Strona 1 z 1

Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 7:25
autor: Szymon
Witam serdecznie wszystkich pasjonatów pojazdów elektrycznych. Liczę na owocną współpracę i wiele przydatnych wskazówek. Jestem zainteresowany konwersją swojego roweru( kross hexagon 6.0). Chciałbym używać go przede wszystkim do jazdy po prostych, głównie w celu dojazdów. Będę jeździć zazwyczaj tą samą trasą, dlatego zależy mi na tym żeby rower był jak najbardziej legalny, myślę nad 250-350W silnikiem uruchamianym czujnikiem PAS. Chciałbym uzyskać tryb max 25km/h, oraz te ~35km/h. Znalazłem informację, że jeśli policjant zauważy rower poruszający się ze znacznie przekraczającą prędkością, podczas, gdy rowerzysta nie pedałuje, lub pedałuje okazjonalnie, nie musi udowadniać, że rower nie spełnia wymagań prawnych. Chciałbym traktować to jako sensowny dojazd do szkoły dlatego myślę, że 35km/h to będzie wystarczająco, żeby sensownie jechać, ale przy okazji nie zwracać na siebie takiej uwagi. Wystarczy, że raz jakiś policjant się do mnie przyczepi, to w przyszłości już będzie mnie kojarzył i będzie mnie wyłapywał, a to nie o to chodzi, żeby jechać i martwić się czy akurat gdzieś nie stoi policjant, który akurat będzie wścibski i pofatyguje się, żeby mnie zatrzymać. A skoro i tak zamierzam z góry ograniczać moc, to nie widzę potrzeby, wydawania więcej na mocniejsze i cięższe silniki tylko po to, żeby nie były wykorzystywane. Jeszcze wspomnę, że mój rower jest na oponach 29' i chciałbym uzyskać coś koło 50km zasięgu. To jest moja ogólna wizja. Chciałbym poznać waszą opinię, ile taka konwersja mogłaby mnie wynieść. No i jeszcze raz serdecznie witam, z tego co widzę macie tu naprawdę fajną ekipę, z którą można coś podziałać. :D

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 7:57
autor: tkoko
Na początek musisz się zdecydować miedzy MID'em (silnikiem w korbie), a HUB'em (silnikiem w kole).
Zalety i wady obu rozwiązań;
MID
plusy;
1. łatwy montaż - wymieniasz tylko korbę, na silnik
2. w połączeniu z wolnobiegiem/kaseta, możliwa pełna moc na każdym "biegu"
3. najbardziej "rowerowy" rodzaj napędu.
4. niska waga.
minusy;
1. większe obciążenie łańcucha i zębatek.
2. większe obciążenie zębów przekładni silnika, bardziej awaryjne.
3. czasami większa głośność.
4. mały wybór silników, mało rozpowszechnione.

HUB
plusy;
1. bardziej trwały napęd, w silnikach przekładniowych zębatki są większe i mniej podatne na uszkodzenie.
2. duża ilość ilość silników różnego rodzaju i mocy.
3. silniki 250wat, mogą mieć nawet dwa kilo wagi.
minusy;
1. silnik trzeba zapleść w koło.
2. małe silniki w terenie mają mniejszą sprawność niż MID'y.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 8:10
autor: pxl666
Chyba wszystkie silniki sklepowe maja więcej niż 250 . Chyba najprościej wygrzebac jakiś silnik z legalnego roweru.pisze o hubie

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 8:14
autor: BluesWings
Szymon, tak jak tkoko mówi. W pierwszej kolejności pytanie mid czy hub.
Po naszej rozmowie i twoich wątpliwościach wydaje mi się, że jednak powinieneś celować w mida, ale to ma być twój wybór ;)
Jeśli się tak strasznie boisz kontroli władzy, to rozsądnym rozwiązaniem jest silnik centralny.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 8:16
autor: Szymon
Dużo argumentów jest za HUB'em i jest on najbardziej popularny. Ale myślę, że z moim rowerem MID mógłby znaleźć praktyczne zastosowanie, ponieważ mogę w pełni wykorzystywać przerzutki, a skoro i tak nie planuje jeździć na manetce, bylaby to dla mnie super opcja. Pytanie tylko, w jakim stopniu zużywać się będzie łańcuch i zęby kasety. Czy to kwestia wymiany co pół roku, czy częściej.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 12:28
autor: shadow
piszesz,że prawie wszystkie silniki maja ponad 250W.A niech mają ,wyznacznikiem mocy jest zastosowany sterownik . :)

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 12:51
autor: BluesWings
Szymon pisze:
12 wrz 2019, 8:16
Pytanie tylko, w jakim stopniu zużywać się będzie łańcuch i zęby kasety. Czy to kwestia wymiany co pół roku, czy częściej.
Biorąc to na logikę, to zależy ile Wat będzie w instalacji + na jakim trybie będziesz jeździć + ile km w sezonie.
Pamiętaj, że z domu do szkoły masz praktycznie cały czas drogę po płaskim i właściwie całość po asfalcie, więc największe zużycia będą na starcie.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 13:39
autor: Szymon
Wiadomo, że jest wiele różnych czynników, więc nie da się konkretnie wyliczyć, ale chodzi mi o taki ogólny zarys, przy założeniu, że będę jeździł 40km dziennie gdy będzie wmiarę pogoda. Co do mocy to nie planuje przekraczać 500W. Ile mogłoby mnie wynieść rozwiązanie z silnikiem centralnym?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 14:14
autor: tkoko
Jeżeli silnik będzie miał 250wat, to trwałość łańcucha i zębatek będzie nieco mniejsza niż przy jeździe bez silnika. Dużo zależeć będzie od PAS'a i jego sposobu działania. Jeżeli nie będziesz "katował" napędu, to nie będzie większego problemu. Możliwe problemy zaczną się przy "podkręcaniu" mocy, prędkości, napięcia itd.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 14:23
autor: Szymon
Ok, myślę, że MID byłby odpowiedni, dla mnie, ale chciałbym jeszcze poznać opinię użytkownika MID'a.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 14:49
autor: BluesWings
leszcz pisze:
może dużo powiedzieć ;)
jedynie nie słuchaj się go w sprawie, że zlecenie budowy jest lepszym rozwiązaniem niż budowa samemu :D

poza tym w dziale "własne konstrukcje" możesz pooglądać różne przeróbki oraz poczytać jak dużo pracy było potrzeba do budowy, a także jak sie sprzęt sprawuje.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 18:44
autor: Szymon
Obczaiłem sobie wstępnie co i jak o tych midach i całkiem spoko, zainteresował mnie ten MID TSDZ2. Cena całkiem fajna osiągi również. Jaki byłby koszt akumulatora w bidonie 14,5h pojemności? W midach nie jest potrzebny osobny sterownik?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 20:24
autor: pxl666
Mają wbudowany. Sky chcesz robić czy kupić?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 20:28
autor: Szymon
pxl666 pisze:
12 wrz 2019, 20:24
Mają wbudowany. Sky chcesz robić czy kupić?
Sky?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 23:35
autor: pxl666
Sam ...

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 23:37
autor: Szymon
Baterię raczej kupić, ewentualnie z BMS się pobawić.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 12 wrz 2019, 23:46
autor: Szymon
Myślę nad tym zestawem, wersję 350W
https://s.click.aliexpress.com/e/pzI8MwIU
Do tego baterię bidonową 14,5Ah. Co do kupowania innego wyświetlacza, na który mógłbym ewentualnie wgrać oprogramowanie zawierające większe możliwości konfiguracji, to chcę zobaczyć czy będzie to potrzebne. Co o tym sądzicie, na co muszę zwrócić uwagę. Jakie ewentualne podzespoły, należy z góry uwzględnić i wymienić. Za wszelką pomoc byłbym niezmiernie wdzięczny.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 16 wrz 2019, 21:42
autor: Szymon
Jednak zdecydowałem się na HUb'a przekładniówkę i baterię w bidonie. Silnik tylna piasta 500W. Sterownik blokowy max 22A 48V. Bateria 17,5Ah 48V. Do tego LCD 3 i czujnik PAS V12L. Co o tym zestawie sądzicie, ktoś ma jakieś zastrzeżenia uwagi? Chciałbym prosić, głównie o rady koncepcyjne od osób które mają baterię w bidonie nie w skrzynce, rady odnośnie tego jak ulokowac sterownik i pociągnąć przewody, żeby było najbardziej optymalnie i można byłoby uzyskać efekt wodoodporności. Będę wdzięczny.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 16 wrz 2019, 21:52
autor: pxl666
Sterownik kablami w dół, dodatkowo można go pouszczelniac silikonem albo baranem do podwozi . Możesz poszukać sterownika który się zmieści w bidonie ale obudowa bidonu musi to umożliwiać. A tak Pozatym to imho ok wybór

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 16 wrz 2019, 22:45
autor: Szymon
pxl666 pisze:
16 wrz 2019, 21:52
Sterownik kablami w dół, dodatkowo można go pouszczelniac silikonem albo baranem do podwozi . Możesz poszukać sterownika który się zmieści w bidonie ale obudowa bidonu musi to umożliwiać. A tak Pozatym to imho ok wybór
No ok, a sterownik kablami w dół w którym miejscu i jakie mocowanie. Standardowe jakieś pudełko na sterownik?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 7:02
autor: shadow
Jeżeli dobrze zabezpieczysz /uszczelnisz/ kable wychodzące ze sterownika,nie potrzeba żadnego pudełka/lepsze chłodzenie/,chyba ,że chodzi o estetykę. ;)

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 7:10
autor: Szymon
shadow pisze:
17 wrz 2019, 7:02
Jeżeli dobrze zabezpieczysz /uszczelnisz/ kable wychodzące ze sterownika,nie potrzeba żadnego pudełka/lepsze chłodzenie/,chyba ,że chodzi o estetykę. ;)
Sam sterownik jest w pełni wodoodporny?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 7:42
autor: Umbur
Szymon pisze:
17 wrz 2019, 7:10
Sam sterownik jest w pełni wodoodporny?
Teoretycznie. Raczej odporny na rozbryzgi wody. W praktyce nie ufałbym za bardzo tym uszczelnieniom. Przy montażu na zewnątrz zawsze kablami w dół.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 8:02
autor: shadow
Umbur pisze:
17 wrz 2019, 7:42
Szymon pisze:
17 wrz 2019, 7:10
Sam sterownik jest w pełni wodoodporny?
Teoretycznie. Raczej odporny na rozbryzgi wody. W praktyce nie ufałbym za bardzo tym uszczelnieniom. Przy montażu na zewnątrz zawsze kablami w dół.
..i tu pełna zgoda. ;)

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 8:13
autor: tkoko
Jeżeli rozważamy "teoretycznie", to osobiście dałbym sterownik płasko (np. pod bagażnik rowerowy) z "wyjściem kabli" do tyłu, oraz z kablami do dołu. Uzasadnienie; podczas deszczu i jazdy, główne kierunki wody to z góry (opad deszczu), z dołu (zaciąganie wody przez koła), z przodu (zacinanie deszczu przez szybką jazdę). Jedynie wyjście kabli do tyłu, i ich odpowiednie zabezpieczenie od góry, np. dodatkowym "daszkiem" i uszczelnieniem, jest w mojej ocenie najlepsze. Podstawowym problemem będzie umieszczenie sterownika, bo od tego będzie zależało jego "położenie".

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 8:38
autor: BluesWings
przede wszystkim pokaż zdjęcia ramy roweru :)
w każdym rowerze masz inne możliwości.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 9:11
autor: Szymon
hexagon 6.0, jak wrócę do domu porobię zdjc i podeślę.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 9:21
autor: Szymon
Ogólnie jak ktoś ma jakieś sprawdzone patenty na zwijanie jakoś przewodów, czy jakieś fajne osłony to chętnie oblukam, żeby już mniej więcej wiedzieć jak chce pociągnąć wszystko i dobrać odpowiednią długość przewodu w baterii.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 9:31
autor: pxl666
najlepiej najpierw zamontować elementy a potem np przedłużać przewody (które imho za krótkie w każdym sterowniku )

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 9:56
autor: Szymon
Hmm chciałbym pierwsze jazdy polecieć na złączkach, ale skoro trzeba będzie przedłużać to chyba nie pyknie, w przyszłości planowałem lutowanko, ale chciałbym zacząć od złączek 🤔

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 10:41
autor: Tooropek
Jak kupujesz gotowy zestaw to masz przewody mniej wiecej o odpowiedniej długości. Puszczasz przewody tak by rozplanować ich długość w trakcie montażu i nie ma problemu, więc nie szukaj na siłę jakich oplotów, peszli itd. Nie sądzę abyś w gotowym zestawie musiał przedłużać cokolwiek. Ja np zamiast trytytek używam taśmy parcianej wysokotemperaturowej takiej co masz w autach poowijane przewody. Czarny kolor pod przewody zgrywa się kolorystyczne i nic się nie zagina i nie niszczy. Trytytkę trzeba dać raz na jakiś czas w miejscach gdzie przewód trzeba zaginąć itd, ale owijasz najpierw taśmą i wszystko gra i buczy. Nie martw się na zaś o montaż, dostaniesz zestaw w ręce to bedziesz wiedział co i jak ogarnąć. To proste.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 17 wrz 2019, 16:50
autor: Szymon

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 18 wrz 2019, 22:37
autor: Szymon
I temat widzę ucichł, już jakieś pomysły mam, ale jak macie jakieś swoje to z chęcią poczytam i wezmę pod uwagę ^^

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 18 wrz 2019, 22:50
autor: pxl666
No ja bym zaczął od baterii . Najlepiej jakiś bidon , bo można go zdjąć, potem silnik, jakiś mały i lekki , ja mam q128h i sobie chwalę, sterownik, albo gt500 albo jakiś kt, do tego pas i może manetka ale niekoniecznie...proste

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 18 wrz 2019, 23:54
autor: Szymon
pxl666 pisze:
18 wrz 2019, 22:50
No ja bym zaczął od baterii . Najlepiej jakiś bidon , bo można go zdjąć, potem silnik, jakiś mały i lekki , ja mam q128h i sobie chwalę, sterownik, albo gt500 albo jakiś kt, do tego pas i może manetka ale niekoniecznie...proste
Tzn podzespoły już wszystko wiem, na górze opisałem, chodzi mi bardziej o koncepcje montażowe.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 18 wrz 2019, 23:58
autor: Szymon
pxl666 pisze:
18 wrz 2019, 22:50
No ja bym zaczął od baterii . Najlepiej jakiś bidon , bo można go zdjąć, potem silnik, jakiś mały i lekki , ja mam q128h i sobie chwalę, sterownik, albo gt500 albo jakiś kt, do tego pas i może manetka ale niekoniecznie...proste
Ale też przekładniowca chcę, link wyżej do zestawu. Maxus, chyba ma wmiarę sprawdzone silniki.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 19 wrz 2019, 7:39
autor: pxl666
Wyboru za dużego nie masz , chyb A że bateria bagażnikowa i sterowniczek 17a taki się mieści z wtyczkami w torebce podsiodlowej. Hailong na rurę i sterownik albo w pion pod siodło albo pod batke pod rurę...

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 28 wrz 2019, 22:24
autor: Szymon
Temacik zamknięty, rowerek zrobiony. Jednak mid😁 O to foty :
https://photos.app.goo.gl/ySqEY2aLzL6FhUGW9

Najwięcej roboty było przy ściągnięciu korb. Miałem strasznie miękki rodzaj aluminimum i wpił się mocno w stal, a pod wpływem taracia praktycznie się zespawało, Trzeba było do znajomego mechanika specjalnym trójramiennym ściągaczem do tulejek i pistoletem udarowym ściągać. Od strony zębatki, trzeba było rozciąć. Później już było z górki, trochę szlifowania zwężenia w środku mufy i gdy już silnik wszedł to tylko logistyczne montaże i lutowanie przewodów z silnika do uchwytu na baterię. Całość pochłonęła trochę piątku i większość soboty. Poziom satysfakcji 100%😁

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 29 wrz 2019, 8:32
autor: tkoko
Szymon pisze:
28 wrz 2019, 22:24
Temacik zamknięty, rowerek zrobiony. Jednak mid😁 O to foty :
https://photos.app.goo.gl/ySqEY2aLzL6FhUGW9...
Jakie go MID'a masz,i jakie masz odczucia z jazdy tak z silnikiem jak i bez silnika (jaki jest opór silnika)?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 29 wrz 2019, 9:51
autor: pxl666
Tszd2?

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 29 wrz 2019, 10:52
autor: Szymon
Tak TSDZ2. Wszelkie wrażenia z jazdy opiszę jak już przejadę więcej km.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 29 wrz 2019, 15:20
autor: Szymon
Powiem tak, wyciągam baterię i jadę na rowerze dokładnie tak samo jak na zwykłym. Żadnych oporów, śmiga aż miło. Ma dużą tarczę przy korbie więc wystarczy średnia zębatka z tyłu, żeby się super jechało. A na wspomaganiu super. Bez trudu jedziesz i jak chcesz przyspieszyć to delikatnie mocniej wciskasz pedały, a on to wyczuwa i się ciągnie do przodu przyspieszając. Wszystko jest bardzo płynne i intuicyjne. Moim zdaniem manetka przy takim napędzie jest zbędna i mija się z celem. Aż chce się jeździć 😁 Mój tata też się już przejechał, waży koło 120kg i silnik bez problemu dał radę. Tak więc mocy mu nie brakuje. Na ten moment bardzo polecam i będę dawał znać na bieżąco jakby jakieś kwestie wyszły z czasem.

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 22 paź 2019, 11:23
autor: Szymon
Recenzja po 500km. Bez zmian wszystko śmiga i działa. Rowerek najlepiej sprawuje się w ruchu ulicznym, po prostu sama przyjemność. Na najmniejszej zębatce i trybie turbo można przy umiarkowanym pedałowaniu utrzymywać prędkość 38-40km/h. Na samej manetce jedzie ok. 30-33km/h ( przy obciążeniu ciężkim plecakiem). Ja z manetki zrezygnowałem, porostu ten silnik moim zdaniem nie nadaje się na jazdę na manetce, odczucia z jazdy są zdecydowanie gorsze. Przy umiarkowanym pedałowaniu jesteśmy wstanie uzyskać bardzo fajne zasięgi. Ja przejeżdżając 40km zużywam średnio troszkę ponad 25%, z 17,5Ah 48V akumulatora. Więc myślę, że minimum 100km da radę przejechać. A teraz kwestia, gdzie ten silnik w odczuciu nie jest najlepszym wyborem. Są to długie monotonne puste proste. Brakuje możliwości wciśnięcia manetki i pojechania tych 50km/h i włączenie tempomatu. Jedzie się te 40km/h i trzeba jednak trochę dopedałować, żeby utrzymać tą prędkość. Dlatego jeśli, ktoś większość trasy do pracy/szkoły ma długie nudne proste to zastanowiłbym się nad hubem. Gdy już zaczyna się ruch uliczny i miasto lub trochę cięższy teren jakiś las czy szutry to mid daje 100% frajdy i doceni się w pełni tensometr i jego płynność działania. Dlatego gdybym miał wgrywać otwarte oprogramowanie to głównie po to, żeby mieć tryb, na którym silnik wspomaga w 100% niezależnie od siły nacisku na pedały właśnie na takie długie monotonne proste. Aa i jakby ktoś miał obawy co do zużywania i spadania łańcucha to przyjechałem już 500km jeżdżąc zazwyczaj po prostej średnio ok 40km/h i łańcuch(nie zmieniany jest ten co był w rowerze) ma się dobrze, oraz ani razu nie przytrafiło mi się żeby spadł, dlatego uważam, żeby nie patrzeć na to jako argument, który zadecyduje o zrezygnowaniu z mida. Gdyby coś się z silnikiem zadziało lub jakaś kwestia wyszłaby między czasie to dam znać 😁

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 22 paź 2019, 11:26
autor: pxl666
Spadanie to kwestia ram gdzie linia mocno dostaje po dupie . Masz to szczęście że idzie prosto i Bez problemów. Ja też póki co na spadanie nie narzekam ...

Re: Legalny rower do dojazdów.

: 22 paź 2019, 11:41
autor: Szymon
pxl666 pisze:
22 paź 2019, 11:26
Spadanie to kwestia ram gdzie linia mocno dostaje po dupie . Masz to szczęście że idzie prosto i Bez problemów. Ja też póki co na spadanie nie narzekam ...
Cóż w sumie racja ja nie dawałem podkładek pod silnik, bo chciałem, żeby środek wypadł mi mniej więcej na najniższych zębatkach, których używam najczęściej więc rzadko jeżdżę na skoszonej lini łańcucha. Ale z większych zębatek też zazwyczaj korzystam jak jeżdżę po mieście i jest dużo krawężników i częstego hamowania, szybkiego startowania i to jest zarąbiste w midzie, że w 100% możesz sobie przełożenie dopasować do terenu gdzie jedziesz dzięki czemu silnik zdecydowanie mniej się zużywa i mniej energii pochłania. Dlatego mid chyba, głównie dla ludzi, którzy potrafią w pełni wykorzystać w rowerze przerzutki i trochę jednak mają doświadczenia z rowerem, bo odczucia z jazdy są w dużej mierze uzależnione od umiejętności zmiany przełożeń.