EV-Traktorek V2

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Hej,
Po czasie wraca mój temat traktorka ogrodniczego.
Na starym forum był temat z silnikiem od szorowarki. Temat upadł że względu na dużą masę silnika i akumulatorów i złego napędu (pasek klinowy)

Tym razem postanowiłem zregenerować most i zrobić ramę od podstaw.
Mniejszą niż w zwykłych kosiarkach (mały, zwinny)
Co do silnika zainspirował mnie tutejszy projekt (Sirgregs) ale ja mam wolne dwa silniki
MY1020Z które bym chciał wykorzystać.

Zrobiłem próbę i okazało się że kompletnie odwrotnie dostałem przekładnie. :oops: Na 3 obroty silnika przypada 1 obrót koła na moście.
Czy jest ktoś kto może mi pomóc w tej kwestii?
Myślę że najbardziej komfortowym rozwiązaniem będzie napęd poprzez pasek od rozrządu co o tym myślicie?
Załączniki
IMG-20220403-WA0001.jpg
IMG-20220403-WA0002.jpg
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
03 kwie 2022, 22:10
........ Co do silnika zainspirował mnie tutejszy projekt (Sirgregs) ale ja mam wolne dwa silniki
MY1020Z które bym chciał wykorzystać.

Zrobiłem próbę i okazało się że kompletnie odwrotnie dostałem przekładnie. :oops: Na 3 obroty silnika przypada 1 obrót koła na moście. ......
Skoro masz aż dwie przekładnie silnik <> kolo to i końcowe obroty na kole są tak małe. Albo połączysz bezpośrednio silniki MY1020Z z kołami, dobierając odpowiednie przełożenie (zębatki) do oczekiwanych obrotów koła, albo zwiększysz obroty na moście do oczekiwanej prędkości kół. Wał przekładni był zapewne napędzany silnikiem 3500 - 4500 RPM, a ty go napędzasz ~100 RPM
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Chciałbym napędza koła przez most bo bez tego nie będę miał możliwości zmiany biegów.
Na silniku jest napisane 460r/mini przy 24V czyli przy 480V mamy 920?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
06 kwie 2022, 10:22
Chciałbym napędza koła przez most bo bez tego nie będę miał możliwości zmiany biegów.
Na silniku jest napisane 460r/mini przy 24V czyli przy 480V mamy 920?
W zależności od mocy ten silnik ma następujące obroty przy 48 V.
350 wat - 400 RPM
450 wat - 450 RPM
600 wat - 480 RPM
Tak więc masz 400 do 480 RPM na wyjściu z silnika. Dalej masz następne przełożenie 14/36T (0.39 x) co zmniejsza Ci prędkość do 155 - 187 RPM na wale fabrycznej przekładni. Tak więc realnie napędzasz wał przekładni ~160 RPM zamiast 2000 - 3000 RPM. Albo wymienisz silnik na taki bez zamontowanej przekładni (MY 1020 bez Z), albo na silniki założysz duże zębatki a na wał przekładni małą zębatkę.
Załączniki
MY 1020 z.jpg
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Racja. ;)
Jakie rozwiązanie uważasz za lepsze?
Zostawić te dwa silniki dając duże koła pasowe na nie czy dać pojedynczy 1000W ale też to mam z przekładnią planetarną.... :? ??
Załączniki
IMG-20220406-WA0000.jpg
IMG-20220406-WA0000.jpg (15.25 KiB) Przejrzano 3796 razy
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
06 kwie 2022, 21:03
...... Jakie rozwiązanie uważasz za lepsze? .....
Po pierwsze oba są do du*y, gdyż podwójnie/potrójnie tracisz na przełożeniu/sprawności.
Po drugie; nie jestem jasnowidzem i nie wiem co tak naprawdę zamierzasz zrobić/uzyskać. Aby sensownie odpowiedzieć na tak postawione pytanie warto by znać;
* Prędkość maksymalną jaką zamierzasz uzyskać na najszybszym przełożeniu.
* Średnicę kół napędowych.
* Przewidywany maksymalny ciężar całości (pojazd, użytkownicy, itp.).
* Teren w którym traktorek/pojazd będzie użytkowany.
Jeżeli wcześniej przekładnia była napędzana bezpośrednio z silnika spalinowego (3 - 5 tys RPM / 1 - 3 kW (1.5 - 5 KM)) to stosowanie silników przekładniowych jest bez sensu. Chcąc pozostać przy którymś z silników co podałeś, to pozostanie Ci jedynie demontaż przekładni w silniku 1 kW, obliczenie potrzebnej przekładni do oczekiwanej prędkości na kole i połączenie bezpośrednie wirnika silnika z osią przekładni.
Wizualnie koło napędowe ma zapewne z 30 cm średnicy, co przy aktualnej konfiguracji/przełożeniu powinno dać z 8 km/godz. Jeżeli na wał przekładni dasz zębatkę 11 - 14T podniesiesz prędkość do ~20 km/godz.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

"Po pierwsze oba są do du*y, gdyż podwójnie/potrójnie tracisz na przełożeniu/sprawności.
Po drugie; nie jestem jasnowidzem i nie wiem co tak naprawdę zamierzasz zrobić/uzyskać. Aby sensownie odpowiedzieć na tak postawione pytanie warto by znać;
3 Prędkość maksymalną jaką zamierzasz uzyskać na najszybszym przełożeniu.
4 Średnicę kół napędowych.
5 Przewidywany maksymalny ciężar całości (pojazd, użytkownicy, itp.).
6 Teren w którym traktorek/pojazd będzie użytkowany"

Ad1- chciałbym wykorzystać ten most gdyż mam w nim 5 biegów +R co ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Hak, przyczepka, brona. Co proponujesz w takim razie?
Ad2- Jak już wspomniałem to ma być traktorek uzytkowy do prac przydomowych
Ad3- Vmax jaki by mnie usatysfakcjonował to 25-30km/h
Ad4- Koło ma 43cm
Ad5- Pojazd 80-95kg? Użytkownik jeden 80-95kg + wspomniana mała przyczepka 80x120cm 2osie.
Ad6- Teren zwykły z lekkimi wzniesieniami, drogi polne.
Dodatkowo wspomnę, że zasięg max to 10km.

A co myslisz o zastosowaniu silnika takiego typu jak BM1424?
Może jakiś inny silnik?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
10 kwie 2022, 21:25
Ad1- chciałbym wykorzystać ten most gdyż mam w nim 5 biegów +R co ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Hak, przyczepka, brona. Co proponujesz w takim razie?
Ad2- Jak już wspomniałem to ma być traktorek uzytkowy do prac przydomowych
Ad3- Vmax jaki by mnie usatysfakcjonował to 25-30km/h
Ad4- Koło ma 43cm
Ad5- Pojazd 80-95kg? Użytkownik jeden 80-95kg + wspomniana mała przyczepka 80x120cm 2osie.
Ad6- Teren zwykły z lekkimi wzniesieniami, drogi polne.
Dodatkowo wspomnę, że zasięg max to 10km.

A co myslisz o zastosowaniu silnika takiego typu jak BM1424?
Może jakiś inny silnik?
Skoro ma to być w pełni użytkowy traktorek ogrodniczy;
Ad 3. jeżeli maksymalne przełożenie które podałeś na początku jest prawdziwe, czyli na 3 obroty małej zębatki silnika masz 1 obrót koła, to aby uzyskać prędkość 25 km/godz potrzebujesz przełożenia silnik <> przekładnia 0.77 raza, czyli zębatka silnika 14T i 18T na skrzyni biegów;
przełożenie silnik <> skrzynia 0.78, RPM silnika 420, obwód koła 1.3 m,
0.78 * 420 * 1.3 * 0.06 = 25.6 km/godz.
Ad 5. cały zestaw to ~500 kg, te dwa zamontowane silniki to 0.9 kW / 2.4 Nm (1.3 KM) tyle co stare Komarki. Kiepsko to widzę ale możesz spróbować jak to będzie się zachowywało w takiej konfiguracji.
Silnik BM1424 w wersji 2.2 kW (3KM) 7.2 Nm będzie 3 - 5 krotnie mocniejszy
https://pl.aliexpress.com/i/32968125748.html
Załączniki
BM 1424.jpg
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Rozwinę nieco temat mocy silnika w traktorku ogrodniczym. 20 lat temu miałem czeski zestaw Terra Vari.
https://allegro.pl/oferta/glebogryzarka ... gLWbfD_BwE


Do małego gospodarstwa/ogrodu świetna sprawa. Składało się go jak klocki lego. Potrzeba było małego rozstawu kół, żaden problem wystarczyła skrzynia biegów i koła i już było 40 cm. Trzeba zwiększyć rozstaw kół na bruzdy, żaden problem odkręcasz jedną śrubę zakładasz odpowiednie dystanse i już masz 60, 70 czy 80 cm rozstaw kół. Trzeba glebogryzarkę, zdejmujesz koła zakładasz noże (małe, duże) i w pole. Prędkość maksymalna na drodze 20 km/godz, w polu 5 km/godz, do tego bieg wsteczny i sprzęgło automatyczne. Jeżeli przejrzysz specyfikacje techniczne silników takich urządzeń, to minimalne moce to 5 KM (3.7 kW). Aby taki traktorek sprostał oraniu, bronowaniu musi mieć odpowiednią prędkość i moc. Praktycznie nawet z takim traktorkiem nieźle się pociłem przy pracy.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

""Ad 3. jeżeli maksymalne przełożenie które podałeś na początku jest prawdziwe, czyli na 3 obroty małej zębatki silnika masz 1 obrót koła, to aby uzyskać prędkość 25 km/godz potrzebujesz przełożenia silnik <> przekładnia 0.77 raza, czyli zębatka silnika 14T i 18T na skrzyni biegów;
przełożenie silnik <> skrzynia 0.78, RPM silnika 420, obwód koła 1.3 m,
0.78 * 420 * 1.3 * 0.06 = 25.6 km/godz.""

W tym opisie liczyłeś dla obrotu koła napędowego czy koła zębatego na skrzyni?
Bo ja w opisie podawałem, że chodzi o koło zębate na skrzyni względem tych na silnikach.

Znalazłem jeszcze ciekawszy silnik 1500W i wydaje mi się że ciekawsza cena.
Proszę, pomóżcie mi wybrać!

387,64 zł 10%OFF | 1800W elektryczny trójkołowiec 48V 60V 72V 3200 obr./min 3600 obr./min szybki bezszczotkowy silnik różnicowy
https://a.aliexpress.com/_u9yv8S

387,64 zł 10%OFF | 1800W elektryczny trójkołowiec 48V 60V 72V 3200 obr./min 3600 obr./min szybki bezszczotkowy silnik różnicowy
https://a.aliexpress.com/_voaH1M

Co do filmów to Jarekogarek :D dobry gość! Ogląda się ;)
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
11 kwie 2022, 10:38
..... W tym opisie liczyłeś dla obrotu koła napędowego czy koła zębatego na skrzyni?
Bo ja w opisie podawałem, że chodzi o koło zębate na skrzyni względem tych na silnikach.......
Tak to jest jak nie wiadomo co kto ma na myśli.
To że przy zębatkach 14/36T jest przełożenie 1 do 3 (dokładnie 2.57 ) to było dla mnie oczywiste i tego nie brałem pod uwagę.
Podaj teraz ile obrotów na wejściu skrzyni biegów (na tej dużej zębatce) potrzeba by uzyskać jeden obrót koła. Podaj to dla największego i najmniejszego biegu. Na pewno żeby uzyskać prędkość 25 km/godz potrzebujesz ~320 obrotów koła.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Eh kurde zapomniałem, że chciałeś też dla pierwszego biegu... :evil:
Sprawdziłem tylko na piątym i jest 13 obrotów dużej zębatki na jeden koła.
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

To tak jak myślałem i pisałem na początku. Aby uzyskać prędkość 25 km/godz, na wale skrzyni biegów potrzebujesz 4 - 4.2 ty obrotów. Potrzebujesz więc silnika BEZPRZEKŁADNIOWEGO o jak najwyższym RPM i mocy, a i tak zapewne będziesz potrzebował większą zębatkę na silnik a mniejszą na wał skrzyni biegów.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Ok. Czyli jaki silnik proponujesz?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
12 kwie 2022, 23:01
Ok. Czyli jaki silnik proponujesz?
Np. taki gotowy 3000 kW. 4 - 5 tys obrotów.
https://pl.aliexpress.com/item/10050030 ... -recommend

to samo z pełniejszą specyfikacją
https://pl.aliexpress.com/item/10050041 ... 301eb068-1
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

No spoko. Zobaczymy co z tego będzie ;) zamówiłem ten zestaw na alledrogo z magazynu z Niemiec bo tam brak przy płatności...
No dobra, ale jakie teraz zębatki powinny być na skrzyni biegów a jaką na tym silniku?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
13 kwie 2022, 22:33
No spoko. Zobaczymy co z tego będzie ;) zamówiłem ten zestaw na alledrogo z magazynu z Niemiec bo tam brak przy płatności...
No dobra, ale jakie teraz zębatki powinny być na skrzyni biegów a jaką na tym silniku?
Najlepiej byłoby bezpośrednio połączyć ten sinik sprzęgłem odśrodkowym od traktorka Terra Varii
https://wimet.poznan.pl/category/mikrociagniki
https://www.google.com/search?q=sprz%C4 ... utc=sp-006
po dodaniu gazu traktorek sam ruszy.
Jeżeli chcesz łączyć zębatkami (niepotrzebne straty mocy) to wystarczy przełożenie 1 : 1, prędkość z 30 km/godz, do 1 " 1.2 (12/14T) prędkość 25 km/godz.
sirgregs
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
Lokalizacja: Łódź

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: sirgregs »

Ten silniczek bezszczotkowy 3000W ma praktycznie takie same wymiary jak MY1020 który wsadziłem do swojego traktorka. Bez problemu wejdzie pionowo pod fotel i da się połączyć wał silnika bezpośrednio z pionowym wałem mostu.
Ruszać powinien bez problemu nawet bez żadnego sprzęgła skoro MY1020 rusza po trawie z obciążeniem 200kg zupełnie leciutko. Jedyne co zastanawiające to to że sterownik w opisie podłączeń nie ma przewodów do obsługi halli. Ale sam silnik chyba ma czujniki halla.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

sirgregs pisze:
14 kwie 2022, 9:40
Ten silniczek bezszczotkowy 3000W ma praktycznie takie same wymiary jak MY1020 który wsadziłem do swojego traktorka. Bez problemu wejdzie pionowo pod fotel i da się połączyć wał silnika bezpośrednio z pionowym wałem mostu.....
Jeżeli w skrzyni jest sprzęgło to OK, jak brak sprzęgła to kiepsko będzie wrzucać biegi, a jak nie będzie zerowego biegu to traktorek sam będzie jeździł.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

tkoko pisze:
14 kwie 2022, 10:06
sirgregs pisze:
14 kwie 2022, 9:40
Ten silniczek bezszczotkowy 3000W ma praktycznie takie same wymiary jak MY1020 który wsadziłem do swojego traktorka. Bez problemu wejdzie pionowo pod fotel i da się połączyć wał silnika bezpośrednio z pionowym wałem mostu.....
Jeżeli w skrzyni jest sprzęgło to OK, jak brak sprzęgła to kiepsko będzie wrzucać biegi, a jak nie będzie zerowego biegu to traktorek sam będzie jeździł.
W skrzyni nie ma sprzęgła. Nie miałem nigdy takiego sprzetu z biegami i wlasnie mnie zastanawia jak sa wbijane biegi w czasie jazdy....
Na starum forum mialem 400 postów :-(
sirgregs
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
Lokalizacja: Łódź

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: sirgregs »

Normalnie daje się zmieniać biegi w czasie jazdy. Tylko w sumie nie jest to nawet konieczne no chyba że chcesz się z kimś ścigać i wykorzystać maksymalne przyspieszenie jakie tylko jest możliwe 😉
Jest jak w standardowym motocyklu przy zmianie biegu w górę bez sprzęgła, po prostu odpuszczasz gaz na ułamek sekundy naciskając na dzwigienkę zmiany biegów i wchodzi kolejny bieg i gaz do dechy.
W konwersji 126p na elektryka też często wywalają sprzęgło razem z silnikiem spalinowym a zostaje skrzynia oryginalna i to jeździ. Link do filmu o konwersji malucha https://youtu.be/j0vOGD0Ch80
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
14 kwie 2022, 10:26
....... W skrzyni nie ma sprzęgła. Nie miałem nigdy takiego sprzetu z biegami i wlasnie mnie zastanawia jak sa wbijane biegi w czasie jazdy....
W przypadku silnika elektrycznego sprzęgło nie jest tak istotne jak w silniku spalinowym. Zapewne będzie się dało zmieniać biegi, tyle że kosztem ewentualnego uszkodzenia zębatek. Choćby z tego powodu dałbym sprzęgło które jednak fizycznie odłącza masę wirującego silnika. Ponadto łatwiej będzie ustawić/wyregulować silnik w osi gdyż takie sprzęgło eliminuje minimalne odchyłki w osi. Problem z osiowością eliminuje przegub.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Silnik+sterownik dotarł :twisted:
Teraz trzeba tylko jakoś rozwiązać połączenie to z tylnym mostem... :?

Sirgregs masz jakąś fotkę jak to zrobiłeś?
Bo już to przerabiałeś i sprzegielko nie wydało...
Na starum forum mialem 400 postów :-(
sirgregs
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
Lokalizacja: Łódź

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: sirgregs »

Dałem dwa sprzęgiełka (łączniki bezluzowe) i wałek pośredni.
Tylko te sprzęgiełka muszą być z przekładką z tworzywa koniecznie i takie wytrzymają.
U mnie poległo sprzęgiełko takie "zwijane" aluminiowe jakby sprężynka. Są fotki w moim temacie.
Sprzęgiełka z przekładką z tworzywa jak niżej dadzą radę.
O lepszą fotkę ciężko bo tam w mojej konstrukcji ciasno i rama zasłania.

Obrazek
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Najprościej i najtaniej, sprzęgło od piły;

https://allegro.pl/oferta/beben-sprzegl ... ab3347c20c

lub mocniejsze od skuterów, quadów;

https://allegro.pl/oferta/sprzeglo-komp ... gIGNfD_BwE

lub łańcuchem tak jak wcześniej miałeś połączone.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Super. Dziki! Mam obraz tego jak to zrobić ogólnie.
Mam tylko jeden problem.
Jak połączyć sprzegielko z silnikiem... tam jest na wałku na silniku gwint i fasolka 10mm na 8mm na której jest zębatka.... :roll:
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Najprościej wziąć sprzęgło z pilarki. Do zębatki silnika dospawać trzy wpusty wchodzące w trzy ramiona sprzęgła (od strony sprężyn), to wszystko skręcić (najlepiej spasowaną/toczona nakrętką). Można również zamiast spawania w miejsce zębatki zrobić podkładkę z odpowiednimi wpustami jak wyżej.
Załączniki
1.jpg
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Przyznam szczerze że nie spodziewałem się takiej Petardy :shock:
Jestem naprawde mega zaskoczony osiągami!
Mam dwa problemy które ciężko mi jest rozwiązać.
Pierwszy to taki, że dalej z przekazaniem napedu z silnika na most. Zastosowałem sprzegielko aluminiowe ale nie do końca zdaję to jednak egzamin i zamówiłem sprzęgło odśrodkowe sugerowane przez tkoko. Zobaczymy jaki się to sprawdzi.... :?
Drugi problem to taki ze jak mam sterowanie gazem na manetce motocyklowej to jest spoko. Jestem w stanie płynnie regulować przyspieszenie ale problem pojawia się kiedy podlaczam gaz nożny. Pojawiają się szarpania wynikające z bezwładnego ruchu nogi takjakby ten gaz jest zbyt czuły....
Na starum forum mialem 400 postów :-(
sirgregs
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
Lokalizacja: Łódź

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: sirgregs »

A ten pierwszy problem to przypadkiem obracający się wał silnika w zacisku sprzęgła?
Jeśli tak to też mi się to pojawia przy zbyt dużym obciążeniu przy ruszaniu. Jakiś wpust czy coś w tym stylu by się przydało.
Drugi problem to się pojawia jak próbuję ruszyć traktorkiem stojąc obok i naciskając pedał gazu na przykład ręką. Jak siedzę na traktorku to nie ma problemu najmniejszego z dodawaniem gazu nogą. Jedzie równo i stabilnie.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Nie nie tu mam to w miarę dobrze skręcone na dwie śruby które klinika się na tych płaskich częściach walka silnika (co są do dokrecania zebatki)

Z gazem dziś sprawdzałem i jest on zbyt czuły... reaguje za bardzo na delikatny ruch nogi przez co pojawiają się takie szarpania :evil: kurde nie mam pomysłu jak sobie z tym poradzić....
A Ty jaki masz pedał gazu?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
sirgregs
Forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:49
Lokalizacja: Łódź

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: sirgregs »

Pedał gazu mam klasyczny z magmy. Nic innego sensownego budżetowego nie ma raczej na allegro.
Screenshot_20220510-222001_Samsung Internet.jpg
A to w czym problem z tym sprzęgiełkiem? W jakim sensie nie zdaje egzaminu?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Przerób manetkę moto na pedał gazu. Przymocuj obejmami płytkę z plastiku, sklejki, metalu do rękojeści manetki Kawałek rurki na której można nałożyć manetkę przytwierdź do podstawy, w miarę potrzeby dołóż sprężynę by zwiększyć opór obrotu i już masz manetkę nożną.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Właśnie też tak pomyślałem by manetki przerobić lub dorobić ramię i pedały gazy na linkę połączyć z tym... :roll:

Ja mam taki z alli.
Załączniki
IMG-20220511-WA0000.jpg
Na starum forum mialem 400 postów :-(
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Ciągle jakieś problemy wychodzą w trakcie prac nad tym traktorkiem :oops:
Już mnie to zaczyna denerwować.
Rozwalilem przekładnie kierownicza od gokarta z aliex. Znalazłem w db stanie oryginał i jest już ok.
Jak miałem problem z podałem gazu z który sobie poradziłem dokładając mocną sprężynę tak teraz mam problem z przekazaniem napędu z silnika na most.
Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
Zacina się i piszczy. Po pchnięciu pomagając mu lub z delikatnej górki problem znika.
Na 3, 2, 1 i R tego nie ma.
Czy po usunieciu sprzegielka i założenie sprzęgła ośrodkowego od piły spalinowe ten problem zniknie? :evil: :roll: :cry:
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
01 cze 2022, 22:54
......... Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
Zacina się i piszczy. Po pchnięciu pomagając mu lub z delikatnej górki problem znika.
Na 3, 2, 1 i R tego nie ma.
Czy po usunieciu sprzegielka i założenie sprzęgła ośrodkowego od piły spalinowe ten problem zniknie? :evil: :roll: :cry:
Po to "jakiś Bóg" wymyślił skrzynię biegów by ruszać/rozpędzać się z niskiego biegu. W aucie ze 100 konnym silnikiem też nikt nie startuje z maksymalnego przełożenia/biegu.
Przy sprzęgle odśrodkowym zapewne ruszysz w takich warunkach, lecz satysfakcja będzie krótkotrwała bo zapewne szybko spalisz okładziny sprzęgła.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5816
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: pxl666 »

Saku pisze:
01 cze 2022, 22:54

Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
eeee a masz auto ? to spróbuj tak w nim
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

pxl666 pisze:
02 cze 2022, 8:01
Saku pisze:
01 cze 2022, 22:54

Problem polega na tym że silnik niby 3KW a ma problem na 5 i 4 biegu z ruszaniem.
eeee a masz auto ? to spróbuj tak w nim
Panowie w Samochodach w skrzynkach biegów do tego celu służą synchronizatory. Chyba o tym zapomnieliscie...
W tych skrzynkach tego nie ma więc wiadomym jest że skrzynia się rozsypie zapinajac biegi w czasie jazdy.
Na starum forum mialem 400 postów :-(
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5816
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: pxl666 »

ej ale co ma zmiana biegu do ruszania z biegu ?? na moje to jęczysz ze nie możesz STARTOWAĆ z 5ki ...
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
02 cze 2022, 10:07
...... Panowie w Samochodach w skrzynkach biegów do tego celu służą synchronizatory. Chyba o tym zapomnieliscie...
W tych skrzynkach tego nie ma więc wiadomym jest że skrzynia się rozsypie zapinajac biegi w czasie jazdy.
Jeszcze w latach 70 - 80 tych Stary czy Jelcze miały skrzynię bez synchronizacji. Po to proponowałem Ci SPRZĘGŁO ODŚRODKOWE byś nie miał problemu z synchronizacją biegów
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

Po testach i licznych kombinacjach ze sprzegielkami aluminiowymi już powinienem się poddać, ale tego nie zrobię :evil:

Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.

W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ? :?
Na starum forum mialem 400 postów :-(
tkoko
Forumowicz
Posty: 4982
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: tkoko »

Saku pisze:
02 wrz 2022, 22:00
........... Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.

W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ? :?
Tak jak przypuszczałem/pisałem wcześniej, zbyt niska moc silnika do zamierzonych osiągów traktorka jest przyczyną problemów. "Trzepotanie" sprzęgła jest wynikiem braku mocy/prędkości na sprzęgle i rozłączania/uślizgów sprzęgła. Przełączanie biegów tylko w czasie jazdy to normalne przy tego typu sprzęgle, należy to robić "szybko" przy jak najwyższej prędkości, by nie stracić obrotów i mocy na sprzęgle. Aby zmienić przełożenie, zmniejszyć obroty a zwiększyć moc najprościej użyć dodatkowego sprzęgła z zębatką i zrobić przekładnię łańcuchową jak miałeś pierwotnie.
https://allegro.pl/listing?string=sprz% ... e%20gokart
Im większe/cięższe sprzęgło tym mniejszy będzie efekt "trzepotania" sprzęgła.
Awatar użytkownika
Eryk
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:18
Lokalizacja: Wadowice

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Eryk »

Nie wiem ile masz tam miejsca ale może dałby radę tam pas zębaty typu np. M5 lub M8 i odpowiedniej wielkości koła pasowe do uzyskania pożądanego przełożenia.
Awatar użytkownika
Saku
Forumowicz
Posty: 72
Rejestracja: 13 lut 2018, 17:21

Re: EV-Traktorek V2

Post autor: Saku »

tkoko pisze:
03 wrz 2022, 8:23
Saku pisze:
02 wrz 2022, 22:00
........... Nie zdaje egzaminu silnik bezpośrednio połączony ze skrzynia biegów. Problem polega na tym, że od biegu trzeciego w górę silnik sobie nie radzi i zaczyna się głośne trzepotanie z okolic przeniesienia napedu. Gdy przełączam biegi w czasie jazdy to jest ok, ale ze wzrostem obciążenia bardzo szybko się to pogarsza i silnik rozłącza napęd.

W jaki sposób zredukować obroty silnika Ok 30-40% ? :?
Tak jak przypuszczałem/pisałem wcześniej, zbyt niska moc silnika do zamierzonych osiągów traktorka jest przyczyną problemów. "Trzepotanie" sprzęgła jest wynikiem braku mocy/prędkości na sprzęgle i rozłączania/uślizgów sprzęgła. Przełączanie biegów tylko w czasie jazdy to normalne przy tego typu sprzęgle, należy to robić "szybko" przy jak najwyższej prędkości, by nie stracić obrotów i mocy na sprzęgle. Aby zmienić przełożenie, zmniejszyć obroty a zwiększyć moc najprościej użyć dodatkowego sprzęgła z zębatką i zrobić przekładnię łańcuchową jak miałeś pierwotnie.
https://allegro.pl/listing?string=sprz% ... e%20gokart
Im większe/cięższe sprzęgło tym mniejszy będzie efekt "trzepotania" sprzęgła.

Miałeś rację. Teraz pytanie. Jakiej średnicy dobrać koła zebate na skrzynie i na silnik?
Traktorek na oryginalnym silniku miał prędkość max 9km/h a tu było chyba jakoś koło 25kmh co się okazało sporo za duża jednak... :shock: pomijam wyjący most przy takiej prędkości :lol:
Wystarczy 15kmh.
Podeślę foty wieczorkiem ile jest miejsca, ale myślę ze dość sporo jak na taką konstrukcje.
Na starum forum mialem 400 postów :-(
ODPOWIEDZ