Przeróbka bijącej kasety :)
: 27 maja 2019, 21:06
Witam. Ponieważ sporo osób się skarżyło na ten defekt w różnych kasetowych silnikach, postanowiłem się zapoznać z problemem i zaradzić
Problemem jest brak łożyskowania bębenka w 2 miejscach, chińczyki dają tylko tuleję, a jeżeli nawet łożyskowanie jest, to często łożyska są tak gówniane w chinach, że biją osiowo i na boki same z siebie... Problem dotyczy silników MXUS 30H, 9C, oraz innych chińskich robionych w tej samej fabryce. Napotkałem problem również w moich egzemplarzach S1700C i S2500C losowo...
Napisałem do chińczyka że wasze silniki są złej jakości, że macie poprawić mi te mocowanie, jak mam brać więcej silników. Napisali, że skontaktują się z inżynierem. Dostałem odpowiedź, że dział techniczny nie widzi problemy i czy mogą mi w czymś pomóc...
Z chińczykiem trzeba krótko, a że nie miałem czasu na zabawę what does bearing mean please send me a picture...
Cóż wysłałem im mema i napisałem, że sam rozwiążę sobie problem
--------
Zasiadłęm do solidworksa i wziąłem się do roboty, do momentu naprawy bicia kasety zatrzymałem sprzedaż zestawów S1700C i S2500C.
Najpierw plan:
Otóż pierwszy krok to była wymiana łożysk we wszystkich silnikach na nasze polskie NSK 2RS C3 6003DU. RS-> uszczelnione łożyska.
Bicie zmieniając samo łożysko i wprasowując je porządną prasą zmiejszyło się 2x
Ale zgłąszających problem z krzywieniem kasety były 2 osoby, więc zaraz rozkmina o co kaman...
Wobec tego zrobiłem pomiar osi mikrometrem wyszło 13,472mm bardzo dokładnie zmierzyłem
Szybki przegląd czy jest łożysko na rynku 13,5 wewnątrz i na zewnątrz 24mm niestety łożyska takiego nie ma ani też na 14mm wewnątrz i 24 zewnątrz.
Mój zaprzyjaźniony mechanik samochodowy użyczył mi katalogu i po 15 minutach znaleźliśmy łożysko 15mm wewnątrz i 24 zewnątrz. Kupiłem firmy KYK JAPAN. Nie jest to półka SKF ale niestety z innej firmy w tym rozmiarze nie dało się załatwić,KYK nie są ogólnie złe i tak jakością biją 10-20X te chinole.
Cóż kolejną przeszkodą jest walcowany gwint przez co średnica gwintu na osi jest 0,3mm większa niż sama oś, a więc kolejny problem prosta tuleja przechodząca przez gwint ma luz i wewnętrzna część łozyska się nie kręci.
Zadzwoniłem do znajomego i zapytałem, czy da radę wykonać mi tuleję z luzem 20um rozciętą tak, żeby zrobić pasowanie ciasne. Szybki przegląd wykresu żylazowęgiel z czasów studiów i materiał dobrany Zabrałem się za projektowanie 3D kilku elementów:
- końcówki do równego wbicia malutkiego łożyska zapierającego się na długim skoblu wchodzącym w tuleję kasety.
Ponieważ nie dałem rady tego zwymiarować odpowiednio w solid worksie, musiałem wrzucić stary program do projektowania i wyszło czytelnie.
- tuleja z odpowiednim luzem i przygotowanymi wymiarami
- rozszerzacz do tulei podczas wbijania, który nie był specjalnie przydatny (za jego cenę można by kupić 4 pak, więc trochę szkoda )
Tu już nie cykałem fotek, jest zbiorcze foto elementów wytoczonych:
Trwało to ok. tygodnia czasu jak zleciłem tuleje wykonać na tokarce wg. projektu, 3 dni paczka była u mnie dzisiaj z rana
Cóż od razu zabrałem się za wymianę łożysk i instalację tulei i łożyska podpierającego bębenek. Efekt jest piorunujący wreszcie nic nie bije, nic się nie krzywi wszystko śmiga perfekcyjnie
A tutaj efekt końcowy i elementy:
TO jest bębenek jak widać w pełni demontowalny I w sumie większego problemu za jakieś 50-100zł nie stanowi, żeby wytoczyć mocowanie wolnobiegu przykręcane na 6 śrub z wytoczonym gwintem 35...
Cóż chińczykowi się nie chciało, glebor musiał poprawić, żeby było LUX
Na koniec jeszcze pyknąłem łożyska na NSK, dodatkowe 25zł nie majątek, a silnik już rozebrany więc szkoda zostawić chinole...
Problemem jest brak łożyskowania bębenka w 2 miejscach, chińczyki dają tylko tuleję, a jeżeli nawet łożyskowanie jest, to często łożyska są tak gówniane w chinach, że biją osiowo i na boki same z siebie... Problem dotyczy silników MXUS 30H, 9C, oraz innych chińskich robionych w tej samej fabryce. Napotkałem problem również w moich egzemplarzach S1700C i S2500C losowo...
Napisałem do chińczyka że wasze silniki są złej jakości, że macie poprawić mi te mocowanie, jak mam brać więcej silników. Napisali, że skontaktują się z inżynierem. Dostałem odpowiedź, że dział techniczny nie widzi problemy i czy mogą mi w czymś pomóc...
Z chińczykiem trzeba krótko, a że nie miałem czasu na zabawę what does bearing mean please send me a picture...
Cóż wysłałem im mema i napisałem, że sam rozwiążę sobie problem
--------
Zasiadłęm do solidworksa i wziąłem się do roboty, do momentu naprawy bicia kasety zatrzymałem sprzedaż zestawów S1700C i S2500C.
Najpierw plan:
Otóż pierwszy krok to była wymiana łożysk we wszystkich silnikach na nasze polskie NSK 2RS C3 6003DU. RS-> uszczelnione łożyska.
Bicie zmieniając samo łożysko i wprasowując je porządną prasą zmiejszyło się 2x
Ale zgłąszających problem z krzywieniem kasety były 2 osoby, więc zaraz rozkmina o co kaman...
Wobec tego zrobiłem pomiar osi mikrometrem wyszło 13,472mm bardzo dokładnie zmierzyłem
Szybki przegląd czy jest łożysko na rynku 13,5 wewnątrz i na zewnątrz 24mm niestety łożyska takiego nie ma ani też na 14mm wewnątrz i 24 zewnątrz.
Mój zaprzyjaźniony mechanik samochodowy użyczył mi katalogu i po 15 minutach znaleźliśmy łożysko 15mm wewnątrz i 24 zewnątrz. Kupiłem firmy KYK JAPAN. Nie jest to półka SKF ale niestety z innej firmy w tym rozmiarze nie dało się załatwić,KYK nie są ogólnie złe i tak jakością biją 10-20X te chinole.
Cóż kolejną przeszkodą jest walcowany gwint przez co średnica gwintu na osi jest 0,3mm większa niż sama oś, a więc kolejny problem prosta tuleja przechodząca przez gwint ma luz i wewnętrzna część łozyska się nie kręci.
Zadzwoniłem do znajomego i zapytałem, czy da radę wykonać mi tuleję z luzem 20um rozciętą tak, żeby zrobić pasowanie ciasne. Szybki przegląd wykresu żylazowęgiel z czasów studiów i materiał dobrany Zabrałem się za projektowanie 3D kilku elementów:
- końcówki do równego wbicia malutkiego łożyska zapierającego się na długim skoblu wchodzącym w tuleję kasety.
Ponieważ nie dałem rady tego zwymiarować odpowiednio w solid worksie, musiałem wrzucić stary program do projektowania i wyszło czytelnie.
- tuleja z odpowiednim luzem i przygotowanymi wymiarami
- rozszerzacz do tulei podczas wbijania, który nie był specjalnie przydatny (za jego cenę można by kupić 4 pak, więc trochę szkoda )
Tu już nie cykałem fotek, jest zbiorcze foto elementów wytoczonych:
Trwało to ok. tygodnia czasu jak zleciłem tuleje wykonać na tokarce wg. projektu, 3 dni paczka była u mnie dzisiaj z rana
Cóż od razu zabrałem się za wymianę łożysk i instalację tulei i łożyska podpierającego bębenek. Efekt jest piorunujący wreszcie nic nie bije, nic się nie krzywi wszystko śmiga perfekcyjnie
A tutaj efekt końcowy i elementy:
TO jest bębenek jak widać w pełni demontowalny I w sumie większego problemu za jakieś 50-100zł nie stanowi, żeby wytoczyć mocowanie wolnobiegu przykręcane na 6 śrub z wytoczonym gwintem 35...
Cóż chińczykowi się nie chciało, glebor musiał poprawić, żeby było LUX
Na koniec jeszcze pyknąłem łożyska na NSK, dodatkowe 25zł nie majątek, a silnik już rozebrany więc szkoda zostawić chinole...