Słaby zasięg w melexie

Tu umieszczamy wszystko co związane z innymi fabrycznymi pojazdami EV
zielony71
Forumowicz
Posty: 1299
Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
Lokalizacja: Kielce

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: zielony71 »

Ja rozumiem, że dobre chęci to podstawa, ale czasami jeszcze potrzebne są podstawowe narzędzia - mam na myśli amperomierz. Jak nie ma narzędzi ani wiedzy to najlepiej podjechać do kogoś kto ma jedno i drugie, czyli do elektryka, który w 5 minut za parę złotych stwierdzi co jest nie tak. Wtedy można myśleć jak to naprawić najniższym kosztem.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

tkoko pisze:
19 kwie 2023, 8:20
matrix266 pisze:
18 kwie 2023, 23:58
......... nie wiem czemu mam przekonanie, że dawniej prąd podczas jazdy też był podobny a zasięg o wiele lepszy. Nie wiedziałem, że akumulatory wykazujące dobre wartości naładowania i ładowania mogą być złe.
"Dawniej" aku były nowe i miały większą pojemność, dodatkowo porównujesz zapewne eksploatację Melexa w stosunkowo zimną wiosnę do, być może, ciepłego lata. Ponadto aku są ładowane szeregowo, wystarczy że jeden z nich będzie słabszy, to zasięg spadnie do możliwości najsłabszego aku.
Weź, tak jak proponuje geniek333, ładowarkę do aku 12 V, dobrze jakby była z opcją "regeneracji" akumulatora, naładuj każde aku osobno do pełnego naładowania i sprawdź czy zasięg się zwiększył.
Dawniej do oceny naładowania aku kwasowego stosowano pomiar gęstości elektrolitu nie pomiar napięcia, tak że pomiar napięcia może być mylący.
OK spróbuję.
Odnośnie jeszcze tych oznaczeń akumulator 110Ah 20c oznacza, że czas rozładowania, to 20 godzin przy 5,5amper czyli prądzie 0,05C. C także oznacza, prąd rozładowania maksymalny, czyli w tym przypadku 20x110Ah czy to są osobne wartości. Litera C oznacza, się, to i to z tego co zaobserwowałem.

Do góry liczyłeś 3C razy 110Ah,to przy 20C razy 20 po prostu? Mając pojemność aku i liczbę po C możemy, tylko powiedzieć ile się rozładowuje i przy jakim prądzie aby uzyskać swoją pojemność, czy maksymalny prąd rozładowania też.?Nie do końca jasne jest, dla mnie.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

matrix266 pisze:
19 kwie 2023, 9:51
Odnośnie jeszcze tych oznaczeń akumulator 110Ah 20c oznacza, że czas rozładowania, to 20 godzin przy 5,5amper czyli prądzie 0,05C.
20C dla aku 110 Ah OZNACZA PRĄD 20 X 110 A = 2200 A !!!, czas ROZŁADOWANIA aku to sekundy, a pojemność to (strzelam) 2200 A razy 0.0003 godz (1 sek) = 0.7 Ah. Po teście zapewne możesz oddać akumulator na złom.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: WojtekErnest »

Mam wrażenie że są dwa problemy, silnik pobiera więcej prądu niz wczesniej zakładałeś, ma zwiększone opory, obciążenie oraz aku są nierówne, częściowo wyeksploatowany. Pojedź do pierwszego z brzegu sklepu z akumulatorami albo do elektryka samochodowego aby amperomierzem cęgowym zmierzyli rzeczywisty pobór prądu. Przynajmniej ta jedna wartość będzie prawdziwa. Multimetrem sam prądu nie zmierzysz !!!
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

tkoko pisze:
19 kwie 2023, 11:04
matrix266 pisze:
19 kwie 2023, 9:51
Odnośnie jeszcze tych oznaczeń akumulator 110Ah 20c oznacza, że czas rozładowania, to 20 godzin przy 5,5amper czyli prądzie 0,05C.
20C dla aku 110 Ah OZNACZA PRĄD 20 X 110 A = 2200 A !!!, czas ROZŁADOWANIA aku to sekundy, a pojemność to (strzelam) 2200 A razy 0.0003 godz (1 sek) = 0.7 Ah. Po teście zapewne możesz oddać akumulator na złom.
Ale czytam, że C1 oznacza jednogodzinny okres rozładowania i tak analogicznie. Aku 110Ah/20 to 5,5 amper przez 20 godzin,czyli dwudziestogodzinny okres. Dodatkowo 20x110 daje maksymalny prąd wyładowania.

Ja to tak rozumiem a 5,5 amper oznacza, że przy takim poborze aku ma na pewno taką pojemność a przy innych Ina się zmienia.

Jak by przyjąć, że pobór powinien być taki jak wychodzi z teorii czyli 58 amper odpowiada prądowi 0,6C,to pojemność że 110Ah ile się robi?
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: WojtekErnest »

Patrz na charakteystyke, jest nieliniowa. A to oznacza że przy 5,5A powinien mieć 110 Ah ale przy 10-cio krotnie zwiększonym prądzie, spadek pojemności nie wyznaczamy że wzoru ale z charakterystyki producenta.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

WojtekErnest pisze:
19 kwie 2023, 14:20
Patrz na charakteystyke, jest nie.liniowa. A to oznacza że przy 5,5A powinien mieć 110 Ah ale przy 10-cio krotnie zwiększonym prądzie, spadek pojemności nie wyznaczamy że wzoru ale z charakterystyki producenta.


"Aby teraz obliczyć pojemność (Ah) aku dla danego prądu potrzebujemy znać czas;
aku 20 Ah, prąd 1.75 A, 0.1C, ~10 godz; 10 godz razy 1.75 A = 17.5 Ah, dla 17 A. 0.85C, ~1 godz; 1 godz x 17 A = 17 Ah
aku 56 Ah, prąd 7.354, 0.13C, ~8 godz; 8 godz razy 7.354 = 58 Ah, dla 73 A, 1.3C, ~0.33 godz; 0.33 godz x 73 A = 24 Ah
Twój aku jest RÓWNOCZEŚNIE 1C, 0.05C, 0.7285C lub dowolną wartością prądu poniżej 3C, tak więc jest zarówno 1C jak i 0.05C."

A tutaj co podał "tkoko" To nie jest włąsnie takie obliczenie? cały czas myślałem ,że tak. Przelicznie C na czas i razy dany pobór prądu. Akumulator 58Ah przy prądzie 7,354 dla tego tego samego akumulatora ale zwiększone obciażenia do 73Ah pojemnoćć spadła do 24Ah.

Czas X pobór w Amperach= pojemność akumulatora. Tak, to zrozumiałem i dlatego zapytałem o spadek pojemności przy Aku 110Ah 0,6 C prąd.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

To od początku;
Wartość 1C, czyli NOMINALNA POJEMNOŚĆ AKU to wartość podawana przez producenta, np. 110 Ah TO JEST WARTOŚĆ MATEMATYCZNA NIE FIZYCZNA czyli że Aku 110 Ah NIE DZIAŁA GODZINĘ Z PRĄDEM 110 A. FIZYCZNIE bateria działa ~30 minut z takim prądem, a REALNA pojemność to połowa deklarowanej pojemności z obudowy aku.
Przy zakupie dowolnego aku masz zawsze podaną pojemność 1C jako wartość PODSTAWOWĄ do obliczeń z wykresu.
Aby znaleźć pojemność aku przy poborze danego prądu, wystarczy przemnożyć prąd przez czas w godzinach by mieć pojemność aku dla danego prądu.

Teraz odnośnie poboru prądu przez silnik Melexa.
Posiłkując się info z internetu, jeżeli masz silnik 2.1 kW, to przy 36 V, prąd startu może przekraczać 200 - 250 A, a prąd jazdy 80 - 100 A. Tak więc jak to mówią " z piasku bicza nie ukręcisz" (swoją drogą powiedzenie dziś już nieaktualne, włókna szklane :D ).
Załączniki
Melex2.JPG
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

tkoko pisze:
19 kwie 2023, 16:02
To od początku;
Wartość 1C, czyli NOMINALNA POJEMNOŚĆ AKU to wartość podawana przez producenta, np. 110 Ah TO JEST WARTOŚĆ MATEMATYCZNA NIE FIZYCZNA czyli że Aku 110 Ah NIE DZIAŁA GODZINĘ Z PRĄDEM 110 A. FIZYCZNIE bateria działa ~30 minut z takim prądem, a REALNA pojemność to połowa deklarowanej pojemności z obudowy aku.
Przy zakupie dowolnego aku masz zawsze podaną pojemność 1C jako wartość PODSTAWOWĄ do obliczeń z wykresu.
Aby znaleźć pojemność aku przy poborze danego prądu, wystarczy przemnożyć prąd przez czas w godzinach by mieć pojemność aku dla danego prądu.

Teraz odnośnie poboru prądu przez silnik Melexa.
Posiłkując się info z internetu, jeżeli masz silnik 2.1 kW, to przy 36 V, prąd startu może przekraczać 200 - 250 A, a prąd jazdy 80 - 100 A. Tak więc jak to mówią " z piasku bicza nie ukręcisz" (swoją drogą powiedzenie dziś już nieaktualne, włókna szklane :D ).
To tak jak miałeś do góry czyli 0,1C to 10Godzin i teraz przy moim 110/58=C 0,52, 1/0,52 1,90 godziny, czyli tyle czasu potrzebuje aby przy tym poborze wyczerpać pojemność 110Ah czas i teraz 1,90X 58 = 111o Ah. Tylko z tego co pisałeś wyżej tak wnioskuję, że się oblicza czas dla danego poboru prądu.

Pewnie źle. Chyba, że te czasy miałeś wykresu i tylko podstawiłes z wykresu.

Chyba, że mam po prostu pomnożyć 0,52C X110Ah a wynik, to właśnie pojemność takiego aku przy tym prądzie C=0,52

Tylko mnie cały czas trapi te 20km zasięgu przez tyle lat. Skoro założyć, że teraz jest ok i zasięg jest odpowiedni do akumulatorów, to skąd się brał drugie tyle większy na aku rozruchowych 95Ah nie nowych.

Dziwne, to wszystko jest.
Ostatnio zmieniony 19 kwie 2023, 19:53 przez matrix266, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
WojtekErnest
Forumowicz
Posty: 3335
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: WojtekErnest »

Zwracam uwagę ze przy ladowanie przy szeregowym połączeniu moze oznaczać ze ten z najmniejszym napięciem ma nizsze RW od pozostalych. Czyli lepiej zniesie większy prąd . Zatem nie ma co gdybać tylko poprawnie mierzyć, bo sam odczyt napiecia PO NALADOWANIU jest mylący.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

matrix266 pisze:
19 kwie 2023, 17:28
To tak jak miałeś do góry czyli 0,1C to 10Godzin i teraz przy moim 110/58=C 0,52, 1/0,52 1,90 godziny, czyli tyle czasu potrzebuje aby przy tym poborze wyczerpać pojemność 110Ah czas i teraz 1,90X 58 = 111o Ah.
0.1C dla aku 110 Ah, to (wg wykresu) pobór 11 A przez 9 - 9.5 godz, a pojemność to 99 - 105 Ah dla prądu 11 A.
58 A dla aku 110 Ah, to 0.53C, Dla 0.53C czas (wg wykresu) to ~1.5 godz, a pojemność ~70 Ah

Realnie Twój silnik 2 kW, przy starcie może pobierać prąd powyżej 200 A, czyli 2C i więcej. Tak więc spadek napięcia pojedynczego aku poniżej 12 V jest "typowy"
Realnie Twój silnik 2 kW, podczas maksymalnej prędkości, z pełnym obciążeniem, może pobierać 100 A.
100 A dla aku 110 Ah to 0.91C, czas (wg wykresu ) to ~0.5 godz, a pojemność to 50 Ah.
Pół godziny jazdy z prędkością 30 - 40 km/godz (bo więcej Twój Melex pewnie nie osiągnie) to zasięg 15 - 20 km. Tak więc 10 km na używanych aku, w niskiej temperaturze to i tak nieźle.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

tkoko pisze:
19 kwie 2023, 19:59
matrix266 pisze:
19 kwie 2023, 17:28
To tak jak miałeś do góry czyli 0,1C to 10Godzin i teraz przy moim 110/58=C 0,52, 1/0,52 1,90 godziny, czyli tyle czasu potrzebuje aby przy tym poborze wyczerpać pojemność 110Ah czas i teraz 1,90X 58 = 111o Ah.
0.1C dla aku 110 Ah, to (wg wykresu) pobór 11 A przez 9 - 9.5 godz, a pojemność to 99 - 105 Ah dla prądu 11 A.
58 A dla aku 110 Ah, to 0.53C, Dla 0.53C czas (wg wykresu) to ~1.5 godz, a pojemność ~70 Ah

Realnie Twój silnik 2 kW, przy starcie może pobierać prąd powyżej 200 A, czyli 2C i więcej. Tak więc spadek napięcia pojedynczego aku poniżej 12 V jest "typowy"
Realnie Twój silnik 2 kW, podczas maksymalnej prędkości, z pełnym obciążeniem, może pobierać 100 A.
100 A dla aku 110 Ah to 0.91C, czas (wg wykresu ) to ~0.5 godz, a pojemność to 50 Ah.
Pół godziny jazdy z prędkością 30 - 40 km/godz (bo więcej Twój Melex pewnie nie osiągnie) to zasięg 15 - 20 km. Tak więc 10 km na używanych aku, w niskiej temperaturze to i tak nieźle.


To tak naprawdę nie da się tego policzyć tylko przy testach wychodzi czas przez który trzeba pomnożyć i dopiero wtedy a tak na podstawie Ah i i poboru w A nie znamy czasu, który może być różny. Jeśli liczyć czysto teoretycznie, to 110Ah pobór prądu 58Ah, to prawie dwie godziny a nie 1,5.Czyli to nie jest miarodajna ale z kolei 58X1,5 to 89 a nie 70Ah.Te liczby to wypadkowe różnych czynników?
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

Sorki, że mi się zlały posty z twoim.(czytaj wyżej)
11X9=99 to się zgadza ale skąd wyszło, że 70Ah przy 1,5 czasie i poborze 58Ah.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

Ponieważ nie możesz/umiesz zmierzyć prądu swojego melexa, podam dwa wyniki, jeden dla (Twojego prądu) 58 A, i drugi dla prawdopodobnego prądu 80 A, czyli;
1. czas jazdy i zasięg Melexa
2. pojemność aku dla danego prądu.
3. spadek pojemności w czasie, przejechanych kilometrach, liczbie pełnych cykli ładowania.
4. spadek napięcia podczas jazdy na początku i pod koniec jazdy.

Myślę że przynajmniej jakiegoś smartfona/kamerkę z nagrywaniem filmów posiadasz, bo woltomierz masz. Nagrywasz każdy test (woltomierz z drogą) by na spokojnie w domu pobrać dane napięć, czasów itd.
akumulatory w pełni naładowane, min 38.4 V (najlepiej każdy z osobna), temperatura testów, min 20 *C.
1. "amatorski" (pośredni) pomiar prądów pobieranych przez silnik Melexa.
* - najwolniejsza jazda - zmierz spadek napięcia, przykładowo wg wykresu dla 26 A to 37.8 V, dla, 62 A to 37.2 V. (zakres pracy powyżej granatowej linii na wykresie) im wyższe napięcie tym mniejszy prąd, lub większa pojemność.
* - typowa jazda - zmierz spadek napięcia, przykładowo wg wykresu dla 62 A to 37.2 V, dla 110 A to 36.6 V. (zakres na kolorowany niebiesko na wykresie) im wyższe napięcie tym mniejszy prąd, lub większa pojemność.
* - ekstremalna jazda (góry, piach, orne pole) wg wykresu dla 62 A to 37.2 V, dla 110 A to 36.6 V. (zakres kolorowany na różowo na wykresie) im wyższe napięcie tym mniejszy prąd, lub większa pojemność.
2. pomiar REALNEJ prędkości Melexa.
* - na mapie (Google,cz dowolnej) odmierzasz odcinek 500 - 1000 metrów płaskiej równej powierzchni, rozpędzasz Melexa, i mierzysz czas przejazdu odcinka/filmu. Obliczasz prędkość maksymalną.
3. obliczenie pojemności aku, oraz czasu/zasięgu
* - mierzysz (na w pełni naładowanym aku) po minucie jazdy/rozpędzania napięcie baterii podczas jazdy. Powinno być między 37.2 a 36.6 V. i "proporcjonalnie" przenosisz pomiar na czas / minuty (w obrębie niebieskiego tła). Jeżeli zmierzone napięcie jest bliżej granatowej linii to czas/zasięg jest dłuższy, jeżeli bliżej zielonej to odpowiednio krótszy. Mnożysz czas z prądem wynikającym ze spadku napięcia obliczonym wcześniej i masz pojemność aku dla zmierzonego/obliczonego prądu.
4. pomiar/obliczenie "REALNEGO" zasięgu Melexa na danej baterii.
* - zmierzony wcześniej pomiar prędkości maksymalnej trzeba uśrednić bo wraz ze spadkiem napięcia spada i prędkość o około 25 - 30%. Tak więc przy prędkości maksymalnej 30 km/godz dla w pełni naładowanego aku, minimalna prędkość to 24 km/godz a średnia 27 km/godz.
Z wykresu na prąd i pojemność bierzemy czas przejazdu (w min lub godz) mnożymy przez wartość średniej przejazdu (np. 27) i dzielimy przez min lub godz (zależy od wybranej jednostki czasu).
5. ocena spadku pojemności aku w czasie oraz w cyklach ładowania.
jak widać z tabeli już po 200 - 300 cyklach ładowania, aku może mieć 60% swojej wyjściowej pojemności/zasiegu. Czas uzytkowania, sposób ładowania, konserwacji, głębokie rozładowanie, temperatura wpływa na aktualna pojemność aku.
Załączniki
aku kwasowe7.jpg
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2023, 7:50 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

matrix266 pisze:
19 kwie 2023, 21:11
tkoko pisze:
19 kwie 2023, 19:59


0.1C dla aku 110 Ah, to (wg wykresu) pobór 11 A przez 9 - 9.5 godz, a pojemność to 99 - 105 Ah dla prądu 11 A.
58 A dla aku 110 Ah, to 0.53C, Dla 0.53C czas (wg wykresu) to ~1.5 godz, a pojemność ~70 Ah

Realnie Twój silnik 2 kW, przy starcie może pobierać prąd powyżej 200 A, czyli 2C i więcej. Tak więc spadek napięcia pojedynczego aku poniżej 12 V jest "typowy"
Realnie Twój silnik 2 kW, podczas maksymalnej prędkości, z pełnym obciążeniem, może pobierać 100 A.
100 A dla aku 110 Ah to 0.91C, czas (wg wykresu ) to ~0.5 godz, a pojemność to 50 Ah.
Pół godziny jazdy z prędkością 30 - 40 km/godz (bo więcej Twój Melex pewnie nie osiągnie) to zasięg 15 - 20 km. Tak więc 10 km na używanych aku, w niskiej temperaturze to i tak nieźle.


To tak naprawdę nie da się tego policzyć tylko przy testach wychodzi czas przez który trzeba pomnożyć i dopiero wtedy a tak na podstawie Ah i i poboru w A nie znamy czasu, który może być różny. Jeśli liczyć czysto teoretycznie, to 110Ah pobór prądu 58Ah, to prawie dwie godziny a nie 1,5.Czyli to nie jest miarodajna ale z kolei 58X1,5 to 89 a nie 70Ah.Te liczby to wypadkowe różnych czynników?
Centra CG1102 12V 110Ah 750A. Współczynnika C tam nie widzę chyba, że z boku a tam nie mam dostępu. Melex jedzie około 30km/h nie więcej. Kwestia jeszcze tych kół na ile one zmniejszają zasięg. Jak zrobi się ciepło, to spróbuję naładować na full i zobaczyć ile zrobię bez specjalnych zatrzymań i rozpędzan. Mi coś nie pasuje najbardziej z tym, że przy stosunkowo wysokim napięciu już staje co by mogło wskazywać na to, że ma ciężko ale z kolei prędkość jest ok.

Czyli czas musisz mieć z takich wykresów, żeby obliczyć pojemność do danego poboru. No przecież jak np 0,1C to teoretycznie 10h i podzielimy pojemność przez, ta liczbę a potem znowu pomnożymy przez tą podzieloną, to wyjdzie, to samo ;) Czasy się nie zmieniają współmiernie do zmiany poboru,bo inaczej by się pojemności nie zmieniały.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 11:18
matrix266 pisze:
19 kwie 2023, 21:11


Centra CG1102 12V 110Ah 750A. Współczynnika C tam nie widzę chyba, że z boku a tam nie mam dostępu. Melex jedzie około 30km/h nie więcej. Kwestia jeszcze tych kół na ile one zmniejszają zasięg. Jak zrobi się ciepło, to spróbuję naładować na full i zobaczyć ile zrobię bez specjalnych zatrzymań i rozpędzan. Mi coś nie pasuje najbardziej z tym, że przy stosunkowo wysokim napięciu już staje co by mogło wskazywać na to, że ma ciężko ale z kolei prędkość jest ok.

Czyli czas musisz mieć z takich wykresów, żeby obliczyć pojemność do danego poboru. No przecież jak np 0,1C to teoretycznie 10h i podzielimy pojemność przez, ta liczbę a potem znowu pomnożymy przez tą podzieloną, to wyjdzie, to samo ;) Czasy się nie zmieniają współmiernie do zmiany poboru,bo inaczej by się pojemności nie zmieniały.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

:shock: Nie wiem czemu cytując mi nieoddziela.A jak się ma prąd rozruchowy do maksymalnego prądu C. Czy prąd rozruchowy to jest maksymalny prąd poboru i można wtedy obliczyć C.Chyba, że rozruchowy zawsze jest mniejszy dla bezpieczeństwa akumulatora.
Ostatnio zmieniony 20 kwie 2023, 11:41 przez matrix266, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Dawdzio
Forumowicz
Posty: 59
Rejestracja: 30 wrz 2020, 16:14

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: Dawdzio »

Pisz pod "[/quote]" zamiast wewnątrz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 11:21
Współczynnika C tam nie widzę
1C = 110 Ah
matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 11:21
A jak się ma prąd rozruchowy do maksymalnego prądu C. Czy prąd rozruchowy to jest maksymalny prąd poboru i można wtedy obliczyć C.
Prąd rozruchowy 750 A to 6.8C zapewne dla 5 sekund, zgaduję bo nie znalazłem charakterystyki tego aku w sieci. Dlatego wcześniej pisałem że 20C dla tego aku (2200 A) to będzie jednorazowy test na sekundy lub nawet ułamki sekund, po którym aku powędruje na złom
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

Tak myślałem, że prąd rozruchowy jest wspólny z tym współczynnikiem ale w takim razie nie powinno być napisane na nim 6,8C?C oznacza też przy ilu godzinnym obciazeniu w stosunku do obciążenia zostałby określone Ah tego aku. Przy 20 godziny 5,5a ale przy 10g i podwojonym obciazeniu już nie.

Może wartości C są dwie dla aku jedna oznacza przy ilu godzinnym rozładowaniu uzyskano pojemność x a druga maksymalne obciążenie akumulatora.
Jest to na tyle mylące, że prąd rozładowania 6,8C oznacza 6,8 krotność pojemności baterii a oznaczenie przy aku C20 ile godzin przy danym prądzie się rozładowywał. 110/20 5,5amper a to prąd dla tego aku 0,05C i nie powinno tak być?

Akumulator 110Ah 20C
Prad rozładowania 6,8C
Prad przy którym ma 110Ah 0,05C bo 110/20 to 5,5 a to właśnie współczynnik 0,05C że 110Ah
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 13:23
...... nie powinno być napisane na nim 6,8C?C

....... Może wartości C są dwie dla aku
1. NIE bo pojemność aku przy tym prądzie to 1 - 2 Ah
2. "C" jest jedna, TAKA SAMA dla paluszka NiMH 1.2 V / 600 mAh, dla Twojego aku 12 V / 110 Ah, dla AGM 2 V / 1000 Ah, dla litowego 3.2 V / 1000 Ah, i dla dowolnego innego aku.
To jest deklarowana przez producenta pojemność Aku ("MATEMATYCZNA"), ALE DLA MINIMALNEGO PRĄDU 0.05C ("FIZYCZNA").
Załączniki
aku epl 2 V.JPG
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

tkoko pisze:
20 kwie 2023, 18:31
matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 13:23
...... nie powinno być napisane na nim 6,8C?C

....... Może wartości C są dwie dla aku
1. NIE bo pojemność aku przy tym prądzie to 1 - 2 Ah
2. "C" jest jedna, TAKA SAMA dla paluszka NiMH 1.2 V / 600 mAh, dla Twojego aku 12 V / 110 Ah, dla AGM 2 V / 1000 Ah, dla litowego 3.2 V / 1000 Ah, i dla dowolnego innego aku.
To jest deklarowana przez producenta pojemność Aku ("MATEMATYCZNA"), ALE DLA MINIMALNEGO PRĄDU 0.05C ("FIZYCZNA").
1. Akumulator rozruchowy taki w aucie kręci rozrusznikiem pewnie co najmniej 10min to jakim cudem ma pojemność 1-2Ah przy takim prądzie rozruchowym??

2.https://www.akumulatoryzelowe.pl/faq/po ... -odciecia/ Jak C jest jednakowe dla każdego? C5 C10 C20 przy jakim prądzie rozładowania w odniesieniu do czasu uzyskamy nomianlene Ah . 100Ah 20C prąd 5,5a i taki sam akumulator przy rozładowaniu 10C nie musi mieć takiej samej pojemności a jeśli jest Bteria 100AH 10c , to znaczy, że przy prądzie 10A ma właśnie taką pojemność.

Akumulator 100ah 20C pojemność przy rozładowaniu prądem 5a ale z kolei to znaczy że to jest 0,05C prąd rozładowania. Czyli w pierwszym przypadku gdzie mamy podany C jako ilość godzin, to musimy podzielić aby otrzymać ampery a w drugim jest to stosunek procentowy prądu do pojemności przyjmując, że 1c to 100procent.

Ja posiłkując się różnymi źródłami taj to rozumiem, bo czytam że C oznacza ilość godzin ile się rozładowywał a w innym, że prąd rozładowania.

Jeśli jakiś akumulator ma przy przy 10 Osiąganie mniejsza pojemność niż 20c czyli dwudziestogodzinne wylądowanie, to taki prąd zostanie podany na specyfikacji. Producent zawsze podaje najlepsze dane pod siebie.
Ostatnio zmieniony 20 kwie 2023, 21:49 przez matrix266, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 19:43
1. Akumulator rozruchowy taki w aucie kręci rozrusznikiem pewnie co najmniej 10min to jakim cudem ma pojemność 1-2Ah przy takim prądzie rozruchowym??
I dlatego zimą samochody stoją.
Jak chcesz sprawdzić ile działa aku na rozruszniku (350 - 700 A) w samochodzie, rozłącz przewody zapłonowe świec, włącz najwyższy/najszybszy bieg, uruchom rozrusznik, a później poinformuj na ile godzin/kilometrów starczyła pojemność akumulatora rozruchowego. Będziesz miał porównanie z Meleksem bo będzie podobny aku tylko większy prąd. :D
Taka próbę robisz na własną odpowiedzialność bo jej efekt może być DEMOLUJĄCY.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

No ale przecież nie raz w lecie jak auto jest zepsute i się kręci rozrusznikiem po parę minut dobrych do rozładowania. To w lecie ma 100Ah pojemności a w zimie 2?Skoro akumulator zalyzmy kręci 5min i pobiera taki prąd, to jak może mieć pojemność 2 ampery wtedy są to sekundy podawania prądu. Moje auto nie raz kręci dłużej gdzie potrzebuje więcej Ah niż 2Ah.

Nie mam pojęcia jakim trafem Pojemność 2Ah pozwala na kręcenie rozrusznikiem parę minut przy prądach 500A minimum.
Ostatnio zmieniony 20 kwie 2023, 22:11 przez matrix266, łącznie zmieniany 1 raz.
tkoko
Forumowicz
Posty: 4925
Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: tkoko »

matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 21:56
No ale przecież nie raz w lecie jak auto jest zepsute i się kręci rozrusznikiem po parę minut dobrych do rozładowania. To w lecie ma 100Ah pojemności a w zimie 2?
W lecie, PO RUSZENIU WAŁEM, kręci na 50 - 100 A i to z przerwami, więc czas i pojemność jest inna/większa.
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

tkoko pisze:
20 kwie 2023, 22:07
matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 21:56
No ale przecież nie raz w lecie jak auto jest zepsute i się kręci rozrusznikiem po parę minut dobrych do rozładowania. To w lecie ma 100Ah pojemności a w zimie 2?
W lecie, PO RUSZENIU WAŁEM, kręci na 50 - 100 A i to z przerwami, więc czas i pojemność jest inna/większa.
A no chyba, że tak. Myślałem, że zawsze jest maksymalny prąd rozruchu niezależnie od zimy. Zależy, to od oporów, czy jak?
matrix266
Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 29 cze 2022, 13:53

Re: Słaby zasięg w melexie

Post autor: matrix266 »

matrix266 pisze:
20 kwie 2023, 19:43
tkoko pisze:
20 kwie 2023, 18:31


1. NIE bo pojemność aku przy tym prądzie to 1 - 2 Ah
2. "C" jest jedna, TAKA SAMA dla paluszka NiMH 1.2 V / 600 mAh, dla Twojego aku 12 V / 110 Ah, dla AGM 2 V / 1000 Ah, dla litowego 3.2 V / 1000 Ah, i dla dowolnego innego aku.
To jest deklarowana przez producenta pojemność Aku ("MATEMATYCZNA"), ALE DLA MINIMALNEGO PRĄDU 0.05C ("FIZYCZNA").
1. Akumulator rozruchowy taki w aucie kręci rozrusznikiem pewnie co najmniej 10min to jakim cudem ma pojemność 1-2Ah przy takim prądzie rozruchowym??

2.https://www.akumulatoryzelowe.pl/faq/po ... -odciecia/ Jak C jest jednakowe dla każdego? C5 C10 C20 przy jakim prądzie rozładowania w odniesieniu do czasu uzyskamy nomianlene Ah . 100Ah 20C prąd 5,5a i taki sam akumulator przy rozładowaniu 10C nie musi mieć takiej samej pojemności a jeśli jest Bteria 100AH 10c , to znaczy, że przy prądzie 10A ma właśnie taką pojemność.

Akumulator 100ah 20C pojemność przy rozładowaniu prądem 5a ale z kolei to znaczy że to jest 0,05C prąd rozładowania. Czyli w pierwszym przypadku gdzie mamy podany C jako ilość godzin, to musimy podzielić aby otrzymać ampery a w drugim jest to stosunek procentowy prądu do pojemności przyjmując, że 1c to 100procent.

Ja posiłkując się różnymi źródłami taj to rozumiem, bo czytam że C oznacza ilość godzin ile się rozładowywał a w innym, że prąd rozładowania.

Jeśli jakiś akumulator ma przy przy 10 Osiąganie mniejsza pojemność niż 20c czyli dwudziestogodzinne wylądowanie, to taki prąd zostanie podany na specyfikacji. Producent zawsze podaje najlepsze dane pod siebie.
Możesz się odnieś do tego postu jeszcze?

"akumulator 100Ah 20C oznacza, że ma taką pojemność przy prądzie 5,5 przez 20 godzin. Ten sam akumulator poddany obciazeniu 9,5 amper wytrzyma 10 godzin co daje 95 Ah." Ewidentnie oznacza, to że taki akumulator nie można interpretować jako, że ma 100Ah to przez godzinę wytrzyma taki wlasbia prąd a rak zawsze myślałem.

Mój przy 58a zmniejszył pojemność, to by znaczyło, że jego pobór się zwiększył względem ustaleń producenta i to by się zgadzało, bo 5,5a odpowiada 20C a jak by znaczyło, że taki akumulator wytrzymuje 110Ah przez godzinę, to obciążenie jest wtedy mniejsze i nie powinna się zmniejszyć pojemność.

Akumulator o oznaczeniu 1C,100Ah to by właśnie oznaczał.
ODPOWIEDZ