Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Tu umieszczamy wszystko co związane z innymi fabrycznymi pojazdami EV
ODPOWIEDZ
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

Cześć,

Przymierzam się do zakupu legalnego/homologowanego skutera elektrycznego, odpowiednika spalinowej 125. Cel - dojazdy do pracy (60 km w obie strony), miasto, zakupy, tzw "życie". Przeglądając oferty (i ceny) wpadłem na NIU, jeden z modeli na tyle mnie zaciekawił ze odwiedziłem do dealera żeby się przymierzyć, obejrzeć, przejechać, i... zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie. Ale wiadomo produkcja dalekowschodnia, w internecie opinii/review wybranego modelu niewiele, wiec zależy mi na kilku słowach użytkownika, z pierwszej reki. Nawet nie konkretnego modelu, ale wogóle opinii z użytkowania któregokolwiek ze skuterów tego producenta.
Więc.. jeździ ktoś NIU ? Jakie wrażenia ? Jak z trwałością, bezawaryjnością itd ? Bateryjka do wybranego modelu to bagatelka 6 tysi, więc jak z trwałością baterii ?
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

No dobra, w takim razie ja bedę autorem tych opinii "z pierwszej ręki".
IMG_5373.JPEG
IMG_5375.JPEG
IMG_5377.JPEG
Jeszcze do ogarniecia papierkologia - ubezpieczenie i rejestracja.
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

No dobra, trochę więcej szczegółów - w razie gdyby ktoś rozważał podobne wozidło "na codzień" i do pracy. Mam ten skuter dopiero kilka dni, i przebieg 50km wiec trzeba to brać pod uwagę, będę uzupełniał wątek nowymi informacjami w trakcie użytkowania.
Jak na razie jest dobrze - z jednym dużym ALE.

Jak na profesjonalistów przystało lećmy z konkretami ;)
Zacznijmy od ogółów, a wrażenia z jazdy i wspomniane "ALE" zostawię na koniec.

Skuter ma dwie baterie 72V, i pojemności 28Ah każda, po 15kg wagi na sztukę. Po przeliczeniu daje do łącznie 4kWh energii na pokładzie, i to na tyle pomysłowo upchniętej w skuterze że znalazło się miejsce na spory bagażnik pod siedzeniem - co w wypadku skuterów elektrycznych wcale nie jest standardem. W tym modelu baterie zamknięte są w podłodze, zostawiając wolną przestrzeń pod siedzeniem. Co ważne - baterie są łatwo wyjmowalne - poprzez otwieraną klapę w podłodze. Z jednej strony powoduje to że podłoga jest "grubsza", z drugiej mamy bagażnik i niski środek ciężkości. Na zdjęciu mam nie domknięta pokrywę baterii - po domknięciu wszystko jest równo - gdyby kto pytał.

IMG_5406.JPEG

Mam 174 cm wysokości, i po wspomnianych 50km jednym ciągiem nie mogę powiedzieć żeby było niewygodnie. Jak dla mnie jest akurat, kolana mam "w kąt prosty", plecy wyprostowane.. widać że cały skuter był projektowany pod jeźdźca raczej wyższego niż przeciętny azjata. Z drugiej strony bądźmy poważni - nie jest to sprzęt na długie turystyczne przeloty.

Bagażniczek:

IMG_5409.JPEG

W bagażniku oprócz..hmm.. przestrzeni bagażowej, mamy światełko (mała rzecz a cieszy) i złącze ładowarki. I tu od razu odpowiedź na typowe pytanie - czy w bagażniku zmieści się kask ? Odpowiedź brzmi tak i nie. Mam tylko pełne kaski motocyklowe - i taki kask do bagażnika się mieści, ale brakuje kilku cm żeby bagażnik zamknąć. Więc tu mamy NIE.

IMG_5411.JPEG

Natomiast kask otwarty, typu "jet" czy tam inny skuterowy PRAWDOPODOBNIE wejdzie i pozwoli zamknąć bagażnik. Więc tu jest prawdopodobne TAK, ale nie mam na razie czym tego zweryfikować.

A teraz... muszę zakończyć posta bo widzę że jest limit do 3 zdjęć. CDN
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

Przechodząc do sedna - jazda.

Skuterek ma silnik 5kW i to do jazdy miejskiej/podmiejskiej w zupełności wystarcza. Wersja NQiX 500 (na razie niedostępna w PL, mój model to NQiX 300) ma dużo mocniejszy motor - 9kW, ale też mniejszy zasięg, coś za coś.

W każdym razie z 5kW w napędzie wstydu nie ma. Skuter ma 4 tryby jazdy: Wet/E-Save/Dynamic/Sport. Każdy ma inne ograniczenia mocy silnika (przyspieszenia) i prędkości maksymalnej. Jest jeszcze krótkotrwała opcja Turbo która pozwala chwilowo przeładować napęd, ale jeszcze nie rozkminiłem jak ją uruchomić. Fajna rzecz - skuter jest "smart" w każdym tego słowa znaczeniu, zbiera (i prezentuje) mnóstwo informacji, co ma swoje dobre i złe strony. Jedną z tych dobrych jest to że oprócz przejechanego dystansu, pozostałego dystansu, poziomu naładowania baterii (razem i dla każdej z osobna) i masy innych informacji pokazuje również średnie zużycie energii na 1km.
Jeździłem głownie w trybie Dynamic (ograniczenie prędkości do 55km/h i średnie przyspieszenie) i w tym trybie przy mojej wadze zużycie wynosiło 34Wh/km. W trybie sport (kaganiec na 85 km/h i pełne przyspieszenie) wychodziło 38Wh/km. Do wspomnianych 85 km/h skuter rozpędza się żwawo (wg dokumentacji ma 190Nm momentu) aczkolwiek z podrasowanym Sebixowozem na skrzyżowaniu nie wygra ;) Ale z cała resztą zwykłych aut zdecydowanie tak. Podsumowując - o ile jeździec jest ogarnięty to w żadnym wypadku nie będzie zawalidrogą, a skuter na pewno nie będzie mu przeszkadzał.

Jeździ się dobrze, nisko położony środek ciężkości i niewielka szerokość pozwala zwinnie przeciskać się w korkach. Koła 14 cali powodują że z jednej strony łatwo się skręca, ale z drugiej czuje się dziury. Zawieszenie jest "poprawne", nierówności wybiera dobrze, ale to nie jest sprzęt ADV, mamy tu niewielki "skuterowy" skok. Wiec o ile mniejszych nierówności kierowca nie poczuje, większe już tak.
Opony... tu się powstrzymam od oceny. Fabrycznie skuter obuty jest w opony CST, które w dotyku wydają się twardsze niż np opony motocykla który stoi w garażu obok. Nie są oczywiście typowym chamskim "plastikiem" ale jakoś tak... no nie wiem. Na przejażdżce zachowywały się poprawnie, ale w temperaturach 25+, na suchym asfalcie każda opona klei się do drogi, wiec weryfikacja przyjdzie jak się ochłodzi albo spadnie deszcz.

Zasięg - jest dobrze. W trybie Sport wychodził niecały 1% baterii na 1km, w Dynamic jakieś 0.75%/km, na niższych trybach nie sprawdzałem. W każdym razie deklarowane 100km zasięgu jest jak najbardziej do zrobienia. Z jedną uwagą - po rozładowaniu baterii do 20% (o ile dobrze pamiętam) skuter przełącza się sam w tryb E-Save, iiii.... ślimaczy się z maksymalną prędkością 25km/h. Powodem wg producenta jest ochrona baterii.

A co poszło nie tak, gdzie jest to ALE ??
Skuter dostałem naładowany do pełna, postał kilka dni, i jak w końcu ogarnąłem papiery miał 97% baterii. Przejechałem te 50kilka km, banan na twarzy, super, zasięgu w opór żeby dojechać do roboty i nazad. Zostawiłem skuter w garaży i wieczorem postanowiłem podłączyć go do ładowarki. Włączam go i.. zonk. Na wyświetlaczu czerwony kod błędu - 154.

IMG_5402.JPEG

Szukam w internecie co to jest.. aha, super, problem z baterią numer 2. W skuterze który ma 59 km przebiegu.

Code154.png

Ogólnie system zgłasza albo niezbalansowanie baterii 2, albo problem z którąś z cel. Osobiście nie podejrzewam kłopotu np. w stykach, kablach itd, bo ten błąd byłby wtedy dostępny od samego początku. A pojawił się po pierwszej jeździe. Baterie nowe (taaak, to też pozwalają sprawdzić smart funkcje skutra, łącznie z datą pierwszego ładowania, przebiegiem i ilością cykli) i taki numer. No nic napisałem do dilera, zobaczymy co odpowie. W międzyczasie podłączyłem ładowanie ustawiając niską moc ładowania (funkcje smart....). Na drugi dzień obie baterie naładowane, ale błąd cały czas się wyświetla. Przypomniałem sobie że w manualu zalecając przejść 3razy pełne cykle ładowania żeby zbalansować baterie, no to wskoczyłem na skutra żeby go rozładować i.. po 200 metrach błąd zniknął, i do tej pory się nie pojawił. Mam nadzieję że to serio tylko problem niezbalansowanej baterii... pytanie tylko czy takie zjawisko w nowych bateriach może występować nie świadcząc jednak o jakimś problemie.
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

No cóż, temat baterii bardzo "rozwojowy". W skrócie - bateria padła, mija tydzień oczekiwania na odpowiedz NIU, zapowiada się interesujący przypadek pełen zwrotów akcji. Jako że obraz wart więcej niż tysiąc słów:

slow
Forumowicz
Posty: 623
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: slow »

No nieciekawie z ta baterią.
Daj znać jak się sprawa dalej potoczy.
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

No słabo, z niewielu pozytywów - dobrze że padła teraz, póki jest nowa - mając miesiąc i 5 czy 6 cykli ładowania. W razie oporu dealera/importera będę się opierał o rzecznika praw konsumenta.
Wg przepisów przepisów dealer ma 2 kalendarzowe tygodnie na ustosunkowanie się do sprawy, po tym czasie reklamacja uznawana jest za zasadną.
Skuter naprawdę jest ok i ciężko mi powiedzieć jak często akurat w tym modelu trafiają się problemy z baterią, zwłaszcza że jest stosunkowo krótko na rynku. Z info dotyczących innych modeli ludzie raczej chwalą trwałość i niezawodność. Wiec nie wiem, być może takie moje szczęście że trafiło akurat na mnie.

Tak czy owak co jest warte NIU w PL sprawdzimy po reakcji na mój przypadek.
TerryFox
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 05 gru 2019, 12:10

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: TerryFox »

No dobra. Trwało to zdecydowanie za długo, ale dzisiaj kurier przywiózł nową baterię - wymiana na gwarancji. Pogoda podła więc testy jak się nówka sprawuje jak tylko aura pozwoli.
CzarekMichał
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: 21 cze 2021, 7:51
Lokalizacja: Rąbień

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: CzarekMichał »

Bardzo ciekawy opis, czekam na dalsze relacje. Zaciekawił mnie ten skuter. Teraz jeżdżę tanim Yadea T2. Do pracy i do domu spisuje się fajnie, zasięg wystarczający, ale mam na trasie kilka miejsc gdzie trochę szybciej niż 50km/h by się przydało ;)
slow
Forumowicz
Posty: 623
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: slow »

Ja swojego klona Emio Agile przerobiłem i z 70 zapitala.
Badlook
Forumowicz
Posty: 438
Rejestracja: 05 cze 2023, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: Badlook »

slow pisze:
23 paź 2025, 19:37
Ja swojego klona Emio Agile przerobiłem i z 70 zapitala.
Możesz powiedzieć co przerobiłeś? Mam inny skuter elektryczny i zastanawiam się jak zwiększyć vmax.
slow
Forumowicz
Posty: 623
Rejestracja: 16 mar 2018, 14:41
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: slow »

Przełączyłem uzwojenia silnika z gwiazdy na trójkąt
Badlook
Forumowicz
Posty: 438
Rejestracja: 05 cze 2023, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Skutery NIU - ktos uzytkuje ?

Post autor: Badlook »

slow pisze:
24 paź 2025, 9:58
Przełączyłem uzwojenia silnika z gwiazdy na trójkąt
Ja jestem zielony w takie sprawy, miałem nadzieję że jakiś łatwiejszy patent znalazłeś. No nic dźwigniemy napięcie baterii na początek. Dzięki za odpowiedź
ODPOWIEDZ