych styków podpinasz dwa przewody od sterownika, czyli czerwony "+", do plusa małego aku, a czarny "-", do minusa dużego aku, i gotowe. Przewody połącz na "sztywno" nie na krokodylki, no chyba że zamierzasz wyciągać mały aku.
Aku 18-22Ah mają maksymalny prąd ładowania na poziomie 5-5.5A, więc potrzebujesz ładowarki o prądzie do 5A do optymalnego i w miarę szybkiego ładowania tego aku. Ładowarka 2A też go naładuje tyle że czas ładowania będzie 2.5_krotnie dłuższy. Oba aku możesz ładować bez rozłączania dwoma ładowarkami do aku.
22Ah aku "pociągnie" i 650 watowy silnik, choć jest to już na "granicy" jego parametrów.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 30 sie 2019, 15:32
autor: kuń
Potwór ożył. Działa na 24V i ma kopa.
Zrobiłem próby - jeżdzi nieźle choć głośno.
do poprawki: mocowanie silnika ,trzeba dodać 3 śrubę i naprężyć łańcuch.
Równiejsze rozłożenie masy ,czyli dodatkowy akumulator musi być zrównoważony gratami z przodu budy.
Kable i włącznik- kable muszą być grubsze bo się grzeją .teraz mam 2,5 innych nie ma w mojej mieścinie.
włącznik do wymiany .
Akumulator: większy wczoraj naładowany na 100% drugi to kwasowy -okolice 70 AH jak pamiętam.
samej jazdy pod górkę było z 4 min i to max , po przyjeździe do garażu podłączyłem móż żelowy do ładowarki i okazało się ze ma 80% pojemności, więc albo pobór był ogromny albo akumulator traci pojemność.
podłączyłem na szybko bez sterownika i manetki .
wieczorem film z jazdy
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 30 sie 2019, 18:44
autor: gość
Co do łączenia akumulatorów :
1. Rozplanuj wszystko tak żeby przewody były jak najkrótsze (minimalizacja strat na przewodach)
2. Połączenia akumulator tylko a śrubę lub kleme, krokodylki to same problemy - słaby styk to straty prądu, a dodatkowo krokodylek może spaść od wstrząsów.
3. Jeśli naprawde w okolicy nie ma sklepu z elektryką lub art budowlanymi to daj ten przewód 2.5 potrójnie lub więcej. Tu Masz kalkulator, Staraj się jak najniższym kosztem uzyskać. http://lumier.pl/kalkulator/
Możliwe że bez sterownika silnik wziął sobie prądu ile się dało... Dużo więcej niż 350W
Rób docelowe połączenie między akumulatorami "na sztywno", wyjście na przetwornice tylko z dużego akumulatora, na sterownik z obu.
Dwa gniazda w obudowie kawiarni i jeden wtyk na ładowarke żeby nie było opcji pomyłki.
W takim układzie będzie można sprzęt powierzyć pracownikowi lub najemcy.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 30 sie 2019, 21:28
autor: tkoko
Czyli wszystko zgodne z oczekiwaniem
Odnośnie poboru prądu, i mocy, bez sterownika. Przy pełnym naładowaniu (napięcie 25-26V), silnik "pobrał" zapewne z 800 wat. Przy sterowniku i mniejszym wychyleniu manetki pobór pradu będzie mniejszy, choć czas podjazdu się nieco zwiększy.
Nie wiem jak określiłeś spadek pojemności o 20%, lecz dla 110-120Ah aku jest to mało prawdopodobne, no chyba że aku jest "padnięty". Sprawdź czas rozładowania za pomocą żarówki samochodowej drogowej, łącząc oba włókna równolegle. Czas rozładowania aku od pełnego naładowania, do napięcia 11-11.5V powinien być 9-10godz. Jeżeli jest zdecydowanie mniejszy, to masz problem.
Teraz już wiesz dlaczego proponowałem 250 watowy silnik , efekt byłby podobny, prądy i waga znacznie mniejsze (na poziomie 15-20A), jedynie trochę mocniej musiałbyś wspomagać podjazd. Na 350 wat silnik zapewne podjeżdżał bez pedałowania
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 0:58
autor: kuń
odnośnie pojemności i spadku po jeździe.
Było na dużym akumulatorze dzień przedtem naładowane do 100% a dnia następnego po jeździe było 80% inna sprawa ze nie wiem ile było naładowane w mniejszy akumulator.
film pokazuje podjazd pod krótki odcinek drogi, jest to tak na granicy możliwości podjechania na napedzie rowerowym.
Jak widać a raczej słychać obroty silnika mocno spadają. miałem wrażenie ze podjechałem ledwo ledwo.
Pamiętajcie proszę że to jazda bez załadowanego na ful magazynu w budzie: dochodzi ze 2x butla 5l wody, 2 lodówki turystyczne z lodem albo z napojami, skrzynka narzędziowa i trochę innych gratów.
podjazd pod najbardziej stromy odcinek drogi -mniej więcej z 20m tuż pod szczytem gdzie się zatrzymałem, również był tak ledwo ledwo.
Odnośnie połączeń, rozumiem, pytanie tylko czy lepiej dodawać ten sterownik i manetkę czy nie?
Jeśli na układzie bez sterownika poszło dużo więcej prądu na silnik to w dłuższym używaniu-kilkadziesiąt podjazdów może to zaszkodzić silnikowi?
z drugiej strony jak dam sterownik i manetkę to podejrzewam że nie podjadę ,chyba że zamienię blat korby największej z 42 na 48 .I wtedy kadencja wolniejsza ,dla mnie idealna- pieniądze żadne a różnica spora , chętnie zamieniłbym na blat większy ale ciężko trafić na 4 śruby a zębatki wycinane musiałbym dokręcać na podkładki itp.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 1:18
autor: kuń
stromy podjazd po nierównym podłożu. słychać kiedy odpuściłem pedałowanie a kiedy pedałowałem wspomagając silnik.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 1:20
autor: Yasiu77
Ten dźwięk na prostej też taki ostry? Nie wiem czy to dobra droga
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 5:58
autor: kuń
trochę na prostej hałasuje również , muszę sprawdzić czy to nie zasługa zębatki i łańcucha czyli czy nie są przekoszone względem korby, Jasne elegancke i ciche to rozwiązanie nie jest:) ale jest skuteczne, może na manetce byłoby ciszej , ale silnik kręci się na podjeździe tak ze aż słychać"no stary....pomóż:)
ale w końcu było założenie,siilnik pomaga tylko na podjeździe ,reszta na nogach i tak będzie. Jasne ze można było silnik w koło itp. ale raz koszty dwa to fakt ze idea silnika pojawiła się niedawno . Myslę że po zmianie blatu o 4 zęby będzie jeszcze większy moment i łatwiej będzie się pedałowało bo też trochę młynek . Przy okazji zobaczyłem jak dostaje cała konstrukcja na wybojach i nierównościach...trzeba będzie jeździć ul leśną:)
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 7:02
autor: tkoko
Dźwięk jest jak najbardziej prawidłowy to jest "urok" tego silnika, o którym wspominałem we wcześniejszych postach, że nie będziesz potrzebował na drodze dzwonka . Że następuje spadek obrotów na silniku, to jest również "normalne". Od samego początku założeniem było "wspomożenie twoich nóg" przy podjeździe, więc fakt że silnik ciągnie Ciebie wraz z kawiarenką samodzielnie, jest "nadwyżką planu" . Dołożenie "reszty gratów" nie będzie miało większego znaczenia, szczególnie jak zejdziesz z roweru i go ręcznie popchasz (w najgorszym przypadku)
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 7:17
autor: kuń
zejście z roweru nie wchodzi w grę ,koło straci przyczepność . jeśli reszta jest prawidłowa:) to ok, kwestia kupienia blatu, rozwiercenia 4 nitów,zastąpić nowym blatem i mam spokój. teraz tylko upolować akumulator w sensownej cenie .
jeśli 2 x22AH jak chciałem ważą około 14 kg to w tej cenie i wadze mniej więcej
mogę coś tropić
błędem było nie sprawdzenie temperatury silnika, czy jest jakiś sposób na sprawdzenie poboru silnika jaki jest przy maksymalnym obciążeniu?
Mierknik zakładany na kabel? Cęgłowy chyba to się zwie.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
...błędem było nie sprawdzenie temperatury silnika, czy jest jakiś sposób na sprawdzenie poboru silnika jaki jest przy maksymalnym obciążeniu?
Mierknik zakładany na kabel? Cęgłowy chyba to się zwie.
A co chcesz znowu sprawdzać w tabeli do silnika masz podany "nominał pod obciążeniem" czyli 19-20A (~550Wat), przy 355RPM. Przy mniejszym RPM zapewne pobór prądu nieco wzrośnie (zmniejszenie sprawności silnika), ale przy sterowniku osiągnie maksymalnie 30A (~800A), choć pod koniec dnia, przy niższym maksymalnym napięciu, moc może spaść do nominału, czyli 500wat.
Co do grzania. Mój silnik osiąga na deklu od szczotek temperaturę z 40*C, dotykając łydką, jest ciepły lecz nie parzy. W Twoim przypadku podczas podjazdu pewnie będzie nieco cieplejszy.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 8:43
autor: pxl666
Ale po co większy blat...skoro potrzebujesz pedalić z dużą siłą a powoli ,to mniejszy...I to sporo...wtedy będziesz w stanie efektywnie wspomagać silnik a może i nawet jechać bez niego
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 13:12
autor: kuń
Plx666 to inaczej działa ,tam masz 2 przełożenia
pierwsze : zębatka silnika - blat na korbie
drugie: mniejszy blat -kręcący się równolegle przecież z większym blatem - kaseta .
silnik blat największy blat najmniejszy
12 T -----------------------------------------42T i jednocześnie 22T ----------------------------------------46T kaseta
100 obr sil =1200 zębów to 28,5 obrotu blatu 42T i 28,5 obrotu blatu 22T = 627 zębów a na koronce 46T = 13,6 obr koła tylnego
a jak zmienimy -----------------------48T ------ i zostawiamy 22 T----------------------------------------46T kaseta
100 obr silnika = 1200 zę to 25 obrotu blatu 48T i 25 obr blatu 22T co daje 550 zębów a na koronce 46 T to daje 11,9 obrotu koła
przy zamianie ---------------------------------------------------54T i zostawiamy 22T ------------------------46T kaseta
100 obr sil = 1200 zębów to 22,2 obr blatu 54 i 22,2 obr blatu 22 co daaje 488 zębów a na koronce 46 to 10,6 obr koła tylnego
wzrasta znacząco moment ,jest to naprawdę odczuwalne.
Miałem przedtem blat 26 i po zmianie na 22 jest różnica , mogę podjechać pod wzniesienia przedtem nieosiągalne;)
silnik generuje swoją moc a dzięki większemu blatowi na jaki idzie ta moc jest większy moment.
ten moment przenoszony jest na blat 22 i dalej przełożeniem na tył. Im większy moment obrotowy dostarczę tym więcej mocy na tylnym kole i wolniej jadę
Jak dostarczysz mniejszy moment -czyli zmniejszyłbym blat odbierający łańcuch z korby -to wzrośnie prędkość ale moment się zmniejszy.
Za 60zł z przesyłką mogę popróbować, będzie naprawdę różnica .
ok na razie szukam sensownego akumulatora i chyba będzie to haze ev 55-60 AH coś w tym guście
Kuń, widzę że nie przestaniesz kuńbinować W załączniku masz tabelę RPM (mocy wejściowe i wyjściowej, poboru prądu przy danym RPM), dla 250 watowego silnika. Ponieważ masz ten sam silnik tylko 350 wat (jest nieco szerszy, bo ma szersze magnesy i wirnik), wystarczy że podzielisz daną wartość z silnika 250 wat przez 13,3 (nominalna wartość prądu dla 250 wat), a następnie pomnożysz tę wartość przez 18.7 (nominalna wartość prądu dla 350 wat), i otrzymasz dane silnika 350 wat który posiadasz.
Przykład dla wartości 50; 8.92A : 13.3 x 18.7 = 12.54A to wartość prądu dla silnika 350 wat, przy RPM = 306 obr/min (przełożenie 9.7 : 1)
Wartość 13.3A pod obciążeniem, to wartość dla silnika250 wat, a nie dla 350 watowego silnika (jest to radosna twórczość Magmy)
18.7 jest wartością 350 watowego silnika pod obciążeniem.
Jak widzisz, tabela kończy się na 2617 RPM, 270 RPM dla twojego silnika, co daje 540 watt, i 22.5A, dla twojego silnika. Dalszy spadek prędkości spowoduje dalszy wzrost mocy i poboru prądu, aż do spalenia silnika.
Mała uwaga do filmów z podjazdu.
Na dziurawej nawierzchni, i przy silniku 650wat, kawiarenka zapewne stanie:D
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 22:59
autor: kuń
Super,dzięki za info, wyszedłem założenie że jak napisali 13,3 to jest to 13,3 a nie dane nieaktualne.
Nie zamierzam nic zmieniać tzn silnik.
Ewentualnie wspomniany blat na większy, grubsze kable, i klemy na sztywno rzeczywiście .
druga sprawa to nawierzchnia, dopiero na filmie widziałem jak tym buja, nie ma głupich , następny test ale z asystą samochodu z liną w razie czego robie na ulicy leśnej, Jak wtarabaniłem się pod bukową to pod leśną tysz dam rade tylko trzeba już wszystko przygotować w razie awarii,czyli klemy nakręcane , podregulować hamulec postojowy, do tego porządne podkładki pod koła, i w razie czego ktoś z samochodem przy pierwszym podjeździe.
hazze HZY eV 12 -45 AH kosztuje na stronie dystrybutora : 549,00 zł
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 31 sie 2019, 23:30
autor: Yasiu77
Raczej bym chyba polutował pakiet z leżaków 18650 7s20p , wadze ok 7,5 kg i w podobnej cenie miałbyś np 24v 52 Ah.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 01 wrz 2019, 7:25
autor: tkoko
Jeżeli wyjechałeś Bukową po wybojach, i nic się nie rozleciało, to tym bardziej wyjedziesz po gładkiej nawierzchni ul Leśnej. Podstawowy warunek to nie zejść "z obrotów", bo wolno poruszający się silnik "żre" prąd, ale nie ma mocy. Co do techniki jazdy takim ciężarem, to w przypadku "awaryjnego' zatrzymania, najbezpieczniej i najlepiej jest wycofać się na hamulcach do tyłu skręcając kawiarenkę w poprzek drogi, a następnie zjeżdżasz na dół i ponownie podjeżdżasz pod górę.
Co do aku; nie wiem co skłania Ciebie do zakupu żelowego aku za 500zł, ale za tą cenę, to faktycznie będziesz miał aku Li-Ion (a nawet dwa), o porównywalnych parametrach, porównywalnej mocy i wadze 1.5kg!!!, w pełni spełniające normy sanepidu, PIH'u itd. Kuńbinujesz z akumulatorem tak samo, jak wcześniej z silnikiem, tylko nie bardzo wiem po co.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
Co do aku; nie wiem co skłania Ciebie do zakupu żelowego aku za 500zł, ale za tą cenę, to faktycznie będziesz miał aku Li-Ion (a nawet dwa), o porównywalnych parametrach, porównywalnej mocy i wadze 1.5kg!!!, w pełni spełniające normy sanepidu, PIH'u itd. Kuńbinujesz z akumulatorem tak samo, jak wcześniej z silnikiem, tylko nie bardzo wiem po co.
Bo kuń lubi sobie poczytać dane rozładowania w 5 minut i 30 minut, zamiast posłuchać kogoś doświadczonego i nie wyrzucić kasy w błoto
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 01 wrz 2019, 13:26
autor: gość
Nie ma co znowu poruszać tego tematu.
Kuń nie zdecydował się na Li-lon dlatego że:
Na ładowarkę do aku Pb
Nie chce samemu lutować lub zgrzewać Li-lon
Gotowe aku Li-lon wychodzi za drogo
I nie ważne że na forum można kupić 18650 od 3 zł.
Pakiet miałby 40ah i wydajność na poziomie 100A.
Potrzeba by jeszcze dużo pracy i coś do ładowania...
Aku Pb to gotowiec w znanej technologii, a że przestarzałej i mało wydajnej...
Nie ma co dręczyć człowieka skoro już dokonał wyboru.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 01 wrz 2019, 13:48
autor: kuń
dokładnie :
nie mam ładowarki no chyba ze liczymy imax 6b jako ładowarke co mi obsłuży taki pakiet.
nie mam zgrzewarki i nie znam się na tym.
gotowiec albo robiony na zamówienie wychodzi drogo bo do materiałów jest przecież narzuut za wiedze i umiejętności poskładania tego.
przemyśle jeszcze sprawę. macie racje ze wyjdzie w podobnej cenie a waga 10-15% żelowego.
Zajmuje się metaloplastyką szeroko pojętą. I to tak jakbym komuś napisał że lepiej zrobić samemu bransolete z drutów niż kupować w sklepie.
bo patrząc po materiałach wyjdzie to 100zł a w sklepie 500 zł
No niby tak ale: wiedza, umiejętności i sprzęt ( polerka,pasty,tarcze, walcarka, palnik choćby gazowy i jeszcze raz wiedza.
co z tego ze ktoś położy oksydejak źle przygotuje albo nie przygotuje podłoża to oksyda odpadnie itp..i tak samo z każdym elementem.
to może inaczej: jakie to mają być ogniwa-jakies linki przykłady , reszta rzeczy potrzebnych -jakies bbmss-y czy jak je tam zwał, i czy ładowarka imax 6 mi to obsłuży ,ile będzie kosztował materiał na pakiet. ? jak ktoś może mi to poskłładac teraz jak znamy wymagania silnika. to proszę o info,dorzuce kase do materiałów by każdy był zadowolony ,i ja i składacz pakietów
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 01 wrz 2019, 15:43
autor: tkoko
Kuń, chcesz najprostszy aku Li-Ion na którym podjedziesz pod górę Kup 6 - 8 aku 20A, np. u tego forumowicza;
Mam nadzieję że potrafisz lutować, lub masz kogoś kto to potrafi. Jeżeli tak, łączysz po dwa aku RÓWNOLEGLE, czyli "+" z "+", a "-" z "-" (nie pomyl biegunów bo będzie nieciekawie). Otrzymasz w ten sposób pojedynczy aku 40A, 5Ah, "2P". Teraz bierzesz trzy, lub cztery takie aku i łączysz SZEREGOWO, czyli "+" pierwszego aku, łączysz z "-" drugiego aku, i podobnie łączysz następne aku. Przy trzech aku "3S", połączonych z głównym aku SZEREGOWO, będziesz miał nominalne napięcie 23V, Przy czterech aku napięcie nominalne wzrośnie do 26.5V. Przy Twojej eksploatacji BMS nie jest potrzebny, musisz tylko uważać by minimalne napięcie na pojedynczej sekcji, nie spadło poniżej 3V. Taki aku powinien umożliwić Ci cztero, lub nawet pięciokrotny podjazd ul. Leśną dziennie.
Twoja ładowarka Imax jest zapewne do Li-Ion na 2-6S, a wiec obsłuży Ci bez problemu taki pakiet 3 do 4S, 2P.
Przy jednym/dwóch podjazdach dziennie, magiczna formuła "cykli ładowań" to min 600 do ponad 1000 cykli.
Od razu uprzedzę Twoje pytania: Możesz bez problemu dołączyć takiego Li-Iona szeregowo do głównego aku. NIE MOŻESZ PODŁĄCZAĆ TEGO AKU RÓWNOLEGLE
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 01 wrz 2019, 22:24
autor: pxl666
Ty ej popacz se na to
Na 100 większe obciążenie niż kawiarnia
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
ładowarka taka.
jakieś cuda wianki pt balansowanie? czy po prostu poskładać, polutować pakiet i po prostu podłączyć ładowarke ?
czyli 8 szt polutowane jak opisałeś . 8x 5zł i przesyłłka czyli w 60 zł by się dało zamknąć? dobrze zrozumiałem?
jeśli to takie proste w tym wypadku -bez bms-a itp. to może poskładać coś większego?
od biedy zrobić 3P czyli 60AH i 7,5 A i takie 4 pakiety połączone razem jak opisałeś i taki pakiet mogę lączzyć z dużym akumulatorem.
do jakiej wielkości pakietu mogę dojść zakladajac ze nie będę kupował nowej ładowarki? czyli korzystam z imaxa.
a z linka jaki podałeś;
Sony VTC5 2600mah 20A bez koszulek
rok 17-18r
ilość 500szt
cena 5zł
będą ok?
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 02 wrz 2019, 8:12
autor: tkoko
Kuń, proszę Cię, zdecyduj się czy idziesz po "taniości i prostocie", czy zamierzasz zapłacić 300zł za pakiet z Allegro, na którym NIE PODJEDZIESZ nawet raz pod górę.
Zastanów się dlaczego aku nie ma podanej pojemności i maksymalnego prądu rozładowania.
Pakiet lutujesz właśnie tak jak masz na zdjęciach Allegro (6-8 szt podwójnie), do tego musisz dolutować przewody "+" i "-", oraz w zależności czy będzie to aku "3S" (6 baterii), czy "4S" (8 baterii), dolutowujesz po kolei do każdego "piętra" aku, poniższy wtyk, z czterema przewodami dla "3S", z pięcioma przewodami dla "4S", zachowując prawidłową kolejność.
Polecam Ci raczej forumowe oferty, gdyż masz wówczas jakąś gwarancję, że aku jest OK. W przypadku Allegro, w razie problemów, masz tylko kłopot.
Co do Sony bez koszulek, oczywiście że możesz zastosować, MUSISZ TYLKO ZABEZPIECZYĆ AKUMULATORY PRZED ZWARCIEM NA PRZYKŁAD KOSZULKĄ LUB ELEKTRYCZNĄ TAŚMĄ IZOLACYJNĄ
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 02 wrz 2019, 8:49
autor: kuń
czyli ten pakiet to to samo co ogniwa ultrafire jakie dostałem z jakąś latarką:) ogniwo 18650 ważyło mniej niż mały paluszek eneloopa,czyli w srodku próżnia i trochę prądu.wwszystko jasne.
lutować potrafie:) choć to lutowanie twarde na boraks i luty srebrne .
zobaczymy co z tego wyjdzie.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 02 wrz 2019, 9:45
autor: tkoko
Przy lutowaniu, staraj się robić to jak najkrócej, szczególnie przy "-", by zbytnio nie zagrzać aku. "Przegrzanie" ogniwa może obniżyć jego pojemność i trwałość. Uważaj również na możliwość przypadkowego zwarcia aku przy lutowaniu, zabezpieczając np. taśmą izolacyjną, segmenty które nie są lutowane w danym momencie. Jeżeli po próbach uznasz że pojemność aku jest za mała, dołożysz sobie równolegle następne "P". Przy Twojej ładowarce, nawet do 6-8 "P", i przy "8P" uzyskasz aku ~21Ah w cenie Toyamy
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 02 wrz 2019, 10:12
autor: pxl666
kurde no dziwię ci się , wiem ze budżet itd ale skoro sprzęt ma służyć do zarabiania to wolałbym jednak dać zrobić aku komuś kto to zrobi bezpiecznie . w końcu jak ci się zapali ta buda bo coś spitolisz to koszty będą o wiele większe niż zlecenie budowy aku ziomkowi z foruma...co innego jakbyś lepił to dla siebie ale masz zamiar wynajmować , komuś się sfajczy chałupa i popłyniesz na tym jak złoto...
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
kurde no dziwię ci się , wiem ze budżet itd ale skoro sprzęt ma służyć do zarabiania to wolałbym jednak dać zrobić aku komuś kto to zrobi bezpiecznie . w końcu jak ci się zapali ta buda bo coś spitolisz to koszty będą o wiele większe niż zlecenie budowy aku ziomkowi z foruma...co innego jakbyś lepił to dla siebie ale masz zamiar wynajmować , komuś się sfajczy chałupa i popłyniesz na tym jak złoto...
W każdej chwili Kuń może poprosić/dogadać się ze sprzedawcą co do możliwości zgrzania tych sześciu/ośmiu ogniw
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 02 wrz 2019, 15:23
autor: kuń
Dzięki za podpowiedzi odnośnie lutowania ale chyba po prostu sprzedającego poproszę o odpłatne zgrzanie i tyle. to nie są żarty. podpalić chatę czy garaż to prościzna. niech robi to ktoś kto to umie robić i się na tym zna.
Z tym lutowaniem twardym to żart:) ja lutuje lutami srebrnymi gdzie najniższe tem topnienia to okolice 700 stopni.
Małe sprostowanie , mam ładowarke redox alfa v2 imax chyba był pożyczony kiedyś od kogoś i zapomniałem ze zamieniłem na redoxa.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
...Małe sprostowanie , mam ładowarke redox alfa v2 imax chyba był pożyczony kiedyś od kogoś i zapomniałem ze zamieniłem na redoxa.
Funkcyjnie to to samo co Imax, ma jedynie mniejszą moc i mniejszy prąd ładowania. Tu również potrzebujesz wtyczkę z czterema (3P), lub pięcioma (4P) kabelkami do balancera.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 03 wrz 2019, 9:23
autor: kuń
dostałem wyceny:
6s4p 10 AH i 50A za 230zł 12,5AH i 70 A za 280 zł nie za mała pojemność? i prądy?
ogniwa vtc5
już docelowo pod 24V i ma to obsłużyć redox
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 03 wrz 2019, 9:57
autor: tkoko
Nie możesz mieć aku "6S" dla sterownika który masz gdyż odetnie Ci zasilanie podczas podjazdu. Minimalnie potrzebujesz "7S"
Co do pojemności. Do jednorazowego wyjechania na górę wystarczy nawet 1Ah, jeżeli tylko aku może oddać 40A
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 03 wrz 2019, 10:44
autor: kuń
a bez sterownika? ewentualnie jakas sensowna ladowarka?
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 03 wrz 2019, 10:54
autor: kuń
jest opcja kupienia ładowarki 7s za 2 stówy , ewentualnie jaką ładowarke byście polecili? co obsłuży pakiet 7s
300zł za 7s 4p 50A ciągłego , 10 AH rozsądne? wtedy ładowarkka tańsza i za niecałe 4 stówy mam lekki pakiet
Nie ma czegos takiego jak 4p 50A ciaglego jesli mowimy o 18650, bo Ci sie ten pakiet ugotuje. Jesli to VTC5 to przy 4p masz max 4x8=32A.
Re: Dodanie napędu elektrycznego do kawiarni rowerowej.
: 03 wrz 2019, 17:50
autor: kuń
32 A starczy? czy musiałoby być to więcej by obsłużyć silnik. czy ma to być 5x8 czy 6x8?
ładowarka z allegro jest ok?
i czy cena za 7s 4p 10 ah jest ok? pod warunkiem ze pakiet będzie wystarczający do silnika i ilości metrów do przejechania.