Citroen Evasion - przeróbka na EV
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 26 lis 2019, 14:24
Citroen Evasion - przeróbka na EV
Zastanawiam się czy jest sens podjąć się przerobienie VAN'a na elektryka.
Nie mam doświadczenia w takich konstrukcjach stąd chciałbym zasięgnąć porady ekspertów.
A więc przejdźmy do konkretów:
Auto : Citroen Evasion
Masa własna : 1595kg
Zasięg : 100km
Vmax : realnie 70km/h (90km/h jak by się dało)
Bateria:
~20kWh (to jest akurat banalnie proste do wykonania dla mnie) https://ibb.co/mqVCMLP
No chyba że 20kWh to za mało?
Jakie napięcie zalecacie?
Silnik:
Silnik spełniający w/w założenia jaki to koszt i gdzie kupić?
Sterownik:
Ładowanie:
Z gniazdka 230VAC / 2-4kW/ 1F
Jazda codziennie do 100km.
Masa wiem że spora ale można sporo rzeczy wyrzucić np 3 rząd siedzeń, silnik, układ wydechowy, itd. Ktoś się orientuje ile kg się zyska ew wlał wylał bo bateria też waży.
Jak to widzicie?
Nie mam doświadczenia w takich konstrukcjach stąd chciałbym zasięgnąć porady ekspertów.
A więc przejdźmy do konkretów:
Auto : Citroen Evasion
Masa własna : 1595kg
Zasięg : 100km
Vmax : realnie 70km/h (90km/h jak by się dało)
Bateria:
~20kWh (to jest akurat banalnie proste do wykonania dla mnie) https://ibb.co/mqVCMLP
No chyba że 20kWh to za mało?
Jakie napięcie zalecacie?
Silnik:
Silnik spełniający w/w założenia jaki to koszt i gdzie kupić?
Sterownik:
Ładowanie:
Z gniazdka 230VAC / 2-4kW/ 1F
Jazda codziennie do 100km.
Masa wiem że spora ale można sporo rzeczy wyrzucić np 3 rząd siedzeń, silnik, układ wydechowy, itd. Ktoś się orientuje ile kg się zyska ew wlał wylał bo bateria też waży.
Jak to widzicie?
-
- Forumowicz
- Posty: 359
- Rejestracja: 23 lut 2018, 0:14
- Lokalizacja: Lubliniec
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Myślę że z taką wiedzą lepiej było by poszukać używanego Nissana Leaf-a.
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Dość karkołomne zadanie.
Napisałeś - nie mam doświadczenia w takich konstrukcjach czyli karkołomność zadania x 10. Oczywiście jest tu na forum wielu ludzi którzy zaczynali "od zero pojęcia" a dziś mają przeogromną wiedzę. Czyli można tylko trzeba chcieć.
Pytanie, czy jesteś w stanie odstawić Cytrynę na rok, dwa a może i trzy? Bo to jest pewnie realny czas na taki projekt, zwłaszcza jak trzeba wiedzę uzupełniać na bieżąco.
Silnik, układ przeniesienia napędu - nie wiem czy to realne? - ale ja bym zaczął od szukania ich na szrotach po jakimś rozbitym elektryku a potem starał się zaadoptować to do własnej konstrukcji. Czyli musisz mieć dostęp do warsztatu gdzie takie rzeczy będziesz robił. Dodatkowo, skoro to będzie pierwsza konstrukcja odczujesz to na kieszeni. Własne błędy są kosztowne a tych raczej się nie ustrzeżesz. Podsumowując, jeśli taka przebudowa ma być dla Ciebie swoistym hobby to ok. Jeśli zaś to forma ewentualnych, późniejszych oszczędności to nie sądzę by taki projekt kiedyś Ci się zwrócił.
Napisałeś - nie mam doświadczenia w takich konstrukcjach czyli karkołomność zadania x 10. Oczywiście jest tu na forum wielu ludzi którzy zaczynali "od zero pojęcia" a dziś mają przeogromną wiedzę. Czyli można tylko trzeba chcieć.
Pytanie, czy jesteś w stanie odstawić Cytrynę na rok, dwa a może i trzy? Bo to jest pewnie realny czas na taki projekt, zwłaszcza jak trzeba wiedzę uzupełniać na bieżąco.
Silnik, układ przeniesienia napędu - nie wiem czy to realne? - ale ja bym zaczął od szukania ich na szrotach po jakimś rozbitym elektryku a potem starał się zaadoptować to do własnej konstrukcji. Czyli musisz mieć dostęp do warsztatu gdzie takie rzeczy będziesz robił. Dodatkowo, skoro to będzie pierwsza konstrukcja odczujesz to na kieszeni. Własne błędy są kosztowne a tych raczej się nie ustrzeżesz. Podsumowując, jeśli taka przebudowa ma być dla Ciebie swoistym hobby to ok. Jeśli zaś to forma ewentualnych, późniejszych oszczędności to nie sądzę by taki projekt kiedyś Ci się zwrócił.
- equid
- Forumowicz
- Posty: 783
- Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
- Lokalizacja: zory
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Taka rada żeby polować na gotowego elektrycznego dostawczaka bez aku, swego czasu widziałem takie kangoo za 6k sprawne ale bez aku...
najszybsza i najtansza opcja mi sie wydaje, co nie znaczy ze bedzie to tanie i szybkie w realizacji tak jak wczesniej Maran_Hand napisał
najszybsza i najtansza opcja mi sie wydaje, co nie znaczy ze bedzie to tanie i szybkie w realizacji tak jak wczesniej Maran_Hand napisał
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Tyle, że oczywiście upolowanie takiego samochodu nie koniecznie będzie oznaczało, że ruszysz z projektem. Wszystko może być tak poblokowane że nic z elektroniki nie wykorzystasz. Nie dowiesz się tego nim nie kupisz. I to są te koszty o których wspominałem.
Ostatnio zmieniony 06 lip 2021, 18:02 przez Maran_hand, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Na SE (samochody elektryczne) było kilka konwersji różnych pojazdów. Najprościej jest przerobić " malucha" brak elektroniki, wspomagania (kierownicy i hamulców). Plusy są takie, że jak sam to zrobisz, to będziesz wiedział jak to jest zrobione (przy samochodach fabrycznych są duże problemy, nie wymienisz baterii bez konfiguracji softu, a tego to często nawet w ASO nie zrobią). Baterie laptopowe to raczej zasilanie domku kempingowego (można kombinować z melexem), ale do samochodu potrzeba dobrej baterii (to jest najważniejszy element). Silniki można różne (najtańsze są od wózków widłowych).
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: 26 lis 2019, 14:24
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Liczyłem na merytoryczne wypowiedzi związane z tematem a nie doradzanie w stylu kup elektryka.
Gdybym chciał kupić elektryka to bym sobie kupił i nie pisał tutaj tego postu.
"Kolega" z Zabrza chyba przerobił swoją Skodę w kilka miesięcy a nie 3 lata i kompletnie się na tym nie znał, ba nawet nie zna się na elektronice co sam przyznaje.
„Konwersja na napęd elektryczny jest w zasadzie prostsza, niż mogłoby się wydawać(...)" Krzysztof Przybek.
A Glinka mówi że to prostsze niż się wydaje Wam i już przerabia kolejne auto.
Bardzo proszę o nie pisanie postów nic nie wnoszących do tematu, bo tylko zaśmiecacie.
Evasiona elektrycznego sobie nie kupi nikt bo nie są produkowane
Ciasnego Leafa nie chce - sardynki są dla ludu.
Silnik:
- 21kW/72VDC za 6tyś zł już się znalazł.
Przy 120V ma 4800rpm przy pełnym obciążeniu.
Ile obrotów potrzebuję bo widzę im więcej tym niuty mu spadają. Przy 2000-2500rmp jeszcze ok 90-95Nm ma na dole obrotów 120Nm.
Będzie wolno ale pojedzie. Nada się?
Czy fakt że to silnik szczotkowy nie odbije się negatywnie na jego trwałości (szczotek)?
Producent zaleca jego chłodzenie wymuszonym obiegiem powietrza jeśli chcemy osiągać moce >21kW.
- 41kW/180VDC za 4600zł (w piku ma 62kW)
7500rm/80Nm chłodzony olejem który można wykorzystać do ogrzewania auta poprzez chłodniczkę.
Wiem że są jakieś wytyczne na stacji diagnostycznej odnośnie napięcia baterii.
Czy będzie problem jeśli bateria będzie miała 120VDC lub wyższe?
Sterownik pozostał już tylko.
Czy ktoś potrafi policzyć czy bateria 20kWh wystarczy na 100km dla auta o masie 1595kg?
Chętnie bym pogadał na żywo z kimś kto już sam przerobił auto na elektryka, wtedy pewnie sporo pytań odpadnie.
Klimatyzacji nie potrzebuję.
Ogrzewanie na upartego można wykorzystać z webasco albo elektryczne ale tak to każdy potrafi iść na łatwiznę.
W sumie najlepiej byłoby sobie przełącznikiem wybrać elektryczne/webasco. To są mało istotne sprawy.
Co ze wspomaganiem mechanicznym zrobić po usunięciu silnika? Teoretycznie bez wspomagania da się jechać ale to lekki haredcore w tak ciężkim aucie.
Bez wspomagania to się fajnie jeździ (ja jeździłem) ale w autach tak do 1 tony w miarę fajnie. Powyżej zaczyna być ciężko ukręcić.
Gdybym chciał kupić elektryka to bym sobie kupił i nie pisał tutaj tego postu.
"Kolega" z Zabrza chyba przerobił swoją Skodę w kilka miesięcy a nie 3 lata i kompletnie się na tym nie znał, ba nawet nie zna się na elektronice co sam przyznaje.
„Konwersja na napęd elektryczny jest w zasadzie prostsza, niż mogłoby się wydawać(...)" Krzysztof Przybek.
A Glinka mówi że to prostsze niż się wydaje Wam i już przerabia kolejne auto.
Bardzo proszę o nie pisanie postów nic nie wnoszących do tematu, bo tylko zaśmiecacie.
Evasiona elektrycznego sobie nie kupi nikt bo nie są produkowane
Ciasnego Leafa nie chce - sardynki są dla ludu.
Silnik:
- 21kW/72VDC za 6tyś zł już się znalazł.
Przy 120V ma 4800rpm przy pełnym obciążeniu.
Ile obrotów potrzebuję bo widzę im więcej tym niuty mu spadają. Przy 2000-2500rmp jeszcze ok 90-95Nm ma na dole obrotów 120Nm.
Będzie wolno ale pojedzie. Nada się?
Czy fakt że to silnik szczotkowy nie odbije się negatywnie na jego trwałości (szczotek)?
Producent zaleca jego chłodzenie wymuszonym obiegiem powietrza jeśli chcemy osiągać moce >21kW.
- 41kW/180VDC za 4600zł (w piku ma 62kW)
7500rm/80Nm chłodzony olejem który można wykorzystać do ogrzewania auta poprzez chłodniczkę.
Wiem że są jakieś wytyczne na stacji diagnostycznej odnośnie napięcia baterii.
Czy będzie problem jeśli bateria będzie miała 120VDC lub wyższe?
Sterownik pozostał już tylko.
Czy ktoś potrafi policzyć czy bateria 20kWh wystarczy na 100km dla auta o masie 1595kg?
Chętnie bym pogadał na żywo z kimś kto już sam przerobił auto na elektryka, wtedy pewnie sporo pytań odpadnie.
Klimatyzacji nie potrzebuję.
Ogrzewanie na upartego można wykorzystać z webasco albo elektryczne ale tak to każdy potrafi iść na łatwiznę.
W sumie najlepiej byłoby sobie przełącznikiem wybrać elektryczne/webasco. To są mało istotne sprawy.
Co ze wspomaganiem mechanicznym zrobić po usunięciu silnika? Teoretycznie bez wspomagania da się jechać ale to lekki haredcore w tak ciężkim aucie.
Bez wspomagania to się fajnie jeździ (ja jeździłem) ale w autach tak do 1 tony w miarę fajnie. Powyżej zaczyna być ciężko ukręcić.
-
- Forumowicz
- Posty: 5073
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Przy baterii 120V, 170Ah, 20kWh. Jeżeli 18 kW / 25 kM uciągnie to auto przez godzinę ze średnią prędkością 100 km/godz, lub połowa tej mocy (9 kW/13kM) umożliwi dwugodzinny przejazd z prędkością 50 km/godz, to przejedziesz 100 km. Dla porównania "Maluchy" miały wagę 600 - 700 kg, silnik 21 -23 kM (w porywach 25 kM), i z biedą rozpędzały się do 100 km/godz.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Były robione Berlingo elektryczne, można porównać parametry. Na SE jest człowiek (Highend), który może mieć silniki do nich (może się okazać, że nawet półosie pasują). Był też ktoś na forum, kto robił sterownik do tego silnika (silnik sepex daje możliwość hamowania odzyskowego). Wspomaganie kierownicy nawet w spalinowych jest często na prąd (a jak nie to można założyć taką pompę). Wspomaganie hamulca można zrobić na małej pomce dając niewielki zbiornik. Chodzi o stare Berlingo, które miało aku Ni-Cd 144V złożony z 24 szt 6V, każdy ważył ok 14 kg.
Ostatnio zmieniony 07 lip 2021, 9:11 przez gienek333, łącznie zmieniany 1 raz.
- equid
- Forumowicz
- Posty: 783
- Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
- Lokalizacja: zory
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Z tego co wiem to tu dużej filozofii niema jeśli chodzi o napęd, albo dosc proste zestawy silników i sterowników szczotkowych
tylko ze jednak szczotki nie sa jakoś szczególnie wydajne w porównaniu do bezszczotek. Albo iść w bezszczotki dla lepszych osiągów, mowa tutaj o takich silnikach i sterownikach normalnie do kupienia luzem a nie z odzysku z fabrycznych elektryków. Silniki np golden motor albo najnowszy qs 180 7-8kw znamionowo i w peeku, znaja qs-a, koło 50kw pewnie da bez większego spocenia sie . Sterownik do tego to duży votol albo kelly i tyle w temacie jesli chodzi o napęd.
Ewentualnie jeszcze sterownik sevcon ale to samemu się go za bardzo nie zaprogramuje.
Ale jak to ma tylko jakoś sie odpychać na tych ok. 21kw to i taka szczotka wystarczy najpewniej ale jednak będzie cięższa niz BLDC ale jednak mysle ze 21kw do takiego vana to trochę mało i raczej trzeba by celować w jakieś 40-50kw żeby to miało jakiś sens
Wiadomo, sa jeszcze do wykorzystania napędy fabryczne z odzysku jeśli chce sie "wincyj mocy" ale do tego juz trzeba mieć konkretna wiedze i to najbardziej w tym aspekcie jest mowa ze bez doświadczenia będzie problem samemu sobie auto przerobić
Najlepiej jednak chyba udać sie na forum z samochodami elektrycznymi, tam jest więcej obeznanych w temacie z większych doświadczeniem
To by było na tyle z mojej strony
tylko ze jednak szczotki nie sa jakoś szczególnie wydajne w porównaniu do bezszczotek. Albo iść w bezszczotki dla lepszych osiągów, mowa tutaj o takich silnikach i sterownikach normalnie do kupienia luzem a nie z odzysku z fabrycznych elektryków. Silniki np golden motor albo najnowszy qs 180 7-8kw znamionowo i w peeku, znaja qs-a, koło 50kw pewnie da bez większego spocenia sie . Sterownik do tego to duży votol albo kelly i tyle w temacie jesli chodzi o napęd.
Ewentualnie jeszcze sterownik sevcon ale to samemu się go za bardzo nie zaprogramuje.
Ale jak to ma tylko jakoś sie odpychać na tych ok. 21kw to i taka szczotka wystarczy najpewniej ale jednak będzie cięższa niz BLDC ale jednak mysle ze 21kw do takiego vana to trochę mało i raczej trzeba by celować w jakieś 40-50kw żeby to miało jakiś sens
Wiadomo, sa jeszcze do wykorzystania napędy fabryczne z odzysku jeśli chce sie "wincyj mocy" ale do tego juz trzeba mieć konkretna wiedze i to najbardziej w tym aspekcie jest mowa ze bez doświadczenia będzie problem samemu sobie auto przerobić
Najlepiej jednak chyba udać sie na forum z samochodami elektrycznymi, tam jest więcej obeznanych w temacie z większych doświadczeniem
To by było na tyle z mojej strony
Ostatnio zmieniony 09 lip 2021, 11:09 przez equid, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Jak idzie przeróbka? Bo właśnie kilka miesięcy mija. Jeździ już? Jak się spisuje?
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
- equid
- Forumowicz
- Posty: 783
- Rejestracja: 26 mar 2018, 13:36
- Lokalizacja: zory
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Czyli nie jest to takie proste jak można poczytać w jednej z powyższych wypowiedzi Batot-a. A szkoda
-
- Forumowicz
- Posty: 87
- Rejestracja: 04 lip 2019, 9:00
- Maran_hand
- Forumowicz
- Posty: 956
- Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
A gdzie to wyczytałeś? Były podpowiedzi o zakup komponentów z rozbitego elektryka i spróbowanie by je zaadoptować do cytryny. Plus info że taki projekt pochłonie mnóstwo czasu i pieniędzy. Tyle.
-
- Forumowicz
- Posty: 267
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 12:35
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Słuchajcie a to nie jest tak że auto elektryczne, w którego się ingeruje wymaga posiadania jakieś certyfikatu dla instalacji 1kV? Czyli by grzebać i tworzyć trzeba mieć skończony kurs i uprawnienia? Bo Bateria załóżmy może być na 200V-350V, ale część elementów elektronicznych jest na 1kV?
-
- Forumowicz
- Posty: 747
- Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Pewnie trzeba mieć jeśli robisz to zawodowo, chcesz naprawiać takie wozy. Ale jak robisz to dla siebie to raczej nie trzeba, bo przeciez nasze rowery to tez trzeba by było mieć certyfikat.Witt pisze: ↑11 lis 2021, 17:53Słuchajcie a to nie jest tak że auto elektryczne, w którego się ingeruje wymaga posiadania jakieś certyfikatu dla instalacji 1kV? Czyli by grzebać i tworzyć trzeba mieć skończony kurs i uprawnienia? Bo Bateria załóżmy może być na 200V-350V, ale część elementów elektronicznych jest na 1kV?
Co do projektu to mogę podpowiedzieć, że outlander phev czyli hybryda plug in, na którą poluje ma baterie 14kwh i robi 40km. Masa własna 1500kg.
Czyli na 20kwh raczej nie zrobi 100km.
Ostatnio zmieniony 11 lis 2021, 18:27 przez scuda, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
No i klasyczna cisza od autora tematu. Wrzucił pytania, napisał że się nie zna. Potem skarcił kilku kolegów za konstruktywne rady i na koniec zniknął. Najbardziej podobają mi się jego uwagi, że to powinno być proste. A wiadomo, że diabeł tkwi w szczegółach.
-
- Forumowicz
- Posty: 87
- Rejestracja: 04 lip 2019, 9:00
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Bo wozi silnik spalinowy. Standardowy elektryk "pali" przy zwykłej jeździe około 15kwhscuda pisze: ↑11 lis 2021, 18:22Pewnie trzeba mieć jeśli robisz to zawodowo, chcesz naprawiać takie wozy. Ale jak robisz to dla siebie to raczej nie trzeba, bo przeciez nasze rowery to tez trzeba by było mieć certyfikat.Witt pisze: ↑11 lis 2021, 17:53Słuchajcie a to nie jest tak że auto elektryczne, w którego się ingeruje wymaga posiadania jakieś certyfikatu dla instalacji 1kV? Czyli by grzebać i tworzyć trzeba mieć skończony kurs i uprawnienia? Bo Bateria załóżmy może być na 200V-350V, ale część elementów elektronicznych jest na 1kV?
Co do projektu to mogę podpowiedzieć, że outlander phev czyli hybryda plug in, na którą poluje ma baterie 14kwh i robi 40km. Masa własna 1500kg.
Czyli na 20kwh raczej nie zrobi 100km.
-
- Forumowicz
- Posty: 747
- Rejestracja: 24 lut 2018, 21:49
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Co z tego, że wozi, jak masa jest ta sama. A silnik w outlanderze pełni rolę generatora. Tu raczej chodzi o to, że z tych 14 kwh wykorzystuje pewnie z 10.
-
- Forumowicz
- Posty: 87
- Rejestracja: 04 lip 2019, 9:00
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Mitsubishi outlander III 2017-2018 phev waga minimalna 1860kg.
Skoda enyaq iV 1462kg, gdzie ma akumulator 50kw.
Chyba widać różnice
Skoda enyaq iV 1462kg, gdzie ma akumulator 50kw.
Chyba widać różnice
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Citroen Evasion - przeróbka na EV
Nissan Leaf I generacji z 2015r. przy jeździe mojej żonki "spalania" ma średnio 15kW /100 km
Przy spokojnej jeździe w trybie "EKO" da się zejść do niecałych 14kW /100km
1521 kg auto mierzy odpowiednio 4445 długości, 1770 mm szerokości i 1550 mm wysokości.
Przy spokojnej jeździe w trybie "EKO" da się zejść do niecałych 14kW /100km
1521 kg auto mierzy odpowiednio 4445 długości, 1770 mm szerokości i 1550 mm wysokości.
-
- Forumowicz
- Posty: 5073
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice