tkoko pisze: ↑27 lut 2021, 22:17
Bronisław pisze: ↑27 lut 2021, 21:42
Bo wiesz kupiłem zelowki 50Ah i też nie jestem z nich zadowolony choć maj dopiero niecałe polroku 30 km to max na nich ciekawy jestem jak będzie z tymi chińskimi litowkami
Skoro na "nowych" żelach 50 Ah zasięg masz 30 km, To i na "nowych" Li-Ion 55 Ah ten zasięg będzie zbliżony (nominalnie ~33 km). Przy 65 Ah miałbyś ~40 km, stąd moja sugestia. Główna różnica między żelem 50 Ah, a Li-Ion'em 55 Ah to waga. Li-Ion ma 23 kg, a żele zapewne ze 100 - 150 kg.
... tu się z Tobą nie zgodzę
Jest duża różnica między "żelami" a "litem"
choćby w kwestii charakterystyko rozładowania takich akumulatorów, a co za tym idzie ich pojemności dyspozycyjnej
Weźmy przykład:
6 szt połączonych w szeregu akumulatorów 12V 50Ah np. typu
http://www.aval.com.pl/index.php/akumul ... ax/B2-5134 50Ah
Akumulatory stworzone do zastosowań:
• wózki i pojazdy inwalidzkie
• wózki golfowe
• pojazdy czyszczące
• quady
Daje nam baterię o
parametrach 72V 50Ah o "teoretycznym"
ładunku 3600Wh ,
wadze 105,6 kg (6 x 17,6 kg) przy
cenie 5580 zł brutto (6 x 930 zł brutto) - oczywiście to cena orientacyjna
Jako jego zamiennik proponuję dla ułatwienia akumulator
20S20P zbudowany na ogniwach
https://www.bto.pl/produkt/49580/samsun ... 0mah-liion
Daje nam baterię o
parametrach 72V 50Ah o "teoretycznym"
ładunku 3600Wh ,
wadze ~23-24 kg z BMS przy
cenie ~4000 zł brutto (400sz ogniw x 8 zł /na bazarku forumowym można znaleźć taniej
/ + BMS i inne dodatkowe koszty ) - oczywiście to cena orientacyjna
Jak widać...
Porównując "akumulatory o podobnych" parametrach znamionowych, akumulator
Li-Ion wygrywa mniejszą wagą,
mniejszą wielkością (ponieważ gęstość energii w Li-Ionach jest prawie 3x większa niż w akumulatorach PB) oraz
niższą ceną jeżeli wiemy gdzie szukać.
Ale to przecież było oczywiste...
trzeba się skupić na
charakterystykach rozładowania tych akumulatorów
Na pierwszy plan leci PB... gdzie producenci podają pojemność swoich akumulatorów
ale przy zaznaczeniu prądu rozładowania C20 (zaznaczyłem na zielono w karcie)
, gdzie daną pojemność osiągniemy rozładowując akumulator prądem 1/20 pojemność znamionowej przez czas 20h.
Akumulator przy prądzie 2,54A rozładowania przez 20h odda nam nominalnie 50Ah
/na charakterystyce zaznaczone na żółto/
Co da nam te 2,54A przy pakiecie 72V... raptem ~ 183W
(to chyba na same oświetlenie i gadżety w pojeździe
)
...ale przecież podczas jazdy będą pobierane większe prądy...
Weźmy jeszcze dwa przypadki... dla prądu 15,9A /na charakterystyce zaznaczone na niebiesko/ i dla prądu 55,6A /na charakterystyce zaznaczone na czerwono/
Dla prądu 15,9A przy pakiecie 72V moc oddawana wyjdzie ~1145W
można już pośmigać choć to nie wydaje się dużo jak na taki pojazd.
Akumulator PB 50Ah wg. karty przy prądzie rozładowania 15,9A rozładuje akumulator do bezpiecznej granicy 10,5V (1,75V /cele) już po czasie 2h
co przy prostej kalkulacji daje nam tylko 31,8Ah pojemności do dyspozycji
To raptem
63,6% pojemności znamionowej.
Dla prądu 55,6A przy pakiecie 72V moc oddawana wyjdzie już ~4003W
jest moc...
Przy prądzie rozładowania 55,6A akumulator zejdzie do bezpiecznej granicy 10,5V (1,75V /cele) po czasie 20 minut
co daje nam już tylko ~ 18,6Ah pojemności do dyspozycji
To tylko
37,2 % pojemności znamionowej.
A jak jest przy LI-Ionach...
Producenci podają zazwyczaj pojemność swoich akumulatorów
ale przy zaznaczeniu prądu rozładowania C10
, gdzie daną pojemność osiągniemy rozładowując akumulator prądem 1/10 pojemność znamionowej do czasu osiągnięcia napięcia 2,8V na ogniwie.
Nas interesuje charakterystyka pojemności oddanej do bezpiecznego napięcia 3V...
Dla prądu 2,54A przy pakiecie 72V złożony z 20S20P wychodzi 0,127A /ogniwo - dla zaokrąglenia przyjmijmy większą wartość na charakterystyce... czyli 0,2A /na charakterystyce zaznaczone na żółto/
Ogniwo obciążone prądem 0,2A osiągnie napięcie 3V oddając 2,45Ah pojemności, co przy 20 ogniwach połączonych równolegle będzie odpowiednikiem 49Ah
Analogicznie... dla prądu 15,9A wychodzi 0,795A /ogniwo - dla zaokrąglenia przyjmijmy większą wartość na charakterystyce... czyli 1A /na charakterystyce zaznaczone na niebiesko/
Ogniwo obciążone prądem 1A osiągnie napięcie 3V oddając 2,4Ah pojemności, co przy 20 ogniwach połączonych równolegle będzie odpowiednikiem 48Ah
...a przy obciążeniu prądem 55,6A wychodzi 2,78A /ogniwo - dla zaokrąglenia przyjmijmy większą wartość na charakterystyce... czyli 3A /na charakterystyce zaznaczone na czerwono/
Ogniwo obciążone prądem 3A osiągnie napięcie 3V oddając 2,35Ah pojemności, co przy 20 ogniwach połączonych równolegle będzie odpowiednikiem 47Ah
Zestawiając wyniki dostępnej pojemności akumulatorów
PB vs.
Li-Ion
2,54A
50,8Ah vs.
49Ah
15,9A
31,8Ah vs.
48Ah
55,6A
18,6Ah vs.
47Ah
Mam nadzieję że widać teraz różnicę...
zwłaszcza przy obciążeniach większymi prądami.
Zakładając energiczną jazdę można śmiało stwierdzić... iż zasięg na Li-Ionach powinien się zwiększyć 2 krotne
/przy założeniu że akumulatory mają identyczną pojemność znamionową./
Jest jeszcze jedna ważna zaleta akumulatora Li-Ion nad PB... max. prąd ładowania
który jest o wiele większy dla akumulatorów Li-Ion - daje nam to możliwość szybszego naładowania pojazdu.
To chyba na tyle... moich nocnych przemyśleń.
Dobranoc... albo miłego dnia - nie wiem kiedy to będziecie czytać.