Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

Moja rada amatora.
Robiłem testy z potencjometrem(zewnętrznie podpięty)przy przekroczeniu wartości wpadał właśnie w taki tryb 2 x mignięcia 3 sek przerwy i znowu tak samo.
Ewidentny błąd związany z czujnikiem momentu obrotowego, odwróć rower poluzuj bez rozkręcania czujnik, pokręć parę razy (na ile pozwalają ci wycięcia dla śrub).sprawdź.
Nie pomoże wyciągnij czujnik przeczyść.,może też być złamany palec potencjometru (tu się robi już wielki kłopot)Ale ja bym zaczął od pomiarów napięcia i oporów jak jesteś na siłach.
Powodzenia.
Załączniki
Czujniki   xxx.jpg
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: KrzysiekEV »

Naprawiałem ostatnio ten wynalazek , jak czujnik momentu jest źle ustawiony (brak zera) to tak miga.
Po włączeniu silnik na ful obroty i 5 sek potem się wyłącza z błędem , ale ja miałem wersje bez czujnika obrotów.
Albo miga z błędem , albo nie miga ale nie wspomaga nic jak za daleko przekręcony na śrubach.
U mnie opór na czujniku był 370 om i 720 om około po ustawieniu.
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

KrzysiekEV czy naprawiając ,rozbierałeś na części silnik ?
Zamierzam swój rozebrać i wszystko przesmarować,Czy w związku z tym są jakieś niespodzianki i może się coś "wysypać",czy raczej wszystko normalnie przebiega.
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: KrzysiekEV »

Nic nie rozbierałem za bardzo , samo wytarganie silnika z rozpinanej ramy jest ciężkie.
Smar był taki grafitowy gęstawy , krzywka czujnika tylko wytarta i przez to nie wspomagał.
Jak jest smar i nie ma rdzy to nie ma co grzebać.
witus84w
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2020, 22:28

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: witus84w »

witam ponownie . rozkręciłem czujnik momentu obrotowego on chyba jest uszkodzony... jak włączę rower wchodzi w tryb awaryjny,,, jak przesunę dźwignie czujnika troszkę w prace to rower chodzi silnik wspomaga chyba na pierwszym biegu, jak puszcze rower wchodzi w tryb awaryjny .... jak przesunę dźwignie więcej w prace to rower również wchodzi w tryb awaryjny wspomagał tylko na pierwszym zakresie chodzi... ma ktoś taki czujnik momentu obrotowego na zbyciu na podmiankę?
KrzysiekEV
Forumowicz
Posty: 261
Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: KrzysiekEV »

Mój czujnik po wyjęciu też się zepsuty wydawał bo miał przerwę na środkowym przewodzie ( 6 megaom ponad) ale w środkowym położeniu
tak jak pracuje wmontowany jest dobrze i zmienia opór .
Tylko w skrajnych położeniach przerwa , 10-90% zmienia opór jak trzeba.
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

witus84w zmierz omomierzem wyprowadzenia .To jest jak zwykły obrotowy potencjometr /na skrajnych nóżkach powinien mieć ok 1,2 K /pomiędzy czarnym a szarym ok 0,3 K /pomiędzy czerwonym a szary 0,9 k.(to są wskazania wyjściowe ,bez kręcenia korbą )
Wykręć i go rozkręć przeczyść i sprawdź docisk tych blaszek jak na foto.
Musisz mieć pewność że ten czujnik jest dobry,bo przyczyna sygnalizowanego błędu może leżeć też w samym sterowniku który źle interpretuje dane z czujnika.
Czujnik nowy jest cholernie drogi / Sensor angle 5AT-85887-10 (uwaga na końcówkę ,bo są różne 01 ;00)
Od biedy możesz go zastąpić potencjometrem za 3 zł.
Załączniki
CIMG1914.jpg
witus84w
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2020, 22:28

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: witus84w »

czy w obudowie gdzie wchodzi czujnik od momentu obrotowego i jest tam sprężyna to jaki powien być smar czy olej? czy coś tam potrzebne?
witus84w
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2020, 22:28

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: witus84w »

poradziłem sobie z tym czujnikiem okazał się dobry ale źle zamontowany był na pograniczu napięcia i raz wchodził w błąd raz nie... dodatkowo ktoś napchał tam smaru jakiegoś i ten czujnik zle wskazuje raz tak 3 razy inaczej gdzie smar podejdzie pod łapke od czujnik tak się działo. i dlatego moje pytanie co tam za smarowidło powinno być może troche smaru, lecz ktoś napakował tam prawie pod korek;>
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

poradziłem sobie z tym czujnikiem
:)
Co do smaru na potencjometrze hm....dziwne :? ..wiem że jest środek :Kontakt PR w spray-u do takich rzeczy.
Najważniejsze że już Ci wszystko hula jak należy.
Pozdrawiam.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: tkoko »

witus84w pisze:
26 kwie 2020, 14:26
poradziłem sobie z tym czujnikiem okazał się dobry ale źle zamontowany był na pograniczu napięcia i raz wchodził w błąd raz nie... dodatkowo ktoś napchał tam smaru jakiegoś i ten czujnik zle wskazuje raz tak 3 razy inaczej gdzie smar podejdzie pod łapke od czujnik tak się działo. i dlatego moje pytanie co tam za smarowidło powinno być może troche smaru, lecz ktoś napakował tam prawie pod korek;>
Tak jak pisze Astro, usuń smar z potencjometru, a przynajmniej ze "ślizgów" (przemyj denaturatem). Od biedy można by zastosować jakiś dobry smar przewodzący prąd.
witus84w
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2020, 22:28

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: witus84w »

witam rowerek "SMIGA" jak należy wielkie dzieki za podpowiedzi...
tak mi dało do przemyślenia zastosowanie tej manetki, nie duże koszty w sumie. Daje ona rade przy tych parametrach silnika 250w i baterii 24v? czy nie ma sensu? wymyśliłem sobie aby właśnie zrobić gdzieś jakiś przełącznik i korzystać albo z jednego albo z drugiego... pozdrawiam
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

Daje ona rade przy tych parametrach silnika 250w i baterii 24v? czy nie ma sensu? wymyśliłem sobie aby właśnie zrobić gdzieś jakiś przełącznik i korzystać albo z jednego albo z drugiego... pozdrawiam
Daje radę :cry: ,,uważam że ten silnik to stosunkowo za mały,tam spokojnie powinien siedzieć 500 W na 36 V.
Dokładnie tak -zastosuj przełącznik aby pozbyć się ograniczeń,Ale uważaj aby nie przesadzić heblując manetką,bo możesz bardzo szybko uwalić silnik.
Pozdrawiam.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: miki »

Astro pisze:
23 kwie 2020, 22:40
Wszystko fajnie tylko że to z Chin idzie ,piszą 15-30 dni czekania .szok.
A czy taki by się nadał :
https://allegro.pl/oferta/modul-generat ... 8251637762
Ale zaexperymentowałem w przewód sygnałowy wstawiłem opornik precyzyjny ....pomiar :mrgreen: .....i wyszło 513 Ω ..(516 Ω już powoduje wył.silnika). (udało mi się z połączenia. trzech oporników uzyskać taką wartość) obroty zdecydowanie skoczyły w górę,szybkie kręcenie korbą nie wył.silnika cały czas idzie wspomaganie.Wydaje się że od biedy mogło by tak być,zanim jakiś generator nie kupię.Co o tym sądzisz :D albo zostawić tak na stałe. obecnie na korbie bez obciążenia mam max.95 RPM
Wracając do generatora, tanio i szybko można go poskładać z wykorzystaniem nieśmiertelnego układu NE555. Jak będziesz potrzebował wsparcia, coś postaram się pomóc. Jak już poskładasz ten wirnik.
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

Dzięki miki , fakt-walczę z wirnikiem :| i to jest priorytet.
Ale co do generatora, jak robiłem próby z napięciami i oporami ,zwykła manetka powinna zdać egzamin,natomiast przy czujniku momentu obr.wystarczy włączyć jeden opornik i mamy zniwelowane ograniczenie.Ale jak pójdzie coś nie tak.to wrócimy do tego NE555 :D
Pozdrawiam.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: miki »

Tam najprościej byłoby podpiąć oscyloskop (wiem, że nie dysponujesz) i obejrzeć te przebiegi. Wtedy się robi dokładnie go, na co układ czeka.
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

No tak oscyloskopu nie mam :(
Myślę że generator na NE555 przyda się tylko do czuj. momentu obrot. (o ile nie sprawdzi sę zwykła manetka)
Natomiast. sygnał z czujnika prędkości na pinach jest zwykłym sinusoidalnym impulsem o określonej częstotliwości i amplitudzie (# 37 foto ),taki trafia do sterownika ,który zamienia go wewnątrz na sygnał cyfrowy ( # 37 foto ).tu by musiał być jakiś gen.RC.
miki
Forumowicz
Posty: 1390
Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: miki »

Astro pisze:
03 maja 2020, 19:08
Natomiast. sygnał z czujnika prędkości na pinach jest zwykłym sinusoidalnym impulsem o określonej częstotliwości i amplitudzie (# 37 foto ),taki trafia do sterownika ,który zamienia go wewnątrz na sygnał cyfrowy ( # 37 foto ).tu by musiał być jakiś gen.RC.
No tak, są tam pewnie jakieś bramki Schmitta, ale to nie przeszkadza puścić prostokąta z generatora.
Astro
Forumowicz
Posty: 97
Rejestracja: 22 cze 2019, 18:50

Re: Rower na silniku yamaha XPC 26 /przeróbka

Post autor: Astro »

No tak, są tam pewnie jakieś bramki Schmitta, ale to nie przeszkadza puścić prostokąta z generatora.
Nie wiem jak sterownik zareaguje na to że zamiast sinusa podam mu prostokątny sygnał :lol: fakt że plusem zastosowania generatora jest możliwość ustawienia płynnego ograniczenia prędkości.
Ale czy to jest potrzebne,czy nie wystarczy jedne opornik który załatwiam sprawę tzn.pełne odblokowanie ograniczenia prędkości ( zwykły mini przełącznik on-off) i mam albo full albo ustawienia producenta ( PAS ).
Natomiast prędkość jazdy regulujemy za pomocą manetki podłączonej pod czujnik momentu obrotowego.
ODPOWIEDZ