Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Tematy związane z wszelką instalacją elektryczną w konwersjach rowerów
ODPOWIEDZ
Anemo1
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 06 sie 2022, 10:37

Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: Anemo1 »

Witam,
Jestem posiadaczem roweru Fischer ETD 1606 e pro line od około 2 lat. Od początku użytkowania występuje problem z napędem przy ruszaniu. Z uwagi na brak fabrycznego serwisu w Polsce sam próbuję ustalić przyczynę. Rower jest już po okresie gwarancyjnym. Generalnie rower jeździ. Wspomaganie działa tylko gdy pedały obracają się we właściwą stronę(suport z czujnikami FAG). Czasami silnik delikatnie pociągnie gdy cofam pedały, ale występuje to bardzo rzadko. Moc znamionowa silnika SENGHYI umieszczonego w tylnej piaście 250W (500W), 48V, symbol SY104828RA3342, silnik bez czujnikowy.
Usterka polega na samoczynnym wyłączaniu się napędu w kilku sytuacjach:
1. przy ruszaniu, nawet używając minimalne 10% mocy. Odłączenie nie zawsze występuje. Wstrząs (zjechanie z krawężnika) powoduje natychmiastowe odłączenie. I więcej mocy napęd odłącza się szybciej.
2. Przeciążenie silnika przy niewielkich obrotach koła.
3. Jazda pod górkę po nierównościach asfaltu lub kamieniach odłącza napęd
4. Rower unieruchomiony włączam tryb WALK (test), napęd wyłącza się.

Odstawienie napędu jest krótkie, praktycznie wystarczy przestać pedałować ,a ponowne pedałowanie uruchama silnik. Panel nie jest odłączany, nie wskazuje błędów. Podczas odłączania się napędu silnik emituje charakterystyczny dźwięk, jakby pole magnetyczne uzwojenia nie miało siły utrzymać wirnika. Trwa ułamek sekundy.
Normalnie wspomaganie przestaje działać przy prędkości ok. 26km/godz. Zgodnie z nastawami fabrycznymi. Nie posiada manetki. Rowerem pokonuję spore wzniesienia po gładkiej drodze. Maksymalna wskazywana moc 560W osiągana jest przez kilka minut.
Sprawdzałem silnik. Po rozebraniu stwierdziłem mnóstwo kulek cyny oraz oznaki niewielkiego przegrzania części uzwojenia. Od nowa zlutowałem końcówki uzwojeń. Po złożeniu silnika usterka nadal występuje. Pomiar mostkiem nie wykazał nieciągłości uzwojenia, ani skrótów. Przebicia na masę też nie ma. Sprawdziłem wszystkie połączenia: Bateria-BMS-Moduł-Silnik, nadal brak poprawy.
Rower trafił do serwisu e-bik-ów, ponoć najlepszego w regionie. Podejrzewali Moduł. Po wymianie na nowy usterka występowała dalej. Oddali rower z moim modułem LSW1248-3-1F (48V,Imax.=12A, Inom.=6A) i odmówili wykonania naprawy. Podejrzewali silnik, ale bez stwierdzenia jego usterki. Musiałbym kupić nowy silnik na własne ryzyko. Cena ok. 200€. Silnik dostępny jest tylko w serwisie Fischer.
Odłaczanie się napędu ,gdy najbardziej go potrzebuję jest mocno denerwujące. Mam już tego dosyć. Rower jest fajny i chcę go zachować. Co powinienem zrobić:
• szukać wadliwego połączenia? Gdzie zacząć?
• lepiej zdiagnozować silnik, jak?
• oddać silnik do przeglądu i diagnostyki (po przebiegu 2200km)
• przewinąć silnik. Gdzie?
• kupić oryginalny, drogi silnik
• kupić inny silnik. Jaki?
• kusi mnie wstawienie silnika centralnego Bafang, dobranego do mojej baterii. Jakiej mocy?
Czy możecie pomóc mi radą? Będę wdzięczny za wskazanie właściwego kierunku.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Yasiu77
Moderator
Posty: 1319
Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
Lokalizacja: Szczyrk

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: Yasiu77 »

Faktycznie odłączanie przy wstrząsach wskazywałoby na wadliwe połączenie ale dziwne że na 10% też jest podobnie. Pożyczyłbym lub kupił tani sterownik blokowy z samonauką ( np taki https://pl.aliexpress.com/item/20125045 ... pt=glo2pol ) i jego wpiął z manetką zamiast oryginalnego na czas testów w terenie. Powinno wyjść czy to problem z silnikiem
Anemo1
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 06 sie 2022, 10:37

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: Anemo1 »

Sterownik był podmieniany na nowy, fabryczny. Nie wiem dlaczego serownik odłącza. Z powodu zbyt niskiego napięcia czy zbyt wysokiego prądu. Dźwięk przy odłączaniu się napędu powstaje gdy pole magnetyczne uzwojenia przestaje utrzymywać w magnesy stałe. To samo dzieje się przy zablokowaniu roweru przy funkcji WALK, ale napęd nie jest odstawiany. Odstawiany jest w sytuacji Obciążenie +wstrząs lub prędkość mniejszaniż 5 km/h+ moc powyżej 10%.
Zastanawiam się czy nie wypróbować koła z innego roweru z silnikiem 36V 250W ograniczając moc maksymalną no 250W na sterowniku. Czy taki test będzie bezpieczny dla silnika? Silnik jest z czujnikami, nie będą podłączone. Jeżeli będzie pracował to winny jest obecny silnik. Jeżeli nadal będzie źle to usterka jest poza silnikiem. Czy dobrze myśle?
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: tkoko »

Anemo1 pisze:
06 sie 2022, 12:37
.........
Usterka polega na samoczynnym wyłączaniu się napędu w kilku sytuacjach:
1. przy ruszaniu, nawet używając minimalne 10% mocy. Odłączenie nie zawsze występuje. Wstrząs (zjechanie z krawężnika) powoduje natychmiastowe odłączenie. I więcej mocy napęd odłącza się szybciej.
2. Przeciążenie silnika przy niewielkich obrotach koła.
3. Jazda pod górkę po nierównościach asfaltu lub kamieniach odłącza napęd
4. Rower unieruchomiony włączam tryb WALK (test), napęd wyłącza się.

Odstawienie napędu jest krótkie, praktycznie wystarczy przestać pedałować ,a ponowne pedałowanie uruchama silnik.......
Anemo1 pisze:
07 sie 2022, 12:05
Sterownik był podmieniany na nowy, fabryczny. Nie wiem dlaczego serownik odłącza. Z powodu zbyt niskiego napięcia czy zbyt wysokiego prądu. Dźwięk przy odłączaniu się napędu powstaje gdy pole magnetyczne uzwojenia przestaje utrzymywać w magnesy stałe............
Przejrzyj ten wątek i dźwięk silnika;
viewtopic.php?p=109157#p109157
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... J2cGhNMTFB
możliwe że masz podobny problem.
Anemo1
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 06 sie 2022, 10:37

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: Anemo1 »

Dżwięk jest podobny, trwa niecała sekundę. Odłączenie jest prawie natychmiastowe.
Wygląda na to ,że musze kupić sterownik. Czy najtańszy proponowany wcześniej wystarczy?
Bateria 48V 10,5Ah: http://extraenergy.org/main.php?languag ... 9&id=91545
W innym wariancie usprawnienia roweru planuję zakup nowego silnika w zestawie. Jaki maksymalnie mocny będzie pasował do tej baterii? np Bafang centralny silnik 250-350-500W lub HUB 500w.
slow
Forumowicz
Posty: 522
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: slow »

Skoro sterownik był podmieniany i nic nie pomogło a silnik ma przegrzane w sposób widoczny uzwojenie to trzeba przyjrzeć się silnikowi.
Indukcyjności uzwojeń nie mierzyłeś?
Jedna faza jest przegrzana czy wszystkie?
Anemo1
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 06 sie 2022, 10:37

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: Anemo1 »

Jedna faza miała nieco ciemniejszy kolor. Pomiaru indukcyjności nie miałem możliwości wykonać. Mierzyłem oporność uzwojeń mostkiem. Nie było różnic.

Foto silnika wewnątrz po ponownym wlutowaniu uzwojeń.
Problem był z usunięciem drobnych kropelek cyny. Po tej naprawie jeżdżę już 2 lata, bez zmian w zachowaniu napędu.
Anemo1
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 06 sie 2022, 10:37

Re: Odłączanie się napędu. Rower Fischer ETD1606

Post autor: Anemo1 »

Zamówiłem nowy sterownik do silnika bezczujnikowego 250W. W połowie września sprawdzę jak silnik będzie działał.
ODPOWIEDZ