Strona 1 z 1

Blaszak

: 16 maja 2022, 16:33
autor: MultiMech
Dzień dobry,
Tematyką rowerów elektrycznych interesuję się od czasu, gdy na topie były silniki Nine Continent, najlepszą baterią Turnigy Hard Case, niektórzy spierali się: co lepsze? BMS czy ładowarka modelarska? Natomiast mocny rower miał 1500W.
Niestety, w tamtym czasie byłem studentem i marzenie o bezgłośnym pojeździe musiało poczekać.
Aż do tego roku.
Początkowo miałem kupić ramę full i ją uzbroić w elektrownię, ale szybka weryfikacja rynku ram używanych zniechęciła mnie ceną, poza tym taką ramę wypadałoby wzmocnić chcąc iść w moce, nie mówiąc o ponownym malowaniu, wymianie wszystkich elementów mechanicznych etc. Niestety, czas na techniczne zajęcia mam wyłącznie w weekendy, w tygodniu co najwyżej przed komputerem. I tu się zaczyna historia właściwa.
Ponieważ zawodowo pracuję jako konstruktor i programista CNC szybko wpadłem na pomysł o zbudowaniu własnej ramy. Najpierw założenia:
-Użyć do budowy maszyn, do których mam łatwy dostęp bądź zamawiać u zaufanych kooperantów;
-Zbudować ramę o geometrii rowerowej typu DH bądź blisko;
-Wąska budowa, stanęło na 85mm;
-Solidna przede wszystkim, waga nie jest priorytetem, ale też bez przesady;
-Możliwie nisko środek ciężkości(bateria jak najniżej);
-Osprzęt rowerowy średniej i wyższej półki;
-Hamulce motorowerowe (Brembo);
-Kanciaste, pudełkowate kształty, surowa budowa, łby śrub widoczne (lubię taką formę)
-Rama szczelna, nie może bać się wody.
Tak powstał projekt ramy pojazdu elektrycznego o geometrii rowerowej, jest to zrysowana geometria z roweru typu DH mojego serdecznego przyjaciela, który również odpowiada za spawanie tej ramy metodą TIG.
Na początek rzut okiem na projekt:
1652708321947.png
I po połapaniu całości w sobotnie popołudnie:
IMG_20220515_153711.jpg
Każda z blach posiada na sobie zamki, które się ze sobą spinają na ciasno. Dzięki temu każda blacha idealnie się ustala względem sąsiadujących blach, co niemalże samo ustawia geometrię. Dodatkowo do precyzyjnego ustawiania używałem kostek szlifowanych oraz ścisków. Proszę zwrócić uwagę na środkowy rząd śrub. Mocuje on przegrodę mniej- więcej na wysokości 2/3 wysokości ramy. Pod tą przegrodą mieści się bateria na ciasno z uwzględnieniem izolacji termicznej oraz mikrogumy dla amortyzacji. Nad przegrodą znajduje się osprzęt elektryczny. Całość jest instalowana od góry, przez zdejmowaną pokrywę (też na śruby). W pokrywie są otwory na stacyjkę, watomierz oraz termostat dla silnika. Nie montowałem wyłącznika termicznego w silnik, ponieważ utraciłbym na niego gwarancję. Zamiast tego użyję fabryczny czujnik temperatury który to podłączam do termostatu. Mam dzięki temu regulowany próg odcięcia oraz bardzo jasno widoczną temperaturę uzwojeń.
Aha, zapomniałbym:
-Mxus 3k Turbo 4T
-Sabvoton ML 7260
-Tył 18 moto, bieżnik 40/szosa, 60/teren
-Przód 24 rowerowe, Remerx Jumbo
-Bateria 16S14P na Samsungach 29E
-Marzocchi 888, zrobiony na 200 skoku, nóweczka
-Damper od lekkiego crossa wyjęty z przydasi
Jeśli ktoś jest zainteresowany większą ilością zdjęć, dodatkowym opisem, ma pytania- zapraszam.

Re: Blaszak

: 16 maja 2022, 18:52
autor: zielony71
Wygląda nader solidnie, ale lekka to chyba nie jest :-) Ważyłeś?

Re: Blaszak

: 16 maja 2022, 20:14
autor: Przemek
MultiMech pisze:
16 maja 2022, 16:33
1Dzień dobry,
2co lepsze? BMS czy ładowarka modelarska?
3-Solidna przede wszystkim, waga nie jest priorytetem, ale też bez przesady;
-4Hamulce motorowerowe (Brembo);
5-Pod tą przegrodą mieści się bateria na ciasno
6-izolacji termicznej oraz mikrogumy dla amortyzacji.
7-Zamiast tego użyję fabryczny czujnik temperatury który to podłączam do termostatu.
8-Mxus 3k Turbo 4T
9-Sabvoton ML 7260
10-Przód 24 rowerowe, Remerx Jumbo
-
lobię takie spawki
1- czee
2- bierz smart BMS jest droższy ale ma "zalety" ładowarki modelarskiej
3 waga jest ważna patrz punkt 8i 9
4 ;) ok
5-6 na ciasno ok jeśli będziesz miał "jarzmo " ściągające całość
7 nie rozumim
8 na ta wagę będzie na początek ledwo ok ale na "zaś" słabo ,, bierz mocniejszy
9słabo jak wyżej
10słabo heble moto to i obręcz moto
działaj wklejaj ,,,
pozdro z ogniem

Re: Blaszak

: 16 maja 2022, 20:28
autor: pxl666
jedziesz z koksem . również ciekaw jestem wagi . mam kilka pytań. czy szacowales koszt tej ramy w alu? Ile byla by lżejsza w alu? myślisz że mógłbyś zaprojektować i wykonać ramę pod baterię bidonową 7p z mocowaniem na silnik centralny np bafang g510 i jaki byłby takiej ramy koszt ?

Re: Blaszak

: 16 maja 2022, 23:13
autor: MultiMech
Cad mówi, że to, co widać na zrzucie jest poniżej 14 kg. Zdaje się, że to jakieś okolice Falcona czy Sparka. Nie podchodziłem do aluminium, tak samo jak nie "odchudzałem" jeszcze całości. Wersja pierwsza to "zbuduj i ciesz się". Jak już to osiągnę to siadam do projektowania wersji drugiej. Tam będzie miejsce na finezję w wyglądzie i redukcję masy. Teraz chcę pojeździć póki czas. Prawdopodobnie z czasem będę mógł pomóc z nietypowymi konstrukcjami, ale to pieśń przyszłości.

Re: Blaszak

: 17 maja 2022, 14:00
autor: roland
Kibicuję projektowi, chętnie zobaczę jeżdżącą konstrukcję. Na oko w bokach blachy tkwi duży potencjał do odchudzania.

Re: Blaszak

: 17 maja 2022, 15:13
autor: MultiMech
To prawda, kolejna odsłona przewiduje przynajmniej ażurowe boki. Choć rozważam też konstrukcję opartą o typową ramę.

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 8:43
autor: lukk
Do takiej konstrukcji wizualnie by pasowała blacha ryflowana typu "łezka" na boki :)

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 9:22
autor: pxl666
lukk pisze:
18 maja 2022, 8:43
Do takiej konstrukcji wizualnie by pasowała blacha ryflowana typu "łezka" na boki :)
chyba jak tego potem nie pomaluje i zrobi ratroda

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 11:25
autor: MultiMech
Rama i wahacz raczej będą białe plus jakaś grafika.
Proszę o pomoc w doborze lampy na przód.

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 15:32
autor: molpiku
Świeci super mocno a w razie czego są większe modele 120w, 180w

https://allegro.pl/oferta/lampa-robocza ... 4291fbf951

Obrazek

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 17:20
autor: MultiMech
Świeci faktycznie fajnie, ale obawiam się oślepienia osób z naprzeciwka. Czy słusznie?

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 19:36
autor: molpiku
Zawsze możesz opuścić lampę nieco w dół ja robię tak, że na bezdroża podnoszę a w mieście nieco opuszczam w dół lampę.

Re: Blaszak

: 18 maja 2022, 21:24
autor: MultiMech
Dzięki, rozważę.

Re: Blaszak

: 27 cze 2022, 12:01
autor: MultiMech
Szybka aktualizacja:
Rama odebrana z proszku, pierwszy etap montażu.

Re: Blaszak

: 27 cze 2022, 18:30
autor: Przemek
Jaki to ma kąt skrętu ? Masz zdjęcie z "góry" z amorami skręconymi w jedną stronę?

Re: Blaszak

: 28 cze 2022, 5:11
autor: MultiMech
Z uwagi na budowę główki ramy kąt jest mniejszy niż w rowerze. Jest bardziej zbliżony do motocyklowego co było dla mnie oczywiste na etapie projektu. Jak będę przy pojeździe zrobię zdjęcie.

Re: Blaszak

: 01 lip 2022, 17:36
autor: barszcz2
Zapowiada sie calkiem spoko. Zdradzisz co to za hamulce brembo? Az ciekaw jestem czy to siada pod typowe mocowania typu PM czy trzeba robic adaptery.

Re: Blaszak

: 02 lip 2022, 12:57
autor: MultiMech
W skuterze Yamaha Aerox szedł taki układ hamulcowy. Pod standardowe rowerowe mocowania to nie siada. Okazuje się również, że ze względu na usytuowanie tłoczków- po jednej i drugiej stronie tarczy- nie idzie ich zmieścić. Są zbyt szerokie. Dlatego będę wkładał inne, również dwutłoczkowe i również motorowerowe. Te, o których myślę teraz mają oba tłoczki z jednej strony.

Re: Blaszak

: 19 lip 2022, 6:02
autor: MultiMech
Witam, mała aktualizacja.
Pojazd jeździ od dwóch tygodni, choć nie jest jeszcze skończony. Brakuje łańcucha, tylnego układu hamulcowego, oświetlenia, kilku drobiazgów oraz ostatecznego zamocowania pokrywy skrzynki. Konieczne jest również przeniesienie stacyjki. Zakończona jest surowa mechanika i elektryka, co pozwala czerpać radość z połykania kolejnych kilometrów, a jest ona ogromna. Pojazd ma świetne właściwości jezdne, zawieszenie pracuje rewelacyjnie, a środek ciężkości mam na osi sportu tak jak chciałem. 3k Turbo w obręczy moto 18 pięknie oddaje moment obrotowy. Pojazd spełnił wszelkie oczekiwania, jakie w nim pokładałem. Na jednym ładowaniu, na samym silniku, utrzymując średnią prędkość 25 km/h, poruszając się w 75% po lesie, robię 100km. Muszę dokończyć co zostało, ale ponieważ pojazd mam tylko w weekendy trudno oderwać się od jazdy. Wrzucam jedną fotkę z wypadu, więcej po pełnym ukończeniu.

Re: Blaszak

: 19 lip 2022, 7:04
autor: pxl666
taśma jako uszczelnienie czy żeby łap nie poharatać?

Re: Blaszak

: 19 lip 2022, 7:14
autor: MultiMech
Jako tymczasowe zamocowanie pokrywy skrzynki. Całość jest skręcana śrubami m6 z łbem kulistym, z kwasówki, ale w pierwszej fazie jazdy chciałem mieć możliwość awaryjnego wyrwania pokrywy w pięć sekund w lesie, a nie mozolnego odkręcania. Stąd SilverTape.
Tam nigdzie nie ma ostrych krawędzi, stąd nie ma możliwości się poharatać.

Re: Blaszak

: 19 lip 2022, 7:19
autor: pxl666
hm ale płonącego pakietu i tak nie wyjmiesz więc lepiej żeby się wypalił wewnątrz niż strzelał po ściółce

Re: Blaszak

: 19 lip 2022, 7:24
autor: MultiMech
Pakiet jest pod drugą pokrywą. Opisywałem to w pierwszym poście. Idąc od dołu jest bateria, stalowa pokrywa, elektronika, górna pokrywa.