Elektryfikacja tandemu

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1003
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Elektryfikacja tandemu

Post autor: Przemek »

Witajcie, założyłem nowy temat dotyczący elektryfikacji tandemu, umieściłem go w "naprawy i przeróbki " bo nie jest to mój projekt tylko chcę pomóc w wykonaniu go.
Do rzeczy.
Rower znajomego już nie najmłodszego ale ciągle w sile wieku, znajomy korzysta z tego tandemu z synem który wymaga opieki, tandemu używają na sporadycznych wycieczkach. Znajomy poprosił mnie bym pomógł mu w przeróbce tego tandemu, lata lecą siły już nie przybywa a wspólne wycieczki z synem jak nadmieniałem wymagającym opieki sa dla nich wielką przyjemnością.
Obecny set staje się za slaby, zestaw który jest obecnie zamontowany obsługuje sterownik 36V o mocy nominalnej 7A w piku 14A tak ze szalu niema , mimo to są w stanie mocno wspomagając przejechać na tej bateryjce około 30km.
Celem tego wątku jest dobranie nowego silnika około 1kw i wydajnej baterii najlepiej w jakiś sharku umożliwiającej przejazd powiedzmy około 50km bez potrzeby mocnego wspomagania z prędkościami max 30kmh.
Celuję w silnik tylny 26" tak jak pisałem 1kw bez przerzutek tylko wolnobieg, sterownik o mocy -+1,5kw najlepiej coś cichego czyli sinus ale bez wodotrysków z wyświetlaczami itd ewentualnie blok ale nie wiem jak dźwięki " tramwaju" będą wpływać na syna.
Panowie a pytam o to Was bo ja dawno nie montowałem niczego poniżej 5KW na sterownikach wektorowych itd i można powiedzieć że wypadłem trochę z takich mocy jakie potrzebne są tu.
Doradźcie jaką droga iść by zestaw był udany i składny.
Jeśli posiadacie na sprzedaż części do takiego setu to także czekam na propozycje .
Podsumowując szukam czegoś prostego wydajnego bez wodotrysków...
Pozdrawiam Przemek

Obrazek
Awatar użytkownika
Yin
Forumowicz
Posty: 959
Rejestracja: 19 lut 2018, 18:17
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Yin »

https://nexun.pl/mxus-30h-1500w-7x9-tyl ... olnobiezny
+ Termik + sterownik 30A + przełącznik 3 speed i będziesz pan zadowolony :)
Ten zestaw co jest na przód bym zostawił, masa dwóch osób będzie łatwiejszą do uciągnięcia na dwa silniki.
Na tylna rurę, nad pompką shark na 91 ogniw.
No i jakieś blokady osi trzeba by zrobić bo te haki z tyłu osi nie utrzymają.
Ostatnio zmieniony 25 lip 2021, 10:59 przez Yin, łącznie zmieniany 1 raz.
Album rowerów poziomych i nietypowych:
pl.pinterest.com/jessecuster77/recumbent-bike/
pl.pinterest.com/jessecuster77/rower/
http://forum.poziome.pl
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: tkoko »

A ja bym dorzucił tylko jeszcze jeden silnik 250 wat na tył, do tego zabudował baterię i sterowniki w trójkąt pod pompką. Taki zestaw przy wadze 150kg, i napięciu 36V, potrzebuje 400 wat mocy dla prędkości 30 km/godz.

https://www.electricbikesimulator.com/c ... anguage=pl
Załączniki
kalkulator roweru.JPG
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1003
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Przemek »

Dzięki za odzew, co do istniejącego zestawu to on będzie przełożony do innego roweru (damka dla Pani domu, tak ze w tandemie ma być nowy mocniejszy zestaw, widziałem zestaw z nexuna wszystko spoko jak dla mnie i shark jest dostępny,,,, ale jest potrzeba ciecia kosztów, niestety na ten moment szukam czegoś po kosztach, budżet jest dosyć ograniczony ,,,
Dzięki Tkoko za kalkulator, tutaj muszą jeszcze dodać że waga zestawu i kierowników to trochę ponad 200kg i może niestety rosnąć .
Ostatnio zmieniony 25 lip 2021, 15:33 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: gienek333 »

Temat wałkowany 1000x. Można dawać różne silniki, nawet diesla i elektryczny. Silniki się "synchronizują" ze sterownikiem, czyli nie można zasilić 2 silników jednym sterownikiem.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
25 lip 2021, 18:38
Przy BLDC wiadomo, że się nie da z jednego sterownika, ale nawet z dwóch, to i sterowniki i silniki muszą być identyczne.
Jak masz "równolegle" silniki (lewy, prawy) to będzie problem z trakcją, ale jak masz "szeregowo" silniki (przód, tył) to co najwyżej jeden silnik będzie słabiej wspomagał, lub w skrajnym przypadku przy dużej prędkości będzie jechał "na luzie" (mało prawdopodobne).
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: gienek333 »

zeeltom pisze:
25 lip 2021, 18:38
Przy BLDC wiadomo, że się nie da z jednego sterownika, ale nawet z dwóch, to i sterowniki i silniki muszą być identyczne.
Nie znasz się, zarobiony jesteś to po uj bazgrolisz głupoty. Czasem trzeba dać sobie szansę i NIE PISAĆ.
Awatar użytkownika
cyklista
Forumowicz
Posty: 204
Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: cyklista »

Ja nie rozumiem jakie fizyczne zjawisko miałoby być tu problemem. Przecież nierówny napęd przodu i tyłu to w rowerze naturalny stan i występuje w każdym gdzie jest silnik z przodu a tył napędzany jest bardzo nierównomiernie człowiekiem i co ma tu zmienić jak będzie napędzany silnikiem?
Pepe
Forumowicz
Posty: 66
Rejestracja: 19 lip 2021, 9:55

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Pepe »

Samochody z napędem 4x4 też rozkładają moment niesymetrycznie względem przedniej i tylnej osi. Mój rower ma z tyłu napęd nożny a z przodu silnik - też niesymetrycznie a działa bardzo dobrze. Dwa silniki mogłyby teoretycznie powodować problemy przy próbie stabilizacji prędkości w obu np. tempomat. Chociaż myślę że ta regulacją nie jest tak sztywna i precyzyjna żeby silniki mogłyby się siłować z sobą.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
27 lip 2021, 8:40
Róbta, jak chceta. Ja tak bym na pewno nie zrobił. Może jakiś czterokołowiec zbudować i napędzać każde koło innym silnikiem? Jaki problem?
......
na zakrętach jest tak, że jedno koło ma lżej, a drugie ciężej. Ale żadnego problemu z trakcją nie ma. I piszę to z własnego doświadczenia, a nie z teorii
.....
Tłumacząc to z polskiego na polskie, jeden silnik podaje większą moc drugi mniejszą moc, a mimo to nie ma problemów z jazdą. Dlaczego niby przy szeregowo ustawionych silnikach miałoby to inaczej działać.
Pepe
Forumowicz
Posty: 66
Rejestracja: 19 lip 2021, 9:55

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Pepe »

Sterownik KT przy parametrze P3=1 na poszczególnych stopniach wspomagania utrzymuje stałą moc. Nawet przy różnych silnikach moment na obu kołach będzie zbliżony.
Awatar użytkownika
cyklista
Forumowicz
Posty: 204
Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: cyklista »

To nie ma przecież żadnego znaczenia, moce mogą być nierównomiernie i przy napędzie w rowerze niczemu to nie przeszkadza.

Bez sensu jest porównywanie tego nagle do 4 kołowca, czy przechodzenie do skrajności że działa tylko jeden.
Nawet jak jeden by nie miał wolnobiegu to tez nic by się nie działo bo by po prostu trochę hamował, dokładnie tak samo jak hamuje podjazd pod górkę.

To że jeden robi na identycznych to nie znaczy że cała reszta która na co dzień działa właśnie nieidentycznie (bo taka jest natura działania przy silniku z przodu i pedałowaniu z tyłu) nagle przestaje mieć racje.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
27 lip 2021, 18:02
Stała moc na różnych silnikach nie oznacza jednakowego momentu. Ludzie...
Jakoś nie widziałem, by ktoś taki pojazd zrobił. Ale wolna wola. Ktoś musi być pionierem :D
Przykład sprzed 10 godzin :D

viewtopic.php?p=96908#p96908
Leopold
Forumowicz
Posty: 109
Rejestracja: 19 lut 2018, 21:52
Lokalizacja: Zamość

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Leopold »

Dla mnie, dotąd dopóki nie ma fizycznego, mechanicznego sprzężenia tych dwóch silników, nie ma problemów. Silniki mają działać na tym samym napięciu, z tego samego akumulatora i tego samego typu sterownikach, siłą rzeczy dojdzie do ich synchronizacji a jej ubytki pokryją uślizgi, nie równomierne obciążenia kół i sto innych składowych występujących na drodze, w rowerze, w silnikach i sterownikach, ot co.
Leopold
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: gienek333 »

Leopold
Forumowicz
Posty: 109
Rejestracja: 19 lut 2018, 21:52
Lokalizacja: Zamość

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Leopold »

To nie w naszej technice rowerowej.
Leopold
Awatar użytkownika
cyklista
Forumowicz
Posty: 204
Rejestracja: 27 maja 2019, 11:14
Lokalizacja: Rzeszów, gg:7481912

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: cyklista »

zeeltom pisze:
27 lip 2021, 18:02
Stała moc na różnych silnikach nie oznacza jednakowego momentu. Ludzie...
Jakoś nie widziałem, by ktoś taki pojazd zrobił. Ale wolna wola. Ktoś musi być pionierem :D
pierwszy z brzegu

i szkoda dalej bic o to piane,
gienek333
Forumowicz
Posty: 631
Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: gienek333 »

borsuk
Forumowicz
Posty: 82
Rejestracja: 03 sty 2021, 9:26
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: borsuk »

zeeltom pisze:
28 lip 2021, 8:51
Normalnie szał pał. 20 km zasięgu, przednie koło uruchamia się kręcąc pedałami do tyłu. Marzenie każdego e-bikera.
Dawno się tak nie uśmiałem. :lol: Ten rower to dowód na to, że każdy napęd można dowolnie skomplikować, a efekty są mizerne.
Przemek chce wywalić silnik z przodu i dać mocniejszy z tyłu i uważam to za dobry pomysł. Jeżeli coś zostawić to ew. baterię i dołożyć drugą przełączaną.
Awatar użytkownika
Przemek
Forumowicz
Posty: 1003
Rejestracja: 03 maja 2017, 17:13
Lokalizacja: Katowice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: Przemek »

borsuk pisze:
29 lip 2021, 8:14
...
Przemek chce wywalić silnik z przodu i dać mocniejszy z tyłu i uważam to za dobry pomysł....
Borsuk dzięki za pamięć o treści / sensie wątku, bo tak czytam i czytam ale nie chcę kolegom przeszkadzać w dyskusjach ;)
Jest dokładnie jak piszesz, stary silnik i bateria wylatują do innej ramy, a na ich miejsce mowy silnik (sztuk 1) ;) tylny kontroler i bateria. Ustaliliśmy że w Nexunie jest wszystko na piko i dla mnie to fajna opcja ale dla zainteresowanego przeróbką liczy sie każda złotówka tak ze,,, gdyby ktoś miał tańsza alternatywę to prosił bym o propozycję albo link do zestawu. Pozdrawiam i zachęcam do dalszej dyskusji może być o meritum sprawy ale może być tez o 2wd i innych peryferiach :D
Awatar użytkownika
BeneQ
Forumowicz
Posty: 55
Rejestracja: 10 kwie 2021, 18:45
Lokalizacja: Milówka

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: BeneQ »


rama eleek taka sama jak moja ;)

Takie konstrukcje istnieją ,sprawdzają się wyśmienicie ino betonu nie przekonasz bo beton to beton.
Mamy w rodzinie dwie e-hulajki obie z napędem dwu silnikowym jak tylko wjeżdżamy w lekki teren to przedni silnik pomaga prze okrutnie , bez niego zaraz zakopany w piachu błocie albo poślizg na trawie.
Ogólnie konstrukcja na dwóch silnikach w ebiku na ramie Falcon,Kariwa czy Espark chodzi mnie po głowie od jakiegoś czasu , ino waga całości powyżej 80kg mnie odstrasza .
Ostatnio zmieniony 05 sie 2021, 14:22 przez BeneQ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pxl666
Forumowicz
Posty: 5764
Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: pxl666 »

tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
06 sie 2021, 12:56
A to ciekawe czemu dał dwa identyczne silniki? Przecież mógł dać z przodu przekładniówkę :P
Bo zapewne takie silniki miał/kupił :D Nie sądzę żeby specjalnie "badał" jaki rozkład mocy na obu kołach będzie optymalny. Zresztą będzie to zależeć i tak od ilości osób, ich wagi, rozmieszczenia na rowerze. Testując swoją przyczepkę pchającą masz przykład że silnik z tyłu (pchający) potrafi również sprawiać problemy. Przy tak długim rowerze byłby podobny problem.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Elektryfikacja tandemu

Post autor: tkoko »

zeeltom pisze:
06 sie 2021, 14:49
Taki mam problem, że za duża moc idzie na silnik, to nie jest problem, zawsze można ograniczyć prąd. ......
Miałbyś dowolny silnik z przodu (najlepiej o większej mocy niż z tyłu) i byłoby po problemie :D
ODPOWIEDZ