Czujnik PAS do starego holendra.
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
Czujnik PAS do starego holendra.
Dzień dobry Mam pewien problem z czujnikiem PAS w moim holenderskim elektryku. Rower jest już dość stary, lecz bardzo go lubię i chciałbym nim jeszcze pojeździć. Skutek pewnej niefrasobliwości spowodowanej irytującym ocieraniem łańcucha o osłonę, zdjąłem ją i nie zauważyłem że "mocuje" ona czujnik PAS W konsekwencji swobodnie przesuwający się czujnik po pewnym czasie ukruszył przewody. Chcę go podmienić na współczesny lecz problem polega na ilości doprowadzanych przewodów ze sterownika. W starym rozwiązaniu są 4 żyłowy kabel a obecnie czujniki posiadają tylko 3. W związku z tym kilka pytań: 1. do czego jest podłączony (służy) ten tajemniczy 4-ty przewód; 2. jak poznać (sprawdzić) który przewód jest do czego (kolory czarny, czerwony, biały i zielony); 3. jaki rodzaj czujnika PAS (ile magnesów) byłby najlepszym zamiennikiem. ??? Ufff, rozpisałem się ale jeśli ktoś to doczyta, a jeszcze coś poradzi, będę niezmiernie wdzięczny.
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Możesz wrzucić więcej fotek... tył płytki ,oznaczenia czujników ??
Wygląda jakby to były 2 identyczne czujniki które mają wspólne zasilanie - 2 przewody, oraz po jednym przewodzie sygnału wyjściowego.
Pewnie wysyłają sygnał z przesunięciem między sobą, dzięki czemu sterownik widzi w którą stronę "pedałujesz"
Wygląda jakby to były 2 identyczne czujniki które mają wspólne zasilanie - 2 przewody, oraz po jednym przewodzie sygnału wyjściowego.
Pewnie wysyłają sygnał z przesunięciem między sobą, dzięki czemu sterownik widzi w którą stronę "pedałujesz"
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Dziękuję za szybką odpowiedź. Druga strona poklejona jest jakimś silikonem. Przesyłam zdjęcie, a napisy na płytce są następujące: SEL.SP1 , oznaczenie czujników takie same dla obu U18441. Widać że było coś tam robione bo luty są nierówne a wszystko powleczone silikonem. Pod lupą widać w których miejscach był przylutowany przewód (resztki miedzi). Może to będzie jakąś wskazówką.
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
- Goliath
- Forumowicz
- Posty: 1320
- Rejestracja: 25 lut 2018, 1:02
- Lokalizacja: Izabelin-Dziekanówek
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Weź najprostszy multimetr i sprawdź napięcie czy jest między przewodami.
Obstawiam:
- przewód czarny jako ujemny biegun zasilania
- przewód czerwony jako dodatni biegun zasilania
między nimi powinno pojawić się napięcie jak uruchomisz rower
- przewód biały i zielony myślę że to jest sygnał z czujników położenia.
Mogą być też odwrotnie.
Nie znam tego roweru ani tego systemu pass... to są tylko moje przypuszczenia
Obstawiam:
- przewód czarny jako ujemny biegun zasilania
- przewód czerwony jako dodatni biegun zasilania
między nimi powinno pojawić się napięcie jak uruchomisz rower
- przewód biały i zielony myślę że to jest sygnał z czujników położenia.
Mogą być też odwrotnie.
Nie znam tego roweru ani tego systemu pass... to są tylko moje przypuszczenia
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Dzięki Goliath, zrobię tak jak proponujesz. Ten rower nazywa się Antec, była to niszowa firma holenderska. Robiła elementy elektryczne oraz rowery. Teraz już nawet ich domena jest na sprzedaż. Rower zrobiony jest z dobrych części, silnik 250W bezszczotkowy bezprzekłądniowy w przedniej piaście. Mam w nim włożoną nową dużą baterię i rower śmiga długie dystanse. Jest też bardzo wygodny, dlatego nie chcę z niego zrezygnować. Jak myślisz, czy gdybym włożył 2 czujniki i podłączył je do wspólnego zasilania a pozostałe przewody przyłączył indywidualnie wyszedł by mi zamiennik tej płytki? Chodzi mi o ten element.
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Dokonałem pomiaru napięcia na przewodach ze sterownika (czerwony i czarny). Napięcie wynosi 13,4V. Pozostałe 2 przewody są pewnie sygnałowe.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Leży i tylko kurz na nim osiada,więc jeżeli potrzebny ,dostaniesz gratis Wyślij na maila adres.
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Serdeczne podziękowania dla kolegi tatar. To naprawdę piękna sprawa. Mam jeszcze takie pytania do doświadczonych użytkowników. Jaki mielibyście pomysł skutecznego unieruchomienia tego obracającego się dysku. Nie chciałbym zakładać obudowy łańcucha (która ma otwory do ustalenia) z przyczyn praktycznych. Łatwiej jest kontrolować stan łańcucha, rozpiąć go i przemyć. Myślałem uchwycić go plastikową obejmą, ale nie ma żadnych wystających kształtów.
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Wykorzystaj metalowe mocowanie od osłony łańcucha-taka blacha zakładana pod miskę suportu.Jeden otwór ustalający.
-
- Nowicjusz
- Posty: 10
- Rejestracja: 20 paź 2018, 9:58
- tatar
- Forumowicz
- Posty: 2556
- Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Może być.PAS wysłałem Pocztą Polską/priorytet/,więc jutro u Ciebie.Nic mi nie jesteś winien, wpłać za przesyłkę na konto naszego corocznego zlotu i jesteśmy kwita
- Rysiekkk
- Forumowicz
- Posty: 172
- Rejestracja: 19 lut 2018, 13:55
- Lokalizacja: Krk
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Odkopię bo podobne klimaty - wpadł w ręce fabryczny rowerek 28" na podzespołach DAPU (silnik, sterownik, pas - wszędzie logo DAPU)
Bateryjka (36v) działa, "panel kontrolny" się włącza (można ustawić siłę wspomagania) no i to by było na tyle. Silnik nie rusza / nie wspomaga.
Jest tam taki PAS na 4 przewody (czerwony, czarny, brązowy, niebieski)
I na logikę on pierwszy podejrzany.
Na włączonej bateryjce napięcia są 5V lub 2.5V.
Jak dziada sprawdzić ?
Bateryjka (36v) działa, "panel kontrolny" się włącza (można ustawić siłę wspomagania) no i to by było na tyle. Silnik nie rusza / nie wspomaga.
Jest tam taki PAS na 4 przewody (czerwony, czarny, brązowy, niebieski)
I na logikę on pierwszy podejrzany.
Na włączonej bateryjce napięcia są 5V lub 2.5V.
Jak dziada sprawdzić ?
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
W module PAS mogą ew. paść czujniki Hall'a (choć trzeba im w tym dopomóc). Jeżeli chcesz mieć pewność, że ten element jest sprawny, zainstaluj nowe czujniki w miejsce obecnych (oznaczenia modelu znajdziesz na starych elementach). Niemniej nie jest to zalecana metoda, może się okazać, że cały moduł PAS jest sprawny, a problem leży w innym miejscu. Możesz też podłączyć zasilanie do tego modułu i sprawdzać, co się dzieje na wyjściach przy przesuwaniu obok czujników magnesu. Testuj ruch magnesu w obie strony.
-
- Forumowicz
- Posty: 4985
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Ze zdjęcia wynika że są tam dwa hale. Aby je sprawdzić, podłącz napięcie do modułu (zapewne ~4V), znajdź na nóżkach obu hali "+" i "-", a następnie do wolnej nóżki i masy podłącz miernik, i przyłóż magnes, jednym lub drugim biegunem. Jeżeli napięcie na tej nóżce (w obu halach) zmienia się po dotknięciu magnesa, to raczej czujnik PAS jest sprawny.
-
- Forumowicz
- Posty: 49
- Rejestracja: 14 gru 2020, 14:49
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
Czy ktoś wie czy ten czujnik hala moge zastąpić jakimś inny mczujnikiem??? obsluży inny mój sterownik??Rysiekkk pisze: ↑13 sie 2020, 7:30Odkopię bo podobne klimaty - wpadł w ręce fabryczny rowerek 28" na podzespołach DAPU (silnik, sterownik, pas - wszędzie logo DAPU)
Bateryjka (36v) działa, "panel kontrolny" się włącza (można ustawić siłę wspomagania) no i to by było na tyle. Silnik nie rusza / nie wspomaga.
Jest tam taki PAS na 4 przewody (czerwony, czarny, brązowy, niebieski)
I na logikę on pierwszy podejrzany.
Na włączonej bateryjce napięcia są 5V lub 2.5V.
Jak dziada sprawdzić ?
-
- Forumowicz
- Posty: 1412
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Czujnik PAS do starego holendra.
To mogą być takie czujniki Hall'a:
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... SS441.html
Możesz podłączyć do samego czujnika zasilanie +5V (no i masę), a na wyjściu podłączasz multimetr (napięcie stałe) i obserwuj wyniki przesuwając przed Hall'em jakiś magnes (bardzo dobre są małe neodymowe). Przesuwasz prostopadle do wyprowadzeń czujnika, najpierw w lewo, potem w prawo. Są czujniki reagujące tylko na jeden kierunek. Większość jednak reaguje na oba kierunki i wtedy stosuje się dwa Hall'e oraz prosty układ logiczny wykrywający poprawny kierunek obrotu koła/pedałów. Na forum jest mój projekt takiego modułu czujnika Hall pod suport pedałowy Octalink. Czujnik może także reagować tylko na konkretną stronę magnesu (wtedy nazywamy go unipolarnym).
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... SS441.html
Możesz podłączyć do samego czujnika zasilanie +5V (no i masę), a na wyjściu podłączasz multimetr (napięcie stałe) i obserwuj wyniki przesuwając przed Hall'em jakiś magnes (bardzo dobre są małe neodymowe). Przesuwasz prostopadle do wyprowadzeń czujnika, najpierw w lewo, potem w prawo. Są czujniki reagujące tylko na jeden kierunek. Większość jednak reaguje na oba kierunki i wtedy stosuje się dwa Hall'e oraz prosty układ logiczny wykrywający poprawny kierunek obrotu koła/pedałów. Na forum jest mój projekt takiego modułu czujnika Hall pod suport pedałowy Octalink. Czujnik może także reagować tylko na konkretną stronę magnesu (wtedy nazywamy go unipolarnym).