DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

Witajcie.
Chciałbym się podzielić z szerszym gronem swoją konstrukcją. Z Dromaderem byłem na Zlocie w Żyrardowie (choć krótko, kilka godzin), więc może część forumowiczów może tego e-bika kojarzyć.
Tak jak w temacie konstrukcja powstała z myślą o ludziach którzy chcieliby jeździć nieco mocniejszą konstrukcją a nie mają miejsca i warunków do jego ładowania.
Jako, że jeden obraz jest cenniejszy od tysiąca słów poniżej krótki filmik przedstawiający samą ideę:



Poniżej garść podstawowych informacji:

Pakiet to 240 ogniw 18650 (Sanyo GA) 16S15P w obudowie aluminiowej o konstrukcji spawanej – obrzeża i skręcanej – boki), obudowa BMS i portu ładowania –wydruk 3D ABS. Istnieje możliwość ładowania samego pakietu zdemontowanego jak i na rowerze.
Rama stalowa spawana z blachy czarnej zimnowalcowanej 1,5mm o konstrukcji klatkowej
Koło przód 26” rowerowe, obręcz MAVIC 729, opona Schwalbe Marathon PLUS MTB 26x2,25”
Koło tył obręcz MOTO 19”, opona HEIDENAU K46 19x2,5”
Silnik Mxus3K Turbo 16x4
Sterownik Sabvoton Mini SVMC4572
Watomierz Michała z odzysku z poprzedniej konstrukcji
Zawieszenie przód DNM USD-8S
Zawieszenie tył ROCKSHOX VIVID R2C 240x71mm
Wolnobieg DNP 7S 11-28T
Blat+korba zmodyfikowane SHIMANO Tourney FC-A070 czarny / Długosc: 170 mm / Stopniowanie: 50-34 z prowadnicą łańcucha
Przerzutka Shimano Tourney
Hamulce przód/tył Tektro Dorado 4P
Masa całego roweru z pakietem - 55kg
Masa kompletnego pakietu z obudową -15kg
Szerokość ramy 105mm
Zasięg: teren około 130km, asfalt nie zmierzyłem ale z obserwacji szacuję na 200km
Jest nóżka !!! :mrgreen:

Rower projektowałem z myślą o swojej siostrzenicy której spodobała się jazda Falconem (którego też mam ): ), stąd krótka rama. Niestety po kilku tygodniach stwierdziła, że wyciąganie roweru nawet bez pakietu z piwnicy bloku to dla niej za ciężko (rzeczywiście ma bardzo strome i wysokie schody) i rower wrócił do mnie. Co do samej konstrukcji, jak część pewnie zauważyła wahacz jest żywcem wyrwany z Falcona. Jego historia jest taka, że cały zestaw tj. silnik z kołem i wahaczem przejeździł w Falconie 1 sezon. Niestety Mxus 3k się grzał i postanowiłem go wymienić na QS 205 50H. Jako ,że przyzwyczaiłem się do całego zestawu przełożeń w wolnobiegu DNP postanowiłem do Falcona zrobić nowy wahacz, który pozwoliłby montować QS-a z całym wolnobiegiem 7S 11-28T.
Konstrukcja ramy DROMADERA powstała na próbę. Moje największe wątpliwości budziła jej sztywność z zabudowanym wewnątrz pakietem. Obawiałem się, że przy brutalnym traktowaniu roweru w terenie może dojść do zakleszczenia pakietu w ramie poprzez jej nawet niewielkie skręcenie. Luz pakietu wewnątrz ramy to jedynie 2-2,5mm. Zdecydowałem się wykonać ramę z materiału o niezbyt wyszukanych parametrach wychodząc z założenia ,że dzięki temu, jeśli ma się coś złego dziać, to niech się zadzieje szybciej :). Na dzień dzisiejszy rowerek ma przejechane ok. 2300 km raczej bez oszczędzania. Mamy w Olsztynie ekipę kilku Falconów i w ich towarzystwie DROMADER przejechał wiele setek km łącznie z wypadem w góry. Sam ważę 90 kg i jak na razie żadnych odkształceń ani pęknięć ramy nie zauważyłem.
Konfiguracja napędu wynikła bardziej z tego że zmontowałem go z tego co było pod ręką i bez dłuższego czekania można było kupić. Pakiet 240 ogni równie dobrze można było skonfigurować na 20S12P ale zdecydowałem się na 16S z uwagi na większy zasięg, wymiary dostępnego w NEXUNIE BMS oraz to, że pierwotnie rowerem miała jeździć dziewczyna bez specjalnego zacięcia do szybkiej jazdy. Zabudowany pakiet na pewno ma większy potencjał niż wykorzystywany w tej konfiguracji, ale wybór Sabvotona Mini był głównie podyktowany szerokością ramy, która wyklucza zastosowanie dużego Sabka (sterownik jest zabudowany w podsiodle).

Wnioski po kilkumiesięcznej jeździe:
- szczerze powiedziawszy jeśli mam wyjechać do miasta lub wycieczkę w teren bez założenia wysokiej prędkości średniej to wybieram DROMADERA, rower prowadzi się lekko, jest wąska rama i jest dobry skręt
- jeśli powstanie nowsza wersja DROMADERA to będzie z dłuższą ramą (przy dłuższych odcinkach bolą plecy)
- dłuższa rama pozwoli na zabudowę większego pakietu tj. 260 a być może nawet 280 ogniw
- obecna konfiguracja napędu wbrew moim obawom na potrzeby codziennej eksploatacji jest w zupełności OK, ale przy jeździe w towarzystwie kolegów na Falconach chwilami (ale tylko chwilami :lol: ) brakuje trochę mocy
- można docelowo przemyśleć konfigurację 20s13P + Sabvoton Mini odblokowany do 55-60A + przewinięty Mxus 3K na 5T z kołem 18”
- na dzień dzisiejszy połączenie pakietu ze sterownikiem jest poprzez złącze XT90AS (widać jak się mocuję na filmie), docelowo chciałbym zastosować złącze blaszkowe zabudowane na stałe przy ramie i pakiecie. Gotowych konstrukcji nie znalazłem więc pewnie będę musiał coś zaprojektować.
- na potrzeby odchudzania konstrukcji przygotowałem projekt ramy aluminiowej. Będzie lżejsza o ok 4-4,5kg. Na razie nie ruszyłem jednak z budową.
- na potrzeby dalszego odchudzania, można przemyśleć zamianę tylnego koła z moto na rowerowe. Nie mam jednak doświadczenia i nie wiem jak będzie z ich wytrzymałością.
- koniecznie muszę zmodyfikować obudowę bms, posiada ostre krawędzie i przy dziwnych konfiguracjach można się stuknąć w kolano.
- przydałby się tempomat, pierwotnie chciałem zainstalować MPE od Marka z bikela, ale w momencie kiedy rower był już na ukończeniu jeszcze nie miał swoich watomierzy w sprzedaży
- jazda e-bikiem z wyciąganym pakietem i ładowarką w plecaku zdecydowanie dobrze działa na psyche, w sumie ładowałem się już kilka razy podczas wypadów po schroniskach i barach chociaż po przyjeździe okazywało się to niekonieczne.
Wcześniej nie prezentowałem tej konstrukcji szerzej z uwagi na potrzebę jej konkretnego przetestowania.

Poniżej kilka fotek.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3e1b3d14221e99d6
https://www.fotosik.pl/zdjecie/0a0c59a3e87093d7
https://www.fotosik.pl/zdjecie/7f7a37432aa347ed
https://www.fotosik.pl/zdjecie/571bd7e726c5493c
https://www.fotosik.pl/zdjecie/f7b07245015d0905

Dajcie proszę sygnał co o tym myślicie.
HYDRO
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: pxl666 »

Super że wyciągana bakteria
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: AST034 »

Jakość wykonania ramy powala na kolana. Spawana TIGiem?
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

Oczywiście TIG, było trochę zabawy. W pewnym momencie myślałem, że wyrzucę wszystko na złom i dam sobie spokój. Część ramy która okala pakiet jest z jednego rozwinięcia blachy i długimi spoinami. Miałem trochę problemów odkształceniami ale w sumie udało się.

HYDRO
Awatar użytkownika
chudybws
Forumowicz
Posty: 216
Rejestracja: 21 kwie 2019, 17:15

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: chudybws »

Świetnie to wygląda, faktycznie wydaje się króciutki :D Wyciągam bateria jest dużym atutem przy mieszkaniu w bloku.
Awatar użytkownika
Vegasnight9
Forumowicz
Posty: 569
Rejestracja: 04 cze 2018, 0:10
Lokalizacja: Żary

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: Vegasnight9 »

Super maszyna. Można prosić o zdjęcia ? :)
Jeżdżę na HT Viper GTS 3kW :arrow: viewtopic.php?f=30&t=1243
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: pxl666 »

hm czy dobrze rozumiem ze rama jest z kawałka blachy ? tzn rozwiniecie na rysunku , wycięcie laserem , zaginanie krawędziarką i spawanie ?
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

pxl666 pisze:
16 wrz 2019, 18:58
hm czy dobrze rozumiem ze rama jest z kawałka blachy ? tzn rozwiniecie na rysunku , wycięcie laserem , zaginanie krawędziarką i spawanie ?
Tak jest.

HYDRO
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: AST034 »

Pospawaj 100 takich ram, rozejdą się a Ty bedziesz bogaty.


Obrazek
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

No to ja odpadam przy takiej opinii :)))

HYDRO
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: pxl666 »

HYDRO pisze:
16 wrz 2019, 19:15
pxl666 pisze:
16 wrz 2019, 18:58
hm czy dobrze rozumiem ze rama jest z kawałka blachy ? tzn rozwiniecie na rysunku , wycięcie laserem , zaginanie krawędziarką i spawanie ?
Tak jest.

HYDRO
tak samo masz zamiar zrobić z alu ? jaką grubość alu przewidujesz ?
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

pxl666 pisze:
16 wrz 2019, 20:29
HYDRO pisze:
16 wrz 2019, 19:15
Tak jest.

HYDRO
tak samo masz zamiar zrobić z alu ? jaką grubość alu przewidujesz ?
Dla aluminium konstrukcja mieszana. Podłużne elementy klatki skręcane, reszta spawana i nitowana. Grubość blachy 2mm dla gatunku z grupy 6000.
W okolicy główki ramy 3mm lub przekładka 2x2mm. Sprawę rozwiązałoby wykorzystanie gotowych profili prostokątnych 13x35mm w gatunku 6061 T6, ale takie tylko na zamówienie minimum 3 tony, więc na tę chwilę odpuszczam :). Tak samo ma się sprawa z profilami stalowymi, wymiar nie standardowy a jeszcze w lepszym gatunku - duże pieniądze.
Upieram się aby rama nie była szersza niż 105mm dzięki czemu chcę zabudowę akumulatora wpuścić jak najbliżej osi suportu i wahacza z blatem pracującym obok a nie za skrzynką akumulatora jak jest w Falconie czy Kariwie. Trzy duże korzyści - obniżam środek masy, wejdzie więcej ogniw i mogę zapodać duży blat przy korbie ( a ja lubię sobie pokręcić nawet przy większych prędkościach).

HYDRO
Awatar użytkownika
elektrotonus
Forumowicz
Posty: 1259
Rejestracja: 19 lut 2018, 15:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: elektrotonus »

Dwa słowa komentarza:

POLAK POTRAFI ;-)
- Wheller DD 250 W - w planowanej modernizacji :-) https://tiny.pl/tnmmg
- Rockrider MID 750 W - "Srebrna Strzała" ;-) https://tiny.pl/tnmmh
- Samurai DD 3500 W - prawie gotowy :) https://tiny.pl/tnmxv
shadow
Forumowicz
Posty: 134
Rejestracja: 12 mar 2019, 21:46

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: shadow »

elektrotonus pisze:
16 wrz 2019, 23:57
Dwa słowa komentarza:

POLAK POTRAFI ;-)
jak chce i umie :D
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 968
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: Yin »

HYDRO pisze:
16 wrz 2019, 22:45
Upieram się aby rama nie była szersza niż 105mm dzięki czemu chcę zabudowę akumulatora wpuścić jak najbliżej osi suportu i wahacza z blatem pracującym obok a nie za skrzynką akumulatora jak jest w Falconie czy Kariwie.
Suport od fatbike (100-120mm na mufie) pozwala na zachowanie tych założeń i szerszą ramę. Po za tym fajna maszyna, wyrazy uznania :)
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
grafffik

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: grafffik »

Widzę że od zlotu pojazd praktycznie się nie zmienił. :-)
Fajnie że mimo upływu tyłu miesięcy wszystko działa tak jak powinno. :-)
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

Yin pisze:
20 wrz 2019, 19:56
HYDRO pisze:
16 wrz 2019, 22:45
Upieram się aby rama nie była szersza niż 105mm dzięki czemu chcę zabudowę akumulatora wpuścić jak najbliżej osi suportu i wahacza z blatem pracującym obok a nie za skrzynką akumulatora jak jest w Falconie czy Kariwie.
Suport od fatbike (100-120mm na mufie) pozwala na zachowanie tych założeń i szerszą ramę. Po za tym fajna maszyna, wyrazy uznania :)
Rzeczywiście, masz rację - dzięki z a podpowiedź.
Projektując tą ramę z założenia chciałem wykorzystać tylny wahacz z Falcona, więc szerokość suportu miałem już narzuconą, poza tym z założenia miał powstać o ile to możliwe lekki i manewrowy e-bike, stąd walka o jak najwęższą ramę.
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

grafffik pisze:
21 wrz 2019, 8:32
Widzę że od zlotu pojazd praktycznie się nie zmienił. :-)
Fajnie że mimo upływu tyłu miesięcy wszystko działa tak jak powinno. :-)
Od zlotu go ujeżdżam i obserwuję.
Podstawowe pytanie jakie wtedy miałem to trwałość ramy, więc zmiana drobiazgów na tamtym etapie wydawała mi się niecelowa, ale dzisiaj to i owszem :mrgreen:

HYDRO
grafffik

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: grafffik »

nawet zdjęcie znalazłem co Ci wysyłałem po zlocie. wrzucam w temat by forumowicze mogli się przyjrzeć tej zacnej konstrukcji

Obrazek
Awatar użytkownika
Mel48
Forumowicz
Posty: 235
Rejestracja: 22 lis 2018, 9:17
Lokalizacja: kotlina kłodzka

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: Mel48 »

cud miód -miodzio rama pikkna -i to alu... -bateria wyjmowana ,same zalety - chce taka mieć ;)
-pszczelarz
HYDRO
Nowicjusz
Posty: 11
Rejestracja: 25 kwie 2018, 10:20

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: HYDRO »

Mel48 pisze:
21 wrz 2019, 10:26
cud miód -miodzio rama pikkna -i to alu... -bateria wyjmowana ,same zalety - chce taka mieć ;)
-pszczelarz
Dzięki, ale na wersję alu to dopiero mam projekt :P

HYDRO
Radowit
Forumowicz
Posty: 83
Rejestracja: 17 maja 2019, 22:38
Lokalizacja: Kostrzyn nad Odrą

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: Radowit »

"docelowo chciałbym zastosować złącze blaszkowe zabudowane na stałe przy ramie i pakiecie. Gotowych konstrukcji nie znalazłem więc pewnie będę musiał coś zaprojektować."

Kończę budowę roweru z pakietem w plecaku "ebajker z bloku" :)
Pierwotnie miał być podpinany na xt60 ale wydał mi się zbyt filigranowy i bałem się, że luty będą bardzo narażone na uszkodzenie w eksploatacji.

Znalazłem coś takiego jak Anderson SB 50. Piny są wyjmowalne, mają pokaźny kielich na przewód(6mm2 i spory luz), który spokojnie można zalać cyną. Złącze zdublowałem, bo u mnie prąd 60A, ale wydaje mi się że są większe złącza dedykowane wyższym prądom.
Sprawia trochę archaiczne wrażenie swoją konstrukcją i czas pokaże czy nadrabia trwałością.
Dedykowane ramie złącze blaszkowe byłoby najlepszym rozwiązaniem, ale gotowca łatwiej wymienić.

Kibicuję rozwojowi koncepcji ramy z wyjmowaną baterią, ale waga trochę odstrasza :/ ile kilo przewidujesz zrzucić w wersji alu?
grafffik

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: grafffik »

obstawiam 1 do 1.5kg max, bo robiąc ramę z alu musisz i tak zwiększyć grubość ścianki
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5862
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: pxl666 »

To by miało sens wtedy?
grafffik

Re: DROMADER-enduro dla e-bikera z bloku (i nie tylko)

Post autor: grafffik »

totalnie nie, ale marketingowo janusze się łapią.
co z tego że waga mniejsza przy tym samym wymiarze, jak komora na baterie mniejsza o 6-8mm w szerokości.. a to już nawet 1/3 szerokości w rzędzie ogniw
wagi 2kg na ramie ebajku nikt nie wyczuje we właściwościach jezdnych przy NAWET 30km/h.. a gdzie więcej..
ALE ALUUU JEST MOC :lol: :lol: :D :lol: :lol:
ODPOWIEDZ