Zielony pojazd re-cyklingowy.

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
16 maja 2021, 10:01
....
Nie wiem jak bardzo dociągnąć szprychy. Porównanie z drugim kołem niewiele daje bo to inna długość i grubość szprych. Ktoś coś doradzi?
Masz na tyle "pancerne" szprychy, że dopóki koło nie zacznie "bić" to nie ma problemu z naciągiem. Co do widelca. Tak jak już wspomniał Zeeltom, fizycznie odrobinę rozciągnij widelec czymkolwiek np. podnośnikiem samochodowym.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Rozciagałem właśnie podnośnikiem. Rozciagałem do 17 cm, ale zaraz wróciło do 13. :-D
Nie chciałem rozciągać do 20 cm w obawie o spawy. Pewnie i tak tego koła nie będę często ściągał, bo przewody raczej będą lutowane. Chyba, że gdzieś znajdę naprawdę tanie złącza wodoodporne ;-)

Naciąg sąsiednich szprych porównywałem stukając kluczem i wydaje mi się, że są naciągnięte w miarę równo, tylko właśnie nie wiem czy nie za słabo. :-(
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Jeżeli stukając kluczem dźwięk jest równy i nie "przytłumiony", będzie OK. Co do rozciągania to niestety trzeba to robić "eksperymentalnie". Rozciągasz do 17 cm, wraca do 13 cm wiec następnym razem rozciągasz do 18 cm i sprawdzasz czy jest postęp w szerokości itd. aż uzyskasz satysfakcjonującą szerokość umożliwiającą swobodne wkładanie silnika.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2021, 11:45 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Wiem o co chodzi z tym "przytłumionym dźwiękiem", bo na początku naciągania taki faktycznie był. Teraz już "grają". To w takim razie na ten moment tak zostawię. Czytałem, że i tak po pierwszych kilometrach trzeba poprawić naciąg.
Nie chcę nadmiernie naciągać, bo szprychy wyszły dokładnie o 5 mm za długie (mea culpa :-D ) i nawet po podkładkach oczywiście nie trzymają na całym gwincie.
Czytałem, że dla zapewnienia odporności gwintu na zrywanie wystarczy, że trzyma na długości równej średnicy śruby, a u mnie wprawdzie mają ponad 2 razy więcej, ale lepiej nie przeginać ;-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Nie sądzę że przy tej grubości szprych i Twoim silniku będzie problem z ich "luzowaniem".
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Super, dzięki :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Wreszcie dotarł z Chin kontroler i ... wywołał mały ból głowy :-D
W opisie aukcji był inny opis przewodów
opis.jpg
na pudełku nieco inny
pudelko.jpg
a w rzeczywistości jest jeszcze inaczej.

Właściwie pewność mam tylko co do tych przewodów:
pewne.jpg
Ostatnio zmieniony 19 maja 2021, 20:03 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Prawdopodobnie dwie następne kostki to
prawdopodobne.jpg
Mam rację?

Ale dalej to już mam problem
nn.jpg
Mam podejrzenia, ale nie chcę sugerować. Pomożecie? :-)
Ostatnio zmieniony 19 maja 2021, 20:14 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5825
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: pxl666 »

Twisted wire to będzie imho manetka . Help plugs to myślę że display
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Zostały do zidentyfikowania:
1.jpg
pierwsza kostka trzy przewody: szary, czarny, różowy
2.jpg
druga kostka 2 przewody: niebieski i czarny oraz trzecia kostka czarny, zielono-biały, czerwony
3.jpg
trzy luźne przewody czerwony, brązowy, pomarańczowy
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

pxl666 pisze:
19 maja 2021, 20:17
Twisted wire to będzie imho manetka ...
Też tak myślę, tylko, że według Chińczyków to powinny być 2 przewody czerwone i jeden czarny, a takiej kostki nie ma.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

kostka różowy , czarny, szary, to zapewne "3 speed", trzy prędkości wspomagania silnika.
kostka czerwony, biało-zielony, czarny, to zapewne manetka.
kostka niebieski z czarnym, to zapewne hamulec wyłączający silnik.
te pojedyncze przewody;
pomarańczowy to zapewne "włączenie" sterownika (spięte z czerwonym przewodem).
czerwony, napięcie baterii, czasami używane również do oświetlenia (ale z tym ostrożnie bez znajomości prądu).
ostatni, wg opisu "High level line" to zapewne dodatkowy przewód do klamek "High"
Ostatnio zmieniony 19 maja 2021, 21:41 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1322
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: Yasiu77 »

a High level line to czasami nie regen wysokim?
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Znalazłem jeszcze w sieci opis kontrolera z identycznym okablowaniem.
Potwierdza większość tego co napisał tkoko.
Tylko ten pojedynczy brązowy opisali jako speed meter, czyli nie wiadomo co.
W sumie to nie wiem też co zrobić z czerwonym i pomarańczowym.
Załączniki
Screenshot_2021-05-19-19-05-56-414_com.android.chrome.jpg
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Tłumaczenie z chińskiego pudełka też coś mówi o "instrumentach" :-)
Załączniki
Screenshot_2021-05-19-18-47-42-397_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1322
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: Yasiu77 »

to będzie do pomiaru prędkości
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Podłączysz do sterownika manetkę/PAS, silnik, baterię, i jeżeli sterownik się uruchomi, czyli koło się zakręci to te dodatkowe pojedyncze przewody są "dodatkiem". Jeżeli jednak silnik się nie zakręci zarówno na PAS jak i manetce, a na manetce/PAS'ie brak napięcia 4.2V, to prawie na pewno będziesz musiał spiąć czerwony przewód z pomarańczowym.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Dzięki, tak zrobię :-) Tylko jeszcze czekam na manetkę. Chińska chyba gdzieś zaginęła po drodze, więc na szybko zamówiłem drugą w Polsce.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

W międzyczasie kupiłem ładowarkę modelarską.
No i teraz nie wiem, czy to jest totalny elektrośmieć, czy ja coś źle robię?
redox1.jpg
Nie potrafi nawet pokazać prawidłowego napięcia?
redox2.jpg
Można sobie ustawiać prąd rozładowania, ale ona i tak robi co chce?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: miki »

Przypomnij, jaką masz konfigurację akumulatora i jakie to dokładnie ogniwa? Chyba nie chcesz tego ładować kolejno ogniwami?
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Wiadomo, że nie będę ładował pojedynczo :-D
Po prostu kupiłem ładowarkę i chciałem ją przetestować na tym, co akurat było pod ręką.
Cały akumulator to 20 takich ogniw jak na zdjęciu połączonych szeregowo, czyli 24V, około 5Ah.
Ogniwa:
https://zasilanie.eu/akumulator-900dh-g ... p-279.html
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3337
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: WojtekErnest »

A skąd pewność ze ten Twój multimetr dobrze mierzy ? Bateria w multimetrze jest full ?
Poza tym NiMh ta ładowarka może rozładowywać impulsami i wtedy prosty miernik DC może pokazac co innego.
Ostatnio zmieniony 21 maja 2021, 9:53 przez WojtekErnest, łącznie zmieniany 1 raz.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

No absolutnej pewności co do miernika to nie mam, choć zawsze pokazywał wartości bardzo prawdopodobne.
Czyli z tym napięciem to może być OK? A z prądem rozładowania?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Przełącz ten pomiar na 2V, bo przy pomiarze jednego volta na zakresie 20 V błąd może być bardzo duży.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Na tym zakresie jest tak samo, ale hipoteza że rozładowuje impulsami jest bardzo prawdopodobna, bo faktycznie wskazania multimetru "pływają" w zakresie 0.01 V czyli pewnie jego bezwładność sprawia, że nie pokazuje prawidłowego wskazania dokładnie w chwili impulsu rozładowania.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Tkoko pytał niedawno o pojemność mojego akumulatora, a ponieważ właśnie dotarł do mnie nowy gadżet od Chińczyków, to postanowiłem go wypróbować.
Miernik łączy się z telefonem przez bluetooth, a ja nie potrafię się oprzeć żadnemu gadżetowi związanemu z telefonami ;-)
(przepraszam za marną jakość zdjęć)
1621708079203.jpg
Jak widać miernik pokazuje aktualne napięcie, prąd, moc, rezystancją, zużytą energię i wykorzystaną pojemność akumulatora. W lewym dolnym rogu pokazuje też czas "jazdy". W moim przypadku "jazda" to była jak zwykle żarówka H4 ;-)
Na tym zdjęciu mamy początek "jazdy", niecałe 2 minuty od startu. Akumulator był wprawdzie w pełni naładowany, ale leżał cały tydzień, więc trochę sam się rozładował.
1621708079197.jpg
Zdjęcia robiłem co 5 minut, ale żeby nie zanudzać to wstawiam robione co 15 minut.
1621708079191.jpg
Ostatnio zmieniony 22 maja 2021, 20:59 przez zielony71, łącznie zmieniany 4 razy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

1621708079186.jpg
Tu, w 45 minucie "jazdy" wygląda jeszcze wszystko normalnie.
1621708079179.jpg
Po godzinie napięcie już znacząco spadło, ale jeszcze jest bliskie nominalnemu.
1621708079173.jpg
Wkrótce potem wyraźnie widać po wskazaniach, że jedno ogniwo zdechło i to był już koniec "jazdy" :-(
Końcowy rezultat to 5,4 Ah, czyli nieco ponad połowa pojemności nowych ogniw.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Tak na szybko połączyłem się też z telefonem i tak to wygląda na ekranie telefonu:
Screenshot_2021-05-23-05-44-07.png
Oczywiście na żarówce te wykresy są płaskie jak deska, ale gdyby to był prawdziwy rower to mielibyśmy tu niezłe góry i doły :-D

No i na koniec najlepsze. Wykres możemy sobie wyeksportować do Excela w celu dalszej analizy:
Screenshot_2021-05-23-06-12-14.png
Akurat tym bawiłem się już później, jak bateria była rozładowana i odłączona. Stąd w tabelkach same zera.

No mówię Wam, jestem zadowolony jak świnia w błocie :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Przez ostatnie 2 tygodnie nie miałem zbyt wiele czasu, ale dzisiaj z okazji długiego weekendu w końcu udało mi się odpalić maszynę ;-)
Na razie nie wstawiam zdjęć, bo trochę wstyd - wszystko tymczasowo polepione na ślinę, bo chciałem głównie sprawdzić czy to zadziała.
Wprawdzie na razie nie podpiąłem kabli od halli, bo kolory kabli przy silniku nijak mają się do tych od kontrolera, więc chyba czeka mnie niezły rebus, ale kontroler umożliwia pracę bezczujnikową. Nie podpiąłem też jeszcze chińskiego watomierza, więc nie mam nawet podglądu napięcia na baterii.

No ale zadziałało! :-)
Pierwsze wrażenia na gorąco są takie, że w zasadzie całkowicie spełnia moje założenia:
- na samej manetce po płaskim osiąga 22 km/h (tu liczyłem wprawdzie na jakieś 25, ale nie będę marudził o 3 km/h), z umiarkowanym pedałowaniem prawie dochodzi do 30 km/h.
- fajnie wspomaga - nie mam pod domem dobrej górki do testu, ale wstępnie wygląda na to, że pod górkę nie będzie konieczności zmiany przełożeń :-)

Natomiast zaskoczył mnie brak jakiegokolwiek szarpnięcia przy naciśnięciu manetki. Dawno temu trochę jeździłem na motocyklu i spodziewałem się odczuwalnego ciągnięcia do przodu, a tu zupełnie nic. Zamiast manetki mógłby być równie dobrze przycisk 0n/off. Stany pośrednie nie są potrzebne. Tylko maksymalne wychylenie daje jakiś efekt. Na samej manetce nie da rady wjechać pod najmniejszą nawet górkę, chyba że rozpędem. Tu jest małe rozczarowanie.
Czy to pierwsze objawy watownicy złośliwej? :-D

A niezawodny tkoko jak zwykle miał rację co do podłączenia przewodów stacyjki czerwony trzeba było połączyć z pomarańczowym - piszę to na wypadek, gdyby ktoś przypadkiem kupił taki sam kontroler i się zastanawiał. Jeszcze raz dziękuję :-)
Ostatnio zmieniony 04 cze 2021, 11:04 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
miki
Forumowicz
Posty: 1412
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: miki »

Kontrolery sinus tak mają, że ruszają płynnie. A co do rebusa, znajdź słynną tabelkę z przewodami fazowymi i "hallowymi". Tam jest kolejność postępowania w takich przypadkach.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
04 cze 2021, 10:45
......
Natomiast zaskoczył mnie brak jakiegokolwiek szarpnięcia przy naciśnięciu manetki. Dawno temu trochę jeździłem na motocyklu i spodziewałem się odczuwalnego ciągnięcia do przodu, a tu zupełnie nic. Zamiast manetki mógłby być równie dobrze przycisk 0n/off. Stany pośrednie nie są potrzebne. Tylko maksymalne wychylenie daje jakiś efekt. Na samej manetce nie da rady wjechać pod najmniejszą nawet górkę, chyba że rozpędem. Tu jest małe rozczarowanie.
Czy to pierwsze objawy watownicy złośliwej? :-D
.....
Trochę to dziwne. 250 wat to nie "petarda" ale ze składaka, nagłe maksymalne wychylenie manetki może/powinno zrzucić. Przy "klasycznych" rowerach nie spadniesz, ale podjazdy pod górkę na manetce nie powinny być problemem. Być może bateria nie "wydala" prądowo.
Co do prędkości, spróbuj we wtyczce Three-speed plug, połączyć jeden ze skrajnych przewodów ze środkową masą (czarnym). Prędkość powinna się lekko zwiększyć/zmniejszyć.
Ostatnio zmieniony 06 cze 2021, 11:39 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Może pierwsze wrażenie było nieco przesadzone. Pod małe górki da radę wjechać na samej manetce, tyle że prędkość znacząco spada.
Natomiast ze wspomagania pod górkę jestem naprawdę zadowolony. Te górki, które dotąd męczyłem na najmniejszym przełożeniu (czyli 1/1) z silnikiem pokonuję na 2/6, czyli z niewielką redukcją. To jest to, o co mi głównie chodziło.

Dzisiaj po raz pierwszy udało się uruchomić chiński watomierz.
Okazuje się, że maksymalny prąd w czasie jazdy wyniósł 10,8 A, czyli to chyba kontroler wyjątkowo dobrze trzyma parametry.
Mierzona trasa trwała 26 minut (około 10 km), w tym czasie napięcie na baterii (spoczynkowe) spadło z 27,2 V do 25,6 V, a pod pełnym obciążeniem z 25 V do 23 V. Niestety zapomniałem zanotować zużycia energii , a tego nie zapisuje w logu. Oczywiście ani przez chwilę nie jechałem na samej manetce - wręcz przeciwnie korzystałem ze wspomagania tylko pod górkę. Średnia moc w czasie jazdy wyniosła 80 W. W takim trybie bateria starcza na ponad 25 km (no ale to dlatego że naprawdę mało korzystam).

Według opisu kontrolera, który znalazłem brak zworek na wtyczce tree-speed to najwyższa prędkość, a tak mam teraz ustawione. Zresztą tu nie ma się do czego przyczepić, bo jak dobrze nacisnę na pedały to dochodzi do 35 km/h (wg GPS)
Załączniki
Etest.xls
(204.5 KiB) Pobrany 124 razy
Ostatnio zmieniony 06 cze 2021, 21:24 przez zielony71, łącznie zmieniany 5 razy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 773
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: lukk »

zielony71 pisze:
06 cze 2021, 19:46
Niestety zapomniałem zanotować zużycia energii , a tego nie zapisuje w logu.
Możesz to przecież wyliczyć na bazie danych z logu (załącznik). Jeśli się nie walnąłem to zużyłeś niecałe 1.5Ah i niecałe 35Wh energii.
Czyli mega oszczędnie.
Załączniki
Etest (1).xls
(298 KiB) Pobrany 108 razy
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Masz całkowitą rację. Mnie wyszło tak samo, czyli się nie walnąłeś :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Hmm, no to w takim razie wypróbuję i napiszę.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

lukk pisze:
07 cze 2021, 8:07
.......
Możesz to przecież wyliczyć na bazie danych z logu (załącznik). Jeśli się nie walnąłem to zużyłeś niecałe 1.5Ah i niecałe 35Wh energii.
Czyli mega oszczędnie.
Chyba zbyt prosto to przeliczyłeś. Cały test w arkuszu trwa ~30 min. Z tego co najmniej połowa to postoje i brak/minimalny pobór prądu. Podczas poboru prądu/mocy, jego wartość waha się miedzy 100 a 265 wat. Przyjmijmy że średnia wartość mocy pobrana przez silnik, to 180 wat, więc przez 30 min testu mamy 90 watogodzin. Aby dokładnie policzyć zużyte watogodziny, trzeba by je wszystkie zsumować/dodać, podzielić przez 3600, i wymnożyć przez 0.5 godz.
Ostatnio zmieniony 07 cze 2021, 10:49 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Na początku i na końcu testu to jest czas kiedy podłączałem i odłączałem ustrojstwa. Właściwą jazdę trzeba liczyć od pierwszego do ostaniego poboru mocy. Czyli około 26 minut.
Te "postoje", to w rzeczywistości nie były postoje, tylko zerowy pobór mocy, dlatego, że było z górki, albo po płaskim. Przypominam, że celowo nie zakładałem PAS i manetkę dotykam tylko wtedy jak naprawdę chcę.
Ostatnio zmieniony 07 cze 2021, 9:11 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 773
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: lukk »

tkoko pisze:
07 cze 2021, 9:02
lukk pisze:
07 cze 2021, 8:07
.......
Możesz to przecież wyliczyć na bazie danych z logu (załącznik). Jeśli się nie walnąłem to zużyłeś niecałe 1.5Ah i niecałe 35Wh energii.
Czyli mega oszczędnie.
Chyba zbyt prosto to przeliczyłeś. Cały test w arkuszu trwa ~30 min. Z tego co najmniej połowa to postoje i brak/minimalny pobór prądu. Podczas poboru prądu/mocy, jego wartość waha się miedzy 100 a 265 wat. Przyjmijmy że średnia wartość mocy pobrana przez silnik, to 180 wat, więc przez 30 min testu mamy 90 watogodzin. Aby dokładnie policzyć zużyte watogodziny, trzeba by je wszystkie zsumować/dodać, podzielić przez 60, i wymnożyć przez 0.5 godz.
A patrzyłeś w ogóle na mój załącznik? :)
Zrobiłem tak jak piszesz: pomiar jest co sekundę, więc sumując pomiary prądu mamy amperosekundy, dzieląc przez 3600 amperogodziny. I analogicznie pod kątem energii.
Ostatnie wyniki to dokładnie 1.45Ah zużytej pojemności i 34,90 zużytej energii.

A odnośnie samego mierniczka było coś więcej tutaj viewtopic.php?t=5394, co prawda ten ma inny interfejs użytkownika, ale z apką Etest dogaduje się tak samo.
Ostatnio zmieniony 07 cze 2021, 9:31 przez lukk, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Zacząłem już wstępnie myśleć nad docelową baterią. Jak widzicie wiele nie potrzebuję. Tak sobie kombinuję, że jakby dać szeregowo 6 ogniw wysokoprądowych - 18650 lub 21700. Może nawet w obudowie rurowej, która jak dotąd całkiem nieźle mi się sprawdza. Ciekawy jestem Waszych opinii na temat mojego zwariowanego pomysłu :-D
Ostatnio zmieniony 07 cze 2021, 10:07 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

lukk pisze:
07 cze 2021, 9:28
......
A patrzyłeś w ogóle na mój załącznik? :)
Zrobiłem tak jak piszesz: pomiar jest co sekundę, więc sumując pomiary prądu mamy amperosekundy, dzieląc przez 3600 amperogodziny. I analogicznie pod kątem energii.
Ostatnie wyniki to dokładnie 1.45Ah zużytej pojemności i 34,90 zużytej energii.
....
Sorry, nie otwierałem pliku bo sądziłem że to "oryginał". Wyniki więc są wiarygodne. I poprawka do wcześniejszego opisu. Pomiar jest co sekundę, więc dzielimy przez 3600 s (1 godz), a nie przez 60 min.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Lukk a jednak jest mały błąd w wyniku
Jeżeli podzieliłeś to tylko przez 3600 sekund (godzinę), to nie uwzględniłeś realnego czasu jazdy czyli ~31 minut. Tak więc zarówno Ah jak i Wh trzeba by wymnożyć przez 2 by mieć wartości dla godziny. Obliczone przez Ciebie zużycie energii/pojemności dotyczy zapewne 31 minut a nie godziny (Wh, Ah).
Zielony 77. Luknąłem jeszcze raz na parametry Twojego sterownika i baterii i nie dziwię się że rower "d*py" nie urywa. Przy tym sterowniku "nominalna" moc silnika to zaledwie 150 - 200 wat. Aby w pełni wykorzystać moc silnika, przy napięciu Twojej baterii (20 - 30V) prąd sterownika powinien być w okolicy 16 - 20A, wówczas zapewne i osiągi roweru znacznie by się poprawiły, tym bardziej że z tego co kojarzę jesteś raczej wagi "ciężkiej".
Awatar użytkownika
lukk
Forumowicz
Posty: 773
Rejestracja: 05 lut 2020, 11:20
Lokalizacja: Kraków

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: lukk »

Ja jednak się upieram, że jest ok :) To w sumie działa jak takie całkowanie numeryczne.
Przykładowo, wywaliłem wszystkie wiersze, gdzie prąd był poniżej 0,1A, zostało tylko 670 wierszy, czyli takiego faktycznego poboru prądu to było tam raptem 11min :)
Ale po takiej operacji zostaje 1,44Ah i 34,67Wh - czyli wiele się nie zmieniło :)
Załączniki
Etest (1).xls
(132 KiB) Pobrany 95 razy
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Tkoko kombinuje jak koń pod górę, bo mu odebrałem rekord najniższego zużycia energii :-D
Ostrzegałem, że podejmuję wyzwanie :-)
(to są żarty, jakby ktoś się zastanawiał)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

lukk pisze:
07 cze 2021, 15:02
....
Ale po takiej operacji zostaje 1,44Ah i 34,67Wh - czyli wiele się nie zmieniło :)
1.44 Ah oznacza że; silnik PRZEZ GODZINĘ pobiera prąd 1,44 ampera.
34,67 Wh oznacza że; silnik PRZEZ GODZINĘ pobiera moc 34,67 wat.
Żeby wyszły "realne" Wh i Ah Zielony71 musiałby DOKŁADNIE GODZINĘ jechać, wówczas byśmy porównali wyniki Wh, Ah :D
Zielony71, przy parametrach Twojego zestawu, i moich zestawów, niestety zawsze będę gorszy :D
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Tkoko to jak zielony71 kupi sobie kiedyś silnik 1kW i będzie jechał z pełną mocą przez 10 sekund, to każesz to wymnożyć przez 360? :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
07 cze 2021, 21:32
Tkoko to jak zielony71 kupi sobie kiedyś silnik 1kW i będzie jechał z pełną mocą przez 10 sekund, to każesz to wymnożyć przez 360? :-)
Oczywiście, tyle że nie wymnożyć a podzielić przez 360. Przy 10 sekundach jazdy z mocą 1 kW, silnik zużyje 0.0028 kWh, lub 2.8 Wh, zależy co wolisz. :D
Ostatnio zmieniony 07 cze 2021, 22:28 przez tkoko, łącznie zmieniany 3 razy.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

tkoko pisze:
07 cze 2021, 13:13
... Tak więc zarówno Ah jak i Wh trzeba by wymnożyć przez 2 by mieć wartości dla godziny. Obliczone przez Ciebie zużycie energii/pojemności dotyczy zapewne 31 minut a nie godziny (Wh, Ah)...
To dlaczego tu kazałeś mnożyć?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
08 cze 2021, 7:07
...
To dlaczego tu kazałeś mnożyć?
Ano dlatego że akurat dla uproszczenia, pomnożyłem Ah i Wh przez 2, bo 30 minut to 50% godziny, czyli 2 * 0.5 godziny = 1 godz. Jak chcesz z dzieleniem 10 minut to: 1 kW * 0.277.... (10 minut procentowo) : 100% = 0.0028 kWh, lub tak jak liczyłem w poprzednim poście, czyli 1 kW * 1/360 godziny (10 minut) = 0.0028 kWh
Ostatnio zmieniony 08 cze 2021, 9:09 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1324
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

tkoko pisze:
08 cze 2021, 9:07
zielony71 pisze:
08 cze 2021, 7:07
...
To dlaczego tu kazałeś mnożyć?
Ano dlatego że akurat dla uproszczenia, pomnożyłem Ah i Wh przez 2, bo 30 minut to 50% godziny, czyli 2 * 0.5 godziny = 1 godz. Jak chcesz z dzieleniem 10 minut to: 1 kW * 0.277.... (10 minut procentowo) : 100% = 0.0028 kWh, lub tak jak liczyłem w poprzednim poście, czyli 1 kW * 1/360 godziny (10 minut) = 0.0028 kWh
Przyznam, że nie do końca to rozumiem ;-) ale też się będę upierał, że lukk dobrze to policzył.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4985
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
08 cze 2021, 9:58
.......
Przyznam, że nie do końca to rozumiem ;-) ale też się będę upierał, że lukk dobrze to policzył.
Wyobraź sobie że nie skończyłeś jazdy po 30 minutach, ale zrobiłeś jeszcze jedno dokładnie takie same kółko jak to pierwsze. Miałbyś GODZINĘ jazdy, i wówczas twoje napięcie, ampery i waty z tabelki dałyby AMPERO-GODZINĘ (Ah) i WATO-GODZINĘ (Wh). Możesz również te wartości które prawidłowo wyliczył lukk, podzielić przez 1800 (30 min) a nie 3600 (godzina), wówczas będziesz miał zużycie w Wh.
ODPOWIEDZ