Pierwszy ebike -- EVSpark V2

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Pierwszy ebike -- EVSpark V2

Post autor: sta-szek »

Witam forumowiczów!

Chciałbym zbudować swojego pierwszego ebike na ramie spark v2 122mm.
Nie mam doświadczenia z tego typu konstrukcjami więc proszę was o weryfikację komponentów, czy wszystko do siebie pasuje, czego zapomniałem uwzględnić oraz gdzie popełniłem błąd.

Wraz z upływem czasu będę edytował główny post i wstawiał zdjęcia części.

Bedę dokumentował cały proces budowy ebike, tak żeby każdy początkujący mógł zbudować sobie taki rower po przeczytaniu tego postu.

Lista proponowanych wybranych części (wraz z upływem czasu ta lista zniknie)

7 BMS 20s 120A/10A z BT i wyświetlaczem
8 Ładowarka 20s 84V 5/10A
10 Wyłącznik termiczny do silnika 140st
11 Klej termoprzewodzący do czujnika
19 Podkładki pod mostek
20 Wolnobieg 1s 18T
23 Pedały DARTMOOR STREAM BLACK
24 Korba 122mm BSA na kwadrat. jaka?
25 Łańcuch jaki?
26 Dystans tarczy hamulcowej 2mm
27 Podkładka osi M16 4mm

35 Hamulce Magura MT5e
36 Tarcze hamulcowe 220m przód 203mm tył, nowa technologia magury MDR-P


Części elektryczne
1. Manetka pełna HT408
2. Ogniwa Lg mj1 3500mAh 10A- 2019r
3. Budowa baterii 1/?
3. Sterownik sabvoton SVMC072150 (72V 150A max)


Części mechaniczne
1. Rama EVSpark 122mm V2
2. Stery Neco H773 Ahead 1.1/8x34x30
3. Kierownica KIE31 TRUVATIV HUSSEFELT COMP 700X40MM
4. Mostek TRUVATIV MOSTEK HUSSEFELT 60mm 31.8mm
5. Widelec DNM USD 8-S
6. Damper DNM Burner RCP2
7. Zacisk Podsiodłowy DARTMOOR Loop QR 31,8mm
8. 2 x Obręcz 19'' moto
9. 2 x Opona 3.0''
10. Silnik QS 205 30x4 Ferrofluid
11. Radiator na silnik - HUBSINK
Ostatnio zmieniony 25 maja 2020, 17:47 przez sta-szek, łącznie zmieniany 19 razy.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: tas »

DNM Burner - u nas chłopaki wraz ze mną jeździliśmy 1 sezon na tych damperach - lepiej poszukaj czegoś innego, wszystkie się popsuły, rozszczelniły, tłumienie popadało, badziewie. Poszukaj RC2 albo RC4, ogólnie coś co ma regulacje kompresji wolnej i szybkiej osobno. Dzięki czemu pozbędziesz się podbijania koła napędowego na dziurach co wielu przeszkadza w tym sprzęcie co budujesz.
Amortyzator DNM bdb, dampery się do customa nie nadają moim zdaniem :(
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: AST034 »

Wszystko ok, poza akumulatorem ktory da Ci max 100-120A, a to poza terenem nie jest duzo na takiego ciezkiego bajka, lepiej bylo budowac na VTC5A ;) No i manetka koniecznie kciukowa, elektryk reaguje na drgniecie manetka, mozna sobie zrobic krzywde w terenie.
Co do hamulców, polecam shimano zee, magura jest plastikowa i ma bardzo drogie czesci, lepiej kupic zee + czujnik cisnienia magury.
Do silnika koniecznie wklej wylacznik termiczny, mozesz tez wykorzystywac czujnik temperatury jesli chcesz, ale bimetal lepiej sie sprawdza i w sytuacji przegrzania wylaczy sterownik, ten fabryczny mozna obejsc wylaczalac i wlaczajac kilkukrotnie rower.
Mam sparka 145mm, mysle, ze bedziesz bardzo zadowolony, bo zabawa jest mega :D
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

tas pisze:
19 kwie 2020, 12:20
DNM Burner - (...) badziewie. Poszukaj RC2 albo RC4.
o kurde, akurat zamówiłem ale zobaczę może jeszcze nie wysłany. tak się nie znam że myślałem że kupuję to co polecasz :)
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

a czekaj... może mówimy o tym samym.
@tas na fakturze mam: "AMORTYZATOR DO ROWERU DNM RCP 2S (240mm)" czy to jest ten dobry? RC2? (jest napisane RCP 2S)
GrzegorzS
Forumowicz
Posty: 359
Rejestracja: 23 lut 2018, 0:14
Lokalizacja: Lubliniec

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: GrzegorzS »

ROCK SHOX VIVID COIL R2C
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: tas »

za 200zł więcej patrz jaka perełka:
https://allegro.pl/oferta/amortyzator-f ... 9154674393
Ja bym unikał damperów DNM po prostu
Jak kupisz damper z regulacją tych 2 kompresji o których mówiłem to będziesz bardzo zadowolony z pracy, a przy należytym montazu i konserwacji przetrwa wiele sezonów.
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

AST034 pisze:
19 kwie 2020, 12:23
Wszystko ok, poza akumulatorem ktory da Ci max 100-120A, a to poza terenem nie jest duzo na takiego ciezkiego bajka, lepiej bylo budowac na VTC5A ;)
kurdę właśnie się pośpieszyłem z ogniwami ale trudno, następna konstrukcja wykorzysta vtc5a albo sobie przełożę po czasie
AST034 pisze:
19 kwie 2020, 12:23
No i manetka koniecznie kciukowa, elektryk reaguje na drgniecie manetka, mozna sobie zrobic krzywde w terenie.
moim zdaniem kciukową idzie się zabić, po kilku latach jazdy na crossie nie jestem w stanie przesiąść się na nią. pozostanę przy pełnej.
pytanie nadal aktualne: czy zna ktoś DOBRE manetki pełne? jakościowo porównywalne do crossowych?
AST034 pisze:
19 kwie 2020, 12:23
Co do hamulców, polecam shimano zee, magura jest plastikowa i ma bardzo drogie czesci, lepiej kupic zee + czujnik cisnienia magury.
w mordę jeża. co człowiek to opinia :D
co to znaczy platikowe? hamują jak z gumy? (słyszałem że spokojnie dają radę) czy mają manetki plastikowe (to mi nie przeszkadza) czy mają inne części z plastiku?
chciałem magurę ze względu na wbudowane kontaktrony. lepiej moim zdaniem jak sa wbudowane niż dokładać -- mniej pracy mniej rzeczy do popsucia / utrzymania
AST034 pisze:
19 kwie 2020, 12:23
Do silnika koniecznie wklej wylacznik termiczny, mozesz tez wykorzystywac czujnik temperatury jesli chcesz, ale bimetal lepiej sie sprawdza i w sytuacji przegrzania wylaczy sterownik, ten fabryczny mozna obejsc wylaczalac i wlaczajac kilkukrotnie rower.
Mam sparka 145mm, mysle, ze bedziesz bardzo zadowolony, bo zabawa jest mega :D
"ale bimetal lepiej sie sprawdza" -- lepiej od czego?
"ale bimetal lepiej sie sprawdza i w sytuacji przegrzania wylaczy sterownik" -- chyba po prostu otworzy albo zamknie obwód i sterownik sam się wyłączy otrzymując ten sygnał? tak samo można zrobić z czujnikiem czy nie?
"ten fabryczny mozna obejsc wylaczalac i wlaczajac kilkukrotnie rower." -- no ale to trzeba sobie samemu spowodować taką sytuację? czy przy normalnej jeździe jest możliwość że on nie zadziała?
"Mam sparka 145mm, mysle, ze bedziesz bardzo zadowolony, bo zabawa jest mega :D" -- czekam już nie mogę się doczekać :D

proszę więcej info na temat hamulców i czujnika, interesuje mnie to.

następne pytanie:
BMS 120 A dobry do sabka 150A? czy faktycznie z baterii nie dostanę więcej? w takim razie zostać przy tych częściach i ograniczyć sterownik na 120A? 100A? 80A? tutaj nie mam bladego pojęcia jakie moce mogę chcieć.
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2020, 10:03 przez sta-szek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: tas »

Dobry, i tak nie będziesz jeździć na więcej jak 120A przecież, raz że ubijesz akumulatory w sezon, dwa że silnik piekarnik i 2 podjazdy wiesze i czekasz 15 min na ostygniecie.
Ustaw 100A jak my wszyscy i będzie maszynka, jak to mówią, na lata :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: AST034 »

tas pisze:
19 kwie 2020, 13:15
Dobry, i tak nie będziesz jeździć na więcej jak 120A przecież, raz że ubijesz akumulatory w sezon, dwa że silnik piekarnik i 2 podjazdy wiesze i czekasz 15 min na ostygniecie.
Ustaw 100A jak my wszyscy i będzie maszynka, jak to mówią, na lata :)
Tas, ale to co mowisz, nie do konca jest prawda. Jezdzac po asfalcie 150A w takiego QSa go nie zagrzeje, wy mieszkacie w gorach to jest inaczej i sie zgodze, natomiast co jest zlego w duzych pradach na asfalcie? Jeszcze jak aku na wysokopradowych to nic sie nie powinno stac ;)

Co do hamulcy to magura ma plastikowe korpusy i jak sie przez przypadek wywalisz i polamiesz, to koszt nowej klamki jest prawie taki jak calego hamulca, w shimano jest taniej. Dolozenie takiego czujnika to godzina pracy i mozna go ukryc w ramie, obok aku, wiec nic Ci nie wisi na zewnatrz.

Co do czujnika to po prostu bimetal jest pewniejszy, wklejony w odpowiednie miejsce klejem termo jest najlepszym zabezpieczeniem przed upaleniem uzwojenia.

Co do manetki - to nie cross. Rower reaguje na kazde drgniecie manetki, nie tak jak spalinowy, tutaj lekkie drgniecie i jest szarpniecie do przodu, po terenie na pelnej nie poszalejesz bo zrobisz sobie krzywde (moja subiektywna opinia).


Tas, czy masz gdzies ta grafike jeszcze ze starego forum z mapą duzych pradow? Taka Polska mapa z linią GDP :P
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: tas »

Nie każdy buduje sprzęt na asfalt, pewnie połowa kraju ebajkowego jednak jeździ po lesie :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 272
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: 2kola »

Miałem manetki kciuowe w rowerze i w hulajnodze i to była tragedia (wg. mnie oczywiście).
Po 1 strasznie niewygodnie jest trzymać w takiej pozycji kciuka.
Po 2 to właśnie na manetce kciukowej na każdym dołku sama sobie dodaje gazu albo odejmuje (oczywiście za pośrednictwem naszego kciuka, który też podskakuje sobie na dołkach).

Ale to są tylko moje subiektywne odczucia i rozumiem, że jedni wolą takie manetki a inni pełne.

PS: No i ja podobnie jak autor najpierw miałem motocykl enduro a później jakieś elektryki.
seba40
Forumowicz
Posty: 99
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:06
Lokalizacja: Iława

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: seba40 »

Ja mam manetkę pełną i z ostrzejszą jazdą w terenie nie mam żadnych problemów.
Może również, dlatego że, na co dzień jeżdżę motocyklem?
Kunasz63
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 26 mar 2020, 20:36

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Kunasz63 »

Mam od paru dni te hamulce mt5e i powiem tak: czujniki działają zanim zaczniesz hamowanie klamka jest jakby łamana najpierw klik potem pompuje ciśnienie. Klamki są z tego carbotecture materiał wydaje się solidny ale wygląd średni, co do wytrzymałości to nie wiem bo nie zamierzam się wywracać. Przewody hamulcowe "dziwne" spełniają swoje zadanie normalnie ale są sztywne odstają od ramy nie układają się tak jak stare a też były magura. Moc hamowania bardzo dobra, hamulce działają płynnie, lekko, miekko itd. Kupiłem je nowe za 750zl za komplet p+t więcej moim zdaniem nie są warte, właśnie przez to że klamki nie są aluminiowe. Do twojej konstrukcji bym ich nie wsadził. Do mojego roweru są ok bo fajnie jest rozwiązany kontaktron który dobrze się spisuje z ładowaniem zwrotnym tzn poziom mam ustawiony na najbardziej wydajny daleko przed miejscem zatrzymania puszczam gaz dotykam tylko hamulca rower lekko przyhamowuje bo nie ma kontaktu klocek-tarcza i hamuje silnikiem na samym końcu dopiero hamuje układem. Nie wiem tylko jak realnie wpływa to na poziom akumulatora ile jest w tym korzyści, ale przynajmniej na psychikę działa😉 Nie wiem jaka jest grubość tarczy magura wydaje mi się że 2,2mm ja przydziadowałem i jedną mam shimano180 druga aligator203 i klamki mam podkręcone trochę żeby Max moc była trochę za połową zakresu pracy i te dzwignie mam trochę za daleko od kierownicy. Przyzwyczaję się nie będę zmieniał tarcz bo już i tak mocno przekroczyłem zakładany budżet.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

dzięki koledzy. co do manetki to mam pewność że to kwestia gustu i wypracowanego chwytu. mnie również jest ciężko utrzymać kciuk w jednej pozycji . dlatego tutaj obstaję przy swoim i biorę manetkę pełną.

co do amperów to brakowało mi stwierdzenia: "Ustaw 100A jak my wszyscy i będzie maszynka, jak to mówią, na lata" -- dla was to może oczywiste ale po paru tygodniach na forum i YT dalej nie wiedziałem że ustawiacie po 100A :) oczywiście są wyjątki...

po asfalcie nie zamierzam jeździć bo to nie ma sensu, mamy takie piękne lasy. na asfalcie mamy i po oponie i zaraz ktoś się przyczepi jak będzie widział pojazd bez tablic pędzący 80km/h

" Miałem manetki kciuowe w rowerze i w hulajnodze i to była tragedia (wg. mnie oczywiście)." dzięki @2kola! byłem przekonany że do następnego projektu hulajnogi wybiorę manetkę kciukową. jednak nie!
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

Kunasz63 pisze:
19 kwie 2020, 21:18
Mam od paru dni te hamulce mt5e i powiem tak: czujniki działają zanim zaczniesz hamowanie klamka jest jakby łamana najpierw klik potem pompuje ciśnienie. Klamki są z tego carbotecture materiał wydaje się solidny ale wygląd średni, co do wytrzymałości to nie wiem bo nie zamierzam się wywracać. Przewody hamulcowe "dziwne" spełniają swoje zadanie normalnie ale są sztywne odstają od ramy nie układają się tak jak stare a też były magura. Moc hamowania bardzo dobra, hamulce działają płynnie, lekko, miekko itd. Kupiłem je nowe za 750zl za komplet p+t więcej moim zdaniem nie są warte, właśnie przez to że klamki nie są aluminiowe. Do twojej konstrukcji bym ich nie wsadził. Do mojego roweru są ok bo fajnie jest rozwiązany kontaktron który dobrze się spisuje z ładowaniem zwrotnym tzn poziom mam ustawiony na najbardziej wydajny daleko przed miejscem zatrzymania puszczam gaz dotykam tylko hamulca rower lekko przyhamowuje bo nie ma kontaktu klocek-tarcza i hamuje silnikiem na samym końcu dopiero hamuje układem. Nie wiem tylko jak realnie wpływa to na poziom akumulatora ile jest w tym korzyści, ale przynajmniej na psychikę działa😉 Nie wiem jaka jest grubość tarczy magura wydaje mi się że 2,2mm ja przydziadowałem i jedną mam shimano180 druga aligator203 i klamki mam podkręcone trochę żeby Max moc była trochę za połową zakresu pracy i te dzwignie mam trochę za daleko od kierownicy. Przyzwyczaję się nie będę zmieniał tarcz bo już i tak mocno przekroczyłem zakładany budżet.
dzięki za rzetelną opinię. zastanowię się jeszcze nad tymi magurami.

dlaczego wg ciebie one nie pasują do tego ebika?

największą zaletą którą widzę to właśnie to hamowanie regeneracyjne na kontaktronach -- one po prostu zostały zaprojektowane jako "kontaktron" a nie jako "jakiś tam czujnik wykrywający zmianę ciśnienia oleju która na 90% wskazuje na hamowanie..." workaround to zawsze workaround a projekt to projekt.

niemniejednak stwierdzam że... w ogóle nie potrzebuje hamowania regeneracyjnego! po co mi do jazdy w lesie? będę wciskał kontaktron i czekał aż silnik wyhamuje i przywalę w drzewo? tak samo nie mam górek na których mógłbym czerpać korzyść z ładowania regeneracyjnego a same hamowanie w 90% będzie dynamiczne i stanowcze przez cos kontaktrony nie będą miały pola popisu.

dzięki wam zaoszczędzę trochę czasu i kasy! dzięki :D -- stawiam na shimano zee - gdzie dobrze kupić i jakie tarcze polecacie? jakie klocki do tego?
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 272
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: 2kola »

sta-szek pisze:
19 kwie 2020, 22:11
" Miałem manetki kciuowe w rowerze i w hulajnodze i to była tragedia (wg. mnie oczywiście)." dzięki @2kola! byłem przekonany że do następnego projektu hulajnogi wybiorę manetkę kciukową. jednak nie!
Kwestia gustu. Może doprecyzuję, że to była hulajnoga wypożyczona na minuty blinkee.
Koła w niej są pełne więc każdy dołek się czuję. Na tej hulajnodze i tak jechałem zawsze na pełnym gazie i największym problemem było to, że po przejechaniu nawet 500m kciuk zaczynał dawać o sobie znaki (a ćwiczę na siłowni od 3-4 lat więc łapy mam silne :D )
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

a z czystej ciekawości kupię i takie i takie i potestuje w hulajnodze, ale nie o niej tu mowa :)
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: AST034 »

Bez regena klocki Ci starczą na 400-500 km :P A czujnik cisnienia jest niezawodny, to nie jest zaden kontraktron :) Nawet jesli nie chcesz uzywac regena (a bardzo polecam, bo szczegolnie na zjazdach sie przydaje) to musisz miec hamulce z czujnikiem, w razie awarii manetki hamulce nie zatrzymają takiego roweru, silnik ma wieksza moc niz hamulce.
Kunasz63
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 26 mar 2020, 20:36

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Kunasz63 »

sta-szek pisze:
19 kwie 2020, 22:17
U mnie podczas budowy sporo czasu i kasy straciłem na próbowanie różnych rozwiązań. Manetki mam 4, założyłem najwygodniejszą i najlepiej pracującą kciukową. Pełne moim zdaniem wyglądają tak obrzydliwie żałośnie że aż mnie wstrząsa. Ale musiałem wywalić dobre manetki przerzutek deore na rzecz Gownianych tourney ale nie kolidują z manetką silnika. Nie zakładał bym tych hamulców do Twojego roweru ze względu na to do czego sam doszedłeś i koledzy Ci podpowiadają. Te magury sprawdza się raczej w konstrukcjach bardziej szosowo turystycznych z małymi epizodami terenowymi. Na twoim miejscu dołożył bym trochę grosza i wziął coś lepszego. Ja narazie jestem na etapie testów, może się okaże że naprawdę są dobre i mocne. Chodzi o materiały wykorzystane do budowy bo moc hamowania zdolna jest do przerzucenia mnie przez kierownice bez problemu. Sam wiele o nich czytałem dobrego gdzie były porównywane do zee slx i costam jeszcze i że są na plus w tym zestawieniu. Ale czas pokaże. Za te pieniądze można było zaryzykować. W twoim przypadku wydać 1200 I być mocno zawiedzionym to kiepsko. Lepiej wziąć coś sprawdzonego plus czujniki a wydasz 1500. Ale szybko odzyskasz na gratach eksploatacyjnych. Bo graty do magury fakt drogie.

Dodam jeszcze raz że z pracy jestem bardzo zadowolony jak narazie to najlepsze z jakimi miałem doczynienia. Zabrzmiało to poważnie ale fakt jest taki że są nowe i za wiele ich nie miałem, a rowery którymi jeździłem nawet okazyjnie czasami były poprostu zaniedbane, kolegi czterotloczkowe xtr hamują gorzej niż tektro te podstawowe z rowerów za 1700zl bo jego serwis hamulcow ogranicza się do prostowania tarczy i wymiany klocków raz na 3lata.

Na forach i grupach ciężko o jakaś konkretną opinię bo często ktoś zachwala na upartego to co sam ma bez żadnego porównania a wcześniej miał vbreake no to jest przepaść w porównaniu do nawet tektro na 160 tarczach.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

ok dziś na świeży umysł stwierdzam że shimano zee będą odpowiednie dla mnie.
ktoś chciałby mnie przestrzec finalnie zanim kupię? a moze shimano saint lepsze?
pumexior
Forumowicz
Posty: 171
Rejestracja: 22 maja 2018, 0:04
Lokalizacja: Pod Krakowem

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: pumexior »

Mam zee nas przodzie i slx na tyle (falcon 65kg) na przyszłość wsadzilbym zee na tył i tyle, są wystarczająco mocne. Natomiast jako ciekawostkę dodam, że jeździłem bez regena, po górach i klocki z przodu przetrwały coś koło 2300km, z tyłu nieco dłużej. Jak dla mnie zaskakująco dużo, z regenem pewnie zrobiły by znacznie dłużej. Oczywiście okładzina metaliczna.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

Pierwsze części dotarły :)

Sterownik
Damper
Amortyzator przedni
Załączniki
IMG_0118.jpeg
IMG_0117.jpeg
IMG_0116.jpeg
IMG_0115.jpeg
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

zdecydowałm się na hamulce:

35 Hamulce Shimano zee
36 Tarcze hamulcowe 220m przód 203mm tył, pływające

czy tarcze 220 z przodu będą pasować? w opisach czytam że shimano zee obsługuje max 203.
da się tam upchać 220? trzeba jakieś adaptery? czy lepiej na standardzie 203?

jakie tarcze hamulcowe tam wkładacie? mam na myśli konkretny model - chciałbym przyśpieszyć sobie research :D
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: AST034 »

Przod i tyl 203mm, tarcze Hope pływajace:
https://rowerowy.com/sklep/czesci/tarcz ... hope-rotor
Kunasz63
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 26 mar 2020, 20:36

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Kunasz63 »

Hamulce zdążyły się dotrzeć i mam coraz lepsze zdanie o nich. Moc hamowania jest potężna ale bardzo lekko i płynnie to działa. Razi tylko plastikowość klamek. Ale to przecież carbonodykta😉
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

Kunasz63 pisze:
23 kwie 2020, 8:33
Hamulce zdążyły się dotrzeć i mam coraz lepsze zdanie o nich. Moc hamowania jest potężna ale bardzo lekko i płynnie to działa. Razi tylko plastikowość klamek. Ale to przecież carbonodykta😉
a co masz za hamulce, magury mt5e?
Kunasz63
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 26 mar 2020, 20:36

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Kunasz63 »

sta-szek pisze:
23 kwie 2020, 8:58
Kunasz63 pisze:
23 kwie 2020, 8:33
Hamulce zdążyły się dotrzeć i mam coraz lepsze zdanie o nich. Moc hamowania jest potężna ale bardzo lekko i płynnie to działa. Razi tylko plastikowość klamek. Ale to przecież carbonodykta😉
a co masz za hamulce, magury mt5e?
Tak mt5e, też nie chciałem druciarstwa z tymi magnesikami przyklejonymi na gumę do rzucia. Z przodu 203mm byle jaka z tylu 180 też byle jaka tzn shimano. Ja węże 95 w kole mxus v3 turbo w ramię skrzynka z 16s9p, sterownikiem, ze sklejki. Wazy to trochę wszystko i zatrzymuje się w miejscu. Wygląd klamek i koszty klocków to temat dyskusyjny ale braku mocy i ogólnie technicznych braków żadnych nie można im zarzucić.
Awatar użytkownika
AST034
Forumowicz
Posty: 1090
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:04
Lokalizacja: Edynburg, Szkocja

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: AST034 »

Kunasz63 pisze:
23 kwie 2020, 11:28
sta-szek pisze:
23 kwie 2020, 8:58
a co masz za hamulce, magury mt5e?
Tak mt5e, też nie chciałem druciarstwa z tymi magnesikami przyklejonymi na gumę do rzucia. Z przodu 203mm byle jaka z tylu 180 też byle jaka tzn shimano. Ja węże 95 w kole mxus v3 turbo w ramię skrzynka z 16s9p, sterownikiem, ze sklejki. Wazy to trochę wszystko i zatrzymuje się w miejscu. Wygląd klamek i koszty klocków to temat dyskusyjny ale braku mocy i ogólnie technicznych braków żadnych nie można im zarzucić.
To wrzuc takie tarcze do sparka ktory ma 400 ogniw, QS205 50H w kole i w calosci z kierownikiem wazy 160-170 kilo. Nie mowie o hamowaniu na asfalcie ale na zjezdzie w gorach, po kilku hamowaniach tarcza sie wygina od ciepla 🙄

Dlatego do ciezkich maszyn stosujemy porzadne tarcze plywajace gdzie takie zjawisko nie wystepuje. Magnesy to druciarstwo, czujnik oleju sie zaklada na przewod ukryty w ramie i dziala zanim klocki dotkna tarczy, rozwiazanie niewidoczne, sprawdzone i niezawodne ;)
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Umbur »

Jak się składa elektryka za kilkanaście tysięcy złotych, to nie oszczędza się kilku złotych na bezpieczeństwie. ;)
Kunasz63
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 26 mar 2020, 20:36

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Kunasz63 »

AST034 pisze:
23 kwie 2020, 12:05
Kunasz63 pisze:
23 kwie 2020, 11:28
Tak mt5e, też nie chciałem druciarstwa z tymi magnesikami przyklejonymi na gumę do rzucia. Z przodu 203mm byle jaka z tylu 180 też byle jaka tzn shimano. Ja węże 95 w kole mxus v3 turbo w ramię skrzynka z 16s9p, sterownikiem, ze sklejki. Wazy to trochę wszystko i zatrzymuje się w miejscu. Wygląd klamek i koszty klocków to temat dyskusyjny ale braku mocy i ogólnie technicznych braków żadnych nie można im zarzucić.
To wrzuc takie tarcze do sparka ktory ma 400 ogniw, QS205 50H w kole i w calosci z kierownikiem wazy 160-170 kilo. Nie mowie o hamowaniu na asfalcie ale na zjezdzie w gorach, po kilku hamowaniach tarcza sie wygina od ciepla 🙄

Dlatego do ciezkich maszyn stosujemy porzadne tarcze plywajace gdzie takie zjawisko nie wystepuje. Magnesy to druciarstwo, czujnik oleju sie zaklada na przewod ukryty w ramie i dziala zanim klocki dotkna tarczy, rozwiazanie niewidoczne, sprawdzone i niezawodne ;)
Przeczytaj moje poprzednie wpisy. Pisałem wyraźnie że nie zakładał bym ich do jego maszyny. A swoje wrażenia opisałem bo może komuś pomoże to w decyzji nad ich zakupem do innej konstrukcji. Do tej zdecydowanie nie, tym bardziej ten rozmiar i rodzaj tarcz.

W moim przypadku do wyboru miałem albo lepić magnesiki, albo wydać 300zl na te czujniki więc wolałem dołożyć 350 I założyć fabrycznie nowy komplet z wbudowanym czujnikiem itd
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

ok, zmieszany trochę, wkurzyłęm się bo cholera raz mówią tak raz tak.

gadałem z ludź którzy mają shimano zee i magury w ciężkich ebikach. obydwie osoby polecały swoje.

wygląda na to że co tam nie dam to i tak będzie hamować tak jak oczekuję.

ostatecznie zdecyduję się na magury mt5e ze względów:
1. ma wbudowany kontaktron -- mniej dodatkowej zabawy i ew. serwisowania przewodów.
2. wezmę je razem z innymi częściami od jednego sprzedawcy, jedna faktura
3. ludzie mówią że hamują i zatrzymują w miejscu. jak da się pływające tarcze i dobre klocki to wątpie żeby mi to tylko spowalniało zamiast hamować.
4. regeneracyjne hamowanie podłączę -- nie powiedzieliście mi że można sterować w sterowniku jaki prąd ma iść i że to regeneracyjne może być mocniejsze niż takie "muśnięcie" -- testował ktoś regeneracyjne ustawione na większy prąd? jak to hamuje?
5. tarcze magury -- nowe rozwiązanie:

"The toothing allows for thermal expansion of the outer ring an additional support on the inner ring. In contrast to floating discs, the torque is transmitted over the entire surface instead of just over the rivets. The result is an increased rigidity of the brake disc and a particularly direct heat dissipation under continuous load. Thanks to the new technology, the MDR-P is the strongest brake disc in the Magura portfolio, yet with low weight and reduced vibration, perfect for e-bike and gravity applications."

z przodu dam 220 jak wejdzie i na tył 203mm

mam nadzieję że to nie jest typowe gówno i się sprawdzi w moim przypadku. inaczej po prostu wymienię hamulce i ktoś kupi magury w okazyjnej cenie :)
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

teraz pytanko o narzędzia.
nigdy nie miałem profesjonalnych narzędzi do roweru, wszystko naprawiało się kluczami płaskimi i młotkiem.
przy tej konstrukcji chciałbym zrobić wszystko jak należy przez co chcę zaopatrzyć się w zestaw narzędzi który ułatwi mi montaż i dalszy serwis.

co dokładnie będę potrzebował?

z takich oczywistych to mam:
* ściągacz do izolacji -- użyję noża, chyba że ktoś poleci jakiś do 20zł max.
* lutownica -- obydwie stare, z PRLu, ale takie najlepsze
* opalarka -- a raczej stara suszarka, jak nie da rady to będe się posiłkował starą farelką, która też ma moc :D

wiadomo, mam klucze płaskie, nasadowe, oczkowe, torxy, imbusy.

Panowie, co jeszcze potrzebuje a czego nie wiem?
Awatar użytkownika
Umbur
Moderator
Posty: 1346
Rejestracja: 27 kwie 2017, 11:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Umbur »

Był już kiedyś taki temat. Szukajki trzeba używać.
viewtopic.php?f=31&t=672
Kunasz63
Nowicjusz
Posty: 12
Rejestracja: 26 mar 2020, 20:36

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Kunasz63 »

* Ściągacz do izolacji ostry nóż 10zł Irwin
* Stacja Lutownicza Zaoxhin 936DH Lub 936AH pięknie i szybko lutuje grube kable czy zlacza XC90. Wcześniej myślałem że nie umiem lutować odkąd kupiłem ta stację idzie to rewelacyjnie 120-150zł Wcześniej próbowałem to robić oporową 50w i transformatorową 200w i była żenada.
* opalarka ottenstein ta z regulacją temp. Myślałem że to bajer ale dobrze działa a mam ją już z 5lat. Regulacja dobra rzecz aby sprawdzić czujniki odcinające silnik czy sterownik czy działają tak jak trzeba i czy wogole działają. Trudno dostępne termokurczki obrabiasz uderzeniem 1sekunda 350°C nie topiąc wszystkiego do okoła. 150zł
* napewno komplet dobrych kluczy ampulowych to ok 30zł
Awatar użytkownika
cyklista
Forumowicz
Posty: 204
Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: cyklista »

Bo z hamulcami to jest tak jak z rowerem, każdy inaczej jedzie i mu pasuje inny. Jak jeździsz normalnie rowerowo to te co piszesz na pewno będą dobre, ale jak uprawiasz długie strome zjazdy gdzie w zasadzie jedziesz 80% na hamulcu to zapewne będą się grzały i może powyginają jak wspomniano wcześniej.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

dzięki za info!
Umbur - faktycznie przyznaje się, nie zgłębiłem tematu sam, ale szczerze mówiąc już jestem trochę zmęczony tą budową a tak naprawdę mam 4 części tylko :D
cyklista - dokładnie. napewno opisze jak działają u mnie te hamulce jak już uda mi się złożyć rower :)
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

A jaką dobrać korbę do tego i łańcuch? jaki napinacz? macie jakieś sprawdzone modele co będą pasowały?
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Goliath »

sta-szek pisze:
24 kwie 2020, 19:59
A jaką dobrać korbę do tego i łańcuch? jaki napinacz? macie jakieś sprawdzone modele co będą pasowały?
...też chętnie skorzystam z tej wiedzy :lol: ... bo aktualnie szukam podobnych gratów do ramy EvSpark V2. :mrgreen:

Głównie chodzi o pasujący łańcuch do pojedynczego wolnobiegu oraz korbę z przesuniętym blatem tak by linia łańcucha była jak najlepsza /dla największej zębatki/ :mrgreen: .
Co do napinacza - chłopaki od CyklonEbike ;) /pozdrawiam przy okazji/ doradzili mi zastosować przerzutkę tylną SRAM X4 ;)
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Paweł »

Korba nawet fc-ty301 pasuje, tylko trzeba usunąć najmniejszą zębatkę.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

czy ta https://allegro.pl/oferta/korby-shimano ... 7612891120 będzie dobra?

a może lepiej więcej zębów?
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2020, 1:12 przez sta-szek, łącznie zmieniany 1 raz.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

bateria się robi :lol:
Załączniki
61002fe257ada4f87bb73770d8b71ce5.0.jpg
Awatar użytkownika
Goliath
Forumowicz
Posty: 1320
Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Goliath »

sta-szek pisze:
25 kwie 2020, 1:01
bateria się robi :lol:
burżuj... na nowych ogniwach :mrgreen:

Jaki planujesz ciągnąć prąd z aku... :?: bo widzę, że BMS ma być 120A ;)
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

prąd chyba nie większy niż 100/120A tak jak tas wyżej pisał. inaczej nastąpi szybka degradacja ogniw a przecież nie o to tutaj chodzi.

a prawda jest taka że nigdy tego nie ustawiałem więc nie mam porównania. może się okazać że jazda na 150A jest tak zajebista że jest warta wymiany baterii co rok / dwa :D

zastanawiam się nad większym BMS (300A max. będę już miał na zaś jak w przyszłości coś ulepszę albo do innego pojazdu) ale czekam na info.
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2020, 12:36 przez sta-szek, łącznie zmieniany 2 razy.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

Tymczasem mostek przyszedł, używany z allegro za 80zł
Załączniki
20200425_120437.jpg
Paweł
Forumowicz
Posty: 224
Rejestracja: 17 mar 2018, 22:34
Lokalizacja: Łódź

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Paweł »

Korba dobra, mam i polecam. Jak przygrzmocisz w cos i sie wygnie to nawet nie szkoda.
mr_x
Forumowicz
Posty: 515
Rejestracja: 26 wrz 2018, 19:19

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: mr_x »

A czy wie ktoś, czy ta korba jest z litego aluminium? Czy jest drążona?
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

co do korby to wolałbym z jedną tarczą gotową jak mam kupywać. mniej roboty.
sta-szek
Forumowicz
Posty: 111
Rejestracja: 28 lis 2019, 12:37

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: sta-szek »

Stery Neco H773 Ahead 1.1/8x34x30 z allegro
Załączniki
IMG_0219.jpg
Awatar użytkownika
Popeye
Nowicjusz
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2018, 15:24

Re: Pierwsza konstrukcja -- spark v2

Post autor: Popeye »

Według mnie magury są bardzo fajne, można włączyć hamowanie silnikiem beż używania hamulca, wystarczy wcisnąć lekko klamkę. Magury mają zwykły switch na małej pcb. Na pcb wyprowadzone są styki NC i NO, wystarczy przelutować kabel, ale najpierw trzeba zdrapać twardy klej.
ODPOWIEDZ