Strona 5 z 10

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 08 cze 2021, 12:26
autor: lukk
tkoko pisze:
08 cze 2021, 12:10
zielony71 pisze:
08 cze 2021, 9:58
.......
Przyznam, że nie do końca to rozumiem ;-) ale też się będę upierał, że lukk dobrze to policzył.
Wyobraź sobie że nie skończyłeś jazdy po 30 minutach, ale zrobiłeś jeszcze jedno dokładnie takie same kółko jak to pierwsze. Miałbyś GODZINĘ jazdy, i wówczas twoje napięcie, ampery i waty z tabelki dałyby AMPERO-GODZINĘ (Ah) i WATO-GODZINĘ (Wh). Możesz również te wartości które prawidłowo wyliczył lukk, podzielić przez 1800 (30 min) a nie 3600 (godzina), wówczas będziesz miał zużycie w Wh.
Ok, spróbujmy jeszcze raz:
-wartości czasu jazdy itp podane w treści przez Zielonego zupełnie pomijam, interesuję się samym plikiem z logu,
-w pliku: mamy sample prądu, napięcia i wyliczonej mocy, samplowane co sekundę,
-zakładając, że wartość prądu jest stała w danej sekundzie można przyjąć, że wartość prądu w każdej komórce to jednocześnie wartość Amperosekundy pojemności zużytej. A jeżeli to podzielimy przez 3600 w każdej komórce to przechodzimy na jednostkę Amperogodziny (analogicznie dla mocy i energii),
-sumując kolejne wartości odczytów sekundowych przeliczonych na Amperogodziny uzyskujemy sumaryczną pojemność zużytą z baterii.

I tyle. Żadnego dodatkowego przeliczania, wymnażania ani dzielenia nie musimy robić. Nie musimy też się zastanawiać jak Zielony jechał, ile z tego czasu faktycznie było jazdy itp. Jeżeli gdzieś prąd był równy zero to i zużyta pojemność w danej komórce jest równa 0.

Tak samo jak z miernikiem energii elektrycznej w domu. Jeżeli przez pół godziny zużywasz kilowat a przez resztę godziny nic to zużyjesz pół kilowatogodziny. I jeżeli potem dalej nie będziesz ciagnął to nadal zostanie te pół kilowatogodziny.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 08 cze 2021, 12:47
autor: zielony71
Dokładnie tak. Dodam jeszcze, że dla tego uproszczonego przykładu, który zaproponowałem będzie to wyglądało następująco:
1000 W : 3600 s = 0,27777778 Wh
Takich wierszy będziemy mieli 10 w arkuszu, po jednym na każdą sekundę jazdy.
Jak je zsumujemy to razem wyjdzie całkowite zużycie 2,7777778 Wh co dokładnie zgadza się z wynikiem tkoko.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 08 cze 2021, 20:46
autor: zielony71
Sprawdziłem te zworki we wtyczce three-speed i jednak tym razem opis się zgadzał. Bez zworek jest najszybciej.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 10 cze 2021, 9:52
autor: tkoko
.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 10 cze 2021, 9:55
autor: tkoko
Bateria powinna starczyć na 35 km jazdy.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 10 cze 2021, 12:53
autor: zielony71
To całkiem możliwe, bo zazwyczaj robię trasy po około 25 km i zawsze coś zostaje. To znaczy ma jeszcze 26V bez obciążenia. Muszę się wybrać gdzieś dalej.
Na razie podłączyłem czujniki, ale prawdę mówiąc nie widzę dużej różnicy w działaniu.
Może w weekend się uda sprawdzić działanie na 36V.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 8:13
autor: zielony71
Niestety problemy zdrowotne uziemiły mnie w domu i dalsze testy musiały poczekać.
Miałem za to trochę czasu na przemyślenia i planowanie. No i wymyśliłem, że chyba docelowo zrobię sobie dwie baterie.
Jedną ekstremalnie małą, taką żeby pojechać do sklepu i na krótkie wycieczki wokół komina. A drugą, dużą będę zabierał tylko na dłuższe wyprawy.

Z pierwszych testów wyszło mi, że ta mała może mieć 24V i niewielką pojemność 1,5 - 3 Ah.
To nasunęło mi pomysł, żeby zrobić baterię 6S1P lub 7S1P i schować ją w ramie, poniżej rury podsiodłowej.
Sterownik nie pobiera więcej niż 11A, więc chyba ogniwa z wydajnością 15A powinny wystarczyć?
Gdyby to się udało, to rower wciąż byłby w miarę lekki i nie rzucający się w oczy.
W tej chwili silnik z kołem dodaje mu około 4 kg, do tego sterownik, kable i 4 kg testowa bateria nimh na bagażniku sprawiają, że tą dodatkową wagę już czuć. Na asfalcie to nie przeszkadza, ale na nieutwardzonym już jest trochę gorzej.
Czy może ktoś już robił takie eksperymenty z baterią? Co może pójść nie tak?

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 8:52
autor: tkoko
zielony71 pisze:
17 lip 2021, 8:13
......
Z pierwszych testów wyszło mi, że ta mała może mieć 24V i niewielką pojemność 1,5 - 3 Ah.
To nasunęło mi pomysł, żeby zrobić baterię 6S1P lub 7S1P i schować ją w ramie, poniżej rury podsiodłowej.
Sterownik nie pobiera więcej niż 11A, więc chyba ogniwa z wydajnością 15A powinny wystarczyć?
.....
Chcesz schować baterię w sztycy/rurze podsiodłowej ? Jak rozwiążesz balansowanie, zewnętrznie bez BMS'a ? Przy 24 V i maksymalnej baterii 3 - 3.5Ah będziesz miał 70 - 80 Wh, czyli przy podobnej jeździe do tej którą opisywałeś, powinieneś uzyskać 15 - 20 km zasięgu przy ~20km/godz i średnim prądzie 4 - 5A.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:07
autor: zielony71
Sama sztyca jest trochę za wąska, ale zagłębia się w ramę tylko na 10 cm, więc poniżej w ramie jest wolne miejsce na około 50 cm długości i średnicy 22 mm.
Ładowanie ładowarką modelarską, którą i tak kupiłem, a do tego buzzer jako ochrona przed nadmiernym rozładowaniem.
BMS do 6 ogniw to trochę przerost formy nad treścią;-)

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:18
autor: pxl666
bms do jednego ogniwa je chroni ...

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:34
autor: tkoko
Jeżeli zasięg jest/będzie satysfakcjonujący to wyjdzie fajne zasilanie :D
Do jakich ogniw się przymierzasz ?

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:38
autor: WojtekErnest
Jeśli to będzie 11A na ogniwo, to będzie zestaw na 1 letni sezon.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:38
autor: zielony71
pxl666 pisze:
17 lip 2021, 9:18
bms do jednego ogniwa je chroni ...
No niby racja, ale wiesz BMS kosztuje ze 100 zł, a ogniwo z 8 zł. Więc wiesz... :-D
tkoko pisze:
17 lip 2021, 9:34
Jeżeli zasięg jest/będzie satysfakcjonujący to wyjdzie fajne zasilanie :D
Do jakich ogniw się przymierzasz ?
No właśnie nie wiem. Jak myślisz czy 15 A wydajności to nie będzie za mało. Bo jeśli tak, to wybór mi się znacznie ograniczy.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:41
autor: zielony71
WojtekErnest pisze:
17 lip 2021, 9:38
Jeśli to będzie 11A na ogniwo, to będzie zestaw na 1 letni sezon.
Aż tak źle? Będą miały niezłe chłodzenie, bo rama będzie radiatorem.
We wkrętarkach mają lepiej?

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:45
autor: WojtekErnest
Chlodzenie będzie pozorne, bo musisz dac dobrą izolacje -rura metalowa 22 mm a jeszcze będzie kabel prądowy. We wkretarkach są ogniwa o malej pojemności np 1,2-1,5Ah. I nie będą to oggniwa po 8 zl ale po 25 zl

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 9:51
autor: zielony71
No np. takie są po 8, choć trochę mała pojemność:
https://allegro.pl/oferta/ogniwo-sony-1 ... 9018098026
A po 10 są takie:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-og ... 0918001021

No wiadomo, że ogniwa nie będą miały bezpośredniego styku z ramą, ale i tak będą miały duuużo lepiej niż w środku dużego pakietu.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 10:21
autor: tkoko
zielony71 pisze:
17 lip 2021, 9:51
No np. takie są po 8, choć trochę mała pojemność:
https://allegro.pl/oferta/ogniwo-sony-1 ... 9018098026
A po 10 są takie:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-og ... 0918001021

No wiadomo, że ogniwa nie będą miały bezpośredniego styku z ramą, ale i tak będą miały duuużo lepiej niż w środku dużego pakietu.
Pojemności rzędu 1.5Ah bym sobie odpuścił, to masz kilka kilometrów jazdy. Praktycznie do wyboru masz LG HG2, Sony VTC 6, ale te Tas niezbyt poleca, Samsung 30Q, Panasonic F i A. Te ogniwa maja prąd powyżej 15 A i pojemność min 3 Ah. Jest jeszcze kilka o pojemności 2.5 - 3Ah. Porównawczo możesz szukać tutaj;

https://voltaplex.com/lithium-ion-batte ... tant=12-35

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 10:23
autor: pxl666
bms na małą ilość cel jest dużo tańszy niż np na 13s

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 10:25
autor: tkoko
WojtekErnest pisze:
17 lip 2021, 9:38
Jeśli to będzie 11A na ogniwo, to będzie zestaw na 1 letni sezon.
Przy średnim prądzie na poziomie 4 - 5A nie będzie tak tragicznie. 11 A to będą chwilowe prądy przy ruszaniu, ewentualnie jakiś podjazdach, ale to bez problemu Zielony może zmniejszyć poziomem wspomagania PAS.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 10:30
autor: tkoko
pxl666 pisze:
17 lip 2021, 10:23
bms na małą ilość cel jest dużo tańszy niż np na 13s
Ale Zielony będzie ładował/balansował 7 ogniw ładowarką modelarską nie zwykła ładowarką, więc czy ma BMS czy go nie ma to jeden czort.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 10:49
autor: gość
To może ogniwa Li FePO?
Prądy rzędu 100A takim A123 nie straszne.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 10:50
autor: zielony71
tkoko pisze:
17 lip 2021, 10:25
WojtekErnest pisze:
17 lip 2021, 9:38
Jeśli to będzie 11A na ogniwo, to będzie zestaw na 1 letni sezon.
Przy średnim prądzie na poziomie 4 - 5A nie będzie tak tragicznie. 11 A to będą chwilowe prądy przy ruszaniu, ewentualnie jakiś podjazdach, ale to bez problemu Zielony może zmniejszyć poziomem wspomagania PAS.
Ruszał to będę z pedała, ale pod górki to z doświadczenia już wiem, że potrzebuję całe 11A :-D
Tyle, że każda górka się kiedyś kończy.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 11:05
autor: pxl666
tkoko pisze:
17 lip 2021, 10:30
pxl666 pisze:
17 lip 2021, 10:23
bms na małą ilość cel jest dużo tańszy niż np na 13s
Ale Zielony będzie ładował/balansował 7 ogniw ładowarką modelarską nie zwykła ładowarką, więc czy ma BMS czy go nie ma to jeden czort.
tak ale za parę groszy jednak zabezpieczenie o wiele pewniejsze...

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 11:10
autor: zielony71
gość pisze:
17 lip 2021, 10:49
To może ogniwa Li FePO?
Prądy rzędu 100A takim A123 nie straszne.
Z tego co widzę, to te w formacie 18650 mają bardzo małe pojemności, a te większe się nie zmieszczą.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 11:44
autor: Tooropek
tkoko pisze:
17 lip 2021, 10:21
zielony71 pisze:
17 lip 2021, 9:51
No np. takie są po 8, choć trochę mała pojemność:
https://allegro.pl/oferta/ogniwo-sony-1 ... 9018098026
A po 10 są takie:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-og ... 0918001021

No wiadomo, że ogniwa nie będą miały bezpośredniego styku z ramą, ale i tak będą miały duuużo lepiej niż w środku dużego pakietu.
Pojemności rzędu 1.5Ah bym sobie odpuścił, to masz kilka kilometrów jazdy. Praktycznie do wyboru masz LG HG2, Sony VTC 6, ale te Tas niezbyt poleca, Samsung 30Q, Panasonic F i A. Te ogniwa maja prąd powyżej 15 A i pojemność min 3 Ah. Jest jeszcze kilka o pojemności 2.5 - 3Ah. Porównawczo możesz szukać tutaj;

https://voltaplex.com/lithium-ion-batte ... tant=12-35
Tas to jakaś wyrocznia? Nie masz własnego zdania na temat ogniw to nie powielaj bzdur bo ludzie to czytają... W ogóle co to znaczy, że Tas niezbyt poleca? Pokazaliście w innym temacie swoje bezpodstawne mądrości na temat ogniw i znów coś podobnego powstaje? Hg2 to bardzo dobre ogniwa, tak samo vtc6. Każde ogniwo służy do innych aplikacji. Ja ze swojej strony mogę polecić sanyo nsx, sanyo RX, lg hg2, sony vtc5, vtc4, każde z tych ogniw jest bardzo wydajne prądowo i przy zabezpieczeniu termicznym 15A spokojnie dają radę. Jak ogniwa nie cylindryczne to lipo także są spoko jak trzeba szarpnąć duży prąd z małego pakietu. Szczerze mówiąc rodzajów ogniw jest tyle do wyboru, że autor tematu powinien przemyśleć za i przeciw i wybrać jedną z pośród kilkunastu opcji możliwych do wykonania bo naprawdę jest w czym wybierać. Mowa o chemii ogniw, budowie ogniw, pojemnościach, wydajności, itd itp.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 12:06
autor: tkoko
Tooropek pisze:
17 lip 2021, 11:44
tkoko pisze:
17 lip 2021, 10:21
Pojemności rzędu 1.5Ah bym sobie odpuścił, to masz kilka kilometrów jazdy. Praktycznie do wyboru masz LG HG2, Sony VTC 6, ale te Tas niezbyt poleca, Samsung 30Q, Panasonic F i A. Te ogniwa maja prąd powyżej 15 A i pojemność min 3 Ah. Jest jeszcze kilka o pojemności 2.5 - 3Ah. Porównawczo możesz szukać tutaj;
.......
Tas to jakaś wyrocznia? Nie masz własnego zdania na temat ogniw to nie powielaj bzdur bo ludzie to czytają... W ogóle co to znaczy, że Tas niezbyt poleca? .......
Jak widzisz, w cytowanym wyżej poście wymieniam zarówno LG HG2 jak i Sony 6. Co wybierze Zielony, jego wybór, osobiscie nie mam Sony 6 więc się nie wypowiadam na ten temat, cytuję tylko osobę która "profesjonalnie/zarobkowo" ma dostęp do tych ogniw i je porównywała np z wcześniejszymi Sony 5, które notabene POLECAŁA

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 13:56
autor: WojtekErnest
Pamiętaj że w rurze jeszcze musisz zmieścić kabel do ładowarki 7S.
A co do ogniw, nawet jesli będą nowe Hg2, to przy 11A pakiet 7S1P będzie SAG kolo 3V. Więc daleko, nie pojedzie. Nie będzie termistora przy ogniwach bo nie będzie BMS.
Dlatego średnio to widzę...

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 14:10
autor: zielony71
SAG to znaczy spadek napięcia? Czyli z 29 V do 26 V? To faktycznie sporo. Myślałem, że będzie mniej.
W takim razie 6S to już na pewno nie ma sensu.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 15:04
autor: tkoko
WojtekErnest pisze:
17 lip 2021, 13:56
Pamiętaj że w rurze jeszcze musisz zmieścić kabel do ładowarki 7S.
A co do ogniw, nawet jesli będą nowe Hg2, to przy 11A pakiet 7S1P będzie SAG kolo 3V. Więc daleko, nie pojedzie. Nie będzie termistora przy ogniwach bo nie będzie BMS.
Dlatego średnio to widzę...
Wojtek, maksymalny "sag" ogniwa LG HG2 przy 10 - 11A to maksymalnie 1.5V (dla 7S) i 91% realnej "pojemności" ogniwa. Dla prądu 3 - 5A to ~95% pojemności i sag rzędu 1 V. 10 A chwilowego prądu dla ogniwa z którego można pobrać i 30A raczej nie zrobi krzywdy tej baterii. Przecież te ogniwa będą montowane pojedynczo, więc będą się zachowywały jak ogniwa testowane u producenta. Przy prądach przy których będą używane u Zielonego nie mają prawa się zagrzać. Jeżeli tak by się stało, to dalsza dyskusja o LG byłaby bez sensu.
Tooropek, wyraziłeś swoje zdanie na mój i Tas'a temat, więc jako producent baterii wyraź tez swoje zdanie na temat który interesuje Zielonego (i mnie). Które z wszystkich ogniw JEST NAJLEPSZE i spełni założenia Zielonego (i moje);
1. największa pojemność,
2. bezpieczny prąd 11A.
3. minimum 5 - 8 lat eksploatacji i spadku pojemności 70 - 80%, przy średniej eksploatacji 100 - 200 wat mocy.
4. gwarancja na min 3 lata.
5. najniższa cena

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 15:05
autor: Tooropek
Jakbyś poszedł w lifepo4 a123 26650 to nie będzie zauważalnego sagu, jedynym wąskim gardłem będą przejścia między kolejnymi szeregami i to one moga jedynie powodować spadki napięcia jak źle poskładasz pakiet. Myślałeś o lifepo4 w formacie 26650? Potrzeba dużej mocy z małego pakietu więc 2,5Ah i moc rzędu 250W nie będzie problemem.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 15:09
autor: zielony71
Tylko to mi całkowicie burzy koncepcję, bo rura ma 22 mm, więc nic grubszego niż 18650 nie wejdzie.
Wykres, który wrzucił tkoko jest rzeczywiście bardziej optymistyczny niż Wojtek, ale to pewnie przy założeniu, że nie kupuje się depakietów :-)

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 15:29
autor: Tooropek
Już rozumiem koncepcje. Depakiet ma wiele znaczeń jak można zauważyć w różnych postach na forum. Jak trafisz taki jak należy to ogniwa te poza delikatnymi znakami na biegunach nie będą odbiegać parametrami od nowych ogniw. Jeśli chcesz naprawdę wydajności z 1P to hg2 ustępuje wydajnością vtc5a czy nawet 25r od Samsunga ale niestety przy Twoich wymaganiach nie ma co szukać cudu i ogniw które dadzą wymierny zasięg i moc.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 15:47
autor: zielony71
Obejrzałem wykres dla Sony vct4 i wygląda jeszcze lepiej niż ten powyżej. Ale Wojtek zapewne napisał jak jest w praktyce. Przecież dojdzie jeszcze opór połączeń i kabli, więc w sumie to pewnie tak wyjdzie.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 17 lip 2021, 15:52
autor: WojtekErnest
Twoje założenie obejmuje depakiet, a to w obecnej sytuacji utrudnia nabycie NAPRAWDĘ dobrych ogniw. W kazdym razie gdy kupisz, połącz na stole, szereg, kable końcowe około 50 cm, obciaz kilkanaście Amper przez powiedzmy 10 min i sprawdz : napiecia 7-miu ogniw, sumaryczne i ich temperature.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 19 lip 2021, 13:23
autor: tkoko
Nie dostaliśmy odpowiedzi "specjalisty" na poniższe proste pytania;
1. największa pojemność,
2. bezpieczny prąd 11A.
3. minimum 5 - 8 lat eksploatacji i spadku pojemności 70 - 80%, przy średniej eksploatacji 100 - 200 wat mocy.
4. gwarancja na min 3 lata.
5. najniższa cena
więc jako dyletant w dziedzinie li-ion'ów, pozwolę sobie na matematyczne porównanie (katalogowe) jakie możliwości masz do wyboru. Twoje podane parametry eksploatacyjne to;
10 km / 34 Wh na 30 min, czyli 3.5 Wh/km, 70 Wh/godz, oraz 11 A poboru prądu pod maksymalnym obciążeniem.
1. punkt
Najlepsze matematycznie ogniwo powyżej 12 A i 3 Ah to;
Sony VTC6 przy 10 A ma 10.5 Wh x "7S" = 73.5 Wh czyli 21 km zasięgu.
Samsung 30Q przy 10 A ma 10 Wh x "7S" = 70 Wh czyli 20 km zasięgu.
LG HG2 przy 5 A !!!! ma 9.8 Wh x "7S" = 68 Wh czyli 19.5 km zasięgu.
Dla porównania Sony VTC5 2.5Ah, Sony VTC5 przy 10 A ma 8.8 Wh x "7S" = 62 Wh czyli 17.5 km zasięgu.
Jeszcze jedna opcja to ogniwa na min 10 A i 3.5Ah np Sanyo GA; przy 10 A ma 10.3 Wh x "7S" = 72 Wh czyli 20.5 km zasięgu. (Wh orientacyjne, obliczone dla napięcia 3.7V - 2.5 V x 3.3 Ah)
Matematycznie/teoretycznie VTC6 ma największy zasięg. Sadzę że przy prądzie 3 -5 A największy zasięg dadzą ogniwa 3.3 - 3.5 Ah, 10 A, ale szybciej się zdegradują. Niemniej jednak, nawet "zdegradowane" będą miały większą pojemność niż nowe VTC5. 15 - 20 A, 3 Ah ogniwa degradują się szybciej gdyż przy 10 A osiągają wyższą temperaturę (60*C) niż wcześniejsze ogniwa np. VTC5 (50*C). 10 A ogniwa natomiast nie powinny/mogą przekraczać 40*C. Stąd przy porównaniu/testowaniu Tas'a wychodzi ta różnica. Jest ona zresztą potwierdzona w datasheet Samsunga :D
2. punkt.
W mojej ocenie nawet ogniwa z prądem 10A przeżyją bez większych problemów chwilowe (1 - 2 min) pobory prądu raz na 10 min i kontroli temperatury (max 40*C). Te z większym prądem to oczywistość.
3. punkt.
Sądzę że wszystkie wyżej wymienione ogniwa powinny wytrzymać trzy sezony, a VTC^ i 30Q być może nawet osiem lat przy spadku pojemności do 70%.
4. punkt.
podobnie jak punkt wyżej.
5. punkt.
Tu zapewne najtańsze są ogniwa 10 A 3.5 Ah.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 19 lip 2021, 21:44
autor: zielony71
Przejrzałem arkusz z wynikami z watomierza.
Na takiej mojej dość typowej trasie ( 25-minutowej) silnika używałem przez 11 minut, ale jak już używałem to konkretnie, bo z tych 11 minut ponad 6 było z obciążeniem powyżej 8A, kolejne 2 minuty powyżej 7A, kolejne 3 w okolicy 5A. Obciążenia poniżej 4A nie odnotowano wcale.
No ale było przecież też 14 minut bez poboru, w trakcie których ogniwa mogły trochę przestygnąć. :-)
Więc może nie będzie tak źle.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 7:39
autor: tkoko
zielony71 pisze:
19 lip 2021, 21:44
Przejrzałem arkusz z wynikami z watomierza.
Na takiej mojej dość typowej trasie ( 25-minutowej) silnika używałem przez 11 minut, ale jak już używałem to konkretnie, bo z tych 11 minut ponad 6 było z obciążeniem powyżej 8A, kolejne 2 minuty powyżej 7A, kolejne 3 w okolicy 5A. Obciążenia poniżej 4A nie odnotowano wcale.
No ale było przecież też 14 minut bez poboru, w trakcie których ogniwa mogły trochę przestygnąć. :-)
Więc może nie będzie tak źle.
60*C ogniwa VTC6/30Q/HD2 osiągną (katalogowo) po ~20 minutach ciągłego prądu 10 A.
50*C ogniwa typu VTC5 osiągną po ~17 minutach.
40*C ogniwa typu VTC5 osiągną po ~20 minutach.
Na 25 min jazdy masz 10 minut jazdy z prądem 5 - 10 A i 15 minut jazdy bez żadnego obciążenia. Nawet 10 A Sanyo GA powinien dać sobie radę w tych warunkach, oczywiście z kontrolą temperatury i w razie potrzeby obniżeniem mocy wspomagania na PAS'ie.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 9:33
autor: zielony71
A jaką temperaturę pracy można uznać za bezpieczną dla ogniw? No bo np pozostawienie roweru w lipcu na słońcu może spowodować , że osiągną 40 stopni nawet bez żadnego poboru.
A jeszcze zauważyłem, że bidony na ogół są czarne. :-D

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 9:55
autor: pxl666
Optymalnie 20 25 st C

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 9:58
autor: zielony71
O optymalnie to ja nawet nie pytam. Mamy za sobą miesiąc upałów, kiedy temperatura powietrza w cieniu często przekraczała 30 stopni. To co trzymacie rowery w piwnicy i nie używacie? :-D

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 11:09
autor: zielony71
No tak, większość wkłada ogniwa do czarnego bidonu, dobrze izoluje kilkoma warstwami izolatora i ma nadzieję, że będzie dobrze. :-D
Widzę, że fabrycznie BMS-y mają zabezpieczenie na 65 lub 75 stopni:
https://sklep.cleverboard.pl/pl/bms/123 ... atury.html

Czyli co, 50 stopni to jeszcze ujdzie?

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 11:23
autor: tkoko
zielony71 pisze:
20 lip 2021, 9:33
A jaką temperaturę pracy można uznać za bezpieczną dla ogniw? No bo np pozostawienie roweru w lipcu na słońcu może spowodować , że osiągną 40 stopni nawet bez żadnego poboru.
A jeszcze zauważyłem, że bidony na ogół są czarne. :-D
Każda do 70 - 100*C jest "bezpieczna", dla niektórych ogniw nawet 150*C i więcej :D
Ale poważnie to podałem Ci wyżej bezpieczną (katalogową) temperaturę ogniw przy których pojemność i trwałość ogniwa jest "gwarantowana" przez producenta. Każda temperatura (i czas działania tej temperatury) ma destrukcyjny wpływ na trwałość/spadek pojemności ogniw. Niemniej jednak temperatura otoczenia jest jaka jest i na to nie masz wpływu. Masz do wyboru jedynie zostawić aku w słońcu, lub w cieniu, zostawić rower w chłodnej piwnicy lub jechać w czterdziestostopniowym upale, żyłować aku manetką lub delikatnie wspomagać jazdę itd.
Tu masz moje dwie FABRYCZNE baterie o prądzie max 15A, używane do dzisiaj (9.5 roku) w różnych rowerach o mocy 250 wat 15A, przez różnych użytkowników, w podgórskim terenie, w różnych warunkach temperatury
(po dwa tygodnie wakacji na Węgrzech, Chorwacji, Czarnogóry przy temperaturach 40*C w cieniu).

viewtopic.php?f=19&t=599&p=96399#p96399

Jak widzisz 15A na silniku przy rozsądnym używaniu, samo w sobie nie "zabije" aku o takim samym prądzie 15A.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 11:32
autor: zielony71
Wiadomo, że producent musi podać taki zakres pracy, żeby mieć dobry powód do odrzucania reklamacji ;-)
Ale jeśli w fabrycznych rowerach nikt nie instaluje systemów sztucznego chłodzenia ogniw, to chyba znaczy, że w praktyce wytrzymują bez większej szkody trochę więcej niż zaleca producent. :-) No dobra, to ja się też nie będę tak bardzo przejmował :-D

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 20 lip 2021, 11:37
autor: tkoko
To wrzucę jeszcze raz jak wygląda stały wpływ temperatury 60*C na ogniwo.
Teraz wystarczy przeliczyć to na czas działania faktycznej/stałej temperatury 60*C w Twoim przypadku i będziesz miał odpowiedź w jakim stopniu spadnie pojemność/zasięg takiego ogniwa u Ciebie :D

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 21 lip 2021, 21:36
autor: zielony71
Mam pytanie, chwilowo z całkiem innej beczki.
Mam zasilacz od drukarki HP, chyba typowy 32V 1560 mA.
Czy dało by radę ładować nim baterię 22 ogniwa nimh (akurat 32/22=1.45)?

O taki:
https://erli.pl/czesci-do-laptopow-zasi ... i8QAvD_BwE

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 22 lip 2021, 10:31
autor: zielony71
No tak, to było pytanie pewnie bardziej pasujące do forum elektrody. W każdym razie spróbowałem i chyba w zasilaczu jest jakieś zabezpieczenie przeciwzwarciowe, bo po podłączeniu do baterii, a następnie odłączeniu zasilacz nie podaje napięcia. Trzeba wyciągnąć wtyczkę z gniazdka, ponownie włożyć i wtedy ponownie działa.
W każdym razie gdyby ktoś miał jakiś pomysł to będę wdzięczny za wskazówki. :-)


To teraz wracamy do baterii. Tej drugiej - na dalsze wyjazdy.
Zakupiłem coś takiego:
bat1.jpg
Na gnieździe bezpiecznika brak napięcia, ale bezpośrednio na ogniwach jest 40,1 V - oczywiście bez obciążenia.
Czyli pewnie BMS odcina.
Czy ktoś może wie co to za ogniwa:
bat2.jpg

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 22 lip 2021, 15:32
autor: Tooropek
Sony V3A 2250mAh 10A

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 22 lip 2021, 15:45
autor: zielony71
Właśnie też znalazłem i wychodzi na to, że szału z zasięgiem nie będzie. To jest 4P, czyli około 8 Ah jak były nowe, a nowe były z 10 lat temu :-D
P.S.
Po przespaniu się z tematem doszedłem do wniosku, że tą baterię wykorzystam jednak w jakimś innym projekcie.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 23 lip 2021, 8:36
autor: lukk
zielony71 pisze:
22 lip 2021, 10:31
No tak, to było pytanie pewnie bardziej pasujące do forum elektrody. W każdym razie spróbowałem i chyba w zasilaczu jest jakieś zabezpieczenie przeciwzwarciowe, bo po podłączeniu do baterii, a następnie odłączeniu zasilacz nie podaje napięcia. Trzeba wyciągnąć wtyczkę z gniazdka, ponownie włożyć i wtedy ponownie działa.
masz zasilacz ze stabilizacją napięcia, który próbuje wymusić 32V na baterii, pakiet ma napięcie niższe, bo jest rozładowany, więc dla zasilacza to jest jak zwarcie. Musiałbyś mieć jakiś moduł ładowarki do tego. Chyba najprostsza przeróbka to dodanie takiego stabilizatora prądowego na wyjściu na LM317: https://i.stack.imgur.com/qumNL.png

Ale nie będzie optymalnej charakterystyki ładowania i też przez spadek napięcia nie doładuje Ci pakietu do końca, więc to raczej taka tymczasowa opcja.

Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.

: 23 lip 2021, 9:16
autor: zielony71
Wielkie dzięki za wyjaśnienie tematu :-) Odpuszczam :-D