Jak dla mnie to koniec sezonu, bo w zimie w zasadzie nie jeżdżę, więc pora na małe podsumowanie tego wszystkiego czego się dowiedziałem w tym sezonie.
W moim testowym rowerze w zasadzie wystarcza mi przekładniowy silnik zasilany 24V, około 250W. Zauważalnie pomaga przy podjazdach pod górki, które bez wspomagania wyciskały ze mnie siódme poty. Oczywiście ten sam silnik zasilany wyższym napięciem daje znacznie lepsze wrażenia z jazdy, ale akurat w tym rowerze nie ma to wielkiego sensu - całkowity brak amortyzacji, słabe hamulce, a i przekładnia w silniku też mogłaby na tym ucierpieć.
Przy mniejszych prędkościach tego nie zauważałem, ale przy 35 km/h brak amortyzacji jest już mocno problematyczny - no przynajmniej dla mnie.
Dlatego dalsze inwestycje w ten rower są raczej bez sensu.
Trochę pojeździłem w takiej słabej konfiguracji na baterii zbudowanej z 8 ogniw A123, o pojemności 2,5 Ah i taka bateria wystarcza mi na ponad 20 km, zajmuje mało miejsca i waży tylko pół kilograma. Nieco lepiej jest na 9 ogniwach, ale takiej baterii nie mam czym ładować. Do tej z 8 ogniw akurat pasuje typowa ładowarka do Li-on 29,4 V często sprzedawana z hoverboardami. Następna konfiguracja do której pasuje typowa ładowarka to 12 ogniw (ładowarka 42V). Złożyłem taką baterię i przetestowałem na razie tylko na sucho (załączony log).
Próby wykorzystania starych ogniw NiMh mogę podsumować następująco: od biedy da się na tym jeździć, ale naprawdę nie polecam. Te ogniwa w miarę wytrzymują obciążenie do 5A na ogniwo, a to o wiele za mało w naszych zastosowaniach. Łączenie ich w pakiety byłoby natomiast mocno problematyczne ze względu na rozmiary, wagę i problemy z ładowaniem ogniw łączonych równolegle.
W rezerwie mam jeszcze baterię, o której wspominałem w tym poście:
viewtopic.php?p=96646#p96646
To jest bateria 10S4P na ogniwach 18650 Sony, które według specyfikacji powinny znosić pracę do 10A, ale już przy obciążeniu 2,5A na ogniwo zauważalnie się grzeją. Wymieniłem w niej BMS i zmierzyłem, że bateria ma aktualnie pojemność 7,8 Ah, czyli mógłbym ją wykorzystać przy jakiś dłuższych wycieczkach, bo przy moim średnim zużyciu to teoretycznie powinno wystarczyć na ponad 60 km. Na podstawie doświadczeń z tą baterią dochodzę do wniosku, że baterie w konfiguracje poniżej 4P na zwykłych ogniwach raczej nie pożyją zbyt długo.
Dlatego raczej na pewno pozostanę przy moich A123, pozostało ostatecznie zdecydować czy 8S czy 12S.