"Budżetowy" MID
: 02 lip 2019, 20:42
Rower; składak "S'MOOVE", Biedronka = 449zł
silnik; 1016Z przekładniowy, 250wat, 24V, z wolnobiegiem, Magma =220zł (z przesyłką)
sterownik ; 250wat, 24V, Magma = 50zł
bateria 36V, 8Ah. dotychczasowe zestawy.
Rower, z pełnym osprzętem (sinik, baterie, itd.) waży 17.5kg. Zastosowałem w nim PAS własnej konstrukcji, i napęd typu "MID" na korbę . Niestety, wbrew założeniom i obliczeniom musiałem zastosować mniejszą zębatkę "wyjściową" z korby. Miała być 51T, lub więcej, lecz ostatecznie zmieściła się 48T.
viewtopic.php?f=22&t=2557&hilit=pas+tkoko&start=50
Pierwsze wrażenia z jazd próbnych.
Zastosowanie mniejszej zębatki niż planowałem, skutkuje zbyt mocnym wspomaganiem na "najtwardszym" przełożeniu. Niby niewielka różnica w ilości zębów tarczy (3T), i prędkości maksymalnej roweru; 33km/godz, zamiast 35km/godz, daje przy RPM ~90, różnicę we wspomaganiu 520wat, zamiast oczekiwanych 450 wat. Efektem jest zbyt mocne wspomaganie w górnym zakresie mocy/prędkości. Mój napęd typu MID, powoduje że dosyć trudno jest utrzymać "komfortowy" poziom wspomagania, gdyż silnik napędzając korbę, "steruje" pośrednio PAS'em, i następuje sprzężenie zwrotne, czyli silnik przyśpieszając ,powoduje szybsze obroty korby, i zwiększenie napięcia na manetce. Ponieważ obciążenie koła jest zbyt małe (za "miękkie" przełożenie), to powoduje, że "rekreacyjna" jazda poniżej 25km/godz jest utrudniona (PAS jest dosyć czuły na mocniejszy nacisk na korbę).
Drugą wadą o której wspominałem już przy testach "PAS'a by tkoko", jest impulsowa praca sterownika poniżej 7 Hz (12-14kmgodz). Ratunkiem jest zwiększenia liczby magnesów w PAS'ie.
"Lekarstwem" na impulsowe działanie jest również, startowanie z najwolniejszego przełożenia, do najszybszego przełożenia, jak biegi w samochodzie. Wówczas silnik pracuje w "górnym" zakresie obrotów, i efekt "impulsowy" nie występuje. Efektem jest "odgłos" silnika jaki dają bolidy w "Formule F1"
Istotna uwaga dla chcących zrobić podobny napęd w swojej konstrukcji. Bezwzględnie trzeba zastosować wyłączniki napędu na hamulcu !!! bez tego może być nieciekawie, nawet przy 250watach
silnik; 1016Z przekładniowy, 250wat, 24V, z wolnobiegiem, Magma =220zł (z przesyłką)
sterownik ; 250wat, 24V, Magma = 50zł
bateria 36V, 8Ah. dotychczasowe zestawy.
Rower, z pełnym osprzętem (sinik, baterie, itd.) waży 17.5kg. Zastosowałem w nim PAS własnej konstrukcji, i napęd typu "MID" na korbę . Niestety, wbrew założeniom i obliczeniom musiałem zastosować mniejszą zębatkę "wyjściową" z korby. Miała być 51T, lub więcej, lecz ostatecznie zmieściła się 48T.
viewtopic.php?f=22&t=2557&hilit=pas+tkoko&start=50
Pierwsze wrażenia z jazd próbnych.
Zastosowanie mniejszej zębatki niż planowałem, skutkuje zbyt mocnym wspomaganiem na "najtwardszym" przełożeniu. Niby niewielka różnica w ilości zębów tarczy (3T), i prędkości maksymalnej roweru; 33km/godz, zamiast 35km/godz, daje przy RPM ~90, różnicę we wspomaganiu 520wat, zamiast oczekiwanych 450 wat. Efektem jest zbyt mocne wspomaganie w górnym zakresie mocy/prędkości. Mój napęd typu MID, powoduje że dosyć trudno jest utrzymać "komfortowy" poziom wspomagania, gdyż silnik napędzając korbę, "steruje" pośrednio PAS'em, i następuje sprzężenie zwrotne, czyli silnik przyśpieszając ,powoduje szybsze obroty korby, i zwiększenie napięcia na manetce. Ponieważ obciążenie koła jest zbyt małe (za "miękkie" przełożenie), to powoduje, że "rekreacyjna" jazda poniżej 25km/godz jest utrudniona (PAS jest dosyć czuły na mocniejszy nacisk na korbę).
Drugą wadą o której wspominałem już przy testach "PAS'a by tkoko", jest impulsowa praca sterownika poniżej 7 Hz (12-14kmgodz). Ratunkiem jest zwiększenia liczby magnesów w PAS'ie.
"Lekarstwem" na impulsowe działanie jest również, startowanie z najwolniejszego przełożenia, do najszybszego przełożenia, jak biegi w samochodzie. Wówczas silnik pracuje w "górnym" zakresie obrotów, i efekt "impulsowy" nie występuje. Efektem jest "odgłos" silnika jaki dają bolidy w "Formule F1"
Istotna uwaga dla chcących zrobić podobny napęd w swojej konstrukcji. Bezwzględnie trzeba zastosować wyłączniki napędu na hamulcu !!! bez tego może być nieciekawie, nawet przy 250watach