BMS Actia 4.5 - jak ogarnąc bądź wymienić na coś bardziej otwartego
: 20 lis 2023, 18:59
Witam wszystkich.
Nakreślę pokrótce temat problemu z którym się zmagam.
Jest sobie samochodzik elektryczny zbudowany przez już nieistniejącego producenta.
Samochód jest na bazie ogólnodostępnego Fiata 500 i podzespołów Linde.
Silnik, falownik i sterownik falownika są od Linde z rodziny Linc1
Nad całością sprawuje pieczę BMS Master Actia 4.5 niemieckiego producenta: https://www.ime-actia.de/.
W baterii zbudowanej z 30 ogniw Kokam SLPB 70460330 są 3 moduły slave (dokument w załączniku) z pasywnym balansowaniem i styczniki odłączające oba bieguny baterii od instalacji.
BMS przed całkowitym odmówieniem współpracy kilka razy (podczas jazdy) wyrzucił błąd 800.2 na desce rozdzielczej i odłączył styczniki HV.
Zachowywał się też tak w sytuacji, kiedy bateria była prawie wyczerpana, w takiej sytuacji było to całkiem normalne według mnie - dbał o nadmierne wyładowani ogniw.
Mam pełną dokumentację do BMS Master Actia, niestety nie posiadam haseł, aby zarządzać nim przez WEB serwer.
Nie wiem, czy zachodzi komunikacja pomiędzy masterem a slave po RS485, nie wiem, czy zachodzi komunikacja CAN miedzy systemem samochodu a samym BMS master i niespecjalnie wiem jak to sprawdzić bez możliwości dostania się do mastera.
W tej chwili uruchomiłem wszystko w ten sposób, że auto jeździ i się ładuje się bez nadzoru BMS - wysterowałem przekaźniki poszczególnych podsystemów na zasadach automatyki przemysłowej.
ładowarkę ustawiłem na maksymalne napięcie 124,5 v - 4,15 v na ogniwo, niestety rozładowanie baterii jest poza kontrolą.
Pierwotnie ładowarka była sterowana sygnałem PWM z BMS i miała krzywą ładowania składającą się z 7 etapów. W tej chwili jest na sztywno ustawiona generatorem na pełną moc - 20A i zachowuje się jak typowa ładowarka do ogniw LI-Ion CC-CV.
Zastanawiam się nad założeniem jakiegoś innego systemu kontrolującego ogniwa i ich styczniki z aktywnym balanserem.
Idealnie byłoby gdyby, potrafiło też sterować ładowarką w inteligentny sposób, jeśli miałoby to wpływ na żywotność baterii.
Czy ktoś zna system, który można by zaadoptować do tego pojazdu ?
Silnik ma 100 A poboru stałego do 300 A w szczycie.
Czy popularny Ant BMS po osiągnięciu minimalnego, zaprogramowanego napięcia ogniwa blokuje się na stałe?
Czy zamontowanie aktywnego balansera równolegle do np takiego Ant BMS stanowi jakiś problem ?
Będę wdzięczny za jakieś wskazówki.
Nakreślę pokrótce temat problemu z którym się zmagam.
Jest sobie samochodzik elektryczny zbudowany przez już nieistniejącego producenta.
Samochód jest na bazie ogólnodostępnego Fiata 500 i podzespołów Linde.
Silnik, falownik i sterownik falownika są od Linde z rodziny Linc1
Nad całością sprawuje pieczę BMS Master Actia 4.5 niemieckiego producenta: https://www.ime-actia.de/.
W baterii zbudowanej z 30 ogniw Kokam SLPB 70460330 są 3 moduły slave (dokument w załączniku) z pasywnym balansowaniem i styczniki odłączające oba bieguny baterii od instalacji.
BMS przed całkowitym odmówieniem współpracy kilka razy (podczas jazdy) wyrzucił błąd 800.2 na desce rozdzielczej i odłączył styczniki HV.
Zachowywał się też tak w sytuacji, kiedy bateria była prawie wyczerpana, w takiej sytuacji było to całkiem normalne według mnie - dbał o nadmierne wyładowani ogniw.
Mam pełną dokumentację do BMS Master Actia, niestety nie posiadam haseł, aby zarządzać nim przez WEB serwer.
Nie wiem, czy zachodzi komunikacja pomiędzy masterem a slave po RS485, nie wiem, czy zachodzi komunikacja CAN miedzy systemem samochodu a samym BMS master i niespecjalnie wiem jak to sprawdzić bez możliwości dostania się do mastera.
W tej chwili uruchomiłem wszystko w ten sposób, że auto jeździ i się ładuje się bez nadzoru BMS - wysterowałem przekaźniki poszczególnych podsystemów na zasadach automatyki przemysłowej.
ładowarkę ustawiłem na maksymalne napięcie 124,5 v - 4,15 v na ogniwo, niestety rozładowanie baterii jest poza kontrolą.
Pierwotnie ładowarka była sterowana sygnałem PWM z BMS i miała krzywą ładowania składającą się z 7 etapów. W tej chwili jest na sztywno ustawiona generatorem na pełną moc - 20A i zachowuje się jak typowa ładowarka do ogniw LI-Ion CC-CV.
Zastanawiam się nad założeniem jakiegoś innego systemu kontrolującego ogniwa i ich styczniki z aktywnym balanserem.
Idealnie byłoby gdyby, potrafiło też sterować ładowarką w inteligentny sposób, jeśli miałoby to wpływ na żywotność baterii.
Czy ktoś zna system, który można by zaadoptować do tego pojazdu ?
Silnik ma 100 A poboru stałego do 300 A w szczycie.
Czy popularny Ant BMS po osiągnięciu minimalnego, zaprogramowanego napięcia ogniwa blokuje się na stałe?
Czy zamontowanie aktywnego balansera równolegle do np takiego Ant BMS stanowi jakiś problem ?
Będę wdzięczny za jakieś wskazówki.