Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Witam
Czytając forum dowiedziałem się wielu rzeczy, ale nie umiem poskładać tego do kupy. Wiem jeszcze za mało.
Liczę, że z Waszą pomocą, idąc krok po kroku, uda się wybrać komplet na miarę moich potrzeb i możliwości.
Mam na to całą zimę, więc się nie spieszę.

Po co mi silnik? Mieszkam w takim miejscu, że jak wyjeżdżam to wszędzie mam z górki. Niestety powroty są dla mnie masakryczne.
Ostatnie kilometry to ciągłe pod niby lekką górkę, jakieś 4,5,6 km w zależności skąd wracam. To mnie wykańcza.
Rowerem lubię jeździć, pedałować też. Potrzebuję tylko czasem wspomagania pod górkę.
Jazda to zawsze asfalt, chodnik, ubite twarde drogi, ale dłuższe wyprawy np. 45-60km. Z silnikiem może będzie i dalej

Moja waga to 75kg (może się przyda do wyliczeń)
Rower to Wheeler Cross 6.4 tu mnie zobaczysz
Przednia zębatka 48 x 36 x 26
Tylna zębatka 9-cio rzędowa 11-13-15-17-20-23-26-30-34T
Koło 28”, obręcz 700CX32H z oponą 700X40C
Hamulce tarczowe
Manetki hamulców zintegrowane z przerzutkami

Myślę o silniku centralnym. Padło na Bafanga.
No i teraz który? BBS02B 500W czy 750W, 36V czy 48V, a może BBS01B. Ma być soft start. Nie musi od pierwszej sekundy mi wspomagać.
Tak jak wspomniałem, zestawu potrzebuję na dłuższe wycieczki z lekkim wspomaganiem pod górkę.
Szybkiego ubytku napięcia zasilania nie chcę kompensować ogromną baterią, tylko ograniczeniem zużycia energii.

A więc który silnik? Do niego potem dobierzemy baterię i inne komponenty
Awatar użytkownika
tas
Administrator
Posty: 2995
Rejestracja: 27 kwie 2017, 15:10
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tas »

Na najsłabszym napędzie dojedziesz najdalej i najlepiej będzie się wpasowywać w definicję "lekkiego wspomagania" :)
Silniki, sterowniki, BMSy: https://nexun.pl tel: +48 33 50 00 105
Tanie ogniwa: https://e-foton.pl
----------------------
Mój blog o rowerach elektrycznych: http://ebike.nexun.pl
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 272
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: 2kola »

Ja ponad rok temu na moim pierwszym Bafangu zrobiłem prawie 90km na baterii 15Ah 13s5p. A był to pełen ogień (również pełen ognień z moich nóg) po lesie XD
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

Tu masz moje jazdy na Yochu 500 wat. 67 lat (dwa zawały), ~70 kg (aktualnie +). Jezeli zależy Ci na minimalnej wadze roweru i maksymalnym zasięgu, wybrałbym 350 wat. W mojej ocenie masz zalety 250 wat (waga, zużycie prądu), i moc a górach trochę mniejszą niż 500 wat, ale zapewne "ciągłą". W Yochu 500 wat, na pełnej mocy, szczególnie przy "przewoltowaniu" silnika na 52V, wyłączanie/zabezpieczenie silnika jest dosyć dokuczliwe.

viewtopic.php?f=14&t=3873&hilit=Yoch+kl ... g&start=50
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Dziękuję za sugestię. Jednak jak one się mają do konkretnego wyboru modelu?
Nie znam się, wiem tylko co przeczytałem w różnych miejscach.
Czy 350W to BBS01B?
Czy 500W to BBS02B?
Czy jest jakaś przewaga jednego nad drugim?
No i jakie napięcie 36V czy 48V
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

gadula007 pisze:
18 gru 2020, 20:12
Dziękuję za sugestię. Jednak jak one się mają do konkretnego wyboru modelu?
Nie znam się, wiem tylko co przeczytałem w różnych miejscach.
Czy 350W to BBS01B?
Czy 500W to BBS02B?
Czy jest jakaś przewaga jednego nad drugim?
No i jakie napięcie 36V czy 48V
BBS01 to silniki 250/350 wat
BBS02 to silniki 500/750 wat
BBSHD to silnik 1000 wat
O podstawowych "przewagach" napisałem wyżej. Do tego co napisałem wyżej dorzucę tylko że na swoim Yochu 500 wat, praktycznie 90% jazd odbywam maksymalnie w trybie "PAS 8" a więc z realną mocą silnika 250 wat. Włączenie maksymalnej mocy skutkuje najczęściej powrotem do domu bez wspomagania :D (brak prądu), jak i wyłączaniem się silnika/sterownika z powodu przegrzania.
Co do napięcia, to wybór należy do Ciebie. Silniki/sterowniki są na oba napięcia.
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Czuję, że dla mnie byłby BBS01 / 350W.
Wystarczająca moc do wspomagania na lekkich górkach.
1. Rozumiem, że mniejsza moc silnika to mniejsze wspomaganie (tak jak chcę) ale za to dłużej wytrzyma bateria niż przy mocniejszym silniku?
2. Czy napięcie 36V czy 48V nie ma na nic wpływu? Ani na dostępność, ani na dobór aku, ani na cenę, ani na użytkowanie?
3. Czy silniki BBS01 i BBS02 różnią się tylko mocą? Czytałem coś, gdzieś, że różnią się prędkością/przełożeniem/kadencją (nie umiem tego nazwać)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

gadula007 pisze:
18 gru 2020, 22:31
Czuję, że dla mnie byłby BBS01 / 350W.
Wystarczająca moc do wspomagania na lekkich górkach.
1. Rozumiem, że mniejsza moc silnika to mniejsze wspomaganie (tak jak chcę) ale za to dłużej wytrzyma bateria niż przy mocniejszym silniku?
2. Czy napięcie 36V czy 48V nie ma na nic wpływu? Ani na dostępność, ani na dobór aku, ani na cenę, ani na użytkowanie?
3. Czy silniki BBS01 i BBS02 różnią się tylko mocą? Czytałem coś, gdzieś, że różnią się prędkością/przełożeniem/kadencją (nie umiem tego nazwać)
1. dokładnie tak, co prawda w każdym z wymienionych wyżej silników zmniejszysz moc, lecz słabszy silnik ma wówczas większą sprawność (mniejsze straty), bo pracuje w optymalniejszym zakresie obrotów silnika. Druga sprawa, jak ma się większą moc, to z reguły się z niej korzysta "słynna watowica" :D
2. ma wpływ, silnik ma większą prędkość maksymalną i przy tym samym prądzie, większą moc. Większa moc to najczęściej większa cena.
3. różnią się maksymalną kadencją na korbie. BBS01 to ~90 RPM, BBS02 to ~120 - 160 RPM.
W MID'zie prędkość zależy od przełożenia zębatek przód/tył. Przy przełożeniu 52/11T maksymalne RPM wspomagania na kole to 425 obrotów koła, czyli przy 26" kole teoretyczne wspomaganie będzie do 50 km/godz (praktycznie w Twoim przypadku, do 40 - 45 km/godz, przy silniku 350 wat))
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Natrafiłem na wątek na naszym forum, który prezentuje inny silnik. W związku z ilością jego stron utknąłem tam na dłużej. Jestem dopiero na 34 stronie MID-DRIVE TSDZ2 750W ale już się przekonałem, że chcę TSDZ2 750W / 48V. Idealnie wpisuje się w moją potrzebę wspomagania podczas pedałowania.
Muszę dokończyć czytać, a potem wybrać akumulator i licznik.
Nie rozumiem jeszcze w aku zapisów 13S, 14S (chyba ma to coś wspólnego z napięciem) oraz dodatkowego zapisu z literą P i cyfrze po niej.
Awatar użytkownika
Enkil
Forumowicz
Posty: 270
Rejestracja: 09 mar 2019, 9:43
Lokalizacja: Łysa Góra
Kontakt:

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: Enkil »

S I P określa napięcie i pojemność akumulatora informując o ilości połączeń szeregowych i równoległych.. 10S oznacza że ogniwa 4,2 V X10 szt. dadzą akumulator 42V zaś ilość p określi ilość ogniw w sekcji czyli da łączna pojemność akumulatora - Ah. :) żaden ze mnie fachowiec ale akurat to mi już wytłumaczono.
Awatar użytkownika
2kola
Forumowicz
Posty: 272
Rejestracja: 25 lip 2019, 15:56

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: 2kola »

"P" nie oznacza bezpośrednio pojemności tylko ilość ogniw połączonych równolegle. Wiadomo, że im więcej ogniw połączonych równolegle tym większa pojemność.
Możesz mieć pakiet 13s5p na ogniwach 2,5Ah i taki pakiet będzie miał pojemność 12,5Ah,
a możesz mieć pakiet też 13s5p ale na ogniwach 3,5Ah i on będzie mieć 17,5Ah pojemności.
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

W takim razie jak powinienem szukać aku? Jestem zainteresowany bidonem.
Czy każde ogniwo to 4,2V? Widzę, że dla 48V podaję się 13S.
Czy dla TSDZ2 750W / 48V odpowiedni jest pakiet 13S, u wielu forumowiczów tak widzę. A może podejdzie 14S? Będzie lepszy, wydajniejszy?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

gadula007 pisze:
25 gru 2020, 21:12
....... Czy każde ogniwo to 4,2V? Widzę, że dla 48V podaję się 13S.
Czy dla TSDZ2 750W / 48V odpowiedni jest pakiet 13S, u wielu forumowiczów tak widzę. A może podejdzie 14S? Będzie lepszy, wydajniejszy?
Li-Ion to napięcie 3.6 - 3.7 V razy "13S" to 48 V (maks napięcie 54.4 V), razy "14S" to 52 V (max 58.8 V).
Dla TSDZ2 750W / 48V odpowiedni jest pakiet 13S, możesz jednak "przeprogramować" silnik/sterownik na napięcie 52 V / 14S. Możesz również od razu kupić "gotowy" silnik na 14S / 52 V.
Silnik na 52 V będzie mocniejszy, szybszy, ale bardziej awaryjny. Musisz wybrać na czym Ci bardziej zależy.
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Dzięki za wyjaśnienie mnożników
Co do woltarzu to raczej chodzi mi czy akumulator 52V podejdzie pod silnik 48V?
Przeczytałem ten oto artykuł https://cellpower.eu/ufaqs/dlaczego-bat ... miast-48v/
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

gadula007 pisze:
25 gru 2020, 23:23
Dzięki za wyjaśnienie mnożników
Co do woltarzu to raczej chodzi mi czy akumulator 52V podejdzie pod silnik 48V?
Przeczytałem ten oto artykuł https://cellpower.eu/ufaqs/dlaczego-bat ... miast-48v/
Coś kiepsko ze zrozumieniem co napisałem :D
"możesz jednak "przeprogramować" silnik/sterownik na napięcie 52 V / 14S. "
Jak to się robi, mała lektura na 40 stron :D

viewtopic.php?f=25&t=2599&hilit=tsdz2&start=450

Co do artykułu, 1 kW jest mocniejsze od 0.8kW, tak jak 1.5kW jest mocniejsze od 1 kW, więc im wyższe napięcie, tym wyższa moc. Na upartego można zapewne dać i "15S" do tego silnika, tyle że silnik "zagotuje" się na starcie. :D
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Te 43 strony to już od tygodnia czytam. Ciągnię się jak Klan czy Moda Na Sukces :D. Jestem już pod koniec, uff.
Natomiast czytając linka którego podałem o baterii 52V, zrozumiałem że nie trzeba przestawiać silnika. Że niby 14s dłużej zasili silnik 48V przez to, że o wiele później bateria uzyska poziom rozładowania przy której sterownik ją odetnie z braku napięcia.
Dopiero zaczynam więc czytam wszystko, ale nie wszystko rozumiem :roll: :roll:
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

gadula007 pisze:
26 gru 2020, 10:24
.... Dopiero zaczynam więc czytam wszystko, ale nie wszystko rozumiem :roll: :roll:
Więc powtórzę to co napisałem kilka postów wyżej.
Jeżeli zależy Ci bardziej na zasięgu, szybkości, mocy na podjazdach, itp, to wybór jest prosty, 52 V.
Jeżeli zależy Ci bardziej na trwałości zestawu, mniejszej awaryjności, to wybór również jest prosty, 48 V.
TSDZ2 ma tę zaletę , że jest praktycznie "w pełni programowalny", to znaczy silnik/sterownik/wyświetlacz da się zaprogramować praktycznie na dowolne parametry eksploatacji.
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Dzięki Wam wiem już więcej.
Temat aku zgłębiam dalej z różnych źródeł. Będzie to bidon 13S5P 17Ah, ale o tym jak się wszystko wyjaśni.
Teraz chciałbym dobrać wyświetlacz. Większość ofert to z VLCD5 lub VLCD6.
Mnie chodzi po głowie pakiet z 850C. Nie wiem czy to dobre rozwiązanie?
Parę osób dobrze się o nim wyrażało i ponoć jest dość intuicyjna jego obsługa i programowanie.
Nawet na ALI są oferty z nim (obecnie nie ma ich w dostawach z EU) https://pl.aliexpress.com/item/40000607 ... web201603_
Natomiast oglądając oferty Bafang'a zauważyłem, że proponują wyświetlacz 850C i P850C. Czym one się różnią?
Obrazek
tkoko
Forumowicz
Posty: 4987
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: tkoko »

gadula007 pisze:
27 gru 2020, 22:00
...... Natomiast oglądając oferty Bafang'a zauważyłem, że proponują wyświetlacz 850C i P850C. Czym one się różnią? ......
Głównie zapewne tym co widzisz na pokazanym zdjęciu, czyli sposobem wyświetlania na wyświetlaczu.
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Dostałem informację, że 850C bez przeróbek nie podejdzie.
Jako początkujący potrzebuję coś bez dłubania.
Czyli to co w ofertach:
- VLCD5 (centralny)
- VLCD6 (pod kciuk)
Który z tych dwóch jest wygodniejszy / prakryczniejszy?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5855
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: pxl666 »

vlcd 5 jest duży ale ma więcej funkcji - np ładowanie usb ...
vlcd6 jest z kolei bardzo dyskretny
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Już wiem co chcę kupić, ale zgłupiałem przeglądając ALIE...
Chcę 750W / 48V + VLCD6. Ale zobaczyłem tam oferty na 500W i 750W. Czy to są te same silniki tylko inaczej wysterowane?
Jeśli tak to po co PSWPOWER (klik) wystawia w jednej aukcji dwie kombinacje? Osobno 500W i osobno 750W.
Inni natomiast wystawiają tylko 500W/48V i nie mają w ofercie 750W.
Co Wy na to?
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5855
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: pxl666 »

750w ma mocniejszy silnik . Grubsze uzwojenia
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Czekając na dostawę, wertuję forum, instrukcję i filmiki o VLCD5.
1. Co w ustawieniach oznacza parametr CC, który można zmienić od 1 do 12? Co daje zmiana?
2. Czy z wyświetlacza można zmienić (przy standardowym oprogramowaniu, bez Open) wartość prądu z 15A na 18A? W 43str tasiemcu @Tooropka jest o tym dyskusja, ale ciężko wyciągnąć z niej ostateczne wnioski.

P.S. Podobnie była tam rozmowa, że silniki 350W/500W/750Wto jeden i ten sam silnik. A kolego @pxl666 pisze, że jednak jest inny. No i jak to jest?
lewy
Forumowicz
Posty: 31
Rejestracja: 24 cze 2020, 12:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: lewy »

gadula007 pisze:
10 sty 2021, 12:34
1. Co w ustawieniach oznacza parametr CC, który można zmienić od 1 do 12? Co daje zmiana?
Ilość magnesów czujnika prędkości zamontowanych w kole - domyślnie 1. Więcej magnesów -> bardziej precyzyjny pomiar prędkości.
gadula007 pisze:
10 sty 2021, 12:34
2. Czy z wyświetlacza można zmienić (przy standardowym oprogramowaniu, bez Open) wartość prądu z 15A na 18A? W 43str tasiemcu @Tooropka jest o tym dyskusja, ale ciężko wyciągnąć z niej ostateczne wnioski.
Tak można (domyślnie jest 16A).

Opis ustawień znajdziesz tu: https://www.youtube.com/watch?v=RlMZTA36elQ
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

lewy pisze:
11 sty 2021, 10:47
gadula007 pisze:
10 sty 2021, 12:34
1. Co w ustawieniach oznacza parametr CC, który można zmienić od 1 do 12? Co daje zmiana?
Ilość magnesów czujnika prędkości zamontowanych w kole - domyślnie 1. Więcej magnesów -> bardziej precyzyjny pomiar prędkości.
DZIĘKI za magnesy

lewy pisze:
11 sty 2021, 10:47
Opis ustawień znajdziesz tu: https://www.youtube.com/watch?v=RlMZTA36elQ
Link dobrze mi znany, po jego obejrzeniu narodziły się powyższe pytania.

lewy pisze:
11 sty 2021, 10:47
gadula007 pisze:
10 sty 2021, 12:34
2. Czy z wyświetlacza można zmienić (przy standardowym oprogramowaniu, bez Open) wartość prądu z 15A na 18A? W 43str tasiemcu @Tooropka jest o tym dyskusja, ale ciężko wyciągnąć z niej ostateczne wnioski.
Tak można (domyślnie jest 16A).
Tutaj nadal mam zagwozdkę, gdyż gdzieś na tym forum trafiłem na dyskusję (nie mogę jej teraz odnaleźć), że zmiana amperarzu na wyświetlaczu nie zmienia wartości na silniku, jeśli posiada się oryginalny soft. Silnik nadal pracuje na swoich ustawieniach nominalnych. Zmiana wartości prądu działa z wyświetlacza gdy ma się wgrany Open Source. Jak to jest?
Awatar użytkownika
gadula007
Forumowicz
Posty: 40
Rejestracja: 13 gru 2020, 11:35
Lokalizacja: 3-City

Re: Dobór komponentów do przerobienia Wheeler Cross 6.4 – silnik centralny

Post autor: gadula007 »

Jakby coś, to przerobiłem dwa rowery w tamtym czasie. Do dziś szczęśliwie użytkuję. Jedyny mankament to czasem w moim rowerze zawiesza się coś i znika wspomaganie. Wówczas pomaga odpięcie okrągłej złączki i ponowne jej podpięcie i wszystko wraca do normalności.
Rowery od dwóch lat używane w okolicach Gdańska na oryginalnym sofcie. Do jazdy po prostym wystarcza.
ODPOWIEDZ