Zielony pojazd re-cyklingowy.

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: pxl666 »

nic tak nie pomaga w osiąganiu większej vmax jak cienkie nabite na twardo koło 28 w lekkiej ramie kolarki . czy jest sens pakować wtedy do tego silnik to inna kwestia , natomiast wymiana opon na typowo asfaltowe może robić sporą różnicę
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

tkoko pisze:
12 maja 2022, 11:29

Co do aktualnej formy, to przy sprzyjających warunkach (pogoda, samopoczucie płaski teren) to 25 km/godz przez 20 - 50 km nie jest problemem...
Osobiście jednak zamiast dwóch silników, poszedłbym w zmianę sterownika na "programowalny" z "bajerami", o jak najniższym oporze wewnętrznym. Wówczas przy termicznym zabezpieczeniu i "rozsądnej" jeździe miałbyś zarówno moc na podjeździe, jaki i maksymalną prędkość. Czy i jak długo silnik wytrzyma taką jazdę to inne zagadnienie.
Gdzie Ty w Twojej okolicy masz 50 km po płaskim? :-D Rozumiem, że piszesz to czysto teoretycznie;-)

Ma ktoś na forum taki silnik, że może utrzymywać stale 50 km/h, a jednocześnie bez problemu wjedzie pod sporą górkę w lesie?
Nie mówię tu oczywiście o monsterach z 3K turbo na pokładzie.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
12 maja 2022, 13:57
..... Gdzie Ty w Twojej okolicy masz 50 km po płaskim? :-D Rozumiem, że piszesz to czysto teoretycznie;-).....
Oj "niewierny Tomasz" :D
https://www.google.com/search?q=niewier ... utc=sp-006

starczy 33 km w jedną stronę czy mam pokazać kilka innych podobnych tras dolinami Wisły (np.do Krakowa z 80 km), Iłownicy, Wapiennicy, Białej itd o nachyleniu poniżej 0.01%. :D
https://www.google.com/maps/dir/49.9142 ... 1?hl=pl-PL
Załączniki
1 a.JPG
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Ha, ha, patrz, a u mnie niby małe góry, ale w którą stronę bym nie pojechał, to zawsze wspinaczka :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: pxl666 »

ale wiesz że nawet w Himalajach są doliny i tam jest płasko...w miarę.. taka zasada działania górotworu
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Bateria 48V na ukończeniu a tymczasem przeprowadziłem mały test porównawczy obu silników w identycznych (na ile się dało) warunkach.
Test polegał na przejechaniu tego samego odcinka testowego ze stałą prędkością 10 km/h i 20 km/h najpierw na jednym, a później na drugim silniku.
Miało być jeszcze 30 km/h, ale było lekko pod górę (2%) i żaden nie dał rady utrzymać takiej prędkości. Oczywiście było bez pedałowania, bo trudno kilka razy pedałować dokładnie tak samo.
Zresztą utrzymanie stałej prędkości też nie było łatwe, bo GPS nie jest idealnie precyzyjny, ale się starałem.
Wyniki silnika przekładniowego to średnia moc 170W dla prędkości 10 km/h i 383W dla 20 km/h
Dla silnika DD średnia moc dla 10 km/h to 320W, a dla 20 km/h to 507W.
Pomiary nie były super precyzyjne, bo zdarzały się podmuchy wiatru, problemy z utrzymaniem stałej prędkości, ale różnica jest tak duża, że nie mogły one mieć znaczącego wpływu na końcowy efekt. Silnik bezprzekładniowy zeżarł prawie dwa razy więcej prądu! :-D
Załączniki
Arkusz kalkulacyjny bez tytułu.xlsx
(58.18 KiB) Pobrany 65 razy
Ostatnio zmieniony 18 maja 2022, 17:57 przez zielony71, łącznie zmieniany 3 razy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

A zmierz jeszcze maksymalną prędkość/RPM obu silników "na luzie" (koło w powietrzu).
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Spróbuję, ale aktualnie nie bardzo mam czym, więc to nie będzie natychmiast.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
18 maja 2022, 16:42
Spróbuję, ale aktualnie nie bardzo mam czym, więc to nie będzie natychmiast.
Najtańszy licznik rowerowy
https://allegro.pl/oferta/licznik-rower ... 1222747339
magnes na przód, następnie na tył i pomiar porównawczy gotowy.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Te pomiary potwierdzają moje subiektywne wrażenia z jazdy. Przy małych prędkościach lepiej radzi sobie silnik przekładniowy. Przy wyższych prędkościach ta różnica się zaciera, natomiast niemal całkowita cisza sprawia, że chętniej wtedy korzystam z silnika dd. Przypuszczam, że gdyby ten pomiar udało się przeprowadzić przy 30 km/h to zużycie byłoby już zbliżone.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Po pierwsze, do pomiaru prędkości nie używaj GPS'a (i pochodnych). Używaj (nawet najtańszy) licznik rowerowy. Masz w miarę porównywalne pomiary. Co do silników. Raz że maja różną moc, sterownik, i zapewne różną prędkość maksymalną/RPM dla tego samego koła. Tak z ciekawości zrób jeszcze pomiar DD na sterowniku silnika przekładniowego i odwrotnie. Myślę że moce również się zmienią, pytanie brzmi, jak mocno.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Miałem kiedyś w rowerze taki licznik jak podlinkowałeś i pamiętam, że super dokładny to on też nie był. Chyba nie przy każdym obrocie czujnik zaczytywał magnes i chwilami prędkość mocno skakała. Używasz czegoś takiego?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

A co do sterowników to nawet identyczny sterownik nic nie da. Silniki mają różny opór wewnętrzny i przy tym samym sterowniku i baterii pobierają inny prąd maksymalny. Już to sprawdzałem. Przykładowo przekładniowy pobiera maksymalnie 11 A, a z tym samym sterownikiem i baterią bezprzekładniowy 13 A.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
18 maja 2022, 18:24
Miałem kiedyś w rowerze taki licznik jak podlinkowałeś i pamiętam, że super dokładny to on też nie był. Chyba nie przy każdym obrocie czujnik zaczytywał magnes i chwilami prędkość mocno skakała. Używasz czegoś takiego?
Ale te wskazania i tak będą "o niebo" lepsze niż przy GPS'ie.
zielony71 pisze:
18 maja 2022, 18:28
A co do sterowników to nawet identyczny sterownik nic nie da. Silniki mają różny opór wewnętrzny i przy tym samym sterowniku i baterii pobierają inny prąd maksymalny. Już to sprawdzałem. Przykładowo przekładniowy pobiera maksymalnie 11 A, a z tym samym sterownikiem i baterią bezprzekładniowy 13 A.
Właśnie dlatego, jak masz możliwość i chęci, chciałbym wiedzieć jaka jest różnica w zachowaniu obu Twoich zestawów z zamienionymi sterownikami. Jeżeli masz fabrycznie silniki o różnych mocach, to pobór prądu na luzie i w użytkowaniu powinien być różny.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Znajdę ten licznik i sprawdzę, ale GPS wcale nie jest taki niedokładny. Szacuję, że przekłamuje max 10%. To znaczy mówię tu o urządzeniu, które korzysta z ponad 30 satelitów, bo z takiego korzystam.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

tkoko pisze:
18 maja 2022, 16:36
A zmierz jeszcze maksymalną prędkość/RPM obu silników "na luzie" (koło w powietrzu).
Zrobione, ale wyniki wyglądają podejrzanie. Przednie koło 76 km/h, a tylnie 60 km/h.
Oczywiście pomyślałem, że to bzdura i porównałem w ruchu wskazania licznika z GPS. O dziwo do 30 km/h pomiary były zgodne.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
20 maja 2022, 10:48
...... Zrobione, ale wyniki wyglądają podejrzanie. Przednie koło 76 km/h, a tylnie 60 km/h.
Oczywiście pomyślałem, że to bzdura i porównałem w ruchu wskazania licznika z GPS. O dziwo do 30 km/h pomiary były zgodne.
To masz wskazania licznika rowerowego czy wyświetlacza? O ile tył po przewoltowaniu może mieć "na luzie" z 55 - 60 km/godz / 430 - 450 RPM (silniki do 14 - 20" kół), o tyle przód przy takiej prędkości miałby 580 RPM {580 (RPM) * 2.2 (28") * 0.06 (km/godz) = 76.6 km/godz}. Tak duże RPM mają silniki przewoltowane do 60 - 80 volt.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Z licznika, podobnego do tego, którego aukcję wrzuciłeś.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
20 maja 2022, 18:12
Z licznika, podobnego do tego, którego aukcję wrzuciłeś.
To faktycznie masz chyba pecha do licznika.
Rozszalały się alarmy pogodowe na najbliższe dni więc na szybko, mimo wyładowanego aku zrobiłem testy mocy silnika bezprzekładniowego Trotte 500 wat, prędkość maksymalna z kołem 24" 42 - 45 km/godz.
Klasycznie wrzuciłem na chomika filmik z przejazdu, "Trotter 500 wat 10_20 km_h.mp4".
http://chomikuj.pl/tkoko
Ciężko trochę wyznaczyć średnią z dwóch powodów. Za "czuły" watomierz, oraz brak manetki skutkujący skokami mocy przy nierównych obrotach korby "na luzie". Niemniej jednak podczas rozpędzania na płaskim terenie do prędkości 10 km/godz silnik pobierał 50 - 200 wat, przy krótkim "mocniejszym" podjeździe (1.5 - 2%), pobierał 200 - 600 wat), najdłuższy fragment podjazdu (1 - 1.3%) pobierał 100 - 200 wat.
Przy 20 km/godz podczas rozpędzania po płaskim silnik pobierał 300 - 600 watów, po ustabilizowaniu prędkości podczas ostrzejszego podjazdu pobierał od 250 do 650 wat, w łagodniejszej części 150 - 400 wat.
Przy 10 km/godz w wąwozie na Miarki (5 - 9%) łagodniejsza część to moc 300 - 500 wat, ostrzejsza to 500 - 600 wat.
Dla ułatwienia patrz tylko na wartości mocy w prawym dolnym narożniku.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Na spokojnie przeliczyłem teraz średnie waty z trzech podjazdów.
Na Stawowej; 10 km/godz, czas przejazdu - 137 sekund, nachylenie; początek "0 %", 1/3 trasy "1.2 - 1.5 %", reszta trasy "1 - 1.2 %". Zużyte 0.125 Ah / 5 Wh co daje średnią moc podczas podjazdu 131.5 wata.
Na Stawowej; 20 km/godz, czas przejazdu - 78 sekund, nachylenie; początek "0 %", 1/3 trasy "1.2 - 1.5 %", reszta trasy "1 - 1.2 %". Zużyte 0.184 Ah / 6.9 Wh co daje średnią moc podczas podjazdu 318.5 wata.
Na Miarki; 10 km/godz, czas przejazdu - 44 sekund9, nachylenie; początek "5 %", 1/3 trasy "9 %", ponownie "5 %" i "9 %". Zużyte 0.15 Ah / 5.2 Wh co daje średnią moc podczas podjazdu 425.5 wata.
Co do poboru 500 wat przez silnik przy 20 km godz, to trzeba jeszcze raz przeprowadzić samonaukę (jeżeli posiada) lub jeszcze raz "zgrać" przewody faz i hali. Taki pobór prądu jest zbyt duży na taką prędkość.
Dla porównania przekładniowy DXF 135 250 wat, przy prędkości 21 km/godz po płaskim, pobiera średnio 330 wat.
teren "płaski" dwie małe zmiany wysokości.
Moce moich "rumaków" na płaskiej drodze. Watogodziny = średnim watom
* Yoch, Wenecka 190 m; przełożenie 44/25T; 2.8 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~290 Wh/godz / 14 Wh/km
* DXF + GT, Wenecka 190 m; (HUB) 3.0 Wh / 33 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/14T; 3.0 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Moon + GT, Wenecka 190 m; przeł. 48/28T; 3.0 Wh / 34 s, 20.0 km/godz, ~330 Wh/godz / 16 Wh/km
* Trendl + ZS, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.3 Wh / 36 s, 19.0 km/godz, ~430 Wh/godz / 23 Wh/km
* Trendl + GT, Wenecka 190 m; przeł 58/18T; 4.2 Wh / 32 s, 21.0 km/godz, ~470 Wh/godz / 23 Wh/km
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Dzięki :-) Rzeczywiście wskazania watomierza na filmie zmieniają się tak często, że trudno wysnuć jakieś wnioski.
Natomiast z wyliczonych średnich widać, że mój zjada stanowczo za dużo. Przyczyną może być chyba tryb pracy bezczujnikowej. Czyli dopóki nie ogarnę czujników Halla, to moje porównania są bez sensu.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
21 maja 2022, 9:16
...... Przyczyną może być chyba tryb pracy bezczujnikowej. Czyli dopóki nie ogarnę czujników Halla, to moje porównania są bez sensu.
Praca z czujnikami czy bez ma niewielki wpływ na maksymalny prąd/moc. Tylko na starcie jest różnica (mało istotna).
Tu masz dwa sterowniki tego samego typu, jeden z halami drugi bez.
viewtopic.php?p=100193#p100193
Ten bez hali "F" ma wyższą minimalną prędkość, i niższą maksymalną prędkość względem sterownika z halami "H". Przy tych samych RPM maja zbliżony pobór prądu. Sterownik z halami "H" rozpędzał silnik hoverboarda do 300 RPM przy prądzie "na luzie" 3.2 A, podczas gdy sterownik bez hali do "zaledwie" 190 RPM i przy prądzie 1.5 A
Sterownik z halami "H" rozpędzał silnik hoverboarda do 180 RPM przy prądzie "na luzie" 1.5 A.
Przy testach obu sterowników miałem przypadek że sterownik typu "H" (z halami) rozpędził się na luzie ponad 300 RPM i brał 12 A !. Dopiero ponowna zmiana ustawień dała płynną pracę silnika.
viewtopic.php?p=100254#p100254
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Dzisiejszy test w płaskim terenie silnika bezprzekładniowego Trotte 500 wat (max 800 wat).
Prędkość 10 km/godz, średnia moc z dwóch przejazdów po ~100 metrów (w obu kierunkach) to ~73 waty (wg. kalkulatora ~70 wat)
Prędkość 20 km/godz, średnia moc z czterech przejazdów po ~100 metrów (w obu kierunkach) przy dosyć dużych porywach wiatru to ~273 waty (wg. kalkulatora ~200 watów)
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

No wyraźnie widać, że silnik DD nie musi oznaczać wysokiego zużycia przy małych prędkościach.
Chwytam się nadziei, że dodanie Halli poprawi działanie mojego, ale być może niepotrzebnie, bo ten typ po prostu tak ma. :-)
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Dlatego proponowałem Ci zamianę sterowników między oboma silnikami. Jeżeli to problem silnika to po zamianie sterowników nic (lub w nieznacznym stopniu) w działaniu obu silników, przy niskich prędkościach, nie powinno się zmienić. Jeżeli będzie inaczej to problemem jest "spasowanie" sterownika z silnikiem.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Mam to w planach, ale to jak będę miał więcej czasu, bo to sporo lutowania jak na mnie :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Męczyła mnie sprawa niepewnych odczytów z licznika więc kupiłem drugi.
Tu odczyty jakby trochę bardziej stabilne, co nie znaczy, że jestem ich do końca pewny.
W każdym razie drugi licznik potwierdził 60 km/h na silniku DD, natomiast na przedniej przekładniówce pokazał tylko 40 km/h (zamiast sensacyjnych 76 :-) ). To jest wynik rzeczywiście znacznie bardziej prawdopodobny.
Tak ogólnie te liczniki to w miarę działają do 30 km/h, a później ten ich procesorem chyba głupieje od szybkości naliczania impulsów.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Powyższe prędkości "na luzie" są już bardziej prawdopodobne/prawidłowe. Dasz oba liczniki na oba koła będziesz miał porównanie wskazań prędkości podczas jazdy. Zapewne w niewielkim stopniu będą się różnić z uwagi na moment pomiaru, ale przy w miarę równej jeździe różnica nie powinna być większa niż ~1 km/godz. Przy poprzednim liczniku albo miałeś słabą baterię, albo źle wyregulowany magnes względem czujnika skoro szybszy silnik pokazywał 60 km/godz, a wolniejszy 76 km/godz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

W czasie jazdy akurat pokazują w miarę dobrze, bo to prędkości, przy których się jeszcze nie gubią :-)
Podłączyłem też baterię 48V do silnika DD. Zrobiłem chyba z dziesięć pomiarów bez obciążenia. Wyniki skakały jak pijany zając ;-) Ze dwa razy pokazało 77 km/h - czy w to wierzyć czy nie - sam nie wiem. Bateria nowa, bo i licznik nowy, a położenie magnesu regulowałem ręcznie w czasie pomiaru.
No i tak, jak koledzy przewidzieli, zwiększenie napięcia niemal nie wpłynęło na rzeczywistą prędkość maksymalną w czasie jazdy. Faktem jest, że na blacie 42T z przodu nie bardzo mogłem wspomagać, ale 42 km/h to max (pobór prądu 15A).
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Zamówiłem mocniejszy kontroler, a tymczasem żeby dodać brakującej mocy przeprowadziłem próby przy zjeździe z niewielkiej górki (2%). Można powiedzieć, że nic się nie zmieniło - 45 km/h z dużym trudem.
Może te pomiary prędkości bez obciążenia dalej są nieprawidłowe?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
29 maja 2022, 21:12
Zamówiłem mocniejszy kontroler, a tymczasem żeby dodać brakującej mocy przeprowadziłem próby przy zjeździe z niewielkiej górki (2%). Można powiedzieć, że nic się nie zmieniło - 45 km/h z dużym trudem.
Może te pomiary prędkości bez obciążenia dalej są nieprawidłowe?
Wszystko jest zgodne z prawami fizyki. Dla porównania masz mój przykład z Sunstar 03.
viewtopic.php?p=91886#p91886
I symulacja w kalkulatorze;
Ten sam silnik na 36 V i max prędkości na luzie 48 km/godz zasilany ze sterownika 20 i 15 A i napięciach 36 i 48 V.
1. "A" 36 V, 20A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~39 km/godz przy mocy ~700 wat
"B" 36 V, 15A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~36 km/godz przy mocy ~550 wat
2. "A" 36 V, 20A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~39 km/godz przy mocy ~700 wat
"B" 36 V, 15A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~41.5 km/godz przy mocy ~550 wat i spadku 2%.
3. "A" 48 V, 20A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~44 km/godz przy mocy ~950 wat
"B" 36 V, 15A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~36 km/godz przy mocy ~550 wat
4. "A" 48 V, 20A, aby osiągnąć prędkość 63 km/godz musisz dać na silnik 2250 wat, przy 520 RPM koła !!!
"B" 36 V, 15A, max prędkość z obciążeniem 100 kg = ~36 km/godz przy mocy ~550 wat
Jak widzisz aby uzyskać prędkość ~45 km/godz na kole musisz mieć 1 kW mocy i ~300 RPM. Niestety w miarę wzrostu obrotów koła automatycznie spada moc pobierana przez silnik (silnik przestaje być powoli silnikiem a staje się prądnicą/generatorem). To sprawia że prędkość na luzie, a prędkość pod obciążeniem znacznie się różnią, szczególnie przy silnikach wysokoobrotowych. Jak widzisz z poniższych tabelek, przekroczenie 45 km/godz (bez dodatkowego wspomagania) jest praktycznie niemożliwe bez spalenia silnika 250 wat.
Załączniki
t02.jpg
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Hmm, to nie brzmi zbyt optymistycznie ;-)
Dla takiego laika jak ja to jest wręcz zdumiewające. Tak do 35 km/h rower przyspiesza chętnie i lekko, nawet pod (niewielką) górkę, a po przekroczeniu tej prędkości normalnie jakby ktoś rozwinął spadachron :-D
Właśnie. Po raz pierwszy chyba zadziałało mi zabezpieczenie termiczne. Po testach prędkości jeszcze pojechałem pod sporą górkę, tak z 1 km i odcięło zasilanie. Zupełnie się tego nie spodziewałem, bo z zewnątrz silnik miał może ze 30 stopni.
Nawet myślałem, że coś się rozłączyło, ale po paru minutach sam wrócił do żywych.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Dede
Forumowicz
Posty: 2065
Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: Dede »

Ogólnie z tego co witać wyliczeń za każde dodatkowe 10km/h należy podwoić moc.
40km/h ~500W
50km/h ~1kW
60km/h ~2kw
Moc to nie wszystko bo należy mieć odpowiednie uzwojenie i napięcie żeby uzyskać 50km/h albo 60km/h

Dla tego jeśli nie mamy odpowiedniej mocy to nie opłaca iść silniki szybkie jak i tak nie uzyskamy vmax silnika, a szybkie silniki są nie oszczędne i więcej prądu pobiera.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 9:32
Hmm, to nie brzmi zbyt optymistycznie ;-)
Dla takiego laika jak ja to jest wręcz zdumiewające. Tak do 35 km/h rower przyspiesza chętnie i lekko, nawet pod (niewielką) górkę, a po przekroczeniu tej prędkości normalnie jakby ktoś rozwinął spadachron :-D ......
Jak spojrzysz nie tylko na moc elektryczną/fizyczną silnika/sterownika (czerwona linia) ale i na Nm, czyli "moc na kole" przy danym RPM (niebieska linia), to zapewne zrozumiesz dlaczego po osiągnięciu pewnej prędkości wszystko "siada".
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Aha, teraz to widzę, od pewnego punktu moment obrotowy już liniowo spada, choć moc jeszcze wciąż rośnie. No a później to już wszystko leci na łeb, na szyję, za to opory rosną.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 11:17
........, za to opory rosną.
I to do potęgi. Do dwukrotnego zwiększenia prędkości potrzeba czterokrotnie większej mocy na pokonanie oporów powietrza.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Czyli prawdopodobnie mocniejszy sterownik też nie pomoże.
Trzeba by dać oba silniki szybkoobrotowe (no wiem, że można jeden większy)?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 14:17
Czyli prawdopodobnie mocniejszy sterownik też nie pomoże.
Trzeba by dać oba silniki szybkoobrotowe (no wiem, że można jeden większy)?
Mocniejszy sterownik, przy tym samym napięciu nie będzie miał większego wpływu na prędkość maksymalną, Będzie miał natomiast wpływ na większą zdolność pokonywania wzniesień.
Mocniejszy sterownik przy zwiększonym napięciu z 36 na 48 V (25 %) zwiększy ogólną moc (o 30 - 40%) i prędkość ale nie w takim zakresie jak oczekujesz. Zwiększenie mocy o 300 - 400 wat przy 35 -40 km/godz da Ci (prawdopodobnie) przyrost prędkości 4 - 8 km/godz (15 - 20%)..
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: pxl666 »

z tymi oporami powietrza to nie przesadzacie ? poniżej 50kmh to nie są aż tak odczuwalne . co innego jazda pod wiatr ....
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

pxl666 pisze:
30 maja 2022, 15:58
z tymi oporami powietrza to nie przesadzacie ? poniżej 50kmh to nie są aż tak odczuwalne . co innego jazda pod wiatr ....
Gdyby nie było oporów powietrza to zielony grzałby i 100 km/godz przy 250 watach.
Załączniki
rower.JPG
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

To może trzeba zainwestować w owiewkę zamiast sterownika? :-D
Widział ktoś gdzieś taką... nie bardzo nachalną?

Taka to chyba za mała, żeby coś dała:
IMG_20220530_171558.jpg
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 17:04
To może trzeba zainwestować w owiewkę zamiast sterownika? :-D .......
Jak już to w "poziomkę". Dwa razy mniejsze opory więc bez zmiany sterownika będziesz miał z 5 - 10 km/godz więcej. :D
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

No nie, aż tak daleko w modyfikacjach konstrukcji nie pójdę :-D
Ale faktycznie trochę rower zmodyfikowałem, no może nawet trochę bardziej niż trochę, bo ze starego została tylko bateria.

Przedstawiam zielony pojazd re-cyklingowy 2.0:
zpr2.jpg
Zostało jeszcze parę rzeczy do doszlifowania - wymiana supportu, znalezienie docelowego miejsca na sterownik (na razie jest w torbie podsiodłowej) i parę innych drobiazgów, ale już teraz wrażenie jest takie jak po przesiadce z wozu drabiniastego do samochodu :-D
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: tkoko »

Ładny, aż się prosi wykorzystać ramę na wbudowanie aku. Były jakieś próby jazdy.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Właśnie! Długo o tym myślałem. Z tą myślą kupiłem ten rower. Jednak na przeszkodzie stoi mocowanie wahacza. Wygląda na to, że wspawali tam jakąś tuleję, która blokuje dostęp do światła ramy od dołu.
Były pierwsze testy. Ktoś powie, że to przecież zwykłe badziewne uginacze, ale w porównaniu ze sztywniakiem, to po prostu niebo a ziemia.
Silnik z tranz-x całkiem fajnie się zbiera, jak dla mnie 15 A 36V jest całkowicie wystarczające. Pewnie można by więcej, ale priorytetem dla mnie była mała bateria.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5765
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: pxl666 »

tuleja musi być. na upartego możesz wyciąć miejsce na aku powyżej tulei wahacza
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Gdyby była stalowa to bym zaryzykował, ale te alu-wydmuszki pękają nawet bez nacinania.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Ostatnio jakoś nie miałem weny do dalszych ulepszeń, ale za to trochę pojeździłem na tym co jest.
O amortyzacji już pisałem, ale i tak jeszcze raz napiszę, że zupełnie inaczej się jeździ, kiedy nie trzeba zaciskać zębów, żeby nie powypadały plomby. To jest różnica największa.
Silnik z Tranz-x jest wyjątkowo cichy jak na przekładniowkę - praktycznie go nie słychać.
Moc w tej konfiguracji 36V 15A jest dokładnie taka jakiej można było oczekiwać.
Pod moją 16% górkę testową bez pedałowania oczywiście nie podjedzie. Ale z pedałowaniem da się podjechać z całkiem niezła prędkością (17km/h). To odrobinę lepiej niż na silniku z Gianta.
Prędkość maksymalna z kołem w górze to 44 km/h z baterią 36V i 56 km/h z baterią 48V (była już mocno rozładowana, więc możliwe, że na pełnej trochę szybciej).
No ale na drodze oczywiście jest sporo mniej. Około 35 km/h na baterii 36V i 40 km/h na 48V.
Zresztą zakładam, że przekładnia nie była projektowana do dłuższej pracy z takimi prędkościami, więc sprawdziłem to tylko dla porządku.

Do szybkiej jazdy chciałbym raczej zmusić ten silnik od Sparty. Udało się w końcu osiągnąć 50 km/h, ale to było z wiatrem i z górki 2% ;-) Mocniejszy sterownik jeszcze nie dotarł, ale teraz już wątpię, żeby coś pomógł.
Skoro nie da się na jednym silniku, to będę próbował ma dwóch.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
zielony71
Forumowicz
Posty: 1298
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: zielony71 »

Dawno nic pisałem, ale właściwie nic nowego nie zrobiłem, tylko tyle, że jeździłem i zbierałem doświadczenia.
Krótkie podsumowanie:
Na silniku od Sparty da się jechać 50 km/h po płaskim na w pełni naładowanej baterii 48V, tylko trzeba było dobrze napompować opony ;-) i zmienić przednią zębatkę z 42 na 48 T.
Nawiasem mówiąc konfiguracja 48T z przodu i 13T z tyłu jest tania i w pełni wystarcza do około 50 km/h przy kołach 26 cali. Jak ktoś chce szybciej to można dać zębatkę 11T na tył lub koła 29 cali. Z tym, że akurat silnik Sparty znacznie lepiej sobie radzi w kołach 26 cali, szczególnie przy małych prędkościach.
Bez wspomagania pedałami silnik całkiem nieźle pracuje w zakresie 30-40 km/h, ale każda większa górka to konieczność dopedałowania, bo jak tylko prędkość spadnie poniżej 20 km/h to wchodzi w "tryb grzałki".
Niestety żeby sobie pojeździć z takimi prędkościami to trzeba mieć baterię co najmniej 20Ah, a jeszcze lepiej dwukrotnie większą. Ja na razie takiej nie mam.

A jeżeli chodzi o pojazd re-cyklingowy 2.0, to poza zmianą suportu, wymianą przedniej zębatki na 48T i uporządkowaniem sterownika i kabli nic nie zmieniłem i chyba już zmieniał nie będę, bo jestem bardzo zadowolony z tego jak to jeździ. Może tylko jedna korekta do tego co napisałem wcześniej. Silnik był niemal bezgłośny tylko przez około dwa tygodnie od przesmarowania przekładni, a teraz już wydaje typowy odgłos dla przekładniówki. Nie na tyle głośny, żeby był irytujący, ale jednak wyraźnie go słychać.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 959
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

Post autor: Yin »

zielony71 pisze:
30 maja 2022, 17:04
To może trzeba zainwestować w owiewkę zamiast sterownika? :-D
Widział ktoś gdzieś taką... nie bardzo nachalną?
Ja się trochę bawiłem z owiewkami, bardziej w celu osłonięcia watomierza na kierownicy w deszczowe jesienne dni niż dla aerodynamiki ale na dojazdach do pracy w ciągu tygodnia jakaś drobna różnica na plus była. Z gotowych coś takiego po zdemontowaniu okularów fajnie się sprawdzało:
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... AVcoE6BG2R

Wszelkie osłony na twarz z pet też są ok. Sporo robi też dobór ciuchów na rower - im bardziej luźne tym gorzej. Możesz też dać lemondkę.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
ODPOWIEDZ